Oluen makuun tottuminen

Ennemmin olutta.

Haluaisin tottua oluen makuun, sillä säästeliäänä ihmisenä ostaisin ennemmin 12 olutta, mitä 12 lonkeroa, sillä se on puolet halvempaa. En edes juo kovin usein, mutta silti. Joten tottuuko siihen makuun, esim. 10 juontikerran jälkeen?
Joskus suunnilleen 15-vuotiaana pystyin juomaan muutamia oluita (esim. olvi) lähes ongelmitta, mutta kun joi aika harvoin, niin helposti lensi samana iltana ulos kaikki ja se ei maistunut hyvältä. Luulen, että juuri tämän takia nykyään (kohta 18-v.) oluen maku on etovaa, ja siksi juonkin lonkeroita.
Välillä olen nyt juonut jääkylmänä yhden oluen olutlasista, ja tiukkaa tekee, mutta väkisellä saa juotua yhden, varsinkin kun se oli joku lime-olut. Ei se maku suussa tunnu pahalta, vaan sitten kun nielaisee niin melkein jo päätä särkee ja kuvottaa se maku.
Kukkahattutätien ja tiukkapipoisten on turha vaivautua avautumaan. Asiallisia kommentteja oluen ystäviltä. Voisiko makuun tottua jotenkin?

173

14465

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pirkkamaisteri

      Itse suosittelen tutustumaan Pirkka-olueen. Vaikka jotkut palstalla pätevistä "olutharrastajista" ja muista viskaaleista parjaavat sitä, on se todellisuudessa erittäin laadukas ja kaikin puolin maukas ja helposti lähestyttävä olut. Uskon sen olevan vähintään hyvä alku oluen maistelun pariin. Itselleni siitä on muodostunut ehdoton suosikki, joka on varma valinta joka kerta.

      • iem

        On joillakin murheet. Ala ryypiskelemään kunnolla viinaa, niin rupeaa kaljaki kelpaamaan jo aamusta.


      • iem

        On joillakin murheet. Ala ryypiskelemään kunnolla viinaa, niin rupeaa kaljaki kelpaamaan jo aamusta.


      • Köököököö

        Komppaan, pirkko-olut voi olla se helpompi tie oluen ystäväksi.

        Mutta, joskus voi kuitenkin olla helpointa maistella ja opetella oluen ystäväksi ulkolaisilla laaduilla, sillä ne ovat hieman miedompia ja ystävällisempiä kuin kotimaiset täysmallasoluet. Esim. Tuborg, Litovel, Tiger.

        Ennen kaikkea se oma maku löytyy vain maistelemalla,

        Vältä Koffia, se on pahaa.


      • olvitar

        Pirkka on suomalaisista oluista ehkä pahinta, mitä tiedän, en suosittele. Tietysti, jos ei pidä oluen mausta, tälläinen kevyt, hajuveden/ humalan tuoksuinen olut voi toimiakin.


      • pilvipää
        olvitar kirjoitti:

        Pirkka on suomalaisista oluista ehkä pahinta, mitä tiedän, en suosittele. Tietysti, jos ei pidä oluen mausta, tälläinen kevyt, hajuveden/ humalan tuoksuinen olut voi toimiakin.

        Pirkka-oluen valmistaa Olvi...


      • laadusta kii
        iem kirjoitti:

        On joillakin murheet. Ala ryypiskelemään kunnolla viinaa, niin rupeaa kaljaki kelpaamaan jo aamusta.

        Olutta on eri laatuja. Osta saksalaista Weissbier vehnäolutta. Se maistuu hyvälle.

        Suomessa oluet kaadetaan tuoppiin ihan latteina ilman kuplia. Englannissa kukaan ei joisi sellaista tuoppia, vaan palauttaisi samantien tiskille.


      • .....
        laadusta kii kirjoitti:

        Olutta on eri laatuja. Osta saksalaista Weissbier vehnäolutta. Se maistuu hyvälle.

        Suomessa oluet kaadetaan tuoppiin ihan latteina ilman kuplia. Englannissa kukaan ei joisi sellaista tuoppia, vaan palauttaisi samantien tiskille.

        Mutta kaikissa on kuitenkin se 4,5 prossaa.


      • 3kattia ja kamu

        Mukavaa, että löytyy muitakin Pirkka-oluen ystäviä. :)
        Oma suosikkini oli Lahtelainen, jota ei enää saa ja Pirkassa on samankaltainen maku, mutta pidän myös stoutista ja portterista, jotka ovat vahva aromisia.
        Mitä aloitukseen tulee, niin voithan kokeilla esim. maissi-, tai riisioluita, jos mallasoluet saavat huonovointiseksi. Bud weiser ja Sol esim..,

        Oluita on moneen makuun, löydät varmasti suosikkisi sinäkin.


      • olvitar
        pilvipää kirjoitti:

        Pirkka-oluen valmistaa Olvi...

        Tiesin tämän,
        mutta haluaisin suosia suomalaisomisteisia panimoita. Tosin monet pienemmät panee ihan paskaa. ( tämä on tietysti makuasia).


      • niina8
        Köököököö kirjoitti:

        Komppaan, pirkko-olut voi olla se helpompi tie oluen ystäväksi.

        Mutta, joskus voi kuitenkin olla helpointa maistella ja opetella oluen ystäväksi ulkolaisilla laaduilla, sillä ne ovat hieman miedompia ja ystävällisempiä kuin kotimaiset täysmallasoluet. Esim. Tuborg, Litovel, Tiger.

        Ennen kaikkea se oma maku löytyy vain maistelemalla,

        Vältä Koffia, se on pahaa.

        itse olin monta vuotta ilman olutta kunnes se alkoikin yhtäkkiä maistumaan, koffia ostan aina koska se on halvinta ja maistuu ihen hyvälle..jos vrt lonkero vs olut niin boi todeta että olut on terveellisempi vaihtoehto, ei keinottekoisia aromeja olut pantu viljasta ym..kokeile koffia et pety.


      • Ryypäten raittiiksi2
        iem kirjoitti:

        On joillakin murheet. Ala ryypiskelemään kunnolla viinaa, niin rupeaa kaljaki kelpaamaan jo aamusta.

        On hyvä, että ihmisellä on tavoitteita,... jopa oluenkin suhteen? Olin itse 14v, kun aloitin lähes väkisin oluen nauttimisen, kun kaikki muutkin... Nyt olen ollut 27v raittiina ja niistä "muista" useimmat ovat kuolleet, että tällainen tapaus...

        PS. AA:n avulla raitistuin ja sama lafka on pitänyt raittiinakin!


      • Faktat kuntoon

      • taparala

        Et häviä paljon mitään jos et tykää oluesta. Olut vain alussa ei maistu hyvältä mutta jos juot sitä esim. vain kovaan janoon opit nopeasti sen makuun.
        minä en tykää olutta juoda kuin janoisena joka tarkoitaa n. 2 tölkkiä saunan jäjkeen


    • Kohtuullisesti

      Joo se on paha kun tottuu noihin kalliisiin sokerilitkuihin. Uskon että ajan kanssa tottuu oluen makuun. Oluita on paljon erimakuisia eli kannattaa testata eri oluita että löytää sen omansa ja ei tarvitsisi laittaa rahojansa kalliiseen siideritavaraan.
      Jos se tuntuu vastenmieliseltä niin laita vaikka jäitä sekaan tai testaile olutta sekoittaa johonkin että edes vähän maistuisi paremmalta. Mainitsemasi lime-olut maistuu ihan oluelta vaikka luulisi että on jokin lonkeron makuinen olut. Mutta toki jos ei mee vaan alas niin ei pidä pakottaa itseänsä juomaan.

    • olutonhyvää

      Itse muistan kans kuinka 16-17 vuotiaana olut ei meinannut mennyt millään alas. Sitten ihan huomaamatta olut alkoikin maistumaan jopa hyvälle, kun sitä kesäisin joi saunailloissa ja muissa juhlissa. Normaaliin suomalaiseen lageriin ku tottu niin siitä oli sit hyvä alkaa testaileen kaikkia muita oluttyyppejä. Nykyään olen 23-vuotias ja työskentelen olutpubissa :D

      Eli makuun tottuu, aloitat vain niistä karhuista ja olveista. Ja sit maistele kans rohkeasti tummia oluita ja hieman makeampia ale-oluita, monet tykkää niistä vaikka normi lager ei maistuiskaan. Niissä tosiaan se hinta onkin sit taas sitä lonkeron luokkaa ja helposti ylikin.

      • EricLynnWright

        Joskus suunnilleen 15-vuotiaana pystyin juomaan muutamia oluita (esim. olvi) lähes ongelmitta, mutta kun joi aika harvoin, niin helposti lensi samana iltana ulos kaikki ja se ei maistunut hyvältä. Luulen, että juuri tämän takia nykyään (kohta 17-v.) oluen maku on etovaa, ja siksi juonkin siidereitä.


    • Mopoiässä

      Aloitin 15v, nyt alkaa pikku hiljaan maistumaan. Olen nyt 43v.

    • Kukkahattutäti

      Olen tottunut juomaan olutta. Opettelemalla onnistuu.
      Kukkahattutätiltä terkkuja

      • EricLynnWright

        Joskus suunnilleen 15-vuotiaana pystyin juomaan muutamia oluita (esim. olvi) lähes ongelmitta, mutta kun joi aika harvoin, niin helposti lensi samana iltana ulos kaikki ja se ei maistunut hyvältä. Luulen, että juuri tämän takia nykyään (kohta 18-v.) oluen maku on etovaa, ja siksi juonkin siidereitä.


      • EricLynnWright kirjoitti:

        Joskus suunnilleen 15-vuotiaana pystyin juomaan muutamia oluita (esim. olvi) lähes ongelmitta, mutta kun joi aika harvoin, niin helposti lensi samana iltana ulos kaikki ja se ei maistunut hyvältä. Luulen, että juuri tämän takia nykyään (kohta 18-v.) oluen maku on etovaa, ja siksi juonkin siidereitä.

        Olen ihan samaa mieltä, täytän kohta 16 ja olen joskus pari kaljaa juonut. Aina irvistelen koska maku on hirveä. Mielummin juon siideriä


    • pohtilainen

      yööh ei varmaan olen muutaman kerran koittanut, rommista ehkä ennemin

    • Colabier

      olin n.19 v kun saksassa pääsi herkuttelemaan heidän ihanilla oluilla.paljon pehmeämpää ja vaahtoa oli reippaasti ,oli parempaa vatsalleni kuin suomalainen viiltävä olut (refluksitauti).
      Karhua kumoan mieluiten suomalaisista.

      Saksassa oli myös minusta omituinen tapa sekoittaa coca-colaa oluen sekaan fifty fifty.
      sitä minä sinuna ens alkuun koettasin. Tiedän kuullostaa hullulta mutta saksassa saa colabieriä valmiiksi pullotettuna.Ennakkoluulot pois ja testaa.

      • biergarten

        Eipä tullut tuollaista tapaa siellä huomattua mutta koska pubeissa olut halpaa ja muu kallista, oppihan sitä.
        Täällä yhtä hyvin voi alkaa juomaan raakaa viinaa.


    • Karpalolonkero -68

      Et ole ainoa joka ei pidä oluen mausta. Itse en ole kokenut edes tarpeelliseksi opetella sitä juomaan vain sen tekia että muut sitä juovat tei että se on halvempaa. Nautitaan vaan kesästä ja lonkerosta :)

    • Yksi kylmä olut

      maistuu ruoan kanssa ja janoon saunan jälkeen. Ei muuten lainkaan. Terassille kun mennään niin autolla tai moottoripyörällä ja silloin juodaan kylmä siideri. Se riittää.

      • Nuori lääkäri

        Voit huoletta lisätä kulutustasi. Sopiva määrä alkoholia on noin 17 annosta vuorokaudessa !


    • alussa mullAKIN.....

      EI VIELÄ ALK0 ONGELMAA!!!!!!!!!! ??????? KYLLÄ SE SIITÄ KUN kokemusta tulee.......??????????? niin ei sano sen jälkeen miltä maistu....!!!?????

    • tottunut

      Mä joskus teininä olin kade kavereille ku ne sai kännit paljon halvemmalla kun mä. Sanoivat mulle että juo säki vaa kaljaa kyllä siihen makuun tottuu. Sanoin etten pysty juomaan niin paljon kaljaa että sen makuun kerkeis tottuu. Nyt kolmekymppisenä voin ottaa oluen pari ihan vaan maun takia. Joteki tässä vuosien saatossa vaan oppi pitämään siitä vaikken nyt niin hirveesti oo sitä kiskonutkaan. Eli mä ainakin totuin.

    • maistuuoluenystävä

      Tottuu kyllä! Ja alkaa maistua, ehkä paremminkin kuin lonkero. Muista että mitä kylmempää olutta sen parempaa :) ja suositan karhua! Tai en tiedä jos olet nainen totutko, kun heikäläisethän juovat siideriä :D

      • Kohtuus kaikessa

        Liian kylmässä oluessa ei ole makua.


    • tiukkapipo

      Kyllä voi.

    • 55v ei viinaa koskaa

      Alkoholitonolut ok)Eikä tule darraa

      • ilimajoen ukkeli

        Kyllä - onhan noissa nolla-%:ssissa useita vaihtoehtoja .Voi nauttia oluen aromista ilman haitallisia jälkivaituksia.

        -terveiset vain täältä "fyysiseltä Koskenkorvalta" .- ei kotikylän tehtaan tisleitä tarvi juoda !


    • Kylmät kädet

      Todellakin makuun tottuu. Välillä tuntuu, kuin joisi pelkkää vettä. Itse olisin kans ehdottomasti lonkero-miehiä, mutta kun se on tosiaan niin pirun kallista.

    • Hei !

      Heh, halusit asiallisen kommentin;

      - Minulla satui hassusti. Rakastin olutta ja lonkero oli vastenmielinen.
      Kylmä huurteinen oli minulle onnen hetki.

      Sanoisin että työ- ja kouluelämä on sen verran vaativaa että pääsee vähemmillä ponnisteluilla kun ei juhli. Nauttii suorituksistaan.
      Itse en alkoholiin koskaan kaatunut, sy oli aina jossakin muualla kuitenkin.
      Tusinan verran kavereita kuoli näkemättä 50 vuotispäiviään alkoholin seurauksina ja monenlaista kärsimystä ihmisillä ollut alkoholin vuoksi.
      On mennyt parisuhteita, omaisuuksia, ym, ym, terveyskin usein.

      Pysy raittiina niin säästyt monelta kärsimykseltä ja pysyt sen puolesta terveenä, menestyt paremmin ja rahaakin on enemmän.

      Moni mies ei saa alkoholin käyttöä loppumaan ja nuorena aloitettu tapatottumus on hyvin vaarallinen.

      Kannattaa noteerata jari-sedän neuvo pysyä raittiina. Olen sen verran elämässä nähnyt alkoholin seurauksia ihmisillä 55 vuoden ikään mennessä.

      Hyvää kesää
      jari

      • niina8

        kohtuukäyttö tutkitusti pitää ihmisen pidempään elossa..suomalaisilta tuo kk ei vaan tunnu onnistuvan, itselläni esim täti eli 90v. ja otti snapsit varmaan joka ilta ennen nukkumaanmenoa (lue pieni pikarillinen)...


    • ollutta

      Sinun kannatta kokeilla eri olutmerkkejä ja ehkä vielä sekoitella niitä keskenään
      esim. stout tai guinnes jonkin halvan lidilin oluen kanssa toimii varmasti.

    • olut tykkäsi minusta

      Oppii tykkäämmään, vähän liiankin hyvin.
      kietoo lonkerot(ei juoma) pikkuhiljaa sielusi
      ympärille.
      Sain katkastua kaikki lonkerot ja en ota enään.

    • opittumaku

      No opittuahan tuo oluen juonti on, eli kyllä se maku pareanee muutaman kerran jälkeen. Suosittelen että jos olut ei meinaa maistua niin ei kannata ainakaan kotona harjoitella taskulämpimällä. Rentoon baariin, hyvät kaverit, hyvä tunnelma ja oikean lämpöinen tuoppi eteen ja jo alkaa maistua.

    • liian moni tykkää

      Kylläpä ylläpito laitto vähän väärän mainosaloituksen näin
      juhannuksena, tarpeeksi saadaan muutenkin sitten lukea kuinka olut
      on maistunut, lehdistä ja kuunnella uutisista.
      Vastuutonta.

    • ölppä

      Ittelä ongelmana taas, että olut maistuu liiankin hyvälle. Juon harvoin(~2xV), mutta kun juon niin sitten myös juon esim 24packin kerralla. Saunakalja tulee tosin joskus otettua vkloppusin "väliaikoina" . Lonkeroita sun muita en ole koskaan tottunut juomaan. Jos olutta ei ole tarjolla, olen mielummin ilman. Jos olis elämän tilanne semmonen, että voisin vetää olutta joka päivä niin joisin joka päivä ja paljon :-D

    • juo siiteriä

      Ei, jos ei ekan maistamis kerran jälkeen nappaa ni ei sitä kannata väkisinkään alkaa juomaan siinä toivossa '' jos mie joskus siitä tykkäisin''..

      • mummupirulainen

        joo kyllä oluen juontiin tottuu. Ennen se oli karvasta ja maistuiko, en tiedä kissan
        pissalta. Mut annas olla kun keran oli tosi jano eikä ollu muuta kuin huurteinen.
        maistoin ja yllätyin kun ei se ollutkaan kitkerän makuista, siitä lähtien olen kiskaisut
        olusen janoon ja sillä siisti, jano on lähtenyt. se on olut merkistäkin kiinni, en kyllä
        silti alkais juoda montaa olutta ei se niin hyvää kuitenkaan ole.Enkä jaksa ymmär
        tää et joku kiskoo litra tolkulla ja sit örveltää. Hyvää ja tasaista kesän jatkoa.


      • svedu pelle

        elä mihkää homovissyyn mee!


    • onet

      Ajan kanssa oppii oluen makuun. Kaveriporukalla lähdettiin festarille ja 18 vuotiaina päästiin ekan kerran olut-telttaan. Kaverini halusi oppia juomaan olutta ja joka kerta, kun hänelle tuli stoppi, kaverini antoi oluensa minulle (minä taas join pelkkään siideriä...). Pari iltaa vietettiin kyseisessä teltassa aikaa ja festareiden jälkeen tuli silloin tällöin olut-episodi mieleen ja tuli ostettua "muistoksi" olutta. Siitähän tuo lähti. Kylmä olut saunassa on hyvää. Nykyään tulee maisteltua erikoisoluitakin, mitä ei ennen tullut mieleenkään maistaa. Ravintolassa tulee nykyään suosittua ennemmin tummaa olutta kuin punaviiniä. Olen nyt 31v ja pari vuotta sitten alkoi kelpaamaan myös tummat oluet, mitä aikaisemmin pidin pahana nestemmäisenä ruisleipänä

    • harvoin otan

      En ole voinut sietää olutta,en silloin nuorena enkä nytkään lähes 40 vuotiaana. Joskus humalapäissään joku on tarjonnut oluen(jostain syystä) ja jos se on ollut jääkylmää niin muutaman hörpyn voin siitä ottaa mutta heti alkaa tökkiä jos lämpenee vähänkään ja se paskan maku suussa..hyi. En kyllä juo lonkeroakaan kuin yhden,tulee hirveä migreeni.
      Pari kuivaa omenasiideriä menee ja sitten muutama paukku baarissa,mikään muu ei mee alas.

    • lkjpqe0o

      Kännissä menee olutkin alas. Niin itse aikanaan "opettelin" sitä juomaan. Myöhemmin pystyi sitten jo aloittamaankin suoraan sillä oluella.

    • Pasaku

      Kyllä se ku tarpeeksi harjoittelee niin parasta janojuomaahan se on. Pirkka olutta en kyllä suosittele. Täyttä paskaa.

    • pyit,

      kyllä varmaan tottuu, jotkut juo jopa alkohilitontakin olutta ,
      se kyllä on perverssiä
      ei se paha maku että kiduttaís itseä sillä vaan, se että, ei maistu ihan niin pahalta .kun ei ole alkoholia, eli sadomadokistin painajainen olut joka ei maistukkaan pahalta

    • POMMACKIA KERA KARPA

      MIKÄ KUMMA SE IMMEISET ALKOHOLIJA LIPITTÄMMÄÄM PISTÄÄ, KUM MONIV VERROENJ PAREMPIJA, VIKSUMPIJA JUOTAVIJA TUHANSIN ON?

      MARJAMEHUT JA NEKTARIT, KIRNUPIIMÄ JA JUGURTIT, HAPANKAALIMEHUT.
      KOEVUM MAHLA JA SIITÄ KYPSYTELTY ROSENTITOM MAHLAKALJA, VAPPUSIMA YMPÄRJ VUEN.

      COCA COLAKAA EI PAHIMMAST OOP PIÄSTÄ.

      MUT LIMUNAATEISTA KYLMÄÄ POMMAC KIA SUOSITAN KERA KYLMIEN, KOKONAISTEN, KAUNIISTI KARKELOIVIEN, KOTIMAISTEN KARPALOIDEN.
      21.6.2013 k mikko tammerforssin tallousaluveelta

      • hggcjgcjcghj

        Opettele kirjoittamaan niin, että tekstistä saa selvää.


    • olviparenpi

      -- täällä taas aivan päinvastoin, join longeroa 10 vuotta , niin voi että se hiivan maku alko siis niin viduddaa , että vaihdoin olueeseen , ja siinä olen pysynyt -- siis paras seurustelu juoma se olut on , väkevistä tulee liian tuhti humala ja kaverit menettää tuntumansa ja humaltuvat liikaa , sen olen pannut merkille .

    • TaunoKano

      Pyh pah. Kaikkein taloudellisinta on juoda viinaa.

    • HMKY

      Kysy nyt itteltäs miksi opettelisit ja vastaa rehellisesti. Epäilen että löytis yhtään järkevää syytä. Tulee vaan pömppömaha.

    • Mies raivoraitis

      Juopotko täällä keskustelua on käymässä?

      Kieltolaki voimaan ja lainrikkomisesta kuolema! Kyllä juopot sillä tavalla loppuu, PERKELE!

      Itse olen nelikymppinen mies ja absolutisti ... en ole uskossa, ei ole terveydellistä syytä, enkä ole entinen holisti.

      Totuus on se että päihteitä käyttävät vain ja ainoastaan heikot ja estoiset henkilöt joiden on päihdyttävin ainein muokattava heikkoa mieltään että he poloiset kestäisivät arjen realiteetit taikka tuntisivat itsensä jollakin tapaa paremmiksi, menestyvämmiksi tai rohkeammiksi.

      Perkele, on se onnetonta väkeä joiden on päihteitä käytettävä, saatana.

      Minä ja muut absolutistit olemme ihmiskunnan eliittiä, se on selvää.
      UGH!

      • mindi-68

        Miksi kiroot noin paljon? Miksi tuomitset? Ei kaikki juomia nauttivat ole holisteja PERKELE, jotkut osaavat nauttia elämästä ja juoda lasin kaksi.
        Hyvä ellet juo, mutta älä tuomitse muita, kukin tekee kuten haluaa. Jostain syystä nämä täysin kieltäytyjät ovat rasittavia ihmisiä? Sinäkin kiroot kamalasti, mitäs välität muiden juomisesta jos itelläs on asiat hyvin. Katkerako??


    • tenu5

      Kaljan juomisen ainoa tarkoitus on alkoholi. Ihmiset juovat Suomessa mitä vain missä on alkoholia. Muualla poltetaan oopiumia ym. terveellistä.

      • sienikeitto1

        Unimaailma on paljon paljon parempi mitä beetasalpaajat mihin alkoholi luokitellaan.


    • hörpsytön

      opettele juomaan lonkkua kohtuudella niin ettei rahaa mene liikaa..

    • tuopin pohja

      Nuoruudessa tuli ensimmäisiä kertoja kitattua huoneenlämpöistä
      olutta, hyi hitto kun oli pahaa.
      Ravintelissa myöhemmin kun se olut oli ollut riittävän kauan kylmässä,
      se jo oli astetta helpompaa.
      Ja vielä myöhemmin kun oppi itsekin ensin pitämään juontioluet
      ensin ainakin pari päivää kesäkylmässä, alle 10 asteessa, sittenhän
      ne jo alkoi maistumaan, liiankin hyvin.

      Mutta se oli sen aikuisilla oluilla se, pääsääntö kuitenkin, kylmänä
      maistuu paremmin.

    • kasvatus hukkaan

      Näin sitä alaikäiselle opetaan viinankäyttöä, oikein kiva. Eipä malttanut olla kukkahattutäti olla heittämättä.

    • Joo moikka kysyjä.Sandels,Koff ovat ihan hyviä oluita pehmeän makuisia,ja kun opettelee juomaan ja maistelemaan oluita,niin kokeile kolmos oluella älä nelos oluella,kun maku on erilainen eli vahvemman makuinen.Itse juon mielummin kolmos olutta.

    • Oluen ystävä

      Sinun kannattaisi aloittaa oluiden maistelu vehnäoluista. Lidlistä saatava Grafenwalder (muista tarkistaa että on vehnäolutta) on ihan hyvää ja miedon makuista vehnistä. Totta kai jos rahasta ei ole kiinni, niin belgialaiset vehnäoluet ovat todellista herkkua! Niistä sitten voit siirtyä pikku hiljaa vaaleisiin suomalaisiin lagereihin esim. Kukko. Niitä kun olet oppinut niin normaaleihin lagereihin.

      Ensimmäisiä kertoja (tai miksei aina) olutta juodessasi kannattaa ne jäähdyttää todella kylmiksi eli lähelle nollaa, niin maku miedontuu ja saat ne helpommin alas. Eli pakkaseen vain reiluksi ajaksi, niin että ovat mahdollisimman kylmiä.

      • Oluen ystävä

        Olutta juodessa kannattaa varata aikaa ja rauhaa! Uskon kyllä, että ei ole olut maistunut, jos se on ollut taskulämmintä jossain Corollan takapenkillä pullonsuusta.


    • .....

      Halvinta kaljaa koska se on samaa paskaa mitä nämä kalliimmat "laatu" oluetkin ovat ja juo sillä asenteella että päähän se nousee kuitenkin.

    • Oikeasti älykäs

      Voiko kusen mausta oppia tykkäämään?

      Tottakai voi! Etenkin jos kuseen on sekoitettu alkoholia.

      Tai alkoholilla maustetun kusen nuuhkinen ja maistelu mielletään hienostuneeksi harrastukseksi. Silloin ei auta nyrpistellä nokkaa, tai pisteet ropisee...

    • nosekukkistäti

      täälä haiskahtaa juopoilta.

    • sobersober

      Juo vetta niin vereesi ei mene yhtään alkoholia, miksi pitäisi opetella juomaan kaljaa?

    • Oluttankki

      Toki voi oppia tykkäämään. Minäkin vaihdoin lonkerosta olueen joskus 19-vuotiaana. Siihen maltaisuuteen vain pitää tottua. Alapa tehdä vaikka niin, että aina kun olet juomassa, otat yhden tai kaksi olutta lonkeroiden välissä. Juo alkuun hitaasti ja pieniä hörppyjä, ettei tule yökötyksen tunnetta. Alkuun kannattaa valita kevyemmän makuisia oluita, esim. Karjalaa tai vaikka tässäkin ketjussa mainittua Pirkkaa. Kun oluen "paksuuteen" ja maltaisuuteen vähitellen tottuu, se alkaakin maistua kummasti. Nykyisin minä ainakin juon melkein pelkästään olutta, lonkeroa enää hyvin harvoin. Jos ei hiljalleen totuttamallakaan onnistu, niin ehkä sitten et vain pidä oluesta. Ei sekään häpeä ole.

    • nam!

      Chang - made in Thailand!

    • laso2

      mitä suotta vaihtamaan lonkeroa olueen. itse olen juonut lähes koko ajan lonkeroita, oluesta juon ainoastaan fostersia, mikä on kalleinta olutta,ja sitäkin harvoin. kannattaako hyvää muuttaa, varsinkin kun illmeisesti juot harvoin. itsekään en juo usein, joten ei silloin ole juoman hinnalla merkitystä.

    • olutsiepponen

      Rakkaus on rakkautta. Ei sitä voi opetella.

    • oluttakaikille

      Miller beer eli Miller-olut (amerikkalaista, Wisconsinin osavaltiosta) on ehtaa laatuolutta. Hinnahtavampaa kuin suomalainen olut sillä kyseessä on makuelämys, koska Miller pitää sisällään todella pehmeän ja miedon maun. Todella suosittua myös Yhdysvalloissa. Toinen hyvä merkki mitä tulisi kokeilla on Sol-olut, mainostettu myös Radio Rockilla. Hyvin nautinnollinen olut.

    • Olut, Nam!

      Kyllä voi oppia! Noin vuosi sitten olin vannoutunut siiderin juoja ja en tykkänyt oluesta ollenkaan. Muutin Kanadaan 10 kk:ksi ja nykyään en voi sietää siideriä koska aloin täällä vaan juomaan olutta pikku hiljaa ja nykyään se on minusta erittäin hyvää.

    • Rapakura keppana

      Olut eli rapakalja pöhöttää , lihottaa ja pierettää.Elikä älä hyvä mies opettele sen kuraveden juojaksi jos tahdot haista hyvälle etkä pahalle.

      • iIIuminatus

        Olut alentaa miehellä testosteronia ja tekee pitkän päälle naismaiseksi...onkohan kimakkaääninen homomies jotenkin tästä johtuva...?:P


    • Kysy Matti Nykäseltä vinkkejä, tai Irwiniltä. Ainiin, et voikkaan kysyä Irwiniltä... Onnea matkaan kuitenkin.

    • Stout

      Kokeileppas jotain muuta ku lageria.Tummissa oluissa on sentään kunnon makua eikä pelkkää maun aavistusta.

    • Ennemmin olutta.

      Huh huh! Ensin kävin tsekkaamassa oliko tullut vastauksia, niin oli 2, ja sitä seuraavalla kerralla 60! Kiitos kaikille vastauksista, hyviä vinkkejä! Ja enkös minä tuohon alkuun maininnutkin, että vastauksia OLUEN YSTÄVILTÄ, eikä näiltä absolutistihöperöiltä! Ei liene juuri teidän "tiukkapipoisten" ongelma, että juonko vaikka olenkin alaikäinen (vielä pari kuukautta), sillä lähes kaikki nuoret juopottelevat ainakin joskus. Ja alkoholi ei ole koskaan ollut minulle ongelma, ja toiseksi en juo kun kerran kuukaudessa, jos sitäkään. Silti se tuntuu isolta palalta kukkarossa se lonkeron maksaminen ja olut olisi puolet halvempaa, vaikka siltikin joisi harvoin. Varsinkin kun sitä rahaa ei nuorilta juuri löydy tarpeeksi.
      Ja te absolutistit, mitä edes teette täällä Alkoholi ja Olut -palstoilla? Jos luulette olevanne jotenkin parempia ihmisiä, niin olette melko pahasti väärässä. Oletteko koskaan edes nauttinut ystävien kesken alkoholijuomia? Se on mukavaa puuhaa kunhan se pysyy järjen rajoissa. Käykäähän tekin ostamassa oluet ja tulkaa kertomaan, että mikä teille sopii!

    • hapankalja

      Kaikkeen voi tottua, jopa hapankaaliin. Opettelun suhteen pitää vain olla kärsivällinen, noin 30 maistelukertaa niin mikä tahansa kertaalleen kustulta maistuva alkaa olla ihan hyvää. Moni on juuri taloudellisista syistä opetellut kaljan kittaamisen suunnilleen Sinun iässäsi. Itse olen yli 30v, enkä edelleenkään juo olutta ja kaikki oluet merkistä riippumatta ovat pahoja, se maltaisuus joku siinä etoo (taustalla karmeat kaljakännit joskus teininä, lienen ollut alkoholimyrkytyksen partaalla). En edes siedä ruokaa, johon on mausteeksi lisätty loraus olutta. Myös oluen haju kuvottaa. Joten en usko, että oluen merkillä sinänsä on väliä, jos kalja vaan etoo. Mutta kuten sanottu, riittävän monta kertaa kun urheasti kittaat alas kaljaa - pieninä annoksina suosittelen aloittamaan - niin pitäis alkaa maistua.

      • Suomalainen mies

        Minusta kalja on kuin tamman kusta. Vaahtoaakin niin ja pahalta haisee kuin rankkitynnyri. Hyi hyi. Vai yhden kaljapullon olen ikänäni juonut ja sen 24-vuotiaana. Enkä varmasti enää juo. Vain makea kotikalja käy ruokajuomana.


    • kurre3

      Jos olet jo äidin tissi maidosta päässyt eroon ja oluen juonnin opettelua kyselet niin suosittelen että planttaat lähdevedenkin ,suositus 1/1 elikkä lähde vettä puolet ja raana vettä puolet!

    • vettävaan

      Miksi pitää juoda mitään alkoholia? Juo vettä niin rahat ja terveys säästyy.

    • Seppolius

      Joo,toi perus OLVI on tosi hyvää ja vieläpä kotimaista.Sitä itsekin nautiskelen joskus aina !

    • holisti3

      jooo,on oppinu ja opit sinäkin.

    • Tsek that

      Suosittelen strongbow olutta, itsekkään en pahemmin tykkää oluesta, en vain tykkää, mutta strongbow sopii minulle, oikeasti kannattaa kokeilla.

    • Karhu IV

      Sanon omasta kokemuksesta itse pitkän aikaan siideriä ja lonkeroa juoneena ja nyt vasta lähemmäs 30v oppinut juomaan olutta jotta etsit vain hyvän oluen mikä laskee edes jollain lailla... itse opin pitämään karhusta etenkin IV ja Heinekenistä.

    • päänjärkky

      Miksi pitää opetella juomaan olutta? Jos muut juomat ovat liian kallita, niin eikö ole helpompi olla jo juomatta?
      Tarvisit kuitenkin sen kukkahattutädin opastusta, koska et ole vielä edes täysi-ikäinen ja tuollainen huoli ryppäämisestä. Tosi lapsellinen aloitus.

      Jo tuo, että ei siedä olutta, osoittaa, että lapsihan siinä on kyseessä. Mutta tosiasiassa on niin, että kaikki eivät vain pidä oluesta, eikä se kaikille sovi. Itselleni ei sovi mikään alkoholi. Olenkin nykyisin lähes absolutisti. Joskus otan viinilasillisen ruuan kanssa. Oluesta en ole oppinut pitämään, vaikka yrittänyt olen. Lonkero vois paremmin mennä, mutta sekään ei tunnut sopivan. Mitään ongelmaa ei ole vaika olen juomatta. Kannattaa kokeilla sitä mehu/limsa-linjaa ja hauskaa voi silti kavereiden kanssa pitää.

      Myös liian kylmä juoma saattaa tehdä päänsäryn. Itse en pysty edes jääkylmää vettä juomaan saamatta siitä päänsärkyä.

    • kaikken tottuu
    • Kuningas alkoholi

      Kai ne aivot saa tuhottua kummalla tahansa, jos elämä on mälsää ettei selvänä kestä.

    • mindi-68

      Älä juo olutta ellet pidä siitä! Ei siihen totu! Olen itse teininä yrittänyt juoda merkkareiden ja ties minkä kanssa. En pidä oluesta, enkä opi sitä koskan juomaan.
      Muitakin juomia on, kokeile viinejä :)

    • katkero83

      Kozelin tumma olut on oiva askel oluiden erikoiseen maailmaan, itse aloitin sillä ja loppua ei näy... viinejän on jotain 120 eri lajia ( en ole ihan varma asiasta ) mutta oluita on 1200 erilaista, että kai sieltä joku löytyy makuusi. Erään suomalaisen pienpanimon panimomestarin kanssa vietetyn illan jälkeen hänen sanoissaan on paljon järkeä "jokainen olut on tehty maistetavaksi" ja loppu onkin maku asiaa... jne... Jos tykkää noista lonkeroista, niin voin suositella oluen tutustumista Ale tyyppisistä olueista, koska ovat "makeita" kuten lonkero

    • Anonyymi

      Jälkeen jäännyttä kansaa... Älä edes aloita alkoholin juomista, säästät rahaa ja terveyttä. Jopa Venäjälläkin ihmiset alkavat tajuamaan sen että juominen on epäterveellistä ja se on pelkkää rahastusta jotta rikkaat rikastuisivat vielä enemmän. Älä ota mallia niistä juopoista ketkä juo alkoholia kaduilla... Sä olet älykkämpi kuin ne (toivottavasti).

      Ja en oikeasti välitä mitä jotkut tiedemiehet ja tutkijat sanoat alkoholista, vaikka jos sanoisivat että se pidentää elinikää en silti usko, koska minulla on oma mielipide... Alkoholi on aina ollut epäterveellistä ja on edelleen.

      Alkoholi on yksi tehokkaimmista aseista geneettiseen kansanmurhaan.

      Jos et usko niin kysy itseltäsi: Miten pelkkä alkoholi (vodka jne.) pystyi tuhoamaan venäjän populaation 90-luvulla?

    • EDfff

      2 osaa olutta 1 osa spriteä. Suutarin shampanjaksi sitä aikoinaan kutsuttiin.

    • kaljantai1

      Omat suosikit:

      1. Karjala
      2. Karhu
      3.Olvi ja Pirkka olut
      4. Lahden sininen
      5. Koff (todella kylmänä)

      Ja kyllähän nää muutkin merkit menee jos on oikein janoinen viikonloppu.
      Kyllä kaljan makuun tottuu kun pari kertaa kunnon känät vetää ja jos tarpeeksi päissään on ei maista ees koko kaljan makua voit luulla vaikka lonkeroks :D

      • penaali-antti1

        1.OLVI
        2.Karhu
        3Karjala
        Näitä ,kun juot niin Suomi pelastuu,toivotttavasti.


    • 11+5

      Sandels. No niin tosiaan, on joillakin murheet. Vedä rakaa viinaa tai ryhdy sekakäyttäjäksi niin kyllä sen jälkeen kaljakin maistuu.

    • Kohta 18 vee

      ei sinun pitäisi juoda oluita tai lonkeroita muutenkaan. Olethan alaikäinen ja sinun ei ole mahdollista hankkia alkoholijuomia lainkaan vaikka sanomasi mukaan olet juonut niita jo viisitoistavuotiaasta lähtien. Kuka niitä on sinulle hankkinut? Isä, äiti, kaveri vai joku tuntematon? Olut on pahaksi, jätä se sikseen kuten muutkin alkoholijuomat. Juo mielummin maitoa tai vettä. Niistä on sinulle sentään hyötyä.

    • kokemus10

      Mitä paskaa te jauhatte, pikkuhiljaa rupeet lipittämää vaa enemmän kaljaa ku vaik lonkeroo. Esim ostat ku nyt seuraavan kerran lähet juomaa nii vaik 6 päki kaljaa ja sama verran lonksuu. Sitte siitä pikkuhiljaa jätät kokonaan sen lonksu pois ku alkaa vähänki tuntumaa siltä et "kalja, voiko sitä parempaa ryyppyjuomaa olla" tai mitä nyt vaa vittu mielee tuleekaan. Ei siihen muuten totu ku juomalla väkipakolla ja ajankans tottumalla.

      • ymmärtämätön

        Keskustelusta näkee että suomalaiset ovat ryyppy(ryppy)kansaa. Kalja kalja ja kalja. Siihen sekaan vielä "rokkijumala" ja kiroilu, niin voi mikä puistatus. En voi ymmärtää. Kylmät väreet tulee ihon pintaan kun puistattaa. Elämässä on paljon paljon kauniimipa asioita.


    • Holhouksenalainen

      Helsingin herrat on päättäneet, että sulle ei maistu mikään alkoholipitoinen juoma ennen klo 9:ää aamulla

      • Suomalainen mies

        En opi, eikä tarvitse oppiakaan juomaan olutta ja muuta rapakaljaa.


      • Snake Pilsner

        2,7% pilsneriä saa 24h, kyllä silläkin mukavasti tasoittelee. Kaksi pulloa vastaa kuitenkin jo yhtä nelosolutta.


    • kaveri

      Olin 12 vuotias kun ensi kerran maistoin olutta. Kaikkea pitää kokeilla.

    • Alan mies

      Pahinta maailmassa on ruotsalainen olut. Seuraavaksi suomalainen. Ostin toissavuonna sixpackin Karhua, viis pulloa jäljellä. Ei mene alas.

      Mutta ulkomaiset olut menee, pakko tunnustaa. Suosikit:

      - Spitfire
      - Hobgoblin
      - Stella kiikun kaakun

      Mutta ei ole votkan ja viskin voittanutta.

      - Laphroaig viski
      - Grey Goose vodka

      Kauhuviski:

      - Pulteney. Suolaista inhokkia.

    • murr-rrr

      Karhu-olut, karhean mukava maku, tölkkikin on karheapintainen, pysyy kädessä.

      Olvi maistuu kuselta.

    • Monianeuvoja

      Periaatteessa on olemassa sellaista pikkusen lonkerolimunaatinmakuista oluttakin..
      Miksiköhän sitä kutsutaan S...kirjaimella se alkaa, Semmoista myydään ainakin
      jossain liitereissä..se voisi olla hyvä siirtymävaiheen juoma.

      • Simajuoma

        ai.............se S niinkuin kusi!? ;)


    • nimim erkki

      Opettele samantien juomaan kusta. Se on ilmaista ja sitä riittää. Tee reikä päähäsi ja työnnä pilli sisään. Ime tyhjäksi.

    • Miller time?

      ....ja ei kun kaljaa koneeseen!
      Suomalaisten makukärki:
      1) Karhu, 2) Karjala, 3) Koff.

      • Party time?

        Suomalainen makukärki:

        1)Sandels 2)Karhu 3) Lapin Kulta


    • dude3

      nuorempana en voinut sietää olutta! hajukin kuvotti, mutta nyt se on hyvää, eli kyllä siihenkin voi tottua:)

    • Mene pois

      Tulee oksennus kun ajattelenkin kaljaa. Ihan sama millä nimellä nimitätte sitä tehtaiden valmista pullotettua ruikulia.

      Sadomasoa lukea koko ketju......yak.
      Tulee ykä, pakko sulkea tämä aihe.

    • kal jaton ta eloa

      En olekoskaan juonut kaljaa !

      Kertoisko joku mihin asiaan sitä tarvisin tulevaisuudessa ?

    • 27vxdfdxfdfdfgdg

      olen 27v enkä pysty vieläkään juomaan olutta. pystyin juomaan two dogs merkkistä olutta sekä fosters radler merkkistä. Kaikki muut oluet maistuvat tismalleen samalle eli pahalle. En myöskään pysty polttamaan tupakkia, kokeilin kerran teininä ja kerran 23vuotiaana. sama tulos. yskin puol tuntia ja monta tuntia oli suussa tupakanmaku sekä alko heikottaa. kaljassa sama homma. pahan olon tekee jos kaljaa juon. Jätän suosiolla kaljat muille. Joskus oli sixari kaljaa jääkaapissa ja kaadoin viemäristä alas kun yksin elän, eikä kaduta.

    • janois

      Olut kuin olut, maistamalla tiedät mikä on sun mielestä juotavaa. Mä en voinut sietää oluen makua, ja olin mielummin juomatta jos tarjolla oli vain olutta. Mutta kun lähdin opiskelemaan aikuisena, rahat ei todella riitä lonkeroon tai muihin alkoholijuomiin, opiskelijabileissä halua olla juomatta mitään. Kun vaan sitkeästi join olutta, totuin sen makuun, nyt ei enää siideri tai lonkero maistu hyvältä, ovat liian makeita.

      Että rahapula kouluttaa makuhermot :D

    • miksi niin

      Niin että muiksiköhän olilaitettu monta miinusta kun kysyin edellä seuraavaa ?

      En olekoskaan juonut kaljaa !

      Kertoisko joku mihin asiaan sitä tarvisin tulevaisuudessa ?

      onko suomaliset siis todella näin typerää kansaa että kaljattomuus on huono asia ?

      Miksi ?

      • pena25

        Hanki kavereita ja käykää mökillä näin kesähelteillä, kummasti alkaa olut maistumaan! Sen jälkeen baarista haette misut kainaloon ja eikun meno jatkuu! Ei se tarkoita että olisi juoppo jos nauttii oluesta ja onhan niitä kaikenmualiman tutkimuksia että vaikka pari olutta viikossa on terveellistä


      • mihin misua ja tisua
        pena25 kirjoitti:

        Hanki kavereita ja käykää mökillä näin kesähelteillä, kummasti alkaa olut maistumaan! Sen jälkeen baarista haette misut kainaloon ja eikun meno jatkuu! Ei se tarkoita että olisi juoppo jos nauttii oluesta ja onhan niitä kaikenmualiman tutkimuksia että vaikka pari olutta viikossa on terveellistä

        Niin ja mitä sitten kun on juotu ja on misut ollut kainalossa niin mitä sitten ?

        Mikä siinä on jotain sellaista todellsita elämää ja mihin sellainen misuttelu johtaa ?


      • onko sulla kyselyikä
        mihin misua ja tisua kirjoitti:

        Niin ja mitä sitten kun on juotu ja on misut ollut kainalossa niin mitä sitten ?

        Mikä siinä on jotain sellaista todellsita elämää ja mihin sellainen misuttelu johtaa ?

        Ja sitähän te apsolutistit ette voi tietää. Suoraan sanottuna olet jäänyt paljosta paitsi. Se on seurustelujuomaa ja rento fiilis kaikilla ja hauskaa on.


    • metsäkansan huvit

      Seurustelujuomaa kaljat...hahhaa voi paskanmarjat mitä läpinää !

      Olitko mahtanut kuulla koskaan että vain traumaattiset peräkamarinpojat ja tytöt vaativat kemiaa ollakseen lUONNOLLISIA !

      no tuskin olit. no sossu ja kela huolehtii ajallaan, pysykää silti viivojen välissä kun seurustelette juomilla !

    • ---:::::

      Juuuh ei ole ketään tarvinnut opettaa jollei se itte ymmärrä ottaa.
      "Kenenkään suuhun ei väkisin kaadeta", ja kumminkin kauhee ruikutus kyllä se jonkun muun syytä on että on juoppo ja impotentti, ( kirosanat pois).

      • Perkeleen perkele

        Kyllä se niiden kavereiden syytä on että olen juoppo-impotentti kun ne sito mut narulla puuhun kiinni, repi hiuksista ja pakotti juomaan raakaa kossua puoli litraa kerralla.


    • en juo

      Ei sitä kaljaa tarvitse juoda eikä alkoholia muutenkaan ole mikään pakko juoda. Säästää sen rahan parempiin tarkoituksiin.

    • pilsuuuuu

      Totuttele makuhermot ykkösellä.

    • Se on hyvää se

      Suosittelen lämpimästi tutustumaan kukko olueen.

    • kukkahattutäti

      EPEK ei pysty ei kykene.

      Järkyttävä maku, ei mene alas edelleenkään.

      Olen yrittänyt maistella eli laatuja, ei onnistu.

      Kerrot, ettet ota usein, miksi siis pitäisi halvempaan vaihtaa? Ikäsi kyllä silti huolestuttaa. Tosin itsekin tuossa iässä pohdiskelin ihan samaa kuin sinä. Nyt kukkahattutäti on jo yli nelikymppinen.

    • dsgsssssssf

      kaljaan jää koukkuun ni pysy vaa niis lonkeroissa

    • nobelaner beer

      Ota siitä lonkerosta aivan HIRVITTÄVÄ känni. Semmoinen että oksennat ja sammut ja koko seuraavana päivänä päätä särkee kuin se olisi halkeamassa ja mikään ei pysy sisällä ja yökkäät pelkkää mahanestettä muutaman minuutin välein.

      Älä juo kumminkaan liian nopeasti, silloin nimittäin et ehdi juoda paljon vaan sammut ennenaikaisesti, etkä saa tarpeeksi kovaa kankkusta. Silloin temppu ei tehoa. Jos se onnistuu, niin sitten se lonkero alkaa tuntua vastenmieliseltä ja kalja alkaakin maistua paremmalta.

      Mulle kävi juuri näin inttiaikana. Nykyään vuosien päästä pystyn kyllä ottamaan lasin lonkeroa jos joku tarjoo, mutta ei se erityisemmin maistu vaan pidän oluesta.

    • pehmeä olut

      Sandels olut ja sen tarina tölkin kyljessä, on hauska...joko herneet on pehmenneet?

    • kossu1

      käy lenkillä ja ota janoon yksi olut, älä pidä kaapissa enempää.
      luot näin aivoille mielikuvaa että siitä on apua ja se on hyvä juoma.

      mutta ellei tee mieli niin älä juo väkisin, näin luot myös mielikuvaa.

      ota kossua, se on halpaa ja sitä voi sekoittaa oman maun mukaan vaikka teehen.

    • jjjjjjj1

      täyttä paskaa koko kalja.

    • Juo parasta

      Jätä suomalaisten suurpanimoiden halpajuomat (suolavesi) juomatta ja siirry suoraan oikeisiin tsekkiläisiin oluisiin. Ota vaikka jääkylmää Pilsner Urguell niin muuta et kaipaa

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Pilsner_Urquell

    • sgt.pepper-59

      hyppää tallinnan-laivaan ja maissa Super-alkoon,pari ltk kaljaa ja lonkeroa,ja 5-10 10kpl-ltk:oa Viru valgeeta,et 50-100 ploa kevyempiä ja 50-100 tiukkaa...alkaa naapurikin koputella ovelle "niitänäitä-asioilla" :) ja alat oppimaan kannattaako yleensä korkata...?

    • EL.ak.IM

      Ennemmin olutta.

      Kokeile eri merkkejä. Niissä on suuri ero. Itse oluen ystävänä olen siirtynyt lapparista karhun kautta koffiin. Lappari ja karhu muutti reseptejä, ja ne alkoi maistua ihan synteettiselle liuokselle. Mutta se on makuasia. Testaa noi perusmerkit. Jos mikään ei maistu hyvältä, niin ei susta oluen siemailijaa tule. Eikä silloin ole tarkoituskaan.

      Ei muutakun nautintohetkiä hyvän bissen parissa. Kunhan löydät merkkisi :).

    • 5+5

      Minun suosikki: Karhu tumma I lantrattuna Lidilin alkoholittomalla.

    • Pinohiiri 3/85

      itselläni oli sama ongelma, joka poistui armeija-aikana :- meillä oli tupien ja komppanioiden välisiä kaljanjuontikilpailuja ja niihin oli "pakko" ottaa osaa. Jo vain rupesi mullekin olut maistumaan... :)

      Mutta kokeilepas ens alkuun vaikkapa Olvin Sandelsia ; on mieto ja täyteläinen, ei niin hapan olut. Siitä se lähtee...

    • tuopin pohja

      Niin jäi kertomatta niitä varjopuolia asiasta.
      Kunnolla kun alat urospuoleisena oluita ryystämään, sulle kasvaa rinnat,
      vähän niin kuin naisille.

    • turpaton

      Kuin voikin olla näin tyhmiä provoja...?

    • tarkkaporkkana

      ENTÄ JOS ET JOISI KUN ET OLE EDES TÄYSI-IKÄINEN?

    • kaljanjuojamies

      Osta eldorado lonkeroa, 8 pack maksaa sen 11-12 euroa, aikalailla samaa hintaa ku "kalliimmat" olut kasarit, niinkun karhu tai fosters.Tai sit vaan ostat sen olvikeissin ja alat kaatamaan kurkkuun etkä ämmäile.

    • Mäyräkoira, vuh

      Jos 15v ikäisenä olet harjoitellut ja lonkeroon tykästyny ja kohta 18v, niin etköhän tuolla asenteella kaksvitosena kittaa jo kaikkea jolla saa aivot sekaisin?
      Kertaannoksena 12 lonkeroa on aika iso määiköhän kannattaisi miettiä kuinka voisi olla ottamatta?

    • Vaihtoehtoja

      60-luvulla kun oltiin raskaissa heinäpeltotöissä , niin tuolloin juotiin ihan janoon 1.pilsneriä. Tosin kylmää kotitekoista simaa ei voittanut mitkään kaljat. Nykyisin otan ravintolassa mieluiten vettä kuin vahvempia oluita. Vahvan oluen makuun en varmaan ikinä tottuisi.

    • mies 35.

      Opin juomaan olutta yli 30 vuotiaana vahingossa. Sitä oli tarjolla eri tilanteissa satunnaisesti, ja join aina yhden paremman puutteessa. Pikkuhiljaa vain totuin makuun ja alkoi maistumaan. Myöskiin kossuvissyyn olen oppinut samalla lailla. Aiemmin join vain makeita juomia, makeita coctaileja ja lonkeroita. Jatkossa ala harjoittelemaan. Älä juo montaa tölkkiä peräkkäin vaan esim joka toinen olutta. Ihminen tottuu uusiin makuihin, kun alkaa käytön.

    • oluen ystävä

      itse näkisin, että lonkero-ongelmainen ihminen voidaan totuttaa iloiseksi oluen ystäväksi seuraavien oppien kautta.

      1§ Kokeile ennakkoluulottamasti eri oluita, niin kotimaisia kuin ulkomaisia, niin laagereita kuin tummempiakin oluita!

      Hinta ei saa olla missään nimessä se määräävä tekijä. Ehkä kaikkein halvimmat oluet eivät välttämättä ole niin maistuvia. joten ne kannattaakin skipata, kun etsii makuelämyksiä.

      En itse kyllä katso yhtään kieroon perusbissejä. Itse nimittäin pidän suomalaisista perusoluista erityisesti olvista ja karjalasta, mitkä eivät ole kovinkaan kallita, mutta erittäin maistuvia. Muita kotimaisia suosikkejani ovat mm. kukko, sandel. Pienempien panimoiden oluet ovat yleensä varsin laadukkaita tai ainakin kokeilemisen arvoisia.

      Ulkomaisissa oluissa sitten riittäisikin puhumista. Minulla on monta rakasta ystävää ulkomailla ja kutsun niitä säännöllisesti kylään ;) Kannattaa vaan marssia alkoon rohkeasti ja kokeilla hieman summamutikassa. Myös laadukas olutbaari, kuten oluthuone helsingissä on oiva paikka päästä oluen makuun!

      2§ Kuten makkarassa. A-luokka on aina parempi. Eri asia jos oluesta on vain yksi luokka ja se on luonnostaan miedompaan. Usein kuitenkin jos oluesta on tarjolla keskiolut ja a-olut verso, suosin tietenkin a-olutta. Keskioluet ovat laimeamman makuisia.

      3§ Kannattaa maistella oluita niin kylmänä kuin viileänäkin tai huoneenlämpöisenä. Siinä huomaa että jotkut oluet toimivat paremmin kylmänä ja toisissa maku hukkuu jos se on liian kylmää.

      4§ Juo olutta ruuan kanssa. Itse olen huomannut, että olutta hörppiessä tekee usein mieli myös syödä jotain. Olut maistuukin usein entistä paremmalta erittäin hyvän ruuan kanssa:)

      5§ Juo olutta saunan jälkeen. Tässä päästään lähelle oluen juomisen syvintä olemusta. Näin juhannuksena oluen ystävä pääsee lähelle taivasta nautittuaan saunaoluen Suomen kauniissa luonnossa.

      6§ Juo olutta töiden jälkeen vaikkapa perjantaina. Käy raskaan työ/opiskeluviikon jälkeen kaljalla. Se rentouttaa!

      7§ Matkusta ulkomaille lomalle ja nauti siellä muutama paikallinen erikoisolut! Samalla pääset nauttimaan uusista kokemuksista. Kotiin palattuasi voit aina muistella matkaasi juomalla juuri niitä maistelemiasi oluita!

      8§ Älä ota olutta liian vakavasti. Se on vain olutta ja tarkoitettu juotavaksi ja nautitavaksi!

      Kippis!

    • Kynsilääkettä

      En ole koskaan ymmärtänyt lonkeroa: otetaan oikein paha maku, se millä kynsien pureskelijoitakin vieroitetaan, ja lisätään siihen sokerimehua ja alkoholia! Miksi sitä on juotava, jos se sitten on vielä kallistakin?

    • Olvi Sankari

      Kuule kyllä siihen tottuun ajansaatossa kuten itselläkin kävi. Nuorempana ei mennyt olut sit millään ales mutta lonkero taas meni. Kannattaa Olvilla aloitella maun tottumukseen.

    • 0lut

      Lonkero| - - - | - - - | - - - | - - - |Olut
      Kuvittele että sulla ois kaks semmosta ääripäätä, lonkero ja olut.
      Eli lonkero maistuu ihan hyvältä, ja olut taas ei. Siinä välillä on sitten erimakuisia oluita, joiden avulla pääset ääripäähän, joka nyt maistuu pahalta. Sitten saattaa jopa käydä niin, että lonkero on se, joka maistuukin pahalta.
      Eli erimakuisia vaan rohkeasti maistelemaan. Kokeile vaikka se uusi Fostersin Radler. Sitten vaikka Sol tai Tuborg. Sitten vaan Karhu ja Olvi ynnä muut! :)

    • Suosittelen pakastinkylmää olutta,40min-tunnin ku annat olla pakkasessa oluen ni maistuu taivaallisen hyvälle :)

    • Vesi Mies

      Kyllä olutta voi juoda makuun totuttelemattakin.

      Sen kun vain hörppää ja nielaisee ja sitten irvistelee niin, kuin keväällä lehmän virtsaa maistanut sonni, jos et tiedä niin silloin sonnin ilme on niin inhoava, kuin mikään voi olla.
      Samaltahan näyttää oluen lipittäjien ilmekkin, jokaisen hörpyn jälkeen.

      Totuushan on se, että olut maistuu virtsalta, joka on maustettu väkevällä ja karvaalla ruisleivällä.

      Oluttahan juovat pääsääntöisesti ne, jotka haluavat halvimmalla mahdollisella tavalla pöhnä kännin.

      Ja ne jotka sanovat, että ei heitä alkoholin juominen kiinnosta, koska oluessahan on niin vähän alkoholia, ettei siitä humalaan tule. Eli totuusha tästä on se, että sellaiset ovat piilo -juoppoja, jotka kätkeytyvät oluen suojiin, väittäen, ettei heitä humaltuminen kiinnosta. Vaikka oikeasti ottavat 6-packilla miedot kännit.

      Itse juon joskus 1-pikutuopin tai 1-pullon 3-kaljaa vain siksi, että seuraavana päivänä sitten vatsa toimii reippaasti.

      Siltikkin olut haisee, maistuu ja on väriltäänkin, kuin virtsaa, jos, joku piilo juoppo väittää, että olut on hyvää niin on hänellä pahanlaisia psyykkisiä ongelmia.

      Ja tästäkös te kaikki edellisessä lauseessa mainitut vedätte herneet nenuihinne ja pillastutte niin, kuin pahasti ärsyyntyneet sonnit.
      Niin että olkaa hyvä vain ja nauttikaa antaumuksella tuota teidän keltaista pissankaltaista herkku nestettänne.

    • Multaturpa

      Otah Kohvia. Son hyvvee ja evullista!

      • Olutharrastaja

        Edullista kyllä, mutta oluella sen kitkerän litkun kanssa ei yksinkertaisesti ole MITÄÄN tekemistä.


    • Känni päälle!!!!!!!!

      Itse en juo olutta ollenkaan maun takia vaan tissuttelen siksi että tulee hiljalleen pikku huppeliin ja aina voi olla motti kourassa eikä taju lähde.
      Tiukkoihin en juuri koske sillä joisin niitä kuten olutta ja tunnissa oliskin jo nukkumatti kutsunu. Jos maun takia joisin niin ostaisin lonkkua tai siideriä mut miksi laittaisin tuplasti rahaa kun halvemmallakin saa hyvän hiprakan.
      Kaupasta ostan halvinta tyyliin koff, karjala jne. 24 loota kun irtoo välillä 20-23e niin hyvä.
      Sitäpaitsi kaikki maistuu samalle oli kyseessä sitten karhu, olvi, pirkka, urho, sandels tai edellä mainitut niin miksi laittaisin 25 euroa vaan etiketin takia.
      Kaveri ostaa pelkkää karhua ja olenkin välillä kysynyt että miksi hitossa tuota kallista ostat aina kun halvemmallakin selviäisit. On kuulemma parempaa kun muut. Ja p.askat. Olenkin sanonu että jos esim neljään tuoppiin kaadan karhun lisäks kolmea muuta merkkiä niin et ikinä erota missä on mitäkin. Ja kerran kysyinkin että jos karhu myytäis vaaleanpunaisessa hellou kitty tölkissä niin ostaisitko. Ei kuulemma. No tässä syy että reteellä miehellä pitää olla reteen näköinen musta tölkki kourassa missä on suomalaisen jykevä komea karhun logo kyljessä:)
      Että näin. Mittarissa 30 ja takana vaikka kuinka monta olut hiprakkaa. Niin ja oluen juonti kannattaa paremmin kun nokian osakkeet. Mitä enemmän juot sitä enemmän saat takas. Helposti viikonlopun jälkeen nettoaa reilu kympin tölkin palautus automaatista:)

      • Olutharrastaja

        Se että sinulla ei ole makuaistia, ei tarkoita ettei muillakaan olisi...


    • AA 57-v

      Voi pyhä sylvi!
      En ole kukkahattutäti enkä tiukkapipo, vaan alkoholisti. Olut on hyvää, liiankin hyvää. Samoin lonkero, ja viski.

      Itse en tykkää maksalaatikosta, eikä ikimaailmassa tulisi mieleen väkisin totuttautua sen makuun. Mitäs jos vaihtaisit sen lonkeronkin veteen. Säästäisit muutakin kuin vain rahaa. No, sinähän olet vasta 17-vuotias. Et sinä sitä kuitenkaan ymmärrä.

    • ...

      Oluen makuun kasvaa, kun aloitin kapakkaharrastukseni n. 16-vuoden iässä, join pelkkää rommikolaa, gintonicia ja camparituoremehua. Kun kaveriporukalla aloimme harrastaa mökkiviikonloppuja ja tarjolla olikin pelkkää olutta, oli juominen pakkopullaa. Parikymppisenä olut alkoi todella maistua, ja ryhdyin tilaamaan sitä jopa baarissa miulummin kuin pitkiä paukkuja. Kolmekymppisenä olen sitä mieltä, ettei olutta parempaa ruoka-, jano- ja seurustelujuomaa olekaan. Olut on ennen kaikkea raikkaan ja puhtaan makuinen juoma (on maailmassa toki aivan kamalaa kuraakin).

      Oluen juominen kannattaa aloittaa kokeilemalla. Hyvin kevyitä makuja on vaikkapa yhdysvaltalainen Miller MGD, sitä huomasin nykyisin jopa myytävän Suomessakin maitokaupassa. Kannattaa kokeilla.

    • vIron olutta

      a le cog on hyvää

    • Maistamalla oppii

      Makuun tottuu maistamalla. Kun makuun on tottunut, siitä ei ole pitkä matka nautintoon. Aloita maistelemalla pienestä lasista viinin tapaan. Älä juo lasia loppuun, jos ei maistu. Älä koskaan pakota itseäsi juomaan lasia tyhjäksi. Kokeile eri olutlaatuja. Hanaolutta saa aina puoli tuoppia, kun uskaltaa pyytää. Hyvässä olutravintolassa vain osoittaa, että olet kiinnostunut mausta eikä humaltumisesta. Harjoittelun ahkeruudesta riippuen löydät pian oman suosikkisi. Ajan mittaa maku muuttuu ja alat tykätä sellaisesta, mikä aluksi oli "liian haastavaa". Kannattaa ottaa tämä nautinto haltuun, ja nimenomaan laatu eikä määrä edellä.

    • oluisti

      Jos haluat alkaa juomaan olutta niin lähde baariin jossa on hyvä valikoima tarjolla. Sitten vaan tilaat jotain mistä on helppo aloittaa, kyllä ne sulle antaa oikeat kamat. Vältä suomalaisia volyymioluita, ovat täyttä shittiä. Hyvä tuoppi maksaa yli 6 euroa, alle sen kannattaa suhtautua varauksella. Pullo oluet ovat hyviä, hanaoluet parempia. Pysy kaukana tölkeistä, maistuvat lähinnä metallilta. Juo maksimissaan kaksi per kerta, sen jälkeen makuaisti turtuu. Älä syö mitään kun maistelet olutta. Suosi luomua ja pienten panimoiden tuotteita, suurilta panimokonserneilta löytyy myös posiivisia poikkeuksia. Juo vettä aina välillä väliin raikastamaan makuaistia. Keskustele makuasioista samalla jonkun kanssa jos se on mahdollista. Tervetuloa oluiden maailmaan, viihdyt varmasti.

    • Karhunpaini

      Kavereitani on huvittanut suuresti se kun olen tokaissut opetelleeni oluenjuonnin kaksi viikkoa sitten(olen siis 35v nainen). Mutta näin tapahtui vaikka olin vannoutunut vastustaja. Kevät ja alkukesä oli draamaa täynnä ja moni muukin vanha ja pinttynyt asia alkoi kypsyttää joten tuumasin että näinä muutoksen aikoina on aika vaihtaa valkoviinin lipittäminenkin reiluun kaljan juontiin! Ja pari pinttiä riittää hyvin. Elämä on ihan mukavaa ilman känniäkin.

    • kutunhakkaaja

      Koska juot lonkeroa, pidät ilmeisesti makeasta, kuten useimmat lapset muutenkin pitävät. Suosittenen aloittamaan olutharrastuksen siis makeasta päästä, alkuun vaikka ruokakaupastakin saatava Lindemans Kriek. Se ei ole halpaa, mutta tämähän on vain totutteluvaihe, ja sitä paitsi ei se taloutta kaada kun et siis usein juo (eihän ne kaikki 12 lonkeropulloakaan vissiin kerralla mene?)

      Sitten kun iän puolesta pääset Alkoon ostoksille, pyydä myyjää esittelemään makeita oluita. Vähitellen totuttaudut vähemmän makeisiin, ja - tadaa - jonakin krapula-aamuna kroppasi kelpuuttaa halvan bulkkilagerin!

      Mutta jos oikeasti halvalla haluat päästä, opettele tekemään ja juomaan kiljua.

    • reuyt47653

      Itse opin juomaan olutta n.20v, sitä ennen join siideriä yms. Kaupasta saa kyllä "parempiakin" oluita esim. sol ja fosters, sekä kannattaa tsekata kaikki muutkin erikoiset merkit. Itse en niitä tunne, joten vaikea sanoa. Menee perus karhut ihan helposti alas =)

      • lifemocker

        fosters on ainakin mun mielestä ihan hirveetä kuraa. samoin karjala


      • kesä-IPA

        Ei Sol ja Fosters yhtään sen parempia ole. On vaan hienomman kuuloisia kun ovat ulkomaisia. Fosters on samaa peruskuraa kuin suomalaiset bulkkilagerit. Sol tehdään osittain maissista ja se ei maistu paljon miltään. No, ehkä se sopisikin ketjun aloittajalle sen takia.


    • olut ei maistu enää

      Luin ensin väärin eli luin
      kaljan juomisen lopettelu, mut sä aiotkin vasta opetella juomaan kaljaa.
      Kaikenlaisia ongelmia.

      Useimmille vaan se lopettelu on työläämpää. Ei itselle tosin. Alkoi vaan maistua ruunan kuselle.

    • yököttää...

      Pirkka ja Lapin Kulta, on kuin kitkerää simaa jois, ei vaaraa tulla juopoksi.

      • lifemocker

        karjala ja fosters on kauheimpia litkuja mitä on olemassa


    • karjala mies

      ite 13w ja olen tottunut karjala olueen

    • asdasd1

      Itse en vuosi sitten voinut sietääkään oluen makua / hajua. Lidlistä ostin aina lonkeroita koska siellä oli halvinta (2e/0.5l). Sitten aloin vain juomaan kaljaa, ensin join vähän, eli join lonkeroita pohjille ja sitten kun olin humalassa, niin olut meni hyvin alas. Sitten vain aloin juomaa enemmän kaljaa ja vähän ajan päästä kalja meni yhtä hyvin alas kuin lonkero.
      Nykyään alkaa jo melkein kuola valumaan kun mietin saunaa ja kylmää huurteista. :D Baarissakin tilaan nykyään usein olutta.
      Ja siis ikää on 19.

      Onhan tuossa pieni hintaero, kalja maksaa litralta n. 2.5e ja lonkero n. 4e. Muistan

    • puistattavan_pahaa

      Joo ei. olut. Ei mene alas missään muodossa...

    • haistaa..n

      Juo vodkaa,katso noita pultsareita,ne vetää rollaattorilla..karhu on sellasta paskaa mikä tuhoaa jalat maku tulee jostai selluloosasta vieläkin paskempi olut on Pirkka,ja oikeen juntin tunnistaa siitä et juo tölkistä...oksettavaa...vodka sopii fiksuille..juntit spuget vetää lämmintä kaljaa,hyi vittu

    • Anonyymi

      Jos haluaa rupee kittaamaan olutta nii ehdotan sandelsia tai sit jotain pehmeempää olutta sillä se menee alas ihan ongelmitta ainaki mulla. Mutta legendaa en suosittele maistuu ihan vitun paskalta kuselta.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6729
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4360
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2783
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1643
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1141
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe