Kilpirauhasen vajaatoiminnan verikoe?

Kyseleväkilppari91

Olen nuori nainen jolla on useamman vuoden ollut jo kilpirauhasen vajaatoimintaan viittaavia oireita, ruumiinlämpö lähes aina alle 36 (yleisesti 35.2-35.8), kylmänherkkyys, palvelu, erittäin kuiva iho, hauraat kynnet, masennuksen tapaisia oireita, väsymystä jne.
En ole kuitenkaan lääkärissä ollut sillä pelkään niin paljon verikokeita :/

Voisiko joku siis kertoa enemmän kiöpirauhasen verikokeista
1. Ensinnäkin kuinka monta näytepulloa verta otetaan ja kestääkö itse veren otto kauan ?
2. Jos vajaatoiminta todetaan, kuinka usein verikokeissa tulee käydä ?

Myös kaikkea muuta toimenpiteeseen kuuluvaa saa kertoa :)

7

1536

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vajaa88

Hei,
      itse pelkäsin verikokeita myös ihan suunnattomasti, ennen kun tää vajis parivuotta sitten minulla todettiin, mutta nyt siihen on jo tottunut, enkä juurikaan verikokeessa enää tärise. Se veren otto ei kestä kauaa, nykyään minulta otetaan kontrolleissa 2-4 putkea ja kestää minuutin kaksi koko operaatio. On tosin otettu joskus yli kymmenenkin putkea, mutta silloin tutkittiin kaikkea muutakin. Kannattaa vaan sanoa sille näytteen ottajalle, että jännittää ja jos hän osaa asiansa, niin ei satu sen enempää kun hyttysen pistos. Että suosittelen keräämään rohkeutta ja hakeutumaan testeihin, se on kuitenkin pieni hinta siitä jos saa oireille jonkun selityksen. Sinäkin kun olet vielä noin nuori ja elämä edessä. Itselläni meni parhaat nuoruusvuodet kun jossain koomassa kun mitään ei jaksanut ja oikeaa diagnoosia en meinannut saada, kaikki laittoi vaan stressin piikkiin.

Niin joo itse käyn kontrolleissa parin kuukauden välein. Lääkityksen alussa ja kun hoitotasapainoa ei ole vielä löytynyt niin yleensä se on tuo yhdestä kahteen kuukautta väliä. Myöhemmin kai sitten kun tasapainoon on päästy niin muutaman kerran vuodessa. Itse en ole niin onnekas että tuohon oltaisiin vielä päästy.

Itse käyn nykyään yksityisellä piikitettävänä ja lääkärissä. Siellä ei se toiminta ole niin liukuhihnamaista kun julkisella puolella ja muutenkin jotenkin välittävämpi ilmapiiri. Toki tk:n labrassakin on hyviä pistäjiä. Ja niihin kokeisiin pitäisi mennä mahd. nopeasti heräämisen jälkeen, koska arvot ns. paranee päivän edetessä.

Tsemppiä sinulle ja rohkeasti vaan sinne kokeisiin :)

• alottaja91

vajaa88: suuri kiitos rohkaisevasta vastauksesta :) Sillä asenteella koitan tosiaankin nyt mennä että pieni hinta siitä että saisin tietää mikä oikein vaivaa, koska jotkut oireet ovat jo alkaneet haitata normaalia elämää!

• KilpirauhasSisko

hei, ja jos ihan hirveesti pelottaa, niin apteekeissa on myynnissä PUUDUTUSLAASTAREITA ja -voidetta, jota voidaan laittaa näytteenottoalueelle ennen toimenpidettä.

voit myös kysyä labrasta, että onko heillä ollut tapana antaa näitä laastareita, joka paikasta kun niitä ei ilmaiseksi saa (2 laastaria noin 20e, voide halvempi).

itse toimenpide tapahtuu niin, että menet labraan ja otat vuoronumeron. suositellaan että noin 15min ennen näytteenottoa ollaan rauhallisesti istumassa, että verenkierto tasaantuu. omalla vuorollasi menet sittne näytteenottohuoneeseen istumaan penkkiin ja labratäti laittaa käden alle joko tyynyn, tai sitten laitat kätesi sellaiselle käsinojalle. käteen laitetaan kiristysside hetkeksi, tämä kuitenkin poistetaan melko heti. näytteiden ostaminen kestää tosiaan ehkä pari minuuttia.

näytteenoton jälkeen saat käteesi vanulaput ja teipin, ja pistoskohtaa pitää painaa hetki että vuoto tyrehtyy eikä tahraa sitten vaatteita.

• alottaja91

voi kamala, mua alkaa heikottaan ja syke nousee pelkästään siitä kun luen näitä vastauksia ja kuvittelen sen tilanteen... En tuu selviimään siitä :D

Joo kuulinkin tosta puuduttavasta voiteesta/laastarista mutta jostain kuulin että joissain tapauksissa se voi kai supistaa sitä verisuonta sen verran että näytteenotto ei siitä kädestä onnistu ja silloin täytyy ottaa näyte puuduttamattomasta kädestä? Niin hullu kun olen, pelkään tätäkin tilannetta että kädestä ei löydy suonta ja sen takia joudutaan pistelemään useampaan kertaan tai siirtymään toiseen käteen, jolloin alan taas miettimään koko toimenpidettä ihan liikaa :/

• Verikoe kämmenestä

Minusta on kivampi kun verikoe otetaan kämmenselästä eikä kyynärtaipeesta. On yksilöllistä, joidenkin mielestä kämmenselkä pistää enemmän, mutta minusta se tuntuu vähemmän. Tätäkin voi siis kokeilla. Kaikki näytteenottajat eivät osaa ottaa kämmenselästä, mutta isoissa labroissa aina joku osaa.

• alottaja91

Kiitos paljom vastauksista ja rohkaisuista! Hyvin meni vaikka 6 putkiloa otettiin, eikä ollut niin kamalaa kun kuvittelin, kun oli osaavan henkilön käsissä :)

• turtle1

Kerro toki miten asia etenee, todettiinko esim vajaatoimintaa tai jotain. Itselläni on hyvin samankaltaisia oireita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      16
      2356
    2. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1261
    3. Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!

Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa
      Puolanka
      70
      897
    4. Miten suomalaiset miehet

On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää
      Ikävä
      135
      828
    5. Anna mulle vielä tilaisuus

näyttää kuinka susta tykkään.
      Ikävä
      45
      821
    6. Mitkä asiat tekevät

kaivatustasi vetovoimaisen?
      Ikävä
      59
      797
    7. Muistatko vielä

Missä nähtiin ensimmäisen kerran? Miehelle.
      Ikävä
      42
      766
    8. Eräs läheinen sanoi

Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.
      Ikävä
      44
      735
    9. Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä

– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe
      Perussuomalaiset
      161
      709
    10. Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)

Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis
      Sinkut
      130
      673
    Aihe