Taloustieteen matemaattinen sisältö

12+4+12+4

Mitä kaikkea saa harjoitella, ennen kuin uskaltautuu lähteä kohti ekonomistin polkua?

Valintakokeessa vaaditaan lukion pitkän matematiikan taitoja, olen siitä varsin tietoinen, mutta mitä kaikkea tuo oikein pitää sisällään, sitä en ymmärrä. Tuskin siellä, niin valintakokeessa kuin yliopistolla opiskeluiden aikana, kuitenkaan jok'ikistä lukion pitkän matematiikan kurssien aikana tippunutta tiedonmurusta tarvitaan, kun ei taloustieteessä sentään kaikkea mahdollista matematiikkaa sovelleta.

Jos on hyvät tiedot esim. algebrasta, calculus-jutuista sekä tilasto- ja todennäköisyyslaskennasta, niin onko mitään asiaa taloustieteilijöiden joukkoon?

Kiitän teitä, hyvät Suomi24-palstan ihmiset, asiallista vastauksistanne jo etukäteen.

2

159

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanhat valintakokeet

Katsis katsoo vanhoja valintakokeita, siitä aikas hyvä haisu tulee, mitä valintakokeissa vaaditaan.

Järkevämmät saavat vastata tuohon, että mitä matematiikan taitoja vaaditaan opiskeluvaiheessa taloustieteissä...

• wanhakettu2

"Järkevämmät saavat vastata tuohon, että mitä matematiikan taitoja vaaditaan opiskeluvaiheessa taloustieteissä..."

No minäpä sitten vastaan kun väitän jotain asiasta tietäväni. Jotta ei jää epäselväksi, olen toistaiseksi taloustieteen harrastaja ja eiköhän se ekonomistin muodollinen pätevyys jonain päivänä opintotoimistosta kouraan tupsahda.

"Valintakokeessa vaaditaan lukion pitkän matematiikan taitoja, olen siitä varsin tietoinen, mutta mitä kaikkea tuo oikein pitää sisällään, sitä en ymmärrä. "

Se tarkoittaa juuri sitä mitä siinä tarkoitetaan. En ole sen tarkemmin perehtynyt mitä valintakokeessa tarvitaan, mutta jos siellä ei derivoida ja joudu muutenkin matematiikkaa jotekin pyörittämään niin ihmettelen suuresti.

"Tuskin siellä, niin valintakokeessa kuin yliopistolla opiskeluiden aikana, kuitenkaan jok'ikistä lukion pitkän matematiikan kurssien aikana tippunutta tiedonmurusta tarvitaan, kun ei taloustieteessä sentään kaikkea mahdollista matematiikkaa sovelleta."

Tota noin, voin kokemuksesta sanoa että valitettavasti kyllä tarvitaan ja pikkusen ylikin. Ainakin minulla jonka tutkintoon kuuluu matematiikan ja tilastotieteen sivuaineet , olen törmännyt lähes tulkoon jokaiseen pikku detaljiinkin mitä lukion matematiikassa käydään lävitse. Ne vain käydään pikkusen tarkemmin ns. yliopistomatemaattisesti läpi. Itse taloustieteessä ne tulee tilastotieteen ja erinäköisten mallien kautta käyttöön. Esimerkiksi peruskaura Lagrangen menetelmässä joudutaan osittaisderivoimaan aika näppäriäkin funktioita tai pyörittämään jonkin sortin sarjoja esimerkiksi rahateoriassa. Voin kuitata sen vain sanomalla, että taloustiede on matemaattinen tiede.

"Jos on hyvät tiedot esim. algebrasta, calculus-jutuista sekä tilasto- ja todennäköisyyslaskennasta, niin onko mitään asiaa taloustieteilijöiden joukkoon?"

Jos on hyvät tiedot tai vähän kehnommatkin ja oikeasti kiinnostaa opiskella, tervetuloa. Mutta matematiikkaa ja tilastotiedettä saat pyörittää jonkin verran. Työelämässä näitä sitten pyöritetäänkin jo koneilla Mathematican, R:n, SAS:n, SPSS:n, Matlabin yms. vempeleiden kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2870
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2525
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2239
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1860
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      390
      1696
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1642
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      309
      1548
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe