Millaisia kokemuksia teillä on Lohi 460 moottoriveneestä?
Mikä on moottori suositus ja paino?
Huom! kyseessä on vanha malli, sillä nykuinen 460 on soutuvene.
Lohi 460 moottorivene
16
14434
Vastaukset
- lohi
20 hv suositus, tukeva ja vakaa painoisekseen, olisko jotain 150 kiloa painoa l. aika kevyt. Korkealaitainen, hyvä kokea verkkoja keulasta.
- lohi
Itsellä oli kymmenen vuotta kyseinen vene. Veneen paino on muistaakseni 230 kg hyva vene, mutta vaatii isomman koneen kuin kakskympinen, itellä oli kolmekympinen jammu ja silläkin viiden hengen kuormalla liukuunnousu kesti kauan. suositus on kakskymmentä siksi että venettä myytiin myös ilman pulpettia.Vene sietää hyvin vaikka nelikymppisen koneen.Vene on muuten alkujaan ruotsalainen cresent ja sitä myydään myos Ruotsissa.
- TTM
Veneessä on korkeat laidat, jolloin sisällä on turvallisen tuntuista olla mutta tuulipinta on iso mikä aiheuttaa sen, että verkkohommissa on parempi että toinen auttaa koneella ja toinen kokee. Pohja on U-pohja eli kova kuin mikä aallokossa. Vene on tehty lyhytrikiselle koneelle ja liu'usta pudotettaessa peräaalto tulee sisään, jos ei ole tarkkana. Riippuu tietenkin myös siitä, kuinka paljon perässä on painoa. Isälläni on kyseinen vene ja siihen teimme uuden perälaudan pitkärikiselle koneelle. Perälaudan lasikuidun sisällä oleva vanerilevy oli aivan pehmeä ja se vaihdettiin uuteen. Kun veneellä on ikää 20 vuotta niin kuidun sisään laminoidut puuosat alkavat olla entisiä. Peräaalto-ongelma poistui perälaudan korotuksen myötä ja perälauta tukevoitui. Koneena on 25 2T johnson. Ihan sopivan tehoinen. Pohjassa oleva vanerinen turkkilevy kuidun keskellä oli myös vetinen ja pehmeä. Sitä vaihdetaan parhaillaan ja veneeseen tehdään muutakin remonttia.
- lohi
Minun veneeni oli vuodelta 92 ja oli pitkärikinen, enkä havainnut mitään kuvailemiasi ongelmia. Vene ei ole kova kun säätää koneen niin että keula pysyy aalokossa alhaala ja halkasee aalot, väitän että on tällöin pehmeämpi kun moni veepohja vene, eivät ainakaan tulleet yhtä kovaa aalokossa. Muuten venettä on ajettava aalokossa täysillä jotta keula pysyy alhaala.Pitärikisenä ei myöskään tullut perästä vesi sisään vaikka kovassakin myötäaalokossa veti tydestä vauhdista kaasun pois ainoastaan mootorikaivoon saatoi vähän tulla.Veveilin merellä.
- TTM
lohi kirjoitti:
Minun veneeni oli vuodelta 92 ja oli pitkärikinen, enkä havainnut mitään kuvailemiasi ongelmia. Vene ei ole kova kun säätää koneen niin että keula pysyy aalokossa alhaala ja halkasee aalot, väitän että on tällöin pehmeämpi kun moni veepohja vene, eivät ainakaan tulleet yhtä kovaa aalokossa. Muuten venettä on ajettava aalokossa täysillä jotta keula pysyy alhaala.Pitärikisenä ei myöskään tullut perästä vesi sisään vaikka kovassakin myötäaalokossa veti tydestä vauhdista kaasun pois ainoastaan mootorikaivoon saatoi vähän tulla.Veveilin merellä.
Jossakin vaiheessa veneessä muuttui perälauta korkeammaksi ja hyvä niin. -85 mallissa se on vielä lyhytrikinen. Ilmeisesti samalla perässä koneen sivuilla olevat pienet kannet muuttivat myös muotoaan. Sinun veneessäsi tilanne on siis jo kunnossa. Isäni veneen kyljessä lukee Merihaukka 460 mutta tyyppikilvessä on Lohi 460.
Itsekin olen käyttänyt venettä merellä ja tiettyyn aallonkorkeuteen asti keula kyllä halkaisee aaltoa mutta jossakin vaiheessa ongelmaksi muodostuu hyppääminen aallolta toiselle, jolloin vene tulee tasaiselle pohjalle. Vettä lentää komeasti ja kyyti on aika märkää muutenkin. Tahtoo tuuli painaa lentävän veden sisään. Keula alhaalla ajettaessa pärskeet lähtee niin keulasta että ne ehtii nousta riittävän ylös lentääkseen veneeseen. Mahdottomiin keleihin ei tietenkään ole asiaa ja jossakin vaiheessa kaasua täytyy löysätä. Olen käyttänyt venettä syksyisessä verkkokalastuksessa ja siihen se soveltuu hyvin. Keula kantaa verkkomiehen isossakin aallokossa ja tilaa on sopivasti kahdelle äijälle, 30 verkolle ja niiden tarpeille. Vene on myös aika vakaa. Nykyinen Terhi Nordic on aika paljon saman tyyppinen vene varsinkin pohjamuodolta. - Jussi
teitte korotuksen perälautaan pitkätrikiselle moottorille?
- TTM
Jussi kirjoitti:
teitte korotuksen perälautaan pitkätrikiselle moottorille?
Leikkasimme perää ulkopuolelta pikkuhiljaa auki kunnes näimme miten isolle alueelle sisällä oleva vahvikevaneri on asennettu. Purimme vanhan vanerin kokonaan pois. Leikkasimme uudesta vanerista korkeamman palan, niin että perälaudasta tulee tarpeeksi korkea. Suurin rasitus tulee niille kohdille missä moottorikaivon sivut tulee vastaan, joten on tärkeää, että vaneri sitoituu riittävän leveälle veneen perään ja on tukevasti laminoitu kiinni. Vaneri on kuidutettu peneen perään kuidun sisään aivan kuten vanhakin ja kuidut kiertää veneen sisäpuolelle niin että moottorikaivokin on osittain kuidutettu. Moottorikaivon tyhjennysreikä tehtiin myös uuteen perälautaan. Ulkopuolelta kuidutus on lähes koko perän levyinen ja hiottu muotoihin sopivaksi. Perälautaa ei kannata korottaa millään lautavirityksillä, koska moottori repii perää niin kovasti.
- vetymoottorilla
lohi kirjoitti:
Minun veneeni oli vuodelta 92 ja oli pitkärikinen, enkä havainnut mitään kuvailemiasi ongelmia. Vene ei ole kova kun säätää koneen niin että keula pysyy aalokossa alhaala ja halkasee aalot, väitän että on tällöin pehmeämpi kun moni veepohja vene, eivät ainakaan tulleet yhtä kovaa aalokossa. Muuten venettä on ajettava aalokossa täysillä jotta keula pysyy alhaala.Pitärikisenä ei myöskään tullut perästä vesi sisään vaikka kovassakin myötäaalokossa veti tydestä vauhdista kaasun pois ainoastaan mootorikaivoon saatoi vähän tulla.Veveilin merellä.
Eri vene lohi 465 ilmeisesti on se joka takoo lujaa. Siitä ei voi olla kahta mieltä. Veneesi on varmaankin finn ark ja se on hyvä aallon halkoja.
12v vanha juttu heh. - Tyynellälujaa60hv
vetymoottorilla kirjoitti:
Eri vene lohi 465 ilmeisesti on se joka takoo lujaa. Siitä ei voi olla kahta mieltä. Veneesi on varmaankin finn ark ja se on hyvä aallon halkoja.
12v vanha juttu heh.Juupas lohi hamariin 465r on se trimaraani tylppä runkoinen joka takoo isommassa aallokossa kovaa. Tylppä pohja ei "leikkaa" aaltoa vaan on kuin mahalleen veteen tuleva uimahyppääjä.
Vene on mahtavan tukeva käytössä. Ei ole mahdollista edes kolmen seistessä laidalla saada nurin Eikä hörppää vettä likellekkään , on tukeva. Esim veneen voi kiertää kävellen laitoja pitkin ja heitellä kelaa . Hyvä perhevene ,turvallinen . Jos haluaa ajaa kovaa kelissä kuin kelissä ei voi suositella mutta aallot saa olla siis huipusta pohjaan metrin luokkaa ja voi seilata hitaalla nopeudella. Silloin on soutuveneen jo nurin.
- Jussi9999
Onko vanhan muovivenee osto , Lohi 460, 80-luvun riskiostos.
Mistäs tietää onko kunnossa muovin sisällä olevat puuosat ? - Anonyymi
Miten lohi veneseen voi etupenkit vaihtaa ,on mustat pehmeät pyöreillä isoilla niiteillä kiinnitys
- Anonyymi
Alle 100 kW Moottoria ei kannata pikkuveneeseenkään laittaa, pitää päästä vähintään 40 solmun vauhtia nykyisin, se se on oikeata veneilyä.
Jo vuosikymmenen sellainen määritelmä kuin hevosvoima on korvattu tehon yksikkönä kilowatilla. Ihan loogista koska siitä on suora yhteys energian yksikköön jne. Kilowatin tuhannesosa on Watti ja yksi Joule on yhtä kuin Watti per sekunti, siinä se loogisuus. Kun tehdään työtä yhden sekunnin ajan yhden Watin teholla, kulutetaan yhden Joulen verran energiaa.
Mikä olikaan esim. bensiinin energiasisältö litraa kohti? Entä jos moottorin akselihyötysuhde on 40 % ja kulutetaan tunnin aikana bensaa 20 litraa, mikä on akseliteho? - Anonyymi
Hei,
Minulla on Lohi 460r 20hv marinerilla.
Paljonko kiulun pitäisi kulkea yksin ajaessa suunnilleen?
Tuntuu että yksin kun ajelee niin kulkee suht ok mutta vähänkin kuormaa niin ei jaksa mennä.- Anonyymi
Minulla on samanlainen Mutta Hondan 20hv lyhytrikisellä moottorilla kulkee noin 40km/h yksin ajettaessa jos siis saa kulkemaan kunnolla, tuppaa kone ruveta lyömään tyhjää kiihdyttäessä.
Itsellä myöskin se ongelma että painoa on yksin uistellessa perässä liikaa joten kevyt keulaisena reagoi tuuleen yms. liian helposti ja on mahdoton saada kulkemaan suoraan, joten onko kukaan siirtänyt ohjauspulpettia lähemmäs keulaa ja laittanut erillistä istuinta. - Anonyymi
Pistäppä yhtä painava kuorma vastaavan kokoisen Busteriin niin huomaat, että Lohi 460 kulkee paljon paremmin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pistäppä yhtä painava kuorma vastaavan kokoisen Busteriin niin huomaat, että Lohi 460 kulkee paljon paremmin.
Lohi 460 on hyvä esimerkki perinteisestä skandinaavisesta venetyypistä. 4,6 metrinen kantava vene kulkee hyvin jo 10 hv perämoottorilla. Siinä on korkeat laidat ja korkeat penkit. Kulkee aallokossa oikeaoppisesti kelluen. Suomessa pienissäkin veneissä pitää olla V- pohja, matalat laidat, sadevesi tyhjentyvyys ja korkeat moottoritehot.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap162138Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842078- 1011377
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101186Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1451170Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663811143Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249886Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha172858- 63834
- 59811