G: Miksi sinusta tuli XX opiskelija?

abi04

Kerätäänpä vähän taustatietoja yliopisto-opiskelusta.

1) Miksi päätit ryhtyä opiskelemaan valitsemaasi alaa?

2) Millä kriteereillä valitsit alasi?

3) Kuinka kauan olet haaveillut alasta?

4) Montako kertaa jouduit pyrkimään/ osallistuit pääsykokeeseen?

5) Jos opiskelet, ovatko suunnitelmasi toteutuneet eli onkom opiskelu sitä, mitä ajattelitkin? Oletko tyytyväinen valintaasi?

6) Vinkkejä ym. alalle pyrkiville.

7

1885

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jansku

Kotieläinten jalostustiede, HY

Alkuperäinen unelma-ammatti eläinlääkäri. Matikkapäätä ei kuitenkaan riittävästi, joten valitsin seuraavaksi kiinnostavamman alan.

Halusin ehdottomasti yliopistoon ja maisteriksi. Harrastin ratsastusta ja meillä oli koira, siksi eläinalalle.

Eläinlääkäriksi pikkutytöstä, kotieläintieteet tulivat tietoisuuteen ehkä joskus lukion tokalla. Opo ei kylläkään tiennyt alasta juuri mitään.

Abikesänä kävin katsastamassa kokeet ja jäin muutaman pisteen päähän sisäänpääsystä. Toisella kerralla sisään. Piti osata kemiaa, kansantaloutta ja bilsaa.

5) Jos opiskelet, ovatko suunnitelmasi toteutuneet eli onkom opiskelu sitä, mitä ajattelitkin? Oletko tyytyväinen valintaasi?

Opiskelu on osoittautunut odotettua kiinostavammaski. Olin aluksi tosi pettynyt etten ollut lukenut pitkää matikkaa, fyssaa ym. eläinlääkikseen vaadittavia aineita. Kun lähdin opiskelemaan eläinjalostusta huomasin, että tämähän on tosi kiinostavaa, oma ala.

Maatalous-metsätieteellisen koulutusta tunnetaan turhan heikosti. Oikis, lääkis ja kauppis tunnetaan, mutta kannattaa ehdottomasti surffailla myös muiden tiedekuntien sivuille!

• do re mi

Yleinen historia, TY

1) Kiinnostanut yläasteajoista lähtien, tosin olin ensin toisella alalla kunnes tajusin ettei tämä ole mun juttu.

2) Hmm...no edelleenkin kiinnostuksen takia. Suomen hissa olisi ollut toinen vaihtoehto, mutta se olisi sitten rajautunut vain Suomeen ja Pohjoiseen. Turku sen takia kun tykkään kaupungista.

3) En nyt tiedä olenko haaveillut...kiinnostusta on ollut aina. Jos olisin haaveammatissani, olisin kai eläintenhoitaja jossain safarilla :) Tai sellainen Matkapassi-reissaaja..tai ammattimuusikko/taiteilija. joka ei ole nälkätaiteilija..

4) Tokalla kerralla tärppäsi. Ekalla kerralla en liiemmin lukenut, menin vain ihmettelemään.

5) Opiskelu ei ole sitä mitä ajattelin/odotin. Vaikka tiesin että yo:ssa luettavaa yms on ja paljon, niin silti kirjavyöry ja työn määrä yllätti minut. Välillä niinkin paljon etten jaksanut avata yhtään kirjaa ja pistin homman läskiksi..Ei kannata unohtaa vapaa-aikaa. Myöskin opintojen ohjaus on aika puutteellista. Pitää erikseen varata aika jne..paljon neuvoa tarvitsevia. Olen kai tyytyväinen valintaani. Tosin jos työllistymistä ajatellaan, niin olisin nyt jo tod. näk. vakituisessa työssä (tiedä sitten kuinka mielekkäässä) jos en olisi keskeyttänyt aiempaa koulua. Ei humanisteilla ikinä ole mitkään takuuvarmat työmarkkinat, päinvastoin. Pitää vain toivoa että käy säkä, ja olla aktiivinen.

6)Vinkkiä kerrakseen..
      -Jos et pidä yliakateemisuudesta ja lukemisesta, ei kantsi hakea (itsestäänselvyys?!)
      -Lue mielenkiinnosta, älä suorittamisen pakosta (helppo sanoa!)
      -Kyseenalaista asioita
      -älä ole liian kunnianhimoinen. 2- ei ole huono arvosana niin kuin monelle tuntuu olevan. Ykköselläkään alkava ei ole välttämättä huono. Kunhan keskiarvo pysyy siinä että pystyy jatkamaan opintojaan (jos haluaa).

No voisin vaikka mitä laittaa, mutta ne on sitten enemmänkin jos on jo päässyt tänne. Olen huomannut että moni alkaa olemaan itsekin ärsyttävän akateeminen kun ollaan yliopistossa. Huomaa etenkin seminaareissa. Itse en sovi luonteeltani tänne alkuunkaan. AMK oli leppoisampi paikka, stressittömämpi ja rennompi.

• jeu

Valtiot. yo, pääaineena sosiaalipolitiikka

1. Ala kiinnosti minua jo pitkään. Pari muutakin vaihtoehtoa minulla oli vielä yläasteella, mutta päädyin kuitenkin valtiotieteelliseen.

2. Yleinen kiinnostus aihetta kohtaan oli ehdottomasti tärkein kriteeri. Muihin vaihtoehtoihini verrattuna tämä tarjosi myös monipuolisemmat ja "paremmat" työmahdollisuudet.

3. Jostain sieltä yläasteajoista asti.

4. Pääsin ekalla yrittämällä sisään. Olin samaan aikaan päätoimisesti töissä, joten kevät oli kyllä aika rankka. Mutta kannatti tietysti; tulipahan asia kerralla hoidettua.

5. Opiskelu on ilman muuta sitä mitä odotinkin, ja paljon enemmänkin. Olen enemmän kuin tyytyväinen valintaani!

• Sic

- Suomen kieli on ollut aina vahva alue meikäläiselle. Suosikkihakukohteeni ala ei kuitenkaan ollut, mutta koska himoitsemani pääaine on vapaa aine ja suomi rajoituksen alainen, niin paljon parempi päästä suomea lukemaan, ettei tarvitse erikseen hakea sitä sivuaineeksi (joksi sen ainakin haluan, koska todella pidän suomen kielestäkin) :)

- Olen aina halunnut opiskella yliopistossa jotakin humanistista alaa. Olen kiinnostunut oikeastaan kaikesta, mitä humanistisen tiedekunnan katon alta löytyy, joten ei niin väliä, mille alalle päädyin... ja ainahan voi tosiaan sitä pääainetta vaihtaa. Suomen kielestä on humanistille aina hyötyä. Suomea olen lukenut jo miltei perusopintojen verran avoimessa yliopistossa, joten haluan jatkaa opintojani pidemmällekin. Ajattelin myös jossakin vaiheessa, että suomea olisi helpompi päästä lukemaan, mutta olin hilkulla päästä myös mieliainettani lukemaan, joten ei se paljon vaikeampaa ollutkaan. Nyt olen todellakin iloinen, etten jäänyt jonottamaan että pääsisin lukemaan lempiainettani, koska sitten en saisi suoraa jatkaa suomen kielen opintojani ja se harmittaisi!

- Haavealat ovat vaihdelleet, mutta yliopisto ja humanistiset aineet ovat aina pysyneet. Suomen kielestä en voi sanoa haaveilleeni, mutta se on ollut aina lähellä sydäntä ja tulee olemaan elämässä aina jotenkin mukana.

- Kaksi kertaa hain ja toisella kerralla tärppäsi. Olen enemmän kuin tyytyväinen. Molemmilla kerroilla yritin tosissani, mutta ensimmäisellä yrityksellä ei ollut oikein sitä sisäistettyä ymmärrystä mukana.

5) Jos opiskelet, ovatko suunnitelmasi toteutuneet eli onko opiskelu sitä, mitä ajattelitkin? Oletko tyytyväinen valintaasi?
      - Vielä en ole päässyt aloittamaan opintojani yliopistossa, mutta avoimen yliopiston opintojen perusteella sanon, että opinnot ovat ehkä yllättävänkin teoreettisia, mutteivät mitenkään kamalia tai raskaita. Omalla tavallaan kiehtovaa nähdä suomen kieli kielitieteellisestä näkökulmasta (kielitiedettä aionkin sivuaineenani lukea)

- Pääsykokeessa ei ole niinkään tärkeää, että osaa ulkoa joka sanan kirjoista, vaan pitää ymmärtää lukemansa. Jos ei ekalla kerralla pääse, kannattaa mennä avoimeen, jossa oppii todella hyvin tieteellistä ajattelua yms. mistä kokeessa on hyötyä. Kun tietää tajuavansa asian, voi olla paljon itsevarmempi.
      - Jos ei teoreettinen lähestymistapa kieleen kiinnosta, ei kannata hakea lukemaan tätä alaa. Suomen kielen opinnot eivät ole mitään luovaa kirjoittamista ja runoanalyysia, vaan joskus hyvinkin "matemaattista" kielen osasilla pelaamista ja muinaisten äännejäänteiden tutkiskelua. Teoreettisuutta ei pidä kuitenkaan säikähtää! Se on vain uusi näkökulma suomen kieleen, mikä ei mielestäni todellakaan tapa kiinnostusta kieleen, vaan selittää asioita, jotka me tunnemme lukiopohjalta pelkkinä sääntöinä. On paljon mukavampaa käyttää sääntöjä, kun tietää, mistä ne ovat saaneet alkunsa.

• lotte

Opiskelen ruotsia.

Oikeastaan päädyin ko. koulutukseen vähän vahingossa. Ruotsi tuntui kiinnostavalta, mutta en oikeastaan voi sanoa seuranneeni minkäänlaista kutsumusta.

Kiinnostuksen perusteella. Toinen kriteeri oli se, että toiseen kiinnostavaan alaan olisi pitänyt lukea niin plajon, että en jaksanut kirjoitusten jälkeen sitä pääsykoetta edes ajatella. Ja kolmas kriteeri se, että kun en kerran tiennyt että haluaisin ehdottomasti jotain tiettyä juttua opiskelemaan, niin ajattelin että kokeillaan nyt sellaista alaa mitä voi opiskella kotikaupungissa.

Joskus yläasteella haaveilin vitsinä, mutta sitten en. Oikeastaan abivuoden tiesin että ehkä haluaisin opiskella ruotsia, kävin mm. abi-infossa tutustumassa juuri vieraiden kielten laitokseen.

Ekalla kerralla pääsin.

Opiskelu on ollut paljon, paljon ihanampaa kun koskaan osasin kuvitella. En oikeastaan tiennyt millaista opiskelu olisi, eikä minulla ollut siitä mitään kuvitelmiakaan. Olen enemmän kuin tyytyväinen valintaani.

Ei kannata ottaa paniikkia vaikka ei pääsykoekirjasta mitään tajuaisikaan (kielitieteellinen opus, ainakin useimmissa yliopistoissa Kaisa Häkkinen) - sisään voi päästä vaikka saisi siitä osiosta 2 pistettä niinkuin minä sain. Kannattaa olla rohkea suullisen kielitaidon kanssa, harjoittelemalla oppii.

• Michael

Vaasan yliopisto: ECS -kansainvälisen hallinnon koulutusohjelma

Olen kiinnostunut EU asioista. Ohjelmassa kansainväliseen hallintotieteeseen yhdistetään runsaasti kieliopintoja ja muun muassa kulttuurien välistä viestintää.

Mielenkiinto alaa kohtaan oli etusijalla. Tulevaisuudessa pitäisi olla hyvät työllistymismahdollisuudet, koska Suomessa on vähän tämän alan asiantuntijoita. Meilläkin opiskelijoita aloittaa vuodessa vain 10.

Ohjelma perustettiin EU -rahoituksella Suomen liittyessä jäseneksi. Luin EU-virkamieskoulutuksesta lehdestä, ja päätin lukiolaisena, että tuonne on päästävä.

Pääsin sisään ensimmäisellä kerralla tiedekuntaan. Ohjelmaan piti lisäksi hakea tämän jälkeen ensimmäisen vuoden aikana tiedekunnan sisällä.

Olen erittäin tyytyväinen valintaani. Lisäksi olen saanut jo opiskeluaikana työkokemusta organisaatioissa, joissa työskentelemisestä olen pitkään haaveillut. Opiskelussa erittäin positiivista ovat myös laadukkaat ulkolaiset professorit joita saapuu Vaasaan vuosittain. Runsas englanninkielen käyttö opiskelussa on myös positiivista(Gradu ja kirjalliset työt englanniksi). Pakkoranska on ollut hyödyllinen työelämässä.

Jos ala kiinnostaa, niin ei muuta kun kirja käteen, ja ensi vuonna pyrkimään. Kielitaitoa kannattaa tosiaan prepata ennen opiskelujen aloittamista.

• abi03

Lääketiede

Kiinnostus ihmisen biologiaan, terveyteen ja farmakologiaan on kova. Vaikka tieto lisää tuskaa, luo lääketieteellinen tieto turvallisuuden tunteen itselle ja lähimmäisille.

Haluan tehdä työtä ihmisten parissa. Lääketieteen opinnot tuntuivat koostuvan kaikista niistä aiheista, joista olen kiinnostunut.

Enemmän tai vähemmän koko ikäni.

Yhden kerran.

5) Jos opiskelet, ovatko suunnitelmasi toteutuneet eli onko opiskelu sitä, mitä ajattelitkin? Oletko tyytyväinen valintaasi?

Opiskelu on melko hyvin vastannut odotuksiani, vaikka ensimmäinen vuosi olikin lähes pelkkää biokemiaa. Tästä eteenpäin kurssit kuulostavat toinen toisiaan mielenkiintoisimmilta. Olen erittäin tyytyväinen valintaani.

6) Vinkkejä ym. alalle pyrkiville

Aito kiinnostus alaan ja hyvät istumalihakset auttavat. Lue Galenos huolella ja pyri hahmottamaan asiat kokonaisuuksina. Niistä on sinulle hyötyä opinnoissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Päivän Riikka: polttoöljyn hinta räjähti

Näyttää tuo putinismi ilmenevän persuissa myös Suomen yrittäjien kampittamisena. Polttoöljy on se katalyytti, joka pitää
      Maailman menoa
      36
      2161
    2. Mökkejä ostellaan nyt ihan hulluna!

Tyypilliset lainamäärät on yli 500 000€ mökkejä ostellessa eli erityisesti tuollaiset miljoonamökit on nyt suomalaisten
      Maailman menoa
      64
      2002
    3. Helsingin yllä valopalloja

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1508be00-28c9-4156-83dc-0be5e7aa3066 "Helsingin taivaalla lensi lauantaina puolen yön
      Sinkut
      121
      1930
    4. HÄLYYTYS!!

Ukraina se hyökkää jo Suomen maaperälle. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/645b83ce-e074-4f00-8b99-245d01b38a36
      NATO
      387
      1663
    5. Kovasti on hävittäjiä ilmassa. Nytkö se alkoi?

Onko nyt sota ?? `Vai harjoituksiako vain? Hävittäjät pörrää kovasti.
      Kouvola
      103
      1631
    6. Helsingin yllä lensi yöllä jotain outoa puolen yön aikaan valopalloja

Poliisi on saanut tapauksesta yhden havaintoilmoituksen. Valopalloja oli noin parikymmentä ILtalehdessä on video tapah
      Maailman menoa
      124
      1464
    7. Millainen on naisellinen nainen

Nyt kun taas mennään keikkuen kesään, niin millainen nainen on naisellinen? Pukeutuminen, olemus, puhetapa, jne. Vilma n
      Sinkut
      182
      1082
    8. Raamatullinen kaste

Seurakunnassamme kastettiin mm eräs muslimi, joka oli tullut uskoon. Hän oli ollut Suomessa viitisen vuotta. Hän oli lu
      Kaste
      53
      967
    9. Mitkä asiat kaivatun ajattelussa

Ihmetyttävät? Mikä on tullut yllätyksenä?
      Ikävä
      73
      895
    10. Mitkä olisivat kolme tärkeintä

vihjettä kaivatustasi?
      Ikävä
      27
      889
    Aihe