Haluisin tietää onko kellään ollut tai on sellasta fobiaa kuin mulla,nimittäin ikkuna-fobia. En ole koskaan tykännyt ikkunoista, oli ne sitten talojen ikkunoita,ovien,kauppojen, lähempänä tai kauempana minusta,niin aina kun kävelee talojen ohi, tuntuu että sieltä joku näkee mut ikkunasta ja se tietää mihin menen. Joskus se ei ole niin paha jos joku on mun kanssa kävelyllä,mutta yksin ollessa se voimistuu,tosi outoa tämä, sitä on jatkunut lapsesta asti.
Ja toinen on tämä kaupassa käynti,kun lähestyy kassaa ja joutuu odottamaan niin ahdistuu ja haluaa pois sieltä,silloin tuntuu että ihmiset näkee epävarmuuden.
Että joskus jättää ostamatta sitä mitä tarvitsisi ja ostaa jotain muuta.
Yhdelle ainoolle ihmiselle olen puhunut tästä, ja hänellä oli itellä pelkoja vaikka ei samanlaisia kun minulla,olen keski-ikänen ja tämä hävettää ja haittaa elämää, vastauksia kiitos.
Fobiat ja pelot/jännitystilat.
3
304
Vastaukset
- ......
Itse asiassa, kun ajattelen, taitaa minullakin olla samanlainen pelko, tosin ilmeisesti paljon lievempänä.
Pelkään yleensä vain, kun olen sisällä jossain rakennuksessa ja olen yksin/muut nukkuvat. Pelkään kulkea ikkunoiden ohi, kuvittelen että sieltä joku katselee minua pahat mielessään.
Nykyään pystyn rohkaisemaan itseni ja kulkemaan ikkunan ohi, tuijotan siihen ja totean, ettei siellä ole mitään.
En koskaan ennen ole ajatellut, että kyse olisi mistään fobiasta. En edes ole ajatellut että pelkään, se on ollut jotenkin ihan tavallista. - Anonyymi
En ole selkeästi ainoa ikkuna-fobiani kanssa :D
- Anonyymi
Et ole ainoa. Minulla se ei ole juuri ikkunat, mutta eräät muut asiat ympäristössä. Tiedostan kyllä omalla kohdalla mistä ne johtuvat, tietyistä lapsuusmuistoista. Ihmisistä, jotka valvoivat, "vaanivat" ja kontrolloivat minua. Olivat ihan lähiperheeni aikuisia. Henkistä ja väkivaltaa ja emotionaalista hyväksikäyttöä siis, se on hyvin ahdistavaa, varsinkin kun lapsena ei pääse sitä pakoon.
Koetan sanoa itselleni, että nykyhetki ei välttämättä ole sellainen. Kaikki ihmiset eivät ole sellaisia. Toisaalta on myös tärkeää ettei vähättele omia tuntemuksiaan ja havaintojaan. On ihmisiä, jotka todella toimivat niin, ja heillä on siihen omat syynsä, omat traumansa. Maailma ei ole aina turvallinen. Ei ole mitenkään omituista pelätä joskus, peloille on tosipohja, täytyy vain ajatella että olen fiksu kun osaan pelätä, koska en voi tietää, onko ympäristö turvallinen. Kukaan ei voi väittää sen paremmalla tiedolla kuin minäkään että se olisi varmasti turvallinen, ja ne jotka heittäytyvät kaikkitietäviksi herättävät pohjimmiltaan vain enemmän pelkoa ja epäluottamusta koska sellaiselle kaikkitietävyydelle ei ole perusteita.
Pelko voi vähentyä vähitellen, mutta ei siten että sen tukahduttaa. Yleensäkin jos ihmiset haluavat että heihin luotetaan, se on asia joka täytyy ansaita. En pelkää aina, enkä kaikkia, enkä kaikkialla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?
Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,714245Miksiköhän vasemmistossa on niin paljon ns. tapatyöttömiä ja muita köyhiä?
Tokihan Minja Koskela oli sitä mieltä, että ei terveenkään ihmisen ole pakko tehdä töitä, sitä neuvoa moni vassu noudatt172710Olit ihan
Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu242417Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue
se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod152412Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?
"Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu1072203Suomen veroaste 5 %-yks liian matala
Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.1092183Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa
Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e992131Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa
Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.6071937MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa
TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,141915Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle
Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S231673