Lapsen päivähoitoon menosta..

Päiväkotiin

Heipsan te huolehtivaiset ihmiset jotka olette huolissanne pienistä lapsista päiväkodeissa. Älkää tulko tänne kirjoittelemaan suosituksia ettei päikotiin pitäisi laittaa alle 2-vuotiaita lapsia. Menkää mielummin hahmottelemaan lakialoitetta että vanhempainloma tai kotihoidontukea nostetaan tasolle, että kotiin jääminen on mahdollista. Tai vaikka hoitomuotoja monipuolistettaisiin.

Meidän tilanne on se että olin opiskelija kun tulin raskaaksi. Miehelläni oli ja on edelleen vakituinen työpaikka, perus vuorotyö tehtaalla. Vanhempainlomani päätyttyä sain kotihoidon tukea vain 200 euroa. Elimme siis hyvin tiukilla ja minun oli mentävä töihin ja aloitin työt. Sain itse osa-aikaisen vuorotyön ja elintasomme nousi vähän. Nyt kun meillä on asuntolainaa ja perhe elätettävänä on tulotaso pidettävä tietyn tasoisena, vaikka meillä syödäänkin aamuin ja illoin puuroa. Hankintoihin joudumme säästämään ja muutoinkin lasten kulut yllättävät. Nyt tämän kesän ehkä hiukan parempi tilanne taloudellisesti kun teen kokopäivää, mutta syksyllä sitten paluu osa-aikaiseksi.

Se että jopa Suomessa (vaikka moni tätä valtiota hyvinvointivaltioksi kutsuukin) on mahdotonta toisinaan jäädä kotiin. Oma poikani meni tästä syystä 1-vuotiaana vuoropäiväkotiin. Löysimme oikein hyvän päiväkodin jossa poikani uni- ja ruokailutottumuksia kunnioitetaan. Mielestäni poikani tarpeet esim sylittelyssä ja virikkeissä on otettu erittäin hyvin huomioon. Ja näin ovat hoitajatkin kertoneet. Minulla on mahdollisuus keskustella poikani päivistä ja hänen käyttäytymisestään eivätkä hoitajat ole mitään negatiivista sanoneet. Ikäänsä nähden on erittäin hyvin sopeutunut. Tietenkin pidämme aina pojan kotona vapaapäivinämme. Emmekä tee tätä väsymyksestä tai muustakaan sosiaalisista syistä vaan elantomme tähden.

Se että emme mekään ole rikkaita vaan hyvin kaukana siitä. Toiset jos pärjäävät ja tyytyvät siihen mitä sosiaaliturva antaa, se on ok. Sillä tosin en maksa asuntolainaa, vie lasta suoraan yksityiseen terveydenhuoltoon, osta tarvittaessa lääkkeitä nopeasti tai korjaa/osta uutta elämää helpottavaa kodinkonetta (esim pesukone). Kaikilla ei ole tukiverkostoa ympärillä joka lainaa muutaman satasen noin vain. Sossusta jos pikaisella päätöksellä hakisi rahaa, voi joutua odottamaan jopa viikkoja. Pikavippi olisi mahdollisuus, mutta sehän se järkevää onkin? Pahimmassa tapauksessa menettää luottotiedot maksukyvyttömyyden takia ja sitten sitä lainaa ei pahemmin mistään heru jos todellinen hätä iskee..

Kun on perhe, sitä tulee jokseenkin mietittyä että kyllä sitä kaiken rakkauden, kodin, virikkeiden, yhdessäolon ja muun lisäksi tarvitsee sitä välttämätöntä pahaa, nimittäin rahaa.

Joten jos tahdotte muutosta pienten lasten päivähodon aloitukseen, suosittelen että laitatte sen arkadianmäelle käsiteltäväksi. Nyt on tiukat talousajat meillä, mutta jospa sitten jostain muusta säästämme?

27

461

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fdghfdhg

      Niin. Talolainat on maksettava, vaikka se trkoittaisi että antaa lapsensa toisten huolehdittavaksi. Nehän on valintakysymyksiä. Täällä eletään vain kerran, ja lapselle annettu rakkaus kantaa monta sukupolvea, se talo ei.

      • WEREWREW

        Voi luoja, jos se lapsi on päivähoidossa, niin SE EI TARKOITA ETTEIKÖ HÄNTÄ RAKASTETTAISI!


      • -------

        Täällä tosiaan eletään vain kerran ja se kerta jää todella lyhyeksi, jos ei sitä Suomen oloissa voi sisätiloissa asua. Katsos kun jossain on asuttava ja siitä asumisesta maksettava. Ja ne vuokrat eivät ole halvempia kuin asuntolainat, joten ihan sama on omaa maksaa.


    • asdfasdf

      Samaa mieltä. Ja sitäkin monen on vaikeaa ymmärtää, että kaikilla ei todellakaan ole oikeutta olla kotona 3v jos ei ole vakituista työpaikkaa! Itse esim. olen töissä yliopistolla, jossa kaikilla on yleensä määräaikaisia työsuhteita pätkittäin...käytännössä kukaan ei "uskalla olla" pitkään pois, koska se työpaikka saattaa lähteä muuten. Itse olin poikkeus, kun olin 3v, mutta tokan kohdalla tämä ei enää onnistunutkaan, vaan minulle sanottiin, että jos en palaa töihin nuorimman ollessa alle 2v, työpaikka lähtee (siis määräaikaista ei enää uusita). On helppo sanoa jos on itse vaikka hoitaja ammatiltaan, että aina töitä riittää...mutta kun se ei välttämättä ole niin joka alalla! Lisäksi Suomen verotusjärjestelmä on sellainen, että vaikka mies olisi keskituloinen, niin ei sillä pitkään maksella asuntolainoja yksin ja elätetä 4 henkistä perhettä kun verottaja vie palkankorotuksestakin aina puolet! Meillä mies oli keskituloinen, asuttiin ahtaasti (pienessä rivarikolmiossa), ei matkusteltu yms. ja tästä huolimatta ilman säästöjä en olisi voinut olla kotona yli 3 vuotta - aina oli katastrofi jos joku meni rikki, piti ostaa talvivaatteet / kengät lapsille, tuli lääkärikuluja tai oli joulun vietto yms. Mielestäni jatkuva rahan puute vaikuttaa myös negatiivisesti perheen hyvinvointiin, ei se ihan niin mene, että "jos lapset ovat kotihoidossa ja vaikka syödään vaan kaurapuuroa, niin kaikki ovat onnellisia". Mielestäni päivähoitomaksuja tulisi korottaa ja kotihoidontukea nostaa! Nythän siitä ei tartte maksaa itse paljoakaan jos lapset ovat hoidossa (oikeat kust. yli 1000e per lapsi/kk), kun taas kotihoidontuki on naurettavan pieni! Itse sain kahden alle 3v-hoitamisesta nettona jotain 350e kun en saanut edes kuntalisää kun mies oli keskituloine.

    • ap12345

      Toistan nyt itseäni. Jos asia on näin tärkeä että siihen saadaan muutosta, suosittelen kansalaisaloitteen aloittamista. Lain muuttamista. Älkää nyt toki vain pelkkään talo asiaan tarratko, sanoin mielestäni muutaman muun aika tärkeän pointin myös. Mekin asumme nyt rivitalo kolmiossa, joka ei ole liiallisella tilalla pilattu. Meitäkin kohta 4-henkinen perhe. Tulee aika jolloin jään kotiin ja lapset jäävät sitten minulle kotiin taas joksikin aikaa. Kertokaa ihmeessä miten minun olisi mahdollista jäädä kotiin seuraavan äitiysloman jälkeen? Minullakin on nimittäin vain vuoden määräaikainen työsopimus, joten jään työttömäksi tämän jälkeen.
      Tällähetkellä minun on tienattava mieheni palkan lisäksi vähintään 800-900e että tulemme edes jokseenkin toimeen.
      Kotihoidontuki jäi minulla ensimmäiseni kohdalla 200e. Liityin ytk:hon vasta huhtikuun alussa ja syyskuussa minun olisi jäätävääitiyslomalle. Aloitin siis työni jo vuodenvaihteessa. Mietin että jos ansiosidonnaiselle pääsisin äitiyslomani jälkeen. Se olisi jo aika jees.

    • gfjgfjgj

      Kaikilla lapsilla ei ole oikeutta kasvaa kotona kolmevuotiaaksi saakka rauhassa, vaikka laki sen salliikin. Vanhemmat eivät salli. Vanhemmat tekevät kaikki päätökset ja valinnat, ei se lapsi kenen takia laki on tehty sellaiseksi että lapsella on oikeus kasvaa ensimmäiset vuodet kotonaan.

      • werwer

        Korjataan työelämä ei salli, ei se ole edes mikään "päätös" vaan "pakkotilanne" jos työpaikka lähtee muuten. Eri asia jos on vakkarityö, josta voi olla pois. Sama juttu yrittäjillä.


      • sdgsdgfsdg
        werwer kirjoitti:

        Korjataan työelämä ei salli, ei se ole edes mikään "päätös" vaan "pakkotilanne" jos työpaikka lähtee muuten. Eri asia jos on vakkarityö, josta voi olla pois. Sama juttu yrittäjillä.

        Työelämä ei ole mikään päättäjä, vaan se vanhempi joka laittaa sen työn lapsensa edelle. = Vanhemmat valitsevat.
        Aina on mahdolisuus elää vähemmällä rahalla ja tinkiä jostain omasta. lapsen elämiseen ja lääkärikäynteihin kotihoidon tuki kyllä riittää. Mutta jos omastaan ei tingi ja menee täihin, se on lapselta pois.

        Aina voi keksiä tekotyitä. Siinä vanhemmat ovat mestareita.


      • ed.kirj.
        sdgsdgfsdg kirjoitti:

        Työelämä ei ole mikään päättäjä, vaan se vanhempi joka laittaa sen työn lapsensa edelle. = Vanhemmat valitsevat.
        Aina on mahdolisuus elää vähemmällä rahalla ja tinkiä jostain omasta. lapsen elämiseen ja lääkärikäynteihin kotihoidon tuki kyllä riittää. Mutta jos omastaan ei tingi ja menee täihin, se on lapselta pois.

        Aina voi keksiä tekotyitä. Siinä vanhemmat ovat mestareita.

        Kyllä se meillä oli pikemminkin niin päin, että ajattelin juuri lapsiani kun en menettänyt työpaikkaani. Ehkä lyhyellä aikavälillä (muutaman kuukauden) nuorimmaiselle olisi ollut parempi olla vielä kotona, mutta jos olisin tämän ratkaisun tehnyt, seurauksena olisi ollut minun kohdallani se, että olisin joutunut menemään toiselle paikkakunnalla töihin kokoaikaisesti eli lapset olisivat joutuneet olemaan kokopäivähoidossa 9-10h kun nuorin olisi täyttänyt 3v (uudella työntekijällä kun ei ole oikeutta tehdä osa-aikatyötä), kun taas nyt kun palasin vanhaan työhön, pystyin tekemään osa-aikaista työtä (vielä joustavat työajat ja etätyömahdollisuus), jonka seurauksena lapset olivat vain 3 päivää viikossa hoidossa. Eli ajattelin juuri lapsiani tekemällä tämän ratkaisun. Asiat eivät ole niin mustavalkoisia aina kuin sinä luulet.


      • Onneksi olkoon
        sdgsdgfsdg kirjoitti:

        Työelämä ei ole mikään päättäjä, vaan se vanhempi joka laittaa sen työn lapsensa edelle. = Vanhemmat valitsevat.
        Aina on mahdolisuus elää vähemmällä rahalla ja tinkiä jostain omasta. lapsen elämiseen ja lääkärikäynteihin kotihoidon tuki kyllä riittää. Mutta jos omastaan ei tingi ja menee täihin, se on lapselta pois.

        Aina voi keksiä tekotyitä. Siinä vanhemmat ovat mestareita.

        Aina on toki mahdollisuus, mutta onko lapselle hyvästä sekään, jos vaikka vanhemmat eroavat? Jos olisin eronnut, olisin toki saanut sossulta rahaa.
        Itse en en ole esim. alkoholisti, mutta sekin tuntuu olevan pikkujuttu verrattuna siihen, että laittaa lapsensa hoitoon. Lapsi viiltelee itseään ym. Sellasiahan näissä keskusteluissa väitetään... Vaikka Suomessa aika moni lapsista menee hoitoon alle 3 v. Ei ole mitenkään harvinaista.


    • ap12345

      Siis jos vanhempainvapaata pidennettäisiin niin se olisi taloudellisesti edes jollaintapaa mahdollista. Se on niin lyhyt että sen pidentäminen vaatii lakiin muutoksen. Katsos kaikilla vanhemmilla ei ole isovanhempia tai muutakaan hoitotukea että voisi pitää lapsen kotona ja tehdä sitä osa-aikaista työtä niinkuin minä. Minusta perhe-elämä on helpompaa kun pystyy tarjoamaan taloudellisestikkin paremman kodin ja varusteet kuin sossun luukulla oleva.
      Pojallani oli korvatulehduskierre kestänyt jo pidempään ja päivystyksessä savoivat että yksityisellä saan nopeammin korvienputkittamisen, mikä siis oli enään ainoa hoitomuoto mitä lääkärit suosittelivat. Jonottaisinko sen 2 kuukautta vai menisinkö yksityiselle hoidattamaan sen nopeammin ohi. En halunnut että pieni poikani kärsii kivuista tai mistään joten varasimme yksityiselle korvienputkituksen.
      Tämän jälkeen ei korvatulehduksia, ei mitään valitusta korvista. Kontrollikäynti tehtiin julkisenpuolen lääkärillä, eikä mitään merkkiä mistään tulehduksesta.
      Jos meillä ei taloustilanne olisi sellainen kuin meillä nyt on, emme olisi voineet kustantaa sitä heti. Kelalta jouduimme 2kk odottamaan korvauksia takasinpäin, mutta silti jouduimme omasta pussistamme maksamaan merkittävän summan.

      Korostan vielä että poikani on 1,5-vuotias joten putkitus tehdään kirurgisena toimenpiteenä nukutuksessa.

      Kuka väittää vielä ettei rahalla ole niin paljoa merkitystä?

    • mä väitän :)

      Olen ollut hyvin pitkään sossun asiakas: ensin opiskelija, sitten työtön ja nyt sitten hoidan yh:na kotona 2v6kk ikäistä (ensi tammikuussa lähden opiskelemaan takas jotain uutta alaa, jos töitä ei löydy). Eli olen niin köyhä kun suomessa vaan olla voi. Silti minulla on ollut varaa maksaa lapselleni hoitokuluvakuutus (jota ei muuten huomioida menona toimeentulotuessa) :) Eli se noista edellisen kirjoittajan höpinöista, että pakko käydä töissä putkituksen tms terveydenhuoltomenojen takia. Tietty jos on luottotiedot pahasti menneet eikä vakuutusta saa edes etukäteen vuodeksi vakuutusmaksua maksamalla niin sitten kurjempi tilanne. Eipä ole mistään tarpeellisesta meillä puutetta. Autoa ei tietenkään ole mahdollista pitää, eikä ulkomaanmatkoja tehdä tms. Mutta eipä niitä pieni lapsi tarvikaan. Ja kirpparilta ja tori.fistä saa melkein kaiken tarpeellisen edullisesti käytettynä (vaatteet, kirjat, lelut, vauvan hoitojutut jne). Ei tunnu missään muutaman vuoden köyhistely sen rinnalla, että lapsi saa olla stressittömästi lapsi kotona 3v asti. Ja jos ei olis ukko häippässy kun tämä meidän neiti oli hädin tuskin 1v, niin haluaisin kyllä toisenkin lapsen ja mielelläni "kärvistelisin" vielä vuotta lisää.. Sen kyllä ymmärrän, että jos lapsia on enemmän ja on kotona putkeen 10 vuotta, niin pankki ei ehkä enää myönnä asuntolainalle lyhennysvapaalle.

      • Onneksi olkoon

        Niin mutta mitäs sitten jos et saisi sossusta rahaa? Olisitko edelleen sitä mieltä, että ei tunnu köyhistely missään ja lapsi saa olla kotona 3 v saakka?

        Itse olen parisuhteessa ja meillä mies oli sitä mieltä, että on ok laittaa lapsi päiväkotiin. Ja en saa rahaa sossusta (miehen tulojen takia), enkä mieheltä joten...?

        Ja köyhempikin voi olla, jos siitä pitää jotenkin "kilpailla" tai sädekehää itselleen kehitellä. Itse en kotona aikanaan muuttaneena tajunnut hakea sitä rahaa sossusta (omaa hölmöyttä). Ja omat vanhempanikaan eivät aikanaan hakeneet, koska silloin se varmaan oli vaikeampaa kuin nykyään ja "häpeällistä". Vanhempani eivät ikinä ole käyneet ulkomailla, enkä minäkään lapsena. Talo oli, mutta katto vuoti ym. eikä ollut oikein varaa korjata jne. Koulussa kiusattiin, kun ei ollut oikeanlaisia vaatteita, eikä polkupyörää ym.. Raha ei todellakaan ole elämässäni tärkeintä, mutta kyllä sillä jotain merkitystä on, sullekin vai miksi haet sitten rahaa sossusta? Kyllä siinä alkaa rahalle tulla merkitystä, kun laskut jää maksamatta ja perintätoimisto ahdistelee ja kalliiksi sekin tulee kun perintäkulut laitetaan päälle. Ja jos tulee riitaa rahan takia, parisuhde voi kärsiä jne.

        On eri asia, jos pitää välttämättä olla kymppitonnien auto, muotivaatteet itsellä ja lapsella jne.


      • Onneksi olkoon
        Onneksi olkoon kirjoitti:

        Niin mutta mitäs sitten jos et saisi sossusta rahaa? Olisitko edelleen sitä mieltä, että ei tunnu köyhistely missään ja lapsi saa olla kotona 3 v saakka?

        Itse olen parisuhteessa ja meillä mies oli sitä mieltä, että on ok laittaa lapsi päiväkotiin. Ja en saa rahaa sossusta (miehen tulojen takia), enkä mieheltä joten...?

        Ja köyhempikin voi olla, jos siitä pitää jotenkin "kilpailla" tai sädekehää itselleen kehitellä. Itse en kotona aikanaan muuttaneena tajunnut hakea sitä rahaa sossusta (omaa hölmöyttä). Ja omat vanhempanikaan eivät aikanaan hakeneet, koska silloin se varmaan oli vaikeampaa kuin nykyään ja "häpeällistä". Vanhempani eivät ikinä ole käyneet ulkomailla, enkä minäkään lapsena. Talo oli, mutta katto vuoti ym. eikä ollut oikein varaa korjata jne. Koulussa kiusattiin, kun ei ollut oikeanlaisia vaatteita, eikä polkupyörää ym.. Raha ei todellakaan ole elämässäni tärkeintä, mutta kyllä sillä jotain merkitystä on, sullekin vai miksi haet sitten rahaa sossusta? Kyllä siinä alkaa rahalle tulla merkitystä, kun laskut jää maksamatta ja perintätoimisto ahdistelee ja kalliiksi sekin tulee kun perintäkulut laitetaan päälle. Ja jos tulee riitaa rahan takia, parisuhde voi kärsiä jne.

        On eri asia, jos pitää välttämättä olla kymppitonnien auto, muotivaatteet itsellä ja lapsella jne.

        Ja jos nyt luetteloa jatkan, ei ollut munkaan vanhemmilla autoa, eikä kyllä ajokorttiakaan. Sen haaveilemani polkupyörän ostin kesätyöni palkalla. Pulloja tuli kerättyä ym. Olen kyllä tietoinen millaista köyhyys on ja olen oppinut arvostamaan muita asioita kuin rahaa jne.

        Mä en ymmärrä miksi pitää arvostella muita ja pitää itseään muita parempana ja kehuskella, että "ei mulle vaan ois mieleenkään tullut viedä lasta hoitoon vaikka oli kuinka tiukkaa" . On paljon pahempiakin asioita mitä lapselleen voi tehdä? Kai päiväkodit kiellettäs lailla alle 3-vuotiailta jos olisivat niin pahoja paikkoja? Koti varmasti on paras paikka, mutta päiväkodissa "kasvaneesta" voi tulla ihan normaali kansalainen ja vanhemmat voivat rakastaa ja huolehtia lapsesta muutoin parhaalla mahdollisella tavalla.


      • reyhsdgsfd

        Vaan kuinkas kävisikään Suomen jos kaikki muutkin äidit ryhtyis pysyvästi sossun asiakkaiksi? Jos kukaan ei maksa veroja, niin ennen pitkää nuo tuet loppuu ja Suomi on syvässä lamassa kun a) kukaan ei ole töissä ja b) kukaan ei kuluta mitään! Itse en ikinä kehtaisi ryhtyä sossun asiakkaaksi vaan siksi, että voisin itse hoitaa lapset kotona 3v asti, se on järjestelmän hyväksikäyttöä! Jos ei itse ole varaa hoitaa lapset kotona, niin sitten mennään töihin eikä sossuun!

        Ja sitä paitsi monet sossun asiakkaat saavat tukia yhtä paljon tai enemmän kuin pieni- tai keskituloinen perhe ja jos oot naimisissa, et saa välttämättä mitään tukia jos miehes tienaa tarpeeksi ja kun ei kaikissa perheissä se mieskään halua yksin elättää koko perhettä, silloin ei ole muuta vaihtoehtoa naisella kuin mennä töihin! Ja itsehän olet olosuhteiden pakosta kotona, koska et saa töitä! Enkä ole niinkään varma siitä, että kaikki kotihoidossa olevat lapset elävät "stressittömästi" jos vanhemmilla on jatkuva stressi rahan riittävyydestä ja mistä saa ruokaa ja uudet vaatteet kun vanhat hajoaa. Moni kotiäiti on aivan hermoraunio ja huutaa lapsilleen, kun taas työäiti ei ole, koska hänellä on myöskin muuta elämää ja virikettä jne. Ei se päiväkoti tai hoitopaikka ole mikään "kidutuslaitos"!


      • realismia
        reyhsdgsfd kirjoitti:

        Vaan kuinkas kävisikään Suomen jos kaikki muutkin äidit ryhtyis pysyvästi sossun asiakkaiksi? Jos kukaan ei maksa veroja, niin ennen pitkää nuo tuet loppuu ja Suomi on syvässä lamassa kun a) kukaan ei ole töissä ja b) kukaan ei kuluta mitään! Itse en ikinä kehtaisi ryhtyä sossun asiakkaaksi vaan siksi, että voisin itse hoitaa lapset kotona 3v asti, se on järjestelmän hyväksikäyttöä! Jos ei itse ole varaa hoitaa lapset kotona, niin sitten mennään töihin eikä sossuun!

        Ja sitä paitsi monet sossun asiakkaat saavat tukia yhtä paljon tai enemmän kuin pieni- tai keskituloinen perhe ja jos oot naimisissa, et saa välttämättä mitään tukia jos miehes tienaa tarpeeksi ja kun ei kaikissa perheissä se mieskään halua yksin elättää koko perhettä, silloin ei ole muuta vaihtoehtoa naisella kuin mennä töihin! Ja itsehän olet olosuhteiden pakosta kotona, koska et saa töitä! Enkä ole niinkään varma siitä, että kaikki kotihoidossa olevat lapset elävät "stressittömästi" jos vanhemmilla on jatkuva stressi rahan riittävyydestä ja mistä saa ruokaa ja uudet vaatteet kun vanhat hajoaa. Moni kotiäiti on aivan hermoraunio ja huutaa lapsilleen, kun taas työäiti ei ole, koska hänellä on myöskin muuta elämää ja virikettä jne. Ei se päiväkoti tai hoitopaikka ole mikään "kidutuslaitos"!

        sossun rahoilla ei ikinä pääse samoihin tuloihin kuin pienimmätkään palkat.
        Eli kyllä siivoojat ja lähärit elää herroiksi siihen nähden.


      • werewrew
        realismia kirjoitti:

        sossun rahoilla ei ikinä pääse samoihin tuloihin kuin pienimmätkään palkat.
        Eli kyllä siivoojat ja lähärit elää herroiksi siihen nähden.

        No jaa. Mun työkaveri myönsi, että aikanaan kun hän oli opiskelija, vaimonsa oli työtön ja heillä oli kaksi lasta, niin saivat niin paljon erilaisia tukia sossusta ettei kuulemma kannattanut mennä töihin. Kyseiselle ihmiselle tarjottiin kesätyöpaikkaa jollain hieman alle 2000e kk palkalla, mutta saivat enemmän rahaa kuulemma tuista, joten ei kannattanut mennä töihin. JA TÄMÄ OLI TOSI JUTTU!


      • laskemaan..
        werewrew kirjoitti:

        No jaa. Mun työkaveri myönsi, että aikanaan kun hän oli opiskelija, vaimonsa oli työtön ja heillä oli kaksi lasta, niin saivat niin paljon erilaisia tukia sossusta ettei kuulemma kannattanut mennä töihin. Kyseiselle ihmiselle tarjottiin kesätyöpaikkaa jollain hieman alle 2000e kk palkalla, mutta saivat enemmän rahaa kuulemma tuista, joten ei kannattanut mennä töihin. JA TÄMÄ OLI TOSI JUTTU!

        Se ei kannata sen takia, että työn loputtua siinä toimeentulon saamisessa on hankaluuksia. Eli sosiaalitoimi saattaa laskea, että yksi palkka riittää kahdeksi kuukaudeksi.

        Oikeaa tietoa saa netistä esim. toimeentulolaskurista, jossa voi tarkistaa kummin pärjää paremmin.


      • ----------------
        realismia kirjoitti:

        sossun rahoilla ei ikinä pääse samoihin tuloihin kuin pienimmätkään palkat.
        Eli kyllä siivoojat ja lähärit elää herroiksi siihen nähden.

        No kyllä tasan pääsee! Meillä on seitsemänhenkinen perhe ja molemmat vanhemmat käyvät töissä. Itse tienaan keskipalkan tietämissä, mies hieman vähemmän. Silti elämme aivan juuri toimeentulotuen rajoilla. Jos asuisimme vuokralla, niin saisimmekin toimeentulotukea, mutta koska asumme omassa talossa, niin on muutamasta kympistä kiinni, että emme saa. Sen sijaan maksamme asuntolainan lyhennystä (mitä ei huomioida toimeentulotuessa) monta sataa euroa kuukaudessa, mitä ei tarvitsisi vuokralla ollessa maksaa.

        Meidän kohdalla voisi tietenkin ihmetellä, että miksi ihmeessä molemmat käyvät töissä, kun hyvin voisimme jättäytyä vaikka molemmat työelämän ulkopuolelle ja toimeentulotuelle. Nii-in. Sitä itsekin välillä pohdimme. Tulisimme paljon mukavamminkin toimeen, kun autoa ei tarvitsisi pitää, kahta varsinkaan, kun ei olisi töiden takia pakko. Olemme kuitenkin tulleet siihen tulokseen, että nyt kun lapset on tehty ja vanhemmasta päästä lapsia alkaa muutaman vuoden päästä jo aikuistua ja siirtyä meidän elatuksen piiristä itsenäiseen elämään, niin tuet vähenisivät sitä tahtia ja käteen ei koskaan jäisi mitään. Nämä palkat eivät sentään pienene, vaikka menot pienenisivätkin ja työvuosien karttuessa voisivat jopa kasvaa jonkin verran. Ehkä meille siis joskus jää jotain käteenkin. Ja toinen painava syy on se, että en halua elää yhteiskunnan elättinä.

        Mutta siis hyvin monet työssäkäyvätkin saavat myös toimeentulotukea, koska palkat eivät välttämättä riitä elämiseen tai ainakaan perheen elättämiseen.


    • ap12345

      Ei lasta vain vakuutuksella turvata. Lapsi tarvitsee muutakin kuin vakuutuksen. Me asumme perheeni kanssa alle 10 000 asukkaan kylässä, missä ei hirveästi ole palveluja tarjolla. Auto on tästä syystä ja sekin arvoltaan reilusti alle 5000e. Asumme paikassa missä on oltava osittain omavarainen koska aikaa ei aina ole odottaa sitä sossun päätöstä. Emme mekään tee ulkomaanmatkoja, mutta mieheni suvun mökille toisinaan lähdemme rentoutumaan tai pääkaupunkiseudulle sukuloimaan. Sielläkin yöpymiset ilmaisia. Käyn rajan takaa bensaa, jotta säästämme siinäkin. Silti tiukkaa.

      Jos ei käy töissä muutoin kuin sossussa paperintäyttö hommissa, ei välttämättä ole muuta menoja. Jos asut paikassa, missä tarvittavat palvelut lähellä, vähenee menot taas jonkun verran. Me ainakin olemme joutuneet odottamaan kelalta tukipäätöksiä pitkään (jopa 2kk). Milläs rahalla se 2kk eletään?

      Asuinpaikan valintaan on vaikuttanut se että emme ole saaneet asuntoa suuremmasta kaupungista vaikka jonkun aikaa haimme. Pienellä kunnallamme on asumismenot osittain pienemmät, mutta asia kompensoituu roimasti sillä tarvitsemme autoja ja palvelut kauempana. Nyt jos kuntauudistus sotehankkeineen toteutuu, voi käydä niin että ne ovat vielä kauempana.

      Nyt kyllä tämä "kärvistelijä" on tehnyt tutkielmansa väärin jos otanta on vain omakohtainen. Pakko myöntää että Suomessa ei aina ole tasavertaista tukien hakemisen suhteen. Ja tästä on vaikka minkälaista dokumenttia olemassa. Pojallani on myös muita erityisiä menoja, jotka toki kela osittain korvaisi, ei kuitenkaan kokonaan.

      Hienoa jos pystyt ja pidät kärvistelystä, minä en ota riskiä. Mutta puheeni ei mielestäni ole täysin höpötystä sillä itsekkin olen kokeillut keinoni ja saanut mustaa valkoisella päätökset. Tiedän kulumme ja minkä verran on oltava kuukaudessa rahaa. Meillä on muuten lähin kirppis 20km päässä kodistamme ja kyllä siellä käynkin ainakun aikaa vain riittää. Tori.fi:stä ostin pelkät lastenvaunut ja sellaista. Eli käytän paljon käytettyjä tarvikkeita.

      Sanoisin että kolmihenkisellä (kohta neljähenkisellä) perheelläni kulut ovat n. 1500-1800e kuussa. Tosin nyt on pakko käyttää auto korjaamolla, joten siihen vielä ylimääräiset. Tämä siis sisältää lainan, yhtiövastikkeen, veden, bensat (jotka venäjältä), ruoat, sähkö, puhelimet ja netit. Sähkö menee tuohon jos on siinä kuussa pienempi lasku. Sillä sähkölaskut kerrallaan ovat n. 200-300e. Pojallemme saamme tarvittaessa erityistarpeita (kuten atoopikolle voiteita) ja muskari. Ja muut ylimenevät on sitten sovitettava budjettiin. Nyt uudelle vauvalle olen aloittanut tarvikkeiden metsästyksen, vaikkakin syntyy vasta lokakuussa. Kerkesin osan myydä ja antaa eteenpäin esikoisestani.

      Asuntolainasta on meillä ainakin maksettava vähintään korot, emmekä muutenkaan jäisi mielellään lyhennytvapaalle, sillä tulevaisuus voi olla taloudellisesti synkempi kuin nyt. Mehän elämme erittäin epävaakata aikaa taloudellisesti.

      Ennen vanhaan naiset meni lähes suoraan synnytyksen jälkeen pellolle. Nyt meillä on äitiysloma ja joillekkin hyödyllinen kotihoidontuki. Kenties seuraavani kanssa pystyn jäämään kotihoidontuelle sillä jään tälläkertaa työelämästä äitiyslomalle, mikä tarkoittaa että saan suurempaa äitiyspäivärahaa ja saan viettää rauhassa äitiyslomaa ilman hirveää stressia rahasta. Sitten tähtään ansiosidonnaiseen, jotta voin jäädä hitusen pidemmäksi aikaa kotiin.

      Mutta suositan silti että jos todella ajatte tätä asiaa, aloittakaa kansalaisaloite äitiysloman pidennyksistä. Mutta kannattaa sitten ehdottaa, mistä nämä rahat tähän pidennykseen keksittäisiin? Olisiko alvin tai yhteisöveron nostaminen ok?
      Tai sitten kekitään joku aivan uusi verotus. Äskeiset pari lausetta oli sitten ihan ironiaa.
      Luulen että paras tapa on kotihoidontuen suhteuttaminen realistisemmin tai hoitomuotojen laajentaminen.
      Raha ei tuo onnea mutta kyllä se helpottaa asioita suuresti.

    • mä väitän

      Sehän se on se meidän kotiäitien pointti, että kun se kotihoidontuen tosi reipas korottaminen ja kotihoitoon kannustaminen ei edes maksais yhtään mitään, päinvastoin. Päiväkodit on paljon kalliimpia/ lapsi ja siihen päälle kaikki ylimääräiset terveydenhoitomenot (infektiotaudit leviää jne) sosiaalipuolen kulut. Inhimillisyydestä nyt puhumattakaan.. Menetetyt verotulot on olemattomat. Kun se korotettu tuki menis kulutukseen ja sieltä tulis verotuottoa. Pienten lasten äitien (vanhempien) töissäkäynti tulee itse asiassa veronmaksajille todella kalliiksi.

      Ja mitä ap12345:n kirjoitukseen tulee niin eihän se vauvan syntymä koskaan yllätyksenä tule (vaikka raskaus tulisikin). Raskaus kestää sen n. 9kk ja sinä aikana ehtii tehdä auto-, asumis- ym. järjestelyt itselleen ja perheelleen sopivaksi. Ja kelan ruuhkat on toki mulle tuttu juttu. Mutta laki onneksi määrää, että toimeentulotukipäätös on annettava 7 päivässä. eli kenenkään ei todellakaan tarvi elää montaa kk ilman rahaa. (sen ylimääräisen kelan jonojen takia myönnetyn toimeentulotuen joutuu kyllä sitten maksamaan takasi niistä kelan rahoista kun päätös on kelasta myönteinen).

      Mutta arvovalinta se tosiaan aina on, että miten lapsensa hoitaa. Minä en ymmärrä ,että mikä se on se stressi rahasta. Mulla ku ei oo koskaan ollu rahaa/ omaisuutta/ säästöjä niin en osaa stressata. :D

      • Rukouksen asia

        "Mutta arvovalinta se tosiaan aina on, että miten lapsensa hoitaa. Minä en ymmärrä ,että mikä se on se stressi rahasta. Mulla ku ei oo koskaan ollu rahaa/ omaisuutta/ säästöjä niin en osaa stressata. :D "

        Elämä on sijoitus tavallaan niin vanhempien oma, kuin jälkeläistenkin. Vanhus alkaa luonnostaan ajatella tulevaisuuden sijoituspaikkaa taivaan ihanuudessa. Sinne on suuri halu jokaisella. Jeesus sanoi, että mitä se ihmistä hyödyttää, vaikka hän voittaisi itselleen maailman, mutta saisi sielulleen vahingon.
        Eli sielu on suurempi asia voittaa lopulliseen ihanaan kotiin, kuin täällä hetkeksi saada koko maailma!
        Jumala on antanut jälkeläiset meille ensisijaiseksi työksemme huolehtia heidän sielun terveydestään omamme ohella.

        Ja siinä on vanhempien työkenttä. Varsinainen ansiotyö tehdään leivän loppumisen estämiseksi eikä maailman valloittamiseksi.

        Jeesus sanoi, että Jumalan valtakunta on jo teissä itsessänne. Myös Sana sanoo, että lapsi tuo leivän tullessaan ja vanhus vie mennessään. Sen verran pitkään olen nähnyt , että paikkansa pitää. Ja lapsen perheeseen tuoma siunaus avaa oikeita tulolähteitä, kun osaamme niitä rukouksella etsiä. Sellaisia, missä lapsen sielunelämää ei rikota ja missä lapsen ei tarvitse missään vaiheessa tuntea tulleensa hylätyksi.

        Suomalaislasten sielunelämää on hylättynä rikottu jo vuosikymmenet ja lasku näkyy enenevissä määrissä masennuslääkkeitä.

        Jumala on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti. Hän uudistaa kaiken, kun hänen puoleensa käännymme missä vaiheessa elämäämme vain. Ei milloinkaan ole liian myöhäistä . Vanhemmat ovat ensisijaisia rukoilemaan jälkeläistensä puolesta.

        On suuri katumus vanhana kuitenkin, ettei aikoinaan osannut laskea oikein, vaan salli sielujen vahingoittua. Ei estänyt menemästä tuleen. Joka alkaa jo pienen hylkäyksestä.

        Elämä on sijoitus, joka oikein sijoitettuna tuottaa suunnattoman ilon jo täällä maan päällä ja lopuksi iankaikkisuudessa.
        Vanha kansa näki todellisen vaivan pikkulapsistaan ja sai jo maan päällä iloiten katsella heidän jatkuvaa menestystään. Koska itse hoitvat, myös lapset kunnioittivat vanhempiaan.
        Toisin määräsi 70 luvun päättäjät; itse et hoida ja iloitse, mutta tulevat vaurio-ongelmat kärsit itse ja lapsesi.

        Olisiko 40 vuoden erämaavaellus kotien sisäpuolella jo päättymässä? Ainakin rukouksen asia.


    • tarhatäti12345

      Ei se päiväkoti niin kamala paikka ole, uskokaa pois. Ja jos epäilette, että päiväkodissa alle 3-vuotiaalla lapsellanne olisi niin kurjaa, niin ihmetyttää, miksei ketään sitten koskaan kiinnosta puuttua siihen, millaisissa oloissa niitä lapsia sitten hoidetaan. Missä on keskustelu ryhmäkoista, henkilökunnan koulutuksesta, päivähoidon laadusta? Ja kyllä, olen töissä päiväkodissa ;)

    • mä väitän

      Jos en asuisi suomessa, missä soskusta saa sen verran rahaa, että pysyy hengissä ja terveenä niin en olisi koskaan tehnyt lasta :)

    • MinäMi

      SIIS OOTTEKO TE ÄIDIT IHAN SEKOPÄITÄ JOTKA ARVOSTELETTE LAPSEN HOITOON VIEMISTÄ ALLE 3VEE. Siis MILLÄ täälä pystyy elämään jos ei käy töissä Itse olisin halunnut mennä osa-aikatöihin, mutta mitä hyötyä siitä on????plus miinus nolla. aLOITAN KOKOPÄIVÄTYÖT PIAN JA JOUDUMME VIEMÄÄN 1,8V hoitoon. Ei ole herkkua ei..mutta minkäs teet velat on maksettava ja asuakin pitää. Sekä laskut hoitaa. Kun sainesikoiseni pidin itsestään selvänä että palaan töihin jo ennemminkin, mutta niin se vaan muuttuu mielipiteet kun se oma rakas syntyy. Perheessä jossa on isä töissä ja äiti kotona niin miehen tulot vaikuttaa niin ettei mitään tukia saa. KIVA SYYLLISTÄÄ NIITÄ JOILLA EIOLE VAIHTOEHTOA:

      • älä nyt

        viitsi.Täytyy sanoa että olette kyllä aika velkaisia jos ei raha riitä osa-aikaisella työllä.Itsellä neljä lasta,mies ei tienaa maltaita ja asuntolainaakin on,silti pärjätään hoitovapaalla.Mutta elämä on valintoja täynnä..


    • Mielettömyys?

      Mihin kansallamme on pyrkimys

      Elikkä lapset ovat juuri kuin lehmät navetassa. Tekniikan täytyy pelata, että systeemi toimii viimeiseen hengenvetoonsa saakka.
      Ei enää kovin kauan, sen paljastaa teknistyvän henkilöstön jo toisessa ikäpolvessa muuttuneet asenteet lapsiin. Luonnottomiksi. Lapsihan on AINA sama.
      Siinä on geenitutkijalle kenttää, että miten tahallaan stressatut aiemmat lapset ovat levottomasta kasvatuksestaan siirtäneet stressigeenin jälkeläisiinsä.

      On mennyt Suomen moraali alas, kun ensin saadaan kansa uskomaan täydellisesti, että EI lapsi ja äiti kuulukaan yhteen aikuisikään saakka.
      Lapsi ei ole koskaan kuulunut kenenkään toisen ihmisen valtaan kuin vanhempiensa. Päiväkodin levottomuus ja äideistä erotettuna nyt pikkulasten vanhempina oleva kansa on MENETTÄNYT vanhemmuutensa, kun eivät saaneet koskaan normaaliperhe-elämän esimerkkiä varhaislapsuudessaan. Keksittiin hulluus, että lapsella ei ole tunteita Päättäjien teettämin lukemattomin psykologiatutkimuksin, keksittiin hulluus, että lapsella ei ole tunteita ja vaikka olisikin, ne on helppo muokata. Systeemin mieleisiksi. Ja monien muiden väitöksien myötä tuli "TIETOA", mikä puolsi äidin ja lapsen eroittamista 9-10 tunniksi joka päivä.. Itsestään selvänä saatiin rauhassa keksiä ja KEHITTÄÄ kaikenlaista puuhastelua, miten lapsen aika saadaan kulumaan päiväkodissa. Päiväkotityöntekijät eivät olleetkaan siis entisajan kotiapulaisia, vaikka samaa työtä tekevätkin, koska heidät alistettiinkin yhteiskunnan valvontaan ja valtaan. Palkka oli usein suurempi, kuin äideillä äideillä, joiden yhteisestä veropotista yhteiskunta keräsi modernien kotiapulaisten palkan. Eli piika muuttui kalliilla (verorahoilla) koululla koulutetuksi virkaihmiseksi. Hän sai vallan toisen lapseen muokatakseen lasta luonnottomaan olotilaan. Miksi Suomen kansoittaa nyt yhtäkkiä homot ja lesbot?

      Onko päiväkoti sittenkin enemmän pysyvä (40v) hoitopaikka eli sijoituskohde suurelle osalle maamme naisväestöä? Jo kalliista koulutuksestaan alkaen?
      Missä lapsemme ovat heillä pakoitetusti leikkikaluina?

      Sen ymmärtää, että ilmiöitä tulee ja menee, luonnottomiakin. Yleensä ne kukkuu aikansa ja kuolee mahdottomuuteensa. Tämä suomalaisiin hullutettu ilmiö, että lapsi ei tarvitse äitiään on saanut nyt sellaiset mittasuhteet, että todella on pelottavaa.

      Kun kotiapulainen oli kodissa, hän kasvatti lapsia juuri siihen perheeseen kuuluvalla metodilla ja myös koululaiset tuli hoidettua. Kodin huoltoruuhka ei jäänyt häiritsemään sitä, että vanhemmat saivat täysin keskittyä lapsiinsa ja saivat selkeän ja rauhallisen kuvan päivän kulusta. Nyt kodeissa on vallinnut kaaos vanhempien kotiuduttua ja suurin osa avioeroista on ollut seurausta juuri päiväkotisysteemistä. Kaaos tulee, kun lapsi purkaa nälissään metelöivästä karsinastaan vapauduttuaan ikäväänsä ja toisaalta umpiväsyneitä vanhempia odotta kaikki tekemättömät huoltotyöt.

      Vielä yksilapsiset perheet ilman uusperheyttä pysyvät koossa, mutta 3-4 lapsisten perheiden äidin töissäkäyntiä ei kestä.

      MUTTA YHTEISKUNTA HYVÄKSYY JA PORSKUTTAA JA KOULUTTAA PSYKOLOGEJA JA TARJOAA MASENNUSLÄÄKETTÄ.

      SOPII PERÄÄNKUULUTTA KAIKKEIN ENSIKSI JOKAISEN PÄÄTTÄJÄN MIELENTERVEYTTÄ! Mutta erityisesti Sdp:n, tämän päiväkotisysteemin keksijän ja nykyisin sillä saannollaan kerskailevan. Verorahoillamme ylläpidetään hoitopaikkaa terveille lapsillemme 1000 e/kk. Sinne kuuluu silti lapsi viedä, vaikka molemmat vanhemmat makaa yhteiskunnan työttömyyskorvauksilla kotona kaiket päivät. KOSKA TYÖTÖN EI SAA ILMEISESTI TEHDÄ PIMEÄTÄ TYÖTÄ. Eli lasten omakasvatus on noissa lakipykälissä taas työtä, mutta ei 1000 e/kk makseta kotiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5275
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3287
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1857
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1531
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1415
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1297
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe