Ryömii etenpäin tyhjäkäynnillä

626 -98

Kyseessä on alle 90 tkm ajettu, merkkihuollettu Mazda 626 1.8 -98 manuaalilaatikolla. Ongelma on, että auto ryömii tyhjäkäynnillä eteenpäin oli sitten vaihde päällä, kytkin pohjassa tai ei. Eli vaikka vaihde olisi vapaalla, oire on sama. Onko tyypillinen vika ja voiko säätää jostain?

8

1880

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

Taitaa olla jotain häikkää kytkimen kanssa. Kaipaa säätöä/huoltoa.

• TTM

Autoissa voi olla monenlaista ongelmaa tai sitten autosi on päivitetty automaatiksi :). Ei taida olla kytkimessä vikaa, kun tekee saman vapaallakin. Mikä sitten mahtaa pyörittää vetoakseleita jos vaihde on vapaalla eli hampaat ei koske toisiinsa... Vaihteistoöljyinä on varmaan vanhaa venetervaa ja se tahmeuden vuoksi pyörittää kaikkia rattaita yhtäaikaa. Se kyllä tuntuisi vaihdekepin liikkeiden jäykkyytenä. Itsellä vanhassa Micrassa oli kerran samantyylinen ongelma. Siinä oli liian jäykät vaihteistoöljyt ja pakkasella se lähti ja jäi käymään tyhjäkäyntiä vain, kun piti kytkintä pohjassa. Poloinen 1 litrainen kone oli niin heikko. Jos kytkintä nosti vapaalla, niin auto pyrki vähän eteenpäin mutta kun öljyt notkistui, niin ilmiö katosi. Voi olla hullu ehdotus mutta kai sulla on oikeat öljyt vaihteistossa.

• 626

Eli oletan, ettei syy ole öljyssä, koska vika on alkanut ilmetä vasta viimeisten 5000 km aikana. Lähinnä ajattelin kysyä täältä, josko kyse olisi jostain tyyppiviasta.

• wild guess
        626 kirjoitti:

Eli oletan, ettei syy ole öljyssä, koska vika on alkanut ilmetä vasta viimeisten 5000 km aikana. Lähinnä ajattelin kysyä täältä, josko kyse olisi jostain tyyppiviasta.

vaihteistoöljysi on niin täynnä metallipurua että se ryömittää autoasi?

• 626
        wild guess kirjoitti:

vaihteistoöljysi on niin täynnä metallipurua että se ryömittää autoasi?

Epäilen tuota, mutta sehän taisikin olla villi arvaus :) Kyllä siellä saisi olla aika lailla sitä metalliputua, jotta se vaikuttaisi noin dramaattisesti öljyn ominaisuuksiin. Toisaalta oireita on ollut viimeisen 5000 - ? km ajan. Epäilenpä, että laatikko olisi antanut jo jotain muitakin viitteitä jos öljy olisi sakeana metallipurusta. Lisäksi tämä oire ei juurikaan ole riippuvainen ilman lämpötilasta. Tai siitä, onko auto kylmä vai lämmin.

• ukkeli
        626 kirjoitti:

Epäilen tuota, mutta sehän taisikin olla villi arvaus :) Kyllä siellä saisi olla aika lailla sitä metalliputua, jotta se vaikuttaisi noin dramaattisesti öljyn ominaisuuksiin. Toisaalta oireita on ollut viimeisen 5000 - ? km ajan. Epäilenpä, että laatikko olisi antanut jo jotain muitakin viitteitä jos öljy olisi sakeana metallipurusta. Lisäksi tämä oire ei juurikaan ole riippuvainen ilman lämpötilasta. Tai siitä, onko auto kylmä vai lämmin.

eipä kyllä mettallin purusta johdu siitä 100% varma... tulppa magneettinen ja kerää kyllä isommatkin palat... meillä oli kerran kaivurin laatikossa öljyä joka jäykistyi aika nopeesti...
        samat oireet.. ootko kokeillu vaihtaa niitä laatikon öljyjä?

• 626
        ukkeli kirjoitti:

eipä kyllä mettallin purusta johdu siitä 100% varma... tulppa magneettinen ja kerää kyllä isommatkin palat... meillä oli kerran kaivurin laatikossa öljyä joka jäykistyi aika nopeesti...
        samat oireet.. ootko kokeillu vaihtaa niitä laatikon öljyjä?

Kun ei ihan joka käänteessä viitsi viedä merkkihuoltoon. Tasaraha tuntuu olevan - Halpa: 100 eur, normaali 200 eur ja siitä sitten mennään eteenpäin, jos vain perse kestää. Täytyy varmaan vaihtaa itse.

Huollot olen tähän asti teettänyt ihan vain siitä syystä, että saan leiman huoltokirjaan. Onkohan siinäkään mitään järkeä.

Aikaisempi autoni oli Saabi 900 -87. Vanhempani ostivat sen 1-v vanhana. Joku myyntitykki oli ajanut sillä 50 tkm ja merkkihuollot oli tehty. Yhtä ainoaa merkkihuoltoa ei tehty siitä eteenpäin, kaikki tehtiin itse. Vanhemmillani kilometrejä ei kauheasti kertynyt ja minä ostin auton heiltä. Pari vuotta sitten kun sen myin, ostaja oli erittäin tyytyväinen, kun olin tallentanut itse tekemistäni huolloista historian tarkasti Excelillä. Itse asiassa, kun kilsat 200 tkm , olivat kohdallaan, kukaan ei kysellyt huoltokirjan perään, vaan uskoivat täysin mitä heille kerroin. Onkohan se lopulta niin, ettei noilla merrkkihuolloilla kuitenkaan ole kovinkaan suurta merkitystä jos pystyt perustelemaan huollot ja auto on siisti.

• TTM
        626 kirjoitti:

Kun ei ihan joka käänteessä viitsi viedä merkkihuoltoon. Tasaraha tuntuu olevan - Halpa: 100 eur, normaali 200 eur ja siitä sitten mennään eteenpäin, jos vain perse kestää. Täytyy varmaan vaihtaa itse.

Huollot olen tähän asti teettänyt ihan vain siitä syystä, että saan leiman huoltokirjaan. Onkohan siinäkään mitään järkeä.

Aikaisempi autoni oli Saabi 900 -87. Vanhempani ostivat sen 1-v vanhana. Joku myyntitykki oli ajanut sillä 50 tkm ja merkkihuollot oli tehty. Yhtä ainoaa merkkihuoltoa ei tehty siitä eteenpäin, kaikki tehtiin itse. Vanhemmillani kilometrejä ei kauheasti kertynyt ja minä ostin auton heiltä. Pari vuotta sitten kun sen myin, ostaja oli erittäin tyytyväinen, kun olin tallentanut itse tekemistäni huolloista historian tarkasti Excelillä. Itse asiassa, kun kilsat 200 tkm , olivat kohdallaan, kukaan ei kysellyt huoltokirjan perään, vaan uskoivat täysin mitä heille kerroin. Onkohan se lopulta niin, ettei noilla merrkkihuolloilla kuitenkaan ole kovinkaan suurta merkitystä jos pystyt perustelemaan huollot ja auto on siisti.

Vaihda vain itse. Aluksi minäkin teetin huollot liikkeessä, jotta saan leiman huoltokirjaan. Merkkiliikkeessä käytin viimeksi 150tkm kohdalla. Sen jälkeen huolsi eräs ei merkkiliike ja huoltokirjassa on leimoja 230tkm asti. Siitä eteenpäin olen huoltanut itse. Viimeisin huolto oli 270tkm huolto. Auto on 2000vm 323F 2.0TD. Ikää ei ole paljon mutta noilla kilometreillä ei enää ole mitään virkaa sillä leimalla. Auto on arvoton vaihdettaessa uuteen ja liikaa ajettu jotta kukaan ostais mutta tarkoitukseni onkin ajaa sitä niin kauan kuin se kohtuudella kestää. Itse olen tehnyt huollot ja alustan kunnon seurannan varmasti huolellisemmin kuin liikkeissä. Aikaa olen käyttänyt paljon enemmän kuin liike mutta enpä ole ainakaan hosunut. Kun itselle tekee, ei haluta mennä siitä mistä aita on matalin. Olen kirjannut kaikki toimenpiteet erilliseen kirjaa ja siitä näkee mitä on oikeasti tehty. Merkkiliikkeestä hakiessa näkee vain että määräaikaishuolto suoritettu eikä sen kummempia yksityiskohtia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3819
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2954
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1855
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1588
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1069
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      924
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      854
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      764
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      731
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      708
    Aihe