Kolme kuukautta kesälomaa

Mikä helluntaiseurakunnissa on pastorien ja vastaavien palkallisen kesäloman pituus?

Vilkaisin joitain seurakuntien tietoja ja havaitsin, että pastoria ei tavoita kesä-heinä, eikä elokuussakaan.

Eikö kutsumustyö oikeasti olekaan kutsumustyötä?

Netmissionin tiivis seula on läpäissyt jotain kritiikkiä pastorien aiheuttamasta hinnasta jäsenille ja normaalit kymmenykset ei tunnu riittävän.

"Sanokaa nyt hyvä veljet ja sisaret mitä minä teen kun tulee niin nolo olo, kun pastori jatkuvasti jauhaa kymmenyksistä. Ja kyseessä on sukulaismies, niin tulee koko ajan sellainen olo, että helppo se on sieltä "saamapuolelta" huudella lisää rahaa.
Meillä on pieni seurakunta n. 20 aktiivia, ja kokopäivä palkkaa pitäisi maksaa.
Eikö se ole vähän kohtuutonta srk:laisia kohtaan."

http://forum.netmission.fi/archive/index.php/t-2462.html

26

156

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3Moos.27:34.

Melleri vaatii enemmän. Suomi on synnyinmaamme - Israel on hengellinen kotimaamme. Raamattu opettaa ns. kolmen kymmenyksen oppia. Erityisinä vuosina maksetaan kolmet kymmenykset, kun annat vastauksen tähän vetomukseen, 30% lahjastasi sijoitetaan Israelin hengelliseen herätykseen messiaanisten seurakuntien kautta.

• eräs uskova

Pe.ku ,Mies ,Olen ateisti lukee pe-ku..n suomi 24 sivustolla

.Luulin ensin, että esiinnyt täällä muka uskovana: Tyyliin "Sanokaa nyt hyvä veljet ja sisaret.." Mutta se olikin lainaus jnk.muun viestistä.

" Eikö kutsumustyö oikeasti olekaan kutsumustyötä?"

On ja ei.
        Itse olin todella pettynyt ja surullinen lukiessani fidan sivua, " meillä ei kysytä sukupuolikäyttämistä ihmisiltä ketä valitaan FIDAN TYÖHÖN ! Oli Hakolan vastaus liittyen kirkon lähetyss.. homojen siunaamiseen kehitysyhteistyöhön.

Kunhan on FIDAN OPPIEN MUKAINEN ja työnantaja oli FIDA. Eli lähettäjä ei ole Jumala..ko ?
        Olen niin vanhakantainen (ex, kuulun nyt toiseen uskovien yht. puolison takia) sydämestäni helari, että luulin vieläkin, että Jumala valtuuttaa ja lähettää työmiehet elopelloilleen helareissa. Mutta saa tana tekee työtään joka seurakunnassa näköjään.

Ensimmäinen Pietarin kirje 5

Olkaa raittiit, valvokaa. Teidän vastustajanne, perkele, käy ympäri niinkuin kiljuva jalopeura, etsien, kenen hän saisi niellä. 9. Vastustakaa häntä lujina uskossa, ...

Mutta varmasti niin helarien kuin kirkonkin piirissä on ihmisiä jotka tekevät JUMALAN valtakunnantyötä KUTSUMUSTYÖNÄ, mutta on myös näitä pilipali ihmisiä , jotka ottavat rahan siitä mistä sen saavat. Näinhän oli jo Raamatun aikoinakin, mihin maailma siitä olisi muuttunut..

Mutta palatakseni ap:n kysym. miksi työntekijät ovat lomalla, toki heille loma kuuluu ihan samojen tyehtosopimusten mukaan kuin muillakin työntekijöille, toki omaa lomaa saa ottaa jos elämäntilanne sitä vaatii. Oman srk. työntekijät pitävät ainakin ihan normilomat.
        Sitä olen kyllä ihmetellyt miksi tilaisuuksia on nykyään niin vähän, meillä on vain su-tilaisuus kesäisin," saa tana ei kuitenkaan huilaa " kesälläkään..
        Vakkari työntekijöitä on 3 lisäksi vapaaehtoiset ,kiertävät jne....

• eräs uskova kirjoitti:

.Luulin ensin, että esiinnyt täällä muka uskovana: Tyyliin "Sanokaa nyt hyvä veljet ja sisaret.." Mutta se olikin lainaus jnk.muun viestistä.

On ja ei.
        Itse olin todella pettynyt ja surullinen lukiessani fidan sivua, " meillä ei kysytä sukupuolikäyttämistä ihmisiltä ketä valitaan FIDAN TYÖHÖN ! Oli Hakolan vastaus liittyen kirkon lähetyss.. homojen siunaamiseen kehitysyhteistyöhön.

Kunhan on FIDAN OPPIEN MUKAINEN ja työnantaja oli FIDA. Eli lähettäjä ei ole Jumala..ko ?
        Olen niin vanhakantainen (ex, kuulun nyt toiseen uskovien yht. puolison takia) sydämestäni helari, että luulin vieläkin, että Jumala valtuuttaa ja lähettää työmiehet elopelloilleen helareissa. Mutta saa tana tekee työtään joka seurakunnassa näköjään.

Olkaa raittiit, valvokaa. Teidän vastustajanne, perkele, käy ympäri niinkuin kiljuva jalopeura, etsien, kenen hän saisi niellä. 9. Vastustakaa häntä lujina uskossa, ...

Mutta varmasti niin helarien kuin kirkonkin piirissä on ihmisiä jotka tekevät JUMALAN valtakunnantyötä KUTSUMUSTYÖNÄ, mutta on myös näitä pilipali ihmisiä , jotka ottavat rahan siitä mistä sen saavat. Näinhän oli jo Raamatun aikoinakin, mihin maailma siitä olisi muuttunut..

Mutta palatakseni ap:n kysym. miksi työntekijät ovat lomalla, toki heille loma kuuluu ihan samojen tyehtosopimusten mukaan kuin muillakin työntekijöille, toki omaa lomaa saa ottaa jos elämäntilanne sitä vaatii. Oman srk. työntekijät pitävät ainakin ihan normilomat.
        Sitä olen kyllä ihmetellyt miksi tilaisuuksia on nykyään niin vähän, meillä on vain su-tilaisuus kesäisin," saa tana ei kuitenkaan huilaa " kesälläkään..

Siltä vaikuttaa, että pastorien palkkaus ja palkalliset vapaat tosiaan on seurakuntakohtaista.

Mitä tulee Evl-kirkon ja Fidan kehitysyhteistyöhankkeisiin, niin niissä ei muutoinkaan sallita mitään lähetystyötä, kun ne on valtion verotuloillla rahoitettua toimintaa.

Ulkoasiainministeriö on antanut niistä selkeät ohjeet, joista alla hieman kopiointia:

"ULKOASIAINMINISTERIÖN EETTISET OHJEET JÄRJESTÖJEN VALTION TUELLA TOTEUTETTAVAAN
        KEHITYSYHTEISTYÖHÖN
        .....Aatteen, uskonnon tai poliittisen kannan levittäminen ei ole
        sallittua kehitysyhteistyövaroin."

Evl-kirkon lähetysjärjestöt viisveisaavaat kielletystä asiasta ja julkisesti sanoivat lähettäneensä homoparin lähetystyöhön, vaikka heidän kohdallaan julkisuuteen on levinnyt tieto heidän olevan kehitysyhteistyössä.
        Uskovainen vastaava ministeri (heidi Hautala)ei siitä välitä.

Kaiken lisäksi homoparin lähetykseen tuli mutkia matkaan, kun he olivat halukkaita tekemään yhteistyötä vain homoja vastustavan Kampodzan kristityn kirkon kanssa, johon kuuluu vain 0,4% väestä, kun lähes 97% kansasta on toisille homoseksuaalisuuden hyväksyviä budhalaisia.

Itse ovat käännyttäneet tuon mitättömän vähemmistön homovastaisiksi ja sitten kysyvät vain heiltä halukkuutta yhteistyöhön homojen kanssa.

• ed.
        Pe.ku kirjoitti:

Siltä vaikuttaa, että pastorien palkkaus ja palkalliset vapaat tosiaan on seurakuntakohtaista.

Mitä tulee Evl-kirkon ja Fidan kehitysyhteistyöhankkeisiin, niin niissä ei muutoinkaan sallita mitään lähetystyötä, kun ne on valtion verotuloillla rahoitettua toimintaa.

Ulkoasiainministeriö on antanut niistä selkeät ohjeet, joista alla hieman kopiointia:

"ULKOASIAINMINISTERIÖN EETTISET OHJEET JÄRJESTÖJEN VALTION TUELLA TOTEUTETTAVAAN
        KEHITYSYHTEISTYÖHÖN

Evl-kirkon lähetysjärjestöt viisveisaavaat kielletystä asiasta ja julkisesti sanoivat lähettäneensä homoparin lähetystyöhön, vaikka heidän kohdallaan julkisuuteen on levinnyt tieto heidän olevan kehitysyhteistyössä.

Kaiken lisäksi homoparin lähetykseen tuli mutkia matkaan, kun he olivat halukkaita tekemään yhteistyötä vain homoja vastustavan Kampodzan kristityn kirkon kanssa, johon kuuluu vain 0,4% väestä, kun lähes 97% kansasta on toisille homoseksuaalisuuden hyväksyviä budhalaisia.

Itse ovat käännyttäneet tuon mitättömän vähemmistön homovastaisiksi ja sitten kysyvät vain heiltä halukkuutta yhteistyöhön homojen kanssa.

Kyllä fida tekee lähetystyötä. Mutta fidan tukena on hel.srk. kirpputorit. Ehkä ne on jaettu eri osa alueisiin.
        Ja mulle on sama miten tekevät, kunhan tekevät Jumalan antamilla ohjeilla, eikä jumalattomien ihmisten.Niin hengellistä, kuin aineellistakin apua siellä tarvitaan.

" Lähetystyössä kerrotaan hyvää sanomaa
        "Menkää siis ja tehkää kaikista kansoista minun opetuslapsiani. Kastakaa heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää." (Matt. 28:19–20)

Kristillinen lähetystyö perustuu edellä olevaan Jeesuksen antamaan lähetyskäskyyn. Se sisältää evankeliointia, seurakuntien perustamista ja Raamatun opettamista eri ihmisryhmien parissa.

Lähetystyötä tehdään erityisesti alueilla, joissa ei ole elinvoimaisia kristillisiä seurakuntia. Maailmassa on arviolta kuusi tuhatta kansanryhmää, joita voi kutsua saavuttamattomiksi.
        Lähetystyötä tehdään myös esimerkiksi Euroopassa, jonne muuttaa jatkuvasti ihmisiä kaikkialta maailmasta ja jossa maallistumisen myötä kristinusko on menettänyt merkitystään.
        Fidan ja Suomen helluntaiseurakuntien lähetystyöntekijät toimivat yhteistyössä paikallisten seurakuntien ja kirkkokuntien kanssa. Tavoitteena on, että seurakunnista, jotka aiemmin vastaanottivat lähetystyöntekijöitä, tulisi niitä lähettäviä.

Tällä hetkellä Fidan lähetystoimintojen lähetit työskentelevät noin 30 maassa evankelioimis- ja seurakuntien perustamistyössä, raamatunkäännös- ja opetustyössä, lapsi-, nuoriso- ja opiskelijatyössä, turistityössä sekä yrittäjinä ja omassa ammatissaan teltantekijöinä."

http://www.fida.info/tyomme/lahetystyo/

" Kehitysyhteistyössä tähdätään kestävään muutokseen

Fidan kehitysyhteistyön tavoitteena on vähentää köyhyyttä kehitysmaissa, parantaa yhteisöjen elinolosuhteita kestävästi ja nostaa heikoimmassa asemassa olevien ääni kuuluviin.
        Fida toteuttaa yli 60 kehitysyhteistyön ja humanitaarisen avun hanketta noin 40 maassa. Fidan kehitysyhteistyöhankkeet liittyvät esimerkiksi ennaltaehkäisevään terveydenhoitoon, ruokaturvan kohentamiseen tai perus- ja ammattikoulutuksen edistämiseen.
        Kehitysyhteistyötä suunnitellaan ja toteutetaan ruohonjuuritasolla yhdessä kehitysmaiden kumppanien kanssa. Usein kumppanina on kansallinen kirkko. Kumppaneita vahvistetaan niin, että ne voivat toimia oikeudenmukaisina, välittävinä ja vastuullisina vaikuttajina omissa yhteisöissään.
        Suomen ulkoasiainministeriö on Fidan kehitysyhteistyön merkittävin rahoittaja. Kumppanuussopimus Fidan ja UM:n välillä solmittiin vuonna 2003. Kehitysyhteistyötä tuetaan myös yksityisillä lahjoituksilla ja Fida lähetystorien tuotoilla."

http://www.fida.info/tyomme/kehitysyhteistyo/

• en ole kuullut
        Pe.ku kirjoitti:

KEHITYSYHTEISTYÖHÖN

" Uskovainen vastaava ministeri (heidi Hautala)ei siitä välitä. "

Koska Hautala on tullut uskoon ?

• ~¨tähkäpää~~
        eräs uskova kirjoitti:

On ja ei.

"Olen niin vanhakantainen (ex, kuulun nyt toiseen uskovien yht. puolison takia) sydämestäni helari"

Miksi olet joutunut vaihtamaan uskovien yhteyttäsi VAIMON TAKIA?

Mikä voi johtaa tällaiseen tilanteeseen?

En kysele tätä uteliaisuuttani, vaan saadakseni ymmärrystä erääseen tilanteeseen ja kysymykseni ovat niin henkilökohtaisia, että itse toki
        päätät, vastaatko vai et!

• ~~tähkäpää~~

Laitathan linkit niihin srkuntiin, joissa pastori on kolme kuukautta kesälomalla, niin otetaan asiasta tarkemmin selkoa?

Mitä itse tunnen ja tiedän pastoreitaan ja heidän kesälomiaan, eipä tuollaisia kolmen kuukauden lomalla olijoita ole vielä vastaan tullut ja olen nyt jo jonkin aikaa näitä kuvioita seuraillut.

Päinvastoin, pastorin on lähes mahdotonta pitää lomaa normaalia kuukauttakaan, ellei sulje puhelintaa ja lähde pois kotoaan ja
      harvalla pastorilla on tuohon mahdollisuuksia.

Ja monet pastorit tekevät lomansa ajan myöskin jotain vapaaehtoistyötä,
      ovat leireillä mukanaa, konferenssissa töissä tms.

Joten ihmettelen, mikä tarve on mustamaalata pastoreita tällaisella palstalla?

Joka yhtään mitään tietää pastorin työstä, on varmasti kanssani samaa mieltä, että jos on ympäri vuoden 24/7 käytettävissä ja jopa oma koti toimii suuren osan ajasta työpaikkana sielunhoidollisissa yms. tarkoituksissa, niin hän ansaitsisi vähintäänkin sen kuukauden täysin irrottautuneena omalle perheelleen ja itselleen.

Minä en ainakaan näe ja löydä mitään karehdittavaa pastorin toimesta, vaan ennemminkin voisin yhtyä siihen "entiseen tyttöön" joka rukoili, että et voi Jumala olla niin sadisti, että annat minulle pastorin puolisoksi. :)

Jokainen, jota kateudenpiiiiiru kiusaa pastorin loisteliaasta elämästä, niin siitä vain pyytämään Jumalalta kutsumusta tehtävään, sillä työtä on paljon, mutta työmiehiä vähän, joten työtä varmasti riittää.

Ja voithan jo aloittaa oto:na, niin on mahdollisuus vielä paluulle vanhaan, jos se homma ei olekaan ihan niin hohdokasta, miltä se on siihen asti näyttänyt.

Ja hei, en ole itse pastori, enkä sellaisen vaimo, joten en siis puolusta omaa pesääni. :)

• 25225425

Saalemin päivystävän pastorin puhelin läksi kolmen kk kesälomalle. Ja kun olen yrittänyt tavoittaa suorasta kännykkänumerosta edes jonkun heistä, ei kukaan vastaa, että näin. Kuka kastaa, kuka vihkii, no, onhan heillä toki kokoukset, mutta onko se sitten koko päiväistä työtä, käyhän he kokouksissa muutenkin jos ei olisi työssä, ja myös loma-aikoina muut uskovat käyvät kokouksissa.
        On myös muita srk:ia joiden pastori lomailee esim. 2 kk.

• sokeat!

no, itteppähän ovat hautansa kaivaneet "työmiehiä on vähän" nimittäin naisia ei hyväksytä töihin, ei pastorin paikalle. Joten mitä valitat? On paljon työtä, mutta itse pitää saada ola se johotohahmo, eikä muiden anneta olla edes vanhemmistossa, kun vaan miesten.

• 25225425 kirjoitti:

Saalemin päivystävän pastorin puhelin läksi kolmen kk kesälomalle. Ja kun olen yrittänyt tavoittaa suorasta kännykkänumerosta edes jonkun heistä, ei kukaan vastaa, että näin. Kuka kastaa, kuka vihkii, no, onhan heillä toki kokoukset, mutta onko se sitten koko päiväistä työtä, käyhän he kokouksissa muutenkin jos ei olisi työssä, ja myös loma-aikoina muut uskovat käyvät kokouksissa.

Eipä liene tungosta helluntaiseurakuntiin. Varmaan voi odottaa tuon kolme kuukautta ehkä enemmänkin ja kastaa sitten ne mahdollisesti muutamat liittyjät kerralla.

Vihkimisilläkään ei ole niin kiire, eikä enää niin väliäkään helluntaiseurakunnassa. Yllättävän monet elävät avoliitossa, joka on hyväksytty helluntaissa siinä kuin avioliittokin.

• leeviläinen
        25225425 kirjoitti:

Sinä 25225425 voit seurakunnassasi esittää asian ratkaisuksi määräaikaisesti työllistettyä pastoria, niin ei jää ne vihkimiset ja kastamiset hunningolle.

Eikä sellaisen työllistetyn pastorin palkkaus tule kovin kalliiksi seurakunnalle, sillä kun seurakunta maksaa vain murto-osan palkasta, niin loput tulee työkkäristä palkkatukena.

• teot ihmisten

" Joka yhtään mitään tietää pastorin työstä, on varmasti kanssani samaa mieltä, että jos on ympäri vuoden 24/7 käytettävissä ja jopa oma koti toimii suuren osan ajasta työpaikkana sielunhoidollisissa yms. tarkoituksissa, niin hän ansaitsisi vähintäänkin sen kuukauden täysin irrottautuneena omalle perheelleen ja itselleen."

Ja loppuunpalaneesta pastorista, kun ei ole hyötyä enempää perheelle kuin muillekaan !
        Minusta koti on paikka joka pitäisi jo "pyhittää " omalle perheelle " ja lepäämiselle.
        Joku päivystävä puhelin systeemi olisi hyvä, jos se toimisi srk. tiloissa, niille ketä halua puhua asioistaan. Siinähän voisi olla muitakin "kuulijoita " kuin pastorit.Vain ne vaikeimmat tapaukset ohjatais pastorille.

" Minä en ainakaan näe ja löydä mitään karehdittavaa pastorin toimesta, vaan ennemminkin voisin yhtyä siihen "entiseen tyttöön" joka rukoili, että et voi Jumala olla niin sadisti, että annat minulle pastorin puolisoksi. :) "

Ihan samoja ajatuksia itsellänikin heräsi, kun puoliso moista korttia väläytti aikoinaan. Sanoin, että kyllä Jumalan pitää kutsua minutkin jos sulla kutsu kävisi, koska tiedän vähän mitä se työ voisi olla. Tosin itse osaan kyllä panna rajat työlle ja vapaa- ajalle.
        Pe-ku on ateisti joka etsii vain virheitä, sinänsä ihmettelen, mistä hänelleä on aikaa kaivella näitä eri heng. palstoja.. vai onko sairaseläkeläinen ?

• ~~tähkäpää~~
        teot ihmisten kirjoitti:

" Joka yhtään mitään tietää pastorin työstä, on varmasti kanssani samaa mieltä, että jos on ympäri vuoden 24/7 käytettävissä ja jopa oma koti toimii suuren osan ajasta työpaikkana sielunhoidollisissa yms. tarkoituksissa, niin hän ansaitsisi vähintäänkin sen kuukauden täysin irrottautuneena omalle perheelleen ja itselleen."

Ja loppuunpalaneesta pastorista, kun ei ole hyötyä enempää perheelle kuin muillekaan !
        Minusta koti on paikka joka pitäisi jo "pyhittää " omalle perheelle " ja lepäämiselle.
        Joku päivystävä puhelin systeemi olisi hyvä, jos se toimisi srk. tiloissa, niille ketä halua puhua asioistaan. Siinähän voisi olla muitakin "kuulijoita " kuin pastorit.Vain ne vaikeimmat tapaukset ohjatais pastorille.

" Minä en ainakaan näe ja löydä mitään karehdittavaa pastorin toimesta, vaan ennemminkin voisin yhtyä siihen "entiseen tyttöön" joka rukoili, että et voi Jumala olla niin sadisti, että annat minulle pastorin puolisoksi. :) "

Ihan samoja ajatuksia itsellänikin heräsi, kun puoliso moista korttia väläytti aikoinaan. Sanoin, että kyllä Jumalan pitää kutsua minutkin jos sulla kutsu kävisi, koska tiedän vähän mitä se työ voisi olla. Tosin itse osaan kyllä panna rajat työlle ja vapaa- ajalle.
        Pe-ku on ateisti joka etsii vain virheitä, sinänsä ihmettelen, mistä hänelleä on aikaa kaivella näitä eri heng. palstoja.. vai onko sairaseläkeläinen ?

>>>>

• jalat maastossa
        25225425 kirjoitti:

Vihkimiset hoituu maistraatissa mutkattomasti. Todistajatkin varmaan löytyy tarvittaessa sieltä. (Vai tarvitaanko nykyjään todistajia)?

Kastajiahan kyllä pitäisi löytyä, jos kastaa pitää - ja vesistöjä. Johan olisi avutonta meininkiä se muuten - ihan nyhveröä.

• 25225425 kirjoitti:

Saalemi on vielä Suomen suurin ja kuuluu helluntaikirkkoon.

Onkohan siellä Johdon sihteerikin lomalla?

Sivustolla olevat tilinumerot toimii varmaan moitteettomasti kesäkuukausinakin :)

• * Minusta Pe.ku taas puuttuu asioihin, jotka ei todellakaan hänelle kuulu pätkän vertaa. Mikä ihmeen helleri-poliisi hän luulee olevansa ? Kunpa et sinäkään " tähkis " niin tarttuisi pekun ansoihin. Ymmärrän kyllä, sinä olet hyvä ihminen ja oikeudenmukainen, mutta kun peku on täysin kaikkeen helleuntaiseurakuntien toiminttaan millään tavalla kuuluva eikä osallinen, paitsi kiusanhenkenä !

• ~~tähkäpää~~

Olet ihan oikeassa ja tiedän toisaalta, että turhaahan se totuuden kertominen näissä tilanteissa taitaa olla, mutta minusta tuntuu niin pahalta, kun joutuu lukemaan tällaista henkilöistä, joilla ei ole edes aikaa täällä olla itseänsä puolustamassa ja jotka pääsääntöisesti ovat niitä, jotka kaikkensa antavat Jumalan valtakunnan työlle. :(

Jopa niin kaikkensa, että tiedän monien kärsineen vanhemmalla iällä siitä, etteivät antaneet enempää mm. perheelleen, kuten esim. Niilo Ylivainio kirjoittaa kirjassaan; Saarnaaja.

Noh, tokihan jokainen, joka näitä palstoja lukee säännöllisesti, on jo oppinut tuntemaan, mitä ja mikä kukakin on ja osaa sen mukaisesti laitta heidän viestinsä omaan kontekstiinsa!

Tässäkin asiassa olisi toki hyvä vain muistaa, kuten kaikessa muussakin helluntaiseurakuntaa, kuin yksilöuskovaakin kohtaan tapahtuvissa vihollisen hyökkäyksissä, että:

"Ei vihollinen tyhjää erämaata tai omaa "asumustaan" vastaan hyökkää.
        Vaan kyllä sen hyökkäykset kohdistuvat aina, linnoitettua ja asuttua kaupunkia ja Kristuksen "asumusta", eli Jumalan lasta vastaan."

• ~~tähkäpää~~ kirjoitti:

Olet ihan oikeassa ja tiedän toisaalta, että turhaahan se totuuden kertominen näissä tilanteissa taitaa olla, mutta minusta tuntuu niin pahalta, kun joutuu lukemaan tällaista henkilöistä, joilla ei ole edes aikaa täällä olla itseänsä puolustamassa ja jotka pääsääntöisesti ovat niitä, jotka kaikkensa antavat Jumalan valtakunnan työlle. :(

Jopa niin kaikkensa, että tiedän monien kärsineen vanhemmalla iällä siitä, etteivät antaneet enempää mm. perheelleen, kuten esim. Niilo Ylivainio kirjoittaa kirjassaan; Saarnaaja.

Noh, tokihan jokainen, joka näitä palstoja lukee säännöllisesti, on jo oppinut tuntemaan, mitä ja mikä kukakin on ja osaa sen mukaisesti laitta heidän viestinsä omaan kontekstiinsa!

Tässäkin asiassa olisi toki hyvä vain muistaa, kuten kaikessa muussakin helluntaiseurakuntaa, kuin yksilöuskovaakin kohtaan tapahtuvissa vihollisen hyökkäyksissä, että:

"Ei vihollinen tyhjää erämaata tai omaa "asumustaan" vastaan hyökkää.
        Vaan kyllä sen hyökkäykset kohdistuvat aina, linnoitettua ja asuttua kaupunkia ja Kristuksen "asumusta", eli Jumalan lasta vastaan."

"... joilla ei ole edes aikaa täällä olla itseänsä puolustamassa...."

En minäkään ole kirjoituksissani itseäni puolustanut, kun tärkeämpää on puolustaa niitä usvia, jotka eivät saa ääntään kuuluviin, käytetään hyväksi tai joutuvat uskossaan kokemaan jotain muuta vastaavaa ilkeyttä johtajien taholta.

• Mielestäni Pe.kun avaus käsittelee helluntailaisuutta, joten se kuuluu tälle palstalle. Minkä vuoksi Mohikaani ei olisi antanut "tähkiksen" vastata tuohon? Onko Mohikaanilla tiedossa jotain tuonkaltaista kuin Pe.ku kirjoitti? No toisaalta, helluntailaisuus ei ole aina suosinut avoimuutta.

• lunta valkeemmaksi

Odotamme Pekulta tietoa niistä seurakunnista, joissa hän väittää pastorin lomailevan 2 kuukautta. Eikö sinua kiinnosta lainkaan, mitkä nuo väitetyt seurakunnat ovat?

• .Harrashoo

Ottamatta palkkaukseen mitä kantaa kesälomaa tarvitsee pastoritkin. Kuitenkin niin, että aina on joku tilalla, joku jonka synninhädässä oleva tavoittaa. Karmeaa on kun joku saattohoidossa tekee synninhädässä kuolemaa, ja pappi vetelee kesälomia.

• ~~tähkäpää~~

Näin on, enkä usko, ettäkö olisi ainuttakaan seurakuntaa, jossa ei olisi joku saatavilla pastorin kesäloman aikana.

Eri asia on sitten se, kelpuuttaako jotkut vain juuri sen "jonkun" yhden pastorin,
        sillä onhan sitä nähty alttarillakin niitä tilanteita, joissa joku on mennyt rukoilemaan jonkun henkilön puolesta ja kyseinen henkilö on todennut, että; "Haluan, että xxxx xxxxx tulee rukoilemaan minun puolestani." :)

Niissä seurakunnissa, joissa ei ole kuin yksi pastori, yleensä vanhimistoveljet hoitavat hänen lomituksensa ja oletan, että ovat kuitenkin jo vähissä määrin ne seurakunnat, joissa on vain yksi työntekijä?

Tämä "yksipastoriset srk:nat" on nyt täysin "olettamukseen" pohjautuvaa tietoa, joten jos jollakin on faktaa, niin tuothan julki?

• ~~tähkäpää~~ kirjoitti:

Näin on, enkä usko, ettäkö olisi ainuttakaan seurakuntaa, jossa ei olisi joku saatavilla pastorin kesäloman aikana.

Eri asia on sitten se, kelpuuttaako jotkut vain juuri sen "jonkun" yhden pastorin,
        sillä onhan sitä nähty alttarillakin niitä tilanteita, joissa joku on mennyt rukoilemaan jonkun henkilön puolesta ja kyseinen henkilö on todennut, että; "Haluan, että xxxx xxxxx tulee rukoilemaan minun puolestani." :)

Niissä seurakunnissa, joissa ei ole kuin yksi pastori, yleensä vanhimistoveljet hoitavat hänen lomituksensa ja oletan, että ovat kuitenkin jo vähissä määrin ne seurakunnat, joissa on vain yksi työntekijä?

Tämä "yksipastoriset srk:nat" on nyt täysin "olettamukseen" pohjautuvaa tietoa, joten jos jollakin on faktaa, niin tuothan julki?

"tähkäpää"
        Ovatko helluntailaiset valikoiviakin, kuka saa heidän puolestaan rukoilla? Tarkoittaakohan tuo sitä että rukoilijaksi kelpaamaton on ollut rukoilijan mielestä "väärällä paikalla" tai sitä että rukoilijaksi kelpaamaton on ollut jotenkin vähäpätöinen seurakunnassa? Tällaista en itse muista nähneeni tai kuulleeni helluntaiherätystä seuranneena, joten kiitos tästä tiedosta!

• .Harrashoo
        ~~tähkäpää~~ kirjoitti:

Hei ~~Tähkis~~. On sellaisiakin seurakuntia missä ei ole saarnaajaa ollenkaan. Tuo ettei kelpaa kuin tietty rukoilija on kasvamattomuutta pääosin.

Ehtoolliskokouksessa joskus oli sokea mies. Jaoin hänelle ehtoollisen ja mies sanoi; kiitos Jeesus. Sanoin samassa hengessä, aamen. Mies alkoi kiittää kovalla äänellä ja se tuli sydämestä. Sokea kun oli kyseessä, hän ei voinut katsoa henkilöön.

• .Harrashoo kirjoitti:

Hei ~~Tähkis~~. On sellaisiakin seurakuntia missä ei ole saarnaajaa ollenkaan. Tuo ettei kelpaa kuin tietty rukoilija on kasvamattomuutta pääosin.

Ehtoolliskokouksessa joskus oli sokea mies. Jaoin hänelle ehtoollisen ja mies sanoi; kiitos Jeesus. Sanoin samassa hengessä, aamen. Mies alkoi kiittää kovalla äänellä ja se tuli sydämestä. Sokea kun oli kyseessä, hän ei voinut katsoa henkilöön.

Ymmärsinkö oikein, että sokea luuli sinua Jeesukseksi?
        Hyviin tapoihin olisi kuulunut oikaista hänelle, että et ole Jeesus.

• leeviläinen
        mazdels kirjoitti:

"tähkäpää"
        Ovatko helluntailaiset valikoiviakin, kuka saa heidän puolestaan rukoilla? Tarkoittaakohan tuo sitä että rukoilijaksi kelpaamaton on ollut rukoilijan mielestä "väärällä paikalla" tai sitä että rukoilijaksi kelpaamaton on ollut jotenkin vähäpätöinen seurakunnassa? Tällaista en itse muista nähneeni tai kuulleeni helluntaiherätystä seuranneena, joten kiitos tästä tiedosta!

Olen havainnut kyseisen huonon "ilmiön" vallitsevan monissa pienissä 10-80 jäsenen helluntai- sekä vapaaseurakunnissa, että jotkut eivät tosiaankaan anna tehtävään armoitetun, mutta vieraamman esirukoilijan rukoilla puolestaan, vaan ohittavat esirukoilijan ja nimeävät siihen oman mielensä mukaisen henkilön.

Ajattelen, että kun tehtävään armoitettu vieraampi esirukoilija ohitetaan, niin se ei johdu vieraamman esirukoilijan vähäpätöisyydestä, vaan esirukousta pyytävän pelosta. Kun rukoukseen odotetaan jotain tiettyä vastausta, jonka tuttu esirukoilija kertoo vastausta odottavalle (muka Jumalalta tulleena vaikka ei olisikaan), ja ellei tämä vieraampi esirukoilija annakaan, todella Isä Jumalalta tullutta vastausta sellaisena, kuin esirukouksen esittäjä sitä odottaa, niin seuraavaa esirukouskertaa on turha odotella ainakaan saman henkilön kohdalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      236
      1541
    2. Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään

HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh
      Maailman menoa
      296
      1538
    3. Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!

Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku
      Kotimaiset julkkisjuorut
      28
      1519
    4. Kimmo Kiljunen

"Kimmo Kiljunen, sdp, esittää rajuja väitteitä. Hän tapasi suomenvenäläisiä. Julki tulleella videolla hän vaatii rajaa
      70 plus
      236
      1086
    5. Herätät kyllä

Tunteita vaikka missä muodossa. Tiedät että meidän on vaikea vastustaa toisiamme.
      Ikävä
      73
      963
    6. Mitä haluaisit sanoa

kaivatullesi juuri nyt?
      Ikävä
      57
      906
    7. Kauan aiot vielä vastustella minua?

Miehelle kysymys.
      Ikävä
      47
      706
    8. Salassapito luottamuselimissä. Missä kulkee raja?

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila (kesk) kyselee, mitä minulle oma väki aikoo tehdä, kun toin hallituksen
      Haapavesi
      60
      705
    9. Miksi teet tästä niin vaikeaa?

Olisin sinun, jos haluaisit. Antaisin sinulle koko sydämeni. Et halua kohdata minua, vaikka kuitenkin haluat. Yritä jo p
      Ikävä
      25
      659
    10. Nyt on aika

Nousta sängystä keittämään kahvit. ☕ Hyyvää huomenta. Hyyvää huomenta. 🎄❤️😊💫⚜️🐺
      Ikävä
      118
      625
    Aihe