Miksi s-arvo nousee

6,1

Mittasin herättyäni klo 7 veren sokerin ja se ole 6,1. Kahden tunnin kuluttua se oli 6,8. Ja olin ollut syömättä. Onko kyse mittarin tarkkuudesta, vai jostain luonnollisesta asiasta.

11

309

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sekäettä

Tuon suuruinen ero voi tulla mittarin ja liuskojen eroavuuksistakin. Toisaalta kyseessä voi olla ns. aamunkoittoilmiö joka voi olla sinulla vähän myöhään (tulee yleensä hyvin aikaisin aamulla). Tuolloin elimistö valmistautuu päivän toimintaan ja puskee maksasta glukoosia vereen.

• 6,1

Ihmettelin sitä kovasti, kun havaitsin. Normaalisyti arvoni ovat aamulla 5,7-6,3, joten ne voisi nippa nappa hyväksyä. Ja lääkkeitä ei ole.

• T2D

Jos jonakin aamuyönä mittaisit verensokerin noin kello 4:n maissa, verensokeri olisi todennäköisesti vielä alempi kuin tuo 6,1. Olisi varmaankin 5:lla jos ei peräti 4:llä alkava.

Aamuyöllä yleensä verensokeri on kakkostyypeillä alimmillaan. Siitä alkaa sitten nousu kohti aamua ja aamullakin usein niin kauan kuin syö jotakin. Tämä katkaisee maksan erittämästä sokerista sokerista johtuvan nousun. Saadaan haima paremmin mukaan peliin.

Tällainen aamulla tapahtuva nousu näkyy ainakin omalla kohdallani erityisesti silloin, kun joutuu labrassa käymään paaston jälkeen. Kotona ennen labraan lähtöä arvot ovat selvästi alemmat kuin labrassa. Labrassakin voi aamulla joutua odottamaan vuoroaan tunninkin. Sinä aikana nousua pukkaa verensokereissa.

Jos itse on mittaillut verensokereita, niin labran paastosokerilla ei ole mitään merkitystä, koska arvo on saatu päivärytmistä täysin poikkeasvassa tilanteessa. Paastoa kyllä vaaditaan myös kolesterolimittauksiin.

Kannattaa ihan vertailun vuoksi katsoa, minkälainen perusterveen ihmisen tyypillinen vuorokausikäyrä sokereissa on:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Suckale08_fig3_glucose_insulin_day.png

Punainen käyrä näyttää, että verensokeri ei nouse aamulla ennen aamiaista. Ilmeisesti ei maksakaan pukkaa yli-isolla teholla sokeria, koska insuliinitasokaan ei nouse. Sehän nousisi, jos glukoosia olisi enemmän saatava verestä kudoksiin päin.Ei siis ole tässä mielessä aamunkoittoilmiötä.

• 6,1

Kun keväällä kävin labrassa, niin FP-Gluk oli 6,3 ja B-HbA1c 37 ja B-GHb-A1C 5,5. Eli kaksi jälkimmäistä raja-aervojen sisällä. Kuitenkin lääkäri määräsi kontrollin syksyksi. En nyt niin hirveän huolissani osaa olla. Ja olen ilman lääkitystä.

• T2D

Nuo kaksi viimeistä arvoa ovat samaa tarkottiavia. Edellinen on uuden mittayksikön mukainen ja jälkimmäinen vanhemman mukainen. Ovat terveen arvoja.

Paastoarvosi on 6,3 mmol/l. Ei ole terveen arvo enää, mutta ei vielä diabeetikonkaan. On ns. esidiabeetikon arvo, kohonnut paastoarvo.

On hyvä ymmärtää 6,3 varoituksena mahdollisesti diabetekseksi kehittyvästä esidiabeteksesta, jos et tee mitään. Tarkoittaa, että teet elämäntapamuutoksen. Mahdollisesta ylipainosta luovut ainakin osittain, alat harrastaa liikuntaa kohtuullisesti ja alat noudattaa terveellistä ruokavaliota. Terveellinen ruokavalio on sellainen, josta on karsitu ainakin nopeat hiilihydraatit pois ja mieluummin muitakin ns. hitaita.

Arvoja on hyvä tosiaan säännöllisesti tarkistuttaa, jotta näkee elämäntapamuutoksen vaikutuksen. Tärkeintä on, että arvot eivät ryömisi vähitellen ylöspäin.

• 6,1
        T2D kirjoitti:

Nuo kaksi viimeistä arvoa ovat samaa tarkottiavia. Edellinen on uuden mittayksikön mukainen ja jälkimmäinen vanhemman mukainen. Ovat terveen arvoja.

Paastoarvosi on 6,3 mmol/l. Ei ole terveen arvo enää, mutta ei vielä diabeetikonkaan. On ns. esidiabeetikon arvo, kohonnut paastoarvo.

On hyvä ymmärtää 6,3 varoituksena mahdollisesti diabetekseksi kehittyvästä esidiabeteksesta, jos et tee mitään. Tarkoittaa, että teet elämäntapamuutoksen. Mahdollisesta ylipainosta luovut ainakin osittain, alat harrastaa liikuntaa kohtuullisesti ja alat noudattaa terveellistä ruokavaliota. Terveellinen ruokavalio on sellainen, josta on karsitu ainakin nopeat hiilihydraatit pois ja mieluummin muitakin ns. hitaita.

Arvoja on hyvä tosiaan säännöllisesti tarkistuttaa, jotta näkee elämäntapamuutoksen vaikutuksen. Tärkeintä on, että arvot eivät ryömisi vähitellen ylöspäin.

Tekemisestä. Pudotin ensin painoa 17 kg ja aloin lenkkeillä 2-4 kertaa viikossa ympäri vuoden. Ja hivenen koholla ollut sokeriarvo laski alle kuuden. Se tilanne jatkui vuosia. Nyt labrakokeessa löytyi viime vuonna muistaakseni 6,7 arvo ja tilannetta alettiin seuraamaan. Kertomani arvot ovat kontrollitutkimuksesta. Aloin katsoa tarkaan, miten ja mitä söin ja olen käyttänyt myös berberiiniä ja kromia ja D3 100 mikrogrammaa vrk:ssa.. Yleisesti ottaen arvot ovat alentuneet. Voi mennä viikko ja kaikkia arvot on alle 6. Mutta joskus sitten ylikin. En tupakoi tai käytä alkoholia yhtään. Kun aloitin "terveen elämän", painoni oli 95 kg ja nyt se on 73 kg. Pituus 179 cm. Rapakunto on muuttunut mielestäni hyväksi kunnoksi.

Minusta mikään ei ole ollut loogista, kun olen seurannut sokeriarvojani. Olin kevättalvella Kanarialla viikon, en mitannut siellä sokeriarvoja ja elin aika vapaasti syömisen suhteen. Hotellissa oli erinomainen aamiainen ja muutoin söin mitä huvitti. Kun tulin Suomeen, arvelin, että mittauksessa tulee surkeita arvoja. Mutta usea aamuarvo oli selvästi alle 6. Miten minun pitäisi tämä ymmärtää. En keksi muuta syytä kuin sen, että nukuin siellä ehkä normaalia enemmän. Oliko se sitten syy, en tiedä.

Juttelin muuten tutun lääkärin kanssa (ei hoitava lääkäri) kertomistani arvoista ja hän sanoi, että ei huolta. Mutta itse olen jotenkin ottanut asian niin, että alle 6 on päästävä. Se on selvä, että hiilihydraattia pitää välttää, mutta tätä rasvakeskustelua ihmettelen kovin. Mikä rasva on hyväksi ja mikä ei. Siitä en ole oikein varma.

• Olisko tällaista
        6,1 kirjoitti:

Tekemisestä. Pudotin ensin painoa 17 kg ja aloin lenkkeillä 2-4 kertaa viikossa ympäri vuoden. Ja hivenen koholla ollut sokeriarvo laski alle kuuden. Se tilanne jatkui vuosia. Nyt labrakokeessa löytyi viime vuonna muistaakseni 6,7 arvo ja tilannetta alettiin seuraamaan. Kertomani arvot ovat kontrollitutkimuksesta. Aloin katsoa tarkaan, miten ja mitä söin ja olen käyttänyt myös berberiiniä ja kromia ja D3 100 mikrogrammaa vrk:ssa.. Yleisesti ottaen arvot ovat alentuneet. Voi mennä viikko ja kaikkia arvot on alle 6. Mutta joskus sitten ylikin. En tupakoi tai käytä alkoholia yhtään. Kun aloitin "terveen elämän", painoni oli 95 kg ja nyt se on 73 kg. Pituus 179 cm. Rapakunto on muuttunut mielestäni hyväksi kunnoksi.

Minusta mikään ei ole ollut loogista, kun olen seurannut sokeriarvojani. Olin kevättalvella Kanarialla viikon, en mitannut siellä sokeriarvoja ja elin aika vapaasti syömisen suhteen. Hotellissa oli erinomainen aamiainen ja muutoin söin mitä huvitti. Kun tulin Suomeen, arvelin, että mittauksessa tulee surkeita arvoja. Mutta usea aamuarvo oli selvästi alle 6. Miten minun pitäisi tämä ymmärtää. En keksi muuta syytä kuin sen, että nukuin siellä ehkä normaalia enemmän. Oliko se sitten syy, en tiedä.

Juttelin muuten tutun lääkärin kanssa (ei hoitava lääkäri) kertomistani arvoista ja hän sanoi, että ei huolta. Mutta itse olen jotenkin ottanut asian niin, että alle 6 on päästävä. Se on selvä, että hiilihydraattia pitää välttää, mutta tätä rasvakeskustelua ihmettelen kovin. Mikä rasva on hyväksi ja mikä ei. Siitä en ole oikein varma.

Kasvipohjaiset rasvat ovat hyväksi, eläinpohjaiset pahaksi. Tätä noudatetaan muualla maailmassa myös vähähiilihydraattisessa dieetissä. Suomessa ja Ruotsissa on ainoastaan lähdetty tälle eläinrasvojen puolesta rummuttamiselle.

Ehkäpä tästä johtui ne paremmat arvosi siellä etelässä. Siellä ei juoda maitoa, kasviksiakin tulee ilmeisesti syötyä helpommin kuin kotona. Ruuat paistetaan kasvisöljyissä, samoin salaattikastikkeet ovat terveellisellä öljypohjalla.

Satunnaisiin korkeisiin aamuarvoihin vaikuttaa yleensä se mitä on syöty edellisenä iltana ja miten on liikuttu (tai jätetty liikkumatta).

• Olisko tällaista kirjoitti:

Kasvipohjaiset rasvat ovat hyväksi, eläinpohjaiset pahaksi. Tätä noudatetaan muualla maailmassa myös vähähiilihydraattisessa dieetissä. Suomessa ja Ruotsissa on ainoastaan lähdetty tälle eläinrasvojen puolesta rummuttamiselle.

Ehkäpä tästä johtui ne paremmat arvosi siellä etelässä. Siellä ei juoda maitoa, kasviksiakin tulee ilmeisesti syötyä helpommin kuin kotona. Ruuat paistetaan kasvisöljyissä, samoin salaattikastikkeet ovat terveellisellä öljypohjalla.

Satunnaisiin korkeisiin aamuarvoihin vaikuttaa yleensä se mitä on syöty edellisenä iltana ja miten on liikuttu (tai jätetty liikkumatta).

Tuossa hieman kyseenalaistaisin noiden eläinperäisten rasvojen "huonuden" sillä Ruotsissa ja Yhdysvalloissakin tuo LDHF ruokavalio on hyväksytty Diabetesliitoissakin diabeteksen hoitomuodoksi. Itse käytämme voita ja oliviölyä ruuanlaitossa, joskus tosin rypsiöljyäkin. Maailman johtavat asiantuntijat ovatkin nyt todeneet, että huomio olisi rasvojen sijasta pitänyt kiinnittää hiilihydraatteihin. Eläinrasvojen epäterveellisyydesta ei löydy maailmalla mitään tutkittua tietoa, vaan se on täysin kuvitelmien tuotetta.

Itse pudottelin painoani parissa kuukaudessa 5 kg ja samalla sokeriarvot laskivat oikeaan tasoon, kun ennen oli nousupaineita. Eläinrasvoja en vältä, mutta hiilihydraatit pyrin minimoimaan. Nyt vielä toiset 5 kiloa lisää painonpudotusta niin tedän enemmän.

Etelän lomakohteissa ilmaston erilaisuus lienee suurin muuttuva tekijä, tosin vihannespuolikin lienee terveellisempää johtuen auringosta ja useammasta satokerrasta Suomeen nähden.

• Hitaasti hyvää tulee
        uusajattelija kirjoitti:

Tuossa hieman kyseenalaistaisin noiden eläinperäisten rasvojen "huonuden" sillä Ruotsissa ja Yhdysvalloissakin tuo LDHF ruokavalio on hyväksytty Diabetesliitoissakin diabeteksen hoitomuodoksi. Itse käytämme voita ja oliviölyä ruuanlaitossa, joskus tosin rypsiöljyäkin. Maailman johtavat asiantuntijat ovatkin nyt todeneet, että huomio olisi rasvojen sijasta pitänyt kiinnittää hiilihydraatteihin. Eläinrasvojen epäterveellisyydesta ei löydy maailmalla mitään tutkittua tietoa, vaan se on täysin kuvitelmien tuotetta.

Itse pudottelin painoani parissa kuukaudessa 5 kg ja samalla sokeriarvot laskivat oikeaan tasoon, kun ennen oli nousupaineita. Eläinrasvoja en vältä, mutta hiilihydraatit pyrin minimoimaan. Nyt vielä toiset 5 kiloa lisää painonpudotusta niin tedän enemmän.

Etelän lomakohteissa ilmaston erilaisuus lienee suurin muuttuva tekijä, tosin vihannespuolikin lienee terveellisempää johtuen auringosta ja useammasta satokerrasta Suomeen nähden.

Katsotaan vuoden kuluttua oletko saanut 15 kiloa lisää. Se on yleistä tuollaisessa liian nopeassa laihduttamisessa. Itse pudotin parikymmentä kiloa useiden vuosien aikana siten että huolehdin etten syönyt enempää kuin kulutin. Syömäni ruoka oli kuitenkin samaa kuin aikaisemminkin. Vain erilliset eläinrasvat lopetin ja siirryin kasvisöljyihin ja -rasvoihin. Saan eläinrasvaa vain lihaa syödessäni ja senkin valitsen vähärasvaisena.

• 6,1
        Hitaasti hyvää tulee kirjoitti:

Katsotaan vuoden kuluttua oletko saanut 15 kiloa lisää. Se on yleistä tuollaisessa liian nopeassa laihduttamisessa. Itse pudotin parikymmentä kiloa useiden vuosien aikana siten että huolehdin etten syönyt enempää kuin kulutin. Syömäni ruoka oli kuitenkin samaa kuin aikaisemminkin. Vain erilliset eläinrasvat lopetin ja siirryin kasvisöljyihin ja -rasvoihin. Saan eläinrasvaa vain lihaa syödessäni ja senkin valitsen vähärasvaisena.

Nopea laihduttaminen? Kerroin 19.6 22.40 kirjoituksessani, että pudotin hitaasti, ehkä 2-3 vuodessa tippui se 17 kg ja se oli lähes 10 vuotta sitten. Nyt, kun vuosia kelvollisena ollut sokeriarvo nousi, aloin kiinnittää tarkkaa huomiota syömisiini, jättäen lähes kaiken makea pois, samoin vaalean leivän ja muutenkin syöden terveellisesti ja kohtuullisesti, niin paino on tipahtanut lisää. Ja koko ajan olen harrastanut reipasta kävelyä, 6 km tunnissa. Nyt olen mielestäni ihannepainossa.

Ennen tätä painonpudotusta olen pudottanut useasti 10 kg 1-2 kuukaudessa ja se on tullut aina takaisin. Olen kantapäänkautta oppinut, että niin ei saavuta pysyvää olotilaa.

Mitään äärimmäistä en suosittele. Mutta kannattaa tarkkailla, mitä mikin elitavan muutos vaikuttaa. Ja kyllä joskus pitää sallia itselle oikeus joustaa "terveellisistä elintavoista".

• 6.1
        Olisko tällaista kirjoitti:

Olisko tällaista.

Ei ihan. Hotellin aamiainen oli todella hyvä, mutta myös paljon hiilihydraatteja sisältävä. Tottakai yritin valita oikein, mutta kun söimme vain kaksi kertaa päivässä, niin tuli tankattua aika reilusti aamulla. Toki päivällä söimme jotain pientä, usein ostin tomaatteja ja söin niitä. Illalla tuli sitten syötyä toinen varsinainen ateria. Eikä ihan ravinto-oppien mukaisena. Maitoa en ole muuten vuosiin juonut.

Selvä ero normaaliin oli se, että nukuin tunnin enemmän yössä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      152
      2545
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      203
      1190
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1101
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      299
      923
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      101
      912
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66