Hei!
Minulle aiheuttaa harmia masennuslääkkeen käytön lopettamiseen liittyvät vieroitusoireet. Masennukseni ja siihen liittyvä lievä paniikkihäiriö alkoi noin kolme vuotta sitten, ja 2 vuotta olen syönyt lääkkeitä, jotka tosin ovat auttaneetkin. Lääkkeet ovat olleet aluksi seroxat, ja lääkevaihdon myötä korvaava serodus, annostus 1 tabletti aamuisin. Paniikkihäiriöni poistui täysin, ja masennuskin lieveni lähes olemattomiin. Kuvaan astui myös haittavaikutuksia. En tuntenut enää masennusta, enkä sitten kyllä mitään muutakaan. Ihmisen perustuntemukset kuten suru, ilo, jännitys, ihastus yms olivat minulle vieraita. Elin kuin unessa, oman sumupilveni sisällä josta en nähnyt ulos. Myös sukupuoliviettini hävisi täysin, mikä ei kuulosta kovinkaan normaalilta reilun parikymppisen miehenalun kohdalla.
Noin viikko sitten päätin vieroittaa itseni masennuslääkkeistä, ajatellen etten kuitenkaan voi elää loppuelämääni pillerikoukussa, ja olinhan oikeastaan hypännyt vain ojasta allikkoon. Halusin tunteet takaisin, vaikka se toisikin ehkä masennuksenkin mukanaan. Puolitin annostukseni, eli reilun viikon ajan olen nyt ottanut vain puoli tablettia joka aamu. Vieroitusoireet ovat tuntuvia.
Fyysiset: Hikoilua, rauhattomuutta, lievää vapinaa, uneliaisuutta mutta silti unettomuutta.
Psyykkiset: Itkuisuus ilman syytä, sekoamisen pelko, pelko siitä etten voi koskaan enää elää täysipainoista, onnellista elämää ilman pillereitä. Pelko siitä että tilani vain pahenee, ja että päädyn laitoishoitoon.
Fyysisesti olen terve, jopa hyväkuntoinen. Harrastuksia on jonkin verran ja opiskelu vie paljon ajastani, joten aktiviteettejä riittää. Myös musiikin kuuntelu on ollut erittäin terapeuttista, sekä läheisen ystäväni tuki, johon voin luottaa kuin vuoreen.
Haluaisinkin nyt vastauksia kirjoitukseeni masennuslääkkeiden käytön lopettaneilta, tai sitä harkitsevilta, tai sellaisilta jotka tuntevat muuten voivansa jotenkin auttaa minua lähes sietämättömässä tilanteessani.
Hyvää syksynalkua ja jaksamista kaikille!
Mielialalääkkeistä ja elämänhalusta
7
984
Vastaukset
- Hmmmm
Eiköhän se lääkereseptin kirjoittanut lääkäri ole oikea henkilö neuvomaan myös lopettamisessa.
- Maria
Keskustele lääkärin kanssa lääkkeen lopettamisesta, hän tietää miten on parasta edetä.
Itseni oli tarkoitus vähentää kolmannes väsyttävästä lääkkeestäni, mutta vähensin vain puolet tavoitellusta. Koska lääkkeeni on väsyttävää, sen vähentäminen aiheuttaa unettomuutta. Tietenkään en voi lakata nukkumasta, joten etenen todella rauhallisesti. Seuraavan kerran vähennän lääkettä ensi kesänä kesälomalla, kun voi taas nukkua tai olla nukkumatta sen vaikuttamatta työhön.
Oma taktiikkani oli sellainen, että ensin otin tabletin puolikkaan joka kolmas päivä, muina päivinä kokonaisen. Sitten vuoropäivinä kokonainen ja puolikas ja lopulta joka kolmas päivä kokonainen ja muina päivinä puolikas. Sitten siirryin pelkkään puolikkaaseen joka on siis vain yksi kuudesosa vähemmän, kuin mitä olen käyttänyt jo vuosien ajan. Mitään vieroitusoireita ei ole ollut, aluksi nukuin vähän huonommin kuin aikaisemmin, mutta sekin on jo tasoittunut.
Niinpä suosittelen sinullekin vähitellen vähentämistä. Jos pystyt vähentämään lääkitystä arjen siitä häiriintymättä, voit jatkaa vähentämistä aina kun edellisen vähentämisen jälkeen tilanne on kunnolla tasoittunut. En tiedä lääkkeesi annosta, mutta yleensä lääkkeistä on eri lääkeainepitoisuuksia sisältäviä tabletteja, joten siitäkin syystä joudut kääntymään lääkärin puoleen, että saat miedompia tabletteja.
Älä ota paineita vähentämisestä. - Seikkailija
Tämä kritiikki ei ole tarkoitettu ystäväiseni missään tapauksessa sinulle!
Mutta niille jotka puhuvat mielialalääkeiden puolesta ja nostavat ne parhaiksi ja ainoaksi järkeväksi vaihtoehdoksi sanon, että älkää viitsikö puhua soopaa. Onhan tämänkin kaverin kertoma pelkkää faktaa siitä mitä "mielialalääkket" tosiasiassa ovat, huumeita joilla häivytetään vain ihmisen tietoisuutta, tunteitakin. Eli huumeet eivät pure muuhun kuin oireisiin. Ne eivät varmasti pure sen masennuksen aiheuttaneisiin syihin. Ja nämä vieroitusoireet vielä kaiken hyvän päälle jos on halukas (ja kannattaakin kyllä olla!) hankkiutumaan eroon niistä. LISÄÄ VAAN MIELIALALÄÄKITYSTÄ IHMISILLE NE JA UUSIA SAIRAUKSIA ÄÄNESTÄMÄÄN. SILLÄ NE KAIKKI ONGELMAT RATKEAA!!!- Cani
Rankkaa tekstiä, tosin samalla erittäin totuudenmukaista. Lääke todellakin tehoaa masennukseen, mutta ei syihin jotka sen taustalla piilee. Lääkkeiden aiheuttama "unessa eläminen" myös osaltaan estää syiden pohdiskelun niiden tunnistamisesta puhumattakaan.
Ihmisaivoissa on myös omat puolustusmekanisminsa. Nämä mekanismit tosin saattavat olla heikentyneitä masentuneella tai muista mielenterveyden häiriöstä kärsivällä henkilöllä. Aivojen luontaisen kemiallisen tasapainon järkyttäminen mielialalääkkeillä oli ainakin minun kohdallani virheratkaisu.
Nyt tosin vieroitusoireet ovat päivä päivältä lievempiä. Ehkä vähensin annostusta kerralla liiaksi kerralla, eli 50%. Jotenkin nyt näen kaiken selvemmin, ja välillä yllätän itseni esim. suremassa jotakin asiaa, tai iloitsemassa esimerkiksi tulevasta syksystä ja sen jälkeisestä talvesta. Tällaiset terveelle ihmiselle itsestäänselvät tuntemukset ovat minulle kuin uusia vuosien lääkkeidenkäytön jälkeen.
Myös Marialle kiitos mukavasta vastauksesta! - syvässä masennukssessa
itse olen syvässä masennukssessa ja olen ajatellut kokeilla sähkösokkihoitoa koska lääkärini kanssa olen pohtinut asiaa ja ajatellut kokeilla sitä muutaman kerran ja olisin kysynyt että onko kukaan kokeillut moista hoito muotoa ja minkälaisia tunteita ja tuntemuksia tullut??
- Kyllävain
syvässä masennukssessa kirjoitti:
itse olen syvässä masennukssessa ja olen ajatellut kokeilla sähkösokkihoitoa koska lääkärini kanssa olen pohtinut asiaa ja ajatellut kokeilla sitä muutaman kerran ja olisin kysynyt että onko kukaan kokeillut moista hoito muotoa ja minkälaisia tunteita ja tuntemuksia tullut??
Savu nousee korvista ja keho saa tosi kipeetä.
Sillä ei ole mitään väliä tehdäänkö sähköshokkitömäys nukutettuna vai ei. Vaikka sinulle tehtäisiin tömäys ilman nukutusta et tietäisi siitä mitään koska tajuisuus siinäkin häipyy kun kehoon annetaan tuhdisti virtaa.
Sian tappoon se sähkö kyllä sopii erinomaisesti!
- ganja
söin reilu puoli vuotta seroxattia/ sen vastaavaa halvempaa versiota paroxetin alpharmaa.
lopetin lääkityksen koska täyteen tuli lääkärin määräämä puoli vuotta, ja halusin itsekkin eroon lääkkeestä. tämä oli siis määrätty minulle paniikkihäiriöön ja masennukseen.
seuraavat kaksi viikkoa oli suoraan helvetistä, annostukseni oli ollut 40mg joka laskettiin ensin 20mg ja sitten vielä söin 10mg noin pari viikkoa. vieroitusoireet ´tulivat kuitenkin, huimaus, "sähköiskut" päässä, mielialavaihtelut, hikoilu jne.
olin myös kärsinyt lääkityksen aikana tunteettomuudesta enkä saanut seksistä irti mitään.
nyt olen joutunut harkitsemaan, joudunko aloittamaan lääkityksen uudestaan, koska olen taas alkanut saamaan ahdistus ja punastelukohtauksia töissä. olen aika pettynyt ja ajatuskin samasta lääkäri ja lääke rumbasta väsyttää..
jos haluat vaihtaa ajatuksia lisää, kirjoittele osoitteeseen [email protected]
olisi mukava kuulla miten muilla samaa kokeneilla menee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383829Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362964Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81865Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51598Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41079- 71934
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38864- 44774
- 65741
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22718