uskovaisten "kiroilusta"

reinhard

Käytätkö koskaan mitään voimasanoja arkielämän paineissa. Uskovaiset eivät yleensä kiroile, mutta monilla meistä on ns. korvaavia voimasanoja, joita käytämme rauhoittaaksemme ärtynyttä mieltämme.

Lapsuudessani kotonamme oli käytössä vanhemmilla lukematon määrä erilaisia voimasanoja.

Voi tuhannen väki
Voi turkasen turkanen
Voi paha henki
Voi rumahenki
Kiesaute
Taivaan vallat
Voi hyvä isä nähköön
Pahukkeri
Tuhannen tulimaista
Vietävän vietävä
Täytisen täytinen
Samperi
Pahakurki
Riekale
Jumalauta
Saateri
Perhana jne..
luetteloa voisi jatkaa loputtomiin.
Onko uskovaisen lupa hermostua ja käyttää korvikekirosanoja.
Ei kaikki toki käytä mitään, vaan saavat hillittyä hermonsa jollakin muulla tavalla.
Vaimoni esim. hajottaa jonkin esineen kiroilun asemesta.
Itse rauhoitun käyttäessäni jotain edellä kuvattuja korvikekirosanoja.
Isäni joutui monasti tukalan paikan eteen, samoin äiti koittaessaan kasvattaa isoa lapsijoukkoa ankeissa olosuhteissa ja köyhyydessä.

Äitini hoiti stressiään myös laulelemalla, mutta aina ei sekään auttanut, vaan täytyi välillä kovastiki alkaa meuhaamaan ja viljelmään näitä mieltä rauhoittavia voimasanojaan.

Olen monasti miettinyt, mistä johtuu, että mielen saa rauhoittumaan näillä itse keksityillä kirosanoilla.
Maailman ihmiset tietysti kiroilee paljon ja nuorison kielenkäyttö on aivan oma lukunsa.
Olis mukava tietää, viljeleekö uskovainen nuoriso mitään omia voimasanojaan.
Seuroissa ollessa ei tietenkään tarvitse hermoilla, koska siellä vallitsee autuaallinen olotila ja ei näin ollen tarvitse hermostua mistään.
Aikoinaan isäni tunnettiin hyvin uskovaisena ja kunnioitettiin myös mm. sillä tavalla, ettei miesporukassa silloin kiroiltu, kun hän oli siellä läsnä.
Eräskin kylän isäntä oli mahottoman kova kiroilemaan, niin että väh. joka kolmas sana oli kirosana.
Ihmeekseni hän pystyi puhumaan täysin ilman kiroilua käydessään meillä kylässä. Ei edes vahingossa hältä päässyt sitä ärräpäätä.

Koska uskovaisella on arkielämässä yhtä kovaa kuin muillakin, niin miten hän pystyy hillitsemään itsenä voimasanoilta.
Käsittääkseni on paljon hyviä voimasanoja, mutta tuntuu, kuin mitä rumempi sana, sitä paremmin se auttaa kun oikein vihaksi pistää.

Vaimolta tulee joskus tosi pistäviä sanoja suuttuessaan, vaikkei ne varsinaisia kirosanoja olekkaan.

22

3387

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ???

      eikös siellä päinvastoin kielletä Jumalan nimen turhaan lausuminen, ei suinkaan saatanan....

    • siiri

      vai että korvikekirosana jumalauta.. sehän on pahin kirosana! Toinen käsky kieltää Jumalan nimen turhan ja väärän käytön.Itse sanon mielummin saatana tai perkele kuin jum...uta, sillä sielunvihollista saa pilkata , Jumalaa ei!

      • vl.

        toi sana ei sovi ollenkaan uskovaisen suuhun. Silloin kun mä suutun niin sanon ehkä:
        "Voi pissa" ja ei sekään niin oikein välttämättä ole.


      • mie itte

        Jumala auta, mistä se on aikojen saatteessa muuttunut nykyiseen muotoonsa ja alun perin ihminen pyyti sillä tavalla apua Jumalalta, sitä vain ei moni tänä päivänä ymmärrä, vaan pitää sitä pelkkänä kirosanana.


      • Leenu
        mie itte kirjoitti:

        Jumala auta, mistä se on aikojen saatteessa muuttunut nykyiseen muotoonsa ja alun perin ihminen pyyti sillä tavalla apua Jumalalta, sitä vain ei moni tänä päivänä ymmärrä, vaan pitää sitä pelkkänä kirosanana.

        varmaan tulee automaattisesti, rakas Jumala auta... Isommassa hädässä ei ole väliä, vaikka muut kuulevatkin sen.. Mutta tuo jumalauta kyllä ei varmastikaan ole monen suussa avunpyyntö.


      • mie itte
        Leenu kirjoitti:

        varmaan tulee automaattisesti, rakas Jumala auta... Isommassa hädässä ei ole väliä, vaikka muut kuulevatkin sen.. Mutta tuo jumalauta kyllä ei varmastikaan ole monen suussa avunpyyntö.

        ymmärrä luettua tekstiä. Jumalauta käsitetään kirosanaksi, koska tänä päivänä, tällä vuosikymmenellä, eikä monellä edelliselläkään vuosikymmenellä sanan alkuperää ole ymmärretty oikein.


      • VAKAS
        Leenu kirjoitti:

        varmaan tulee automaattisesti, rakas Jumala auta... Isommassa hädässä ei ole väliä, vaikka muut kuulevatkin sen.. Mutta tuo jumalauta kyllä ei varmastikaan ole monen suussa avunpyyntö.

        Ollut,kun tuntee Suomenkielen koukerot...
        Savon murrrrrhe ja kai niitä muitakin siell o.

        {Jumal-auta} kai se siitä on alunpitäin syntynyt, ja joittenkin korvaan se on kuulostanut kiroukselta niinkuin nykyäänkin..


    • sade

      Ainakaan lapset ei tykkää kun vanhemmat käyttävät voimasanoja, oli ne sitten mitä tahansa. Lapsista se on pelottavaa ja tekee heille turvattoman olon. se tietysti johtuu myös tilanteesta jossa sanoja lauotaan. mielestäni voimasanojen käyttöä varsinkin lasten aikana tulee välttää.

      mutta on hassua kun ihmiset pyytelee multa anteeksi kiroilujaan kun tietävät minut uskovaiseksi.

      isot kirjaimet puuttuu koska kirjoitan yhdellä kädellä, nuorimmainen on toisella käsivarrella...

      • ~kele

        ruma tapa ja sitä pitäisi kaikkien välttää. Joskus mummoni totesi mielestäni osuvasti, että sellaisella ihmisellä on köyhä sanavarasto/ mielikuvitus joka kiroilee. Toisaalta kiroilu voi viestiä erittäin huonosta itsetunnosta tai "jumalattomasta" sydämen tilasta. Monet lapset tosiaan pelkää kiroilua, mutta samoin voi kokea monet aikuisetkin.

        Erottaisin kuitenkin tapakiroilun spontaanista kiroilusta, johon voi liittyä jokin raskas kokemus, kuten kipu, viha, pettymys tai vastaava negatiivinen kokemus. Tapakiroilu on näistä jumalattominta ja erittäin tuomittavaa!!! Mielestäni uskomisen kannalta on saman tekevää sanooko perkele vai perhana - rutto tai hitto - Turmeltunut ihminen kiroilee, eikä silloin sanat paljoa paina. Kiroilu on kuitenkin luonnolista ja joskus jopa hyvinkin ymmärrettävää.

        "mutta on hassua kun ihmiset pyytelee multa anteeksi kiroilujaan kun tietävät minut uskovaiseksi."
        Saman olen kokenut hyvin usein. Suorastaan säälittää ja nolottaa aina sellainen tilanne! Mistähän moinen johtuu?

        Minä kun olen hiukan kiivas luonne, niin kiroilen joskus sisäisesti niin perkeleesti! --Ja niin taas on vihollinen pettänyt!


    • yllättynyt

      tuossa listassa on pari..- kolme todellakin kirosanaa,mut näin näköjään muualla puolen Suomea tai siis sitten eri perheissä tulkitaan voima/kiro sanoja puhekielestä johtuen eri tavoin!!
      En ikinä käyttäs tuolla listalla olevista 4 tai 5 sadatusta..ja sit tietenkin osa on sellasii jotka ei ees päähän ottaessa tulis mieleen..tyyliin täytisen täytinen.

      kiesautekin takuulla jokin väännös sanasta kiesus(=jeesus?) auta

      "Meikäläisten" keskuudessa varsin yleinen sanatokaisu on esim.Voi raato!Joka onkin ihan ok, jos kerta jokainen jotain suuttuessaan sanoo.

    • tomppi

      ...ovat ne meiän perinteiset:) noistaki mun sisko sanoo ettei tarvis sanoo ku ajatus on sama, sano sen minkä sanan melkein tahansa.

    • Santa88

      Olen uskovainen, ja olen nyt opistossa Jämsässä. On aika paha kuunnella ko täälläki kuulee koko ajan korvikekirosanoja, "voi paska"sta "voi hitsi"in. Se ei oo oikeen. Sekin on kiroomista, vaikkakin eri sanoilla.

      • reinhard

        Kivaa, kun kerrot jotain sieltä kansanopistosta. Onko siellä muuten paljon tupakoivia joukossa ja savuttavatko asuntolahuoneissa ?
        Se on mielenkiintoista aikaa sinulla nyt siellä.
        Minun opistovuoteni silloin kauan sitten oli hyvin tapahtumarikas. Kyllä siellä kaikenkaisia kolttoisia tehtiin ite kukanenki.

        Toivon sinulle riemukasta opistovuotta:
        Yhtä asiaa toivon, ettet oppisi siellä tupakoimaan


      • Santa88
        reinhard kirjoitti:

        Kivaa, kun kerrot jotain sieltä kansanopistosta. Onko siellä muuten paljon tupakoivia joukossa ja savuttavatko asuntolahuoneissa ?
        Se on mielenkiintoista aikaa sinulla nyt siellä.
        Minun opistovuoteni silloin kauan sitten oli hyvin tapahtumarikas. Kyllä siellä kaikenkaisia kolttoisia tehtiin ite kukanenki.

        Toivon sinulle riemukasta opistovuotta:
        Yhtä asiaa toivon, ettet oppisi siellä tupakoimaan

        Joo tupakoinnin taidon valitettavasti osaan jo, mutta oon luopunu siitä. Rentoa porukkaa on, tupakointi tapahtuu koulun alueen ulkopuolella, muutenkaan ei oo ollu ainakaan vielä mitään jäynää. Kaikki on ollu kiltisti :)


      • reinhard
        Santa88 kirjoitti:

        Joo tupakoinnin taidon valitettavasti osaan jo, mutta oon luopunu siitä. Rentoa porukkaa on, tupakointi tapahtuu koulun alueen ulkopuolella, muutenkaan ei oo ollu ainakaan vielä mitään jäynää. Kaikki on ollu kiltisti :)

        Reisjärven opistolla. En ole siellä kertaakaan käynyt sen jälkeen, kun sieltä lähdin.
        Nykyisin eläkkeellä oleva Aarno Haho oli todella huvittava tyyppi.
        Muutama Aarnon vitsi:
        Menevät aina niin kauas istumaan, ettei naamaan yllä sylykäsemään räkäsylkeä.
        Tehän höpisette kuin puuhevoset pakkasessa.
        Tyhjännaurajasta ei tuu miestä eikä tyhjännaurajasta naista.

        Sitten antakaapa minulle tietoon kaikki aamuhartauvesta poissaolevaiset kuolevaiset.

        Täällä opistossa on poikien ja tyttöjen välinen seurustelu vain semmosta hakkailua, eli ihostelemista.
        Ja nyt järjestetään taas se operaatio Tumppukerho, johon kaikki tupoakoitsevat ovat syvämmellisesti tervetulleita.
        Tumppukerho = tupakantumppien keruu talkoot
        Risteilijä = ruokapöydissä kiertävä jätelautanen
        Tipula = tyttöjen asuntola
        Haho tupakoitsijoille: "pitäähän ne keuhkot jo nuorena tervata, että ne sitten vanhempana kestävät paremmin lahomista.

        Niistä muisteluksista vois kirjoittaa vaikka kirjan, niin paljon siellä tapahtui kaikenlaista hauskaa ja vähemmän hauskaa.


      • hauskahko...
        reinhard kirjoitti:

        Reisjärven opistolla. En ole siellä kertaakaan käynyt sen jälkeen, kun sieltä lähdin.
        Nykyisin eläkkeellä oleva Aarno Haho oli todella huvittava tyyppi.
        Muutama Aarnon vitsi:
        Menevät aina niin kauas istumaan, ettei naamaan yllä sylykäsemään räkäsylkeä.
        Tehän höpisette kuin puuhevoset pakkasessa.
        Tyhjännaurajasta ei tuu miestä eikä tyhjännaurajasta naista.

        Sitten antakaapa minulle tietoon kaikki aamuhartauvesta poissaolevaiset kuolevaiset.

        Täällä opistossa on poikien ja tyttöjen välinen seurustelu vain semmosta hakkailua, eli ihostelemista.
        Ja nyt järjestetään taas se operaatio Tumppukerho, johon kaikki tupoakoitsevat ovat syvämmellisesti tervetulleita.
        Tumppukerho = tupakantumppien keruu talkoot
        Risteilijä = ruokapöydissä kiertävä jätelautanen
        Tipula = tyttöjen asuntola
        Haho tupakoitsijoille: "pitäähän ne keuhkot jo nuorena tervata, että ne sitten vanhempana kestävät paremmin lahomista.

        Niistä muisteluksista vois kirjoittaa vaikka kirjan, niin paljon siellä tapahtui kaikenlaista hauskaa ja vähemmän hauskaa.

        nauratti


    • halavatun pappa

      yks puuttuu joukosta HALAVATUN HALAVATUN HALAVATTU pimpsa!

    • "kiroilemaan".

      Puolenkymmentä vuotta sitten olin pudottaa silmät päästäni, kun kotonani käydessä näin Päivämiehessä aukeaman kokoisen jutun "uskovaisten kiroilemisesta". Juuri näitä tuhannen tulimmaisia, vietäviä jne mutta myös muitakin soveliaina siellä mainittiin. En muista mitä ne olivat, mutta selvästi sielunvihollisen nimien muunnoksia!

      Muistaako joku muu jutun?

      • teeskentelyä

        Eik kait se sielunvihollisen kutsuminen muuksi muutu vaikka törkeän sanan kaunistelee muuksi?


    • dualisti

      Meilläpäin käytettiin sanoja "raato" ja "ryökäle".

    • Aimo Magia

      Se monelta unohtuu, että kaikenlaiset kirosanat ja toivotukset ovat meidän omaa taikuutta aikojen takaa.

      Jo se, että sanotaan "terveydeksi", on eräänlainen loitsu. "onneksi olkoon", "eläköön" ja vaikkapa "hyvää päivää" "Jumalan terve" ovat (valkoisen) magian käyttämistä. Yritetään omilla taikavoimilla saada hyvää aikaan toisille.

      Vastaavia asioita putkahtelee eteen kun vaan osaa hakea.

      Olemme metsäkansa ja aina olemme olleet.

      Toivotan kaikille hyvää kesää! :D

    • Anonyymi

      Saako uskovainen sanoa jumalauta jos tarkoittaa sillä jumala auta?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      2646
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1996
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1991
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1786
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe