Jarrujen ilmaus

kädetön jorkki

Moikka.
Onko mitää muuta keinoa ilmata auton jarruja kuin avaamalla paineistetun jarrujärjestelmän ilmausnippaa?
Ongelmana on nippojen täys ruostuminen, eli eivät lähde aukeemaan millään konstilla.

9

627

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitroen.

      Rumpujarrut: raota varovasti sitä ylempää jarrumäntää ja anna nesteen valua omalla hydrostaattisella paineellaan.

      Levyjarrut: Irrota jarruies ja käännä sellaiseen asentoon, että jarruletkun liitoskohta on ylimpänä. Löysää liitosta ja anna nesteen valua.
      Voit myös ilmata samalla tavalla kuin rumpujarrut eli jarrumännän raosta varovasti.

      • a(2)

        Herkästi rikkoutuu jotkin, jos yrität sitä mäntää raottaa. Jos jarruletku tulee satulaan kiinni banjopultilla on siitä helppo, ja erittäin pieni riski, ilmata jarrut.

        Jos letku/putki tulee suoraan kiinni, suosittelisin vaan sen ilmaruuvin avaamista jollain konstilla, yleensä se lopulta lähtee, irroitusöljyn, ja hyvän 6-kulmahylsyn avulla.


      • sitroen.
        a(2) kirjoitti:

        Herkästi rikkoutuu jotkin, jos yrität sitä mäntää raottaa. Jos jarruletku tulee satulaan kiinni banjopultilla on siitä helppo, ja erittäin pieni riski, ilmata jarrut.

        Jos letku/putki tulee suoraan kiinni, suosittelisin vaan sen ilmaruuvin avaamista jollain konstilla, yleensä se lopulta lähtee, irroitusöljyn, ja hyvän 6-kulmahylsyn avulla.

        On nuo minulla onnistuneet vuosikymmeniä. Eikä minulla ole kokemusta banjopulteista. Tuskin käytetään jarrusysteemeissä?


      • Takaskakskerien

        Yleensä jarrumäntä tiivistetty niin että mahdotonta saada männä välistä nestettä ulos. (jos tiiviste on ehjä). En oikein ummarra mite sitikalla jarrutellaan jos poljinta painaessa ruiskahtaa hydrauliikka ulos.


      • sitroen.
        a(2) kirjoitti:

        Herkästi rikkoutuu jotkin, jos yrität sitä mäntää raottaa. Jos jarruletku tulee satulaan kiinni banjopultilla on siitä helppo, ja erittäin pieni riski, ilmata jarrut.

        Jos letku/putki tulee suoraan kiinni, suosittelisin vaan sen ilmaruuvin avaamista jollain konstilla, yleensä se lopulta lähtee, irroitusöljyn, ja hyvän 6-kulmahylsyn avulla.

        Teepä se raotus siten, että painat jarrua varovasti siten, että sen ylimmän männän tiivistekumi tulee juuri ja juuri sylinterin reunan kohdalle ja alkaa vähän vuotamaan. Onnistuu se yksinkin, mutta helpompaa olisi jos on kaksi asialla.
        Tätä tarkoitin sillä raottamisella, kuten se fiksumpi lukija jo muutenkin huomasi.


      • a(2)
        sitroen. kirjoitti:

        Teepä se raotus siten, että painat jarrua varovasti siten, että sen ylimmän männän tiivistekumi tulee juuri ja juuri sylinterin reunan kohdalle ja alkaa vähän vuotamaan. Onnistuu se yksinkin, mutta helpompaa olisi jos on kaksi asialla.
        Tätä tarkoitin sillä raottamisella, kuten se fiksumpi lukija jo muutenkin huomasi.

        Ylemmän männän? Yleensä auton jarrusatuloissa on vaan yksi mäntä. Ja männän suojakumikin tota homma hankaloittaa aikalailla.


    • oto-monttööri

      Joojust. Ne pitää avata niin, että hitsipillillä kuumennat liki punaiseksi, annat hetken jäähtyä ja avaa ruuvin. Näin se menee. Noin olen tehnyt lukemattomat kerrat, kun olen vanhojen autojen kanssa touhunnut, viimeksi pari viikkoa sitte.

      • Hitsipillit ovat hyvät moneen tarkoitukseen, mutta niitten puutteessa on pitänyt pärjätä muilla konsteilla.


    • autokorjaus

      biltema, motonetti ja muut halpahallit myy butaani yms. kaasukäyttöisiä pikkutohuja joilla hyvä lämmitellä tarvittavia osia . Wb-40 irroitusöljyksi. Satulan jarruletkun kiinnitys pultin kautta ilmaaminen onnistuu myös. Katkenneen ilmaruuvin saa ilmattua myös tuolta tiivisteen välistä esim. neulalla, mutta silloin olisi hyvä tietää onko tiiviste männässä vai sylinterissä jotta osaa työtää neulaa varovasti sitä metallipintaa pitkin. Mutta jos nippa ei katki niin kokeile vain avausta ensin. Kaiva nipan juuri puukon kärjellä/pikkiruuvarilla ruostetta pois välillä wb lisäten, anna vaikuttaa aineen aina hetki. Avaukseen pikkuräikkä 1/4 ja 6-kantanen hylsy(pitkä). Varaa aikaa ja äläkä hosu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1208
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      118
      1057
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      130
      940
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      802
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      297
      755
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      676
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe