Kuoleman kohtaaminen

rudiini

Usein puhutaan siitä, miten ihminen on kohdannut kuoleman. Kerrotaan millaisia kauhukuvia ja pelkoja on ateisteilla ja miten rauhallisesti uskovat kuolevat.

Olen muutaman uskovan ihmisen kuolemaa saanut seurata läheltä ja niistä todellakin on jäänyt kaunis muisto. He ovat luottamuksella suhtautuneet Jumalaan kuolemansa hetkellä.

Vaan ehkäpä meille uskoville antaa ajattelemisen aihetta myöskin ateistien kuolema. Julkisuudessa oli pari vuotta Christopher Hitchens, tunnettu ateisti, joka kuoli syöpään ja ei vaikuttanut tulevaa kuolemaansa mitenkään pelkäävän.

Tällä viikolla kuoli tunnettu suomalainen ateisti myöskin sairauden murtamana varsin nuorena. Myöskään hänellä ei vaikuttanut loppuaikoinaan olevan kuoleman pelkoa, kirjoituksistaan päätellen.

Toki emme tiedä, mitä näiden paljon julkisuudessa olleiden ateistien mielessä on kuolemansa hetkellä liikkunut, onko uskonsa Jumalan olemattomuuteen edelleen ollut riittävän vahva kantamaan heidät tyynin mielin rajan yli?

Jaakon viimeinen blogikirjoitus: http://odotushuone.blogs.fi/2013/06/07/viimeisiae-paeiviae-viedaeaen-16100527/

Eiköpä kaikkein hankalinta liene kuolema Jumalaan uskovalle, joka ei koe yhteytensä Jumalaan olevan kunnossa?

4

60

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kflö öe

Uskovaisilla on enemmän huolia siitä, uskooko oikiaan herraan joka on tappattanut ihmisiä Jumalan, Jeesuksen ja Pyhän Hengen Nimeen Heitä pilkaten!
      Joka ei ymmärrä rikollisuuden herra jumalaa antikristukseksi tai sen palvelijaksi niin on ihmisyydensä täysin menettänyt uskontunnustuksen kaltainen ateisti.

• teu,

Kyllä truo jälkimmäinen , on varmasti hankala , mutta jos sinulla on Usko
      on sinulla Lupaus että Jeesus on kanssasi Jumala on Uskon antaja ja
      aina tekee Rakkaudellaan kaiken meille valmiiksi ,

Jos Kuoleman hetkellä havaitsemme ,että Tieto loppuu. usko Loppuu
      Ja Rakkauus on se joka vie perille ( nimittäin Jumalan ja Jeesuksen
      lupaama Rakkaus meille ) kun se on sanottu että vie perille niin
      sen kuuluu olla sellainen että se on ikuisuuden helmaan .

• Minä kun en luontaisesti ole mikään sankari, on mahdotonta sanoa tässä vaiheessa, kun kuolema TUNTUU etäiselle, miten kokisin sen läheisyyden. Ehkä pelkäisinkin koska minulla ei ole kainalosauvana (turhaa) taivastoivoa kuten teillä.

Voihan olla niin että toivon todenperäisyydestä ei ole niinkään väliä kunhan usko on vahva...

• Kadotus on osansa

Paatunut ei tunne syntejään eikä niin muodoin pelkää kuolemaa. Kuoleman pelko on merkki synnin unesta heräämisestä.

Joh. 12:37-38 Ja vaikka hän oli tehnyt niin monta tunnustekoa heidän nähtensä, eivät he uskoneet häneen, että kävisi toteen profeetta Esaiaan sana, jonka hän on sanonut: "Herra, kuka uskoo meidän saarnamme, ja kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan?"

Joh. 12:39 Sentähden he eivät voineet uskoa, koska Esaias on vielä sanonut:
      Joh. 12:40 "Hän on sokaissut heidän silmänsä ja paaduttanut heidän sydämensä, että he eivät näkisi silmillään eivätkä ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi."

Joh. 12:41 Tämän Esaias sanoi, kun hän näki hänen kirkkautensa ja puhui hänestä.
      Joh. 12:42 Kuitenkin useat hallitusmiehistäkin uskoivat häneen, mutta fariseusten tähden he eivät sitä tunnustaneet, etteivät joutuisi synagoogasta erotetuiksi.

**) ... Joh. 12:43 Sillä he rakastivat ihmiskunniaa enemmän kuin Jumalan kunniaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      206
      2439
    2. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      41
      1607
    3. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      138
      1251
    4. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      287
      1043
    5. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      56
      992
    6. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      303
      985
    7. Kääminsä polttanut taksi suomussalmella

Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen
      Suomussalmi
      21
      941
    8. olisit voinut mies edes

Pyytää anteeksi 🙏🫶
      Ikävä
      55
      916
    9. Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."

Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S
      Tanssii tähtien kanssa
      19
      794
    10. Aina ku nään sun kuvan

Tekis mieli kirjoittaa viesti: Moi kulta, on ikävä❣️🤗 ihan noin vain, lyhyt ja ytimekäs 😁🤭
      Ikävä
      58
      773
    Aihe