Kivut ja hassu tunne jaloissa?

nainen877

Ms todettiin muutama vuosi sitten. Olen 26 v nainen. Ensimmäisen vuoden aikana oli muutama paheneminen, sen jälkeen ei mitään uupumusta pahempaa. Ehkä pientä heittoa tasapainossa joskus harvoin. Nyt olen alkanut parin viime kk aikana huomaamaan, että jalkoja on alkanut särkemään silloin tällöin ja joskus tuntuu, että niistä häviää tunto, tuota ei onneks ole kovin usein ollut. Toisaalta käyn salilla, välillä olen ajatellut että jalkojen särky johtuu yksinkertaisesti siitä, että lihakset on tullut kipeäksi salilla. Mutta nytkin, en ole käynyt viikkoon salilla ja jalkoja hieman pakottaa ja on semmoinen hassu tunne, en osaa selittää. Onkohan tämä ms-stä johtuvaa tai onko teillä muilla ollut tämmöistä ns pientä särkyä ja hassua tunnetta? Olen ollut aina liikkuvainen ihminen, melkein suurin pelkoni on, että menettäisin liikuntakykyni, sitä en varmaan kestäisi.. :( en kyllä sitäkään jos pää pimahtaisi..

3

714

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä...

      En osaa vastata kysymykseesi, mutta itsellä oikeastaan sama pelko päällä. Itselläni on tosin vasta MS-epäily päällä... Minulta siis löydettiin sattumalöydöksenä (eli olen ollut oireeton) pään magneettikuvauksessa MS-tautiin viittaavia läikkiä, ja epäilyä vahvisti positiivinen selkäydinpunktio. Ikää on nyt 25 vuotta ja olen myös liikkuvaista sorttia.

      Itselläni on ollut myös viime aikoina käsien ja erityisesti jalkojen pistelyä. Olen tässä pohtinut, että pitäisikö ottaa neurolle yhteyttä... Olen myös itse aiemmin selittänyt oireita liikunnasta johtuvaksi, mutta nyt viime päivinä on kyllä alkanut epäilyttää, josko se pistely/jomotus/kihelmöinti onkin ms-tautia... :S

      • mummu 60.v

        Kyllä on vahvasti ms mulla on 25 ollu ms nyt on 10 v.ollu jatkuva pistely,polttava,repivä särky jaloissa yötä päivää,muut oireet lievemmät,Lääkärit voimattomia ei mitään apua mistään,mikään ei auta.Viimeinen kokeilu on Lyrika ei huomattavaa apua,lopetin.Eipä käy kateeksi jos saman kivun saatte.Toivon kuitenkin hyvää jatkoo. 60.v mummu


    • Mäsäläinen

      Kuulunee taudinkuvaan. Itsellä jalkapohjissa on sellainen olo kuin olisi suonenveto päällä koko ajan. Olen huomannut, että kun syön paljon jätskiä, karkkeja pullaa tai vaaleaa leipää, niin jalat ovat illalla normaalia kipeaämmät. No, lomalla herkuttelen ja palaan takaisin ruotuun kun työt alkavat. Yritän nyt kesällä käydä lenkillä vaikkakin heti lenkin jälkeen jalkapohjat särkevät tavallista enemmän. Syötkö jotain lisäravinteita? Jos et, niin D-vitamiini on aivan ehdoton mäsäläisen vitamiini. Itse syön myös B-Strong -vitamiinia sekä OptiMSM-jauhetta. En tiedä onko vaikutus enemmän psyykkinen, mutta vointini on taudista huolimatta suhteellisen hyvä. Jos jaksat lukea, niin tutustu Terry Wahlsin kirjoituksiin ja ruokavalioon (MS-tautia sairastava lääkäri). Niistä saa ainakin henkistä tukea sille, että tauti ei ole aivan niin musertava kuin se itsestä tuntuu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8504
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2585
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2303
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1704
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe