Erittäin hyvä kaverini joutui tänään sairaalaan. Hänen äitinsä kertoi että on tiputuksessa, enempää en saanut tietää.
Nyt jälkikäteen ajateltuna on ilmeistä, että hän sairasti anoreksiaa. Minun syömisistäni hän ei koskaan huomautellut, mutta piknikille otti mukaansa tyyliin vesimeloonia ja dieettikokista, eikä edes halunnut maistaa meidän muiden wrappeja ja skumppaa.
Lääketieteestä suuresti kiinnostuneena haluaisin tietää _miksi_ tiputukseen joudutaan. Mitä suoneen pudotetaan, mistä kehossa on puutteita ja miten tämä puute ilmenee. Itse en ole koskaan ollut tiputuksessa, en edes tiedä mihin kohtaan kehoa se tulee. Sattuuko neula? Tuleeko mustelmaa?
Miksi tiputukseen joutuu?
6
14369
Vastaukset
- Tietääkseni näin...
Tiputukseen joutuu, kun keho on vaarallisessa tilassa: on nestehukka tai suolojen epätasapaino ja/tai ravintoaineiden merkittävää puutostilaa.
Toivottavasti ystäväsi pääsee parempaan kuntoon ja kohti parantumista. Ole ystävällesi tukena. - Tip-tip-tip tippuu
Kai siihen on eri syitä, nestehukka kuten ed. sanoo, elektrolyyttien epätasapaino. Joskus tiputetaaan pelkkää suolavettä että pidetään suoni auki tulevaa tiputusta varten.
Itsellä oli juuri tuo elektrolyyttijuttu. Ja kova kuivuminen.
Neula ei jää suoneen, vaan se on vain apuna kanyylin suoneen laitossa. Neula vedetään pois, muovikanyyli jää sisään. Ainakin minulla tiputusneulan pistäminen tekee kipeää, ja kun on niin huonot suonet, joutuu usein hakeman useampaa suonta ennenkuin alkaa vetämään.
Miten puutteet ilmenee? Puhun vain omasta kokemuksesta: mulla kovat sydämen rytmihäiriöt. Valtavat turvotukset jaloissa. Muuta en paljon huomannut, kai sitä oli niin tottunut siihen tilaan!
Ystäväsi tilanteesta nyt ei kukaan muu tiedä kuin hän ja hoitohenkilökunta. - tippakokemuksia
Yleensä tippa laitetaan heti jos huonossa kunnossa menee sairaalaan, eli pelkkää suolaliuosta menemään, siltä varalta että äkillisesti tarvitsee tiputtaa lääkeainetta tai joutuu leikkaamaan tai muuta sellaista. Olen ollut tipassa kymmeniä kertoja ns. varmuuden vuoksi. Koska jos tilanne muuttuu kriittiseksi, aikaa ei haluta tuhlata suoniyhteyden avaamiseen.
Sitten todellisia syitä lienee yleisimmin syömishäiriöisillä nuo natrium-kalium-epätasapainotilat tai kuivuminen, minulla on molemmista syistä joskus laitettu, ja silloin laitetaan eri liuosta kuin fysiologinen suolaliuos jota voi tiputella ihmiseen kuin ihmiseen ilman että siitä on varsinaisesti haittaa. Ravintoahan ei varsinaisesti tippana suoneen laiteta vaan letkuruokinnalla hoidetaan se.
Tiputus ei varsinaisesti tarkoita sitä että olisi ihan heti nyt kuolemassa, ja hyvä että ystäväsi saa nyt hoitoa. Minä olen rampannut tippapullo kaverinani sairaalan tupakkapaikallakin, että älä suotta säikähdä.- lääkäriksikö
mä ainakin säikähdin aika rajusti, kun sh soitti eilen ja sanoi, että nzt sairaalaan. olin tiputuksessa koko illan
- lääkärikdikö
moi. mullaa on äkillinen kokemus tuíputuksesta. kvin lääkärissä vtin ja uupumuksen takia ja elen olin koko ilan tiputuksessa, koska g onli 66 ja sain suoliuost, joka pitüü reitit avomina, p pussin autaa ja 2 pussia veret, lhtiessä hg oli 88. jännä kokemus sinänsä. en tiedä jatkosza. nela vähän nipisti, muttaa nopeesti siihen tottu tippa laitéttiin oikeaan köteen sellaisen pienen neulan kauttaa ja verikokeita iotettiin ainakin 2. mun mielestä verikokeista näkeee, jos ne vat katttaavat, ikö elimistössä on pillessä. tiputus ait palautetaaan suonensisäisesti elimstöstä puuttuvi aineita, jolloin olon pitäisi helpottuua. iputuksen voi joutua monestakin szzstä. se on vähän tlsää maata liikkuatta, mutta toisaalta on lhdulista, että ymprillä on välittäviä ihmisiä. tiputukseen joutuessa sa zleensä lähetteen päivzstzkseen. siellä otetaan verikokeita ja pissnäzte. mulla se onnistu katetrin kautta. lääkäri ule käzmään ja hoitaja avustaa. ne on sellaisia pusseja, joihin määräään tittz ine tietty määrä ja nopeustihezs, eli kuinka nopessti ainetta lasketaan suoneen. mull ei ole ihan selvää, mtee se tiputd määä ldkrzssn - hoitsjs snoi, tétä kon laskeei.
- Bööööö
Minulle laitettiin tippa käden korjaus leikkauksen jälkeen
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.
KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!6111635Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.
IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla968831Kovan viikon ilta pitäisi lakkauttaa
Käytännössä pelkkää SDP:lle ilkkumista koko ohjelma veronmaksajien kustannuksella.104403Pakoputkipörisijä syttyi tuleen kesken ajon
Kyydissä oli 7 henkilöä, mutta hyvä onni matkassa epäonnistuneesta käyttövoimavalinnasta huolimatta, eikä kukaan loukka213954Kalja-Kristus Kutsuu Luokseen
Nyt on Oikea Hetki Ottaa Ryppyys Vastaan! Lue Pelastusryyppy ja tee Promillista elämäsi Herra! Pelastusryyppy on teksti53861Borat ärhäkkänä, syyttelee kokoomusta vilpin suojelusta
Hänen mukaansa kokoomus seuraa ”toimettomana vierestä, kun vilpilliset firmat vievät urakat rehellisten nenän edestä”, j73646- 893610
Persut on SYYLLISIÄ KAIKKEEN NEGATIIVISEEN SUOMESSA
, ne haluaa neuvostoliiton putinin kanssa takaisin, shit voi valvoa kaikkea ja kaikkia, no tietty makeeta mannaa itselle133440Perussuomalaisiin minä luotan
Bensaa raaskii taas tankata ja ensi vuonna laskee ruoan verotus. Nämä muutokset parantavat pienituloisten asemaa.343222Koulu-uhkaus.
Meinaatteko päästää lapsenne kouluun, niin kauan kun tämä uhkaaja siellä myös on? Tekijä on kaikilla tiedossa.452415