Ensimmäistä isompaa venettä ostamassa,etsinnässsä vene ympärivuotuiseen käyttöön vedessä, tekeekö pakkanen minkalaisia tuhoja jos vene koko vuoden vedessä?- eli talvella veneessä yöpyisin tilapäisesti ja kesällä oisin vesillä, minkalainen vene kesä ympärivuotuisen vedessä olemisen? olen kuullut jos on iso vene on oltava joku vesikortti? olen aikaisemmin ajanut pienenpiä veneitä, mitä kannattaa selvittää ennen ostamista? hintaluokassa alle 10000e varsinaisia vaatimuksia ei ole kun on lämmitys ja makuupaikat yms... kahdelle henkilölle. myydäänköhä ympärivuotuisia venepaikkoja, vai kaikki lisä tietoa on tarpeen,iso kiitos:)
Ympäri vuoden teräs/rauta vene vedessä? onko olemassa?
12
1721
Vastaukset
- rautapaatti.....
Kyllähän ihan mahdollista, on mutta venenpaikka ympäri vuodeksi voi olla vaikea saada... yleensä kesäksi vuokraavat.... ootko ihan perillä veneen hinnoista... 10t e saa jo ilmastoidun rautapaation....
- Justiinsa!
Oletatko, että laivat ja merivartioston, armeijan tai luotsin veneet tehdään jostain muusta raudasta.
Mitäpä, jos käyttäisit päätä muuhunkin kuin hattutelineenä. - teräsveneenkinrakent
Kun mulla oli teräsvene(14v), se oli yleensä talvet jäissä, sen mahdollisti venepaikan lähistöllä oleva virtaava sunti, joka vaikutti venepaikalle asti. Pahimpina pakkastalvina jäätä oli parikolme viikkoa max 50 senttiä, kun muualla oli jotain 75 sentin luokkaa. silloin sahasin moottorisahalla 30 sentin siivun toisen kyljen matkalta ja työnsin palat virran vietäväksi. Jos oli pohjan huoltotarvetta, nostin ylös juhannuksen jälkeen, viikossa ehti puhaltaa hiekalla ja 2-komp maalitkin toimi paremmin kuin 5:ssä. Venekortti vaaditaan, jos kuljettaa ihmisiä, mutta jos ajelet ilman ansiotarkoitusta, voit ajella melkoisella laivalla. Jos lähtee jonnekin ulkomaille, voi olla että tarvitaan joku kansainvälinen paperi.
- ei järkeä.....
ei oikee järkee, aloittaja ei taida olla ajatellu asiaa ihan loppuun, rauta veneessä yleensä vanha kuorma auton moottori jos laukee maksaa about 10t e moottori. jos haluat veneen että välillä talvella yövyt huomio rautavene talvella tolkuttoman kylmä... osta mielummi joku halppis esim puuvene jossa kesät voi yöpyä ja talvella vaikka joku viikonloppu jos haluaa kotonta poies ni vuokraa vaikka mökin.
- idea rikas elämä....
Kiitos vastauksista ja avuista, käyttötarkoitukseni on kesäisin hieman olla vesillä ja yöpyä veneessä,koska rakastan veden äärellä olemista, aattelin että siksi talvella oisin ni oisi vähä niinku toinen koti talvella mutta tota en huomioinu että tolkuttoman kylmä talvella mutta tokiha on jos venettä ei heti lämpimäksi saa. vuokramökki iha ok idea ku omaa mökkii ei vara ostaa, ainakaa viel nm asuntovelallinen.... mielelläni kuuntelen ideoita mikä olisi minulle sopiva:)
- Bossu
idea rikas elämä.... kirjoitti:
Kiitos vastauksista ja avuista, käyttötarkoitukseni on kesäisin hieman olla vesillä ja yöpyä veneessä,koska rakastan veden äärellä olemista, aattelin että siksi talvella oisin ni oisi vähä niinku toinen koti talvella mutta tota en huomioinu että tolkuttoman kylmä talvella mutta tokiha on jos venettä ei heti lämpimäksi saa. vuokramökki iha ok idea ku omaa mökkii ei vara ostaa, ainakaa viel nm asuntovelallinen.... mielelläni kuuntelen ideoita mikä olisi minulle sopiva:)
Kylmyys riippuu eristyksestä. Rautaveneissä voi olla polyuretaania ruiskutettu eristeeksi vaikka 10 senttiä, saman verran on omakotitaloissa, kyllä sitten jo tarkenee.
- Dieselhinaaja
idea rikas elämä.... kirjoitti:
No tota, veneily ei ole halpaa..joten ehkä kannattaa odottaa vielä.
Meillä on rautavene joka on myös talvet järvessä. Ei siellä talvella voi yöpyä vaikka saunakin löytyy.
Venepaikat on kalliita, polttoainetta kuluu aina joku paikka vaatii kunnostusta ja maalia. Meillä ei ole lainaa eikä kesämökkiä, joten kun itse osataan tehdä niin omat rahat on vielä riittäneet. Hienoa se kyllä on yli 100 vuotta vanhalla hinaajalla liikkua :)
- ei rikas.....
sama täälkin kiinnostas, nimimerkillä köyhä. mite pääsis halvimmalla veneiden mökkejen suhteen, tokihan käyttötarkoitus pitää miettii...
- B. Toni
Halvimmallahan pääsee kun valaa rungon betonista...
- ktytktktk
kaikkia veneitä voi säilyttää jäissä, paitsi puuvenettä jossa ei ole lasikuitua, on hyvä nostaa ylös. veneen materiaali ei ratkaise vaan sijoituspaikka ja kansi. veneessä tulee mieluiten olla kansi josta sulamisvedet ja lumet pääsee pois veneestä eikä jää pilssiin. kun moottorin putkistosta on poistettu vesi jäätymisen estämiseksi, voi vene seisoa huoletta sellaisessa paikassa jäissä jossa laituri kelluu eli nousee ja laskee veneen kanssa samaa tahtia vedenpinnan liikuessa. myös jäiden pitää lahota keväällä paikoilleen eikä liikkua. yleensä näin rannoilla onkin. yksi vaihtoehto on valita suojainen paikka ja ankkuroida vene jäätymään jäihin. rautapaatilla tai kuidutetulla puuveneellä tai betoniveneellä voi tietysti runnoa läpi jäidenkin niin paljon kuin tehot riittää kunhan ei riko potkuria.
- ilmari33356
Oikeesti ainoat vaihtoehdot ympärivuotiseen vedessä/jäissä pitoon ovat teräs, tai betonivene! Kuka hurja väittää että lasikuitupaatti kestää jäiden puristuksen? no way!
- veneostin
Eräs vaihtoehto on hankkia venenostin, mikä mahdollistaa veneen säilyttämisen lähes missä vain, missä on vettä. Vene jää siis veden yläpuolelle, eikä ole pelkoa jäiden rikkovasta vaikutuksesta. Nostin ei vaikuta yöpymiseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305862Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144414Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403247IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522981Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3401579- 701339
Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321216- 791179
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek101170