Hyvä mökkivene

Saareen muuttava

Osaako joku sanoa hyvää mökkivenettä saareen kulkemiseksi. Alumiinisia veneitä olen alustavasti katsellut mutta buster rs ei houkuta niittien vuotamisen vuoksi. Veneen vaatimuksena olisi ennen kaikkea huolettomuus ja helppo kulkeminen veneeseen ja veneestä pois. Tarkoitus olisi myös rahdata saareen rakennusmateriaalia veneellä ja myöhemmin tehdä päivämatkoja joten tilaa ja pituutta saisi olla kohtalaisesti kun nelihenkinen perhe matkustaa.

Hintahaitarissa max. 5000e olisi etsinnässä.

43

7722

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tryben

      Ei hyvä vaan paras vene. www.santaharju.fi
      Niitä viranomaisetkin käyttää.

      • ostajamiäs

        Mitäs sun venhot maksaa?


    • suvisaaristo..

      http://www.nettivene.com/moottorivene/haiveli/445794

      http://www.nettivene.com/moottorivene/mariner/509881

      http://www.nettivene.com/tyovene/alumiinivene/457134 :)

      Onhan tuolla vaikka mitä ihan jokaiselle jotakin.

      Mutta siis varmaan joku sellanen kuin tuossakin on että iso avoin keulatila
      eli joko takahytillinen tai keskihytillinen paatti. Retkeilyssä saattaa arvostaa
      sitä että olisi katto pään päällä niin ei ole niin tarkkaa sen kelin suhteen
      jos joskus suomessa sattuu satamaan. Avovene on avovene ja
      siinä on jatkuva tuulenvire päin naamaa kun sillä ajaa, ei kovin
      mukavaa loppujenlopuksi. Jos on vaikka pikkusen makuupaikkojenkin
      mahdollisuutta niin voi vaikka koisia veneessä välillä, lapset varsinkin.

    • Vaihtoehto.

      Kerran lehdestä bongasin kivan vaihtoehdon eli keulaportilla varustettu vene. Kuormaus ja lastaus olisi helppoa, samoin rantautuminen.

    • Saareen muuttava

      Hakusessa olisi nimenomaan pulpettivene koska matka saareen ei ole pitkä ja vaakakupissa painaa ennen kaikkea nopea lähtö ja rantautuminen sekä helppohoitoisuus.

      Muistutan myös että max. hinta olisi tuo 5000e. Santaharju tuskin mahtuu tähän hintaluokkaan moottorin kanssa.

    • 3322333

      Osta uttern, joudut laittamaan muutaman euriborin lisää mutta saat hyvän yhteysveneen joka menee kelissä kuin kelissä, takuu varmasti!

    • Itsellä Rönkky

      Paro 470 ja Rönqvist 16 ovat hyviä plaanaavia. Simppu tilava ja Terhi 440 vähän pienempi uppoumarunkoinen, jos ei kiire minnekkään.

      Lyhyelle mökkimatkalle suosittelen uppumarunkoisia, koska vauhdilla ei ole mitään merkitystä kun suurin osa ajasta joka tapauksessa kuluu rantautumisiin. Pienen moottorin takia saat budjetillasi isomman tai uudemman uppoumarunkoisen kuin plaanaavan.

      • Eli onnistuit rimaa hipoen ehdottamaan yhtä aloittajan tarpeisiin joten kuten sopivaa venettä, eli Simppua. Kaikkein hulluin ehdotus oli Terhi 440, ihan kiva soutuvene, mutta kantavuus ja tila eivät riitä aloittajan tarpeisiin alkuunkaan (tosin sellaisen saisi uutenakin alle aloittajan maksimibudjetin).

        Aloittajan käyttöön sopisi esim. Vator 17 R kohtuullisen tuoreella moottorilla ( = 1990 luvun kaksitahtinen tai uudempi). Tukeva ja turvallinen vene jolla kyllä kuljettaa enemmänkin betonisäkkejä kerralla, perheestä ja normaalin mökkireissun tarvikkeista puhumattakaan.


      • Simpun ostaisin
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Eli onnistuit rimaa hipoen ehdottamaan yhtä aloittajan tarpeisiin joten kuten sopivaa venettä, eli Simppua. Kaikkein hulluin ehdotus oli Terhi 440, ihan kiva soutuvene, mutta kantavuus ja tila eivät riitä aloittajan tarpeisiin alkuunkaan (tosin sellaisen saisi uutenakin alle aloittajan maksimibudjetin).

        Aloittajan käyttöön sopisi esim. Vator 17 R kohtuullisen tuoreella moottorilla ( = 1990 luvun kaksitahtinen tai uudempi). Tukeva ja turvallinen vene jolla kyllä kuljettaa enemmänkin betonisäkkejä kerralla, perheestä ja normaalin mökkireissun tarvikkeista puhumattakaan.

        Vator alkaa olla menneen talven lumia. Samaa sarjaa kuin niittibusteritkin. Tietysti sellainenkin vielä voi pinnalla pysyä, mutta aika huonokuntoisia ne alkavat olemaan. Samoin vaatii aika ison moottorin, joka varsinkin kaksitahtisena vie rutosti bensaa.

        Rönqvist ja Paro ovat molemmat 5 hengelle rekisteröityä, liikkuva kohtuullisesti 20 heppaisella ja ovat merikelpoisia. Simppu on rekisteröity 8 hengelle. Olisi loistava vene aloittajalle.


      • 8388
        Simpun ostaisin kirjoitti:

        Vator alkaa olla menneen talven lumia. Samaa sarjaa kuin niittibusteritkin. Tietysti sellainenkin vielä voi pinnalla pysyä, mutta aika huonokuntoisia ne alkavat olemaan. Samoin vaatii aika ison moottorin, joka varsinkin kaksitahtisena vie rutosti bensaa.

        Rönqvist ja Paro ovat molemmat 5 hengelle rekisteröityä, liikkuva kohtuullisesti 20 heppaisella ja ovat merikelpoisia. Simppu on rekisteröity 8 hengelle. Olisi loistava vene aloittajalle.

        Riippuu Rönnqvistiin koosta tuo henkilömäärä. Esim Rönnqvisti pro 550 on rekisteröity 8hlö. ja kantavuus 800kg. Kokoisekseen kantava ja merikelpoinen paatti.


      • mökkisaaressa
        Simpun ostaisin kirjoitti:

        Vator alkaa olla menneen talven lumia. Samaa sarjaa kuin niittibusteritkin. Tietysti sellainenkin vielä voi pinnalla pysyä, mutta aika huonokuntoisia ne alkavat olemaan. Samoin vaatii aika ison moottorin, joka varsinkin kaksitahtisena vie rutosti bensaa.

        Rönqvist ja Paro ovat molemmat 5 hengelle rekisteröityä, liikkuva kohtuullisesti 20 heppaisella ja ovat merikelpoisia. Simppu on rekisteröity 8 hengelle. Olisi loistava vene aloittajalle.

        jaa että lyhyelle saari matkalle oikein saatanan painavatlveneet,ja vielä pitäis tavaraakin kuljetella,hyvä sinä!!!!


      • ehkätiedän
        Simpun ostaisin kirjoitti:

        Vator alkaa olla menneen talven lumia. Samaa sarjaa kuin niittibusteritkin. Tietysti sellainenkin vielä voi pinnalla pysyä, mutta aika huonokuntoisia ne alkavat olemaan. Samoin vaatii aika ison moottorin, joka varsinkin kaksitahtisena vie rutosti bensaa.

        Rönqvist ja Paro ovat molemmat 5 hengelle rekisteröityä, liikkuva kohtuullisesti 20 heppaisella ja ovat merikelpoisia. Simppu on rekisteröity 8 hengelle. Olisi loistava vene aloittajalle.

        Vator ei todellakaan ole menneen talven lumia.vaan erittäin arvostettu vene vieläkin,koska noita tukevia välipohjaveneitä ei enään tehdä!.ykspohja kiikkuja kaikki tyyni.olen puhunut,ugh.


      • Avopaatti

        Muut hyviä vaihtoehtoja, mutta Simppu vaatii jo aika järeän laiturin


    • 535435435343443

      Utterni ois puol plaanari ;) tarvittaessa pääsisi myös vauhdilla jos on enempi välimatkaa mökille tai myrsky meinaa tulla päälle.

    • vatori1

      Vator r14 tai r16.on ainakin tukeva,ja voit vaikka laidalle istua,niin ei pahemmin kallistele.itsellani mökki saaressa,ja käytössä vator r14,ja kaikki rakennustarpeet on kulkenut kätevästi!r16 malli olis hioeman isompi,että siinä suhteessa parempi.
      toki alumiini bustereita saa myös hitsattuna,muistaakseni 80-luvun vehkeet niitattiin!busterissa on se hyvä puoli,että on huoltovapaa,mut huonoa se et on pirun äänekäs aallokossa!

      • Jos nyt ihan ensin aloitetaan ihan perusasioista, mitään Vator 16R mallia ei ole koskaan ole ollut olemassa, tai ei ainakaan Vatorin valmistamana.

        Vator 14 on tukevampi ja vakaampi kuin useimmat uudetkin veneet. Sen sijaan Vator 15, 17, 19 ja 22 ovat huomattavasti tukevampia ja merikelpoisempia kuin useimmat saman kokoiset uutena myytävät veneentapaiset. Tietenkin Ray Huntin suunnittelema syvä v-pohja vaatii tehoa liukuakseen, mutta matkanteko onkin sitten miellyttävämpää.

        Jos teho rajataan 20 hevosvoimaan, niin kyyseeseen tulle sitten ylikokoinen soutuvene. Jokaisen kannattaa ihan oikeasti käydä vertailemassa eri venemalleja vesillä. Kaksi saman kokoista venettä kun ovat kuin yö ja päivä, Ei 5.05 m pitkä kevyt vene ole mitään siitä mitä esim Vator 17 on, ainakaan jos se on ominisuuksiltaan hyvä ja siihen riittää 20 hv moottori (ei koske simppua). Ei tosin kuu tähän ketjuun, mutta sama koskee matkavenettä ostavia, normaalissa uppiksessa on 8 m pituisena n. 40 % vähemmän tilaa kuin 7 m liukuvassa vastaavassa.


      • Anonyymi

        Vator 14 on kyllä pikku kajakki joka ei sovellu yhteysveneeksi mitenkään. Kakskymppisellä voi neljällä Hengellä nousta liukuun nippa nappa mikäli matkustajat eivät ole ylipainoisia ja tavarat on jätetty rannalle. Vator 16 veneestä tiedetään enemmän sitten jos sellainen joskus tehdään. 15 ja 17 vaativat sen verran ison koneen, että eivät mahdu aloittajan antaman budjetin raameihin


    • vatoronyliarvostettu

      Vator alkaa olemaan roskiskamaa. Perälaudat rapisee multana mereen jne. Eikä pohjan muotoilukaan vastaa 2000luvun tasoa, surkeita ovat vatorit.

      • pientähuoltoa

        Eipä muuten rapise,jos yhtään viittii huoltaa venettään.kyllähän se lasikuitukin lahoaa,jos jatkuvasti kosteus ja lika seisoo välissä(pikku huokosissa ja rokamissa)


      • toistamieltä

        pohjan muotoilukaan vastaa 2000luvun tasoa
        mikä on 2000 luvun taso?sekö että vene on pirskaleen kiikkerä?


      • 8822"
        pientähuoltoa kirjoitti:

        Eipä muuten rapise,jos yhtään viittii huoltaa venettään.kyllähän se lasikuitukin lahoaa,jos jatkuvasti kosteus ja lika seisoo välissä(pikku huokosissa ja rokamissa)

        Vatorit on suunniteltu aikakautensa keveille kaksitahtikoneille. Perät ei ole tarpeeksi kantavia nykyisille painaville nelitahtikoneille. Aika kiikkeriäkin ovat, eikä se pohja ole mikään erityisen syvä V-pohja kuitenkaan.


    • Mulle Terhi riittää

      Kuka nyt uskoo mihin tahansa, mutta jos mökkimatka on lyhyt ja mökkisaari on merellä, niin osta Simppu, jos mökki sisävesillä, niin 440 Terhi saattaa riittää aivan hyvin.

      Mökkeilijällä kun yleensä on muitakin rahareikiä, niin en ostaisi lyhyelle matkalle mitään Vatoria isolla moottorilla.

      • tuas

        Mut kun aloittaja tarvitsee sitä muuhunkin kuin matkaan,,esim rakennustavaran roudaus ois aika hankalaa tommosella terhi 440. sehan on kuitenkin soutuvene!


      • Anonyymi

        4-tahti 90 vie 17r oikeen kivasti ja kestääbihsn kaikki kelit työntää ,jos vasn on kanttia antaa mennä.


    • 2:03

      Jos hintahanurin yläpää moottoreineen on 5000e niin se tietää vähän vanhempaa
      pulpettivenettä ajalta 1985-92 esim. Finnark-460/490 20-60hv tai Jurmo Lux näitä
      löytyy vielä ihan siistejä yksilöitä, ei muuta kun nettivenettä kurkkimaan..

      Itsellä kunnostettu Finnark-490 ja 50hv 2T jämerä paatti ja puhtia sopivasti.

    • master5

      Alu ja hitsattu 4mm MASTER 410 - 500 kone 20-50hv???

    • saaressa on

      Täällä on tarjottu järin isoja ja painavia veneitä aloittajalle.Kukaan vaan ei ole hoksannut kysyä,että minkalainen rantautumis mahdollisuus kaverilla on?itselläni on ollut saarimökki 10v,ja käytetään kesät/talvet.mulla on avopulpetti jonka paino on abaut 300kg hemmetin hyvä on ollut rakennustarpeita kuljetella,kun pystyy rantautumaan,ja keulasta lastaamaan.kokemuksesta voin sanoa,että ylisuurilla ja painavilla etukansiveneillä ei tee mitään tässä käytössä,ellei satu olemaan hyvää laituria molemmissa päissä(mantere/saari)ja ompa käynyt silleenkin,että pohjoistuulella veneen ollessa kiinni laiturissa kova aallokko hakkaa venettä laituriin,ja pelkästään toi massa(300kg) riittää tekemään omia tuhojaan puulaiturille,ompa jopa laituri siirtynyt metrin verran paikoiltaan,että sellasia juttuja kantsii huomioida.ja pelkästään ton mun veneen telakalle vetämiseen(talvehtii saaressa)tarvitaan vinssi!!!kun sitä traileria ja autoa ei ole saaren päässä.mietin että aloittajalle riittäisi joku avopulpetti 20-30hv:n koneella hyvin,ja toiseksi veneeksi pikkuinen soutuvene moottorilla,jota käyttää viimeisiin reissuihin,kun iso vene on jo telakalla.talvikulkupelinä huonoilla jäillä menee hydrokopteri,jonka allekirjoittanut on myös hommanut,että tämmösiä ajatuksia:)

      • Saareen rakentanut

        Samaa mieltä. Itsellä oli koko rakennusvaiheen ajan vanha Terhi 440 5 hv moottorilla. Mökkimatka 1,5 km.

        Uskomattomia kuormia sillä saa menemään ja helppo lastata ja purkaa kun saa keulan rantaan. Muutenkin rakennusvaiheessa ei kannata panostaa liian kalliiseen veneeseen kun se kuitenkin naarmuuntuu.

        Nyt kun mökki on valmis myytiin Terhi pois ja ostettiin Rönqvist 16 20 hv moottorilla. Tähän päädyttiin siksi, koska mantereella vene on laiturissa ja haluttiin sadevesityhjentyvä vene. Saaressa taas venettä pidetään ranturilla ja minusta tätä suuremman veneen käsittely ranturilla olisi turhan vaikeaa.

        Ainoa, mitä nyt tekisin toisin, olisi se, että jättäisin Rönqvistista ohjauspulpetin pois. Se vie aivan turhaan tilaa veneestä, jolla vieläkin aina joskus kuljetetaan tavaraa.

        Mökkeilijän veneentarve on hieman erilainen kuin sellaisen, joka ostaa veneen pelkästään veneilläkseen. Jokainen neuvoo omista lähtökohdistaan, eikä kaikilla ole kokemusta saarirakentamisesta. Se, että saat veneen keulan rantaan on erittäin tärkeä ominaisuus mökkiläiselle. Älä osta liian isoa venettä ainakaan ainoaksi veneeksi.


      • saaressa on
        Saareen rakentanut kirjoitti:

        Samaa mieltä. Itsellä oli koko rakennusvaiheen ajan vanha Terhi 440 5 hv moottorilla. Mökkimatka 1,5 km.

        Uskomattomia kuormia sillä saa menemään ja helppo lastata ja purkaa kun saa keulan rantaan. Muutenkin rakennusvaiheessa ei kannata panostaa liian kalliiseen veneeseen kun se kuitenkin naarmuuntuu.

        Nyt kun mökki on valmis myytiin Terhi pois ja ostettiin Rönqvist 16 20 hv moottorilla. Tähän päädyttiin siksi, koska mantereella vene on laiturissa ja haluttiin sadevesityhjentyvä vene. Saaressa taas venettä pidetään ranturilla ja minusta tätä suuremman veneen käsittely ranturilla olisi turhan vaikeaa.

        Ainoa, mitä nyt tekisin toisin, olisi se, että jättäisin Rönqvistista ohjauspulpetin pois. Se vie aivan turhaan tilaa veneestä, jolla vieläkin aina joskus kuljetetaan tavaraa.

        Mökkeilijän veneentarve on hieman erilainen kuin sellaisen, joka ostaa veneen pelkästään veneilläkseen. Jokainen neuvoo omista lähtökohdistaan, eikä kaikilla ole kokemusta saarirakentamisesta. Se, että saat veneen keulan rantaan on erittäin tärkeä ominaisuus mökkiläiselle. Älä osta liian isoa venettä ainakaan ainoaksi veneeksi.

        nämä kaksi ylimmäistä viestiä oli hyvin osuvasti perusteltu,juuri näin!


      • Kokemuksen ääni
        saaressa on kirjoitti:

        nämä kaksi ylimmäistä viestiä oli hyvin osuvasti perusteltu,juuri näin!

        Täältä myös ranturille ja rantaan vedettävälle veneelle yksi plussa lisää. Mikäli ranta ei ole erityisen suojaisa ja jos ei ole varaa tukevaan betoniponttoonilaituriin, joka on tukeva ja silti nousee ja laskee vedenpinnanvaihteluiden mukana, niin ranturi on tosi kätevä vaihtoehto mökkipuuhissa.

        Rantaan vedetyn veneen lastaus ja purku on mukavaa ja nopeaa hommaa. Hyvälle ranturille ajo myös on paljon nopeampaa kuin poijun ja laiturin väliin sitominen. Ajateleppa vaihtoehtona esim. harkko- tai 5 m lautakuorman purkua poijun ja laiturin välissä keikkuvasta veneestä.

        Suosittelen kuten edellisetkin, saarimökille mieluummin kahden vähän pienemmän veneen hankkimista kuin yhtä oikein isoa. Kahdesta on siinäkin hyötyä jos osa porukasta palaa mantereelle, niin saaressa on paljon mukavampi olla kun sinne jää vielä toinen vene, jolla pääsee omatoimisesti liikkumaan vaikka kauppareissulle ilman, että tarvitsee odottaa mantereelta palaavia.

        Vielä sellainen asia veneen materiaalista, että alumiini on minusta ylimainostettu kun kehutaan sen rantaanveto-ominaisuuksia. Alumiinin ja rantakivien välinen kitka on mahdottoman suuri. Et pysty vetämään rantaan kuin aivan pienen, alle satakiloisen alumiiniveneen. Samalla voimalla vedät rantaan puolet panavamman muoviveneen. Muovivenekin kestää ja sen paikkaus on paljon halvempaa ja sen voi tehdä omatoimisesti. Köliraudalla varustettu muovivene on lähes ikuinen.


    • makke9

      Terhi 440 on hyvä vene jos halutaan kuormia kuljetella ( pari hirsimökkiä viety mantereelta saareen ) . Tällainen vene ei kuitenkaan ole mihinkään veneilyyn tarkoitettu pyöreän pohjansa takia. Keula siis nousee pystyyn ajettaessa ja suurin moottorisuositus on tosiaan 10hv. Plaaniin et tätä venettä tule koskaan saamaan, tämä on testattu 20hv moottorilla.

      Oma suositukseni on katsella Yamarinin vanhempia veneitä kokoluokasta 4500-4730. Erittäin vankka rakenteisia ja plaanaa hyvin. Toki veneen raskaudesta johtuen tarvitsee voimaa takana erilailla liukuun noustessa kuin monilla kilpailijoilla, mutta on varmasti yksi laadukkaimmista ja turvallisimmista merikäytössä. Yamarin tosin pitää arvonsa aika hyvin ja ovat suhteellisen kalliita vielä tänäkin päivänä.

      Alumiiniveneistä en sano mitään, kun niistä ei kokemuksia juuri ole. Naapurilla tosin on Buster RS 90-luvun alusta, joka on parhaat päivänsä jo nähnyt.

      • Anna lisätietoja

        Onko aloittajan mökki merellä vai sisävesillä? Minkälainen ranta ja laituri?


      • Terhikki vaan

        440 on uppoumarunkoiseksi suunniteltu. siksi siihen on turha laittaa kovin suurta moottoria 5 - 6 hp riittää aivan hyvin. Sillä se kulkee sen viitisen solmua, minkä se yleensä voi kulkea.

        Muuten tukeva ja yllättävän kantava vene, mutta aallokossa keula räiskii pärskeitä sisään. Soveltuu myös jäissä ajoon. Materiaali ei ole moksiskaan vaikka veneella aja parin sentin jäissä.


    • 55v

      Meillä on Buster RS HT 40 heppasella vuoden 1991 2-t koneella. Loistava yhdistelmä.
      Mikä se niittien vuotamisen pelko oikein on? tuohan on hitsattu kauttaaltaan, ei siinä mitään niittejä ole, jotka voisi vuotaa.

      • Anonyymi

        Puster ihsn ok zmut on yks lätkyttäjä pannukakku.


    • Anonyymi

      Buster L f 50 on todella hyvä!! Ja unohtakaa ne nettiveneet ja vaan käyttäkää tori.fi:ä!

    • Anonyymi

      Hyvä saarimökkeilijän vene on niin pieni, että sen voi vetää ranturilla rantaan. Ainakin jos mökki on vähänkään isomman selän rannalla. Tälläkin hetkellä olen mökillä ja ulkona puhaltaa 24 m/s tuuli suoraan rantaan, mutta nukun yöni hyvin, koska vene on vedetty riittävän ylös rantaan.

      Aiemmin meillä oli isompi matkavene, mutta tällaisella tuulella olisi pitänyt poistua saaresta, koska vene ei olisi kestänyt poijussa.

    • Anonyymi

      Voi kun olisin saanut tuon tiedon vuonna 2013 kun asiaa kyselin.

    • Anonyymi

      Itselläni ollut saariveneenä Terhi400 Mercuryn 6 Hp perämoottorilla. Hyvä ja suht edullinen - nyt jo 8 kesä menossa eikä ole tarvinnut huoltaa/korjata mitään, pelkillä tulppien vaihdoilla selviää. Nimenomaan hyvä vene max 4-henkiselle (mieluummin 3) perheelle/seurueelle. Kantokyky on huikea, tuntuu ettei sitä edes pysty ylilastaamaan.

    • Anonyymi

      Meillä on Terhi 440 ja vesimatkaa 1.3km

      Parhaimmillaan 4 henkeä ja koira kamat
      Myös rakennustarvikkeita kuljetettu.

      Pystyy soutamaankin tarvittaessa mutta max pari henkilöä..kokemusta on kun perämoottori "leviää" täyspoka päällä..

      Ilman kuormaa tuulisella säällä huono suuntavakaus ja muutenkin keinuu. Matalalaitainen..Kuormalla menee mutta roiskii
      Ei kiireiselle..eli nopeus ei päätä huimaa

      Harkitsen ehkä 6020 nordikkia tilalle.

      • Anonyymi

        Minullakin oli Terhi 440 ensimmäisenä mökkiveneenä. Se on tosi hyvä siihen käyttöön kantavuutensa takia. Myös minä harkitsin silloin Nordicin ostamista, mutta lopulta hylkäsin sen ABS-materiaalin takia. Materiaali on hyvä ja helppo niin kauan kuin sitä joutuu paikkaamaan. Terhifixillä tehdyt paikkaukset eivät tahtoneet kestää 440:ssä, joten vaihdoin lasikuituiseen, köliraudalliseen veneeseen, joka on edelleen käytössä. Se on suunnilleen 440 kokoluokkaa, mutta köliraudan takia kestänyt paremmin.

        Haaveissa olisi joku 5, 5 m pitkä, Terhi 440 kaltainen, uppoumarunkoinen avovene, jolle 5 hv moottori riittäisi. Valitettavasti niitä ei juurikaan näytä tarjolla olevan. Simppua olen katsellut, mutta se on jo vähän liian iso meidän tarpeisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minullakin oli Terhi 440 ensimmäisenä mökkiveneenä. Se on tosi hyvä siihen käyttöön kantavuutensa takia. Myös minä harkitsin silloin Nordicin ostamista, mutta lopulta hylkäsin sen ABS-materiaalin takia. Materiaali on hyvä ja helppo niin kauan kuin sitä joutuu paikkaamaan. Terhifixillä tehdyt paikkaukset eivät tahtoneet kestää 440:ssä, joten vaihdoin lasikuituiseen, köliraudalliseen veneeseen, joka on edelleen käytössä. Se on suunnilleen 440 kokoluokkaa, mutta köliraudan takia kestänyt paremmin.

        Haaveissa olisi joku 5, 5 m pitkä, Terhi 440 kaltainen, uppoumarunkoinen avovene, jolle 5 hv moottori riittäisi. Valitettavasti niitä ei juurikaan näytä tarjolla olevan. Simppua olen katsellut, mutta se on jo vähän liian iso meidän tarpeisiin.

        Laitanpas vielä yhden kommentin lisää tähän Terhi 440 liittyen.

        Eka "oma vene" ikinä, oli tämän kesän hyvinkin kovalla käytöllä. Alunperin kaverin muutama vuosi takaperin torista tekemänä löytönä, yllättävän paaaljon halvemmalla kuin uutena. Tämän jälkeen maannut muutaman vuoden ilman käyttöä pihan perällä ja tälle kesälle käyttöön.

        Aika tyhjästä polkaisin veneharrastuksen käyntiin ja tämä vene alunperin yhteiskäytössä kaverin kanssa. Väsäsin halvalla ranturin kaupungin rantapaikkaa varten ja aloitin uuden harrastuksen opettelun alkukesästä. Ranturin ykkösversiossa ei ollut edes vinssiä, joten siinä vaiheessa vesille aina vähintään kahden hengen porukassa. Kesän aikana vene liikkunut sähkömoottorilla ja pikkuisella 2T Tohatsulla.

        Ei tarvinnut kovin pitkään kiskoa venettä ranturille, kun tori-löydöstä alkoi paljastus näitä Terhi440:lle hyvinkin ominaisia ongelmia. Jokusen viikon jälkeen oli jo kölissä pitkittäistä halkeamaa miltei puolen metrin matkalla. Vene autotalliin tutkittavaksi ja eikun vaan tutustumaan miten tämän tyylisessä tilanteessa tuo paikkailu toteutuu. Hyvin nopeasti kölistä paistoikin edellisen omistajan pelkällä fiksausmassalla tehdyt paikkailut ja piiloon maalaukset. Maltoin kuivatella venettä ehkä 3-4 viikkoa ennen paikkausta ja laitoin kölihalkeaman umpeen tuolla TerhiFixillä, vahvistukseen sitä Terhin omaa lujitekangasta.

        Tuon ekan halkeaman johdosta veneen, valmistajan omien sanojen mukaan, vettymätön runkoaines olikin jo ehtinyt saamaan kivasti vettä ja kaksikerroksinen ABS-kuori alkoi kupruilla molemmilta puolin . Tässä vaiheessa kuskailin venettä lainatrailerilla ja köli alkoi hyvin pian olla mutkalla. Pohjaan tehdyt paikkaukset kyllä pitivät, mutta vääntelyn tuloksena kölihalkeama siirtyi puolella metrillä uuteen paikkaan ja taas lisää vettä runkoon.

        Nyttenpä alkaakin olla jo yöpakkaset päällä, rungossa vettä ja paukut tämän veneen fiksailujen kanssa hyvin vähissä. Pitäisi olla talvea vasten lämmin tila, alipainevehkeet ja muita tarvikkeita käytössä, jos meinaisi hoitaa remontin kunnolla. Kölin aluetta pitäisi leikata rajusti auki ja vahvistaa. Melkoinen savotta, eikä mahdollista lähteä toteuttamaan. Nyt sitten eristeet vettyneenä rantapaikalla jäätymässä. Kerrassaan rasittava tapaus ja näillä näkymin menossa kaatopaikalle ensi keväänä.

        Tykkäsin yllättävän paljon kyseisestä veneestä! Liikkuu soutamalla helposti 3-5km/h myös pikku tuulessa, soveltuu verkkojen laskuun ja on matalalaitaiseksi mukavan vakaa leveytensä ansiosta. Terhillä tuollaiset 1-2 kilometrin siirtymät olivat ilman kiirettä vielä mukavia. Jos tämmöistä meinaa hankkia, kannattaa kyllä olla erikoisen tarkkana kunnon kanssa.

        Ensi kesää varten uuden veneen etsinnät päällä. Kovasti alkaa kallistua juuri tuonne Paro, Rönnqvist ja Kurikkala linjalle. Moottoriin sen verran tehoa, että kalapaikkojen perässä pääsee tekemään hieman pitempiä siirtymiä. (max 10km suuntaansa)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laitanpas vielä yhden kommentin lisää tähän Terhi 440 liittyen.

        Eka "oma vene" ikinä, oli tämän kesän hyvinkin kovalla käytöllä. Alunperin kaverin muutama vuosi takaperin torista tekemänä löytönä, yllättävän paaaljon halvemmalla kuin uutena. Tämän jälkeen maannut muutaman vuoden ilman käyttöä pihan perällä ja tälle kesälle käyttöön.

        Aika tyhjästä polkaisin veneharrastuksen käyntiin ja tämä vene alunperin yhteiskäytössä kaverin kanssa. Väsäsin halvalla ranturin kaupungin rantapaikkaa varten ja aloitin uuden harrastuksen opettelun alkukesästä. Ranturin ykkösversiossa ei ollut edes vinssiä, joten siinä vaiheessa vesille aina vähintään kahden hengen porukassa. Kesän aikana vene liikkunut sähkömoottorilla ja pikkuisella 2T Tohatsulla.

        Ei tarvinnut kovin pitkään kiskoa venettä ranturille, kun tori-löydöstä alkoi paljastus näitä Terhi440:lle hyvinkin ominaisia ongelmia. Jokusen viikon jälkeen oli jo kölissä pitkittäistä halkeamaa miltei puolen metrin matkalla. Vene autotalliin tutkittavaksi ja eikun vaan tutustumaan miten tämän tyylisessä tilanteessa tuo paikkailu toteutuu. Hyvin nopeasti kölistä paistoikin edellisen omistajan pelkällä fiksausmassalla tehdyt paikkailut ja piiloon maalaukset. Maltoin kuivatella venettä ehkä 3-4 viikkoa ennen paikkausta ja laitoin kölihalkeaman umpeen tuolla TerhiFixillä, vahvistukseen sitä Terhin omaa lujitekangasta.

        Tuon ekan halkeaman johdosta veneen, valmistajan omien sanojen mukaan, vettymätön runkoaines olikin jo ehtinyt saamaan kivasti vettä ja kaksikerroksinen ABS-kuori alkoi kupruilla molemmilta puolin . Tässä vaiheessa kuskailin venettä lainatrailerilla ja köli alkoi hyvin pian olla mutkalla. Pohjaan tehdyt paikkaukset kyllä pitivät, mutta vääntelyn tuloksena kölihalkeama siirtyi puolella metrillä uuteen paikkaan ja taas lisää vettä runkoon.

        Nyttenpä alkaakin olla jo yöpakkaset päällä, rungossa vettä ja paukut tämän veneen fiksailujen kanssa hyvin vähissä. Pitäisi olla talvea vasten lämmin tila, alipainevehkeet ja muita tarvikkeita käytössä, jos meinaisi hoitaa remontin kunnolla. Kölin aluetta pitäisi leikata rajusti auki ja vahvistaa. Melkoinen savotta, eikä mahdollista lähteä toteuttamaan. Nyt sitten eristeet vettyneenä rantapaikalla jäätymässä. Kerrassaan rasittava tapaus ja näillä näkymin menossa kaatopaikalle ensi keväänä.

        Tykkäsin yllättävän paljon kyseisestä veneestä! Liikkuu soutamalla helposti 3-5km/h myös pikku tuulessa, soveltuu verkkojen laskuun ja on matalalaitaiseksi mukavan vakaa leveytensä ansiosta. Terhillä tuollaiset 1-2 kilometrin siirtymät olivat ilman kiirettä vielä mukavia. Jos tämmöistä meinaa hankkia, kannattaa kyllä olla erikoisen tarkkana kunnon kanssa.

        Ensi kesää varten uuden veneen etsinnät päällä. Kovasti alkaa kallistua juuri tuonne Paro, Rönnqvist ja Kurikkala linjalle. Moottoriin sen verran tehoa, että kalapaikkojen perässä pääsee tekemään hieman pitempiä siirtymiä. (max 10km suuntaansa)

        Terhi kannattaa ostaa uutena niin tietää miten sitä on pidetty. Laiminlyötynä se menee piloille lasikuituvenettä nopeammin, mutta eihän mikään kestä ikuisesti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

      Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      23
      2742
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2302
    3. 148
      2264
    4. Hullu liikenteessä?

      Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2180
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

      Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1792
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

      Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      389
      1652
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

      Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1586
    8. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      294
      1470
    9. Kunta ostaa kivitipun

      Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1418
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

      Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1409
    Aihe