Missään maassa ns. K-20?

-R-

Oikein varma mihin leffaosastolle tämä sopisi, lentäköön nyt vaikka tänne.

Eli tietääkö kukaan onko missään maassa niin kovaa luokitusta elokuville että jokin elokuva olisi kielletty alle 20-vuotiailta? Muistelin joskus ikuisuus sitten kuulleeni moisesta luokituksesta. Se tosin saattoi olla vain huhu, mutta kumminkin.

15

1692

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keräilijä

Itselläkin oli aikanaan hyllyssä ensimmäinen Iso-Arskan Conan-barbaari elokuva myyntivideona kun olin aika muksu. On jossain muuten kasetti vieläkin...Siellä komeili k-20 tarra takana ja jos en aivan väärässä ole niin olisi ollut jossain vaiheessa kaikissa kyseisissä videoissa niin vuokra -kuin ostovideoissakin. (Vaikka nekään eivät olleet pätkimättömiä!)

Ne olivat oman aikansa eli 80-luvun legendoja juuri siitä että rankan sensuurin aikana näytettiin niin selvästi päidenkatkomista yms.

Yhden toisenkin olen nähnyt jossa on ollut k-20 tarra. Se oli jokin tulevaisuuden kaupungista tai sellaisesta kertova elokuva jonka nimi oli muistaakseni Metropol. Nimestä en ole varma mutta tuonaikaisen kannen muistan. 80-luvun puolenvälin elokuvia sekin tai ainakin silloin näin vuokraamoissa. Jäi vain nuo k-20 tarrat mieleen kun olivat olevinaan niin kovia pätkiä alle 10 vanhana.

K-18 merkintäähän oli paljon ja sitten oli pelkkää K:ta ilman mitään numeroa perässä. Jos en aivan väärin muista niin joskus aikanaan oli jotain kiistaa siitä meinaako tuo K-merkintä että ikäraja on k-18 vai k-20. Muistaakseni ongelmat tulivat siinä kun elokuvateatterit merkkasivat joskus pelkän K-merkinnän.

Viimeinen "pelkkä" K jonka itse olen nähnyt oli tosin niin hurjan raaka pätkä kuin Robocop 1 ja sekin aivan äärettömän karsittuna versiona elokuvissa että oletan että tuskin tuo ainakaan maanlaajuisesti K-20 tarkoitti. Jos sitten tarkoitti ollenkaan missään vaiheessa.

Mutta tässä omat muistikuvat ja mitä tiedän, joku itseäni vanhempi varmaan osaa sanoa paremmin. Muista maista en tiedä onko tällä hetkellä k-20. Mitä elokuvia keräilen harrastusluonteisesti niin ainakaan pohjoismaissa en ole missään enää törmännyt. Päinvastoin ikärajat ovat laskeneet aika tavallakin.

• Likka vm78

Kyseinen pätkä oli tullessaan myöskin k-20. Tosin ilmeisesti hyvin lyhyen aikaa ja en tiedä miksi alennettiin koska itse sen kun sain kaverin kanssa haalittua katsottavaksi niin oli jo k-18.

Muistan vaan tarkkaan kun lähivuokraamoon ilmestyi niin oli takana k-20 merkintä jonka aika tarkka vuokraamon täti oli vielä oikein merkkauskynällä merkinnyt.

Tosin sama juttu kuin mitä Conanista ja Robocopista mainitsit niin oli tuokin se yksi erittäin karsituista versioista. Poissa olivat kokonaan mm. kohdat kun siirtokunnasta löydetään asukkaat seiniltä ja yhden mahasta tulee juuri Alien ulos jolloin koko paikka poltetaan. Samoin kuin lopussa kun kuningatar repäisee robottiäijän kahtia.

Noita ei ollut edes pätkitty vaan kyseiset kohdat oli poistettu kokonaan tavalla jossa varsinkin alusta puuttui niin iso pätkä että koko juoni hyppäsi typerästi. Ja elokuva muutenkin sitä sorttia että pirusti ampumista näytettiin mutta ei osumista ym. Kuten oli perinteistä 80 ja 90-luvunkin sensuurissa. Varmaan puolituntia pidempi leikkaamaton versio ja kun ajattelee miten kesyjä nuo nykymittapuun mukaan ovat niin melkoinen on sensuurin seula ollut...

• muistava
        Likka vm78 kirjoitti:

Kyseinen pätkä oli tullessaan myöskin k-20. Tosin ilmeisesti hyvin lyhyen aikaa ja en tiedä miksi alennettiin koska itse sen kun sain kaverin kanssa haalittua katsottavaksi niin oli jo k-18.

Muistan vaan tarkkaan kun lähivuokraamoon ilmestyi niin oli takana k-20 merkintä jonka aika tarkka vuokraamon täti oli vielä oikein merkkauskynällä merkinnyt.

Tosin sama juttu kuin mitä Conanista ja Robocopista mainitsit niin oli tuokin se yksi erittäin karsituista versioista. Poissa olivat kokonaan mm. kohdat kun siirtokunnasta löydetään asukkaat seiniltä ja yhden mahasta tulee juuri Alien ulos jolloin koko paikka poltetaan. Samoin kuin lopussa kun kuningatar repäisee robottiäijän kahtia.

Noita ei ollut edes pätkitty vaan kyseiset kohdat oli poistettu kokonaan tavalla jossa varsinkin alusta puuttui niin iso pätkä että koko juoni hyppäsi typerästi. Ja elokuva muutenkin sitä sorttia että pirusti ampumista näytettiin mutta ei osumista ym. Kuten oli perinteistä 80 ja 90-luvunkin sensuurissa. Varmaan puolituntia pidempi leikkaamaton versio ja kun ajattelee miten kesyjä nuo nykymittapuun mukaan ovat niin melkoinen on sensuurin seula ollut...

k-20 lätkää heiteltiin aika ahkerasti yhteen väliin erilaisiin seksileffoihin vaikka ei olisi ollut pätkässä mitään sellaista ainakaan nykypäivänä saati tuolloinkaan jonkavuoksi olisi tarvinnut olla erityisen korkea raja.

Lähinnä kyse oli mainoskikasta jolla ilmeisesti haluttiin antaa kuva ja korostaa että elokuvassa olisi jotain erityisen "hardcorea". Hurjilta nuoruusvuosilta on muutama vanha vhs-nauha laatikoiden pohjalla edelleen joissa nuo kieltotarrat loistavat.

Tosin jos en väärin muista niin ovat suunnilleen samaa tasoa kuin mitä nykyään tulee kolmoselta tai subilta satunnaisesti viikonloppujen myöhäisillassa eli luonnollisesti todellista actionia...:)

• Tikru
        Likka vm78 kirjoitti:

Aidossa ja alkuperäisessä Alligaattorissa oli myös joskus k-20 merkintä. Muistan ajan jolloin r-kioski mainosteli tulitikkuaskeissa uutuuselokuvia kun oli aivan skidi. Mieleen jäi että niissä mainostettiin ainakin Taksikuskia, Alien-kahdeksatta matkustajaa ja kyseistä Alligaattoria. Tikkuaskin vasemmassa alareunassa komeili viistosti K-20 ikäraja hyvin pienellä alligaattorin mainoksessa.

• Anki

no on kyllä vähän outoa, k-20..hmm outoa kieltää jokin fiktiivinen elokuva jo täysi-ikäisiltä.

• Likka vm78

Videosensuuri ja elokuvien leikkaaminen oli pohjoismaisella ja koko euroopankin tasolla mitattuna aivan kärkiluokkaa suomessa 80-luvulla. Sakset kävivät sitätahtia että elokuvia joiden leikkaamista ei nykypäivänä edes käsitä, leikeltiin aivan katselukelvottomiksikin asti. Ja esimerkkejä on KASOITTAIN.

Ei sellaista elokuvaa joka k-16 merkinnän sai tainnut oikein edes olla josta ei vähintään jotakin kohtaa oltu pätkäisty pois. K-18 elokuviahan ei saanut enää olla oliko 88 tai 89 vuoden jälkeen. Tosin moni varsinkin pienempi vuokraamo ratkaisi ongelman liimaamalla k-18 merkinnän päälle k-16 tarran...

Kaikista yleisin tosin oli juuri jokin ampuminen tms. jonka "lopputulosta" ja osumaa ei näytetty. Ei niitä oikein osannut edes ajatella pätkityiksi kun samaan tapaan tehtiin kaikille mutta jos joskus näki jostain rankemmasta toimintapätkästä leikkaamattoman version niin erot olivat kyllä huikeat.

Ja myös kokonaan maahantuonnin kieltäminen oli jotain aika surkuhupaisaa. Oikeastaan vasta dvd:n tulo ja leikkaamisen poistaminen toivat tullessaan monet vanhat klassikot "halpislevyinä". Esim. perjantai 13 ja evil deadin tulivat vasta tässä vaiheessa vaikka olivat 80-luvun elokuvia. Muistan aikanaan nähneeni esim. evil dead 1:n pätkittynä (oli vähän aikaa ennen kuin kiellettiin) ja siitä puuttuu valehtelematta n. 30-40 minuuttia varmaan.

Perjantai 13 sitten oli taas muistaakseni 1 kappale videolla suomessa, osa 3 tai 5 jos en ole aivan väärässä ja voi kuvitella millainen oli k-16 versio tuohon aikaan elokuvasta joka perustuu splätterimässäilyyn.

Eli eri ajat eri tavat.

• ggallin
        Likka vm78 kirjoitti:

Videosensuuri ja elokuvien leikkaaminen oli pohjoismaisella ja koko euroopankin tasolla mitattuna aivan kärkiluokkaa suomessa 80-luvulla. Sakset kävivät sitätahtia että elokuvia joiden leikkaamista ei nykypäivänä edes käsitä, leikeltiin aivan katselukelvottomiksikin asti. Ja esimerkkejä on KASOITTAIN.

Ei sellaista elokuvaa joka k-16 merkinnän sai tainnut oikein edes olla josta ei vähintään jotakin kohtaa oltu pätkäisty pois. K-18 elokuviahan ei saanut enää olla oliko 88 tai 89 vuoden jälkeen. Tosin moni varsinkin pienempi vuokraamo ratkaisi ongelman liimaamalla k-18 merkinnän päälle k-16 tarran...

Kaikista yleisin tosin oli juuri jokin ampuminen tms. jonka "lopputulosta" ja osumaa ei näytetty. Ei niitä oikein osannut edes ajatella pätkityiksi kun samaan tapaan tehtiin kaikille mutta jos joskus näki jostain rankemmasta toimintapätkästä leikkaamattoman version niin erot olivat kyllä huikeat.

Ja myös kokonaan maahantuonnin kieltäminen oli jotain aika surkuhupaisaa. Oikeastaan vasta dvd:n tulo ja leikkaamisen poistaminen toivat tullessaan monet vanhat klassikot "halpislevyinä". Esim. perjantai 13 ja evil deadin tulivat vasta tässä vaiheessa vaikka olivat 80-luvun elokuvia. Muistan aikanaan nähneeni esim. evil dead 1:n pätkittynä (oli vähän aikaa ennen kuin kiellettiin) ja siitä puuttuu valehtelematta n. 30-40 minuuttia varmaan.

Perjantai 13 sitten oli taas muistaakseni 1 kappale videolla suomessa, osa 3 tai 5 jos en ole aivan väärässä ja voi kuvitella millainen oli k-16 versio tuohon aikaan elokuvasta joka perustuu splätterimässäilyyn.

Eli eri ajat eri tavat.

Joo.Itsekin näin -90 luvun alussa tuon leikatun Evil Deadin.Oli joku kauhun riivaamat tai vastaava.Oli täysin surkea julkaisu.Lähes kaikki blood & gore oli poistettu.Texas Chainsaw Massacre oli myös aikanaan leffa jota useimmat eivät olleet nähneet,mutta lähes kaikki kuulleet nimen.Itse olen nähnyt onneksi lähes kaikki kauhuleffat jo pikkunappulana.Häviääköhän näiltä leffoilta keräilyarvo kun lähes kaikki löytyvät jo anttilan hyllyistä?Kun näitä leffoja katseli vhs:nä -80 ja -90 luvuilla niin ei ollut luonnollisesti suomitekstejä tarjolla.

• Keräilijä
        ggallin kirjoitti:

Joo.Itsekin näin -90 luvun alussa tuon leikatun Evil Deadin.Oli joku kauhun riivaamat tai vastaava.Oli täysin surkea julkaisu.Lähes kaikki blood & gore oli poistettu.Texas Chainsaw Massacre oli myös aikanaan leffa jota useimmat eivät olleet nähneet,mutta lähes kaikki kuulleet nimen.Itse olen nähnyt onneksi lähes kaikki kauhuleffat jo pikkunappulana.Häviääköhän näiltä leffoilta keräilyarvo kun lähes kaikki löytyvät jo anttilan hyllyistä?Kun näitä leffoja katseli vhs:nä -80 ja -90 luvuilla niin ei ollut luonnollisesti suomitekstejä tarjolla.

Dvd ajalle kun tultiin, sensurointi poistui ja tuonti rävähti kunnolla käyntiin samalla tuoden takaisin k-18 merkinnän niin kyllähän se tietenkin vaikuttaa keräilyarvoon.

Tosin noiden vanhojen ennen oikein missään muodossa näkemättömien leffojen arvo kyllä tiedetään, voi olla että dvd-elokuvassa ei ole edes mitään extroja mukana ja silti hinta on jotain 30-40e välillä kuten esim. juuri yhdessä evil deadin myyntiversiossa oli.

Pakko kyllä silti myöntää että itselle kun elokuvilla on lähinnä katseluarvo, jotkut tietty tulee ostettuakin, niin itse ne kyllä pistä yhtään pahakseni että on tullut noita vanhoja etenkin kauhuja paljon.

On se vähän mukavampi katsoa elokuva dvd:llä terävällä kuvalla ja selvällä äänellä pätkimättömänä kuin joskus aikanaan kaverilta kopioituna vhs:llä surkella kuvalla ja et edes siitä voinut olla varma onko leikkaamaton...Plus joskus dubattukin mille kielelle sattui.

Parhaimmat jotka olen nähnyt niin olivat arabiaksi dubatut muutama Painajainen elm streetillä. Arabiaa molottavassa Freddyssä kyllä tosin oli jotain mieleenpainuvaa yhdistettynä kuvaan josta ei välillä saanut mitään selvää. Mutta olihan se muksuna hienoa bongata muutama kohtaus sieltä täältä joita ei suomessa ollut:)

• ggallin
        Keräilijä kirjoitti:

Dvd ajalle kun tultiin, sensurointi poistui ja tuonti rävähti kunnolla käyntiin samalla tuoden takaisin k-18 merkinnän niin kyllähän se tietenkin vaikuttaa keräilyarvoon.

Tosin noiden vanhojen ennen oikein missään muodossa näkemättömien leffojen arvo kyllä tiedetään, voi olla että dvd-elokuvassa ei ole edes mitään extroja mukana ja silti hinta on jotain 30-40e välillä kuten esim. juuri yhdessä evil deadin myyntiversiossa oli.

Pakko kyllä silti myöntää että itselle kun elokuvilla on lähinnä katseluarvo, jotkut tietty tulee ostettuakin, niin itse ne kyllä pistä yhtään pahakseni että on tullut noita vanhoja etenkin kauhuja paljon.

On se vähän mukavampi katsoa elokuva dvd:llä terävällä kuvalla ja selvällä äänellä pätkimättömänä kuin joskus aikanaan kaverilta kopioituna vhs:llä surkella kuvalla ja et edes siitä voinut olla varma onko leikkaamaton...Plus joskus dubattukin mille kielelle sattui.

Parhaimmat jotka olen nähnyt niin olivat arabiaksi dubatut muutama Painajainen elm streetillä. Arabiaa molottavassa Freddyssä kyllä tosin oli jotain mieleenpainuvaa yhdistettynä kuvaan josta ei välillä saanut mitään selvää. Mutta olihan se muksuna hienoa bongata muutama kohtaus sieltä täältä joita ei suomessa ollut:)

Joo.Vanhat leffat on vielä vhs:nä hyllyssä vaikka monet on tullut ostettua dvd:nä uudestaan.On kuitenkin hyvä kuva ja kommenttiraidat on mielenkiintoisia.Evil Deadissa Bruce Campbell ainakin paljastaa kaikki yksityiskohdat leffan teosta.Monia -80 luvun parhaimmista kuten ROTLD ja eka Re-Animator ja muita ei ole silti vieläkään suomijulkaisuina.

• Jorma Suonikas

...tuo ois sitten laittaa vaikka k-55

• Hugalo

Suomessa on ollun kauan sitten
      Mutta japanissa ja Kiinassa on edelleen...
      esimerkiksi japanissa ja kiinassa. japanin elokuvateattereissa Battle Royale elokuva oli ensi-illassa K-21

• Powerslave

Battle Royalen ikäraja oli Japanissa kylläkin vain K-15. Eikä siellä edes ole mitään "K-21 -luokkaa", korkein ikäraja sielläkin on K-18. Kiinassa korkein ikäraja on ns. CAT III, joka vastaa Suomen K-18 -ikärajaa.

Sitten tästä Suomen K-20 ikärajasta... itse olen vielä sen verran nuori (syntynyt -85), että en tiedä tuollaisesta ikärajasta mitään, enkä edes ole siitä koskaan mitään kuullut. Eli minä vuosina tuo ikäraja on ollut käytössä? Miksei Valtion elokuvatarkastamon sivuilla ole minkäänlaista mainintaa siitä, että noin korkea ikäraja on joskus Suomessa ollut? Vai oliko kyseessä edes mikään "virallinen" ikäraja - ilmeisesti sitä jaeltiin vain videoelokuville, ei teatterielokuville?

• Likka vm78
        Powerslave kirjoitti:

Battle Royalen ikäraja oli Japanissa kylläkin vain K-15. Eikä siellä edes ole mitään "K-21 -luokkaa", korkein ikäraja sielläkin on K-18. Kiinassa korkein ikäraja on ns. CAT III, joka vastaa Suomen K-18 -ikärajaa.

Sitten tästä Suomen K-20 ikärajasta... itse olen vielä sen verran nuori (syntynyt -85), että en tiedä tuollaisesta ikärajasta mitään, enkä edes ole siitä koskaan mitään kuullut. Eli minä vuosina tuo ikäraja on ollut käytössä? Miksei Valtion elokuvatarkastamon sivuilla ole minkäänlaista mainintaa siitä, että noin korkea ikäraja on joskus Suomessa ollut? Vai oliko kyseessä edes mikään "virallinen" ikäraja - ilmeisesti sitä jaeltiin vain videoelokuville, ei teatterielokuville?

Tuossa kun tekstejä lueskellut niin tulee mielikuva että kaikki asian muistavat ovat suunnilleen samaa ikäluokkaa itseni kanssa eli olleet n. ala-asteiässä 80-luvusta pitkän pätkän. Ainakaan tosiaan itse en tiedä muuta kuin mitä muistan, totta on että tuosta k-20 merkinnästä ei ole mainintoja.

Sen verran kuitenkin muistan että joskus merkintä oli tarra ja joskus sitten ihan suoraan kanteen painettu merkintä. Ennenhän jos olet vanhoja videon kansia katsellut niin oli sellainen excel-taulukon näköinen luukusto takana alhaalla monessa jossa sitten oli elokuvan luokka, väri/mustavalkoinen, valmistusvuosi, ikäraja yms.

Ihan tosiaan siihen suoraan kanteen painettuna olen nähnyt ainakin Aliens-paluussa ja mainitussa Conanissa eli eiköhän se joku ihan virallinen merkintä ollut joskus. Tarkkaan en osaa sanoa koska poistui mutta muistikuvat ovat että joskus 80-luvun loppupuolella viimeistään poistuivat, samaan aikaan kuin ei enää edes k-18 elokuvia ollut vaan k-16 oli korkein.

Kun olin ala-asteen loppupuolella niin oli enää kyseisiä k-16 elokuvia ja vaihto oli vähän aiemmin eli sanoisin että vuosivälin 87-89 aikana. Sitä en tiedä koska on tullut.

• xxxx
        Likka vm78 kirjoitti:

Tuossa kun tekstejä lueskellut niin tulee mielikuva että kaikki asian muistavat ovat suunnilleen samaa ikäluokkaa itseni kanssa eli olleet n. ala-asteiässä 80-luvusta pitkän pätkän. Ainakaan tosiaan itse en tiedä muuta kuin mitä muistan, totta on että tuosta k-20 merkinnästä ei ole mainintoja.

Sen verran kuitenkin muistan että joskus merkintä oli tarra ja joskus sitten ihan suoraan kanteen painettu merkintä. Ennenhän jos olet vanhoja videon kansia katsellut niin oli sellainen excel-taulukon näköinen luukusto takana alhaalla monessa jossa sitten oli elokuvan luokka, väri/mustavalkoinen, valmistusvuosi, ikäraja yms.

Ihan tosiaan siihen suoraan kanteen painettuna olen nähnyt ainakin Aliens-paluussa ja mainitussa Conanissa eli eiköhän se joku ihan virallinen merkintä ollut joskus. Tarkkaan en osaa sanoa koska poistui mutta muistikuvat ovat että joskus 80-luvun loppupuolella viimeistään poistuivat, samaan aikaan kuin ei enää edes k-18 elokuvia ollut vaan k-16 oli korkein.

Kun olin ala-asteen loppupuolella niin oli enää kyseisiä k-16 elokuvia ja vaihto oli vähän aiemmin eli sanoisin että vuosivälin 87-89 aikana. Sitä en tiedä koska on tullut.

K20 elokuvia oli mainos kikkana Videotrage:lla
        paljon Exterminator (sinikantinenä)versio ja kultakantinen K20 kuitenkin valkokantien oli K18
        ja lyhennetty 15min luokkaa. Supersteison
        (vääriin kirjoitettu nimi) Demons,barbaarit,
        ja muita mitä nyt ei tule mieleen.Muiden yhtiöiden
        K20 kuvia oli Verinen synymäpäivä ainakin.
        Nuo Evil Dead,Conan Barbaarit oli kylläkin K18 ja K16 versioina ja jos joku vuokraaja on itse
        liimannut jotain niin se erikseen sitten.
        Lisäksi nuo K20 kuvat oli kaikki leikattu enemmän tai vähemmän.

• Anonyymi

Ainakin exterminatorista myytiin k20 versiota suomessa joskus vhs:llä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      4430
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      86
      2270
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      559
      1744
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      101
      1471
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1167
    6. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      7
      1121
    7. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1108
    8. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      218
      971
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      913
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      908
    Aihe