Kivut ja hassu tunne jaloissa?

nainen877

Ms todettiin muutama vuosi sitten. Olen 26 v nainen. Ensimmäisen vuoden aikana oli muutama paheneminen, sen jälkeen ei mitään uupumusta pahempaa. Ehkä pientä heittoa tasapainossa joskus harvoin. Nyt olen alkanut parin viime kk aikana huomaamaan, että jalkoja on alkanut särkemään silloin tällöin ja joskus tuntuu, että niistä häviää tunto, tuota ei onneks ole kovin usein ollut. Toisaalta käyn salilla, välillä olen ajatellut että jalkojen särky johtuu yksinkertaisesti siitä, että lihakset on tullut kipeäksi salilla. Mutta nytkin, en ole käynyt viikkoon salilla ja jalkoja hieman pakottaa ja on semmoinen hassu tunne, en osaa selittää. Onkohan tämä ms-stä johtuvaa tai onko teillä muilla ollut tämmöistä ns pientä särkyä ja hassua tunnetta? Olen ollut aina liikkuvainen ihminen, melkein suurin pelkoni on, että menettäisin liikuntakykyni, sitä en varmaan kestäisi.. :( en kyllä sitäkään jos pää pimahtaisi..

3

874

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä...

En osaa vastata kysymykseesi, mutta itsellä oikeastaan sama pelko päällä. Itselläni on tosin vasta MS-epäily päällä... Minulta siis löydettiin sattumalöydöksenä (eli olen ollut oireeton) pään magneettikuvauksessa MS-tautiin viittaavia läikkiä, ja epäilyä vahvisti positiivinen selkäydinpunktio. Ikää on nyt 25 vuotta ja olen myös liikkuvaista sorttia.

Itselläni on ollut myös viime aikoina käsien ja erityisesti jalkojen pistelyä. Olen tässä pohtinut, että pitäisikö ottaa neurolle yhteyttä... Olen myös itse aiemmin selittänyt oireita liikunnasta johtuvaksi, mutta nyt viime päivinä on kyllä alkanut epäilyttää, josko se pistely/jomotus/kihelmöinti onkin ms-tautia... :S

• mummu 60.v

Kyllä on vahvasti ms mulla on 25 ollu ms nyt on 10 v.ollu jatkuva pistely,polttava,repivä särky jaloissa yötä päivää,muut oireet lievemmät,Lääkärit voimattomia ei mitään apua mistään,mikään ei auta.Viimeinen kokeilu on Lyrika ei huomattavaa apua,lopetin.Eipä käy kateeksi jos saman kivun saatte.Toivon kuitenkin hyvää jatkoo. 60.v mummu

• Mäsäläinen

Kuulunee taudinkuvaan. Itsellä jalkapohjissa on sellainen olo kuin olisi suonenveto päällä koko ajan. Olen huomannut, että kun syön paljon jätskiä, karkkeja pullaa tai vaaleaa leipää, niin jalat ovat illalla normaalia kipeaämmät. No, lomalla herkuttelen ja palaan takaisin ruotuun kun työt alkavat. Yritän nyt kesällä käydä lenkillä vaikkakin heti lenkin jälkeen jalkapohjat särkevät tavallista enemmän. Syötkö jotain lisäravinteita? Jos et, niin D-vitamiini on aivan ehdoton mäsäläisen vitamiini. Itse syön myös B-Strong -vitamiinia sekä OptiMSM-jauhetta. En tiedä onko vaikutus enemmän psyykkinen, mutta vointini on taudista huolimatta suhteellisen hyvä. Jos jaksat lukea, niin tutustu Terry Wahlsin kirjoituksiin ja ruokavalioon (MS-tautia sairastava lääkäri). Niistä saa ainakin henkistä tukea sille, että tauti ei ole aivan niin musertava kuin se itsestä tuntuu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      207
      4056
    2. Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä

En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m
      Ikävä
      92
      1936
    3. Miksi ihmeessä?

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
      Ateismi
      30
      1622
    4. Ootko huomannut miten

pursuat joka puolelta. Sille joka luulee itsestään liikoja 🫵🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      165
      1412
    5. Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut
      Maailman menoa
      25
      1306
    6. Pitääkö penkeillä hypätä Martina?

Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit
      Kotimaiset julkkisjuorut
      212
      1160
    7. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      100
      1158
    8. Kerropa ESA miten kävi tuomioiden

Osaako ESA kertoa miten haukkumasi kunnanhallituksen kävi.
      Puolanka
      39
      1142
    9. Maikkarin tentti: Orpo jälleen rauhallinen ja erittäin hyvä, myös Purra oli hyvä

Lindtman ja Kaikkonen oli kohtalaisia, sen sijaan punavihreät Koskela ja Virta olivat taas heikkoja. Ja vastustavat jalk
      Maailman menoa
      129
      1103
    10. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      9
      1052
    Aihe