Reseptittömät lääkkeet vai...?

voimat viety

Lisään tämän tännekin koska täällä tuntuu olevan tietäväistä porukkaa:
Takana on elämäntilanne(päättyi kuukausi sitten), joka veti täysin piippuun eli burn outtiin. Asiaa pahensi se että tiesin että voimani olivat koetuksella, mutta en kyennyt "perääntymään". Tiedän myös että toimin väärin ajaessani itseni tähän pisteeseen, mutta oli liian kapeakatseinen etten nähnyt muita vaihtoehtoja.

Nyt minä olen stressittömässä tilanteessa, mutta stressitila seuraa perässä. Verenpaine ja vireys ovat koholla. Vatsa ei toimi kunnolla(ei ruokahalua), suu on kuiva ja minulla on lieviä hengitysongelmia,jotka ovat hieman paranemaan päin. Minulla on tunteiden kokemiseen liittyviä vaikeuksia enimmäkseen koen ahdistusta ja paniikkia. Muisti ja keskittyminen eivät toimi. Nukkuminen ei onnistu. Nukun korkeintaan viisi tuntia mitä ennen saatan valvoa pitkään. Uni saattaa myös katketa, olla painajassävytteistä ja herään liian aikasin aamulla. Heräsin viimeyönä kesken kaiken ja pelästyin sitä miten painajainen hetkellisesti "seurasi" hereilläoloon. Minun kitarani nojaa huoneeni kulmaan ja herätessäni(puoliunessa) luulin että se oli hirviö(tai jotain vastaavaa; näin täysin hereillä en keksi sopivaa sanaa)jota minä pelästyin. Ehdin jo nousta vuoteestani seisomaan kunnes tokkura katosi ja järkeni pääsi toimimaan ja ymmärsin että ajatus oli järjetön. Pelko kuitenkin jäi hetkeksi sillä se on tämän hetken dominantti tunne.

Uskon että unenpuute saattaa olla osasyy ylivireystilaan, mutta nämä kaksi ylläpitävät toisiaan. Eli hereillä olen ahdistunut ja kokoajan pelkotilassa. Yöllä nukun huonosti ja levottomasti.

Osaako kukaan sanoa olisiko apteekissa tai luontaistuotekaupassa esim. lääkettä, joka auttaisi unettomuuteen ja irrationaaliseen pelkoon? Vai pitäsikö minun mennä lääkäriin pyytämään jotain tilapäistä lääkettä, kunnes olo helpottaa ja voin käsitellä tapahtunutta? Minulla on diagnoosi ahdistushäiriöstä valmiiksi, mikä siis paheni stressin myötä. Uskoisin että nukkuminen ja lepo ylipäätään olisivat tärkeitä. Kiitos avusta.

9

408

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6+4=

      Lääkärihän määrää sinulle SSRI-lääkkeet jos menet valittamaan. No sittenhän niitä tunteita ei voi käsitelläkään kun SSRI:t jäädyttävät tunnemaailman.... hitto vieköön!

    • camilla92cg

      Tuo on täysin yksilöllistä ja omien tunteittensa tulkintaa. Rakastan tuota väittämää, että SSRI tekee ihmisestä tunnekylmän zombien: itse olen käyttänyt niitä noin kuukauden ja oloni on miljoona kertaa parempi, sillä yhdistin _miedon_ lääkityksen terapiaan ja elämänmuutoksiin. Nauran enemmän, toki itken ja suren asioita aivan kuin ennenkin, mutta en koe järkyttävää masennusta elämästäni sillä yhdistetty hoito auttaa kummasti. Myös itsehoitokirjallisuus on ollut minulle ensisijaisen tärkeätä.

      Olen palannut opiskelijaelämään, nään ihmisiä, harrastukset aloitin uudelleen ja nukun yöni miljoona kertaa paremmin kuin ennen. Jokaisella on omat kokemukset ! SSRI on mielestäni kuin laastari tai kävelykeppi: se toimii apuvälineenä tilapäisesti, kun pureudutaan asioiden ytimeen, ongelmiin etc.

      En toki ottaisi pilleräitä ja toivoisi, että kaikki ongelmat katoavat niillä - niinhän se ei toki toimi, mielestäni ne auttavat löytämään syyt terapian kanssa siihen mikä ihmistä vaivaa.

      Kun yhdistää monet eri apuvälineet toipumiseen esimerkiksi vaikeasta elämäntilanteesta (kuten minulla ongelman aiheutti suuri elämänmuutos) on selviytyminen siitä myös paljon helpompaa.

      Itseäni iltaisin auttaa myös luontaistuotekaupasta ostettu rauhoittava tee (kysy myyjältä), kofeiiniton ja alkoholiton elämäntapa, syvärentoutus, liikunta ja ennenkaikkea _huumori_ ja nauru! Se on ensisijaisen tärkeätä mielestäni.

    • camilla92cg

      Suosittelisin myös hommaamaan teoksen "Vapaaksi ahdistuksesta - työkirja paniikista ja peloista kärsiville". Teoksessa on paljon tietoa stressinhallinnasta ja runsaasta erilaisia tekniikoita rentouttaa itsensä tilanteen vaatiessa. Olen itse hyötynyt siitä todella paljon, harkitse !

      Voimia!

    • sSsSSssSsSsssssssss

      Antihistamiinit (allergialääkkeet) auttaa joillekin unettomuuteen ja ahdistukseen. Otetaan iltaisin pakkauksen ohjeen mukainen annostus.

      Luontaistuotteista suosittelen valeriaanaa (rohtovirmajuurta), sitä saa joistakin luontaistuotekaupoista ja ehkä jopa apteekeista? Joko teen tai kapseleiden muodossa. Se auttaa nukkumaan. Unihan on kaiken a ja o, jos et nuku kunnolla niin olet takuulla ylikierroksilla ja ahdistunut päivisin. Valeriaana on auttanut minulla myös stressiin, olen ottanut sitä tabletteina stressaavissa elämäntilanteissa.
      Stressi on aiheuttanut minulla juuri noita irrationaalisia pelkoja, jopa aistiharhoja (varsinkin yöllä herätessä, kuten sinullakin).

      Muita tuotteita jotka saattavat auttaa: B-vitamiini, magnesium (vahvistaa hermoja), omega-3, sitruunamelissa (esim.teehen).
      Ja eteerisistä öljyistä ainakin laventeli ja neroli. Laventelia voi tipauttaa vaikka pari tippaa tyynylle, tai sekottaa vaikka oliiviöljyyn ja hieroa jalkapohjiin nukkumaan mennessä.

      Myös melatoniinia saa käsittääkseni apteekista ilman resepitä, se auttaa univaikeuksiin.


      Tällä hetkellä minulla on myös tarvittaessa otettavana Opamoxia (reseptilääke, rauhoittava), mutta parin kuukauden aikana olen joutunut ottamaan sitä vain pari kertaa. Yleensä pärjään miedommilla lääkkeillä ja luontaistuotteilla.

      Toivottavasti tilanteesi helpottaa!

      • uneton ahi

        Antihistamiineista vain Ataraxin indikaatio on mm. unettomuus sekä ahdistuneisuus ja kyseinen lääke on reseptivalmiste. Eli ei kannata esim. mitään Heinixiä tms. kokeilla edellä mainittuihin vaivoihin.


        Itse käytän satunnaisesti unettomuuteen Ataraxia. Tai Atarax melatoniini. Joskus sitten jotain muuta, reseptilääkettä.


        Melatoniinia saa ilman reseptiä 1 mg:n vahvuisena, kannattaa pyytää resepti 3 mg:lle ja laittaa se vaikka puoliksi, tulee _huomattavasti_ edullisemmaksi kuin ostaa melatoniinivalmistetta jossa vain 1 mg vaikuttavaa ainetta. Valeriaanaa toki saa apteekeistakin, itselleni moinen ei ole koskaan auttanut, mutta yksilöllistähän kaikki on.


      • uneton ahi
        uneton ahi kirjoitti:

        Antihistamiineista vain Ataraxin indikaatio on mm. unettomuus sekä ahdistuneisuus ja kyseinen lääke on reseptivalmiste. Eli ei kannata esim. mitään Heinixiä tms. kokeilla edellä mainittuihin vaivoihin.


        Itse käytän satunnaisesti unettomuuteen Ataraxia. Tai Atarax melatoniini. Joskus sitten jotain muuta, reseptilääkettä.


        Melatoniinia saa ilman reseptiä 1 mg:n vahvuisena, kannattaa pyytää resepti 3 mg:lle ja laittaa se vaikka puoliksi, tulee _huomattavasti_ edullisemmaksi kuin ostaa melatoniinivalmistetta jossa vain 1 mg vaikuttavaa ainetta. Valeriaanaa toki saa apteekeistakin, itselleni moinen ei ole koskaan auttanut, mutta yksilöllistähän kaikki on.

        Eli tuo muu on sitten joko Stilnoct tai Tenox tai Diapam, miten milloinkin. Satunnaisesti käytän joten ei ole pelkoa riippuvuudesta tahi toleranssin noususta.


    • Ei ssri/bentsot

      E-epa suurina annoksina 1000mg päivässä, magnesium myös 1000mg iltaisin, nukahtamiseen ja uneen melatoniini sekä valeriaana(luontaistuotekaupoista).

      Älä missään nimessä aloita ssri-lääkitystä tai rauhoittavia bentsoja. Sitten vain ongelmat lisääntyvät ja pahasti.

      Liikunta

    • kritisointi turhaa.

      Eipä auta liikunta eikä vitamiinit mulla, ssri-lääkkeitä en kokeile, koska olen kuullut noita tarinoita, viimeinen vaihtoehto on bentsodiatsepiinit, en tunne yhtäkään lääkettä joka tähän mennessä olisi yhtä hyvin auttanut, sen kritisoinnista ei ole hyötyä koska se ei ole sen käyttöä, etkä voi vaikuttaa niihin onnekkaisiin, jotka ovat löytäneet edes nämä.

    • Anonyymi

      Minua Heinix väsyttää vielä seuraavanakin päivänä, joten otan sitä tarvittaessa vain neljänneksen - sekin annos myös vähän rauhoittaa. Kumma, että jotkut kokevat allergialääkkeiden vaikutuksen piristävänä, mutta ehkä niiden koostumuksessa on niin paljon eroja.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1827
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1524
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1213
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1156
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe