Minulle riittää mainiosti

monimuotoinen elämä

4 - 5 viikon ( vkl) purjehdus kesällä Itämerellä!

En missään olosuhteissa haluaisi elää edes vuotta tai pitempää aikaa yhtäjaksoisesti niin ahtaassa tilassa toistaen samoja rutiineja (korjata paikkoja, kantaa ruokaa, maksaa satamamaksuja.....) joka ikinen päivä.

Elämässäni kaikki on mallillaan, eikä ekoni kaipaa kohotusta millään osaalueella.

Talvella tilanteen mukaan voin lentää lämpöön purjehtimaan viikoksi / harrastamaan liikuntaa ilmastoituun All inclusive hotelliin, jos siltä tuntuu.

Suoraan sanoen pidän ihmisiä, jotka kiertävät palloa ja pitävät siitä julkista blogia hieman omituisina ja huomionkipeinä.

Neustoliittoa ei enää ole, enkä kaipaa purjehdusmerkkejä rinnuksiin tai kuvaa seurani julkaisuun!

Käytännössä 90% meistä voisi purjehtia minne tahansa niin HALUTESSAAN, samaa vettä se on joka paikassa, suolaisuus vaihtelee ja aallonmuoto.

24

419

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1 %

      Hyvä aloitus! Minäkin olin samaa mieltä kanssasi ennen kuin tein vuoden reissun valtamerelle. Ymmärsin kyllä, että kirjoituksesi on provokaatio, heh, heh.

      • oon fiksumies

        ei provo, en ihan oikeasti lähtisi edes maksusta vuodeksi veneilemään, niin hyvältä tuntuu aina tulla kotiin 4 viikon reissun jälkeen, isot suihkut, wc, keittiö, ................ja palvelut, eikä kukaan odota kädet ojossa mitään laiturimaksuja, ...................................................................


      • Mikä vaivaa?
        oon fiksumies kirjoitti:

        ei provo, en ihan oikeasti lähtisi edes maksusta vuodeksi veneilemään, niin hyvältä tuntuu aina tulla kotiin 4 viikon reissun jälkeen, isot suihkut, wc, keittiö, ................ja palvelut, eikä kukaan odota kädet ojossa mitään laiturimaksuja, ...................................................................

        Mikä nyt on?

        Pitkä venematka on kokemus siinä missä muutkin. Jos se ei sinulle sovi, ok. Miksi sellaista täällä julistat?


      • Ei hassumpaa
        oon fiksumies kirjoitti:

        ei provo, en ihan oikeasti lähtisi edes maksusta vuodeksi veneilemään, niin hyvältä tuntuu aina tulla kotiin 4 viikon reissun jälkeen, isot suihkut, wc, keittiö, ................ja palvelut, eikä kukaan odota kädet ojossa mitään laiturimaksuja, ...................................................................

        Pitkänmatkanveneissä on yleensä nuo luettelemasi mukavuudet ja palvelut olemassa. Kolmen viikon valtamerimatkoilla ei laiturimaksuja kysellä. On mukava päästä perille esimerkiksi Karibialle ja antaa pyykit pestäväksi viereen ajaneelle huoltoveneelle. Samalla voi ostaa tankit täyteen vettä ja polttoainetta. Hinnat ovat kohtuullisia, jos ei rantaudu ihan pintapaikkoihin. Jollalla ajelee mukavasti rantabaarin laituriin ja nauttii maukkaista aterioista ja erinomaisista drinkeistä. Silmänruokaa riittä myös molemmille sukupuolille.
        Mukavaa on myös tulla välillä kotiin käymään. Se käy kätevästi edullisilla lennoilla lähes mistä päin maailmaa hyvänsä. Täytyy myöntää, että nautin matkapurjehduksesta.


      • Matkapurjehdusta?
        Ei hassumpaa kirjoitti:

        Pitkänmatkanveneissä on yleensä nuo luettelemasi mukavuudet ja palvelut olemassa. Kolmen viikon valtamerimatkoilla ei laiturimaksuja kysellä. On mukava päästä perille esimerkiksi Karibialle ja antaa pyykit pestäväksi viereen ajaneelle huoltoveneelle. Samalla voi ostaa tankit täyteen vettä ja polttoainetta. Hinnat ovat kohtuullisia, jos ei rantaudu ihan pintapaikkoihin. Jollalla ajelee mukavasti rantabaarin laituriin ja nauttii maukkaista aterioista ja erinomaisista drinkeistä. Silmänruokaa riittä myös molemmille sukupuolille.
        Mukavaa on myös tulla välillä kotiin käymään. Se käy kätevästi edullisilla lennoilla lähes mistä päin maailmaa hyvänsä. Täytyy myöntää, että nautin matkapurjehduksesta.

        Selostuksesi perusteella nautit satamassa olemisesta etkä purjehduksesta. Eikö Karibialle voi myös mennä halvalla lennolla, asua hotellissa ja nauttia silmänruuasta ja erinomaisista aterioista ? Sitä varten ei tarvitse keikkua viikkotolkulla Atlantilla.


      • sitäse
        Matkapurjehdusta? kirjoitti:

        Selostuksesi perusteella nautit satamassa olemisesta etkä purjehduksesta. Eikö Karibialle voi myös mennä halvalla lennolla, asua hotellissa ja nauttia silmänruuasta ja erinomaisista aterioista ? Sitä varten ei tarvitse keikkua viikkotolkulla Atlantilla.

        Niitä, jotka lähtevät saadakseen purjehtia, ei taida juuri olla. Kyllä pitkänmatkanpurjehtijalle purjehtiminen on tapa siirtyä uuteen paikkaan. Ja samalla siirtyy asunto. Satamaelämää on joka tapauksessa suurin osa ajasta. Ne muut harvat yksilöt lähtevät sitten soolona vetämään nonstoppia maailman ympäri. Eli kyllä tuo oli matkapurjehdusta tyypillisimmillään.


      • Ei hassumpaa
        Matkapurjehdusta? kirjoitti:

        Selostuksesi perusteella nautit satamassa olemisesta etkä purjehduksesta. Eikö Karibialle voi myös mennä halvalla lennolla, asua hotellissa ja nauttia silmänruuasta ja erinomaisista aterioista ? Sitä varten ei tarvitse keikkua viikkotolkulla Atlantilla.

        Halusit ymmärtää väärin. Minä nautin sekä purjehduksesta että eksoottisiin, lämpimiin paikkoihin perillepääsystä. Voin vakuuttaa, että kolmen viikon purjehduksen jälkeen on hienoa tulla perille. Purjehdin yleensä kahden hengen miehistöllä ja ymmärrät varmaan, että pitkä yöuni ja paikalliset herkut tuntuvat perille tultua taivaallisilta.
        Valtameripurjehdus (harrastuksena) ei ole kokoaikaista ruorissa istumista ja purjeiden säätelyä, vaan se on jonkinlainen elämäntapa. Veneessä asutaan ja sillä purjehditaan samanaikaisesti. Asumisosio jatkuu myös satamissa ja täydentyy erilaisilla kunnossapito/korjaustoimilla. Välillä poistutaan turistiksi tutustumaan lähiympäristöön ja erilaisiin kulttuureihin.
        Kannattaa kokeilla. Jos et tykkää, käännyt kotiin jo ennen Kielin kanavaa.


      • jsxxx
        Mikä vaivaa? kirjoitti:

        Mikä nyt on?

        Pitkä venematka on kokemus siinä missä muutkin. Jos se ei sinulle sovi, ok. Miksi sellaista täällä julistat?

        taidat olla purjehdusmerkin kipeä?


      • Mikä vaivaa?
        jsxxx kirjoitti:

        taidat olla purjehdusmerkin kipeä?

        Mikä on purjehdusmerkki?


      • Asko Seljav.........
        Mikä vaivaa? kirjoitti:

        Mikä on purjehdusmerkki?

        veneseuroissa jaetaan purjehdusmerkkejä ja otetaan valokuvia seuran vuosikirjaan, kun olet käynyt saksassa ja takaisin, kultaisen saa kun heittää itäkaribianlenkin.

        Klubitakin rintaan!


      • 5+12
        Asko Seljav......... kirjoitti:

        veneseuroissa jaetaan purjehdusmerkkejä ja otetaan valokuvia seuran vuosikirjaan, kun olet käynyt saksassa ja takaisin, kultaisen saa kun heittää itäkaribianlenkin.

        Klubitakin rintaan!

        Enpä ole moisesta kuullut. Mikä seura tuollaisia harrastaa?


    • peko666

      olet yks,,outo,,

    • 407

      No, se homma ei kaikille sovikaan ja hyvä niin! Mutta miten tämä jos joku valitsee toisin, on mikään ego kysymys? Myös näille blogeille löytyy lukijoita. Mutta niitäkään ei ole pakko lukea, kuten ei ole pakko itämereltä mihinkään poistuakkaan. Kukin halujensa mukaan...

      • kenen ego?

        Egokysymyksen ja huomionhaun ottaminen aloitukseen tuntui lähinnä aloittajan oman egon nostatukselta. Sitä tavanomaista itsensä nostamista vähän ylemmäs, tässä tapauksessa pitkälle reissulle lähteviin nähden. Lähtevillä tänne jää kuitenkin omaisia ja ystäviä, jotka oikeasti ovat kiinnostuneita siitä, mitä matkalaisille kuuluu. Kiinnostuneen ei tarvitse olla edes lähiomainen tai lähimpiä ystäviä. Ainakin minulta yhden lähteneen lähisukulaisena tämän tästä kysellään kuulumisia sieltä jostain.

        Sinällään hupaisaa, että aloittaja myöhemmin varsin selkokielisesti paljastaa syyn haluttomuuteen lähteä olevan vain mukavuudenhalua. Kuten edellinen sanoi, ei sovi kaikille, eikä tarvitsrkaan. Ainoa hölmöys on siinä, että esittää asian sellaisessa valossa, että niissä lähtijöissä olisi jotain vikaa.


      • 14 11
        kenen ego? kirjoitti:

        Egokysymyksen ja huomionhaun ottaminen aloitukseen tuntui lähinnä aloittajan oman egon nostatukselta. Sitä tavanomaista itsensä nostamista vähän ylemmäs, tässä tapauksessa pitkälle reissulle lähteviin nähden. Lähtevillä tänne jää kuitenkin omaisia ja ystäviä, jotka oikeasti ovat kiinnostuneita siitä, mitä matkalaisille kuuluu. Kiinnostuneen ei tarvitse olla edes lähiomainen tai lähimpiä ystäviä. Ainakin minulta yhden lähteneen lähisukulaisena tämän tästä kysellään kuulumisia sieltä jostain.

        Sinällään hupaisaa, että aloittaja myöhemmin varsin selkokielisesti paljastaa syyn haluttomuuteen lähteä olevan vain mukavuudenhalua. Kuten edellinen sanoi, ei sovi kaikille, eikä tarvitsrkaan. Ainoa hölmöys on siinä, että esittää asian sellaisessa valossa, että niissä lähtijöissä olisi jotain vikaa.

        Itselleni on jäänyt kuva, että moni lähtee nimenomaan pakoon jotakin. Kuinka moni sellaisia, joilla on jokin muu syy kuin pakoilu?


      • en sanoisi
        14 11 kirjoitti:

        Itselleni on jäänyt kuva, että moni lähtee nimenomaan pakoon jotakin. Kuinka moni sellaisia, joilla on jokin muu syy kuin pakoilu?

        Aika monta lähtenyttä tunnen. Enpä voisi sanoa, että kukaan heistä olisi pakomatkalla. Kyllä he kaikki ovat lähteneet pikemminkin etsimään ja kokemaan. Ja enemmistöllä niistä, jotka eivät ole lähteneet, on vain liikaa siteitä katkottaviksi.


    • Parannusta tarvitaan

      Ekostasi on paha sanoa, mutta kirjoitustaitosi kyllä kaipaa parannusta.

      Neustoliittoa ei ole koskaan ollutkaan.

      90 % suomalaisista purjehtijoista ei voi purjehtia avomerellä yli 7 m/s tuulessa, koska aallonkorkeus kasvaa silloin liian suureksi veneelle ja miehistölle.

      Kuinka kaukana Suomen uloimpien saarien ulkopuolella olet omalla veneelläsi käynyt?

    • SYMaar

      Aloittajan egoon on selvästikin kolahtanut se, että jotkut uskaltaa, pystyy ja nauttii maailmankierrosta. Itse istuu jumissa kateudessaan. Nauttisit vaan päiväretkistäsi, etkä marisisi.

    • pessimisti ei pety

      Raskasta on raataa 24/7 maissakin. Aamulla ylös, lapset hoitoon jos on ja kehälle ruuhkaan. Päivän puuhailet mitä puuhailet ja illalle ruuhkan kautta kotiin jne jne. Viikonloppuna menet anopille kylään. Parin vuoden purjehdus ja siellä ihan uudet ongelmat ei ole paha vaihtoehto. Kun helteisiin, torakoihin ja laillisiin ja laittomiin rosvoihin kyllästyy voi palata taas maallisempien murheiden pariin.

    • monimuotoinen elämä

      Pari kertaa lätäkön ylittäneenä voin todeta siitä 3 viikon Atlantin ylityksestä, ensimmäiset 3 päivää on ihan kivoja, loppu on aika helvetin tylsää.

      Ja siellä perillä palmun alla drinksujen juominen ja tyttöjen katselu on aikamoinen haavekuva ihmiselle, joka ei sitä ole koskaan kokenut. (veneen kunnostusta ja osien tilaamista)

      Menkää ihmeessä lentäen juomaan drinksuja kuten muutkin porot. (Tallinnaan pääsee lautalla 15 €:lla)

      Nämähän ovat valintoja, totesin vain minulle riittävän nykyisin 4 viikkoa Itämerellä!

      Mitä ihmeen uskallusta vaatii lähteä kiertämään palloa purjeveneellä? Kertokaa nyt ihmeessä,
      Avance 24:kään ei uppoa kovimmassakaan myrskyssä, kun rätit pois ja luukut kiinni, ei tosin kivaa!

      • "monimuotoinen" ??

        Porot eivät pidä alkoholista eivätkä ymmärrä miksi joku edes haluaa Tallinnaan. Itse käyn kyllä Eestissä mieluummin omalla veneellä kuin laivalla. Sekin on elämyksellisempää. Mukavin ja helpoin tapa tehdä asioita ei ole kaikille antoisin ja elämyksellisin, toisille taas ehkä on.


      • 30000+ nm valtameriä

        Taidat höpistä. Vai pari kertaa Atlantin ylittänyt ja jutut kuin koskaan Maarianhaminaa kauempana käyneen matkahaaveissaan pettyneen pienveneen kipparilla.

        Valtameren ylitys voi olla pitkäveteistä vain, jos seura on huonoa tai disko on ainut kiinnostuksen kohde.

        Vai ei se pikkuAvancekaan uppoa. Jos rätit poissa ja kippari sisällä niin valtameren myrskyjen yli 10 m aallot pyörittävät venettä kuin kissa lankakerää. Nytkin keväällä katosi samanaikaisesti 2 venettä Atlantin matalapaineessa Azorien lähellä.
        http://technorati.com/technology/article/ahoy-internet-social-help-in-search/page-2/
        Toinen noista, Lady Domina on norjalainen 75 jalan vene 5 h miehistöllä ja
        toinen on ranskalainen Grain de Soleil, 32 jalkainen 3 h miehistöllä.
        http://www.letelegramme.com/ar/imgproxy.php/PhotoIntuitions/2013/04/28/2086116_grainsoleil.jpg

        Myös kolmas, yksinpurjehtijan vene ilmoitettiin samaan aikaan kadonneksi. Tästä ei tietoa onko löytynyt vai ei.


    • monimuotoinen elämä

      jos betonilaiturin päässä on jollain sateenkaari, Eesti on varmaan "kivapaikka".
      Kun seuraan suomalaisia purjehtijoita lahden takana, säälin heidän örvelöintiään!

      Mieluiten maailman kauneimpaan saaristoon, eli Tukholman saaristoon ja isoille saarille, Visby nro 1.

      • in mono

        Kirjoitteluistasi päätelleen sinulla on melko monomuotoinen elämä : )


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1091
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      136
      979
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      812
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      305
      782
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      626
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      589
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe