Tekstiviestikieli

+30

Olen jo itse niin vanha, etten ymmärrä lyhennettyjä teksitviestejä. Olisi kyllä kiva joskus hämmästyttää omia kavereitani ko. viestillä. Voitteko antaa esimerkkejä? Ja hei, antakaa suomennokset myös.. :)

11

2606

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zantra

      tommoset lyhennetyty teksti viestit ovat kylläniin rassaavia, monisskaan lyhennyksissä ei tunnu vällillä olevan minkään näköstä päätä eikä häntää... tossa ainaski olis muuta joka nyt tulee mieleen äkkiseltään..
      FYI (For Your Information = tiedoksi),
      FAQ (Frequently Asked Questions = usein
      kysyttyä)
      TX (Thanks = kiitoksia)
      See you soon (= nähdään pian) kuin lyhennettä SYS.

      löytyyhän tähän lyhentelyyn sitten kirjastosta ihan kirjojaki tai ainakin vihkonen..
      Mutta enpä todellakaan kehoita ryhtymistä moiseen turhaan pelleilyyn, sillä siinä ei saakkuin tuhlattua mahottamasti toisten aikaa yrittää selvittää mitä tarkoitat..
      ;)

    • tyzium85

      En ole varma, mitä oikeastaan tässä haet, mutta jos näin ajatellaan, miten nuoret kirjottelevat näitä tekstiviestejä,, he lyhentävät sanoja mahdollisimman paljon.. esim.
      * ks -> x (onko->onks->onx, jne)
      * on -> o
      * minulla -> mulla -> mul
      * hymiöt :) ;) :-) ;-) :P :o) jne..
      * vaikka -> vaik, sitten -> sit...
      * viikonpäivät: maanantai ->ma ,
      maanantaina ->ma'na jne.
      * todella -> tod
      * mahdollisimman, mahdollisesti -> mahd
      * sit voi jättää ihan vaan sanojen viimesiä kirjaimia pois; ihan -> iha, aivan -> aiva, ...
      * slangisanoja
      * meiän -> meän/mein
      * d-kirjain on aika turhaa, eli sen voi jättää joskus pois; nähdään -> nähää...

      hmm..no mut siinäpä jotai..jos niinku tällasta haet.
      Ja ai niin, sit nuoril on aika tyypillistä kirjottaa koko viesti yhteen, että saa mahutettua enemmän asiaa yhteen viestiin, sillä jokainen välilyöntihän on yhen kirjaimen arvonen.Eli esim;

      "OkeiPitääNähäSitVaikMa'naKuTänääEiEhi:)Öitä"

    • +30

      Joo, ihan mukavia lyhennyksiä. Tosiaankin osa on sellaisia, joita ei voisi mitenkään arvata, pitää vain tietää.

      En ala pommittamaan ystäviäni riesaksi asti, joskus tylsänä päivänä voisi vain piristää viesti esim. "Olisi kiva tavata. Soitellaan." Mitenkähän tuon saisi "epämääräiseen" muotoon?

      • peppilottanen

        ois ntmy? (nice to meet you). killuuttele.
        :)


      • Sipe
        peppilottanen kirjoitti:

        ois ntmy? (nice to meet you). killuuttele.
        :)

        Vaikka itsekkin olen nuori niin häpeäkseni täytyy paljastaa et en kyl tienny puoliakaan noista... ehkä mä en sit tarvii niitä ja onneks kukaan ei lähetä mulle noin paljo lyhennettyjä viestejä,


    • Kyselisin jos joku osais kertoa mitä tarkoittaa viestissä: biidl vai onko liian sisäpiirijuttuja =)

    • joku.

      emt = en minä tiedä -> en mä tiedä / emmätiiä.
      tnä = tänään -> tänää..
      jtn = jotain -> jotai..
      jne..
      (ja niin edelleen)

      ^^ = hymy..
      xD = nauru..
      x) = nauru..

      Siin sulle jtn ^^

      • elikkäs mitä?

        mitä tarkottaa kun joku vastaa vaan "G"? voisko se olla lyhenys sanasta oge=okei=ok vai onks sil joku ihan muu merkitys?


      • Nyt sitä sitten
        elikkäs mitä? kirjoitti:

        mitä tarkottaa kun joku vastaa vaan "G"? voisko se olla lyhenys sanasta oge=okei=ok vai onks sil joku ihan muu merkitys?

        Enpäs tiiä. Missä yhteydessä se on ollu? Voisin kyllä luulla, että se ois toi ogei, vähän niikun:

        k = kei = okei.

        Ja:

        j = joo.

        Itse en ees laita paljon tekstareita, joten yleensä on sellasta aika selkokieltä mitä käytän. Siis ei mtn kirjakieltä, mutta ettei kumminkaan ole mtn kummia lyhennyksiä, eli oletan kaikkien perusslangia ymmärtävän ("mä oon tääl"). :D Pisteet ja pilkut ja isot alkukirjaimet laitan järjestelmällisesti aina paikoilleen, ellei sitten ole pakko säästää tekstarikustannuksissa.

        En siis tiedä, mitä kaikkee nuoret yleensä käyttää (olen itsekin kyllä nuori, mutta kun ei oikein ole noita tekstarituttavuuksia niin suuria määriä), mutta eikös ole tällainenkin olemassa:

        c u = see you = nähdään

        Ja tällaiset peruslyhennykset (1 - 3), joita itse vihaan niiden loukkaavan sävyn vuoksi:

        1. lol = lots of laught

        (Mutta lollia käytetään yleensä pilkkana, joten eipä kannata tuota mennä käyttämään, jos haluaa ilmaista, että jokin asia oikeasti naurattaa, vaan sillon kannattaa käyttää vaikka jotain nauruhymiötä, esim. :D tai :'D - tai sanoo vaan hihi tai hehe).

        2. lmao = laughing my ass off
        3. rofl = rolling on floor laughing

        Mutta eipä noita (2 - 3) varmaan pahemmin käytetä. Vai?

        Samoin haluan sanoa, etten pidä tällaisesta hymiöstä: -.-
        En tiedä, ovatko muut tuon hymiön inhottavuudesta samaa mieltä, mutta minusta se on hirveän loukkaava: kuin toinen katsoisi minua ylimielisesti ja sanoisi: "Miten säälittävä oot.

        No joo, tästä mun tekstistä ois voinu jättää muutaman viimesimmän rivin kokonaan pois, sen verran tyhmiä juttuja kirjotin...

        Itse kyllä tykkään enemmän selkokielisemmistä viesteistä: niistä tulee tunne, että se toisessa päässä oleva henkilö on asiallinen ja mukava: että se näkee vaivaa siihen kirjottamiseen. Minusta on suorastaan loukkaavaa, jos joku lähettää minulle viestin, jossa lukee pelkästään esim. "kiitos" tai "ok". Paljon enemmän pidän: "Kiitosta vain!" tai "Ahaa, selvä hommeli."  


    • grhdhjsrtjtj
    • Kladiaattori

      lol

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      159
      6570
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3928
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2015
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1969
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1819
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1656
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1563
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1528
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1505
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1398
    Aihe