Millainen paikka Tyks on synnyttää? Kuulemani mukaan kätilöt ovat olleet hivenen töykeitä ja esim. imetyksen opetuksessa on ollut puutteita.
Millaiset mahdollisuudet Tyksissä on mahdollisimman luonnonmukaiseen synnytykseen? Jotenkin tuntuu kun se on iso sairaala, että siellä suositaan kauhean laitosmaisia synnytyksiä, puudutukset ja kaikki viimeisen päälle ja "sidotaan" piuhoihin. Minä haluaisin ainakin liikkua ja kokeilla ammetta yms...miten henkilökunta suhtautuu äidin toiveisiin? Ei kai vain naljailla selän takana ensisynnyttäjän "vaatimuksille"? Myöskään epparia en halua ellei ole ihan pakko oikeasti. Pelottaa...
TYKSin synnäri
8
1260
Vastaukset
- LIINU
olen itse synnyttänyt tyksissä ja minulla ainakin oli tosi ihana kätilö sekä muu henkilökunta,minun toiveet otettiin huomioon ja sain kokeilla kaikkia mikä helpotti oloa..imetyksen suhteen ei myöskään ollut puutteita ja heti tuli neuvoja kun kysyi,totta kai joukkoon mahtuu myös töykeitä hoitajia mutta enemmän ne on ihania ja auttavaisia.kaipa sitä joka sairaalasta kuulee huonoja kokemuksia mutta kyllä yleensä ensisynnyttäjä saa hyvän kohtelun.onnea vaan odotukseen ja synnytykseen!!!!
- Heppu
No - isommassa sairaalassa on aina paremmat valmiudet komplikaatioiden hoitoon sellaisten sattuessa. Kaippa senkin luulisi jotain painavan.
TYKSistä voi löytyä hätäsektion sattuessa ratkaisevat 5-10 minuuttia nopeampi toiminta johonkin luomusynnytyksiä junailevaan pikkusairaalaan verrattuna. Minä synnyttäisin yliopistosairaalassa jos saisin valita.- tyksissä myös synnyttänyt
Itse synnytin toisen ja kolmannen lapsen Tammisaaressa, joka nimenomaan kannustaa luonnonmukaiseen synnytykseen. Siellä oli kaikki valmiudet kuitenkin hätäsektioon ja halutessa sai synnyttää ihan "tehosairaalamaisesti" jos halusi. Palvelukin oli ensiluokkaista, ei kiirettä, ja todella upea työilmapiiri.
- Heppu
tyksissä myös synnyttänyt kirjoitti:
Itse synnytin toisen ja kolmannen lapsen Tammisaaressa, joka nimenomaan kannustaa luonnonmukaiseen synnytykseen. Siellä oli kaikki valmiudet kuitenkin hätäsektioon ja halutessa sai synnyttää ihan "tehosairaalamaisesti" jos halusi. Palvelukin oli ensiluokkaista, ei kiirettä, ja todella upea työilmapiiri.
Kylläkyllä. Mutta asiaa tuntematon ei tiedä mitä todellisuudessa tarkoittaa että pikkusairaalassa on rajallisemmat resurssit. Päivystysaikaan toiminta on väistämättä isoa sairaalaa hitaampaa (vaikka teoriassa hätäsektiovalmius on myös yöllä). Jos käy niin huonosti että lapsi tarvitsee erikoisempaa apua, pikkusairaalassa ei välttämättä ole päivystävää lastenlääkäriä (vaan nukutuslääkärin pitää ottaa muksu hoitoonsa) ja mikäli sekä äiti että lapsi tarvitsevat tarkempaa huomiota yhtä aikaa, pikkusairaalassa loppuvat väistämättä kädet päivystysaikana. Puhumattakaan synnytyskomplikaatioiden hoitorútiinista, joka tietystikään ei ole periferiassa parhaimmillaan.
Komplikaatiottomat synnytykset on oikein mukava hoitaa pikkusairaalassa, mutta komplikaation sattuessa sairaala jossa on keskola (ja neonatologipäivystys) on ihan ehdoton paikka.
- rv 34+
Mulle sanottiin neuvolassa, että synnärille ei pääse kuin synnyttäneet, ilmeisesti siellä ei ole miehiä. Lapsivuodeosastosta sanottiin, että siellä ovat kaikki ne synnyttämättömät kätilöt, jotka saattavat olla katkeria tuoreille äideille ja käyttäytyvät törkeästi. Näin siis mun neuvolassa, jonka ihminen ollut siellä kätilönä varmaan 20 vuotta, nyt vain neuvolassa. Kehotti lähtemään kotiin, jos hoitajat töykeitä, hän vaikka tulee joka päivä käymään kotiin ja auttamaan imetyksen aloituksessa. =)
- mymmeli
Mulla on takana kaks synnytystä tyks:ssa. Ensimmäinen 1998 toinen nyt heinäkuussa. Hurja ero niin tapahtumana, kuin henkilökunnankin osalta. Esikoisen synnyttämiseen SAIN epiduraalin kun itse niin toivoin. Ensimmäinen, jota silloin sairaalaan mennessä kysyttiin, oli omat toivomukset synnytystä koskien. Kätilö oli oikeen huomaavainen ja oloni turvallinen koko synnytyksen ajan. Lapsivuodeosastolla sain neuvontaa vaipanvaihdosta "ilolihas-jumppaan", ja kaikkiin kysymyksiini ym. vastattiin tosi mukavasti.
Tämä toinen lapseni syntyi täysin "luomusti" -eli ilman mitääm kipulääkitystä. Näin OMASTA TOIVOMUKSESTANI. Kätilö oli rohkaiseva ja muistutti, että lääkkeistä saa apua jos haluaa. Hätäsektiovalmiuson älyttömän iso plussa yliopistosairaalalle -olisi meilläkin voinut olla tarvetta, sillä vauvalla oli napanuoran kanssa ongelmia.. Lapsivuodeosastolla tusin sitten joutuneeni kokonaan unhon yöhön, sillä uudelleensynnyttäjää ei liiemmin käyty katsomassa. Lääkettä sain ja kysymyksiin vastattiin..ehkä olisin toivonut henkilökunnalta enemmän "mielenkiintoa.."????
TYKS on kuitenkin hyvä ja turvallinen paikka synnyttää. Rohkeasti vaan... ;) - Rouva
mymmeli kirjoitti:
Mulla on takana kaks synnytystä tyks:ssa. Ensimmäinen 1998 toinen nyt heinäkuussa. Hurja ero niin tapahtumana, kuin henkilökunnankin osalta. Esikoisen synnyttämiseen SAIN epiduraalin kun itse niin toivoin. Ensimmäinen, jota silloin sairaalaan mennessä kysyttiin, oli omat toivomukset synnytystä koskien. Kätilö oli oikeen huomaavainen ja oloni turvallinen koko synnytyksen ajan. Lapsivuodeosastolla sain neuvontaa vaipanvaihdosta "ilolihas-jumppaan", ja kaikkiin kysymyksiini ym. vastattiin tosi mukavasti.
Tämä toinen lapseni syntyi täysin "luomusti" -eli ilman mitääm kipulääkitystä. Näin OMASTA TOIVOMUKSESTANI. Kätilö oli rohkaiseva ja muistutti, että lääkkeistä saa apua jos haluaa. Hätäsektiovalmiuson älyttömän iso plussa yliopistosairaalalle -olisi meilläkin voinut olla tarvetta, sillä vauvalla oli napanuoran kanssa ongelmia.. Lapsivuodeosastolla tusin sitten joutuneeni kokonaan unhon yöhön, sillä uudelleensynnyttäjää ei liiemmin käyty katsomassa. Lääkettä sain ja kysymyksiin vastattiin..ehkä olisin toivonut henkilökunnalta enemmän "mielenkiintoa.."????
TYKS on kuitenkin hyvä ja turvallinen paikka synnyttää. Rohkeasti vaan... ;)Olen itse koulutukseltani kätilö ja nyt odotan esikoistani. Voi tietysti olla, että sairaalassa resurssit on keskittyneet ensisynnyttäjiin. Voi tietysti olla, että toissynnyttäjiä ei haluta/uskalleta ohjata. Toisaalta oletetaan muistavan. Toisaalta jotkut voisivat ärsyyntyä liiallisesta ohjaamisesta. Tiedä häntä, missä kulkee kultainen keskitie. Uskoakseni myös TYKSissä saa apua lapisvuodeosastolta jos pyytää.
- mymmeli
Rouva kirjoitti:
Olen itse koulutukseltani kätilö ja nyt odotan esikoistani. Voi tietysti olla, että sairaalassa resurssit on keskittyneet ensisynnyttäjiin. Voi tietysti olla, että toissynnyttäjiä ei haluta/uskalleta ohjata. Toisaalta oletetaan muistavan. Toisaalta jotkut voisivat ärsyyntyä liiallisesta ohjaamisesta. Tiedä häntä, missä kulkee kultainen keskitie. Uskoakseni myös TYKSissä saa apua lapisvuodeosastolta jos pyytää.
Niin, en todellakaan tarkoittanu, että kohtelu lapsivuodeosastolla ois ollu jotenkin hunoa tms. mut eipähän liikaa tuputettu apua. Olen TODELLA kiitollinen koko osaston henkilökunnalle -oikeasti. Vastasynnyttänyt on vaan vielä vähän "pihalla" kaiken kokemansa jälkeen ja alkaa ajatella kaikenlaisia asioita vasta sairaalasta kotiuduttuaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi704868Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1134580- 794050
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak963937Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1222984- 352728
- 282667
- 372652
- 392623
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k232474