- Glenn Gould, suurin pianisti
Jauhakaa jotain fiksumpaa kuin "miten Mozartilta sujui rock ja tango"! Nimittäin rock ja tango ovat pelkkää kulutusmusiikkia, jollaista on ollut olemassa jo 1600-luvulla, vaikka nimitykset ovat olleet erilaiset.
Tuollaisen musiikin aikaansaamiseksi - vaikka tangon parhaimmistoon kuuluvien sävelmien - ei vaadita korkeaa säveltämistaitoa. Melodian luonti ilman counterpoint- tai kehittelyosuuksia onnistuu lapselta ja epämusikaaliselta.
Otetaan esimerkki: Yleensä sanotaan, että Beethovenin Eroica-sinfonian ensimmäisen teeman voisi keksiä kuka tahansa. Miksi kyseinen teos sitten on ehkä koko historian merkittävin uudistaja ja koko klassisen musiikin arvostetuimpia klassikoita?
Koska se ei jää siihen. Beethovenilla on muutakin sanottavaa kuin melodia. Beatlesilla ei ollut.
Tango, rock ja muut sujuvat kaikilta. Mutta vain yksi ihminen osaa tehdä sen, mitä Beethoven on tehnyt. Jokainen mestari musiikissa (Bach, Mozart, Haydn, Prokofiev) on poikkeuslahjakkuus, joka on jo lapsena todettu neroksi.
Paljon taidetta kuunnelleena voin sanoa, että en ole koskaan tavannut sävellyksenä yhtä laadukasta poppia kuin paras taidemusiikki.
" I don't need jazz. I've got Bach, and nobody swings like Bach"
Dhommi´´
4
165
Vastaukset
- Did you get it?
Kaikki musa = kulutusmusaa. Rockmusa = parasta, kaiken musan korkein aste.
- Dhommi´´
Bach = musiikki
Kevyt musiikki = pepunketkutusta - Sairauden voima
Ja me kun luulimme, että Peppu-Dhommin sairaus olisi ollut paranemaan päin. Ei ollut. Sama pakkomielteinen p*ska jatkuu päivästä toiseen.
- Dhommi´´
Heh, niin. :)
Mutta sekään ei muuta sitä, että jonkun Mozartin parhaiden melodioiden taso on mailikaupalla Beatlesin yläpuolella. Kuuntele vaikka Mozartin toisiksi viimeisen sinfonian 2. ja 4. osa, ooppera-alkusoitto Figaron häistä ja Komtuurikohtaus Don Giovannista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta344571Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203175Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692311Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui492182- 1632039
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670- 171643
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601641Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1111611M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151269