Olen tekemässä ensimmäistä kertaa kotikaljaa maltaista. Laitoin eilen kaljan käymään huoneenlämpöön mutta astiassa ei näy mitään poreilua eikä muutakaan käymisen merkkejä. Mikä lienee vialla, eikö käymisen pitäisi jotenkin näkyä? Laitoin ihan ohjeen mukaiset määrät maltaita, vettä, sokeria ja kuivahiivaa.
Kotikaljaa tekemässä eka kertaa
2
3216
Vastaukset
- mallas
Kyllä poreilee. Olen kanssa tehnyt maltaista ohjeen mukaan.3 desiä maltaita 2 desiä sokeria ja kiehuvaa vettä 5 litraa. kun neste on jäähtynyt kädenlämpöiseksi lisään pienen murusen kaupan tuorehiivaa,ja vielä sekoittelen ja laitan pyyhkeen päälle. Vuorokauden kuluttua kalja kuplii ja voi pullottaa. Nyt minulla on toinen ämpäri jonka ympärillä on naru ja harsokangas jonka reunat pujotan narun ja ämpärin väliin ja kaadan kaljat mäskeineen kankaan päälle. Kun kalja on valunut pullotan pulloihin .Pullot annan olla pöydällä korkit kiinni seuraavaan päivään. Nyt on jo selvästi muodostunut hiilihappoa joten korkit kannattaa käyttää aukasemassa ennen jääkaappiin laittamista.Niihin kertyy painetta jääkaapissakin liikaakin. Sokeria voi tietysti vähentää mutta samalla tulee kalja laihemmaksi maultaan.
- Beer brewer
Nesteen "käden lämpöisyys" kannattaa mitata ihan oikealla lämpömittarilla, sillä liian kuumassa hiiva menee pilalle ja liian viileässä hiiva ei käynnistä käymisprosessia.
Toisaalta jos käymisprosessi ei käynnisty vuorokauden kuluessa, niin voi kokeilla lisätä uusi kuivahiiva nesteen pinnalle. Joskus on jopa tullut kokeilluksi käymisen uudelleen käynnistys pikahiivan avulla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32718Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581341Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491165- 1271028
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä181006Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071000Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42899
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk298893- 72875