Lue tämä, jos olet töissäsi tunnollinen ylisuorittaja ja kärsit stressioireista. Haluan omalta osaltani olla edesauttamassa työuupumuksen ehkäisyä.
Olin itse työssäni aina tunnollinen ylisuorittaja. Reagoin työssä syntyneeseen ahdistukseen, pakko-ajatuksiin ja stressiin lisäämällä työtehoa. Sitten kello sesahtui seinällä. Nyt olen ollut puolitoista vuotta sairaslomalla uupumuksen, vakavan masennuksen (F32.2) ja persoonallisuushäiriöiden (F60.X) vuoksi. Toipumista ei ole tapahtunut. Toivoa paremmasta en enää koe - hoitohenkilökunnalla sitä on vielä "hoitoperiaatteiden vuoksi". Näin sitä murenee tomukasaksi työelämän sankari, ylivoimaiset tehtävät pikkutarkasti hoitanut ammattilainen, kaikkien työtoverien arvostama ja reiluna pidetty työntekijä. En ole silti katkera kenellekään.
Jos kärsit stressistä, ja pyrit ratkaisemaan ahdistuksen, pakkoajatukset ja väsymyksen tunteen lisäämällä työsuorituksiasi, ota yhteyttä työterveyshuoltoon ja kerro oireistasi. Heillä on nykyään jo taitoa ohjata psyykkisista oireista kärsivät työntekijät oikeisiin käsiin.
Hyvää ja aurinkoista jatkoa palstan lukijoille. Oma aurinkoni ei enää nouse horisontin yläpuolelle.
Tärkeää asiaa työstressistä kärsiville
6
774
Vastaukset
- anteeksi vaan,
siis taisit olla liian herkkä hoito alalle jossa olit ja uuvuit,ja imit kaikkien ogelmat itseesi kuin pesusieni, harmi vaan kun et sitä tullut ajateelleekisi ammatia suunnitelessa,Minä on niin yliherkkä sairaala-ja hoitoalalle että ei minua koskaan sinne sais, olen liikeelämässä ollut koko ikäni ja se on reilua että mitäs teille laitetaan ja kiitos ja näkemiin ja olkaa hyvä siinä on reseptiä ja ole hyvä
- m42
En ollut hoitoalalla vaan it- eli tietotekniikka-alalla. Sinänsä ala soveltui minulle hyvin, eivätkä itse työtehtävät tuntuneet vastenmielisiltä edes siinä vaiheessa, kun lääkäri puhalsi pelin päättyneeksi. Tosin nyt en enää voi kuvitella tekeväni kyseistä työtä enää milloinkaan edes yhtä päivää.
- mariet
m42 kirjoitti:
En ollut hoitoalalla vaan it- eli tietotekniikka-alalla. Sinänsä ala soveltui minulle hyvin, eivätkä itse työtehtävät tuntuneet vastenmielisiltä edes siinä vaiheessa, kun lääkäri puhalsi pelin päättyneeksi. Tosin nyt en enää voi kuvitella tekeväni kyseistä työtä enää milloinkaan edes yhtä päivää.
Mikä sitten tuntui vastenmieliseltä? Miten työuupumus ilmeni? Miten helposti lääkäri määräsi sairauslomalle?
- väsynyt
mariet kirjoitti:
Mikä sitten tuntui vastenmieliseltä? Miten työuupumus ilmeni? Miten helposti lääkäri määräsi sairauslomalle?
Se tulee yleensä hiljaa hiipien,ei jaksa mitään..mikään ei kiinnosta, työ josta ennen tykkäsit tuntuu vasten mieliseltä,tulee "seinä"vastaan ja silloin on jo mentävä lääkäriin.On myönnettävä itsellekin että näin on...sairaslomaa alkuun 2kk,jatkuu edelleen entiseen työhön paluuta ei ole.PS. mutta jonkun loppu voi olla uuden alku,henkisesti kasvatti ainakin.
- on ollut ja tulee
mariet kirjoitti:
It-alalla useimmat yritykset elävät jatkuvasti kädestä suuhun eli firman kassan pohja paistaa koko ajan. Kun tulee tosi vaativia projekteja tai ne on myyty raskaasti alihintaan (melkein kaikki myydään tappiolla), silloin tarvitaan näitä ihmemiehiä (harvoin naisia), jotka klaaraavat homman kuin hommat ja projekti jopa tuottaa voittoa. Jonkin ajan kuluttua kaikki raskaat ja vaativat hommat menevät näille ihmesuorittajille. Nämä ovat niitä ylitunnollisia suorittajia ja samalla vankan ammattitaidon hankkineita kavereita, jotka omistautuvat työhönsä 100% :sti, eivätkä tunnollisuudessaan voi jättää mitään hommaa huonosti tehdyksi eikä asiakasta tyytymättömäksi. Voimat menevät ennen pitkää finito ja sitten se alkaa tämä vaikea sairausjakso. Esimiehet ja työterveyshuolto eivät tunnista uupumuksen alkamista. Työterveyshuollolla ei ole mitään otetta psyykkisiin sairauksiin eikä huonoon työilmapiiriin - ei minkäänlaista. Jos kaveri valittaa uupumusta ja väsymystä, työterveyslääkäri alkaa kertoa faktoja työtuolin niskatuesta ja oikeasta työasennosta. Ja kaverit itse eivät tunnista, koska uupumus tulee kavalan hitaasti, vaan koettavat säilyttää työtehonsa ja tarkkuutensa loppuun asti korkeatasoisena.
- Jenny
Olen kokenut aivan saman ja samalta alalta.
Työtehoni ja motivaationi loppui noin kolme vuotta sitten. Masennus ja työuupumus johtuivat omista henkilökohtaisista vaikeuksista ja sitten työssä jatkuvaan kiireeseen. Työssä ei aikataulujen takia pystynyt milloinkaan hyvään suoritukseen. Sitten en vaan enään pystynyt menemään töihin. Olin sairaslomalla noin 2.5 vuotta. Kaikenlaisia terapioita kokenut.
Oloni hieman parannuttua sairasloma lopetettiin.
Olen ollut työssä nyt n.6kk.
Kaikki sama taas edessä. Projektit vieläkin vaativimpia ja kiireellisempiä. Vielä sekin kun tiedetään vaikeuksistani niin tavallaan hyssytellään. Ennen aivan pätevästä työntekijästä on tehty melkein "tsuppari".
Nyt taas masennus ja työssäjatkaminen tuntuu todella vaikealata.
Saa nähdä miten kauan jaksan.
Ikää minulla on jo senverran että työpaikan vaihto ei ole mahdollinen. Eikä työterveys ja muutkaan tahot enään oikeastaan tahdo kuntouttaa.
Eläkkeelle olen taas liian nuori.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383819Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362954Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81865Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51598Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41079- 71934
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38864- 44774
- 65731
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22708