Siis miksei aiheesta "koulutus periytyy" voida keskustella. Asia oli esillä jo viikonlopun Hesarissa. Faktatietona oli että, äidin koulutus periytyy lapselle ja jos äiti ei ole koskaan opiskellut peruskoulun jälkeen, niin siihen se jää lapsenkin osalta.
Koulutus periytyy??
23
1354
Vastaukset
- jaa
ei aina..omalla kohdalla tuo pitää paikkaansa. vanhemmat on korkeasti koulutettuja (dipl.ins. ja opettaja) ja niin ollaan me kaikki kolme lastakin, mutta ystäväpiirissä ja suvussa löytyy kouluakäymättömien alkoholistivanhempien jälkeläisiä jotka on hyvin koulutettuja ja kaikkea muuta kuin vanhempansa.
Joten aina nämä "faktatiedot" ei vain pidä paikkaansa! Mutta niinhän se yleensä on, että "monkey see, monkey do"! - Pikku-Kalle
kävi koulua 6 vuotta ja minusta tuli insinööri, että se siitä tutkimuksesta. Isä eteni valtiolla työvuosien ja käytyjen kurssien mukaisesti.
Eiköhän asiaan vaikuta vanhempien älykkyys ja elämänarvot enemmän kuin suoritetut tutkinnot. Toisille hyväkään koulutus ei tuo "sielun sivistystä", vaan päähän kerääntyvä neste estää kaiken älyllisen toiminnan. Kaikki älykkäät ihmiset eivät syystä tai toisesta ole suorittanut mitään tutkintoja ja heidän lapsensa taas voivat ehkä kouluttautua.
Voisin esittää väitteen, että koulutuksesta saatu hyöty on suoraan verrannollinen suhteisiin eli vanhempien asemaan.- Sisko
Mikään tutkimus ei sovellu jokaiseen erilliseen tapaukseen vaan on suuntaa antavaa tietoa. Tutkimuksessa siis saadaan sellaista vinkkiä, että äidin koulutustaso vaikuttaa huomattavasti enemmän kuin isän. Ei tieto ole sovellettavissa satavuotta vanhoihin asioihin kun silloin naisella ei ollut edes sielua.
- tilastotieteilijä
tietoa kumota toiseksi sillä että löytyy yksi ainoa poikkeus! HALOO!
- tilastotieteilijä
Sisko kirjoitti:
Mikään tutkimus ei sovellu jokaiseen erilliseen tapaukseen vaan on suuntaa antavaa tietoa. Tutkimuksessa siis saadaan sellaista vinkkiä, että äidin koulutustaso vaikuttaa huomattavasti enemmän kuin isän. Ei tieto ole sovellettavissa satavuotta vanhoihin asioihin kun silloin naisella ei ollut edes sielua.
Mutta kun sillä omalla mutulla on niiiin paljon kivampi pelehtiä kuin tilastoidulla faktalla!
Esimerkki: Onhan niitäkin olemassa, joiden syöpä on parantunut itsestään, mutta faktaa lienee se, ettei sitä pidetä vahvimpana hoitomuotona ko sairauteen... - Sakkeus
tilastotieteilijä kirjoitti:
tietoa kumota toiseksi sillä että löytyy yksi ainoa poikkeus! HALOO!
Otsikko kertoo kaiken.. ainiin suomalaisilla on muuten 1,37 lasta... jep jep... tilastoja löytyy tästäkin aiheesta.
DonJ se jatkaa ristiretkeään suomi24 keskustelupalstan teinivanhempia vastaan. Harmi vaan että tämänkään aihe ei kuulu alkuunkaan tälle palstalle. - DonJuan
Sakkeus kirjoitti:
Otsikko kertoo kaiken.. ainiin suomalaisilla on muuten 1,37 lasta... jep jep... tilastoja löytyy tästäkin aiheesta.
DonJ se jatkaa ristiretkeään suomi24 keskustelupalstan teinivanhempia vastaan. Harmi vaan että tämänkään aihe ei kuulu alkuunkaan tälle palstalle.Jos fakta provosoi noin kovasti, niin herää kyllä kysymys, että minkälaisessa todellisuudessa ko. ihminen elää. ..? Lume todellisuudessa kenties??
- tilastotieteilijä
Sakkeus kirjoitti:
DonJ se jatkaa ristiretkeään suomi24 keskustelupalstan teinivanhempia vastaan. Harmi vaan että tämänkään aihe ei kuulu alkuunkaan tälle palstalle.syövän hoitoon käytetään "yleisesti" sun mielipiteen mukaan ihmeparantumista...sillä niitäkin on...ja vähemmistön näyttämän suunnan mukaan edetään. Toivo hartaasti ettet saa kyseistä hoitoa, mikäli sairastut vakavasti vaan saisit sitä hoitoa joka on TILASTOITU kaikkein tehokkaimmaksi!!
;)) - DonnaJuanita
DonJuan kirjoitti:
Jos fakta provosoi noin kovasti, niin herää kyllä kysymys, että minkälaisessa todellisuudessa ko. ihminen elää. ..? Lume todellisuudessa kenties??
saatat olla melkosen oikeessa. Mielikuvissa elävällä on takuu varmasti vaikeuksia sulattaa faktaa missään muodossa, ellei se sitten satu olemaan hänen kuvitelmansa mukainen.
Toisaalta, pettymyksiltä varjellut herrantertut eivät edes osaa kuvitella kuinka ihmeellinen on elämä todellisuudessa!
- ja ...
Ja mitenköhän tämäkään liittyy teinivanhempiin? Miksei samaa tekstiä ole äidit-palstalla? Tai ei ainakaan päivällä vielä ollut?
- DonnaJuanita
on säännöissä kielletty...ja moniko teini on hyvin koulutettu kun saa lapsen?
- DonJuan
DonnaJuanita kirjoitti:
on säännöissä kielletty...ja moniko teini on hyvin koulutettu kun saa lapsen?
Miten voi olla hyvinkoulutettu, kun ikää on 16v. ja peruskoulu ja lukio kesken. Yleensä käy niin, että teini ei enää opiskele, koska jalka on saatu kelan ja soskun oven väliin. Niinhän sitä elää sitten siihen asti, kun lapsia voi fyysisesti tehdä ellei sitten myöhemmin adoptoi.
- Sakkeus
DonJuan kirjoitti:
Miten voi olla hyvinkoulutettu, kun ikää on 16v. ja peruskoulu ja lukio kesken. Yleensä käy niin, että teini ei enää opiskele, koska jalka on saatu kelan ja soskun oven väliin. Niinhän sitä elää sitten siihen asti, kun lapsia voi fyysisesti tehdä ellei sitten myöhemmin adoptoi.
Jep ja teiniäideille ja muille tämä asia kuuluu esittää koska niitä on niin paljon (alle 1% synnyttäneistä)... DonJ:n taktiikka on se, että hän etsii netistä mahdollisimman negatiivisia uutisia äitiydestä, katsoo sopiiko se teiniäiteihin ja jos sopii, niin hän laittaa uutisen tänne. Hän ei esitä mitään vaihtoehtoa tai toimivaa ratkaisua ongelmaan, vaan huutaa vaan sitä kuinka väärin tilanne on nykyisellään.
- DonnaJuanita
DonJuan kirjoitti:
sitähän juuri tarkoitin. Totta puhut, sattuvasti.
- Isä itsekin
Kyllähän asiasta voidaan keskustella, mutta miksi keskustelu käydään tällaisella palstalla, jossa ei ole juurikaan asiantuntemusta... esim. opiskelu-palstalla tulisi enemmän asiantuntevia vastauksia.
No voidaanhan me täälläkin keskustella. Katselin tuossa itsekin (kirjoituksestasi kipinän saaneena) tilastokeskuksen sivuja... sieltä selvisi että tämän hetkinen nuoriso on koulutetumpaa kuin koskaan... eli siis enemmän tutkinnon suorittaneita. Ja kyllähän tämä asia on ollut tiedossa... ainakin minulla... isäni on käynyt minimimäärän kouluja... äitini on käynyt yhteiskoulun ja kansakoulun... ei muuta. Heillä on 3 lasta... vanhin on koulutukseltaan koneistaja (ammattikoulu), keskimmäinen (eli minä) on prosessitekniikan insinööri (amk-tutkinto) ja nuorimmainen on maalari (ammattikoulu). Näin ollen me olemme koulutetumpia kuin vanhempamme... iso- ja pikkuveljeni ovat ikäänkuin samantapaisissa hommissa (ns. duunareita) ja minä olen pikkunilkkinä tehtaalla (vuoromestari).
Tuosta "koulutus periytyy" asiasta on mielestäni turha tehdä mitään suurempia johtopäätöksiä... periytyyhän sosiaalinen asemakin jossain määrin... ja entisaikaan se koulutus vasta periytyikin, kun oli kisällijärjestelmä voimassa... muurarien pojista tuli muurareita ja suutarien lapsista suutareita, mikä tässä nyt niin ihmeellistä on, että sitä täytyy kovaan ääneen täällä huutaa?
Uskoisin että kotoa opitaan elämän tärkeimmät asiat ja omaksutaan elämän linjat. Korkeastikoulutettujen ihmisten lapset kokevat ehkä velvollisuudekseen kouluttautua korkealle... ja heillä on siihen ehkä hyvät geneettiset ominaisuudetkin (ns. lukupää)... ammattikoulun käyneiden vanhempien lapsien on ehkä helpompaa valita ammattikoulu, josta valmistuu nopeasti selkeään ammattiin ja pääsee kiinni elämään nopeasti.
Itse en olisi huolissani koulutuksen periytymisestä, koulutus on aina hyvä asia... enemmänkin murehtisin sitä että kouluttamattomuus periytyy... joskin täytyy taas todeta että tämän hetken nuoriso on koulutetumpaa kuin koskaan. (ennenvanhaan pääsi töihin ilman koulutustakin, joten se selittää osaltaan tätä ilmiötä): - Setä
Jälleen kerran ihminen, joka ei ymmärrä lukemaansa. Kyseisessä jutussa kerrottiin että äidin koulutus vaikuttaa lapsen koulutukseen... koulutus ei periydy suoraan... muutoinhan saman perheen kaikki lapset saisivat saman koulutuksen.
Sama pätee tuohon peruskoulun jälkeiseen kouluttamattomuuteen... heidän lapsillaan on suurempi todennäköisyys päätyä samaan tilanteeseen, mutta se ei tarkoita sitä, että näin välttämättä kävisi, niinkuin sinä väität. - elämä
On kuitenkin paljon ihmisiä jotka opiskelevat vaikka äiti ei olisikaan opiskellut.
Nykyaikana on suoranaisia pakotteita jotka lisäävät opiskeluhalukkuutta. Ei käy yläasteen jälkeen lepääminen laakereilla, eihän sitä edes saa työttömyysturvaa. - Hohhoijaa..
...Don J:n omaan arvoonsa, kerjää vain verta nenästään. Ollaan sirtyilty jo mm. osoitteeseen www.nuoretaidit.com keskustelemaan rakentavasti. Sinne vaan nuoret äidit, isät ja vauvakuumeiset sun muut man tallaajat menoon mukaan. Siellä modetkin jo puuttuu keskusteluihin, jotka mollaavat teinivanhemmat kumoon. Velkam
- n31
Oma äitini ei kansakoulun jälkeen mennyt mihinkään kouluun itselläni on kolme ammattia ja työni mitä teen on taas uus ammatti.
Isälläni tosin on kolme ammatillista koulutusta.- hoitaja
Väittäisin, että hoitajiksi hakeutuvat mielenterveys- ja päihdeongelmaisten lapset...niin kuin minäkin. Sitä ollaan niin läheisriippuvaisia, että parannellaan (mukamas) koko maailmaa.
Totuus on siinä, että koulutuksesta haetaan selvyyttä omaan päähän :)
- syysomena
HEIPPA!
Kun luin ton viestin niin muistin yhtäkkiä, että mä osallistuin yli kymmenen vuotta sitten sellaiseen tutkimukseen mikä tutki tätä asiaa (Jyväskylän yliopiston tutkimus). Olin itse silloin peruskoulun viimeisellä ja tulossa äidiksi, mun oma äitini on saanut mut myös nuorena.
Mutta kappas vaan, mun äidillä on ammatti ja mulla myös, tosin ihan toisenlainen kuin äidilläni. - valmistunut
Ja paskat sanon minä!!
Juuri siinä tapauksissa missä äiti ei ole enää opiskellut peruskoulun jälkeen lapset eivät koe saman kohtalon. Sillä hänen pitäisi silloin tietää ettei ilman koulutusta saa kunnon töitä!Jos on fiksu äiti hän puhuu ja kertoo lapselle mitä merkitsee jos jättää opiskelematta ja kertoo lapselle miten tärkeä koulutus on nykyään!!!
Näin oma äitini on aina minulle puhunut miten tärkeä koulutus on tässä maailmassa!! - kysyy
me ollaan maatöistä siirrytty kehityksen mukana professeroiksi? Jos jyväjemmari saa lapsen eihän siitä voi tulla korkeasti koulutettua johtajaa (tämän teorian mukaan).. No minun isoisäni on maanviljeliä ja isäni suuren yrityksen toimitusjohtaja. Joten potaskaa taitaa tämä tutkimus olla:/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1224760Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa43384Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1263190Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss262627Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu732343Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181779Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo91384Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1171255Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut91233Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky41128