Löytyykö täällä keneltäkään kokemuksia hengitysvaikeuksista raskauden aikana? Itselläni muuttui hengittäminen vaikeammaksi noin 30 raskausviikon jälkeen. Esim. kaupassa käydessäni minulla on monta kertaa tullut olo, että happi ei kulje kunnolla ja sen seurauksena olen meinannut pyörtyä, vaikka kaupan ilmastointi on ollut kunnossa. Näin on käynyt myös monessa muussa paikassa ja minun on pitänyt päästä välittömästi istumaan tai ulos haukkaaman happea. Lisäksi en ole enää pitkään aikaan pystynyt makaamaan selälläni tai istumaan takakenossa, kun tuntuu ettei happi kulje niissä asennoissa millään. :/ vauva ilmeisesti painaa johonkin kohtaan niin, että hengittäminen on ollut vaikeampaa.
Nyt viikkoja on takana 37 ja hengittäminen on käynyt ihan sietämättömäksi, niin vaikeaksi, etten enää tiedä miten päin olisin. :/ ennen tulin sentään toimeen tämän vaivan kanssa, mutta nyt on alkanut tuntua, että missään asennossa ei ole hyvä ja happi ei kulje kunnolla. Tämä haittaa nykään jopa nukkumistani yöllä ja toivon vain joka päivä, että lapsi syntyisi jo kun on niin vaikeaa olla. :/ edellispäivänä menin linja-autoon, joka oli suuri virhe. Ehdin istua siellä noin viisi minuuttia kun aloin tuntea, että happi ei kulje ja sen seurauksena aloin voimaan pahoin, vintti meinas taas mennä pimeeks ja tuskahiki vain valui. Jonkin aikaa siellä sitten kituttelin, kunnes oli pakko astua ulos, vaikka olin vasta puolessa välissä matkaa määränpäästä. Tällaisia tilanteita voi vielä välttää, mutta mitä voin tehdä kun ihan kotioloissakin on vaikeaa löytää asentoa, jossa happi kulkee? Tänään olin koko päivän ihan kalpean näköinen ja tuntui, että hengittäminen oli niin uskomattoman vaikeaa. :(
Joten kertokaa ihmeessä, jos tiedätte jotain hyviä vinkkejä tähän ongelmaan! Onko olemassa keinoa, jolla saisin tämän hengittämisen edes hieman helpommaksi? Ei millään jaksais koko loppuraskautta näissä merkeissä. :( auttakaa epätoivoista, kiitos!
Hengittäminen vaikeaa -.-
6
2692
Vastaukset
- tulpan kokenut
Menet heti lääkäriin. Kuulostaa keuhkoveritulpalta joka on yleinen mutta vaarallinen tauti raskauden aikana. Nyt heti lääkäriin.
- Epätoivoinen
Soitin neuvolaan ja hoitaja puhelimessa haastatteli minut. Hän totesi, että minulla tuskin on veritulppaa, sillä minulla ei ole minkäänlaista särkyä tai turvotusta jaloissa. Hän kuitenkin neuvoi näin viikonloppuna ottamaan yhteyden päivystykseen, jos olo käy ihan sietämättömäksi. Eilinen oli voinnin kannalta jopa hieman parempi päivä, joten eiköhän tä loppuraskaus sinnitellä sitten vain. :)
- 29+1
No eihän jaloissa mitään särkyä olekaan jos tulppa on _keuhkoissa_!
Oma keuhkoembolani tuli esille vasta TT-kuvassa, olo oli huono ja hengittäminen vaikeata, missään vaiheessa ei pohkeessa tai muuallakaan ollut kipua.
Olipas asioista tietämätön hoitaja, ei voi muuta todeta.
Mene nyt ihmeessä varmuuden vuoksi sinne päivystykseen, keuhkoemb.kanssa ei leikitä! Toivon mukaan sinulla ei ole sitä. - juunojuu
Toivon, ettei aloittajalla ole emboliaa keuhkoissa. Yleensähän keuhkoembolia saa alkunsa laskimoveritulpasta pohkeen seudulla. Toisinaan tämä voi olla täysin oireeton, mutta yleensä kuitenkin oireena kipu ja turvotus. Aloittaja, lääkäriä suosittelen minäkin. Ihan varmuuden vuoksi.
- mmm20
Mulla lievä astma paheni raskausaikana. Nyt olen raskaana hyvin alussa ja jo tuntuu hengityksessä. Totta lääkäri vois määrätä vaikka Ventolinea helpottamaan?
Ja pitkällä raskaudessahan ei yleisesti ole hyvä olo selällään, koska kohtu/vauva painaa isoja verisuonia. - huom4
Mulla vauva ei laskeutunut kuin viime viikoilla. Painoi todella paljon ilmeisesti palleaa/keuhkoja, josta syystä hengitys vaikeutui kuten kuvailit. Lisäksi allergia paheni odotusaikana, mikä osaltaa heikensi hapensaantia. Huomaa myös, että närästys saattaa toisinaan tuntua samalta, "painaa keuhkoja". Sitäkin paljon odottajilla, juurikin illalla makuulla pahenee.
Viimeksi sentään vain viimeisen kolmanneksen aikana noin, mutta nyt jo rv5 alkoi tuo hengenahdistus ja pahoinvointi. Olen kyllä muutenkin se ensimmäinen, jota pyörryttää jos suljetussa huonetilassa alkaa ilma käydä heikoksi, liittyisikö siihen. Eipä osaa neuvola auttaa, lienee enemmän biologinen ominaisuus kuin vika.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941763
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581189Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181178- 961048
- 63838
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam36821Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6764- 46706
Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella
Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.132698En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42690