kännykän käyttö ei haittaa ajamista

autoileva nainen

Lauseen voisi muotoilla myös niin että Suomessa kännykän käyttö ajon aikana haittaa mutta Ruotsissa se ei haittaa. Siellä on monta kertaa valtiopäivien selvällä enemmistöllä kaadettu moiset hullut aloitteet kämnykän käytön kieltämisestä ajon aikana.
Kännykkä haittaa nysvättejä, se on selvä. Mutta esim moottoritieajossa puhuminen kännykkään tai esim surffailu netissä älypuhelimella ei ole kummoinenkaan toimenpide. Myönnettäköön että kaupunkiajossa surffailu puhelimella aiheuttaa omat haasteensa mutta harjoittelulla siitäkin pääsee.

Eli kaikki vaan harjoittelemaan kännykän käyttöä ajon aikana. Se lisää turvallisuutta.

106

1860

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Autoilija3

      Varmasti haittaa. Sinun takana ajava kyllä arvaa sen koska sinä puhut tai tekstailet kännykkään. Vauhtisi poikkoilee ja ajolinjat vaihtelee. Että tosi vaarallista tämä kännykän käyttö ajaessa.

      • langat käsissä

        Ei haittaa. Sen sijaan ne typerät oheislaitteet haittasivat kun jouduit korvaan yllätetyksi, hapuilit nappia josta painaa, sähläsit vielä johtojenkin kanssa saadaksesi handsfreen toimimaan.
        Kun puhuu reilusti käsi korvassa on paljon keskittyneempi liikenteeseen. Tietysti miehillä on ehkä vaikeuksia koska eivät osaa keskittyä kuin yhteen asiaan kerrallaan. No mutta siitähän voisi säätää lain: miehille sakkoa jos puhuvat autossa. Naisille vapautus tästä asiasta.


      • 4qrteqytqerq
        langat käsissä kirjoitti:

        Ei haittaa. Sen sijaan ne typerät oheislaitteet haittasivat kun jouduit korvaan yllätetyksi, hapuilit nappia josta painaa, sähläsit vielä johtojenkin kanssa saadaksesi handsfreen toimimaan.
        Kun puhuu reilusti käsi korvassa on paljon keskittyneempi liikenteeseen. Tietysti miehillä on ehkä vaikeuksia koska eivät osaa keskittyä kuin yhteen asiaan kerrallaan. No mutta siitähän voisi säätää lain: miehille sakkoa jos puhuvat autossa. Naisille vapautus tästä asiasta.

        Eikö autossasi ole integroitua handsfreetä?
        Peukalolla ratista luurinkuvaa ja siitä se alkaa,,,numerovalinta puheohjauksella,,,ei tarvitse löysätä käsiä ratista eikä vilkuillä kännyä,,,siellä se on taskussa.
        Perseaukiset vatvovat asioita joihin on jo keksitty ratkaisu vuosia sitten.


      • Stnn tnrt!
        4qrteqytqerq kirjoitti:

        Eikö autossasi ole integroitua handsfreetä?
        Peukalolla ratista luurinkuvaa ja siitä se alkaa,,,numerovalinta puheohjauksella,,,ei tarvitse löysätä käsiä ratista eikä vilkuillä kännyä,,,siellä se on taskussa.
        Perseaukiset vatvovat asioita joihin on jo keksitty ratkaisu vuosia sitten.

        ÄLÄ RUOKI TROLLIA ! ! !

        .


      • AUTOMIES nro:1
        langat käsissä kirjoitti:

        Ei haittaa. Sen sijaan ne typerät oheislaitteet haittasivat kun jouduit korvaan yllätetyksi, hapuilit nappia josta painaa, sähläsit vielä johtojenkin kanssa saadaksesi handsfreen toimimaan.
        Kun puhuu reilusti käsi korvassa on paljon keskittyneempi liikenteeseen. Tietysti miehillä on ehkä vaikeuksia koska eivät osaa keskittyä kuin yhteen asiaan kerrallaan. No mutta siitähän voisi säätää lain: miehille sakkoa jos puhuvat autossa. Naisille vapautus tästä asiasta.

        siis mitkä langat teillä tyhmillä lehmillä on näpeissä??

        8 akkaa kymmenestä juorua pas-kaa ajaessaan,ja se mitä niiden ympärillä liikenteessä tapahtuu on aivan sama!!! EI KÄYTETÄ VILKKUA,EIKÄ VARSINKAAN SITÄ LAHOA PÄÄTÄ!!!!

        KAIKKI AKAT AUTOKOULUUN OPPIMAAN MITEN AUTOLLA AJETAAN!!!!!


      • Autoilija3
        langat käsissä kirjoitti:

        Ei haittaa. Sen sijaan ne typerät oheislaitteet haittasivat kun jouduit korvaan yllätetyksi, hapuilit nappia josta painaa, sähläsit vielä johtojenkin kanssa saadaksesi handsfreen toimimaan.
        Kun puhuu reilusti käsi korvassa on paljon keskittyneempi liikenteeseen. Tietysti miehillä on ehkä vaikeuksia koska eivät osaa keskittyä kuin yhteen asiaan kerrallaan. No mutta siitähän voisi säätää lain: miehille sakkoa jos puhuvat autossa. Naisille vapautus tästä asiasta.

        Kyllä varmasti haittaa kännykkään puhuminen ja tekstailu ajaessa. Sen kyllä näkee, kun on kännykkä korvilla ja ajo on mitä sattuu. Olen tämän usein nähnyt, kun olen ajanut ko. auton takana.


      • Autoilija3
        Autoilija3 kirjoitti:

        Kyllä varmasti haittaa kännykkään puhuminen ja tekstailu ajaessa. Sen kyllä näkee, kun on kännykkä korvilla ja ajo on mitä sattuu. Olen tämän usein nähnyt, kun olen ajanut ko. auton takana.

        Olen jopa nähnyt tapauksen, kun minun edellä on jäänyt liikennevaloissa puhumaan kännykkään eikä huomaa valojen vaihtumista vihreiksi eikä kuule kun torvea soitetaan


      • JÄKÄJÄKÄJÄKÄ
        AUTOMIES nro:1 kirjoitti:

        siis mitkä langat teillä tyhmillä lehmillä on näpeissä??

        8 akkaa kymmenestä juorua pas-kaa ajaessaan,ja se mitä niiden ympärillä liikenteessä tapahtuu on aivan sama!!! EI KÄYTETÄ VILKKUA,EIKÄ VARSINKAAN SITÄ LAHOA PÄÄTÄ!!!!

        KAIKKI AKAT AUTOKOULUUN OPPIMAAN MITEN AUTOLLA AJETAAN!!!!!

        "siis mitkä langat teillä tyhmillä lehmillä on näpeissä??

        8 akkaa kymmenestä juorua pas-kaa ajaessaan,ja se mitä niiden ympärillä liikenteessä tapahtuu on aivan sama!!! EI KÄYTETÄ VILKKUA,EIKÄ VARSINKAAN SITÄ LAHOA PÄÄTÄ!!!!

        KAIKKI AKAT AUTOKOULUUN OPPIMAAN MITEN AUTOLLA AJETAAN!!!!! "


        se on mukavaa seurata, kun jos edellä menee auto, jossa kaksi naista.
        vielä jos valo sattuu paistamaan vähän etupuolelta, niin voi serata sitä , kun akkojen päät töllöttää toisiaan ja leikaluut louskuu , kun tarvii juoruta kaikki oleellinen siellä yleisellä tiellä.


      • Hilarius Hiiri
        AUTOMIES nro:1 kirjoitti:

        siis mitkä langat teillä tyhmillä lehmillä on näpeissä??

        8 akkaa kymmenestä juorua pas-kaa ajaessaan,ja se mitä niiden ympärillä liikenteessä tapahtuu on aivan sama!!! EI KÄYTETÄ VILKKUA,EIKÄ VARSINKAAN SITÄ LAHOA PÄÄTÄ!!!!

        KAIKKI AKAT AUTOKOULUUN OPPIMAAN MITEN AUTOLLA AJETAAN!!!!!

        Sunki pitäis vähän oppii ajamaan nais... tarkoitan autoilla... luistaa paremmin.


    • Harjoittelemaan

      ja kolina vaa lisäntyy,vakuutusmaksut nousee!

      • tulevaisuus köyhänä?

        Kännykän käyttöön sääntö, jos puhuessa olet mukana onnettomuudessa, korvaat kaikki vahingot omasta pussista, ei vakuutuksista, helppo tarkistaa oliko liittymä auki. Siinä voisi mennä omaisuus, jos joku vammautuu eliniäksi, laittaisi harkitsemaan käyttöä.

        Kännykän käyttö on nykyään kielletty ajaessa, jos vähänkin epäilystä, niin pitää vaatia tutkintaa vastapuolen kännykän käytöstä ajon aikana ennen onnettomuutta, sillä on seuraamukset.


      • tallentui
        tulevaisuus köyhänä? kirjoitti:

        Kännykän käyttöön sääntö, jos puhuessa olet mukana onnettomuudessa, korvaat kaikki vahingot omasta pussista, ei vakuutuksista, helppo tarkistaa oliko liittymä auki. Siinä voisi mennä omaisuus, jos joku vammautuu eliniäksi, laittaisi harkitsemaan käyttöä.

        Kännykän käyttö on nykyään kielletty ajaessa, jos vähänkin epäilystä, niin pitää vaatia tutkintaa vastapuolen kännykän käytöstä ajon aikana ennen onnettomuutta, sillä on seuraamukset.

        Tutkimuksissa on todettu kännykän käytön vastaavan humalatilaa.
        Tarkkaavaisuus laskee kuin promillessa tai parissa.

        Kännikuski ei saa vakuutuskorvausta, ei mistään. Tylyä.

        Autovideokamera vähentää selittelyitä.
        Kuvaa jatkuvasti, eikä ole pahan hintainen.
        http://ostanetista.net/auto/lisavarusteet


      • utelias vaan
        tulevaisuus köyhänä? kirjoitti:

        Kännykän käyttöön sääntö, jos puhuessa olet mukana onnettomuudessa, korvaat kaikki vahingot omasta pussista, ei vakuutuksista, helppo tarkistaa oliko liittymä auki. Siinä voisi mennä omaisuus, jos joku vammautuu eliniäksi, laittaisi harkitsemaan käyttöä.

        Kännykän käyttö on nykyään kielletty ajaessa, jos vähänkin epäilystä, niin pitää vaatia tutkintaa vastapuolen kännykän käytöstä ajon aikana ennen onnettomuutta, sillä on seuraamukset.

        Eikös handsfreellä puhuminen ole sallittua? mites todistat sen käyttämisen/käyttämättömyyden?


      • 1+1
        utelias vaan kirjoitti:

        Eikös handsfreellä puhuminen ole sallittua? mites todistat sen käyttämisen/käyttämättömyyden?

        Mikäli puhelu on juuri puhuttu ja autosta ei löydy hf:ta niin joitakin päätelmiä tuosta voi tietysti joku tehdä. Toisaalta jos se laite on siellä autossa niin miksi se on siellä, jos sitä ei käytä?


    • murkku

      kyllä olen samaa mieltä että känny lisää kolari ja vaara tilainteita liikenteessä TOTAALI KÄNNYKÄ KIELTO LIIKENTEESEEN ja kovat sakot käyttäjälle

      • mara512

        Kyllä pitäs kiinnittää suurempi huomio kenelle luovutetaan ajolupa.Siellä on sellaisia joiden aseteet ja huomiokyky ei riitä edes ilman kännykkää seuraamaan muuta liikennettä.Kyllä radion raplaus on vielä suurempi haitta jos hoksottimet ole kohdallaan.


    • IlluPaha

      Kännykkään puhuminen tulisi sallia - automaattivaihteisissa autoissa.

      • 7+15

        Ajaako joku vielä jollakin muulla ku automaattivaihteisella autolla?


      • kyllä vaan
        7+15 kirjoitti:

        Ajaako joku vielä jollakin muulla ku automaattivaihteisella autolla?

        Automaattivaihteet on niille, joilla ei ole aivokapasiteettia käsitellä manuaalivaihteita.

        Illu-Paha: mitä ne automaattivaihteet siinä vaikuttaa, kun rattia pitäisi pidellä molemmin käsin? Käsi irrotetaan ratista vain hetkittäin, kun vaihteita plärätään.


      • yrityshyväkymmenen
        7+15 kirjoitti:

        Ajaako joku vielä jollakin muulla ku automaattivaihteisella autolla?

        Kyllä ajaa, kun ei nuo automaatit tunnu osaavan vaihtaa silloin kuin järkevintä olisi.. Aina tulee ylimääräisiä nytkähdyksiä ja vaihtoja, kun eihän se vehje ajatuksia osaa lukea.


      • 7+15
        kyllä vaan kirjoitti:

        Automaattivaihteet on niille, joilla ei ole aivokapasiteettia käsitellä manuaalivaihteita.

        Illu-Paha: mitä ne automaattivaihteet siinä vaikuttaa, kun rattia pitäisi pidellä molemmin käsin? Käsi irrotetaan ratista vain hetkittäin, kun vaihteita plärätään.

        Niin, no kukin taaplaa tyylillään. Mitäpä sitä käyttämään sähkövalojakaan, kun kynttilät ja päreetkin on keksitty. Ihmettelen, että ylipäätään ajat edes autolla. Eikö aivokapasiteettisi riitä valjastamaan hevosta ja ohjastamaan sitä? AI, niin sori eihän sillä voi ajaa, ku siinä ei ole sitä vaihdekeppiä.

        Toisilla riittää aivokapasiteetti pitämään kiinni ohjauspyörästä myöskin yhdellä kädellä. Toisessa kädessä voi näin ollen pitää mainiosti matkapuhelinta, niin siis automaattivaihteisessa autossa. Manuuaalivaihteisessa pidät myöskin siinä toisessa kädessä puhelinta ja irrotat vaan hetkittäin sen toisen käden vaihtaaksesi vaihteita. Laskuoppini mukaan sinulla ei ole silloin yksikään käsi kiinni ohjauspyörässä. Kai tuossa nyt joku pieni ero on.


    • nykypäivä

      Mopoautolla ehtii temppuilemaan kännykän kanssa vaikka verkkopelien maailmassa valtatiellä mutta ei sama päde normaaliin autoiluun.
      Kännykkään puhuminen nyt onnistuu jokaiselta kunhan pitää kädet ratissa eikä käytä niitä kommunikointiin.

      Tekstiviestin kirjoittaminen oli helppoa kun puhelimissa oli fyysiset näppäimet niin että sormituntumalla pystyi kirjoittamaan lauseen katsomatta ruudulta mitä painaa.

      Ehdottomasti pitää olla kiellettyä tämä netin käyttö ynnä muu mihin pitään kohdistaa katse pois liikenteestä ajon aikana!

    • töppötyrä

      Kaikki on yksilöllistä joku ajaa missä vaan pienessä sievässäkin.Huononäköiset rattijuopot ja paranoidiset viranomaiset aiheuttavat enemmän tuhoa missä vaan.Inhimillistä eikö totta.

    • näillä mennään

      Mielestäni myös pienien torkkujen ottaminen moottoritiellä on ihan ok

      • 1+1

        Muttei mutkissa, ainoastaan suoralla tiellä.


      • ei mitään väliä
        1+1 kirjoitti:

        Muttei mutkissa, ainoastaan suoralla tiellä.

        Niinhän Kimmo Sasi teki ja vastaantulija kuoli ylöjärvellä muutama vuosi sitten. Eipä tuo mitään haitanut, kaveri ajaa edelleen, vaikka on rattiin nukahtelutaipumus.


    • ...

      Nykyiset kosketusnäyttökännykät todella haittaavat, kun puhelimissa oli näppäimet, ei tekstiviestin kirjoittaminen ajaessa ollut todellakaan ongelma, eihän näyttöä katsoa, mutta kosketusnäyttöistä kiinalaista saastaa ei saa kirjoittamaan painettuja kirjaimia virheettä, vaikka kuinka kiinnittäisit huomion puhelimeen.

    • vastattava on

      Työajossa on pakko käyttää. Muutenkin ajettava sakkorysällä. Minkäs teet?

      • miten ois?

        Handsfree?


      • vetäkää handuun
        miten ois? kirjoitti:

        Handsfree?

        Ei ole firmassa sellaisia hienouksia.


    • nainen ja auto

      Tässäpä ongelma. Ei ole huonoja kuskeja.
      Kyllä on paljon tärkeämpääkin harjoittelua. Liikennesäännöt, toisten autojen kohtelias kunnioittaminen kun he ovat oikeassa ja myös vaikka olisivat väärässä.
      Suojatiellä kulkijoiden ja pyöräilijöiden kunnioittaminen, eläinten kunnioittaminen liikenteessä (ravihevoset varsinkin).
      Koska päivittäisessä liikenteessä huomaa niin suunnattoman paljon oppimis- ja ymmärrysvaikeutta ei kännykän sallimisesta voi haaveillakaan.
      Myös asenteissa on suunnattomasti haastetta, kuten alkajan kirjoituksesta voi havaita.

    • et sillei hei

      Minusta hankalinta on paidan vaihtaminen ajon aikana, varsinkin jos on kahvikuppi kädessä ja samaan aikaan tulee puhelu.

    • liikenne ympyrä

      mikä on nysvätti mutta kyllähän känykkään puhuminen on autoa ajaessa huono ajatus etenkin jos vilkuilee sinne sun tänne ja viel painaa kaasuu risteyksessä ja ajattelee kyl miä kerkiän tämä tarkoittaa käsissä olevaa puhelinta kyllähän siihe varmasti oppii kunhan ei toisten kustannuksella

    • joopa joo

      En aja köyhälistö autoilla, joten siinä on "Bluduu". Ei tarvii nysväillä .

    • "tutkijalautakunta"

      Joo o,,,autoihin on asennettava lisävaruste ajonestoon kun on GSM kenttä akriivisena moottori sammuu,,,näihän on jo alkolukkojen kohdalla...eli nämä pasiiviset turvavarusteet varmasti tulevat lisääntymään kun kuljettajista ei ole enää valvomaan sitä ajotapahtumaa.... siellä tieliikenteessä on paljon muitakin riskitekijöitä mutta jäisi nämä toistaiseksi tuntemattomasta syystä vastaan tulevien kaistalle ajautumist pois,, toki keskikaiteita voidaan tielle asentaa lisää että joudutaan "karsinassa" ajamaan vaarantamtta muita tiellä liikkujia,,,,kun tuo aloittajan kaltainen kuljettaja käytettäisiin muutamalla kuolonkolari paikalla katsomassa onnettomuuden ja ajattelemattomuuden seurauksia voisi se "herne" vielä ehkä liikahtaa sinne "älyllisen toiminnan puolelle".... Tuota ajonestolaitetta voitaisiin soveltaa samoilla periaatteilla kun rattijuopoillekin,, kun tavoitetaan valvonnan yhteydessä kiinni määrättäisiin asennettavaksi ajonestolaite ajoluvan saamisen edellytykseksi..

    • naiset eivät

      muutenkaan sovi rattiin, niin sitten siihen lisätään vielä kännykän käyttö?????
      Ei prkele!!! Omalta muijaltani otan luurin väkisin pois ajon aikana.
      Vosut pois liikenteestä nyrkin ja hellan väliin.

    • Jos en ihan väärässä ole niin tietty määrä liikenneonnettomuuksia on vähentynyt kännykkäkiellon jälkeen. Eikö se näin ollen ole itsestään selvää, että se on vaarallista?

      • dddd2345

        Jotenkin epälooginen lause? Toivottavasti et käytä kännykkää autossa.


      • iuytredcvh

        Miten puhelimenkäyttö eroaa muusta oheistoiminnasta jota ihmiset ajaessa harrastavat? Esim. tupakointi on vaarallisempaa.


    • Kädet vapaaksi

      "Kännykkään puhuminen tulisi sallia - automaattivaihteisissa autoissa"

      Muuten ihan ok, mutta varsinkin kaupunkialueella olen huomannut, että vilkun käyttö yhdellä kädellä ajaessa on huonoa.
      Itsellä automaattivaihteinen ja käytän handsfreetä (ajelen noin 50 tkm vuodessa), ei ole iso investointi (halvimmmat pari kymppiä) ja on paljon helpompi ajella. Nykyisissä kestää akkukin jo hyvin ja ovat kevyitä, siis ei mitään johtoja, vaatii tietysti bluetoothin puhelimesta ja eiköhän se kaikilla ole.
      Kyse on enemmänkin asenteesta (periaatteesta pitää vastustaa).

      Käytän handsfeetä kyllä muutenkin kuin autolla ajaessa, on kätevää kun molemmat kädet on vapaana.

    • Erikoista, että ilmiselvän trollin typerä perseilyaloitus on nostettu Suomi24:n otsikoihin saman tien. Taitaa kyseessä olla Suomi24:n järjestämä oma provokaatio?

    • Jätän kyllä suosiolla ajamisen ja kännykän räpläämisen erolleen toisistaan.

    • hande-56

      Lepikkoon,vatukkoon,ojiin ajaneita on jo ihan tarpeeksi. Näitä olevinaan fiksuja tyypejä on aina jotka osaavat mielestään,kaikki mahdolliset tuon ajamisen ohella.
      Taitaa olla ihan sama kuin näitä rattijuoppoja löytyy siitä huolimatta vaikka ei saisi päihtyneenä ajaa.
      Taas tulee juhannus,päissään ajetaan kännykkä kouruassa sepalus auki.
      Tätähän tämä jälkikäteen juhannus analysoituna on,valitettavasti.
      Onhan sitä kaiketi joku sitä nukkumistakin jo harrastanut ratissa ? ,,,,niin niitäkin kun paljastunut on.

    • höh12345

      Tuo on trolli. Eikait kukaan noin idioottimaisia kirjoittele tosissaan.

    • ei taatusti lisää

      turvallisuutta, mutta kun huomaa tuolla liikenteessä että jollakin kuskilla on ajon aikana kännykkä jatkuvasti kädessä niin siihen epeliin on viisainta pitää ainakin tuollaista vähintään 300 m turvallista välimatkaa, kännykän näpelöijä löytää varmaan piankin itsensä taas ihan totaalisen yllättävältä ketjukolaripaikalta ja sitten pohtii ehkä hetkisen tämä yhtesömme poikkeiksellinen neropatti taasen ihmeissään että kuinkas tässä nyt näin pääsikään taas käymään..

    • akkujukka

      ihme laki,joka kuitenkin sallii tupakin sytyttämisen,limupullosta juomisen...ei ymmärrä...

    • Elämä on...

      No ainahan se nyt kiinni MITEN sitäkin käyttää. Kieltohan lähtee tietty siitä ajatuksesta, että se vie huomion. Mutta jos nyt puhelimen soidessa nappaat sen penkiltä katsomatta siihen, vastaat vain, ja esim. vanhan näppäinpuhelimen kanssa kun tuli tarpeeksi sinuiksi niin kirjoitti tekstiviestinkin helposti niin ettei katsonut koko ruutua kuin vasta siinä vaiheessa kun katsoi kenelle sen pistää. Sen pari sekuntia.

      Oikeastaan en näe koko kännykkäasiaa minään ongelmana koskaan olleena ja onhan noita tilastojakin julkaistu vakavista kolareista, kännykän osuus on ollut aivan olematon. Mutta enemmän huvittaa asiassa se, että kaikki muu sitten kännykkää lukuunottamatta menee luokkaa "tulkinnanvarainen asia onko liikenteen vaarantamista tai törkeää sellaista varsinkaan". Tuolla kun tänäkin aamuna katselin, niin karttaa luettiin, auto täynnä savua piippua poltettiin, muutaman touhua vakiaikoina liikkuessa katsonut niin päivälehteä silmäillään kartturin penkillä jne jne.

      Suurin akrobaatti tänä aamunakin piti röökiä toisessa suupielessä, toisessa kädessä oli kahvikuppi jolla siemaili toisella suupielellä ja kojelaudalla oli joku ilmaisjakelulehti johon oli kirjoitettu kulmaan vissiin ajo-ohjeita. Huomasi vain hyvin kun oli etummaisena liikennevaloissa itse tietä ylittäessäni. -Mutta oleellista, ei kännykkää, sehän on kiällettyä:)

      • älä aja kännyssä

        "Sen pari sekuntia." Parissa sekunnissa voi tapahtua paljon. Pientareelta voi juosta lapsi eteen, joku hullu voi kaahata vastaan väärällä kaistalla... ja sinä et huomaa, koska tuijotat puhelinta. Saattaa olla, että joku kuolee. Kannattiko?


      • kuski.
        älä aja kännyssä kirjoitti:

        "Sen pari sekuntia." Parissa sekunnissa voi tapahtua paljon. Pientareelta voi juosta lapsi eteen, joku hullu voi kaahata vastaan väärällä kaistalla... ja sinä et huomaa, koska tuijotat puhelinta. Saattaa olla, että joku kuolee. Kannattiko?

        Kannatti, suhteessa siihen jos se on ainut paheesi ottaa riskejä liikenteessä. Komppaan tuota edellistä siitä mikä on sallittua ja oikeasti haitallista vs. se mikä on kiellettyä ja monessa suhteessa paljon merkityksettömämpää.

        Ei jaksa yksinkertaisesti kiinnostaa hifistellä lillukanvarsista. Itselläkin tosin on handsfree mutta vain koska en välitä ottaa turhia sakkoja.


    • Soitan takaisin

      Kyllä aika usein huomaa edellä ajavan ajotyylistä, että puhuu kännykkään. Vauhti hidastuu ja auto voi kiemurella tai kuski tekee jotain muuta kummallista. Ja huomiointi kyky liikenteessä heikkenee.

      Sinänsä hullu laki, kun sitä ei pystytä valvomaan ja todella iso osa kuskeista rikkoo lakia surutta. Jatkuvasti näkee kännykkään puhuvia kuskeja, jopa bussikuskit pälättää kännykkään. Jotkut tekstailee ja lukee sähköpostejaankin ajaessaan!

      Miksi pitää kokoajan olla tavoitettavissa tai miksi ei voi käyttää handsfreetä?

      Vaikka jollakin taisi olla taas tekemisen puute ja kirjoitti provon...

    • ..............

      En varsinaisesti käytä puhelinta ajaessa. Jos joku soittaa niin helppo vastata painamalla ratista näppäintä. Puhelimeen ei tarvi koskea.

    • 11+14

      *****Eli kaikki vaan harjoittelemaan kännykän käyttöä ajon aikana. Se lisää turvallisuutta**

      Törkeää ylläpidolta nostaa tällainen aihe keskusteluun, missä kehoitetaan Suoli24:n sääntöjen vastaisesti rikokseen.
      Suomessa kännykkää ei saa pitää ajon aikana edes kädessä. TLL 24 a §

      24 a § (24.5.2002/423)
      Viestintälaitteiden käyttö ajon aikana

      Moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja ei saa ajon aikana käyttää matkapuhelinta siten, että pitää sitä kädessään

      • pelimies-

        TLL 24 a § ei kiellä pitämästä matkapuhelinta kädessä ajon aikana, jos sitä ei käytä. Kyseinen pykälä ei myöskään kiellä käyttämästä matkapuhelinta ajon aikana, jos se on esimerkiksi telineessä, sylissä tai penkillä. Kyseinen pykälä kieltää ainoastaan käyttämästä matkapuhelinta ajon aikana siten, että kuljettaja pitää sitä kädessään.


    • nimimerekki

      autoileva nainen voi ottaa allensa seuraavaksi jalat polkupyörän moottoripyörän tai vaikka sukset jos sää tästä lämpenee.
      Nyt on nimittäin juttu se että auton sisältä et näe mikä pässin pää ja puu silmä olet liikenteessä. mutta hätä ei ole tämän näköinen me nimittäin näemme tosi kaukaa kun vaappuva valoton nais kuski saapuu, ja teemme tietä kuin ratti juopoille.
      Onnistuuhan se kännissä ajaminenkin kun ei jää kiinni.

    • ASUN RUOTSISSA, 32 V

      RUOTSISSA PITÄÄ KÄYTTÄÄ AINA HANDSHREETÄ. MUUTEN SAKAA ISOT SAKOT.

    • No näin on!

      Niin kauan kuin ajamisen aikana ei ole laitonta esim tupakoida, syödä, naputella navigaattoriin osoitetta, tai lukea päivän lehteä, niin kauan minäkin vastaan puhelimeen myös ajon aikana! Naurettavaa kieltää puhelimeen puhuminen, kun kaikkea muuta mahdollista on täysin laillista touhata ajon aikanakin! Ei puhuminen puhelimeen häiritse ajoani sen enempää kuin vieruskaverin kanssa jutustelu, mutta tekstiviestiä en minäkään sentään nykypuhelimella ajon aikana naputtelisi, vanhalla näppäinpuhelimella sekin onnistui kun pystyi sokkona kirjoittamaan näppituntumalla.

      • älä aja kännyssä

        Ovatko ihmiset oikeasti niin tyhmiä, että kaikki pitää erikseen kieltää, jotta tajuttaisiin, ettei se kannata? Sitten ihmetellään, miksi meillä on niin paljon pikkutarkkoja sääntöjä. Juuri tuollaisten ihmisten takia! Ette osaa itse ajatella, että esim lukeminen ja navigaattorin räplääminen ajon aikana vie liikaa huomiota ajamiselta ja liikenteen tarkkailemiselta. Kännykkäänkin puhuisi ajaessaan vielä useampi ihminen, ellei sitä olisi lailla kielletty. Kun ei ihmiset itse tajua, että kännyn käyttö ajon aikana ei ole fiksua, vaan pitäisi keskittyä liikenteen seuraamiseen, jotta ehtisi reagoida äkillisiin tilanteisiin ajoissa. Lailla yritetään vain suojella typeriä ihmisiä, jotka eivät tajua suojella itseään ja muita.


    • Toimintaa ajoon

      Pasianssin peluu pitkien ajojen aikana on myös ihan järkevää toimintaa iPadilla esimerkiksi. Illalla ja yöllä voi paneutua kuivan ajon aikana johonkin järkevään tekemiseen matkustajien torkkuessa.
      Suositellaan esim. linja-autokuskeille.

      Autolla ajaminen on jo monilla verissä. Ei siinä paljon älyä ja taitoa tarvita, minkä voimme todeta millä tahansa valtatiellämme.

    • Juu, ei häiritse puhuminen. Eikä promilletkaan. Kyllä ammattijuoppo ajaa puolentoista promillen jurrissa jopa paremmin kuin selvin päin. Näinhän se menee. Naiset on NIIN hyviä liikenteessä. Taannoin näin, kuinka nainen selvisi kännykkään puhumisesta ja samalla jopa meikkaamisestakin yhtaikaa auton ratissa. Eikä aiheuttanut kuin kolme vaaratilannetta alle puolen kilometrin matkalla.
      Kaveri tuuppasi edelläajavan perään sytyttäessään ruuhkassa savuketta. Pitäisikö mokoman takia tupakointikin kieltää ajaessa? Ei suinkaan! Mitä sillä ny on väliä, jos se ikkunasta ulos heitetty jämä päätyykin auton takapenkille aiheuttaen kuskissa pienen paniikin....tai ulos lentäessään sytyttää pienen ruohikkopalon tien varressa. Sitä vartenhan on keksitty palokunta. Tai miksi ihmisellä yleensä pitää olla edes ajokortti? Kyllähän monet osaa ajaa ilmankin. Liikaa turhia sääntöjä......
      Tai mitä virkaa on nopeusrajoituksilla? Kyllä jokaisella kykenevällä pitäisi olla oikeus ajaa niin kovaa kuin vehkeet kulkee. Eihän oman kuoleman aiheuttavaa kolaria ajeta kuin kerran elämän aikana ja huonoa tuuriahan on jos siinä saa jonkun muun samalla hengiltä.
      Ilman muuta aloittajan pitää saada puhua kännykkäänsä. Voiko turvallinen ajaminen muka olla tärkeämpää kuin kampaamoajan varaaminen? Ei todellakaan. Oikeudet ne pitää olla pyylevillä citylehmilläkin.......

    • Haaska tapaus

      joka tapahtui hiljattain.Nuori kolli ajeli edellä ja kännykkä korvalla ,sitten tapahtui suoralla ojanyli pellolle kyljellee.Pysäytin autoni ja menin kysymään mitä sinä täälläteet no, kun yritin kirjoittaa tekstiviestiä

    • ringeling

      Ruotsi ei näytä kaikessa aina hyvää mallia. Suomessa tilastot puhuvat sitä niin sanottua karua kieltään, useat onnettomuudet ovat aiheutuneet tekstailusta ja puheluista. Jos sinäitse tunnet itsesi sorsituksi kun et voi tehdä ihan mitä lystäät taidokkaana niin, mietipä ettei kaikki ole yhtä virtuooseja kuin sinä ja hekin saisivat luvan touhuta rattinsa takana mitä vaan kännyköineen.. ja että miltä tuntuu se jos täytyy mennä pyytämään anteeksi surffailun vuoksi esim. yliajamasi pienen lapsen vanhemmille?

    • jaskldfjlajsdfjklajs

      Avuton PROVO ja TROLLI

      Ja jos nyt ei sattuis olemaan yllämainittu niin kyllä se vaan haittaa ja piste.

    • Suikkari_piristää

      Mielestäni myös pieni suihinotto autolla ajaessa on vallan hyvää toimintaa, varsinkin jo se ottaja on apumiehen paikalla. Itse olen kokenut sellaisen tilanteen Turku-Helsinki moottoritiellä kun ajettiin 150km/h ja silloinen tyttöystävä otti oikein kunnolla poskeen ja homma suoritettiin ihan loppuun asti.
      Moni nukahtaa auton rattiin mutta ainakaan mulla ei ollut yhtään uninen olo silloin.
      Mieleenpainuva kokemus, voin suositella

    • Sehän on selvä, että TÄRKEIDEN ihmisten varsinkin pitää saada käyttää kännykkää ihan missä vaan, koska he soittavat ja heille soitetaan vain TÄRKEITÄ asioita.
      TÄRKEIDEN ihmisten pitää aina olla tavoitettavissa. Sujuuhan se kännykän käyttö vaikka naidessa, eikä tarvihe kattoa sitä tympeää lahnaa siinä alla, kun voi samalla surffailla somessa.

    • örinääää

      Hyvä toimitus. Miksi teidän täytyy tehdä näin, kuinka sen nyt sanoisi nätisti.
      Trolleja jotka ovat 7-päivää lehden tasolla.

      Olette kaikki (ehkä) ammattilaisia ja tulos on tämä.

      Ilman kunnioitusta. T: minä

      • TOSIrealisti Kokkola

        Kännykän käyttö ajaessa on ehdottomasti kiellettävä. Kun kännykät tulivat markkinoille, niin auto-onnettomuudet vähintään tuplaantuivat.
        Lähes päivittäin saamme kuulla ja lukea, että siellä ja siellä on sattunut liikenneonnettomuus, jossa toisena osapuolena on raskas ajoneuvo.


    • raatikalta

      kato, joka KOLMAS---kännykkä KÄDESSÄ ???????

    • Taa_on_provo

      .... ja taas ihmiset retkahti provoon!

    • provohoro

      hyvä provo

    • perse arska

      Surkee provo, joka on tod.näk. miehen kirjoittama. Kyllä suomi24.fi on P_E_R_S_E_E_S_T_Ä

    • prööt

      Tää oli kaiketi vitsi tai jonkun nuoren kollin aivopieru.

    • Näpsytys

      Asumme Suomessa, joten Ruotsin menetelmät eivät ole täällä voinmassa.
      Siellä on paljon muitakin asioita eri tavalla kuin meillä, esim. maahanmuuttajia moninkertaisesti. Turhautuessaan työttömyyteensä he voivat mellakoida monta vuorokautta peräkkäin.
      Jos ajat heikäläisen kintuille näpsytellessäsi kännykkääsi, et vähällä pääsekään. Älä mene edes koettamaan.

    • Halppisläppäpuhelin

      Mikä vittu siinä on, ettei pystytä edes puolen tunnin automatkaa kulkea ilman puhelimen räpläystä?? Autokoulussa opettaja sanoi jo radion räpläämisen ja jätskin syömisen olevan samanlaisia häiriötekijöitä autoillessa kuin kännykän räplääminen.

      Halppisläppäpuhelimen omaava 26-vuotias nuori.

    • nimimerekki
      • autoileva nainen

        Kyllä huomaa tätäkin ketjua lukiessa mistä liikenneonnettomuudet johtuvat. Ei kännykästä vaan onnettomasta ajotaidosta ja vatuloimisesta. Ihme porukkaa kun muka osata suorittaa puhelua tai viestiä ajon aikana. Parempi kun siirrytte julkisiin.


      • 4+11
        autoileva nainen kirjoitti:

        Kyllä huomaa tätäkin ketjua lukiessa mistä liikenneonnettomuudet johtuvat. Ei kännykästä vaan onnettomasta ajotaidosta ja vatuloimisesta. Ihme porukkaa kun muka osata suorittaa puhelua tai viestiä ajon aikana. Parempi kun siirrytte julkisiin.

        On siirrytty jo julkisiin. Päivittäin kuljetan satoja ihmisiä töiden ja harrastusten pariin. Matkanteko olisi vaan paljon joutuisampaa, kun kaltaisiasi ajotaidottomia ja osaamattomia tientukkoja ei olisi hidastamassa ja estämässä matkantekoa. Toisaalta en kyllä kaipaa kaltaisiasi torveloita myöskään pilaamaan muutoin viihtyisää matkaani matkustajan rooliin.

        Parasta lienee meidän molempien kannalta, että liikkuisit junalla taikka lentokoneella, mutta se lienee mahdotonta siellä perähikiällä. Toisaalta säälisin kyllä myöskin niitä kanssamatkustajiasi kyseisissä liikennevälineissä. Ehkäpä jalkapatikka jää ainoaksi vaihtoehdoksi etenemisellesi siellä metsäpoluilla. Sääliksi vaan käy karhuja ja muita metsän elijöitä.


    • autoileva mies

      Näin kommetoi keskivertoa "parempi" autoilija, näitä sitten näkee milloin minkäkin ojan pohjalla ja/tai kolarissa.
      Toisaan ihme porukkaa!!!!! Kaikkihan me olemme keskivertoa parempia autoilijoita.

    • Marjaleeeena

      Vatulointi liikenteessä kännykkään puhuessa johtuu vain harjoituksen puutteesta. Kun riittävästi käyttää kännykkää, nettiä tms. ajaessa, oppii ajamaan tasaisesti niin ettei muut edes huomaa.

      • älä aja kännyssä

        Tuo toimii vain silloin, kun tiellä ei tapahdu mitään odottamatonta. Entä jos joku kaahaa eteesi kolmion takaa? Tai pikkulapsi juoksee auton eteen pallon perässä? Jos olet juuri sillä sekunnilla tuijottamassa nettiä, niin et ehdi enää reagoida ajoissa ja välttää onnettomuutta, jossa joku, mahdollisesti sinä, pääsee hengestään. Haluatko oikeasti kuolla tai tappaa netin selaamisen vuoksi? On turha kuvitella, että silmät näkisivät samalla tienvierustat ja nettisivun, tai että joku jumalainen voima varoittaa sinua, mikäli tiellä sattuu jotain, mihin pitäisi reagoida. Jos et voi keskittyä ajaessasi ajamiseen, niin mene jumalauta bussilla, saatat säästää monta ihmishenkeä.


    • beholderi

      Vain nainen pystyy tähän: Kännykkä korvalla, ylinopeutta reilusti, päin punaisia liikennevaloja ja samalla vaihdetaan paitaa! Ja kaikki samalla kertaa.

    • ihnio

      Kuten tuolla jo sanottiinkin, kännykän käyttö haittaa ehdottomasti ajamista, koska se vastaa humalatilaa.

      • ansku24

        Täh? Tarkoitatko, että jos humalassa ajaa ei saa käyttää kännykkää?


      • Harjoittelemaan
        ansku24 kirjoitti:

        Täh? Tarkoitatko, että jos humalassa ajaa ei saa käyttää kännykkää?

        Ei tuo sitä tarkota!kännissä juuri pitää käyttää kaikkia mahdollisia härpäkkejä!selvänä pitää olla tuppisuuna!


    • älä aja kännyssä

      Kännykkä vie huomiota ajamisesta, se on itsestään selvää. Ihmiset luulevat, että voivat keskittyä moneen asiaan yhtä aikaa, mutta käytännössä tarkkaavaisuus on aina enemmän yhden asian kimpussa, ja kaikki muu jää taka-alalle. Liikenteessä tämä on yksiselitteisen vaarallista, koska niiden muutaman sekunnin aikana, jotka tuijotat kännykkää tai keskityt liikaa johonkin puhekumppanin juttuun, liikenteessä voi tapahtua vaikka mitä sellaista, mihin sinun pitäisi kyetä reagoimaan heti. Sekunneilla on väliä! Yksi tai kaksi sekuntia lisää reagointiaikaa voi ratkaista, ehditkö väistää tielle kaahaavaa autoa tai juoksevaa lasta. Jokainen kännykän viemä sekunti voi aiheuttaa jonkun kuoleman tai muuta peruuttamatonta. Onko se muka sen arvoista? Jos kännyyn vastaaminen ajaessa on niin saatanan tärkeää, niin miksei voi pysähtyä ja puhua sitten? Onko sinun puhelusi muka tärkeämpää kuin muiden tielläliikkujien turvallisuus, tai oma turvallisuutesi? Mietipä tätä ihan tosissasi. Liikenneonnettomuuksissa on lähes aina sekunneista kiinni, käykö hyvin vain huonosti.

    • 11+10

      Kyllä haittaa. Itse juuri ajoin peltikolarin kun kuuntelin musiikkia liian kovaa ja keskittyminen herpaantui. Enää koskaan en keskity ajaessa muihin juttuihin kun siihen ajamiseen.

      • autoileva mies_

        "Kyllä huomaa tätäkin ketjua lukiessa mistä liikenneonnettomuudet johtuvat. Ei kännykästä vaan onnettomasta ajotaidosta ja vatuloimisesta. Ihme porukkaa kun muka osata suorittaa puhelua tai viestiä ajon aikana. Parempi kun siirrytte julkisiin."

        Tuolla asenteella vielä joku päivä ajat itsekkin kolarin.


    • kukamitähähtuuttuut

      Itse paljon ajavana olen huomannut, että näistä jotka pöhlöilee ja aiheuttaa läheltä piti-tilanteita (näin kauniisti sanoen), suurin osa on puhunut kännykkään/räplännyt sitä muuten. Niin moottoritiellä kuin kaupunkiajossa ja kaikilla kulkuväylillä siltä väliltä. Näin se vaan on.
      Ja mielestäni se on ihan turha selitellä, että ne ovat huonoja kuljettajia, kenen ajosuoritusta heikentää ko laitteen käyttö.
      Sitäpaitsi kyllähän se muutenkin ajaessa on syytä muistaa, että ne molemmat kädet ovat ajamista varten sillä hetkellä, joten niillä nyt ei luulisi räpläävän mitään muuta. Oli se muu sit kännykkä, radio, sanomalehti tai vaikka oma värkki.
      Se nyt ei luulisi olevan iso vaiva satsata hands free-laitteeseen tai sitten vaikka pysäyttää puhelun ajaksi/sanoa soittavansa takaisin kun on päässyt sopivaan paikkaan...

    • freefree1

      Samalla pitäisi kieltää seksin harrastaminen, tupakointi, eväiden syönti ja kahvin juonti. Suomalaiset ovat loistava alamaiskansa joka rakastaa tulla kontrolloiduksi. Derkkulassakin oltais oltu tyytyväisä tästä innokkuudesta jolla kansalaiset kyttäävät toisiaan.

      Saamme lisää sääntöjä ja määräyksiä: terdet kiinni 2200, ei saa itse asentaa ilmalämpöpumppuja, kauppahallin ruokailua tarvitsee kytätä viranomaisen toimesta, ei asuntolaivoja eikä nyt ainakaan korkeita taloja...ja poliittinen korrptio rehottaa eikä se ole kenekään mielestä ongelma.

      Breznev elää kekkosslovakkien sieluissa.

    • Provokaattori

      IHAN HELPOSTI voi näpytellä tekstaria kosketusnäytöllisellä
      samalla kun ajaa prätkällä.

      Eikö? Mutta pystyykö mies siihen?

      • Provokaattori

        Kaveri ajoi fillarilla, seisaaltaan ylämäkeen pizzalaatikko kädessä.

        Pikkasen taitavaa klo 4.30 sunnuntai aamuna


    • Reino Jöröny

      Mullon aina läppäri telineessä kojelaudassa auki pitemmillä ajomatkoilla,
      liikkuvalla laajakaistalla netissä pornosivu auki ja ei ole kännykkä kourassa ei.

      • Hilarius Hiiri

        ( o ) ( o )


      • hiiret tapettava
        Hilarius Hiiri kirjoitti:

        ( o ) ( o )

        Ihme homofantasioita täällä suolessa.


    • kaveri

      Ei kännykän käyttöä ajon aikana. Jos välttämättä pitää puhua kännyyn niin pysäyttää auton.

      • autoileva nainen

        Meinaakko että suoralla moottoritiellä pitää ajaa sivuun puhuessa kännykkään??? On kyllä jumatsuka avutonta ja surkeaa porukkaa. Yksi ei osaa keskittyä ajamiseen jos puhuu ja toiselle lisälaitteet on paniikkihäiriö. Ihmettelen miten te osaatte laittaa lyhyet valot päälle kun vastaantulee joku. Pitäähän siinäkin kauheasti keskittyä. Menkää hyvät ihmiset ja myykää aitonne kun se onniin saamarin vaikeaa. Ps. Kirjootin tämäm viestin ajon aikana.


      • lasse 16v
        autoileva nainen kirjoitti:

        Meinaakko että suoralla moottoritiellä pitää ajaa sivuun puhuessa kännykkään??? On kyllä jumatsuka avutonta ja surkeaa porukkaa. Yksi ei osaa keskittyä ajamiseen jos puhuu ja toiselle lisälaitteet on paniikkihäiriö. Ihmettelen miten te osaatte laittaa lyhyet valot päälle kun vastaantulee joku. Pitäähän siinäkin kauheasti keskittyä. Menkää hyvät ihmiset ja myykää aitonne kun se onniin saamarin vaikeaa. Ps. Kirjootin tämäm viestin ajon aikana.

        Noh, odotas vielä muutama vuosi kun täytät 15 vuotta ja pääset kokeilemaan sen mopokotin suorittamista. Niillä yrityskerroilla ei tietääkseni ole ylärajaa, joten onnea matkaan!


    • Känny käteen

      Aivan ei kännyä ajon aikana. Ei myöskään puhumista repsikan paikalla istuvan kanssa tai takapenkkiläisten. Parempi että heti sakko ja kortti ja auto valtiolle jos on radio auki tai joku kyydissä. Voi tarkkaavaisuus häiriintyä jos esim muija puhuu vieressä tai radiosta tulee uutisia. Vain yksin saa ajaa autoa ja pelkästään automaatti vaihteista ettei vaan irtoa kädet ratista jos irrottaa ja kuuntelee radioa nii vähintään vuosi linnaa ja ainakin 100 000 e sakkoa. Sä kaveri kans jos sulla on autossa repsikka ja se sanoo että käänny vasemalle niin muista ehdottomasti täytää ehdotukses ja pysäytä auto ennen kun vastaat. Kertokaa nyt hel..... miten kännyyn puhuminen häirittee enemmän kun kyydissä olijan kans puhuminen tai radion kuuntelu?????

      • Etkö muka tiedä?

        "Kertokaa nyt hel..... miten kännyyn puhuminen häirittee enemmän kun kyydissä olijan kans puhuminen tai radion kuuntelu?????"

        Kysehän on kännykkään puhumisesta ilman handsfreetä. Silloin sinulla on toinen käsi pois auton hallinnasta. Se on niin miljoona kertaa nähty miten paljon se vaikuttaa huonontavasti ajosuoritukseen, että luulisi sinunkin tampion tajuavan. Vai etkö seuraa liikennettä ollenkaan, kun on jäänyt tuollainen huomaamatta? Ai niin, sinähän puhut ja tekstaat ajaessasi, etkä tiedä mitä ympärillä tapahtuu. Joku kerta se kolhu tulee omallekin kohdallesi.


    • ei kai se minun

      pääsärky ole mitä kukin peltikopperossaan touhuaa

      • 1+1

        Eikö edes siinä vaiheessa, kun sen kännykän kanssa touhuilevan auton keula on sun takapenkillä?


      • Aivan varmasti
        1+1 kirjoitti:

        Eikö edes siinä vaiheessa, kun sen kännykän kanssa touhuilevan auton keula on sun takapenkillä?

        Jeps, silloin voi päätä särkeä vähän enemmänkin, kun kännykkäsuhari ajaa päälle.


    • Nähty on

      Hullua puhetta. Autolla ajaessa pitää keskittyä ajamiseen ja piste.

      • Näin on

        Menkää taksilla, jos ei ajaminen ilman kännykän käyttöä onnistu. Säästätte sillä ehkä jonkun hengen.


    • hospotipospoti

      Kuppauta avosolusi, jos sinulla sellaisia edes on.

    • nainen ratissa

      siinä vasta järjen jättiläinen!!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

      Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      94
      7756
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

      Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      172
      3761
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

      Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3279
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

      Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      249
      2487
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

      Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      48
      2155
    6. Et edes ole vanha ja läski

      Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      42
      2015
    7. Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.

      Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?
      Ikävä
      25
      1903
    8. Etkö usko teidän

      Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      48
      1902
    9. Voisiko näistä

      Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      60
      1778
    10. Tykkään niin paljon

      Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      19
      1773
    Aihe