Jarrujen ilmaus

kädetön jorkki

Moikka.
Onko mitää muuta keinoa ilmata auton jarruja kuin avaamalla paineistetun jarrujärjestelmän ilmausnippaa?
Ongelmana on nippojen täys ruostuminen, eli eivät lähde aukeemaan millään konstilla.

9

526

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitroen.

      Rumpujarrut: raota varovasti sitä ylempää jarrumäntää ja anna nesteen valua omalla hydrostaattisella paineellaan.

      Levyjarrut: Irrota jarruies ja käännä sellaiseen asentoon, että jarruletkun liitoskohta on ylimpänä. Löysää liitosta ja anna nesteen valua.
      Voit myös ilmata samalla tavalla kuin rumpujarrut eli jarrumännän raosta varovasti.

      • a(2)

        Herkästi rikkoutuu jotkin, jos yrität sitä mäntää raottaa. Jos jarruletku tulee satulaan kiinni banjopultilla on siitä helppo, ja erittäin pieni riski, ilmata jarrut.

        Jos letku/putki tulee suoraan kiinni, suosittelisin vaan sen ilmaruuvin avaamista jollain konstilla, yleensä se lopulta lähtee, irroitusöljyn, ja hyvän 6-kulmahylsyn avulla.


      • sitroen.
        a(2) kirjoitti:

        Herkästi rikkoutuu jotkin, jos yrität sitä mäntää raottaa. Jos jarruletku tulee satulaan kiinni banjopultilla on siitä helppo, ja erittäin pieni riski, ilmata jarrut.

        Jos letku/putki tulee suoraan kiinni, suosittelisin vaan sen ilmaruuvin avaamista jollain konstilla, yleensä se lopulta lähtee, irroitusöljyn, ja hyvän 6-kulmahylsyn avulla.

        On nuo minulla onnistuneet vuosikymmeniä. Eikä minulla ole kokemusta banjopulteista. Tuskin käytetään jarrusysteemeissä?


      • Takaskakskerien

        Yleensä jarrumäntä tiivistetty niin että mahdotonta saada männä välistä nestettä ulos. (jos tiiviste on ehjä). En oikein ummarra mite sitikalla jarrutellaan jos poljinta painaessa ruiskahtaa hydrauliikka ulos.


      • sitroen.
        a(2) kirjoitti:

        Herkästi rikkoutuu jotkin, jos yrität sitä mäntää raottaa. Jos jarruletku tulee satulaan kiinni banjopultilla on siitä helppo, ja erittäin pieni riski, ilmata jarrut.

        Jos letku/putki tulee suoraan kiinni, suosittelisin vaan sen ilmaruuvin avaamista jollain konstilla, yleensä se lopulta lähtee, irroitusöljyn, ja hyvän 6-kulmahylsyn avulla.

        Teepä se raotus siten, että painat jarrua varovasti siten, että sen ylimmän männän tiivistekumi tulee juuri ja juuri sylinterin reunan kohdalle ja alkaa vähän vuotamaan. Onnistuu se yksinkin, mutta helpompaa olisi jos on kaksi asialla.
        Tätä tarkoitin sillä raottamisella, kuten se fiksumpi lukija jo muutenkin huomasi.


      • a(2)
        sitroen. kirjoitti:

        Teepä se raotus siten, että painat jarrua varovasti siten, että sen ylimmän männän tiivistekumi tulee juuri ja juuri sylinterin reunan kohdalle ja alkaa vähän vuotamaan. Onnistuu se yksinkin, mutta helpompaa olisi jos on kaksi asialla.
        Tätä tarkoitin sillä raottamisella, kuten se fiksumpi lukija jo muutenkin huomasi.

        Ylemmän männän? Yleensä auton jarrusatuloissa on vaan yksi mäntä. Ja männän suojakumikin tota homma hankaloittaa aikalailla.


    • oto-monttööri

      Joojust. Ne pitää avata niin, että hitsipillillä kuumennat liki punaiseksi, annat hetken jäähtyä ja avaa ruuvin. Näin se menee. Noin olen tehnyt lukemattomat kerrat, kun olen vanhojen autojen kanssa touhunnut, viimeksi pari viikkoa sitte.

      • Hitsipillit ovat hyvät moneen tarkoitukseen, mutta niitten puutteessa on pitänyt pärjätä muilla konsteilla.


    • autokorjaus

      biltema, motonetti ja muut halpahallit myy butaani yms. kaasukäyttöisiä pikkutohuja joilla hyvä lämmitellä tarvittavia osia . Wb-40 irroitusöljyksi. Satulan jarruletkun kiinnitys pultin kautta ilmaaminen onnistuu myös. Katkenneen ilmaruuvin saa ilmattua myös tuolta tiivisteen välistä esim. neulalla, mutta silloin olisi hyvä tietää onko tiiviste männässä vai sylinterissä jotta osaa työtää neulaa varovasti sitä metallipintaa pitkin. Mutta jos nippa ei katki niin kokeile vain avausta ensin. Kaiva nipan juuri puukon kärjellä/pikkiruuvarilla ruostetta pois välillä wb lisäten, anna vaikuttaa aineen aina hetki. Avaukseen pikkuräikkä 1/4 ja 6-kantanen hylsy(pitkä). Varaa aikaa ja äläkä hosu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      93
      2129
    2. Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu

      Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia
      Apua aloittelijalle
      167
      1557
    3. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

      Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      74
      1339
    4. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

      Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      240
      1237
    5. No ei sun asunto eikä mikään

      muukaan sussa ole erikoista. 🤣 köyhä 🤣
      Ikävä
      73
      1190
    6. Hyvin. Ikävää nainen,

      Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan
      Ikävä
      88
      1106
    7. Martina lähdössä Ibizalle

      Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1051
    8. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      253
      1016
    9. Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin

      Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.
      Ikävä
      51
      936
    10. Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta

      Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli
      Pyhäjärvi
      88
      901
    Aihe