Jarrujen ilmaus

kädetön jorkki

Moikka.
Onko mitää muuta keinoa ilmata auton jarruja kuin avaamalla paineistetun jarrujärjestelmän ilmausnippaa?
Ongelmana on nippojen täys ruostuminen, eli eivät lähde aukeemaan millään konstilla.

9

414

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitroen.

      Rumpujarrut: raota varovasti sitä ylempää jarrumäntää ja anna nesteen valua omalla hydrostaattisella paineellaan.

      Levyjarrut: Irrota jarruies ja käännä sellaiseen asentoon, että jarruletkun liitoskohta on ylimpänä. Löysää liitosta ja anna nesteen valua.
      Voit myös ilmata samalla tavalla kuin rumpujarrut eli jarrumännän raosta varovasti.

      • a(2)

        Herkästi rikkoutuu jotkin, jos yrität sitä mäntää raottaa. Jos jarruletku tulee satulaan kiinni banjopultilla on siitä helppo, ja erittäin pieni riski, ilmata jarrut.

        Jos letku/putki tulee suoraan kiinni, suosittelisin vaan sen ilmaruuvin avaamista jollain konstilla, yleensä se lopulta lähtee, irroitusöljyn, ja hyvän 6-kulmahylsyn avulla.


      • sitroen.
        a(2) kirjoitti:

        Herkästi rikkoutuu jotkin, jos yrität sitä mäntää raottaa. Jos jarruletku tulee satulaan kiinni banjopultilla on siitä helppo, ja erittäin pieni riski, ilmata jarrut.

        Jos letku/putki tulee suoraan kiinni, suosittelisin vaan sen ilmaruuvin avaamista jollain konstilla, yleensä se lopulta lähtee, irroitusöljyn, ja hyvän 6-kulmahylsyn avulla.

        On nuo minulla onnistuneet vuosikymmeniä. Eikä minulla ole kokemusta banjopulteista. Tuskin käytetään jarrusysteemeissä?


      • Takaskakskerien

        Yleensä jarrumäntä tiivistetty niin että mahdotonta saada männä välistä nestettä ulos. (jos tiiviste on ehjä). En oikein ummarra mite sitikalla jarrutellaan jos poljinta painaessa ruiskahtaa hydrauliikka ulos.


      • sitroen.
        a(2) kirjoitti:

        Herkästi rikkoutuu jotkin, jos yrität sitä mäntää raottaa. Jos jarruletku tulee satulaan kiinni banjopultilla on siitä helppo, ja erittäin pieni riski, ilmata jarrut.

        Jos letku/putki tulee suoraan kiinni, suosittelisin vaan sen ilmaruuvin avaamista jollain konstilla, yleensä se lopulta lähtee, irroitusöljyn, ja hyvän 6-kulmahylsyn avulla.

        Teepä se raotus siten, että painat jarrua varovasti siten, että sen ylimmän männän tiivistekumi tulee juuri ja juuri sylinterin reunan kohdalle ja alkaa vähän vuotamaan. Onnistuu se yksinkin, mutta helpompaa olisi jos on kaksi asialla.
        Tätä tarkoitin sillä raottamisella, kuten se fiksumpi lukija jo muutenkin huomasi.


      • a(2)
        sitroen. kirjoitti:

        Teepä se raotus siten, että painat jarrua varovasti siten, että sen ylimmän männän tiivistekumi tulee juuri ja juuri sylinterin reunan kohdalle ja alkaa vähän vuotamaan. Onnistuu se yksinkin, mutta helpompaa olisi jos on kaksi asialla.
        Tätä tarkoitin sillä raottamisella, kuten se fiksumpi lukija jo muutenkin huomasi.

        Ylemmän männän? Yleensä auton jarrusatuloissa on vaan yksi mäntä. Ja männän suojakumikin tota homma hankaloittaa aikalailla.


    • oto-monttööri

      Joojust. Ne pitää avata niin, että hitsipillillä kuumennat liki punaiseksi, annat hetken jäähtyä ja avaa ruuvin. Näin se menee. Noin olen tehnyt lukemattomat kerrat, kun olen vanhojen autojen kanssa touhunnut, viimeksi pari viikkoa sitte.

      • Hitsipillit ovat hyvät moneen tarkoitukseen, mutta niitten puutteessa on pitänyt pärjätä muilla konsteilla.


    • autokorjaus

      biltema, motonetti ja muut halpahallit myy butaani yms. kaasukäyttöisiä pikkutohuja joilla hyvä lämmitellä tarvittavia osia . Wb-40 irroitusöljyksi. Satulan jarruletkun kiinnitys pultin kautta ilmaaminen onnistuu myös. Katkenneen ilmaruuvin saa ilmattua myös tuolta tiivisteen välistä esim. neulalla, mutta silloin olisi hyvä tietää onko tiiviste männässä vai sylinterissä jotta osaa työtää neulaa varovasti sitä metallipintaa pitkin. Mutta jos nippa ei katki niin kokeile vain avausta ensin. Kaiva nipan juuri puukon kärjellä/pikkiruuvarilla ruostetta pois välillä wb lisäten, anna vaikuttaa aineen aina hetki. Avaukseen pikkuräikkä 1/4 ja 6-kantanen hylsy(pitkä). Varaa aikaa ja äläkä hosu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      162
      1562
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      27
      1522
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1338
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      225
      1242
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1125
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      327
      1094
    7. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      174
      1087
    8. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1037
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      310
      1027
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1026
    Aihe