Kuusiherkkusieni

Sieni-Sepe

Löysin tänään suuren kuusen alta rykelmän valkoisia sieniä, jotka olin tunnistavani kuusiherkkusieniksi. Niissä oli sellainen kuin harso helttojen alla. Niin kovasti minut on peloteltu valkoisella kärpässienellä, etten uskaltanut poimia. Katsoin tuosta Sepon sieniopas (ei minun) sivustosta kuvaa, ja se vastasi löytöäni. Uskallanko hakea?
Toinen kysymys: Olen omasta mielestäni löytänyt jauhosieniä, mutta tuon valkoisen värin takia en voinut ottaa, koska vaimo pelkää kaikkia valkoisia sieniä. Hieman maistoin, maku oli mieto. Olen joskus löytänyt miltei vastaavia sieniä, mutta ne ovat maistuneet hyvin karvaille. Mitä lienevät? Uskallanko poimia jauhosienet. Katsoin niidenkin kuvaa em. sienioppaasta.

6

2886

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luvalla

Älä nyt ainakaan toisten, ketkä ei ole edes nähneet niitä, luvalla rupee niitä syömään. Itse pitää olla varma.

• juho

mutta kyllähän kuusiherkkusienen tuntee, sen heltat ovat jo nuorena tummat ja aniksen tuoksu!! Nyt kun on ollut sateista niin valkokärpässienen lakki on hyvin limainen ja kuusiherkkusienen vain märkä. Valkokärpässieni haisee raa alta perunalta. Jauhosienn haju taas on voimakkaan jauhomainen tai raa an hauen haju. Jauhosienen sekoittaa lähinnä valkoisiin malikoihin, joissa on myös myrkyllisiä lajeja. Jos olet epävarma, älä poimi.

• Sieni-Sepe

Varmistin ne kuusiherkkusienet, joiden paras tunniste on tosiaan ne heltat, jotka tummuvat. Keräsin, paistoin ja söin, herkullista! Valkoisen kärpäsienen heltathan eivät tummene. Jauhosieniä kerään kohta.

• nitty

valkea kärpässieni eroaa kuusenherkkusienestä siten että sen heltat ovat aina hohtavan valkeat ja itiöpöly valkeaa. jauhosienen tunnistaa hyvin sen jauhomaisesta hajustaan. maku on mieto.

• piiia

Yksi jauhosienen hyvä tuntomerkki on,että heltat irtoavat hyvin helposti lakista kerroksena pelkästään sormella työntämällä.

Muutama pieni valkoinen malikkalaji on myrkyllinen ja tuoksuu jauholle. Tosin kun jauhosienen tuoksun kerran oppii, ei sitä enää sen jälkeen sekoita malikoihin.

• tmarkula

Jättäisin kuusiherkkusienen poimisajatuksen kokonaan. Olen neljän vuoden aikana löytänyt kolme kuusiherkkusieneksi tunnistamaani sientä. Jätin käyttämättä ja samaa suositan sinullekin.

Mitä jauhosieneen tulee, sienen LAKIN tulee olla keskeltä selvästi paksu ja tuoksu kuten ruisjauhossa. Sienten lakin paksuus vaihtelee, joten yksinäisiä sieniä ei kannata poimia.
      Heltat ovat selvästi johteiset. Jos on kyseessä ryhmä, jossa on selkeästi paksulakkisia sieniä, voi mielestäni poimia, mutta silloinkin varoen.

Suurin vaara on sekoittaa myrkkymalikkaan, josta sen voi erottaa lähinnä siitä, että lakki on ohuempi ja lakin keskus on yleensä hieman suppilomainen (paksulakkisen jauhosienen lakki on kupera) ja heltat eivät ole johteiset. Myös sen sanotaan tuoksuvan vähän jauholle.

Ennen kuin syö jauhosieniä, pitää oppia tunnistamaan kunnolla malikoita, esim. valkomalikka.

Nurmitupaskynsikkäissä on suht. paksu lakki, mutta heltat eivät ole johteiset ja ne eivät tuoksu juuri millekään. Nurmitypäskynsikkäitä monet eivät suosittele ruoaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      146
      4896
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      18
      3527
    3. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      158
      3347
    4. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      32
      2808
    5. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      94
      2560
    6. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      18
      1853
    7. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      8
      1468
    8. Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1462
    9. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      136
      1389
    10. Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?

Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut
      Elokuva
      11
      1267
    Aihe