Hei,
Toisinaan laitorissa ollessa masto alkaa pumppaamaan varsin ikävästi. Masto värisee eteen-taakse suunnassa eikä sivusuunnassa. Värinä ei missään nimessä kuulosta hyvältä kun koko vene tuntuu tärisevän etenkin kun nukkuu maston alla.
Usein värinää tulee kun tuuli on sivulta. Olen kiristänyt ja löysännyt hekkiä, yrittänyt nostimilla jännittää mastoa suuntaan ja toiseen. Mikään ei tunnu auttavan.
Tämä tuskin on ainutlaatuista, joten miten olette saaneet mastonne rikattua niin ettei resonointia tule? Kyseessä on toppiriki ykdellä saalinkiparilla. Ei barduunoita, mutta babystaagi löytyy.
Masto pumppaa ikävästi
12
5234
Vastaukset
- s/y timjaminkukka
Monet käyttävät ko. vaivaan sellaista konstia,että vetävät maston etupuolelle fendarin kiinni tiukasti maston pystysuunnassa.Eli kokeilu menee ensi kaudelle,ellet testaa asiaa spinnuunnostimella tms.Katsopa satamassasi veneitä niin huomaat,että joissain fendari voi olla.Hyvä ja toimiva konsti.
- Ping
Nyt meni selitys yli hilseen. Voisiko saada tarkennusta.
- pong
Ping kirjoitti:
Nyt meni selitys yli hilseen. Voisiko saada tarkennusta.
siis: vetävät itsensä kiikkumaan mastoon maston suuntaisesti. ei pumppaa enää.
- Jari
kun kiristin takavanttia,mutta kannattanee pyytää joltain asiantuntevalta apua ettei loppukauden keleissä tule vahinkoa...
- tsbmw
Jos masto on läpi kannen ja sen voi kiilata kannen läpiviennistä niin sillä vanttien kiristys?
Resonanssi estetään periaatteessa lisäämällä tukipiste resonointipituuden n. 43% kohdille. Mistä aiheutuu se voima joka resonoinnin aiheuttaa? Miten purje puomi säilytys ja tuenta, vaihtoehtoja kannattaa testata. - Exxä
..että kyse on maston ääntelystä ja ettei se aiheudu vanttien TAI mikä todennäköisintä DIRKIN värähtelystä????????
Omassani dirkki on se joka soittaa ja mastokin alkaa värähtelemään hienoisesti - tai siis dirkki on "kieli" ja masto kaikuelementti kuten kitarassa.. - sen säätöä oon opetellu pari kesää - omalla kohdalla se poistui kun löysään ison levangin yöksi aivan löysälle, estän puomin heilahtelun irtokumiköydellä..
Mutta syy oli dirkissä (köysi) joka tuulessa lähtee soittelemaan kun ison skuutti on tiukattu ja sen seurauksena mastossakin tuntee värinän.
Kokeile dirkkiä - se on mun neuvoni!!
VINKKI - "pumppaa" -termiä käytetään aivan eri asiaan..! - Jebe
on ollut (on vielä jossakin määrin) sama ongelma, eli masto todella pumppasi voimakkaasti/nopeasti edes takaisin veneen pituussunnassa laiturissa kun tuuli tuli suurin piirtein sivulta.
Käsittääkseni tämä ei ole mikään harvinainen ongelma, ja se johtuu maston profiilista.
Ilmiön syy on, että sivutuuli virtaa vuorotellen mastoen etu- ja takapuolelta, jolloin toiselle puolella syntyy "tyhjiö" ja masto siirtyy sinnepäin. Virtausta pitäisi siis saada häirittyä, ja mainittu fendarijuttu tähtää juuri tähän. Seldenilläkin pitäisi olla samaa tarkoitusta varten tehty "solmio", jonka voi vetää mastouraan, on vaan hiukan ongelmallista jos on isossa ratsastajia.
Dirkissä kiinni oleva puomi purjeineen vielä voimistaa ilmiötä.
Minulla ei auttanut fendarisyysteemi, mutta ilmiö kuitenkin lähes loppui kun kokeilin eri kallituskulmia ja prebendiä maastolle ja ilmeisesti löysin sopivat, pientä värinää vielä huomaa, mutta pieni alkuperäiseen verrattuna.
Ilmiön syitä minulle selitti Scandi Yachtin Nisse Luoma.- Jaffa
Jos kannatat puomia dirkillä joka on kiinteä eikä juokseva niin varmasti pitää metakkaa.
- Wing
Kiitoksia hyvistä neuvoista! Kokeilen fendari kikkaa ja yritän myös hieman muuttaa maston asentoa.
- Pasi
Wing kirjoitti:
Kiitoksia hyvistä neuvoista! Kokeilen fendari kikkaa ja yritän myös hieman muuttaa maston asentoa.
Minulla samantyyppisessä takilassa oli sama taipumus. Helpoin korjaus oli laskea puomi avotilan sivuun kantta vasten jolloin dirkki jää löysäksi. Toimii ilman virityksiä.
- Wing
Pasi kirjoitti:
Minulla samantyyppisessä takilassa oli sama taipumus. Helpoin korjaus oli laskea puomi avotilan sivuun kantta vasten jolloin dirkki jää löysäksi. Toimii ilman virityksiä.
Meillä puominkannatinta oikeastaan käytetään vain reivatessa. Kun iso on alhaalla niin puomi on päästään kiinni backstaagista roikkuvassa vaijerissa.
Ehkä sekavasti sanottu, mutta tuon en usko auttavan. Kokeilen kuitenkin viikonloppuna.
- KPt
Onkos sulla alemmat sivuvantit kannessa ylävanttien keula vai peräpuolella? Jos alavantit kiristetään ylävanttien takapuolella oleviin rautoihin, niin maston ei pitäisi "pumpata" ..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1254813Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa113479Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1363272Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss282716Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu842453Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181813Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo91434Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1211309Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut101249Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky41248