Mistä kaikki alkoi?

Ušta

En sanoisi olevani uskonnollinen,
mutta uskon paremman tiedon puutteessa johonkin yliluonnolliseen,
joskaan en mihinkään partaheeboon pilven reunalla.

En ole erityisen koulutettu henkilö,
joten tietouden vajaavaisuus saattaa johtua siitä.
Olen ollut ateistikin, useampaankin otteeseen, mutten oikein osaa muodostaa käsitystä maailmankaikkeuden synnystä ilman yliluonnollista;

Mistä on KAIKKI alkanut?
Ymmärrän toki peruskäsitteet kuten 'alkuräjähdys', ja vaikka uskonkin siihen
(en tosin tiedä miksi, mutta niin minulle on opetettu) niin mistä alkuräjähdys tuli?
No se toki tuli kuumasta ja tiheästä tilasta, mutta mistä kuumuus ja tiheys tuli?
Tai mistä ylipäätään tila tuli?

40

177

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ušta

      Ja olen yrittänyt lukea englanniksi, mutten ymmärrä sitä tarpeeksi tieteiden opiskelua varten, vaikka toki kieltä puhun sujuvasti.

    • ...

      Tietämättömyys on huono syy uskoa.

      • Ušta

        Tietämättömyys on myös huono syy olla uskomatta.


      • ...
        Ušta kirjoitti:

        Tietämättömyys on myös huono syy olla uskomatta.

        Logiikasi on uskomaton.


      • Ušta
        ... kirjoitti:

        Logiikasi on uskomaton.

        Kiitos.


      • Ušta kirjoitti:

        Kiitos.

        Uskot varmaan kaikkiin tämän listan taruolentoihin? En nimittäin usko että sinulla olisi niistä empiirisiä havaintoja tai muuta "varmaa tietoa".

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_taruolennoista


      • Ušta

      • Ušta
        Ušta kirjoitti:

        En uskokaan.

        Kysyt varmaan miksi...

        Koska suurimmasta osasta ei ole mitään todisteita ja ne joista on, voidaan yleensä selittää.
        Näistä taruolennoista ei ole havaintoja, vaikka ne ovat normaaleja fyysisiä olentoja,
        jotka oletettavasti jättäisivät joitakin jälkiä, jos olisivat olemassa.

        Kysyt varmaan miksi sitten uskon, että Jumala saattaa olla olemassa...

        Koska mielestäni maailmankaikkeuden olemassaolo on jälki Jumalasta,
        joka on ihan yhtä hyvä oletus kuin jokin luonnollinen selitys, ainakin tällä erää.
        Tieteen kehittyessä Jumalan olemassaolon todennäköisyys saattaa kasvaa tai kutistua, sen näemme ajan kuluessa.


      • Ušta kirjoitti:

        Kysyt varmaan miksi...

        Koska suurimmasta osasta ei ole mitään todisteita ja ne joista on, voidaan yleensä selittää.
        Näistä taruolennoista ei ole havaintoja, vaikka ne ovat normaaleja fyysisiä olentoja,
        jotka oletettavasti jättäisivät joitakin jälkiä, jos olisivat olemassa.

        Kysyt varmaan miksi sitten uskon, että Jumala saattaa olla olemassa...

        Koska mielestäni maailmankaikkeuden olemassaolo on jälki Jumalasta,
        joka on ihan yhtä hyvä oletus kuin jokin luonnollinen selitys, ainakin tällä erää.
        Tieteen kehittyessä Jumalan olemassaolon todennäköisyys saattaa kasvaa tai kutistua, sen näemme ajan kuluessa.

        "Tieteen kehittyessä Jumalan olemassaolon todennäköisyys saattaa kasvaa tai kutistua, sen näemme ajan kuluessa."

        Näinhän tässä on käynytkin, jumala on joutunut koko ajan entistä ahtaammalle tiedon lisääntyessä. Käytännössä kaikki mikä ennen selitettiin jumalalla on saanut luonnollisen selityksen.


      • yurki1000
        angelus_nigrum kirjoitti:

        "Tieteen kehittyessä Jumalan olemassaolon todennäköisyys saattaa kasvaa tai kutistua, sen näemme ajan kuluessa."

        Näinhän tässä on käynytkin, jumala on joutunut koko ajan entistä ahtaammalle tiedon lisääntyessä. Käytännössä kaikki mikä ennen selitettiin jumalalla on saanut luonnollisen selityksen.

        Määritän modernin ateistin. Se on sellainen ihminen, joka nukkui rokuliin ja sen tähden se ihminen ei ehtinyt sellaiseen junaan, jossa luki "TIEDE".

        https://www.google.fi/search?q=IMPOSSIBLE EVOLUTION&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls

        pace
        giorgio


      • Ušta kirjoitti:

        Kysyt varmaan miksi...

        Koska suurimmasta osasta ei ole mitään todisteita ja ne joista on, voidaan yleensä selittää.
        Näistä taruolennoista ei ole havaintoja, vaikka ne ovat normaaleja fyysisiä olentoja,
        jotka oletettavasti jättäisivät joitakin jälkiä, jos olisivat olemassa.

        Kysyt varmaan miksi sitten uskon, että Jumala saattaa olla olemassa...

        Koska mielestäni maailmankaikkeuden olemassaolo on jälki Jumalasta,
        joka on ihan yhtä hyvä oletus kuin jokin luonnollinen selitys, ainakin tällä erää.
        Tieteen kehittyessä Jumalan olemassaolon todennäköisyys saattaa kasvaa tai kutistua, sen näemme ajan kuluessa.

        >>Koska mielestäni maailmankaikkeuden olemassaolo on jälki Jumalasta,...


    • .k.

      Mikään jumala ei selitä tuota kaiken alkua YHTÄÄN se paremmin kuin jumalan puuttuminen. Mikä se jumala sitten olisi ja mistä se tuli?

      • Ušta

        Olen täysin valmis muuttamaan mielipiteeni, jos saan siihen syitä,
        mutta mielestäni ikuinen, yliluonnollinen ja lähtökohtaisesti käsityskykymme yläpuolella oleva Jokin (Jumala; ei tarvitse olla persoona) on loogisempi selitys, kuin se, että mitään ei ollut ja sitten oli jotain, muttemme saa tietää mikä sen aiheutti;
        mutta sille on kuulemma kuitenkin täysin luonnollinen selitys.


      • Ušta kirjoitti:

        Olen täysin valmis muuttamaan mielipiteeni, jos saan siihen syitä,
        mutta mielestäni ikuinen, yliluonnollinen ja lähtökohtaisesti käsityskykymme yläpuolella oleva Jokin (Jumala; ei tarvitse olla persoona) on loogisempi selitys, kuin se, että mitään ei ollut ja sitten oli jotain, muttemme saa tietää mikä sen aiheutti;
        mutta sille on kuulemma kuitenkin täysin luonnollinen selitys.

        Tilanne joka vallitsi ennen posahdusta on käsityskykymme ulkopuolella, emme pysty käsittämään tilattomuutta ja ajattomuutta. Tila ja aika syntyivät vasta alkuräjähdyksessä samoin materia, Se että olisi ollut jokin yliluonnollinen olento tuo vain tuo lisää kysymyksiä; mistä se on tullut ja miten se "nyhjäisi tyhjästä" maailmankaikkeuden.

        Paljon loogisempi on vaikkapa sykkivä universumi, kuoillessaan universumi palaa takaisin lähtötilanteeseen ja syntyy uudestaan ehkä erilaisin luonnolaein.

        Me emme tiedä tarpeeksi energian ja materian ominaisuuksista, osa on ehkä sellaisia joita emme edes pysty käsittämään. Jos välttämättä haluaa kuvitella että on jokin yliluonnollinen toimija niin energia on paras ehdokas siihen, energia on katoamatonta vain olomuoto muuttuu.

        Minulla on useampia hypoteesejä ko. asiaan mutta en osaa niitä selittää varsinkaan kirjallisesti. Yksi liittyy siihen kun lämpötila laskee absoluuttiseen nollapisteeseen ja mitä silloin tapahtuu energialle ja materialle.
        0 °K lämpötilassa ei ole lainkaan liikettä eikä myöskään energiaa, silloin eivät tuntemamme luonnonlait enää päde ja tilanne voikin olla aivan päinvastainen eli ääretttömän kuuma ja tiheä piste joka "räjähtää",


      • Ušta
        angelus_nigrum kirjoitti:

        Tilanne joka vallitsi ennen posahdusta on käsityskykymme ulkopuolella, emme pysty käsittämään tilattomuutta ja ajattomuutta. Tila ja aika syntyivät vasta alkuräjähdyksessä samoin materia, Se että olisi ollut jokin yliluonnollinen olento tuo vain tuo lisää kysymyksiä; mistä se on tullut ja miten se "nyhjäisi tyhjästä" maailmankaikkeuden.

        Paljon loogisempi on vaikkapa sykkivä universumi, kuoillessaan universumi palaa takaisin lähtötilanteeseen ja syntyy uudestaan ehkä erilaisin luonnolaein.

        Me emme tiedä tarpeeksi energian ja materian ominaisuuksista, osa on ehkä sellaisia joita emme edes pysty käsittämään. Jos välttämättä haluaa kuvitella että on jokin yliluonnollinen toimija niin energia on paras ehdokas siihen, energia on katoamatonta vain olomuoto muuttuu.

        Minulla on useampia hypoteesejä ko. asiaan mutta en osaa niitä selittää varsinkaan kirjallisesti. Yksi liittyy siihen kun lämpötila laskee absoluuttiseen nollapisteeseen ja mitä silloin tapahtuu energialle ja materialle.
        0 °K lämpötilassa ei ole lainkaan liikettä eikä myöskään energiaa, silloin eivät tuntemamme luonnonlait enää päde ja tilanne voikin olla aivan päinvastainen eli ääretttömän kuuma ja tiheä piste joka "räjähtää",

        Kiitos vastauksesta.
        Olen miettinyt, että mistä energia alkuperäisesti tuli?


    • Alussa oli peppu

      "Mistä kaikki alkoi?"

      Kaikki alkoi per-seestä. Se on ollut aina. Sitä ei ole koskaan luotu.
      Siksi tämä kaikki on sitä ihtiään. Jopa muna tuli vasta toisena, koska
      muna tulee perästä. Alkuräjähdys syntyi nimenomaan per-seen
      ankarassa paineessa. Tämä selittää, miksi meillä aina on hiukan
      pas-kamainen olo.

    • Ušta

      Onko tiede kyennyt luomaan minkäänlaisia teorioita tästä alkuperäisestä alkuperästä?
      Onko edes hypoteeseja? Edes satunnaisia arvauksia?

      • Kosmologia puhuu ns. tyhjiöenergiasta, saat ottaa asiasta itse selvää, en ole kosmologi...


      • Ušta
        kekek-kekek kirjoitti:

        Kosmologia puhuu ns. tyhjiöenergiasta, saat ottaa asiasta itse selvää, en ole kosmologi...

        Ok, kiitos.


    • ludex_fallaciae

      Voit uskoa vaikka tiiliskiveen, mutta tietoa se ei tuo. Todellinen vastaus on se, ettemme kenties koskaan saa empiiristä tietoa universumin lopullisesta alkuperästä. Ihmisille on kuitenkin vaikea hyväksyä tietämättömyyttä, jolloin keksitään mitä ihmeellisimpiä uskomuksia. Selitystä nämä uskomukset eivät silti tuo, sillä ne vain helpottavat tietämättömyyttä kestämättömän ihmisen elämistä.

      • Ušta

        Jos asia totisesti on näin, niin miksi niin useat ateistit sanovat jumaluskon olevan tyhmää, jos sen tilallekaan ei ole mitään?
        Miksi se on tyhmää, jos se on yhtä perusteltu "teoria" (ei tieteellisessä mielessä teoria) kuin kaikki muutkin oletukset?

        Ja älä vain sano, etteivät useimmat ateistit sano jumaluskon olevan tyhmää.


      • Ušta kirjoitti:

        Jos asia totisesti on näin, niin miksi niin useat ateistit sanovat jumaluskon olevan tyhmää, jos sen tilallekaan ei ole mitään?
        Miksi se on tyhmää, jos se on yhtä perusteltu "teoria" (ei tieteellisessä mielessä teoria) kuin kaikki muutkin oletukset?

        Ja älä vain sano, etteivät useimmat ateistit sano jumaluskon olevan tyhmää.

        Jumalusko on vain yhtä tyhjänpäiväistä kuin usko yksisarvisiin.


      • Ušta
        kekek-kekek kirjoitti:

        Jumalusko on vain yhtä tyhjänpäiväistä kuin usko yksisarvisiin.

        Miten niin?
        Usko yksisarvisiin ei edes pyri olemaan vastaus elämän suuriin kysymyksiin,
        jumalusko pyrkii.

        Mielestäni elämän alkuperä ei ole tyhjänpäiväinen kysymys.


      • ludex_fallaciae
        Ušta kirjoitti:

        Jos asia totisesti on näin, niin miksi niin useat ateistit sanovat jumaluskon olevan tyhmää, jos sen tilallekaan ei ole mitään?
        Miksi se on tyhmää, jos se on yhtä perusteltu "teoria" (ei tieteellisessä mielessä teoria) kuin kaikki muutkin oletukset?

        Ja älä vain sano, etteivät useimmat ateistit sano jumaluskon olevan tyhmää.

        "Jos asia totisesti on näin, niin miksi niin useat ateistit sanovat jumaluskon olevan tyhmää, jos sen tilallekaan ei ole mitään?"

        Onhan se tyhmää uskoa kivenkovasti asioihin, jos siitä ei ole lainkaan todisteita olemassa. Pitäisikö joulupukkiin uskomisen tilalla olla jotakin, koska joulupukin olemassaolosta ei ole todisteita? Ei. Sanomme vain, että joulupukin olemassaolo on hyvin epätodennäköistä todistuksien puutteessa, minkä jälkeen palaamme takaisin arkeen. Asia ei ole sen vaikeampi minkäänlaisen jumalhahmon kanssa.

        "Miksi se on tyhmää, jos se on yhtä perusteltu "teoria" (ei tieteellisessä mielessä teoria) kuin kaikki muutkin oletukset?"

        Yliluonnollisuutta vaativat "teoriat" eivät ole teorioita, ne ovat uskomuksia. Ateismi on nimenomaan tämän yliluonnollisuuden kieltämistä niin kauan kuin toisin havaitaan, joten uskomukset ovat juuri sitä, mitä ateismi ei ole.

        Todistustaakasta vielä sen verran, että jos teet väitteen jumalallisen olennon olemassaolosta, niin vastuu väitteen todistamiseen on sinulla. Ateistien ei tarvitse perustella kantaansa uskomattomuudestansa yliluonnolliseen, jos yliluonnollisista ilmiöistä ja agenteista ei ole empiirisiä todisteita saatavilla.


      • Ušta
        ludex_fallaciae kirjoitti:

        "Jos asia totisesti on näin, niin miksi niin useat ateistit sanovat jumaluskon olevan tyhmää, jos sen tilallekaan ei ole mitään?"

        Onhan se tyhmää uskoa kivenkovasti asioihin, jos siitä ei ole lainkaan todisteita olemassa. Pitäisikö joulupukkiin uskomisen tilalla olla jotakin, koska joulupukin olemassaolosta ei ole todisteita? Ei. Sanomme vain, että joulupukin olemassaolo on hyvin epätodennäköistä todistuksien puutteessa, minkä jälkeen palaamme takaisin arkeen. Asia ei ole sen vaikeampi minkäänlaisen jumalhahmon kanssa.

        "Miksi se on tyhmää, jos se on yhtä perusteltu "teoria" (ei tieteellisessä mielessä teoria) kuin kaikki muutkin oletukset?"

        Yliluonnollisuutta vaativat "teoriat" eivät ole teorioita, ne ovat uskomuksia. Ateismi on nimenomaan tämän yliluonnollisuuden kieltämistä niin kauan kuin toisin havaitaan, joten uskomukset ovat juuri sitä, mitä ateismi ei ole.

        Todistustaakasta vielä sen verran, että jos teet väitteen jumalallisen olennon olemassaolosta, niin vastuu väitteen todistamiseen on sinulla. Ateistien ei tarvitse perustella kantaansa uskomattomuudestansa yliluonnolliseen, jos yliluonnollisista ilmiöistä ja agenteista ei ole empiirisiä todisteita saatavilla.

        Miten niin kivenkovaan?

        Jumalan olemassaolo on todennäköisempää kuin joulupukin, vaikka tämä onkin helppo saivartelukeino.
        Tiede ja havainnot eivät jätä tilaa uskomukseen joulupukista (ainakaan niissä määrin, että joulupukkiin uskominen olisi millään tavalla realistista),
        kun taas Jumalan olemassaolo on ihan realistinen vaihtoehto:
        -se toimii "teoriana" kaikkeuden alulle, johon ei ole muitakaan sen vakuuttavampia teorioita.
        -ei ole mitään, mikä puhuisi Jumalan olemassaoloa vastaan (ehkä hiukan olkiukko, mutta menköön tämän kerran)
        -tiede ja havaintomme maailmankaikkeudesta jättää rutkasti tilaa Jumalan olemassaololle.

        Tämä saattaa muuttua tulevaisuudessa, mutta on ihan yhtä loogista uskoa Jumalaan, kuin olla uskomatta.
        Sen alternatiiveillä (muilla teorioilla tai "teorioilla") (voiko näin sanoa?) ei ole sen enempää todisteita niiden puolesta.

        Yhdistit kaksi täysin eri asiaa toisiinsa. Ei sinun tarvitse perustella sitä, miksei Jumalaa ole olemassa, sillä ymmärrän kyllä mitä ateismi tarkoittaa.
        Mutta jos sanoo, että se, että Jumala on kaiken alkulähde on tyhmempi kuin mikään muukaan empiirisesti todistamaton oletus, niin kyllä siinä pitäisi jotenkin pyrkiä todistamaan omakin väite.

        Itsehän te ajoitte ketjun aiheestaan, sillä en aloituksessa pyytänyt ketään todistamaan Jumalan olemassaolemattomuutta (sana?) vaan halusin vain tietää, miten tiedemiehet pyrkivät selittämään kaikkeuden alkuperän ilman jumaluskoa.

        En jatka tästä aiheesta, sillä minulla on paikkoja, joissa kykenen keskustelemaan laadukkaammin filosofiasta ja teologiasta kuin Suomi24:n ateismipalsta,
        joten toivottavasti kykenemme keskustelemaan aloitukseni aiheesta jumaluskon sijaan.


        Kiitos.


      • ludex_fallaciae
        Ušta kirjoitti:

        Miten niin kivenkovaan?

        Jumalan olemassaolo on todennäköisempää kuin joulupukin, vaikka tämä onkin helppo saivartelukeino.
        Tiede ja havainnot eivät jätä tilaa uskomukseen joulupukista (ainakaan niissä määrin, että joulupukkiin uskominen olisi millään tavalla realistista),
        kun taas Jumalan olemassaolo on ihan realistinen vaihtoehto:
        -se toimii "teoriana" kaikkeuden alulle, johon ei ole muitakaan sen vakuuttavampia teorioita.
        -ei ole mitään, mikä puhuisi Jumalan olemassaoloa vastaan (ehkä hiukan olkiukko, mutta menköön tämän kerran)
        -tiede ja havaintomme maailmankaikkeudesta jättää rutkasti tilaa Jumalan olemassaololle.

        Tämä saattaa muuttua tulevaisuudessa, mutta on ihan yhtä loogista uskoa Jumalaan, kuin olla uskomatta.
        Sen alternatiiveillä (muilla teorioilla tai "teorioilla") (voiko näin sanoa?) ei ole sen enempää todisteita niiden puolesta.

        Yhdistit kaksi täysin eri asiaa toisiinsa. Ei sinun tarvitse perustella sitä, miksei Jumalaa ole olemassa, sillä ymmärrän kyllä mitä ateismi tarkoittaa.
        Mutta jos sanoo, että se, että Jumala on kaiken alkulähde on tyhmempi kuin mikään muukaan empiirisesti todistamaton oletus, niin kyllä siinä pitäisi jotenkin pyrkiä todistamaan omakin väite.

        Itsehän te ajoitte ketjun aiheestaan, sillä en aloituksessa pyytänyt ketään todistamaan Jumalan olemassaolemattomuutta (sana?) vaan halusin vain tietää, miten tiedemiehet pyrkivät selittämään kaikkeuden alkuperän ilman jumaluskoa.

        En jatka tästä aiheesta, sillä minulla on paikkoja, joissa kykenen keskustelemaan laadukkaammin filosofiasta ja teologiasta kuin Suomi24:n ateismipalsta,
        joten toivottavasti kykenemme keskustelemaan aloitukseni aiheesta jumaluskon sijaan.


        Kiitos.

        "Jumalan olemassaolo on todennäköisempää kuin joulupukin."

        Miten niin? Niin kauan kuin kummastakaan ei ole empiirisiä havaintoja niin ne ovat yhtä epätodennäköisiä.

        "Se toimii "teoriana" kaikkeuden alulle, johon ei ole muitakaan sen vakuuttavampia teorioita."

        Yksi teorioiden kriteereistä on testattavuus. Jos teoriaa ei voida testata, on se toistaiseksi vain uskomus.

        "Ei ole mitään, mikä puhuisi Jumalan olemassaoloa vastaan"

        Ei ole myös mitään, mikä puhuisi lentävää spagettihirviötä vastaan. Tai Matrixia vastaan. Tai sitä vastaan, että näemme vain korkeampien avaruusolioiden unta.
        On hämmästyttävän ahdasmielistä valita loputtomista mahdollisista testaamattomista uskomuksista yksi tietty jumalusko. Tässä on kyse vahvistusvinoumasta, googleta ja tutustu.

        "Tiede ja havaintomme maailmankaikkeudesta jättää rutkasti tilaa Jumalan olemassaololle."

        Perustelepa väitteesi. Luepa ylempi uudelleen, jos et vielä ymmärtänyt sitä, miten yhden todistamattoman vaihtoehdon valitseminen loputtomien muiden seasta on silkkaa puolueellisuutta.

        "Mutta jos sanoo, että se, että Jumala on kaiken alkulähde on tyhmempi kuin mikään muukaan empiirisesti todistamaton oletus, niin kyllä siinä pitäisi jotenkin pyrkiä todistamaan omakin väite."

        Vastaus "emme voi tietää" ei vaadi yliluonnollisia olentoja. Jumalusko taas vaatii.

        "En jatka tästä aiheesta, sillä minulla on paikkoja, joissa kykenen keskustelemaan laadukkaammin filosofiasta ja teologiasta"

        Menepä ihan rauhassa sinne, ja jätä sillä välin tiede ja logiikka sitä paremmin ymmärtävien haltuun.


      • Yksinkertaista
        Ušta kirjoitti:

        Miten niin kivenkovaan?

        Jumalan olemassaolo on todennäköisempää kuin joulupukin, vaikka tämä onkin helppo saivartelukeino.
        Tiede ja havainnot eivät jätä tilaa uskomukseen joulupukista (ainakaan niissä määrin, että joulupukkiin uskominen olisi millään tavalla realistista),
        kun taas Jumalan olemassaolo on ihan realistinen vaihtoehto:
        -se toimii "teoriana" kaikkeuden alulle, johon ei ole muitakaan sen vakuuttavampia teorioita.
        -ei ole mitään, mikä puhuisi Jumalan olemassaoloa vastaan (ehkä hiukan olkiukko, mutta menköön tämän kerran)
        -tiede ja havaintomme maailmankaikkeudesta jättää rutkasti tilaa Jumalan olemassaololle.

        Tämä saattaa muuttua tulevaisuudessa, mutta on ihan yhtä loogista uskoa Jumalaan, kuin olla uskomatta.
        Sen alternatiiveillä (muilla teorioilla tai "teorioilla") (voiko näin sanoa?) ei ole sen enempää todisteita niiden puolesta.

        Yhdistit kaksi täysin eri asiaa toisiinsa. Ei sinun tarvitse perustella sitä, miksei Jumalaa ole olemassa, sillä ymmärrän kyllä mitä ateismi tarkoittaa.
        Mutta jos sanoo, että se, että Jumala on kaiken alkulähde on tyhmempi kuin mikään muukaan empiirisesti todistamaton oletus, niin kyllä siinä pitäisi jotenkin pyrkiä todistamaan omakin väite.

        Itsehän te ajoitte ketjun aiheestaan, sillä en aloituksessa pyytänyt ketään todistamaan Jumalan olemassaolemattomuutta (sana?) vaan halusin vain tietää, miten tiedemiehet pyrkivät selittämään kaikkeuden alkuperän ilman jumaluskoa.

        En jatka tästä aiheesta, sillä minulla on paikkoja, joissa kykenen keskustelemaan laadukkaammin filosofiasta ja teologiasta kuin Suomi24:n ateismipalsta,
        joten toivottavasti kykenemme keskustelemaan aloitukseni aiheesta jumaluskon sijaan.


        Kiitos.

        Pystyt laadukkaasti keskutelemaan filosofiasta ja teologiasta.

        Kaksi hyvin simpeliä kysymystä teologian piiristä sulle. Jos vastaan oikein niin kenties voimme keskustella filosofiasta sen jälkeen.

        1. Protestantti vai katolilaine?

        2. Helvetin tulet ja demonit totta vai ei?

        Siinä kaksi simpeliä kysymystä johon teologia on jo todistettavasti antanut oikeat vastaukset.


      • Ušta
        Yksinkertaista kirjoitti:

        Pystyt laadukkaasti keskutelemaan filosofiasta ja teologiasta.

        Kaksi hyvin simpeliä kysymystä teologian piiristä sulle. Jos vastaan oikein niin kenties voimme keskustella filosofiasta sen jälkeen.

        1. Protestantti vai katolilaine?

        2. Helvetin tulet ja demonit totta vai ei?

        Siinä kaksi simpeliä kysymystä johon teologia on jo todistettavasti antanut oikeat vastaukset.

        Mitä 'protestantti vai katolilainen' ?
        Kristinusko ei tosiaankaan totta, havainnot ja tieteet eivät jätä mitään tilaa kristinuskon Jumalalle.

        En tosiaankaan ole kristitty.


      • Ušta
        ludex_fallaciae kirjoitti:

        "Jumalan olemassaolo on todennäköisempää kuin joulupukin."

        Miten niin? Niin kauan kuin kummastakaan ei ole empiirisiä havaintoja niin ne ovat yhtä epätodennäköisiä.

        "Se toimii "teoriana" kaikkeuden alulle, johon ei ole muitakaan sen vakuuttavampia teorioita."

        Yksi teorioiden kriteereistä on testattavuus. Jos teoriaa ei voida testata, on se toistaiseksi vain uskomus.

        "Ei ole mitään, mikä puhuisi Jumalan olemassaoloa vastaan"

        Ei ole myös mitään, mikä puhuisi lentävää spagettihirviötä vastaan. Tai Matrixia vastaan. Tai sitä vastaan, että näemme vain korkeampien avaruusolioiden unta.
        On hämmästyttävän ahdasmielistä valita loputtomista mahdollisista testaamattomista uskomuksista yksi tietty jumalusko. Tässä on kyse vahvistusvinoumasta, googleta ja tutustu.

        "Tiede ja havaintomme maailmankaikkeudesta jättää rutkasti tilaa Jumalan olemassaololle."

        Perustelepa väitteesi. Luepa ylempi uudelleen, jos et vielä ymmärtänyt sitä, miten yhden todistamattoman vaihtoehdon valitseminen loputtomien muiden seasta on silkkaa puolueellisuutta.

        "Mutta jos sanoo, että se, että Jumala on kaiken alkulähde on tyhmempi kuin mikään muukaan empiirisesti todistamaton oletus, niin kyllä siinä pitäisi jotenkin pyrkiä todistamaan omakin väite."

        Vastaus "emme voi tietää" ei vaadi yliluonnollisia olentoja. Jumalusko taas vaatii.

        "En jatka tästä aiheesta, sillä minulla on paikkoja, joissa kykenen keskustelemaan laadukkaammin filosofiasta ja teologiasta"

        Menepä ihan rauhassa sinne, ja jätä sillä välin tiede ja logiikka sitä paremmin ymmärtävien haltuun.

        "Menepä ihan rauhassa sinne, ja jätä sillä välin tiede ja logiikka sitä paremmin ymmärtävien haltuun."

        Tämä on juuri sitä, miksi Suomi24 ateismipalsta ei sovi asialliseen keskusteluun teologiasta tai filosofiasta.
        Onko se edelleen niin vaikeaa ymmärtää, vaikka jo edellisessä viestissäni selvensin asiaa:
        MINÄ EN TULLUT KESKUSTELEMAAN TEOLOGIASTA TAI FILOSOFIASTA, SILLÄ TÄÄLLÄ EI OLE KYKENEVÄISYYTTÄ SIIHEN.

        Minähän en edes tullut väittelemään mistään, halusin vain vastauksen aloitukseeni,
        mikä osoittautui liialliseksi vaatimukseksi Suomi24:n ateismipalstalla.

        Erikoista, ettet tuskin vieläkään ymmärtänyt tätä, mutta kuten olen jo useasti sanonut, minä en itse johtanut keskustelua tähän aiheeseen vaan kysyin tieteistä PAREMMIN YMMÄRTÄVILTÄ.

        Mikä idea on siinä, ettei saa kysyä tieteistä paremmin ymmärtäviltä ilman turhaa, asiaankuulumatonta teologista ja filosofista vääntöä.

        Kuten sanoin jo, minulla on laadukkaampia paikkoja filosofiseen ja teologiseen keskusteluun, muttei tieteistä kysymiseen, joten jos kiltisti voisitte vastata aloitukseeni.

        Jos et edelleenkään käsitä ja käännät kysymyksen väittelyksi, niin luetunymmärtämisesi tai yleinen ymmärryksesi on erittäin vajaavaista.
        Tälläisistä haukkumisviesteistä tulee huono fiilis, mutta en osaa asiallisemminkaan sanoa, kun toinen ei vain ymmärrä.


      • Ušta kirjoitti:

        Miten niin?
        Usko yksisarvisiin ei edes pyri olemaan vastaus elämän suuriin kysymyksiin,
        jumalusko pyrkii.

        Mielestäni elämän alkuperä ei ole tyhjänpäiväinen kysymys.

        "Usko yksisarvisiin ei edes pyri olemaan vastaus elämän suuriin kysymyksiin,
        jumalusko pyrkii."

        Mitäköhän ne suuret kysymykset on? Ovatko ne suuret kysymykset olleet maailmankaikkeuden alusta lähtien, vai onko ihminen keksinyt elämän suuret kysymykset? Ja millä tavalla vastaus "jokin yliluonnollinen näkymätön hajuton entiteetti" vastaa tyhjentävästi niihin suuriin kysymyksiin?


      • 10+16
        Ušta kirjoitti:

        Jos asia totisesti on näin, niin miksi niin useat ateistit sanovat jumaluskon olevan tyhmää, jos sen tilallekaan ei ole mitään?
        Miksi se on tyhmää, jos se on yhtä perusteltu "teoria" (ei tieteellisessä mielessä teoria) kuin kaikki muutkin oletukset?

        Ja älä vain sano, etteivät useimmat ateistit sano jumaluskon olevan tyhmää.

        Luonnontiede perustuu faktoihin niin pitkälle kuin pystyy. Loppu on sitten oletusta noiden faktojen pohjalta. Esimerkkinä tästä vaikka se Higgsin bosomi, joka siis pohjautui tiettyjen faktojen pohjalta tehtyyn oletukseen, ja joka nyt on käsittääkseni (en ole fyysikko) Cernin "törmäytyksellä" saatu varsin todennäköisesti "esiin".

        Kristinusko pohjautuu lähi-idän vuohipaimenten nuotiotarinoihin, vailla mitään faktapohjaa.


      • Yksinkertaista
        Ušta kirjoitti:

        Mitä 'protestantti vai katolilainen' ?
        Kristinusko ei tosiaankaan totta, havainnot ja tieteet eivät jätä mitään tilaa kristinuskon Jumalalle.

        En tosiaankaan ole kristitty.

        Pyysit keskusteleen teologiasta ja sitten et kuitenskaan siittä keskustele en minäkään usko mihinkään jumala olentoon olen siis ateisti. Eli vastauksesta päätellen sinun kanssa on ihan turha edes yrittää keskustella teologiasta tai saati filosofiasta.

        Ps. Kuka tuossa kysy oletko kristitty vai et.


      • ludex_fallaciae
        Ušta kirjoitti:

        "Menepä ihan rauhassa sinne, ja jätä sillä välin tiede ja logiikka sitä paremmin ymmärtävien haltuun."

        Tämä on juuri sitä, miksi Suomi24 ateismipalsta ei sovi asialliseen keskusteluun teologiasta tai filosofiasta.
        Onko se edelleen niin vaikeaa ymmärtää, vaikka jo edellisessä viestissäni selvensin asiaa:
        MINÄ EN TULLUT KESKUSTELEMAAN TEOLOGIASTA TAI FILOSOFIASTA, SILLÄ TÄÄLLÄ EI OLE KYKENEVÄISYYTTÄ SIIHEN.

        Minähän en edes tullut väittelemään mistään, halusin vain vastauksen aloitukseeni,
        mikä osoittautui liialliseksi vaatimukseksi Suomi24:n ateismipalstalla.

        Erikoista, ettet tuskin vieläkään ymmärtänyt tätä, mutta kuten olen jo useasti sanonut, minä en itse johtanut keskustelua tähän aiheeseen vaan kysyin tieteistä PAREMMIN YMMÄRTÄVILTÄ.

        Mikä idea on siinä, ettei saa kysyä tieteistä paremmin ymmärtäviltä ilman turhaa, asiaankuulumatonta teologista ja filosofista vääntöä.

        Kuten sanoin jo, minulla on laadukkaampia paikkoja filosofiseen ja teologiseen keskusteluun, muttei tieteistä kysymiseen, joten jos kiltisti voisitte vastata aloitukseeni.

        Jos et edelleenkään käsitä ja käännät kysymyksen väittelyksi, niin luetunymmärtämisesi tai yleinen ymmärryksesi on erittäin vajaavaista.
        Tälläisistä haukkumisviesteistä tulee huono fiilis, mutta en osaa asiallisemminkaan sanoa, kun toinen ei vain ymmärrä.

        Itsepä lähdit keskusteluuni mukaan. Nyt kun et osaa enää vastata väitteisiini niin syytät näköjään tätä ympäristöä ja minua.

        "Mikä idea on siinä, ettei saa kysyä tieteistä paremmin ymmärtäviltä ilman turhaa, asiaankuulumatonta teologista ja filosofista vääntöä."

        Siksi, koska luot eräänlaisen väärän dilemman jo pelkästään aloitusviestissäsi. Implikoit sitä, että jos alkuräjähdys ei ole totta, niin sitten jokin yliluonnollinen jumalhahmo on luonut tämän maailmankaikkeuden. Tämä on yksi virhepäätelmän muoto. Yritin vain saada sinut tiedostamaan sen, että on irrationaalista valita yksi yliluonnollinen vaihtoehto loputtomien mahdollisuuksien seasta. Tämän lisäksi ei ole vielä pystytty tieteellisesti toistamaan yliluonnollisia ilmiöitä, joten siksi esittämäsi alternatiivi jonkinlaisesta jumalaisesta alkuunpanijasta ei ole tieteellinen vaihtoehto, vain uskomus, eikä uskomuksilla ole sijaa tieteessä.

        Jos olisit halunnut vain tietää, mitä tapahtui ennen alkuräjähdystä, niin olisit yhtä hyvin voinut sivuuttaa ensimmäisen vastaukseni. Vielä paremi: olisit käyttänyt Googlea.


      • yurki1000
        10+16 kirjoitti:

        Luonnontiede perustuu faktoihin niin pitkälle kuin pystyy. Loppu on sitten oletusta noiden faktojen pohjalta. Esimerkkinä tästä vaikka se Higgsin bosomi, joka siis pohjautui tiettyjen faktojen pohjalta tehtyyn oletukseen, ja joka nyt on käsittääkseni (en ole fyysikko) Cernin "törmäytyksellä" saatu varsin todennäköisesti "esiin".

        Kristinusko pohjautuu lähi-idän vuohipaimenten nuotiotarinoihin, vailla mitään faktapohjaa.

        Moi 10 16.

        Kumpi ekana perustelee lähdetietoineen kaiken alkuperän, sinä vai Ludex?

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11554844#comment-62188671


      • Ušta kirjoitti:

        Miten niin?
        Usko yksisarvisiin ei edes pyri olemaan vastaus elämän suuriin kysymyksiin,
        jumalusko pyrkii.

        Mielestäni elämän alkuperä ei ole tyhjänpäiväinen kysymys.

        Jos sanon, että universumi syntyi kun yksisarvinen pieraisi, uskoisitko?

        Se on yhtä tyhjänpäiväinen selitys universumille kuin jumalolento.


      • Ušta kirjoitti:

        "Menepä ihan rauhassa sinne, ja jätä sillä välin tiede ja logiikka sitä paremmin ymmärtävien haltuun."

        Tämä on juuri sitä, miksi Suomi24 ateismipalsta ei sovi asialliseen keskusteluun teologiasta tai filosofiasta.
        Onko se edelleen niin vaikeaa ymmärtää, vaikka jo edellisessä viestissäni selvensin asiaa:
        MINÄ EN TULLUT KESKUSTELEMAAN TEOLOGIASTA TAI FILOSOFIASTA, SILLÄ TÄÄLLÄ EI OLE KYKENEVÄISYYTTÄ SIIHEN.

        Minähän en edes tullut väittelemään mistään, halusin vain vastauksen aloitukseeni,
        mikä osoittautui liialliseksi vaatimukseksi Suomi24:n ateismipalstalla.

        Erikoista, ettet tuskin vieläkään ymmärtänyt tätä, mutta kuten olen jo useasti sanonut, minä en itse johtanut keskustelua tähän aiheeseen vaan kysyin tieteistä PAREMMIN YMMÄRTÄVILTÄ.

        Mikä idea on siinä, ettei saa kysyä tieteistä paremmin ymmärtäviltä ilman turhaa, asiaankuulumatonta teologista ja filosofista vääntöä.

        Kuten sanoin jo, minulla on laadukkaampia paikkoja filosofiseen ja teologiseen keskusteluun, muttei tieteistä kysymiseen, joten jos kiltisti voisitte vastata aloitukseeni.

        Jos et edelleenkään käsitä ja käännät kysymyksen väittelyksi, niin luetunymmärtämisesi tai yleinen ymmärryksesi on erittäin vajaavaista.
        Tälläisistä haukkumisviesteistä tulee huono fiilis, mutta en osaa asiallisemminkaan sanoa, kun toinen ei vain ymmärrä.

        >>Minähän en edes tullut väittelemään mistään, halusin vain vastauksen aloitukseeni,
        mikä osoittautui liialliseksi vaatimukseksi Suomi24:n ateismipalstalla.


    • ilove1

      Itse uskon että Jumala loi tään koko maailman ja kaiken!

      • Ja täts it. Mutta mitä tuo selitys oikeastaan selittää?


      • ..kl..
        kekek-kekek kirjoitti:

        Ja täts it. Mutta mitä tuo selitys oikeastaan selittää?

        Se ei selitä YHTÄÄN MITÄÄN.
        Sillä ei ole mitään merkitystä.


    • Minä olen Jumala

      "mutten oikein osaa muodostaa käsitystä maailmankaikkeuden synnystä ilman yliluonnollista"

      Yliluonnollisella viitannet siihen että väität jonkin universumin ulkopuolisen asian olevan olemassa, sillä kaikki mitä tästä universumista löytyy on luonnollista. Tietenkään kaikesta ei osata sanoa kaikkea, mutta luonto on luonto eikä muuksi muutu. Luonnon ulkopuolinen, yliluonnollinen, voidaan ihan vapaasti uskoa, eli olettaa todeksi ja aksiomatisoida ja yhdistää osaksi muuta tiedettä mutta näin johdettavat teoriat lepäävät sen varassa että aksiomatisoitu yliluonnollinen on totta, jota taas ei voitane todistaa meidän universumista käsin. Minä en halua tehdä ylimääräisiä oletuksia (Occamin partaveitsi http://fi.wikipedia.org/wiki/Occamin_partaveitsi) sillä ei niille ole mitään järkevää perustetta. Minimaalinen määrä oletuksia on jo riittävä, muut turhia ja haitallisia.

      Maailmankaikkeuden sisällä olevan kannalta lienee merkityksetöntä mitä sen ulkopuolella olisi tai voisi periaatteessa olla, sillä luonnonlait säilyvät vakioina meidän universumissa emmekä me voi vaikuttaa ulkopuolelle. Samoin voidaan kysyä olemmeko me yliluonnollisia ulkopuolisen suhteen. Emmekä voi katsoa "laidan yli" varmistuaksemme.

      "No se toki tuli kuumasta ja tiheästä tilasta, mutta mistä kuumuus ja tiheys tuli?"

      Kaikkea ei tiedetä, mutta jos syy-seuraus ketjuun junttaa lopulta jumalan sen tähden koska enempää ei vielä tiedetä, tulee rajoittunut teoria. Tilapäisestikään ei pitäisi rajoittua merkitsemään tiedon aukkoja jumalalla sillä yhdellä asialla ei ole syytä merkitä useita tuntemattomia asioita, se sotkee jo valmiiksi tieteellisesti todistetut teoriat eikä jätä sijaa niiden pätevälle ja tarkalle yhdistämiselle. Se taas on malttamattomuutta. Ateismi vaatii malttia ja asennetta "emme välttämättä koskaan tiedä, mutta ainakin yritimme". Palapeliäkin voit lähteä kokoamaan, mutta jos jaksat rakentaa vain raamit ja tyydytkin piirtämään tussilla siihen keskelle kuvan ja myhäilet tyytyväisenä "ongelma ratkaistu", et ole todellisuudessa ratkaissut palapeliä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

      Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      116
      1928
    2. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

      anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      154
      1402
    3. Pormestari käräjille?

      Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      55
      1317
    4. Millaista naista ikävöit

      Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      53
      1069
    5. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

      että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      134
      1011
    6. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

      meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      75
      946
    7. Voisimmeko seuraavan kerran kun

      Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      36
      857
    8. Nyt on hyvä laittaa

      kirjaimet kohdilleen. Kuka kaipaa ja ketä. Onko oma kaivattu täällä ?
      Ikävä
      52
      854
    9. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

      Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      62
      832
    10. Kuinka nättinä

      Sitä pitää olla että huomataan 🙃
      Ikävä
      56
      801
    Aihe