Reumalääkärit ovat tutkineet jo vuosia kalaöljyn omega-3-rasvahappojen vaikutuksia reumatauteihin. Vaikutus on lähes aina positiivinen. Se perustuu siihen, että yhtäältä EPA-rasvahappo estää tulehdusta aiheuttavien yhdisteiden (sytokiinien) syntymistä kudoksissa ja toisaalta se tuottaa hyviä E3-sarjan prostaglandiineja. Lisäksi EPAsta muodostuu aivoissa mielialaa kohottavia ja "virtaa" antavia välittäjäaineita (serotoniinia ja dopamiinia), mikä ehkäisee tautiin liittyvää stressiä.
Uusin tutkimustulos julkaistiin juuri Belfastista. Siinä punahukkaa (lupus erytematosusta) sairastavat potilaat saivat merkittävää apua kalaöljystä.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15290734
Kalaöljyjä on teholtaan monenlaisia. Itse popsin etyyli-EPAa, jossa on eniten EPAa ja vähiten ympäristömyrkkyjä.
Kalaöljy voi auttaa
13
3091
Vastaukset
- jassoo
Mitä reumaa sairastat ja onko kalaöljy auttanut? Käytätkö samalla oikeita lääkkeitä? Jos käytät, kuinka voit tietää kumpi tehoaa oikeasti?
Jotenkin tuntuu vain että jos noista luonnonaineista oikeasti olisi jotain apua, siis merkittävää apua, niitä suositeltaisiin jopa reumalääkärin suulla. Onko kukaan koskaan kuullut reumalääkärin SUOSITTELEVAN jotain luontoainetta reuman HOITOON? Itsellä vuosikymmenien kokemus sairaudesta ja vielä tähän päivään mennessä en ole moista lääkärin suusta kuullut.
Tosin ei ne kielläkään käyttämästä. Enkä kiellä minäkään. Jos jostain konstista vain on apua jollekin niin hyvä niin. Näkemykseni mukaan noista luonnonaineista on parhaimmillaankin apua vain nimeksi jos siihenkään.- fibro
Kyllä tänä päivänä osa lääkäreistä jo suosittelee luonnon lääkkeitä.Olin itse valmennus kursseilla fibromyalgiaan ja siellä reumalääkäri suositteli juuri rasvahappojen omega-3 ja omeka-6 käyttämään.Olen itse käyttänyt luontaistuotteita useita vuosia ja apua saanut. ei oikeita lääkkeitä saa jättää jos niitä on. Tänä päivänä apua saadaan aloevera juomasta.Kannattaa kokeilla.
- Eliisa
Ei tunnusta luontaislääkkeitä.Lääkärit eivät kiellä syömästä niitä, mutta saattavat mainita, että omalla vastuulla voit käyttää.
- arja
Koululääketiedettä edustavat lääkärit eivät voi suositella luontaislääkkeitä ja ravitsemushoitoa, koska heiltä puuttuu niihin koulutus. Elleivät he itse ole kiinnostuneita niistä, he eivät tiedä niistä sen enempää kuin tavallinen tallaaja.
On kuitenkin lääkäreitä, joilla on henkilökohtaista kiinnostusta luontaishoitoihin ja ravitsemukseen, jolloin heillä tietysti on tavallista ihmistä paremmat edellytykset hankkia ja omaksua tätä tietoa.
Jos lääkäri sanoisi ettei näistä muista hoidoista ole hyötyä, käsitys perustuu vain hänen omiin henkilökohtaisiin mielipiteisiinsä, ei faktaan.
Sinänsä luotaisläkkeistä ja ravitsemuksesta reuman hoidossa on kirjoitettu paljon. Internetistä löytyy tietoa kun etsii Googlesta erilaisilla hakusanoilla. Osa on tietysti puppua, sillä tälläkin alalla on "uskovaisensa", siksi tietoon on hyvä suhtautua kriittisesti. Toisaalta jos ei mitään perustietoja ole, kriittinen suhtautuminen ei välttämättä ole helppoa, sen tajuan. - realisti
arja kirjoitti:
Koululääketiedettä edustavat lääkärit eivät voi suositella luontaislääkkeitä ja ravitsemushoitoa, koska heiltä puuttuu niihin koulutus. Elleivät he itse ole kiinnostuneita niistä, he eivät tiedä niistä sen enempää kuin tavallinen tallaaja.
On kuitenkin lääkäreitä, joilla on henkilökohtaista kiinnostusta luontaishoitoihin ja ravitsemukseen, jolloin heillä tietysti on tavallista ihmistä paremmat edellytykset hankkia ja omaksua tätä tietoa.
Jos lääkäri sanoisi ettei näistä muista hoidoista ole hyötyä, käsitys perustuu vain hänen omiin henkilökohtaisiin mielipiteisiinsä, ei faktaan.
Sinänsä luotaisläkkeistä ja ravitsemuksesta reuman hoidossa on kirjoitettu paljon. Internetistä löytyy tietoa kun etsii Googlesta erilaisilla hakusanoilla. Osa on tietysti puppua, sillä tälläkin alalla on "uskovaisensa", siksi tietoon on hyvä suhtautua kriittisesti. Toisaalta jos ei mitään perustietoja ole, kriittinen suhtautuminen ei välttämättä ole helppoa, sen tajuan.Lääkärit tietävät, että suurimmalla osalla luontaistuotteita ei ole mitään vaikutusta ihmisen aineenvaihduntaan. Siksi he eivät voi suositella niitä. Lääkärit myös tietävät, kuinka kurjasti on käynyt monelle vaihtoehtohoitoihin sokeasti luottaneelle potilaalle. Katsoitko aamulla maikkarin uutiset? Siellä kerrottiin, kuinka Saksassa "hoidetaan" syöpiä vitamiineilla.
Aika ristiriitaiselta tuntuu myös tämäntapaiset jutut: Reumaa sairastava väittää luontaistuotteiden parantaneen hänet, vaikka on samaan aikaan syönyt sytostaattia ja biologista lääkettä.
- minä
lääkärit luonnon parannuskonsteista kerro, eivätkä halua niihin uskoa. He ovat naimisissa lääketehtaiden kanssa.
- minä myös
Lääkärit eivät määrää mitään, mitä ei ole tutkittu, koska ovat vastuussa siitä, miten potilasta hoitavat.
Kaikenkarvaiset terapeutit ja luonnonlääkitsijät tekevät huimasti vahinkoa ja nettoavat hyvin, mutta vastuu on kuluttajalla itsellään.
Toisaalta tässä keskustelussa mainituista kalaöljyistä lienee tehty oikeaakin tutkimusta ja tehoakin havaittu, että sillä niitä saattaa lääkärikin suositella. - fibro
minä myös kirjoitti:
Lääkärit eivät määrää mitään, mitä ei ole tutkittu, koska ovat vastuussa siitä, miten potilasta hoitavat.
Kaikenkarvaiset terapeutit ja luonnonlääkitsijät tekevät huimasti vahinkoa ja nettoavat hyvin, mutta vastuu on kuluttajalla itsellään.
Toisaalta tässä keskustelussa mainituista kalaöljyistä lienee tehty oikeaakin tutkimusta ja tehoakin havaittu, että sillä niitä saattaa lääkärikin suositella.Niin jokainen meistä voi kokeilla monenlaista ja en voi olla kertomata lääkäreille jos olen apua saanut jostaki muusta kuin lääkkeistä.Tämä reumalääkäri piti lueontoja useamman ja tosiaan suositteli näitä rasvahappoja sekä melatonin hormooni uni vaikeuksiin.En tarvi uni lääkettä nykyään.Otan magnesiumin joka ilta ja hyvin nukuttaa.Särky lääkettä olen joutunut ottamaan kun uusia vaivoja tullut tämän vuoden aikana.Fibromyalgia on tosi vaikea sairaus kun sään mukaan on näitä vaivoja ja hormoonitoiminta vaihtelee.Kertokaa mikä kullekin on auttanut ja pitääkö käyttää lääkkeitä.
- ohg
fibro kirjoitti:
Niin jokainen meistä voi kokeilla monenlaista ja en voi olla kertomata lääkäreille jos olen apua saanut jostaki muusta kuin lääkkeistä.Tämä reumalääkäri piti lueontoja useamman ja tosiaan suositteli näitä rasvahappoja sekä melatonin hormooni uni vaikeuksiin.En tarvi uni lääkettä nykyään.Otan magnesiumin joka ilta ja hyvin nukuttaa.Särky lääkettä olen joutunut ottamaan kun uusia vaivoja tullut tämän vuoden aikana.Fibromyalgia on tosi vaikea sairaus kun sään mukaan on näitä vaivoja ja hormoonitoiminta vaihtelee.Kertokaa mikä kullekin on auttanut ja pitääkö käyttää lääkkeitä.
Itse en ole koskaan uskonut luonnonlääkkeisiin, mutta minun fibroni pysyy ainakin toistaiseksi kurissa, kun syön MSM:ää, C-vitamiina ja helokkiöljykapseleita. Voi olla että vain MSM on se vaikuttava aine, koska kun jätän sen pois, oireet pahenevat. Tosin kun lisäsin popsittavaksi C-vitamiinin ja helokkiöljykapselit, olen tuntenut itseni paljon reippaammaksi ja terveemmäksi ja kivut ovat lähes poissa.
- kiramari
Aamen!!!
- vinkkari
Miksi jätit kertomatta, että mainostamasi tuote "parantaa" niin monta muutakin sairautta?
http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/e-epa.html - Tauno
Varmaan kalaöljy ja muutki öljyt auttaa, vaikka kaikkien kuulemma pitäis käyttää perusteellisesti tutkittuja ja siksi kalliita lääkärien lääkkeitä. Perinnetietoudelle ja maalaisjärjelle ei palioa arvoa anneta. Minä kuitenkin käytän käytän kouriin, polviin ja vähän muuallekin koivuöljyä (Alavieskasta). Ihime ja kumma, mutta se auttaa. Kipu lievenee ja liikeradat paranee. Lähtis vaan koko vaiva.
- Mara
Tosi on, kyllä koivuöljy auttaa. "Myrkkyjä" ei mee enää lähellekään sitä määrää kuin kuukausi sitte (aloitin silloin). Lisäksi oon kokeillu liikavarpaan- ja lihassärkyyn. En tiiä vielä varmasti, mutta muutaman käyttökerran jälkeen voin sanoa, että paranoooo!!!!? Paan kuuluen perästä. Onko muita ölijyjen kokeilijoita?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1635015Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa203611Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1643426Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss382927Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu1082689Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie282058Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy191905Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky121824Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1551522Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo111512