Onko järkevää lähteä ostamaan 150€:lla?

150150150

Eli olisi mielessä ostaa ex-ravuri, MITÄ EI OLE VIELÄ KOULUTETTU RATSUKSI. Mutta onko se kovinkaan viisasta. Tuttuni oli ostanut sellaisen 200e, mutta kuulemma niitä saa iha 100e.... En tiijä, siksi haluaisin teiltä vähän jelppiä. Ja sellasen iha kohtuun nuoren jonki n10v.??

19

923

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kasiro

      Miksi se myydään niin halvalla? Tulee mieleen että se on " raakki" eli jalat täysin rikki. Minä suhtautuisin suurella epäilyllä siihen. Ei kukaan anna tervettä hevosta ilmaiseksi. Toisaalta, jos se ei ole juossut rahaa niin ehkä haluavat sen vain pois radalta. Tuohon hintaan se on käytännössä ilmainen.
      Toinen kysymys on osaatko kouluttaa sen? Ja saatko apua koulutukseen, se ei ole aivan yksinkertaista.
      Minä en ottaisi mutta jos otat sen niin kutsu ensimmäisenä eläinlääkäri tarkastamaan se.
      Ikä olisi todella hyvä, lähes ihanne, nuori hevonen mutta kakaramaisuus jo ohi.

    • Samaa mietiskelin kuin Kasirokin. En minäkään ostaisi.

    • Topi9

      Se ois turhaa mut voit mennä ensin kouluun niin sitten voit ostaa tarjotin ratsastus kouluun.

      • Topi9

        Sori virhe tohon tarjoitin sanaan piti tulla tarkotin


      • @/12@
        Topi9 kirjoitti:

        Sori virhe tohon tarjoitin sanaan piti tulla tarkotin

        Entä olisiko järkevää ostaa 500e? Ruuna lämminverinen olisi


      • @/12@
        @/12@ kirjoitti:

        Entä olisiko järkevää ostaa 500e? Ruuna lämminverinen olisi

        Se olisi VARUSTEINEEN!!!!!!


      • Eppu&Nella❤
        @/12@ kirjoitti:

        Entä olisiko järkevää ostaa 500e? Ruuna lämminverinen olisi

        Itse ostettiin mun ensimmäinen heppa. Maksoi 500€ 8v ruuna. Aivan ihana otus. ❤ Eikä ole ollut mitään robleemaa. Toinen heppa ostettiin 200€ mutta sillä puhkuri ja selkä jäykkänä. Mutta puhkuri ei ole nyt haitannut muutakun ekana kesänä sai lääkekuurin ja nyt täytyy pyytää joku katsomaan selkää. Tamma oli silloin 12. :)


      • 150150150

        Mä oon ratsastuskoulussa kokoajan, hyvä mennä noin sanomaan ku ei tiedä mistään minun asioistani.


      • mörrinkäinen
        150150150 kirjoitti:

        Mä oon ratsastuskoulussa kokoajan, hyvä mennä noin sanomaan ku ei tiedä mistään minun asioistani.

        Miten ratsastuskoulu tähän liittyy? On täällä moni muukin ratsastuskoululainen kysellyt samaa asiaa, eli kannaattaako ostaa hevosta muutamalla satasella, ja heillekin on sanottu, että yleensä ei, syistä jotka tuolla aiemmin on jo kerrottu.

        Me emme tiedä sinun asioistasi, se on totta, mutta miksi pitäisikään? On saman tekevää oletko rikas vai köyhä, käytkö ratsastuskoulussa vai yksityistallilla tai oletko harrastanut hevosia vuoden vai kymmenen. Millään noista asioista ei ole mitään tekemistä sen kanssa, kannattaako hevonen ostaa halvalla vai ei, koska oli oma tilanteesi mikä hyvänsä, ne parin sadan euron hevoset ovat hyvin useinmiten vaivaisia.

        Jos rahaa on vähän, sitä mielellään ostaisi halvan hevosen, mutta monesti käy niin, että se raha mitä on säästetty hevosen hinnassa, kuluu eläinlääkärin laskuihin kun hevonen on jatkuvasti sairaana, eikä vielä riitäkään. Loppujen lopuksi se halpa hevonen voi käydä kalliimmaksi kuin terve hevonen jolla on ollut vähän enemmän ostohintaa. Toki terveitäkin hevosia voi saada halvalla, mutta liian usein käy toisin.


    • 500 varusteineen? Tuolla summalla hevonen itse maksaisi satasen tai pari ja loppu hinta tulisi varusteista. Suhtautuisin siihen samalla epäluulolla kuin edelliseenkin hevoseen ja samoista syistä.

    • EX-Ravurin omistaja

      150€ maksava ex-ravuri on hinnasta päätellen jaloistaan ''rikki''. Sen jalat saattavat olla ihan loppuun kulutetut, sillä voi olla vammoja jotka pahetessaan voivat johtaa lopetukseen. Kannattaa siis antaa eläinlääkärin tarkistaa koko hevonen, sekä kuvauttaa jalat, jolloin voit olla varma sen jalkojen kunnosta.

      Itse ostin oman rakkaan ex-ravurini 1000€ ilman varusteita, se on kokonaan terve vaikka vähän kuumakalle onkin. Sille oli opetettu vain mitä pohje tarkoittaa, se ei osannut nostaa kentällä laukkaa, maastossa ryösti ja kuumui helposti. Olen neljä vuotta kouluttanut sitä pikkuhiljaa.

      Ex-ravurin koulutus ei ole ollenkaan helppoa, jos sitä on pienestä asti höykkyytetty juoksemaan radalla, se ei ratsuna ole ollenkaan hyvä. Ravurit on sitäpaitsi jalostettu juoksemaan, ei toimimaan ratsuina jolloin ne saattavat ratsastaessa kuumua ja ryöstää.

      • tietäjä

        Ei kannata yleistää,et jaloista rikki.Itselläni nyt kääntyi 14 v ja täysin terve joka paikasta. V75 tason hevonen ollut ja vielä tänä päivänä Ori!
        Ei mitään ongelmaa,joku siellä kauhistelee että Ori vielä! Hevosesta saa just semmosen kun haluaa,jos ei onnistu niin katso peiliin! Hevonen on just semmoinen minkälaista sillä on olla,eli pitää olla aikaa ja kaikki muu myös pelata,säännöllinen ruokinta aika(hevonen tulee itse laitumelta),säännöllinen liikunta ja anna hevoselle päivässä aikaa,elämä vain seisota sitä ja katsele ja ihastele!


    • Zoca

      Karu totuus on kuitenkin, että hyvin usein ravurit lähtevät radoilta siksi että niiden koivet menevät piloille. Ja mitä pienemmällä summalla ne myydään, sen vikaisempia ne tavallisesti ovat. Toki poikkeuksiakin on, mutta harva suostuu myymään tervettä hevosta muutamalla satasella.

      • 4+15

        ^ Aika kaukana siitä karusta totuudesta.


    • zoca

      Sinä olet optimisti joka ajattelee asioita aina parhain päin. Minä olen realisti enkä elättele liikoja toiveita asioista - enkä pety yhtä usein. Jos suurin osa tuntemistasi ex-ravureista on/on ollut täysin terveitä, sinulla on ollut onnea.

    • Mjau

      Entisiä ravureita saa myös halvalla sen takia, ettei vauhdit riiitä. Niillä ei siis ole mitään arvoa, huonoilla tammoillakaan ei kannata lähteä teettämään kalliita varsoja. Ratsun töihin kouluttamattomana hevosen arvo ei ole kovinkaan suuri, ei ehjänkään. HeB tasoisen ex ravurinkin saa hyvinkin 1000 eurolla, joten siitä voi laskeskella mikä kouluttamattoman, ei juoksijan hintaluokka on.. Projekteilla on projektin hinta.

      Oma lämpöiseni maksoi 200e, ehjä, mutta kovin laukkaherkkä. Huono juoksija siis (=makkaraa) ja kouluttamaton projekti. Edellisellä lämpöisellä muutaman vuoden koulutuksen jälkeen on suoritettu ratsastuksenohjaajan loppukokeitakin, hieno ori jolla riitti liikettä koulupuolellekin, mutta vauhdit ei raviradoille. Hinta taisi olla 4000 markkaa.

      Nämä projektit vaativat kuitenkin taitoa ja hirmuisesti niin motivaatiota kuin aikaakin. Vähän kun ostaa kalliimmalla, saa jo kivasti peruskoulutetunkin lämppärin, eikä tarvitse alkaa ihan alusta. Ja halpaakin hevosta hankkiessa tarvitsee ehdottomasti muistaa, ettei hankinta hinta ole kuin marginaalinen kulu kaiken muun rinnalla. Halvan kaupan mukana tulevat satulat harvoin ovat sopivia ja sopimattomalla satulalla, joka pahimmillaan tuottaa hevoselle kipua, on mahdotonta aloittaa onnistunutta koulutusta. Omallani tuli myös satula mukana, aivan kammottava vinkuintialainen kapistus, joka ei sopinut selkään hiukkaakaan. Otin mukaan kiltisti ja nakkasin kotimatkalla roskikseen. Uusi käytetty merkkisatula maksoi moninkertaisesti hevosen hintaan nähden.

      Lämminverinen, halpakin, on oikeutettu samaan kuin kalliimpikin hevonen. Asiantuntevaan hoitoon, sopiviin varusteisiin, hyvä laatuisiin rehuihin ja tarvittaessa kunnollisiin eläinlääkärin palveluihin. Moni lämpöinen ei valitettavasti näitä saa, vaan niiden olisi ollut parempi päästä teuraaksi.

    • mietis sitäkin

      niin, mitäs se hevosen ostohinta, mutta entäs ne HOITOKULUT, jotka ovat siina kolmisensataa kk, kautta vuoden

    • kersantti kersantti

      Hevosen saa halvalla vain jos joku haluaa siitä eroon eikä siitä parempaa hintaa saa. Kyseessä on siis jotenkin epäonnistunut yksilö: sairas/loukkaantunut, kurja luonne tai sitten käyttötarkoitukseensa soveltumaton. Jos hinta on tarpeeksi alhainen voi olettaa melko hyvällä varmuudella, että soveltumattomuus on laajempaakin.

      Pitää muistaa, että hevosen koulutus maksaa. Jos tuleva käyttäjä kyselee että kannatisko ottaa kännykkää halvempi hevonen niin se käyttäjä ei kyllä itse kouluttamalla siitä mitään aikaan saa.

      Jos ei ole varaa ostaa kohtalaisen hyvää hevosta niin ei kyllä kannata ostaa. Hevosen pito yksistään maksaa monta tonnia vuodessa ilman alkeista alkavaa ratsutustakin: haluatko muka haaskata niin paljon rahaa hevoseen, josta voi olla käyttömielessä iloa vasta useamman vuoden päästä? Ei, pikemminkin... haluavatko hevosen maksajat? Mieluummin odota hevosen ottamista vuosi, pane ylläpitoa vastaavat rahat säästöön, ja osta niillä nahkoihinsa vakiintunut kokeneempi ratsu.

    • Anonyymi

      Voi elämä näitä vastauksia! Sillä ei ole hevosen pidon kannalta mitään merkitystä maksaako se 100 vai 500 vai peräti 1000€ vai saako sen ilmaiseksi. Se on se pienin kuluerä koko hevosen pidossa. Ja mitä noihin vanhoihin ravureihin tulee, täysin terveitä saa muutamalla satasella, jopa ilmaiseksi, kun niistä ei ole ollut radalle; ei ole juoksupäätä tai vauhti ei riitä. Mutta en todellakaan kehoita ketään edes harkitsemaan hevosen ostoa sen takia, että sen saa puoli- ilmaiseksi.
      T. friisin ja pv:n omistaja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6293
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4036
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2446
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1970
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1433
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1006
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      981
    Aihe