Ateismin historiasta ja hieman keinoja ateismin kritiikkiin.
http://www.argumentti.fi/argumentti/2011/10/ateismi-ateisti-historiallinen-merkitys-ateismin-kritiikki/
Hieman ateismin merkityksestä
24
193
Vastaukset
- ryiol
Et tainnut ymmärtää mistä tuossa kirjoituksessa oli kyse.
- profeettaton
Aika kohtuullinen kirjoitus ja ihan mielenkiinnostakin tuon luki, vaikka kirjoittalta näyttää unohtuneen että nykyään löytyy myös termi anti-teisti/teismi, jolla tarkoitetaan uskoa/väitettä että jumalia ei ole, kun taas ateismi käsitetään uskon puutteena. Lisäksi höpötys että ateistien kritiikki sopii vain kristinuskon jumalaa vastaan ei ota huomioon että siitä pidetään eniten mölyä, koska kyseistä versiota länsi maailmassa tuputetaan. Kyllä kritiikkiä niistä muistakin on, mutta ne ovat kultuurisista syistä vähemmän esillä. Ei silti, suosittelen vilkaisemaan jos aikaa ha kiinnostusta riittää.
- Kaukaa kauhaa ohi
Ja taas uuskristitty uushihhuli uuskeksimässä uusasioita.
Ateismi on sitä ettei uskota jumaliin. Piste.
Ja noinkaan todella todella yksinkertaista asiaa ei voi uushihhulin aivoilla
koskaan tajuta. Eipä siis ihme, ettei näköjään koskaan mitään muutakaan.
Säälittävää, todella. Sivulla ei kovin ole otettu huomioon ateismin, positiivisen ateismin tai antiteismin eroja. Eikä oikein ole otettu huomioon, mitä vastaan. Vaikkapa Dawkins sitten on kritiikissään asennoitunut. Hänen kritiikkinsä kun ei osu vain kristinuskon jumalaan.
- kertokaa mulle
Ateismi=ei-teismi.
Teismi=jumalusko.
Miten tästä saadaan ateismi=jumalan kieltäminen tai "uskomus, ettei jumalia ole"?
Teismi ei siis ole jumala, vaan jumalusko. Ateistilla ei siis ole teismiä eli jumaluskoa. - miss ei kirj.
Mitä mieltä itse olet?
- Nedda´
Sitä, että ateismi on monimuotoinen ilmiö, jota siihen uskovat itsekin tulkitsevat monin eri tavoin. Siksi onkin ehkä olennaisen tärkeää siitä tavalla tai toisella kiinnostuneelle, että pyrkii jäsentämään niitä ilmiöitä ja vuorovaikutuksia, joita siinä aatteena ja sen historiana on esiintynyt ja esiintyy.
Empiirisesti vaikean siitä tekee se, että ei voida olettaa otettavan ateistista testijoukkoa, jolla voitaisiin toistaa joitain "käytöskokeita", joilla ateistisen joukon toimintaa voitaisiin testata siten, että sille annettaisiin esim. vaikkapa jokin signaali, jonka vaikutusta voitaisiin mekanistisen maailmankatsomuksen puitteissa tutkia.
Onkin siis todettava, että ateismi on ehkä, jonkin sosiaalitieteiden heiniä? Monesti olen miettinyt sitä, että miten sellaisissa tehdään esim. askelvastekoe? Koska jotenkinhan väittämä on voitava todistaa oikeaksi tai vääräksi.
On kuitenkin tärkeää erottaa itse ateismin ilmiönä tutkiminen ja analysointi itse ateistista, koska jokainen ihminen ja yksilö ovat tärkeitä. Ja mielipiteelle on vapaus. Mikä on hyvä asia.
Mutta ateismin todellisten syiden ja seurausten etsiminen on kuitenkin erotettava ja irrotettava käytännön empirismistä senkin takia, että monesti ihmisyksilöiden kyky ja mahdollisuudet analysoida omaa käytöstään "arjentasolla" ovat tunteellisia sekä, analysoijien, että analysoitavien osalta.
Kyseessä on vähän sama ilmiö, kuin esim fysiikassa, jossa ilmiöiden taustalla voi olla toisenlaiset lainalaisuudet, kuin niihin mahdollisesti arjen tasolla elävä, taustoihin perehtymätön pyrkii niitä tulkitsemaan?
Mitä itse kirjoitukseen jonka linkitin tulee, niin muutamat asiat siinä ainakin mielestäni vastaavat totuutta, nimittäin uusateismin tapa yrittää selittää itsensä tyhjiin pelkästään sillä, että: "se itse (lähinnä sitä kannattavien taholta) pyrkii selittämään itsensä olevan jotain tai olevan olematta jotain".
Aivan kuin sillä itsellään poistettaisiin se olennainen kysymys: "miksi se on ja mitkä seikat tukee tätä väittämää ja mitkä sitä vastustavat?".
Ihmisen psyyke itsessään on monisyinen, se voi olla "oikeassa", tai vaikkapa "häiriötilanteessa" ja antaa väärää kuvaa todellisuudesta.
Samoinkuin se, että ateismi klassisesti ateistien itsensäkin (tai ainakin osan ateisteista) mielestä on tulkittu toisin, kuin esim uusateismi, joka pyrkii irrottamaan siitä jostain syystä ateismin pitkän aatehistorian.
Vastaukset kysymykseen: "mitä ateismi on" saadaan siitä, että sen ilmenemismuodot ovat prosesseja, jotka tapahtuvat ihmisen aivokemiassa. Ja ovat yhteiskuntatieteiden, psykologian ja "käyttäytymistieteiden" avulla tutkittavin keinoin ehkä selvitettävissä.
Eikun hyvää kesää kaikille. Nauttikaa kauniista keleistä ja säästä. Nedda´ kirjoitti:
Sitä, että ateismi on monimuotoinen ilmiö, jota siihen uskovat itsekin tulkitsevat monin eri tavoin. Siksi onkin ehkä olennaisen tärkeää siitä tavalla tai toisella kiinnostuneelle, että pyrkii jäsentämään niitä ilmiöitä ja vuorovaikutuksia, joita siinä aatteena ja sen historiana on esiintynyt ja esiintyy.
Empiirisesti vaikean siitä tekee se, että ei voida olettaa otettavan ateistista testijoukkoa, jolla voitaisiin toistaa joitain "käytöskokeita", joilla ateistisen joukon toimintaa voitaisiin testata siten, että sille annettaisiin esim. vaikkapa jokin signaali, jonka vaikutusta voitaisiin mekanistisen maailmankatsomuksen puitteissa tutkia.
Onkin siis todettava, että ateismi on ehkä, jonkin sosiaalitieteiden heiniä? Monesti olen miettinyt sitä, että miten sellaisissa tehdään esim. askelvastekoe? Koska jotenkinhan väittämä on voitava todistaa oikeaksi tai vääräksi.
On kuitenkin tärkeää erottaa itse ateismin ilmiönä tutkiminen ja analysointi itse ateistista, koska jokainen ihminen ja yksilö ovat tärkeitä. Ja mielipiteelle on vapaus. Mikä on hyvä asia.
Mutta ateismin todellisten syiden ja seurausten etsiminen on kuitenkin erotettava ja irrotettava käytännön empirismistä senkin takia, että monesti ihmisyksilöiden kyky ja mahdollisuudet analysoida omaa käytöstään "arjentasolla" ovat tunteellisia sekä, analysoijien, että analysoitavien osalta.
Kyseessä on vähän sama ilmiö, kuin esim fysiikassa, jossa ilmiöiden taustalla voi olla toisenlaiset lainalaisuudet, kuin niihin mahdollisesti arjen tasolla elävä, taustoihin perehtymätön pyrkii niitä tulkitsemaan?
Mitä itse kirjoitukseen jonka linkitin tulee, niin muutamat asiat siinä ainakin mielestäni vastaavat totuutta, nimittäin uusateismin tapa yrittää selittää itsensä tyhjiin pelkästään sillä, että: "se itse (lähinnä sitä kannattavien taholta) pyrkii selittämään itsensä olevan jotain tai olevan olematta jotain".
Aivan kuin sillä itsellään poistettaisiin se olennainen kysymys: "miksi se on ja mitkä seikat tukee tätä väittämää ja mitkä sitä vastustavat?".
Ihmisen psyyke itsessään on monisyinen, se voi olla "oikeassa", tai vaikkapa "häiriötilanteessa" ja antaa väärää kuvaa todellisuudesta.
Samoinkuin se, että ateismi klassisesti ateistien itsensäkin (tai ainakin osan ateisteista) mielestä on tulkittu toisin, kuin esim uusateismi, joka pyrkii irrottamaan siitä jostain syystä ateismin pitkän aatehistorian.
Vastaukset kysymykseen: "mitä ateismi on" saadaan siitä, että sen ilmenemismuodot ovat prosesseja, jotka tapahtuvat ihmisen aivokemiassa. Ja ovat yhteiskuntatieteiden, psykologian ja "käyttäytymistieteiden" avulla tutkittavin keinoin ehkä selvitettävissä.
Eikun hyvää kesää kaikille. Nauttikaa kauniista keleistä ja säästä.Vau...
Nedda´ kirjoitti:
Sitä, että ateismi on monimuotoinen ilmiö, jota siihen uskovat itsekin tulkitsevat monin eri tavoin. Siksi onkin ehkä olennaisen tärkeää siitä tavalla tai toisella kiinnostuneelle, että pyrkii jäsentämään niitä ilmiöitä ja vuorovaikutuksia, joita siinä aatteena ja sen historiana on esiintynyt ja esiintyy.
Empiirisesti vaikean siitä tekee se, että ei voida olettaa otettavan ateistista testijoukkoa, jolla voitaisiin toistaa joitain "käytöskokeita", joilla ateistisen joukon toimintaa voitaisiin testata siten, että sille annettaisiin esim. vaikkapa jokin signaali, jonka vaikutusta voitaisiin mekanistisen maailmankatsomuksen puitteissa tutkia.
Onkin siis todettava, että ateismi on ehkä, jonkin sosiaalitieteiden heiniä? Monesti olen miettinyt sitä, että miten sellaisissa tehdään esim. askelvastekoe? Koska jotenkinhan väittämä on voitava todistaa oikeaksi tai vääräksi.
On kuitenkin tärkeää erottaa itse ateismin ilmiönä tutkiminen ja analysointi itse ateistista, koska jokainen ihminen ja yksilö ovat tärkeitä. Ja mielipiteelle on vapaus. Mikä on hyvä asia.
Mutta ateismin todellisten syiden ja seurausten etsiminen on kuitenkin erotettava ja irrotettava käytännön empirismistä senkin takia, että monesti ihmisyksilöiden kyky ja mahdollisuudet analysoida omaa käytöstään "arjentasolla" ovat tunteellisia sekä, analysoijien, että analysoitavien osalta.
Kyseessä on vähän sama ilmiö, kuin esim fysiikassa, jossa ilmiöiden taustalla voi olla toisenlaiset lainalaisuudet, kuin niihin mahdollisesti arjen tasolla elävä, taustoihin perehtymätön pyrkii niitä tulkitsemaan?
Mitä itse kirjoitukseen jonka linkitin tulee, niin muutamat asiat siinä ainakin mielestäni vastaavat totuutta, nimittäin uusateismin tapa yrittää selittää itsensä tyhjiin pelkästään sillä, että: "se itse (lähinnä sitä kannattavien taholta) pyrkii selittämään itsensä olevan jotain tai olevan olematta jotain".
Aivan kuin sillä itsellään poistettaisiin se olennainen kysymys: "miksi se on ja mitkä seikat tukee tätä väittämää ja mitkä sitä vastustavat?".
Ihmisen psyyke itsessään on monisyinen, se voi olla "oikeassa", tai vaikkapa "häiriötilanteessa" ja antaa väärää kuvaa todellisuudesta.
Samoinkuin se, että ateismi klassisesti ateistien itsensäkin (tai ainakin osan ateisteista) mielestä on tulkittu toisin, kuin esim uusateismi, joka pyrkii irrottamaan siitä jostain syystä ateismin pitkän aatehistorian.
Vastaukset kysymykseen: "mitä ateismi on" saadaan siitä, että sen ilmenemismuodot ovat prosesseja, jotka tapahtuvat ihmisen aivokemiassa. Ja ovat yhteiskuntatieteiden, psykologian ja "käyttäytymistieteiden" avulla tutkittavin keinoin ehkä selvitettävissä.
Eikun hyvää kesää kaikille. Nauttikaa kauniista keleistä ja säästä.Miksi minusta tuntuu, että sinä yrität todistaa ateismin olevan uudenlainen mielisairaus?
- miss ei kirj.
Nedda´ kirjoitti:
Sitä, että ateismi on monimuotoinen ilmiö, jota siihen uskovat itsekin tulkitsevat monin eri tavoin. Siksi onkin ehkä olennaisen tärkeää siitä tavalla tai toisella kiinnostuneelle, että pyrkii jäsentämään niitä ilmiöitä ja vuorovaikutuksia, joita siinä aatteena ja sen historiana on esiintynyt ja esiintyy.
Empiirisesti vaikean siitä tekee se, että ei voida olettaa otettavan ateistista testijoukkoa, jolla voitaisiin toistaa joitain "käytöskokeita", joilla ateistisen joukon toimintaa voitaisiin testata siten, että sille annettaisiin esim. vaikkapa jokin signaali, jonka vaikutusta voitaisiin mekanistisen maailmankatsomuksen puitteissa tutkia.
Onkin siis todettava, että ateismi on ehkä, jonkin sosiaalitieteiden heiniä? Monesti olen miettinyt sitä, että miten sellaisissa tehdään esim. askelvastekoe? Koska jotenkinhan väittämä on voitava todistaa oikeaksi tai vääräksi.
On kuitenkin tärkeää erottaa itse ateismin ilmiönä tutkiminen ja analysointi itse ateistista, koska jokainen ihminen ja yksilö ovat tärkeitä. Ja mielipiteelle on vapaus. Mikä on hyvä asia.
Mutta ateismin todellisten syiden ja seurausten etsiminen on kuitenkin erotettava ja irrotettava käytännön empirismistä senkin takia, että monesti ihmisyksilöiden kyky ja mahdollisuudet analysoida omaa käytöstään "arjentasolla" ovat tunteellisia sekä, analysoijien, että analysoitavien osalta.
Kyseessä on vähän sama ilmiö, kuin esim fysiikassa, jossa ilmiöiden taustalla voi olla toisenlaiset lainalaisuudet, kuin niihin mahdollisesti arjen tasolla elävä, taustoihin perehtymätön pyrkii niitä tulkitsemaan?
Mitä itse kirjoitukseen jonka linkitin tulee, niin muutamat asiat siinä ainakin mielestäni vastaavat totuutta, nimittäin uusateismin tapa yrittää selittää itsensä tyhjiin pelkästään sillä, että: "se itse (lähinnä sitä kannattavien taholta) pyrkii selittämään itsensä olevan jotain tai olevan olematta jotain".
Aivan kuin sillä itsellään poistettaisiin se olennainen kysymys: "miksi se on ja mitkä seikat tukee tätä väittämää ja mitkä sitä vastustavat?".
Ihmisen psyyke itsessään on monisyinen, se voi olla "oikeassa", tai vaikkapa "häiriötilanteessa" ja antaa väärää kuvaa todellisuudesta.
Samoinkuin se, että ateismi klassisesti ateistien itsensäkin (tai ainakin osan ateisteista) mielestä on tulkittu toisin, kuin esim uusateismi, joka pyrkii irrottamaan siitä jostain syystä ateismin pitkän aatehistorian.
Vastaukset kysymykseen: "mitä ateismi on" saadaan siitä, että sen ilmenemismuodot ovat prosesseja, jotka tapahtuvat ihmisen aivokemiassa. Ja ovat yhteiskuntatieteiden, psykologian ja "käyttäytymistieteiden" avulla tutkittavin keinoin ehkä selvitettävissä.
Eikun hyvää kesää kaikille. Nauttikaa kauniista keleistä ja säästä.Ok, vai tuota mieltä sinä olet. Tiedätkö mitä mieltä ateistina itse olen ateismista? Noh, ateisti (myöskään minä) ei usko jumaliin. Ei muuta. Huomaatko kuinka ateistina sain ateismini kiteytettyä yhteen lauseeseen. Sinä teit siitä esseen jossa ei ole mitään järkeä.
- Nedda´
miss ei kirj. kirjoitti:
Ok, vai tuota mieltä sinä olet. Tiedätkö mitä mieltä ateistina itse olen ateismista? Noh, ateisti (myöskään minä) ei usko jumaliin. Ei muuta. Huomaatko kuinka ateistina sain ateismini kiteytettyä yhteen lauseeseen. Sinä teit siitä esseen jossa ei ole mitään järkeä.
Miten sinun henk.koht ateismisi ilmenee erilaisissa tilanteissa?
Miten ateismi on yleisesti esiintynyt erilaisissa historiallisissa tilanteissa?
Voidaanko ateismin tulevaisuudesta päätellä jotain?
Kuuluvatko esim. edelläolevat kysymykset suomi24 palstalle keskusteluun ateismista? - huoh taas jälleen
Nedda´ kirjoitti:
Miten sinun henk.koht ateismisi ilmenee erilaisissa tilanteissa?
Miten ateismi on yleisesti esiintynyt erilaisissa historiallisissa tilanteissa?
Voidaanko ateismin tulevaisuudesta päätellä jotain?
Kuuluvatko esim. edelläolevat kysymykset suomi24 palstalle keskusteluun ateismista?"Miten sinun henk.koht ateismisi ilmenee erilaisissa tilanteissa?
Miten ateismi on yleisesti esiintynyt erilaisissa historiallisissa tilanteissa?"
Eiköhän se ilmene ja ole aina ilmennyt ihan vain jumaluskon puutteena. Usko nyt jo.
"Voidaanko ateismin tulevaisuudesta päätellä jotain?"
Mitä siitä voitaisiin päätellä? Että jatkossakin on henkilöitä, jotka eivät usko persoonallisiin jumaluuksiin? - K.R.S.
Nedda´ kirjoitti:
Sitä, että ateismi on monimuotoinen ilmiö, jota siihen uskovat itsekin tulkitsevat monin eri tavoin. Siksi onkin ehkä olennaisen tärkeää siitä tavalla tai toisella kiinnostuneelle, että pyrkii jäsentämään niitä ilmiöitä ja vuorovaikutuksia, joita siinä aatteena ja sen historiana on esiintynyt ja esiintyy.
Empiirisesti vaikean siitä tekee se, että ei voida olettaa otettavan ateistista testijoukkoa, jolla voitaisiin toistaa joitain "käytöskokeita", joilla ateistisen joukon toimintaa voitaisiin testata siten, että sille annettaisiin esim. vaikkapa jokin signaali, jonka vaikutusta voitaisiin mekanistisen maailmankatsomuksen puitteissa tutkia.
Onkin siis todettava, että ateismi on ehkä, jonkin sosiaalitieteiden heiniä? Monesti olen miettinyt sitä, että miten sellaisissa tehdään esim. askelvastekoe? Koska jotenkinhan väittämä on voitava todistaa oikeaksi tai vääräksi.
On kuitenkin tärkeää erottaa itse ateismin ilmiönä tutkiminen ja analysointi itse ateistista, koska jokainen ihminen ja yksilö ovat tärkeitä. Ja mielipiteelle on vapaus. Mikä on hyvä asia.
Mutta ateismin todellisten syiden ja seurausten etsiminen on kuitenkin erotettava ja irrotettava käytännön empirismistä senkin takia, että monesti ihmisyksilöiden kyky ja mahdollisuudet analysoida omaa käytöstään "arjentasolla" ovat tunteellisia sekä, analysoijien, että analysoitavien osalta.
Kyseessä on vähän sama ilmiö, kuin esim fysiikassa, jossa ilmiöiden taustalla voi olla toisenlaiset lainalaisuudet, kuin niihin mahdollisesti arjen tasolla elävä, taustoihin perehtymätön pyrkii niitä tulkitsemaan?
Mitä itse kirjoitukseen jonka linkitin tulee, niin muutamat asiat siinä ainakin mielestäni vastaavat totuutta, nimittäin uusateismin tapa yrittää selittää itsensä tyhjiin pelkästään sillä, että: "se itse (lähinnä sitä kannattavien taholta) pyrkii selittämään itsensä olevan jotain tai olevan olematta jotain".
Aivan kuin sillä itsellään poistettaisiin se olennainen kysymys: "miksi se on ja mitkä seikat tukee tätä väittämää ja mitkä sitä vastustavat?".
Ihmisen psyyke itsessään on monisyinen, se voi olla "oikeassa", tai vaikkapa "häiriötilanteessa" ja antaa väärää kuvaa todellisuudesta.
Samoinkuin se, että ateismi klassisesti ateistien itsensäkin (tai ainakin osan ateisteista) mielestä on tulkittu toisin, kuin esim uusateismi, joka pyrkii irrottamaan siitä jostain syystä ateismin pitkän aatehistorian.
Vastaukset kysymykseen: "mitä ateismi on" saadaan siitä, että sen ilmenemismuodot ovat prosesseja, jotka tapahtuvat ihmisen aivokemiassa. Ja ovat yhteiskuntatieteiden, psykologian ja "käyttäytymistieteiden" avulla tutkittavin keinoin ehkä selvitettävissä.
Eikun hyvää kesää kaikille. Nauttikaa kauniista keleistä ja säästä.https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/249105_594835807204398_499680816_n.jpg
- 23rfvfg
Nedda´ kirjoitti:
Miten sinun henk.koht ateismisi ilmenee erilaisissa tilanteissa?
Miten ateismi on yleisesti esiintynyt erilaisissa historiallisissa tilanteissa?
Voidaanko ateismin tulevaisuudesta päätellä jotain?
Kuuluvatko esim. edelläolevat kysymykset suomi24 palstalle keskusteluun ateismista?Minun ateismini ilmenee siten, että täyden kuun aikaan kuuntelen mörköoopperaa, uhraan lampaita, kaadan hautakiviä ja teen ateistieleitä ohi kulkevilel kristityille.
Tätähän sä kysyit? Jotain tuollaistahan sinä haet? Nedda´ kirjoitti:
Miten sinun henk.koht ateismisi ilmenee erilaisissa tilanteissa?
Miten ateismi on yleisesti esiintynyt erilaisissa historiallisissa tilanteissa?
Voidaanko ateismin tulevaisuudesta päätellä jotain?
Kuuluvatko esim. edelläolevat kysymykset suomi24 palstalle keskusteluun ateismista?"Miten sinun henk.koht ateismisi ilmenee erilaisissa tilanteissa?"
Koululaisena uskonnontunnin typerat paasaukset harmitti. Nain aikuisena sukulaisten kirkkojuhlissa on aina tylsaa, toisaalta hurskaat latteudet melkein aina myos hymyilyttavat.
"Miten ateismi on yleisesti esiintynyt erilaisissa historiallisissa tilanteissa?"
Koska tietamys ymparoivasta maailmasta yleisesti, ja ihmisesta erityisesti, on kehittynyt, voisi ajatella 'historiallisissa tilanteissa' ennen esiintyneen vahemman ateismia.
Jossain autoritaarisissa utopian yrityksissa on vapaata uskonnon harjoittamista pyritty korvaamaan pakollisella valtio-uskonnolla ja uskonnoista tutuilla johtaja-kulteilla. Moinen ei tietenkaan toimi, niin kuin ei minkaan metafyysisen taikauskon tuputtaminen.
"Voidaanko ateismin tulevaisuudesta päätellä jotain?"
Ainakaan Suomessa ei harrasteta jumaliin uskomista samassa maarin kuin ennen. Verrattuna keskiaikaan ei myoskaan (ainakaan yleisesti) uskota maailman koostuvan jumalien ajatuksista.
Ehka tulevaisuudessa myos ajatukset rahasta ja kansallistunteista koetaan yhta kaukaisiksi. Joka tapauksessa sekulaarisuus nayttaisi olevan kasvavassa maarin 'in'.
"Kuuluvatko esim. edelläolevat kysymykset suomi24 palstalle keskusteluun ateismista?"
Nahdakseni juu.- -s-
silverjew kirjoitti:
"Miten sinun henk.koht ateismisi ilmenee erilaisissa tilanteissa?"
Koululaisena uskonnontunnin typerat paasaukset harmitti. Nain aikuisena sukulaisten kirkkojuhlissa on aina tylsaa, toisaalta hurskaat latteudet melkein aina myos hymyilyttavat.
"Miten ateismi on yleisesti esiintynyt erilaisissa historiallisissa tilanteissa?"
Koska tietamys ymparoivasta maailmasta yleisesti, ja ihmisesta erityisesti, on kehittynyt, voisi ajatella 'historiallisissa tilanteissa' ennen esiintyneen vahemman ateismia.
Jossain autoritaarisissa utopian yrityksissa on vapaata uskonnon harjoittamista pyritty korvaamaan pakollisella valtio-uskonnolla ja uskonnoista tutuilla johtaja-kulteilla. Moinen ei tietenkaan toimi, niin kuin ei minkaan metafyysisen taikauskon tuputtaminen.
"Voidaanko ateismin tulevaisuudesta päätellä jotain?"
Ainakaan Suomessa ei harrasteta jumaliin uskomista samassa maarin kuin ennen. Verrattuna keskiaikaan ei myoskaan (ainakaan yleisesti) uskota maailman koostuvan jumalien ajatuksista.
Ehka tulevaisuudessa myos ajatukset rahasta ja kansallistunteista koetaan yhta kaukaisiksi. Joka tapauksessa sekulaarisuus nayttaisi olevan kasvavassa maarin 'in'.
"Kuuluvatko esim. edelläolevat kysymykset suomi24 palstalle keskusteluun ateismista?"
Nahdakseni juu.Ansiokas vastaus, mutta voit olla varma, että se kysymys, johon vastasit, tulee tälle
palstalle samalta henkilöltä vielä useita kertoja. Hiukan eri tavoin muotoiltuna noin kerran viikossa. - miss ei kirj.
Nedda´ kirjoitti:
Miten sinun henk.koht ateismisi ilmenee erilaisissa tilanteissa?
Miten ateismi on yleisesti esiintynyt erilaisissa historiallisissa tilanteissa?
Voidaanko ateismin tulevaisuudesta päätellä jotain?
Kuuluvatko esim. edelläolevat kysymykset suomi24 palstalle keskusteluun ateismista?"Miten sinun henk.koht ateismisi ilmenee erilaisissa tilanteissa?"
Ei mitenkään ellei joku kysy uskonko jumalaan/jumaliin. Samalla lailla käyn p*skalla, kaupassa, töissä ym. kuten uskovakin.
"Miten ateismi on yleisesti esiintynyt erilaisissa historiallisissa tilanteissa?"
Kuten?
"Voidaanko ateismin tulevaisuudesta päätellä jotain?"
?
"Kuuluvatko esim. edelläolevat kysymykset suomi24 palstalle keskusteluun ateismista?"
Mikä ettei... - Uskon tyhmyys
Nedda´ kirjoitti:
Sitä, että ateismi on monimuotoinen ilmiö, jota siihen uskovat itsekin tulkitsevat monin eri tavoin. Siksi onkin ehkä olennaisen tärkeää siitä tavalla tai toisella kiinnostuneelle, että pyrkii jäsentämään niitä ilmiöitä ja vuorovaikutuksia, joita siinä aatteena ja sen historiana on esiintynyt ja esiintyy.
Empiirisesti vaikean siitä tekee se, että ei voida olettaa otettavan ateistista testijoukkoa, jolla voitaisiin toistaa joitain "käytöskokeita", joilla ateistisen joukon toimintaa voitaisiin testata siten, että sille annettaisiin esim. vaikkapa jokin signaali, jonka vaikutusta voitaisiin mekanistisen maailmankatsomuksen puitteissa tutkia.
Onkin siis todettava, että ateismi on ehkä, jonkin sosiaalitieteiden heiniä? Monesti olen miettinyt sitä, että miten sellaisissa tehdään esim. askelvastekoe? Koska jotenkinhan väittämä on voitava todistaa oikeaksi tai vääräksi.
On kuitenkin tärkeää erottaa itse ateismin ilmiönä tutkiminen ja analysointi itse ateistista, koska jokainen ihminen ja yksilö ovat tärkeitä. Ja mielipiteelle on vapaus. Mikä on hyvä asia.
Mutta ateismin todellisten syiden ja seurausten etsiminen on kuitenkin erotettava ja irrotettava käytännön empirismistä senkin takia, että monesti ihmisyksilöiden kyky ja mahdollisuudet analysoida omaa käytöstään "arjentasolla" ovat tunteellisia sekä, analysoijien, että analysoitavien osalta.
Kyseessä on vähän sama ilmiö, kuin esim fysiikassa, jossa ilmiöiden taustalla voi olla toisenlaiset lainalaisuudet, kuin niihin mahdollisesti arjen tasolla elävä, taustoihin perehtymätön pyrkii niitä tulkitsemaan?
Mitä itse kirjoitukseen jonka linkitin tulee, niin muutamat asiat siinä ainakin mielestäni vastaavat totuutta, nimittäin uusateismin tapa yrittää selittää itsensä tyhjiin pelkästään sillä, että: "se itse (lähinnä sitä kannattavien taholta) pyrkii selittämään itsensä olevan jotain tai olevan olematta jotain".
Aivan kuin sillä itsellään poistettaisiin se olennainen kysymys: "miksi se on ja mitkä seikat tukee tätä väittämää ja mitkä sitä vastustavat?".
Ihmisen psyyke itsessään on monisyinen, se voi olla "oikeassa", tai vaikkapa "häiriötilanteessa" ja antaa väärää kuvaa todellisuudesta.
Samoinkuin se, että ateismi klassisesti ateistien itsensäkin (tai ainakin osan ateisteista) mielestä on tulkittu toisin, kuin esim uusateismi, joka pyrkii irrottamaan siitä jostain syystä ateismin pitkän aatehistorian.
Vastaukset kysymykseen: "mitä ateismi on" saadaan siitä, että sen ilmenemismuodot ovat prosesseja, jotka tapahtuvat ihmisen aivokemiassa. Ja ovat yhteiskuntatieteiden, psykologian ja "käyttäytymistieteiden" avulla tutkittavin keinoin ehkä selvitettävissä.
Eikun hyvää kesää kaikille. Nauttikaa kauniista keleistä ja säästä....ateismin pitkän aatehistorian."
Ei uskota jumaliin.
Kas siinä ateismin pitkä "aatehistoria" kokonaisuudessaan.
Kolme sanaa riittää. Sillä mitään muuta kuin tuo ei ateismiin kuulu.
Mutta näinkään yksinkertaista asiaa eivät yksinkertaiset koskaan tajua.
Vaan inttävät merkityksetöntä tyhjäänsä puppulausegeneraattorin tavoin.
"vaikkapa "häiriötilanteessa" ja antaa väärää kuvaa todellisuudesta."
Kyllä tosiaan, uskovien ihmisten aivot ja kyky ajatella tuntuvat aina olevan jatkuvassa häiriötilanteessa. He ovat kummallisen kyvyttömiä ymmärtämään mitään yksinkertaistakaan informaatiota, jonka normaalit tervejärkiset ihmiset ymmärtävät vaivatta. Lisäksi he kieltävät kaikki tunnetut faktat, mikäli ne eivät sovi heidän lapsellisen typerään maailmankuvaansa. "Maailma on 6000 vuotta vanha, eikä mitään hirmuliskoja ole ollut olemassakaan!" Jepjep...
Sen lisäksi heillä on pakkomielle keksiä vakiintuneille asioille ja termeille ikiomia uusia merkityksiä. Koska oikea todellisuus ei vastaa heidän lapsellisia kuvitelmiaan, pitää heidän yrittää muokata todellisuutta kuvitelmiaan vastaavaksi. Mikä on aina yhtä läpinäkyvää, säälittävän epätoivoista ja todella pohjattoman typerää. -s- kirjoitti:
Ansiokas vastaus, mutta voit olla varma, että se kysymys, johon vastasit, tulee tälle
palstalle samalta henkilöltä vielä useita kertoja. Hiukan eri tavoin muotoiltuna noin kerran viikossa.Tottakai kyseessa on fundamentalistien propaganda parhaimmillaan, huonoimmillaan yksittaisen tyypin skitsofreniset hourailut.
Koska uskovien mentaliteettiin ei nayta kuuluvan vilpittomyys, on tarkeaa etta heidan viesteihinsa reagoidaan rauhallisesti - kerta toisensa jalkeen, jos energiaa riittaa. :)Nedda´ kirjoitti:
Sitä, että ateismi on monimuotoinen ilmiö, jota siihen uskovat itsekin tulkitsevat monin eri tavoin. Siksi onkin ehkä olennaisen tärkeää siitä tavalla tai toisella kiinnostuneelle, että pyrkii jäsentämään niitä ilmiöitä ja vuorovaikutuksia, joita siinä aatteena ja sen historiana on esiintynyt ja esiintyy.
Empiirisesti vaikean siitä tekee se, että ei voida olettaa otettavan ateistista testijoukkoa, jolla voitaisiin toistaa joitain "käytöskokeita", joilla ateistisen joukon toimintaa voitaisiin testata siten, että sille annettaisiin esim. vaikkapa jokin signaali, jonka vaikutusta voitaisiin mekanistisen maailmankatsomuksen puitteissa tutkia.
Onkin siis todettava, että ateismi on ehkä, jonkin sosiaalitieteiden heiniä? Monesti olen miettinyt sitä, että miten sellaisissa tehdään esim. askelvastekoe? Koska jotenkinhan väittämä on voitava todistaa oikeaksi tai vääräksi.
On kuitenkin tärkeää erottaa itse ateismin ilmiönä tutkiminen ja analysointi itse ateistista, koska jokainen ihminen ja yksilö ovat tärkeitä. Ja mielipiteelle on vapaus. Mikä on hyvä asia.
Mutta ateismin todellisten syiden ja seurausten etsiminen on kuitenkin erotettava ja irrotettava käytännön empirismistä senkin takia, että monesti ihmisyksilöiden kyky ja mahdollisuudet analysoida omaa käytöstään "arjentasolla" ovat tunteellisia sekä, analysoijien, että analysoitavien osalta.
Kyseessä on vähän sama ilmiö, kuin esim fysiikassa, jossa ilmiöiden taustalla voi olla toisenlaiset lainalaisuudet, kuin niihin mahdollisesti arjen tasolla elävä, taustoihin perehtymätön pyrkii niitä tulkitsemaan?
Mitä itse kirjoitukseen jonka linkitin tulee, niin muutamat asiat siinä ainakin mielestäni vastaavat totuutta, nimittäin uusateismin tapa yrittää selittää itsensä tyhjiin pelkästään sillä, että: "se itse (lähinnä sitä kannattavien taholta) pyrkii selittämään itsensä olevan jotain tai olevan olematta jotain".
Aivan kuin sillä itsellään poistettaisiin se olennainen kysymys: "miksi se on ja mitkä seikat tukee tätä väittämää ja mitkä sitä vastustavat?".
Ihmisen psyyke itsessään on monisyinen, se voi olla "oikeassa", tai vaikkapa "häiriötilanteessa" ja antaa väärää kuvaa todellisuudesta.
Samoinkuin se, että ateismi klassisesti ateistien itsensäkin (tai ainakin osan ateisteista) mielestä on tulkittu toisin, kuin esim uusateismi, joka pyrkii irrottamaan siitä jostain syystä ateismin pitkän aatehistorian.
Vastaukset kysymykseen: "mitä ateismi on" saadaan siitä, että sen ilmenemismuodot ovat prosesseja, jotka tapahtuvat ihmisen aivokemiassa. Ja ovat yhteiskuntatieteiden, psykologian ja "käyttäytymistieteiden" avulla tutkittavin keinoin ehkä selvitettävissä.
Eikun hyvää kesää kaikille. Nauttikaa kauniista keleistä ja säästä."Sitä, että ateismi on monimuotoinen ilmiö, jota siihen uskovat itsekin tulkitsevat monin eri tavoin."
...ateismi......siihen uskovat....
No voi yhden kerran!
Et taida tietää, miten leukaperiin sattuu, kun suu on täynnä ruokaa ja yht'äkkiä alkaa naurattaa mielettömästi, mutta ei voi purskahtaa sotkematta näyttöä ja näppistä!
OK. Oma syy. Ei pitäisi syödä ja surffata samanaikaisesti.
- chris_hitchens
Ateismilla ei ole sinänsä sisäsyntyistä merkitystä - meistä jokainen syntyy vailla uskoa. Onneksi yhä useampi saa myös kasvaa vailla uskonnollista aivopesua.
Uskiksilla tuntuu olevan hirveä tarve perustella olkiukoin sitä, kuinka paha asia se, ettei aikuisilla ole mielikuvituskavereita, onkaan. - Nedda`
Jumala Jeesus on tunnetusti kova Fasisti, koska Hän salli keskitysleirien toiminnan ja suojeli Hiteriä useilta salamurha-yrityksiltä mutta niiden toteuttajat tapettiin hitaasti kiduttamalla.
Tämä osoittaa Jeesuksen saaneen sei sokin moisesta toiminnasta. Koska kysehän ei ole Sattuman,SatuMaan 100nasta.- sfsfgvsdgvsdv
Idiootti. Neddaakin idiootimpi.
- krabbiz
Nedda tarkoittaa jossain skandinaavisessa murteessa puutteessa olevaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskallanko vielä kaivata sinua?
Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun5713431T:ltä J-miehelle
Se kaunein jäi välillämme kokematta Sen olisin halunnut kokea. Miten olisit pitänyt mua hyvänä. Sen yhden kerran. Se oli373893Missä meetwursti on keksitty?
Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo372288- 1542179
Finnairin lento myöhästyi PS:n kansanedustajan häiriköinnin vuoksi:
Poliisi poisti koneesta Ensimmäisen kauden kansanedustaja ja everstiluutnantti evp. Tomi Immonen häiriköi Finnairin lenn3321689- 911441
Miten se pihvi pitää oikeaoppisesti paistaa?
Törmäsin erikoiseen episodiin eräässä ABC-ravintolassa. Pysähdyin kahvikupilliselle ja kohta ravintolan toisesta nurkast281440Miksi kirjoittelet sinkut-palstalla?
Olet sinkku? Kaipaat jutteluseuraa? Täällä on kivoja keskusteluja? Tapaat mielenkiintoisia ihmisiä? Joku muu syy?2011412- 621176
- 1021174