aortan pullistuma ja läppävuoto

1945

Onko kellään kokemusta aortan pullistumasta ja läppävuodosta?
Onko kokemuksia leikkauksesta.
Minulla todettu molemmat 2 vuotta sitten, nyt käyn tietokoneaneografiasa ja ultraäänitutkimuksissa kerran vuodessa.

5

482

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vertaistuen tarve

      Hei kirjoittaja. Alempana löytyy kaksi ketjua nimellä Aorttaläpän vaihtoleikkaus. Muistaakseni jo seuraavalla sivulla alkaa ketju part 2, eli toinen ketju, kun ensimmäinen ketju tuli jo täyteen (500 viestiä).

      Suosittelen lämpimästi lueskelemaan näitä ketjua. Siellä asian kokeneet ihmiset ovat kirjoitelleet kuulumisiaan, ja usein monen viestin ja pitkän ajan osalta. Itsekin olen nimimerkilläni Vertaistuen tarve kirjoitellut omasta läppävuodostani, joka leikattiin nyt huhtikuussa. Olen saanut todella paljon apua ja tietoa näistä kirjoituksista.

      Ps. Olen keski-ikäinen nainen, jolla oli kymmenisen vuotta aorttaläpän vuoto lievänä, kunnes se muuttui vaikeaksi noin neljä vuotta sitten. Kävin viimeiset vuodet kolmen kuukauden välein ultraääni-tutkimuksessa, ja tosiaan tällä hetkellä toivun onnellisesti suhteellisen isosta leikkausksesta. Omalla kohdallani kaikki on mennyt jopa odotettua paremmin.
      Kaikkea hyvää ja jaksamista muillekin sydämmelisille.

    • On kokemusta nousevan aortan ja aorttaläpän vaihdon sisältäneestä leikkauksesta. Lukaise edellämainitut viestiketjut. Kerron lisää jos tulee jotain mieleen!

      • 1945

        Viestit käsittelivät vain aortaläpän korjausta. Olisin halunnut tietoa nousevan aortan pullistumasta kärsiviltä.


    • Puotinen

      Aortan tyvi laajentunut, aorttaläppä ei sulkeudu kunnolla. Vuoto voi olla lievää, keskivaikeaa ja vaikeaa. Vasenkammio sietää melkopitkään vuodon aiheuttamaa kuormitusta. Vuodossa systolinen verenpaine nousee ja diastolinen laskee. Esim: sys: 170 dia:55 Vaikeassa vuodossa diastolinen voi tippua alle 50. Jos vuotosuihku osuu vasemman eteisen kohdille voi tämä haitata myös mitraaliläpän toimintaa. Vuoto paksuntaa vasemmankammion seinämää ja jossain vaiheessa myös ejektiofraktio tippuu. (nämä ovat leikkaus aiheita) Myös jos oireita: hengenahdistusta ja yms on leikkausaihe. Näköhäiriöitä ilmaantuu myös. Aortan aneyrysmissä yleensä on riskinä sen puhkeaminen seinämän ohentumisen takia pullistuman kohdalla. Sipullistuma tyvessä koska läppävuotaa. Jos Aortta repeää tästä kohtaa, niin mitään ei ole tehtävissä.

    • 1945

      Hei Puotinen,
      Onko sinulla omakohtaista kokemusta, tai oletko kenties lääkäri? Olit oikeassa että se pullistuma on tyvessä. Viime viikolla kävin kardiologin ultraäänitutkimuksessa, mitraaliläppä vuotaa lievästi. Sydän kuitenkin supistuu hyvin. Verenpaine ollut siinä 135/80. Syön verenpainelääkkeitä ja joudun lisäämään annostusta koska tavoite on alle 130/80.
      Aortan pullistuma pysynyt samana 2 vuotta kun sitä on tutkittu eli 48 mm.
      EF oli 54. En tiedä hengenahdistuksesta, mutta kunto on huono. Ajoittaista heikkouden tunnetta, jolloin nukahdan sohvalle jos olen kotona.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5005
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe