Masentaa ja lujaa. Olen 31.v merkonomi, ja toimistoalan työkokemusta minulla on 6v. liuta
atk-koulutuksia.
Mutta eipä töitä näy-neljättä kuukautta työttömänä.
Menin keväällä hakemaan iltaopintoihin
merkonomista it-tradenomiksi, laskin että pystyisin ihan hyvin suorittamaan opinnot opintotuella ja säästämäni rahat riittäisivät vuodeksi.
Mutta minkäs mokan meninkään tekemään;mieheni
huomasi,että lähellä paikkakuntaani työvoimatoimisto kouluttaa merkonomeja sosionomeiksi ja tradenomeiksi. Hän laski vielä,että ei meidän rahat riittäisi,koska itsekin jäi töistä pois, ei jaksa enää samaa työtä,mitä on tehnyt viimeiset 15.v
Joten summarum; menin perumaan opiskelupaikkani ja hain työvoimapoliittiseen koulutukseen.
Ja typerä olin; hakijamäärä on ollut lähemmäs sata sosionomin työvoimapoliittiseen koulutukseen ja tradenomiksikin hakee n.60 ihmistä.
Siinä sitten opiskelemaan.Vastausta ei ole vielä tullut,että miten on käynyt, mutta toivo meni.Varsinkin kun työvoimatoimisto viilaa pilkkua ja toivoo että koulutuksen aloittaisivat ennen tiettyä vuotta suorittaneet merkonomit.
En tiedä, mitä tehdä, masennus on kova, varsinkin kun jatkuvasti toitotetaan että et ole mitään ellet ole tradenomi. Turha tässä on enää amk:hon hakea, ei kun mieskään ei kannusta opintoihin päätoimisesti, ja itse olen niin hysteerinen etten uskalla ottaa lainaa tradenomin opintoihin edes 4000 €,vanhaa rahaa n.20000 markkaa. luulis että ton saisi maksettua.
Lapsiakin pitäisi tehdä. Työttömyysputki jatkuu.
Auttakaa ihmiset, mikä olisi paras ratkaisu?
Onko juuri näin ,että ilman tradenomin tutkintoa ei työpaikkaa saa, vaikkakin minulla on ihan hyvä kokemus kaupalliselta puolelta???
Merkonomi mokasi pahemman kerran
34
9322
Vastaukset
- Eläkää sen mukaan
Joka firmasta tulee kiihtyvällä tahdilla uusia työttömiä.Pääsee itsekin paljon helpomalla kuin asennoituu siihen,ettei töitä enää tule eikä ole.
- älä lannistu
Joopa joo, miksei vielä ehdoteta että vetäkää itsenne vessasta alas.
Tämä kirjoittaja on selvästikin katkera jostain omaan työhönsä liittyvästä ja haluaa että kaikilla muillakin on kurjaa.
Tsemppiä sinulle, mitä tahansa päätätkin tehdä! Äläkä masennu tuollaisista viesteistä kuin tuo edellinen
- tradenomi
Oma putki on mennyt näin: Itse olen merkonomi -> armeijaan -> tradenomi nyt töissä 4 vuotta ja ikää 27.
Menin it-tradenomi-opintojen vimosena vuonna harjoitteluun ja siitä irtosi työpaikka. Olin siinä vuoden ja samalla hain koko ajan parempaa paikkaa kunnes nappasi.
Nyt olen ollut tässä suunnittelijan hommassa 3 vuotta ja lähden taas yliopistoon jatkamaan ensi vuonna. Nuo alkavat opinnot suoritan täysin työn ohessa...
Tähtäimenä on saada maisterin paperit ulos n. 3 vuoden päästä sisäänmenosta....
Oma avovaimo opiskelee myöskin amk:ssa ja valmistuu tänä vuonna. Hän viivästytti opintoja 2 vuotta välissä kun tuli juniori taloon. Hyvin on pärjätty tietysti jostakin on täytynyt aina tinkiä.
Teillä tietysti tilannetta tiukentaa jos kumpikaan ei ole työelämässä mukana. Kokemuksesta voin sanoa, että amk:ssa keskeyttää parin eka kuukauden aikana aina kourallinen ihmisiä. Kannattaa soitella kouluun ja kysellä noita paikkoja jos ei muuten käy onni myötä.
Työpaikan saanti riippuu aika paljon nykyään paikkakunnan tarjonnasta. Pienemmissä kaupungeissa ja haja-asutus alueella taitaa olla hiljaisempaa. Tämä nyt on minun oletus...
Lykkyä pyttyyn- xyz
voi olla aika kova paikka, eikä mikään 3 v läpijuutohuttu. Varsinkin Helsinki.
Kokemusta on yli 20 v takaa.
Voi olla että vaatimuksia on yliopistoissakin pudotettu, kun niidenkin pitää tehdä nykyään tulosta eli tuottaa tutkintoja. Mitenkäs se keskimääräinen äö olisi kasvanut näin paljon vaikka 20 vuodessa, että saadaan aikaiseksi n. 50% ikäluokasta akat. loppututkinto? Mieti sitä,
Kiva että oot optimisti.
Sain sieltä sentään jonkun kuppasen tutkinnon ulos, olen ollut kodarina jo tosi pitkään.
xyz
- Meke
Merkonomi-Tradenomi keskustelu on ikuinen noidankehä.
Merkonomia ei pidetä minään kun on tradenomeja, jotka tosin monen mielestä pääsevät "yhtä helpolla" ja tutkinto rinnastetaan opistotasoiseen sillä erolla että koulutus on korkeampi ja tieto-taito menee huomattavasti pidemmälle. Eli tradenomit siis olisivat viemässä merkonomien työpaikat.
Noh, mutta sitten toinen yleinen juttu: Tradenomi on korkeammin koulutettu ja pätevämpi plus oleellinen pointti eli palkkataso on korkeampi ja yleinen ajatus on että tradenomia ei kannata palkata huonompiin töihin kuin mitä taulukoidenmukaiset minimipalkat ja työtehtävät olisivat. Syy se että tradenomi lähtisi samantien jos saisi paremman paikan ja on ottanut vain välikaiseksi alemman homman.
Ja oleellisin juttu: Sanoi kuka hyvänsä mitä sanoo niin esim. saman linjan koulupohjan tradenomi ja merkonomi varustettuna vähintään pienellä työ -ja ohjelmakokemuksella suoriutuvat kyllä varmasti sellaisista atk-alan tehtävistä joita molempien alojen koulutuksen käyneistä varmaan 75% tekee.
On tietenkin tehtäviä joihin vaaditaan kyllä vähintään tradenomin osaaminen jos nyt ei ole jo ennestään kokemus selvästi yli keskitason jo työpuolella jos on pelkkä merkonomi. Tosin tällaiset paikathan sitten ovat juuri niitä joita aina mainostetaan tradenomikoulutuksessa "alimpina" hommina joita valmistuttuaan tulee tekemään.
Tosiasia että muutamia poikkeuksia lukuunottamatta ja ilman suhteita sitten valtaosa tekee peruspalkalla kuitenkin sitä niin palkan kuin tehtävienkin puoleen perushommaa, jos sattuu saamaan.
Ja ehkä oleellisin: tradenomit ovat nyt trendi ja "kuuma" nimi, tämä sitten tarkoittaa sitä että suoraan sanoen merkonomit ovat työelämässä valmistuessaan aika heikoilla ja aikapitkälle kaupan kassoja ym. perusduunaria.
Tradenomit sitten asuinpaikasta riippuen vieläkin heikommalla. Töitä ei ole, valmistuneita monikymmenkertainen määrä joskus verrattuna siihen mitä voi parhaimmillaankin paikkoja olla. Koulutus kuitenkin niin korkea että valtaosan paikoista sulkee juuri tuo ajatus epävakaasta työvoiman pysyvyydestä. Ja hankalin tilanne, eli olet pelkkä tradenomi ilman mitään muuta työkokemusta kuin koulun suhteen pakolliset.
Kun olet vuoden työtön tradenomi ja ei ole kokemusta, pelkkä koulutus, olet out, heikoilla kun ovat uudetkin niin ne jokainen uusi valmistumiserä minimoi vanhat työttömät.
En yleistä mutta itse voisin sanoa esimerkin omalta kohdaltani. Aun Hämeessä ja menin 2000 tradenomikoulutukseen aiemmin luettuani toimisto-ja tietotekniikka merkonomiksi (hieno nimi muuten:)) ja oltuani pari vuotta määräaikaisessa työsuhteessa. Koulua kävin vuoden, muutamat tutut valmistuivat ja alkoi kuulua sieltä sun täältä että ei tradenomilla saa täältä mitään hommia.
Jotenkin aloin itsekin miettiä että onko järkeä istua liki 4 vuotta taas koulussa kun inttikin on vielä käymättä ja kuitenkin työnäkymät ovat mitä ovat. Lopetin koulun, menin armeijaan jonka jälkeen menin itse ihan perusoppisopimuskoulutukseen. Itse sain tätäkautta paikan 2007 loppuun tätä kautta. Pienellä liksalla ja yksikertaista hommaa mutta hyvä näin.
Nimittäin viime keväänä valmistuivat viimeiset tuosta porukasta jossa itse olin vuoden amk:ssa. Lopputulos on että YKSI on saanut hyvän paikan mutta tosin oli jo vanhempi ja kokemusta oli ennen koulutustakin. Kaksi oli oman alan kesätöissä mutta nekin loppuivat.
Kaikki loput työttömiä ja aika hermona osa jo nyt koska talvi ei näytä tuovan mitään muutoksia vaikka hakeneet usean sadan kilometrin säteellekin. Helsingissäkin niin kova dippainssi ja "perus"insinöörityöttömyyskin että tradenomeilla ilman kokemusta ei mitään jakoa. Hierarkiassa kun sitten insinööri menee usein tradenomin ohi jos pelkkää koulutusta katsotaan. Yksinkertaisempiin hommiin ei taas oteta, sitä moni kiroaakin. Tosin eipä niitäkään sitten edes oikein ole.
Eli mitä tässä nyt olen itse katsellut ja kuvaa saanut niin alkaa tuntua siltä että valinta työkokemuksen ja töiden vastaanottamisen plus koulunlopettamisen kanssa ihan merkonomitasolla pysyen ei ollut ollenkaan huono ratkaisu. Ei sen puoleen jos joskus vakipaikan saa niin ihan hyvin voisin työn ohessa kuvitella tradenomiksi lukevani kuten moni tekee. Nyt kuitenkin opsosta sen verran vähän aikaa ettei jaksa aloittaa mitään uutta koulua taas.
Lyhyesti siis voi loppuun sanoa että merkonomi TYÖKOKEMUS ja joskus tietenkin pelkkä työkokemus yksinään on paljon suurempi valtti työelämässä kuin ainakaan tradenomin koulutus ilman mitään kokemusta työelämästä. Riippuu tietty kokemuksesta, marketin kassatyön kokemus vaikka vankkakin ei varmaan ole kaikista paras it-hommia hakiessa. Tämä tietty ehkä vain oma mielipide mutta vähän tuntuu että yksin en ole tämän kanssa mitä olen monesta suusta kuullut.
Jo valmistuneet tradenomit vaikka ei hommia olisi saaneetkaan ovat sitten tietenkin eri mieltä mutta mahtuuhan maailmaan näkökulmia.- KTM
..ja merkonomi ovat aivan sama asia eri paketissa. Opistoasteen koulutusta kumpikin, eivät kelpaa oikeisiin töihin.
- Tradenomi
KTM kirjoitti:
..ja merkonomi ovat aivan sama asia eri paketissa. Opistoasteen koulutusta kumpikin, eivät kelpaa oikeisiin töihin.
...jee jee, kyllä sinä nyt olet Suomen viisain ja parhain hemmo ja oikein KTM! Kyllä käy kateeksi...Ylläolevat kommenttisi ilman perusteluja ovat minusta aika outoja korkeakoulutuksen saaneelle henkilölle... :-)
Olen tradenomi, olen koulutusta vastaavissa töissä, voisin lähteä koska tahansa jatkamaan opintoja päästäkseni maisteriksi jne...mutta eipä tässä nyt hirmuista tarvetta ole siihen ollut. Tosin en sulje pois, että sen joskus tekisinkin, jos siltä tuntuu.
Tämä merkonomi, tradenomi ja KTM keskustelu on ihan turhaa. Merkonomi ja tradenomi eivät todellakaan ole sama asia, mutta en myöskään väitä, että tradenomi on sama kuin KTM. On siinä pieni ero, opistoasteen koulutus tradenomi ei kuitenkaan ole. KTM on korkeakoulututkinto, tradenomi on AMMATTIKORKEAkoulututkinto. Sillä selvä. Tradenomi on tutkinto merkonomin ja KTM:n välissä. Toiset merkonomin tutkintoa vastaavissa töissä, toiset KTM:n tasoisissa töissä.
Mutta eiköhän tämä riitä tällä kertaa. - Dippailija
Tradenomi kirjoitti:
...jee jee, kyllä sinä nyt olet Suomen viisain ja parhain hemmo ja oikein KTM! Kyllä käy kateeksi...Ylläolevat kommenttisi ilman perusteluja ovat minusta aika outoja korkeakoulutuksen saaneelle henkilölle... :-)
Olen tradenomi, olen koulutusta vastaavissa töissä, voisin lähteä koska tahansa jatkamaan opintoja päästäkseni maisteriksi jne...mutta eipä tässä nyt hirmuista tarvetta ole siihen ollut. Tosin en sulje pois, että sen joskus tekisinkin, jos siltä tuntuu.
Tämä merkonomi, tradenomi ja KTM keskustelu on ihan turhaa. Merkonomi ja tradenomi eivät todellakaan ole sama asia, mutta en myöskään väitä, että tradenomi on sama kuin KTM. On siinä pieni ero, opistoasteen koulutus tradenomi ei kuitenkaan ole. KTM on korkeakoulututkinto, tradenomi on AMMATTIKORKEAkoulututkinto. Sillä selvä. Tradenomi on tutkinto merkonomin ja KTM:n välissä. Toiset merkonomin tutkintoa vastaavissa töissä, toiset KTM:n tasoisissa töissä.
Mutta eiköhän tämä riitä tällä kertaa.Tulevat Otaniemen Tutasta,samassa paketissa kova bisnesosaaminen sekä sen verran teknistä tietoa jotta pärjää.PerusKTM:llä ei ole hajuakaan mistään tekniikasta,jo logistiikan kursseissa on järkyttävä ero HKKK:llä 3noppaa perushöpöhöpöä ja TKK:lla sama setti 1 ov.
Tosin Tuta-Dipoilla on usein joko OTK tai KTM tutkinto suoritettuna vasemmalla kädellä dippainssin opiskelujen sivussa,joten tavallaan vertailu on turhaa koska DI:t kuuluvat periaatteessa KTM:iin.Se on kuitenkin selvää että jos ei ole suhteita niin pelkillä KTM:n lapuilla ei ura urkene. - kovin
Dippailija kirjoitti:
Tulevat Otaniemen Tutasta,samassa paketissa kova bisnesosaaminen sekä sen verran teknistä tietoa jotta pärjää.PerusKTM:llä ei ole hajuakaan mistään tekniikasta,jo logistiikan kursseissa on järkyttävä ero HKKK:llä 3noppaa perushöpöhöpöä ja TKK:lla sama setti 1 ov.
Tosin Tuta-Dipoilla on usein joko OTK tai KTM tutkinto suoritettuna vasemmalla kädellä dippainssin opiskelujen sivussa,joten tavallaan vertailu on turhaa koska DI:t kuuluvat periaatteessa KTM:iin.Se on kuitenkin selvää että jos ei ole suhteita niin pelkillä KTM:n lapuilla ei ura urkene.Kyllä minä sanoisin että parasta on suorittaa ainakin pari-kolme loppututkintoa, tekniikkaa, taloutta, luonnontieteitä yms., ja siihen päälle vielä joku AMK-setti esim. kansainvälistä kauppaa. Niin ei tarvitse selitellä.
- KTM
Tradenomi kirjoitti:
Mutta eiköhän tämä riitä tällä kertaa...koira älähtää jne..
Tradenomi on opistoasteen koulutus, piste! Mitään ammattikorkeakouluastetta ei erikseen ole olemassakaan. Se ei ole akateemista korkea-asteen opiskelua, joten se on keskiasteen opiskelua.
Kysäisepäs vaikka OPM:stä ihan joutessasi. - Dippailija
kovin kirjoitti:
Kyllä minä sanoisin että parasta on suorittaa ainakin pari-kolme loppututkintoa, tekniikkaa, taloutta, luonnontieteitä yms., ja siihen päälle vielä joku AMK-setti esim. kansainvälistä kauppaa. Niin ei tarvitse selitellä.
Tuo setti on minusta paras tripla,jos haluaa ja aikaa riittää niin tohon kannattaa sitten opiskella vielä lääkärin ja/tai psykologin paperit päälle.Varsinaisesta luonnontieteiden opiskelusta eli FM-tutkinto en näe mitään suurta hyötyä uran kannalta,sama koskee yhteiskunnallisia aineita kuten kansista tai valtioppia.AMK:ssa kannattaa opiskella pelkästään taideaineita(esim. kultaseppä,animaattori) koska muissa aineissa korkeasti koulutetut menevät ohitse kun jaetaan niitä paikkoja joissa ratkaisee pätevyys palkkapyynnön sijaan.
- Dippalija
KTM kirjoitti:
..koira älähtää jne..
Tradenomi on opistoasteen koulutus, piste! Mitään ammattikorkeakouluastetta ei erikseen ole olemassakaan. Se ei ole akateemista korkea-asteen opiskelua, joten se on keskiasteen opiskelua.
Kysäisepäs vaikka OPM:stä ihan joutessasi.Ei kai sillä ole väliä mikä on tutkinnontaso vaan sillä että mitä tutkinnolla tekee työelämässä?
Pelkillä KTM-lapuilla ei oikeastaan tee yhtään mitään ilman suhteita tai työkokemusta.
Tosin tradenaamiolla tilanne on vieläkin huonompi. - M(a)isteri
Dippalija kirjoitti:
Ei kai sillä ole väliä mikä on tutkinnontaso vaan sillä että mitä tutkinnolla tekee työelämässä?
Pelkillä KTM-lapuilla ei oikeastaan tee yhtään mitään ilman suhteita tai työkokemusta.
Tosin tradenaamiolla tilanne on vieläkin huonompi."KTM" taitaa suorittaa vielä oppivelvollisuuttaan peruskoulun puolella...
- Niin ja sitten
Dippailija kirjoitti:
Tuo setti on minusta paras tripla,jos haluaa ja aikaa riittää niin tohon kannattaa sitten opiskella vielä lääkärin ja/tai psykologin paperit päälle.Varsinaisesta luonnontieteiden opiskelusta eli FM-tutkinto en näe mitään suurta hyötyä uran kannalta,sama koskee yhteiskunnallisia aineita kuten kansista tai valtioppia.AMK:ssa kannattaa opiskella pelkästään taideaineita(esim. kultaseppä,animaattori) koska muissa aineissa korkeasti koulutetut menevät ohitse kun jaetaan niitä paikkoja joissa ratkaisee pätevyys palkkapyynnön sijaan.
Ja sitten Työkkäriin, koska työnantaja ei palkaa kun tuota ikää on kertynyt liikaa ja on vain noita höpöhöpö tutkintoja, mutta ei oikeaa työkokemusta.
- Trade
KTM kirjoitti:
..koira älähtää jne..
Kysäisepäs vaikka OPM:stä ihan joutessasi...tiedot!
Voit tarkistaa asian vaikka opetusministeriön sivuilta tai ihan mistä vaan, huomaat, että AMK lasketaan korkeakouluksi, ei opistoasteeksi...mutts se siitä, ei kiinnosta tämä aihe enempää. Pelkällä koulutuksella ei loppupeleissä ole merkitystä. - karju
Niin ja sitten kirjoitti:
Ja sitten Työkkäriin, koska työnantaja ei palkaa kun tuota ikää on kertynyt liikaa ja on vain noita höpöhöpö tutkintoja, mutta ei oikeaa työkokemusta.
Niin no, jos pitää esim. KTM OTK DI -tutkintoja höpöhöpönä, niin sitten kannattaa varmaan itse opiskella jotain vähän kovempia juttuja, esim. sairaanhoitaja, tradenomi, tai iktyonomi. Tai esim. joulupukki (AMK). Voihan olla toki myös ihan kokonaan opiskelematta, ja painella käytännön työhön heti kun oppii kävelemään.
Joskus kommentaattoreilta unohtuu, että teorian opiskelu, käytännön taitojen hankkiminen, ja työnteko eivät välttämättä ole toisiaan pois sulkeva tekijä. - Tuta DI+KTM
Dippailija kirjoitti:
Tulevat Otaniemen Tutasta,samassa paketissa kova bisnesosaaminen sekä sen verran teknistä tietoa jotta pärjää.PerusKTM:llä ei ole hajuakaan mistään tekniikasta,jo logistiikan kursseissa on järkyttävä ero HKKK:llä 3noppaa perushöpöhöpöä ja TKK:lla sama setti 1 ov.
Tosin Tuta-Dipoilla on usein joko OTK tai KTM tutkinto suoritettuna vasemmalla kädellä dippainssin opiskelujen sivussa,joten tavallaan vertailu on turhaa koska DI:t kuuluvat periaatteessa KTM:iin.Se on kuitenkin selvää että jos ei ole suhteita niin pelkillä KTM:n lapuilla ei ura urkene.Tuta-DI:n oppimäärän muodostaa eri alojen 2-3 ov peruskursseista koottu salaatti. 1990-luvulla tohtoriohjelmassa tentittiin Kotlerin sama kirja (6 ov), joka HKKK:ssa luetaan peruskurssilla (4 ov). En kutsuisi kovaksi tätä bisnesosaamiseksi, vaan pääsykokeissa hyvin menestyneiden ajanhukaksi laadukkaamman opiskelun sijasta.
Imago Tutalla on toki kova, mainitsemasi suhteet osaamistakin paremmassa kunnossa, sekä samanhenkisen narsistiyhteisön seura epäilemättä omanarvontuntoa entisestään nostattava.
Suosittelen HKKK:n kansantaloustieteen ja rahoituksen opintojen, tai vaikka OTK-tutkinnon koettamista "vasemmalla kädellä". Polin vitosiin riittävällä lukemisella tottunut tuskin pääsee tentistä läpi.
Mutta näistä kirjoittajalla ei ole kokemusta. Sen huomaa siitäkin, ettei HKKK:lla ole ainuttakaan 3 ov kurssia, kuten kirjoittaja väittää. - karu ekonomi
Tuta DI+KTM kirjoitti:
Tuta-DI:n oppimäärän muodostaa eri alojen 2-3 ov peruskursseista koottu salaatti. 1990-luvulla tohtoriohjelmassa tentittiin Kotlerin sama kirja (6 ov), joka HKKK:ssa luetaan peruskurssilla (4 ov). En kutsuisi kovaksi tätä bisnesosaamiseksi, vaan pääsykokeissa hyvin menestyneiden ajanhukaksi laadukkaamman opiskelun sijasta.
Imago Tutalla on toki kova, mainitsemasi suhteet osaamistakin paremmassa kunnossa, sekä samanhenkisen narsistiyhteisön seura epäilemättä omanarvontuntoa entisestään nostattava.
Suosittelen HKKK:n kansantaloustieteen ja rahoituksen opintojen, tai vaikka OTK-tutkinnon koettamista "vasemmalla kädellä". Polin vitosiin riittävällä lukemisella tottunut tuskin pääsee tentistä läpi.
Mutta näistä kirjoittajalla ei ole kokemusta. Sen huomaa siitäkin, ettei HKKK:lla ole ainuttakaan 3 ov kurssia, kuten kirjoittaja väittää.joo. kyllähän tuta on ihan hyvä koulutus, mutta kovin syvällistä asiantuntemusta mihinkään liiketoiminnan osa-alueseen siellä ei kyllä saavuta, enempi sellaisen hyvän generalistin näkökulman. onhan siellä tietysti pitkä tekninen sivuaine, eli jos lukee sivuaineena vaikka tietotekniikkaa niin suurella todennäköisyydellä päätyy urallaan esimerkiksi IT-alalle pomoksi...ja ehkäpä menestyy siinä toimessaan ihan mukiinmenevästi.
suurin havaitsemani puute nuorilla tuta-DI:llä on se, että ne ei ymmärrä talouspuolta, eli esim. kirjanpitoa, kovinkaan hyvin. on tietysti mahtipontista haastella äänekkäästi strategioista ja mänitsment baiauteista, mutta kun käytännön työelämässä joutuu kyllä useammin miettimään vähän maanläheisempiä asioita. vaikkapa tuloslaskelmaa ja tasetta.
kyllä itsekin melko kovaksi peluriksi yrityselämässä tähtään, mutta oma lähestymistapani asiaan on ollut laskentatoimen ja tietojenkäsittelytieteen pääaineet, täydennettynä markkinoinnin, hallinnon, valtiotieteen ja juridiikan sivuaineilla. Jos lukisin vielä kolmannen tutkinnon niin ehkä sitten tuta olisi ihan paikallaan, tosin parempaan lopputulokseen uskon tiedollisesti&taidollisesti päätyväni, kun suoritan muutaman työssäolovuoden jälkeen MBA:n. - Tuta DI+KTM
karu ekonomi kirjoitti:
joo. kyllähän tuta on ihan hyvä koulutus, mutta kovin syvällistä asiantuntemusta mihinkään liiketoiminnan osa-alueseen siellä ei kyllä saavuta, enempi sellaisen hyvän generalistin näkökulman. onhan siellä tietysti pitkä tekninen sivuaine, eli jos lukee sivuaineena vaikka tietotekniikkaa niin suurella todennäköisyydellä päätyy urallaan esimerkiksi IT-alalle pomoksi...ja ehkäpä menestyy siinä toimessaan ihan mukiinmenevästi.
suurin havaitsemani puute nuorilla tuta-DI:llä on se, että ne ei ymmärrä talouspuolta, eli esim. kirjanpitoa, kovinkaan hyvin. on tietysti mahtipontista haastella äänekkäästi strategioista ja mänitsment baiauteista, mutta kun käytännön työelämässä joutuu kyllä useammin miettimään vähän maanläheisempiä asioita. vaikkapa tuloslaskelmaa ja tasetta.
kyllä itsekin melko kovaksi peluriksi yrityselämässä tähtään, mutta oma lähestymistapani asiaan on ollut laskentatoimen ja tietojenkäsittelytieteen pääaineet, täydennettynä markkinoinnin, hallinnon, valtiotieteen ja juridiikan sivuaineilla. Jos lukisin vielä kolmannen tutkinnon niin ehkä sitten tuta olisi ihan paikallaan, tosin parempaan lopputulokseen uskon tiedollisesti&taidollisesti päätyväni, kun suoritan muutaman työssäolovuoden jälkeen MBA:n.Tämä kirjoittaja on opiskellut muutakin kuin Onaniemen perusopintojaksoja.
Joskin, kokemuksesta sanoisin että ne kaksi tutkintoa riittää 7 keur/kk palkkaan. Jos haluaa lisää, kannattaa ehkä yrittää :) - Niin ja sitten
karju kirjoitti:
Niin no, jos pitää esim. KTM OTK DI -tutkintoja höpöhöpönä, niin sitten kannattaa varmaan itse opiskella jotain vähän kovempia juttuja, esim. sairaanhoitaja, tradenomi, tai iktyonomi. Tai esim. joulupukki (AMK). Voihan olla toki myös ihan kokonaan opiskelematta, ja painella käytännön työhön heti kun oppii kävelemään.
Joskus kommentaattoreilta unohtuu, että teorian opiskelu, käytännön taitojen hankkiminen, ja työnteko eivät välttämättä ole toisiaan pois sulkeva tekijä.Ajatuksena oli se, että mitä järkeä on yhteiskunnan verovaroilla kouluttaa itselleen monta korkeakoulututkintoa?
Ei koulutuksessa mitään pahaa ole. Parempi onkin hankkia tutkinto enne työelämään menoa. Muuten käy helposti niin, että jos työpaikka menee alta on taas yksi sukankuluttaja lisää venkuloimassa. - Reipas nuori mies
Tuta DI+KTM kirjoitti:
Tämä kirjoittaja on opiskellut muutakin kuin Onaniemen perusopintojaksoja.
Joskin, kokemuksesta sanoisin että ne kaksi tutkintoa riittää 7 keur/kk palkkaan. Jos haluaa lisää, kannattaa ehkä yrittää :)No itse olen tradenomi, ja mieleeni tulikin se takavuosien vitsi, jossa pääsyvaatimuksena töihin lueteltiin eri tason kaupallisia koulutuksia. Vaihtoehtona oli se, että on muuten reipas nuori mies ja omaa mopoa pidettiin suositeltavana.
Ajan takaa sitä ajatusta, että "saako xxx PAPEREILLA töitä" on hieman harhainen.
Sinun tapauksessasi toki työnantajaan lienee tehnyt hyvän vaikutuksen se, että olet suorittanut kaksi ylempää korkeakoulututkintoa (tietopohja, omaksumiskyky); kuitenkaan en usko, että sinulle maksetaan 7000/kk siitä hyvästä, että olet näyttänyt tutkintotodistuksesi. Päinvastoin uskon, että sinun täytyy tuottaa työnantajallesi euro jos toinenkin.
Mitä sitten tradenomeihin tulee, olen sitä mieltä, että koulutukseen pääseminen, tai tutkinnon saaminen eivät ole mitään ihme juttuja. Tiedän keskustelujen perusteella AMK-opettjien turhautumisen siitä, kuinka huonoja tutkintotöitä he joutuvat hyväksymään, että kiintiöt täyttyisivät ja valtion rahoitus jatkuisi. Sen sijaan AMK:stakin on aktiivisen opiskelijan mahdollista saada hyvä tietopohja höystettynä sopivalla määrällä käytäntöä (jos itsellä ja opppilaitoksella on hyvät suhteet elinkeinoelämään); tosin tilanne vaihtelee huomattavasti eri koulujen välillä. Työelämässä olevien tradenomien palkkojen tiedän olevan sektorissa 1300-5000 euroa/kk, mikä antanee viitteitä siitä, mikä ero on papereiden ja henkilön painoarvolla.
Vielä siitä, miten teknillisitä ja liiketoimintaosaamista saa yhdistettyä: miksi kukaan ei ole puhunut täällä esim. DI- koulutuksen (ja työkokemuksen) jälkeisestä MBA- tutkinnosta, joka lienee paremmin liikkeenjohto-osaamista tukeva, kuin toinen perustutkinto? Taitaa olla niin, että hyvät MBA- ohjelmat ovat kalliita, eivätkä ne Suomessa nosta tarpeeksi tulotasoa. - karu ekonomi
Reipas nuori mies kirjoitti:
No itse olen tradenomi, ja mieleeni tulikin se takavuosien vitsi, jossa pääsyvaatimuksena töihin lueteltiin eri tason kaupallisia koulutuksia. Vaihtoehtona oli se, että on muuten reipas nuori mies ja omaa mopoa pidettiin suositeltavana.
Ajan takaa sitä ajatusta, että "saako xxx PAPEREILLA töitä" on hieman harhainen.
Sinun tapauksessasi toki työnantajaan lienee tehnyt hyvän vaikutuksen se, että olet suorittanut kaksi ylempää korkeakoulututkintoa (tietopohja, omaksumiskyky); kuitenkaan en usko, että sinulle maksetaan 7000/kk siitä hyvästä, että olet näyttänyt tutkintotodistuksesi. Päinvastoin uskon, että sinun täytyy tuottaa työnantajallesi euro jos toinenkin.
Mitä sitten tradenomeihin tulee, olen sitä mieltä, että koulutukseen pääseminen, tai tutkinnon saaminen eivät ole mitään ihme juttuja. Tiedän keskustelujen perusteella AMK-opettjien turhautumisen siitä, kuinka huonoja tutkintotöitä he joutuvat hyväksymään, että kiintiöt täyttyisivät ja valtion rahoitus jatkuisi. Sen sijaan AMK:stakin on aktiivisen opiskelijan mahdollista saada hyvä tietopohja höystettynä sopivalla määrällä käytäntöä (jos itsellä ja opppilaitoksella on hyvät suhteet elinkeinoelämään); tosin tilanne vaihtelee huomattavasti eri koulujen välillä. Työelämässä olevien tradenomien palkkojen tiedän olevan sektorissa 1300-5000 euroa/kk, mikä antanee viitteitä siitä, mikä ero on papereiden ja henkilön painoarvolla.
Vielä siitä, miten teknillisitä ja liiketoimintaosaamista saa yhdistettyä: miksi kukaan ei ole puhunut täällä esim. DI- koulutuksen (ja työkokemuksen) jälkeisestä MBA- tutkinnosta, joka lienee paremmin liikkeenjohto-osaamista tukeva, kuin toinen perustutkinto? Taitaa olla niin, että hyvät MBA- ohjelmat ovat kalliita, eivätkä ne Suomessa nosta tarpeeksi tulotasoa.Eipäs huudella siellä, kyllähän olen MBA-asiaan jo kommentoinut;
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000000029&posting=22000000004564156
Kyllähän MBA on ihan hyvä juttu, tosin niitä on meillä Suomessakin nykyisin tarjolla laidasta laitaan. Ne ainoat oikeasti tunnustetut MBA:t ovat mm. kauppakorkeakoulun ja TKK:n järjestämät, näiden lisäksihän on paljon kaikkia pilipalirahastuksia.
Mutta MBA-ohjelmat on suunnattu jo vuosia työelämässä olleille. Toisekseen, ne maksavat n. 25000 eur, joten suotavaa on toki saada niihin työnantaja maksumieheksi.
MBA on hyvä täydennyskoulutus, mutta ei korvaa oikeita yliopistotutkintoja.
- Yrityshallinnon tradenomi
ei niillä tradenomin papereilla sen kummemmin töitä saa kuin merkonomin papereilla.
- tradenomi
Että koulutuksella on monesti iso rooli työpaikkaa haettaessa, mutta suurin rooli on sinulla itselläsi ja kehittymishalullasi. Ja tietysti sillä, että vastaako peruskoulutuksesi miltään osin tulevaa työpaikkaa. Esim. it-alalla inssit ja maisterit ovat paljon arvostettumpia kuin tradenomit, mutta toisaalta heidän it-koulutus on paljon tradenomia syvällisempää. Ainakin omasta kokemuksesta voin kertoa. SE ei tietysti ole mikään este jos on halua menestyä niin kyllähän sitä oppii ja vielä nopeasti.
Tietysti on selvää ettei pääse töihin jos haet fyysikoksi tradenomin papereilla - voisikin olla luova kokemus - kirjastolainen
tradenomi kirjoitti:
Että koulutuksella on monesti iso rooli työpaikkaa haettaessa, mutta suurin rooli on sinulla itselläsi ja kehittymishalullasi. Ja tietysti sillä, että vastaako peruskoulutuksesi miltään osin tulevaa työpaikkaa. Esim. it-alalla inssit ja maisterit ovat paljon arvostettumpia kuin tradenomit, mutta toisaalta heidän it-koulutus on paljon tradenomia syvällisempää. Ainakin omasta kokemuksesta voin kertoa. SE ei tietysti ole mikään este jos on halua menestyä niin kyllähän sitä oppii ja vielä nopeasti.
Tietysti on selvää ettei pääse töihin jos haet fyysikoksi tradenomin papereilla - voisikin olla luova kokemusOlen kirjastovirkailija, työton tällä hetkellä, ja se voikin pysyä niin, jos tämä meno jatkuu. Työpaikkailmoituksessa lukee: annetaan etusija amk:n käyneille, he hakivat virkailijaa, ei esimerkiksi kirjastosihteeriä, tai -hoitajaa. Ei paljon naurata. Alan töitä on tehty n. 10 vuotta, mutta koulutuksena vain kirjastomerkonomi. Onko se sitten oikein vai väärin, en tiedä..
- Myös kirjastolainen
kirjastolainen kirjoitti:
Olen kirjastovirkailija, työton tällä hetkellä, ja se voikin pysyä niin, jos tämä meno jatkuu. Työpaikkailmoituksessa lukee: annetaan etusija amk:n käyneille, he hakivat virkailijaa, ei esimerkiksi kirjastosihteeriä, tai -hoitajaa. Ei paljon naurata. Alan töitä on tehty n. 10 vuotta, mutta koulutuksena vain kirjastomerkonomi. Onko se sitten oikein vai väärin, en tiedä..
Itse nimittäin luin 90-luvun lopulla merkonomiksi ja pari vuotta jälkeenpäin sen jälkeen oppisopimuksella kirjastossa virkailijaksi (niin täsmennys että en ole sama kuin tuo aiempi kirjoittelija jolla myös samanlainen pohja ja historia pitkälle).
Itselläni eivät kyllä koskaan ole työt loppuneet. Jo koulutuksen loppusuoralla kyseltiin muutamistakin eri paikoista että koska se teidän opiskelija olisi pätevä koska tarvisi määräaikaista.
Ja sama juttu edelleen, n. 4-12kk sijaisuuksia olen tehnyt ja aina olisi ottajia. Sehän tässä on ollut että koskaan ei voi olla jatkosta täysin varma jos pidemmän pätkän on jossain samassa paikassa. Muutaman kuukauden nyt tietää vielä aika hyvin koska yleensä paikat aina "odottavat" että lyhyt sijaisuus loppuu.
Virkoja nyt ei tosin ole missään edes pienenä hajunakaan ja aikamoista keikkahommaahan tämä on...Työmatkat vaihdelleet 1-60 kilometrin välillä. Metkaa on että yhtäainutta edes sijaisuutta ei ole kirjastossa jossa opiskelin, koskaan ollut. Ja matkaa sinne tietty olisi vain tuo kilometri.
Juuri tuossa tuli tutuksi yksi ihan koulunpenkillä lukenut itseäni muutaman vuoden nuorempi henkilö joka ihan kirjastomerkonomiksi luki koulun penkillä. Sama juttu hänellä ei hommat ole loppuneet, ei siis siitäkään näemmä kiinni että valmiin työkokemuksen omaava olisi jotenkin pätevämpi työpaikkojen silmissä.
Mutta tietenkin niin täysin siitä missäpäin suomea asuukin. Jos ei 200 kilometrin säteellä asuinpaikasta ole kuin pikkukirjastoja ja nekin lakkautuslistalla niin on ymmärrettävää ettei paikkoja varmaan hevillä ole. Itse nyt kuitenkin ainakin toistaiseksi olen huomannut systeemin olevan tuo. Tosin äkkiäkös ne sitten loppuvat kuin seinään jos ei tarvita. Nyt kuitenkin ainakin reilu vuosi vielä varmaa itsellä.
Koskaan en ole törmännyt itse että tradenomia tai muutakaan amk-tutkintoa olisi katseltu etusijalle.
- trade
"työvoimatoimisto kouluttaa merkonomeja sosionomeiksi ja tradenomeiksi."
Mitähän mieltä tradenomiliitto on tästä? En ihmettele yhtään jos tradenomien arvostus laskee työnantajien silmissä. Siis ei s##tana!- Dada
Eikö teillä amk:ssa ole mainittu asiaa, joka on ollut jo muutaman vuoden olemassa.
Merkonomista tradenomiksi -kurssit.
Tällaisella asialla ei ole mitään tekemistä tradenomitutkinnon kokeman arvostusinflaation kanssa. Arvostus näet laskee sitä mukaa, kun tuhannetta uutta tradea pukkaa kaupunkiin, jossa on muutamakymmentä asiantuntija-ainesta tarvitsevaa yritystä.
- Leila
Olen sitä mieltä, ettei niillä papereilla loppujen lopuksi niin suuri merkitys ole kuin ASENTEELLA. Anna vahvan kokemuksesi ja elämänasenteesi näkyä. Tee itsesi tarpeelliseksi ja vakuuta työtä hakiessasi, että olet juuri mitä he hakevat. Teeskentelemään ei tietenkään silti kannata ruveta. Uskon, että kursseilla tai itsekseen opiskelulla saat aikasi kulumaan hyödyllisesti uutta työtä katsellessa. Nyt sinulla on aikaa miettiä mitä työtä oikeasti haluat tehdä. Luota itseesi, kyllä sinä selviät!
- lukija
Heihei, otahan hyvä ihminen järki käteen ja mene katsomaan vaikka mollin sivuja netistä jossa on kaikki työkkärin avoimet työpaikat, siellä voit todeta sen minkä itsekkin olen todennut jo monet kerrat ettei tarvitse olla sihteeri tai toimistotöihin välttämättä tradenomi, niissä lukee usein että merkonomi TAI tradenomi, olen itse merkonomi ja olen mennyt monen tradenomin ohi työpaikan saanneissa joten lykkyä tykö! Kyllä se työpaikka sinulle vielä löytyy.
- Lueskelin..
Merkonomi toki minäkin..Ja työnhakua yrittelen.. Mutta en lannistu.. Uskon, että saat asiasi kuntoon..
Tuossa jossain oli keskustelua siitä, että tradenomit yms amk- ja korkeakoulututkinnot on in. Ilmeisesti näin on. Mutta, kun ajatellaan Suomen tilannetta tämän hetken mukaan, niin työttömyyttä taitaa olla kaikissa ammattiryhmissä.
Insseillä (oli sitten amk tai DI) taitaa olla kysyntää, ainakin nais-sellaisilla. Itseäni on kosiskeltu (atk-taitojen ja matemaattisten taipumusten takia) kouluttautumaan inssiksi. Mutta, en lannistu merkonomin papereideni kanssa. Jos inssiydyn joskus, niin se tapahtuu ajan kanssa.
Ei kait se työnsaanti ole kiinni juuri kuin omasta itsestä ja siitä kuinka hyvin osaa / uskaltaa näyttää omat taitonsa. Tosin, tietyllä nöyryydellä.
Ei kait tässä nyt mitään kantaa juurikaan ollu mihinkään suuntaan, mut tsemppiä sulle.- Kauris
Onko ketään ,joka olisi suorittanut amk-tutkinnon työvoimakoulutuksena?
Jos on,niin miten helppo oli päästä?
- Selänne
Kyllä se niin on, että OTK-tutkinto vaatii kaikista aniten opiskelua/lukemista. Hyvin vähän on näitä seminaareja, labroja tai muita vastaavia tilaisuuksia, joista DI:t, KTM:t ja lekurit keräävät helpolla opintoviikot. Siinä missä joillekin tulee lukemista muutama hassu moniste tai pari kirjaa, liikutaan oikeustieteellisessä lähes joka tentissä 1000 sivun ja suuremmissa tenteissä 2000 sivun luokassa.
- Oikis
Oikiksessa riittää että opettelee aikaisemmat tentit hyvin niin pääsee läpi kun pääosa proffista on niin laiskoja että vaihtavat vain pari kysymystä per tentti(tosiasia tietysti lienee se että kurssin tärkeimmät asiat tulee väkisinkin kysyttyä parissa kolmessa tentissä jolloinka niitä luonnollisesti kierrätetään)
Tosin jos haluaa ykköstä parempia niin tosiaan vaatii saatananmoista pänttäystä ja onkin totta että OTK tutkinnon jälkeen joku KTM tuntuu simppeliltä,DIpan kanssa olisi varmasti tekemistä koska matikka on unohtunut siinä parissa kolmessa vuodessa joka OTK tutkintoon lahjakkaimmilla vierähtää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k313874- 412599
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut422558Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s82345- 292148
- 381779
Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta461623Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.3011505Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t461468- 1411467