Onko täällä muitakin empaattisia ja uhrautuvaisia ihmisiä? Sellaisia, jotka joutuvat itse kärsimään kun yrittävät estää toisten ihmisten mahdollisen kärsimyksen? Olen ylpeä hyvyydestäni, mutta kaipaisin enemmän itsekkyyttä ja itsesuojeluvaistoa. Maailmassa kun ei voi olla onnellinen, jollei onnistu varaamaan itselleen sen tilan jonka tarvitsee ollakseen onnellinen. Ei voi aina ajatella muita, täytyy myös ajatella itseään. Varmaan sitten Taivaassa pääsen elämään täysin sydämeni ja omatuntoni mukaisesti ja olemaan täydellisen onnellinen. Sillä onni asuu hyvin voivassa sydämessä ja omassatunnossa. Enkelinä oleminen tuntuisi ehkä mukavammalta ja luonnollisemmalta. Taivaassa ei tunteitaan ja ajatuksiaan voi ymmärtääkseni peittää, vaan kaikki ymmärtävät toisiaan ja elävät sopusoinnussa. Täällä minut usein ymmärretään väärin ja joudun kärsimään. Mutta kärsimykseenkin tottuu. Se on todella pahasta, sillä siinä pikku hiljaa menettää omanarvontuntoaan, eikä enää osaa suhtautua luonnolliseti onneenkaan. "Ei voi" olla onnellinen, jollei lähimmäisetkin ole onnellisia, tuntee vääryyttä kaikista pikkuasioista. Yrittää kätkeä onnensa ja menestyksensä jne. Ei ole kivaa tämmöinen elämä... Haluan olla terveen itsekäs! Ja aion yrittää parhaani ja käyttää vähän maalaisjärkeä.
järki vs omatunto
8
502
Vastaukset
- Mikko
Yksi vaikeimmista asioista on olla itsekäs ja edistää omia asioita piittaamatta muiden murheista, mutta kuitenkin siten, että ei aiheuta muille harmia.
Kokemukseni mukaan pahimmillaan ne jotka ovat tottuneet saamaan jonkilaista henkistä hyvinvointia taikka onnistumisen tunnetta alistamisesta, kiusaamisesta taikka ahdistelusta voivat jopa suuttua siitä, että jonain päivänä heille ei enää suoda henkistä tyydytystä alistumalla oman hyvinvoinnin vuoksi. Olen monesti saanut täydet raivot niskaani siksi, että olen ilmoittanut ehkä jopa odottamattomasti itsekkäästä valinnasta. Loppujenlopuksi tavoite omaehtoiseen, itsekkäseen ja mielekkääseen elämään on kaikkien etu, kuuluuhan tavoitteeseen myös diplomaattinen vastavuorovaikutteisuus.
Itsekyyden valinta voi aiheuttaa muissa soputumisvaikeuksia ja siksipä oma hyvinvointi voi olla jälleen hetken katkolla.
Omassa lähipiirissäni on ilmiselvästi mielisairas ihminen joka tarkoitusella taikka tahattomasti aiheuttaa ristiriitaisuuksia kanssakäymisessä vaikkapa sitten "ymmärtämällä väärin" keskustelun tarkoituksen. Kokemuksella voin siis kertoa, että suurella osalla ei ole edes pyrkimystä diplomatiaan vaikkaan kyseessä ei olisi kilpailutilanne. Siksipä edukas valinta jäjen ja omantumnnon väliltä on järki ja itsekkyys aiheuttamatta kuitenkaan kärsimystä niille joista ei ole haittaa omalle hyvinvoinnille. - juopon tytär
Löysinpä taas itseni kirjoituksestasi. Olen juuri tuollainen uhrautuja. Oli kyseessä sitten kuka vaan, olen aina ensimmäisenä tarjoamassa apuani tai yrittämässä järjestää asioita, usein jopa omalla kustannuksellani. Monet kerrat olen katunut kun olen järjestänyt itseni tilanteisiin joita suuresti inhoan, vain saadakseni hyväksyntää kanssaihmisiltäni ja ansaitakseni itselleni edes hetken ihmisarvon ja olemisenoikeuden.
Olen huomannut itsessäni monia sellaisia piirteitä jotka saavat oikein karvani nousemaan pystyyn vihasta. Käyttäydyn usein kuin minulla ei olisi mitään ihmisarvoa eikä normaaleja oikeuksia, minun on tavallaan ansaittava ihmisyyteni auttamalla muita, tekemällä heidän etunsa mukaan. Jos joskus teen niinkuin minä itse haluan, saan kamalia omantunnontuskia.
En tiedä miksi minusta on tullut tällainen, ehkä syy on kasvatuksessa, kotioloissa, geeneissä tai kaikissa yhteensä. Epäilen että suuri syy on kuitenkin juoppo äitini joka on syyllistänyt minut jo pienestä lapsesta lähtien. En ole koskaan ollut hyvä missään (siis hänen mielestään), koulussa olin huono huono huono huono, olin ruma ruma ruma...minulla on pienet sian silmät, mitättömät rusinat rintojen paikalla, kauheat paksut sääret, pihtikintut, ystäväni koulussa olivat köyhiä...Kaikki tämä minulle kerrottiin ylimielinen, sadistisen nautinnollinen hymy kasvoilla.
Sisareni sitävastoin oli niin hyvähyvähyvä... Koulussa, kaikessa. Hyvät sääret, hyvä vartalo, kauniit isot silmät, kauniit hiukset....Hänen elämänsä on järjestyksessä, hyvä ura, hyvä palkka. Rahan omistaninen ja maallinen mammona onkin tärkein ominaisuus äitini mielestä. Henkisillä arvoilla ei ole oikeastaan väliä.
Nykyisin olen jo alkanut tiedostaa, ettei tällainen uhrina eläminen ole normaalia ja taistelenkin kovasti itseni kanssa osatakseni olla "normaalilla" tavalla itsekäs. Yritän oppia että minulla on ihmisarvo ja oikeus olla olemassa vaikka teenkin niinkuin minulle itselleni on parasta. Minun ei tarvitse uhrata itseäni "hyvän omantunnon" takia, saan olla ihan minä vaan ja olen silti ihan hyvä ja oikea ihminen.
Kukaan muu ei aja minun asiaani jos minä itse en sitä tee. En ole olemassa pelkastään muita varten, olen olemassa itseni takia. Se meidän kaikkien nujerrettujen on opittava. Voimia kaikille saman asian kanssa taisteleville.- juopon tytär
Pitää lisätä vielä että huolimatta kaikesta ulkonäkööni kohdistuneesta arvostelusta, olen silti ihan normaalin näköinen. Silmäni eivät ole pienet sian silmät, eivät toki isotkaan vaan ihan tavallisen kokoiset, sääreni ovat normaalit, rintani ovat samaten ihan normaalin kokoiset...Jopa kouluaikaiset ystäväni olivat ihan normaaleista kotioloista, eivät köyhiä, eivät rikkaitakaan....
Kaikesta mikä liittyi minun elämääni piti vaan aina saada sanoa kaikkiea rumaa ja vähättelevää. Sitä olen kyllä saanut kuulla lapsesta asti ja vielä tänäpäivänäkin se jatkuu. Olen edelleen äitini puheissa niin HUONOHUONOHUONO...Lapsenikin ovat huonoja, hyväksikäyttäjiä, rahanahneita, rumia jne jne jne...
Onneksi alan päästä moisesta paskasta jo pikkuhiljaa eroon, samoin lapseni. En anna enää moisten puheiden loukata itseäni, en enää yksinkertaisesti välitä. - Rane & Reiska
varmaan, että teologi ja terapeutti Tommy Hellstenin kirjat ovat kirjoitettu juuri Sinunlaisiasi ihmisiä varten. Tosin jos et ole kristitty, voit suodattaa Hellstenin uskontoon liittyvät pohdinnat pois lukiessasi. Hellsten on itse entinen alkoholistikodin lapsi.
- iidu
Heippa sinulle,
Tiedän millaista tuo on, minullakin on ollut tuota. Tulee huono omatunto ja paha olo, ei voi nauttia elämästään, ellei tunne tehneensä kaikkea mahdollista toisten hyväksi: Suositelen sinulle bachin kukkaterapiaa, sellaista kukkatippaa kuin "centaury". Bachin kukkatippoja löydät luontaistuotekaupoista, niitä on yhteensä 38 kappaletta, erilaiseen mielen ongelmiin, jokaiseen oma tippansa, esim. viha, itseinho, päättämättömyys ym.
Tuohon mitä sinä kuvailit sopisi tämä kukkatippa Centaury, jonka vaikutusta kuvaillaan näin:
"Liialliseen miellyttämisen tarpeeseen, kynnysmatoille. Kun halu auttaa on niin voimakas, että unohdetaan yksilöllisyys eikä osata sanoa ei. Kun elämä on itsensä uhraamista ja raadantaa"
Yksi kukkatippa maksaa noin 6-7 euroa. Lisäksi kannattaa käyttää tuon centauryn lisäksi holly-nimistä uutetta, se auttaa kukkatippoja vaikuttamaan paremmin, ikäänkuin avaa kukkatipan parantavalle voimalle.
Toivottavasti tästä olisi sinulle apua!
Iidu- Just joo
...omistat paljonkin tuon "kukkatippa"-puljun osakkeita?
- toipilas
Samanlaisia asioita mietin myös minä päivittäin.
Olen lukenut kirjaston tyhjäksi kaikkeen psykologiaan ja mielenterveyteen liittyvästä kirjallisuudesta. Etenkin Tommy Helstenin kirjat kolahtavat.
Minulla on pieni lapsi ja haasteenani on olla jatkamatta tätä sukupolvia kestänyttä ahdistuksen ja huonon omantunnon noidankehää.
Miten voisi olla itsellensä laupeampi, ettei omatunto huutaisi koko ajan?
Pitääkö muita miellyttää itsensä kustannuksella ja siltikin se huutaa...et tehnyt tarpeeksi...mitähän se nyt ajatteli kun sanoin sille sillain...taidanpa soittaa ja hyvitellä.sairasta.
Miksen voi olla yhtä hyvä kuin muutkin.- brave
Itsekkin kärsin tällaisesta "kiltteys syndroomasta" ja kun kyllästyin siihen paskamaiseen pompotteluun opettelin sanomaan EI! Se sai minut jaksamaan ja ihmiset alkoivat huomata, ettei minua niin vaan pompotellakkaan. Pienissäkin asioissa kannattaa "huutaa" oma mielipide esille ja olla ROHKEA....Uskokaan kun sanon, sanokaa rohkeasti EI!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi604609Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal954325- 713758
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak963687Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1172727- 352518
- 372422
- 242399
- 382399
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k232264