..onko rintasyövän ensioire? Sunnuntai-iltana tunsin oloni flunssaiseksi ja satuin tuntemaan vajaan sentin läpimittaisen kovan kyhmyn kainalokuopan reunalla. Se ei olisi nyt kipea, ellen jatkuvasti tunnustelisi sitä ja painelisi. Joko se on valtava ihonalainen finni, (ne ovat juuri näin kivuliaita) tai sitten se liittyy johonkin kasvaimeen. Jos täällä on paikalla ketään, jolla on asiasta parempaa tietoa, niin kertokaa. Lisäksi haluaisin tietää mitä kaikkea tapahtuu, jos lääkäri päättelee sen olevan jälkimmäinen vaihtoehto..?
kyhmy kainalossa
18
26933
Vastaukset
- Irma
ensinnäkin lääkäri tunnustelee pattia, määrää mammografiaan ja kuvien perusteella voi tulla vielä ultra ohutneulanäytteineen. Mutta edes ennenkuin ollaan tuolla asti, on aikaa hieman kulunut ja siihen mennessä voi pattisi olla hävinnyt. Siksi on tärkeää tunnustella rinnat joka kuukausi!! Jotta erottaa yhtäkkiset patit, sillä ne eivät ole syöpää.
Jos päädytään patin poistoon, niin se leikataan pois. Tässä vaiheessa patologi tutkii patin ja jos se olisikin syöpää, saatetaan seuraavaksi leikata vielä lisää, jotta saadaan kaikki pois, joskus myös kainalon imusuonet, jos niissäkin on syöpäsoluja.
Sit aletaan toipuminen, kasvaimen perusteella määräytyy hoidot; yleensä sytostaatit ja päälle vielä sädehoito ja antoestrogeenihoito.
Kaikki asiat on kiinni siitä onko se edes kasvain ja onko kasvain hyvänlaatuinen vai pahanlaatuinen.Myös ikä ja perinnöllisyys vaikuttaa hoitoihin.
Ensin siis anna patin rauhoittua pari päivää ja sit tilat ajan lääkärille. Siitä se lähtee!- heini
..on pitkä prosessi tiedossa, jos se pahin mahdollinen siis toteutuu. Olen 22 vuotias ja enemmän olen huolissani tulevasta opiskeluvuodesta (2. vuosi yliopistossa alkamassa) ja siitä miten perhe reagoi uutiseen jos tästä jotain kerrottavaa ilmenee, kuin siitä mitä itselleni tapahtuu.. Vaikka järkytyinkin ajatuksesta, että minulla voi olla kasvain, niin otan tämän melko rauhallisesti. Sitä minä vain ihmettelen, että voiko kainaloon ylipäänsä tulla finnejä?
- Irma
heini kirjoitti:
..on pitkä prosessi tiedossa, jos se pahin mahdollinen siis toteutuu. Olen 22 vuotias ja enemmän olen huolissani tulevasta opiskeluvuodesta (2. vuosi yliopistossa alkamassa) ja siitä miten perhe reagoi uutiseen jos tästä jotain kerrottavaa ilmenee, kuin siitä mitä itselleni tapahtuu.. Vaikka järkytyinkin ajatuksesta, että minulla voi olla kasvain, niin otan tämän melko rauhallisesti. Sitä minä vain ihmettelen, että voiko kainaloon ylipäänsä tulla finnejä?
olla vaikka tukkeutunut ihohuokonen, talihuokonen tms.
Minä itse opiskelen ja samalla taistelen syöpääni vastaan.Välillä olen sytojen takia pari päivää pois, mutta koska vointini siitä aina piristyy, jaksan hyvin opiskella. Saan paljon tukea opiskelukavereiltani ja opettajilta. Mieluummin olen koulussa, kuin sängyn pohjalla. Olen myös itse rauhallisuus, mutta sukukin otti uutisen vastaan liki samallla tavalla kuin minä. Joskus olen ajatellut, että kun on itse tässä mukana, on se helpompaa kuin esim. kuvitella jonkun muun sairastavan jossain "kauempana". - Kaisa
heini kirjoitti:
finni tai jopa paise. Itselläni on kokemusta kummastakin.
Jos sinulla on jotain kuivattavaa linimenttiä, niin laita sitä pumpulitupolla siihen patin päälle. Tee tämä useita kertoja päivässä. Mikäli se on jokin em., niin se alkaa pienentyä tai se pehmenee sen verran, että saat puristettua märän pois.
KOkeile tätä konstia. Itselläni tuo on pätenyt useasti mutta jos ei esim. viikon ahkeran "kuivattelun" jälkeen em. katoa, tilaa lääkäri. - heini
Irma kirjoitti:
olla vaikka tukkeutunut ihohuokonen, talihuokonen tms.
Minä itse opiskelen ja samalla taistelen syöpääni vastaan.Välillä olen sytojen takia pari päivää pois, mutta koska vointini siitä aina piristyy, jaksan hyvin opiskella. Saan paljon tukea opiskelukavereiltani ja opettajilta. Mieluummin olen koulussa, kuin sängyn pohjalla. Olen myös itse rauhallisuus, mutta sukukin otti uutisen vastaan liki samallla tavalla kuin minä. Joskus olen ajatellut, että kun on itse tässä mukana, on se helpompaa kuin esim. kuvitella jonkun muun sairastavan jossain "kauempana".mikä mahtaa olla todennäköisyys imusolmukesyövälle? sillä imusolmukkeen lähellähän tuo patti on.. alan jo todella miettiä pahinta, tässä ehtii ajattelemaan yhtä ja toista, kun ei ole ketään kenen kanssa asiasta jutella. Ja kun itse olen niitä ihmisiä, jotka inhoavat lääkäreillä käyntiä, niin kynnys soittaa lääkärille on jo minulle suuri. Ehkä huomenna sitten, kun on ehtinyt pohtia asiaa..
- Minna
Olen yli neljäkymppinen naishenkilö. Minulla oli keväällä oikein kipeän tuntuinen kyhmy kainalossa. Oli stressiä ja pientä flunssaa. Se hävisi parin päivän päästä. Luulen sen olleen vain suurentuneen imurauhasen. Kerran oli myös kaulalla herneeltä tuntuva ja vähän kipeä patti, mutta sekin hävisi parin viikon päästä. Miehellä on myös ollut tuollaisia. Luultavasti sinullakin on ihan ohimenevä juttu.
- titityy
moi.
turhaa sitä pattia pelkäät. olethan vasta 22 vuotias. se patti voi olla suurentunut imusolmuke, rasvapatti, sidekudospatti, sellainen tulehtunut talirauhanen (en nyt muista hienoa nimeä).. noita erilaisia pattejahan riittää ja ne ovat aivan harmittomia. Odottele nyt vaikka pari viikkoa. jos se katoaa niin se oli todennäköisesti imusolmuke. jos ei niin mene lääkäriin ihan oman mielenrauhasi säilyttämiseksi. lääkäri tunnustelee patin ja kertoo mikä se on. saattaa varmuuden vuoksi katsoa ultraäänellä lisäksi.- keiju
Mitä se, että kysyjä on 22, vaikuttaa asiaan?
- nina
keiju kirjoitti:
Mitä se, että kysyjä on 22, vaikuttaa asiaan?
Jos syövästä puhutaan, niin voisi olla muutakin kuin rintasyöpää, esim. imusolmukesyöpä.
Kaikki patit kannattaa aina käydä näyttämässä ja senkin jälkeen, jos ei tutkimuksia tehdä tarkkailla tilannetta itse ja tarvittaessa mennä uudestaan lääkärille ja vaatia tarkempia tutkimuksia. - heini
nina kirjoitti:
Jos syövästä puhutaan, niin voisi olla muutakin kuin rintasyöpää, esim. imusolmukesyöpä.
Kaikki patit kannattaa aina käydä näyttämässä ja senkin jälkeen, jos ei tutkimuksia tehdä tarkkailla tilannetta itse ja tarvittaessa mennä uudestaan lääkärille ja vaatia tarkempia tutkimuksia.juu että kaikille tiedoksi, ajan varasin lääkäriltä, tässä sitä odotellaan mitä mieltä se on ja mennäänkö erityislääkärin luokse. Otan edelleen aika rauhallisesti tämän asian.. (: Tulkoon mitä tulee, otan kaiken vastaan..
- supsu
heini kirjoitti:
juu että kaikille tiedoksi, ajan varasin lääkäriltä, tässä sitä odotellaan mitä mieltä se on ja mennäänkö erityislääkärin luokse. Otan edelleen aika rauhallisesti tämän asian.. (: Tulkoon mitä tulee, otan kaiken vastaan..
patti voi tosiaankin olla vain tulehtunut rauhanen,itselläni ollut useita kertoja kainalossa pahkuroita,ensin pari viikkoa kivikovia ja sitten puristaessa tullut talia,mutta ainahan kannattaa toki käydä tarkistuttamassa,tsemppiä sinulle!!!
- Vesa
supsu kirjoitti:
patti voi tosiaankin olla vain tulehtunut rauhanen,itselläni ollut useita kertoja kainalossa pahkuroita,ensin pari viikkoa kivikovia ja sitten puristaessa tullut talia,mutta ainahan kannattaa toki käydä tarkistuttamassa,tsemppiä sinulle!!!
Hei se sun pattis on varmaan tulehtunut hikirauhanen olen aika varma siitä! antibiootti auttaa jos on pahasti tulehtunut
- heini
ja ei se sitten mitään siihen sanonut, katteli vaan ja totes että on kainalon imusolmukkeet tulehtunut ja siks sinne tulee patteja (niitä tuli sen yhden jälkeen vielä muutama lisää). Eli sain hyviä uutisia. Mutta koska realisti olen, niin en olisi paljon hätkähtänyt, jos jotain muuta olisin saanut kuulevani. Kiitoksia kaikille kommenteista! (:
- Syöpä leikattu
Minulla oli valtavia kyhmyjä rinnat ja kainalot täynnä.Välillä kipeitä ja kovia ja kuin teräväreunaisia.Eivät ikinä pienentyneet kun kasvoivat vaan.Syöpähän se siellä.....nyt on leikattu ja hoidettu.Päivä kerrallaan mennään ja tulevaisuus ei todellakaan ole enää itsestään selvää!
- synchro
Heiniltä kysyisin,että oliko niihin tulehtuneisiin imusolmukkeisiin mitään hoitoa,kenties antibiootteja,vai paraneeko ne itsestään?
- heini
synchro kirjoitti:
Heiniltä kysyisin,että oliko niihin tulehtuneisiin imusolmukkeisiin mitään hoitoa,kenties antibiootteja,vai paraneeko ne itsestään?
..lääkkeitä nimittäin. Lääkäri katseli ja tutkaili ja totesi, että suurentuneet imusolmukkeet eivät vaadi mitään hoitoa, antibiooteilla ne eivät siis lähde. Tietysti tämän diagnoosin hän teki sillä varauksella, etteivät ne patit enää kk:n sisällä kasva/lisäänny. Mutta nyt on vaikuttanut tilanne rauhoittuneen. Eli ajan kanssa on odotettava.
- sukkanen
heini kirjoitti:
..lääkkeitä nimittäin. Lääkäri katseli ja tutkaili ja totesi, että suurentuneet imusolmukkeet eivät vaadi mitään hoitoa, antibiooteilla ne eivät siis lähde. Tietysti tämän diagnoosin hän teki sillä varauksella, etteivät ne patit enää kk:n sisällä kasva/lisäänny. Mutta nyt on vaikuttanut tilanne rauhoittuneen. Eli ajan kanssa on odotettava.
Minulle tulee pari päivää ennen kuukausia kainaloon näppy ja vuodon ensimmäisinä päivinä se on kipeä. Ja kun kuukautiset loppuvat patti pienenee, tiedä sitten mikä tuo on..
- epävarma olo
sukkanen kirjoitti:
Minulle tulee pari päivää ennen kuukausia kainaloon näppy ja vuodon ensimmäisinä päivinä se on kipeä. Ja kun kuukautiset loppuvat patti pienenee, tiedä sitten mikä tuo on..
Minulla myös tämä patti on kuukautisiin yhteydessä ja tosi kipeä silloin. Myös kierron puolivälissä saattaa kipeytyä. Ei ole tullut lääkärissä käytyä. Ainahan se pelottaa, ettei vaan paha patti olisi..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi403751Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal333344- 692958
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912800- 351818
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no821786- 241639
- 281577
- 291559
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231544