Onko kellään kokemusta aortan pullistumasta ja läppävuodosta?
Onko kokemuksia leikkauksesta.
Minulla todettu molemmat 2 vuotta sitten, nyt käyn tietokoneaneografiasa ja ultraäänitutkimuksissa kerran vuodessa.
aortan pullistuma ja läppävuoto
5
562
Vastaukset
- Vertaistuen tarve
Hei kirjoittaja. Alempana löytyy kaksi ketjua nimellä Aorttaläpän vaihtoleikkaus. Muistaakseni jo seuraavalla sivulla alkaa ketju part 2, eli toinen ketju, kun ensimmäinen ketju tuli jo täyteen (500 viestiä).
Suosittelen lämpimästi lueskelemaan näitä ketjua. Siellä asian kokeneet ihmiset ovat kirjoitelleet kuulumisiaan, ja usein monen viestin ja pitkän ajan osalta. Itsekin olen nimimerkilläni Vertaistuen tarve kirjoitellut omasta läppävuodostani, joka leikattiin nyt huhtikuussa. Olen saanut todella paljon apua ja tietoa näistä kirjoituksista.
Ps. Olen keski-ikäinen nainen, jolla oli kymmenisen vuotta aorttaläpän vuoto lievänä, kunnes se muuttui vaikeaksi noin neljä vuotta sitten. Kävin viimeiset vuodet kolmen kuukauden välein ultraääni-tutkimuksessa, ja tosiaan tällä hetkellä toivun onnellisesti suhteellisen isosta leikkausksesta. Omalla kohdallani kaikki on mennyt jopa odotettua paremmin.
Kaikkea hyvää ja jaksamista muillekin sydämmelisille. On kokemusta nousevan aortan ja aorttaläpän vaihdon sisältäneestä leikkauksesta. Lukaise edellämainitut viestiketjut. Kerron lisää jos tulee jotain mieleen!
- 1945
Viestit käsittelivät vain aortaläpän korjausta. Olisin halunnut tietoa nousevan aortan pullistumasta kärsiviltä.
- Puotinen
Aortan tyvi laajentunut, aorttaläppä ei sulkeudu kunnolla. Vuoto voi olla lievää, keskivaikeaa ja vaikeaa. Vasenkammio sietää melkopitkään vuodon aiheuttamaa kuormitusta. Vuodossa systolinen verenpaine nousee ja diastolinen laskee. Esim: sys: 170 dia:55 Vaikeassa vuodossa diastolinen voi tippua alle 50. Jos vuotosuihku osuu vasemman eteisen kohdille voi tämä haitata myös mitraaliläpän toimintaa. Vuoto paksuntaa vasemmankammion seinämää ja jossain vaiheessa myös ejektiofraktio tippuu. (nämä ovat leikkaus aiheita) Myös jos oireita: hengenahdistusta ja yms on leikkausaihe. Näköhäiriöitä ilmaantuu myös. Aortan aneyrysmissä yleensä on riskinä sen puhkeaminen seinämän ohentumisen takia pullistuman kohdalla. Sipullistuma tyvessä koska läppävuotaa. Jos Aortta repeää tästä kohtaa, niin mitään ei ole tehtävissä.
- 1945
Hei Puotinen,
Onko sinulla omakohtaista kokemusta, tai oletko kenties lääkäri? Olit oikeassa että se pullistuma on tyvessä. Viime viikolla kävin kardiologin ultraäänitutkimuksessa, mitraaliläppä vuotaa lievästi. Sydän kuitenkin supistuu hyvin. Verenpaine ollut siinä 135/80. Syön verenpainelääkkeitä ja joudun lisäämään annostusta koska tavoite on alle 130/80.
Aortan pullistuma pysynyt samana 2 vuotta kun sitä on tutkittu eli 48 mm.
EF oli 54. En tiedä hengenahdistuksesta, mutta kunto on huono. Ajoittaista heikkouden tunnetta, jolloin nukahdan sohvalle jos olen kotona.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus33626Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va872012Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J50826- 47754
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va34728Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?184708Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke119705Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.35692- 35640
Miksi tuota ei saada karkotettua Suomesta?
Sillä näkyy olevan ilmeinen suojaväri. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6af3161b-4cdc-4ca7-b6cd-1e745efd1a97127638