Raju hiustenlähtö nuorella naisella

kohtakalju20v

Olen 20vuotias terve nainen. Aloin keväällä kiinnittää huomiota siihen, että hiuksiani tuntui lähtevän hurjasti. Hiuksia irtosi paljon suihkun jälkeen ja silloin jos esimerkiksi riisui/puki paidan päälle tai kampasi hiuksia tai "suki" hiuksia. Olen muutaman kerran laskenut irronneet hiukset yhdessä poikakaverin kanssa. Toinen sai luvuksi 38 ja toinen 39, joten luultavasti jompi kumpi ainakin lähellä. Ja joka kerta hiuksia lähtee ihan mielettömästi. Hiukset irtoavat myöskin juurineen päästä, eivätkä katkaile. Tuntuu että hiukset olisi päänahassa jotenkin todella "höllästi" ja jos niitä koskee tuntuu että lähtevät päänahasta ihan tuosta noin vaan.

Minulla on aina ollut ohuet hiukset (ja siksi tämä hiustenlähtö on erityisen kamalaa), mutta koskaan hiukset eivät ole tuohon tahtineet lähteneet.

Kävin lääkärissä joka totesi että hiukseni näyttävät päällepäin erittäin terveiltä ja hyväkuntoisilta ja päänahassanikaan ei mitään syytä näy eikä kuulemma hiustenlähtö ole aiheuttanut mitään kaljuja länttejäkään.
Otettiin verikokeet, mutta esimerkiksi kilpirauhasarvot olivat mitä parhaimmat, eikä minulla muutoinkaan muita oireita hiustenlähdön lisäksi ole. Minkään vitamiininkaan puutoksesta ei ole kyse, sekin tarkistettiin.

Olen koittanut miettiä pääni puhki mistä hiustenlähtö voisi johtua.
En käytä hormonaalista ehkäisyä, enkä muutoinkaan käytä minkäänlaisia lääkkeitä tai ole käyttänyt viimeisen vuoden aikana edes antibioottia.
En ole ikinä käsitellyt hiuksiani, en käytä minkäänlaisia kihartimia tai suoristusrautoja, en hiustenpidennyksiä enkä ikinä elämässäni ole esimerkiksi käyttänyt hiuslakkaa tai geeliäkään. En myöskään pidä tukkaa ponnarilla vaan aina auki ja suihkun jälkeen annan tukan aina kuivua "luonnollisesti" itsekseen. En edes juurikaan sauno tai millään muullakaan tavoin tukkaani käsittele.

Minulla ei myöskään ole ollut minkäänlaista stressiä, joka voisi selittää tätä hiusongelmaa.
Voimakasta hiustenlähtöä on jatkunut nyt kutakuinkin 4kuukautta ja jo ennestään ohut tukkani on ohetunut vielä puolella joten tätä menoa kaljuus koittaa..
Suvussani ei ole minkäänlaisia pälvikalju tms. vaivoja ei isäni eikä äitini puolelta vaan kaikilla sukulaisillani (myös iäkkäämmillä miehillä ja naisilla) on normaaliakin ehkä paksumpi tukka ja olen itse ainut poikkeus tässä porukassa ohuella tukallani.

Olen syönyt nyt muutaman kuukauden biotiinia ja piimaxia ja käyn kuukauden - kahden välein kampaajalla siistimässä latvoja.
Hänenkin mukaansa tukkani on ohentunut reippaasti alkukevään jälkeen ja kampaaja kertoi oman havaintonsa siittä, että hiukseni ovat muutoinkin muuttuneet helpommin takkuuntuviksi ja kuivemman oloisiksi, joskin muutoin näyttävät terveiltä ja kiiltäviltä ja päänahka ei myöskään ole rasvoittuva.

Hilsettä tai päänahan kutinaa minulla ei ole lainkaan.
Osaako kukaan sanoa mitään? Pelottaa että olen pian kalju.

11

7884

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Carain

      Hei,
      minulla oli sama ongelma n. puoli vuotta siitä, kun lopetin n. 10 kilon laihduttamisprojektin. Hiuksia lähti aivan älyttömästi. Ostin tällöin kampaamokaupasta (olen alalla, joten pääsin ammattilaisille tarkoitettuun kauppaan) käsikäyttöisen hiuslaserin, jota käytin 3 krt/viikko puolen vuoden ajan. Hiustenlähtö pysähtyi välittömästi ja puolenvuoden jälkeen hiuksia tuntui olevan jopa enemmän kuin minulla normaalisti. Mikäli haluat, laite olisi minulla vielä (tässä mallissa pestävät/irrotettavat harjaosat, joten ei haittaa vaikka käytetty) ja voisin myydä sinulle puoleen hintaan 180 e tämä on puolet siitä mitä itse maksoin. Samaa laitetta jotkut kampaajat myös vuokraavat, mutta yleensä vuokrahinta kuukaudelta on aika kova (50-60 e).

    • lolllll

      Se sun kampa ei muuten toimi. Kuinka tyhmä saaa olla että menee johonkin laserkampa vedätykseen..

    • kesän vika
      • nohöpöhöpö

        No olipas taas pätevä päätelmä.
        Mulla lähti aamulla paljon tukkaa, mutta kun söin ruisleivän ei sen jälkeen lähtenyt enää mitään. Paitsi seuraavana aamuna. Eli ruisleipä auttaa. Kaikkia. Mutta muistakaa vaan syödä usein, aamuin illoin. Suosittelen. Pidemmän ajan tuloksia ei vielä ole, mutta loistava päättelyketjuni ei voi olla väärässä.


    • kesä.

      Hiuksia nyt vaan lähtee välillä enemmän ja välillä vähemmän riippuen hiuksen kasvusta.

      Vanhat tippuu ja uutta tulee tilalle.

      Näin minulla ja kyllä parturit tietää.

      Syö kunnolla ja elä.

    • tsemppi-iita

      Nuorella hlöllä 20 v, ei pitäisi niin paljon vielä hiusta irrota kun ketjun aloittaja kirjoittaa, varsinkaan jos ei käytä mitään rautoja eikä ole tutkittuja sairauksiakaan, ja jos vielä syö kunnolla. Kannattaa vielä tutkia mm. rauta-arvot, sinkki, ainakin ja pii.
      Toisaalta on toiveita että nuorena vielä tukka tulee takaisin, eri asia on sitten jo vaihdevuodet.
      D-vit. liekö talvella olleet ok???
      Ennen sitä sanottiin että talvikarva lähtee ja syksyllä kasvaa takaisin, toivotaan näin olevan tässäkin asiassa.

      • sejoltahiuksettippuu

        Minusta tuntuu että se voi olla D-vitamiinin puute. Itse lopetin maidon juomisen ja hiuksia alkoi tippumaan.


      • Kovin_vähän
        sejoltahiuksettippuu kirjoitti:

        Minusta tuntuu että se voi olla D-vitamiinin puute. Itse lopetin maidon juomisen ja hiuksia alkoi tippumaan.

        Maidossa ei ole luonnostaan D-vitamiinia. Siihen lisätään hiukan D-vitamiinia, purkin kyljessä näytti olevan että yhdessä desilitrassa on 1 mikrogramma D-vitamiinia. Päivittäin pitäisi siis juoda litra maitoa jotta saavutettaisiin suositeltu 10 mikrogramman annostus (Valio käyttää maitopurkissaan 5 mikrogramman tavoitearvoa, eli puolta litraa maitoa päivässä).


    • Paukki

      Tiedän, että vanha ketju ja aloittaja tuskin tätä enää lukee, mutta pakko kysyä, että onko kenelläkään ollut samoja oireita. Itsellä nyt melkein vuoden lähtenyt tukkaa, kuten aloittaja kuvaili ja muuttunut takkuiseksi/vaikeasti kammattavaksi. Kilpirauhas- ja veriarvot tutkittu ja kaikki oli ok.

    • Pakurikääpiö

      Aluksi en ole koskaan syönyt hormoonivalmisteita.
      Tukka on aina ollut paksu.
      En ole kärsinyt hilseestä.
      Suihkussa ei ole koskaan irronnut paljoakaan hiuksia.
      Pesin kerranviikossa pääni tervasamppoolla, vaikka eivät hiukset silloinkaan olleet rasvaiset.
      Punapäänä olen aneeminen, koska hiusten punainenväri tulee raudasta. Mutta aneeminen olen ollut siis koko ikäni.

      Huomasin kuukausi sitten, että hiuksia alkoi tippumaan runsaasti.
      Suihkussa pesukerralla semmonen 3kk lasti.
      Tyynyllä aamuisin.
      Sukanpohjat täynnä lattialta.
      Kammatessa kourallinen, aikasenmman parin karvan sijaan.
      Kuumotusta naamassa.
      Korvalehtien kuumotusta.
      Sieraimen sisälle tuli finni tai jotain tosi kipeetä. Muhkuroita , jotka tuntui sormella nenänpintaa sivellessä, mutta ei näkynyt nenän pinnassa. On muuten edelleen tosikipee painettaessa, mutta muhkurat hävinneet. Tuntuis avohaavalta siellä sisällä. (Pekka Tiilikaisella oli ruusufinninenä). Ja miehillä ruusufinni aiheuttaa oireita myös nenässä.

      http://www.meidanperhe.fi/keskustelu/224299/ketju/_seborrea_talikohna_ruusufinni
      https://hiusakatemia.wordpress.com/2011/03/09/talipunkki/

      Tuntui, että hilsettä oli vaikka kuinka päässä. Jopa seuraavana päivänä pesun jälkeen.
      Päänahkan kuumotusta.
      Niskan kirvelyä.
      Pieniä finnejä hiusrajassa, otsalla.


      Kolme erilaista asiaa sattui puolitoistakuukautta sitten, eli kaksiviikkoa ennenkuin kiinitin huomiota melkoseen karvakatoon.

      -olin homeisessa tilassa.
      http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Oiretesti.html

      - kohtasin ihmisen, jolla oli aktiivinen ruusufinni.
      http://www.mtv.fi/teemasivut/kauneusvinkit/ihonhoito/artikkeli/markanappyloita-ja-piinaavaa-punoitusta-ruusufinnin-oireet-pahenevat-auringossa/3545918
      http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/kauneus/aknen_hoito
      Ruusufinni on viruksen aiheuttama, joten siihen ei tehoo antibiootit,

      - hommasin langattoman 4G verkon eli Wi-Fin.
      http://www.sahkoailmassa.fi/Langaton-teknologia-ja-terveys.pdf


      TOIMENPITEITÄ: (keräsi auttavia asioita listaan ja kokeilen niitä)

      Hilsekerroksen sain lähtemään tällä ruokasoodashamppoolla ja omenaviinietikkahoitoaineella.
      http://askelterveyteen.com/kuinka-teet-shampoota-kotona/
      http://www.kotipetripaavola.com/omenaviinietikka.html
      Tässäkohtaa sitten irtos paljon hiuksia. Luulen, että osa oli hengettönnä ja vaan sen hilsekerroksen varassa päässä.

      Sitten taitaakin olla kookosöljyn vuoro.Ja tietysti kylmäpuristettua.
      Tappaa sädesieniä ja on antibioottinen. Ja luulis palmun myös tuhoavan viruksia.
      http://hannaneiti.blogspot.fi/2011/10/cocovi-kookosoljy.html

      Kalanmaksaöljyä jotta saa D-vitamiinia ja magnesium imeytyy.

      Jollain oli auttanut litra vettä, merisuolaa ruokalusikallinen, keitetään ja jäähtyneenä päähän.

      Sitruunamehua (keltasesta pullosta) annetaan vaikuttaa yön yli (emäksinen ).

      JA tosiaan alan rouskuttamaan hirssiä. Veteen likooman ja pehmiämään..ruokalusikallinen päivässä, hyvin pureskeltuna.

      Aloeveera mainittiin myös.

      Huomioitavaa , useissa paikoissa mainittiin, että Biotiinista haittaa.

      Tutkittavaa..
      http://safkatutka.fi/2014/09/22/karrageeni/

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3108
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1265
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1251
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1056
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1010
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      956
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      52
      947
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      914
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      826
    Aihe