Niska jäykkyys aiheuttaa paniikkikohtauksia?

niskapanikhäir

Voiko olla niin että niskan jäykkyyn aiheuttaa paniikkihäiriöitä varsinkin syödessä. Olen kärsinyt pari vuotta niskan jäykyydestä ja pian sen jälkeen olen olen alkanut saada kohtauksia varsinkin julkisilla paikoilla ja ruokapöydän ääressä syödessä. Yksinäänkin tulee pieniä nielemis vaukeuksia mutta harvoin.

15

9745

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joskus oireileva

      Olen joskus saanut ns. ahdistuskohtauksen syödessäni. Paikka on ollut meluinen rauhaton ja ympärillä outoja ihmisiä (työpaikkaravintola) ja nista kipeä ja staattinen jännitystila niinkuin usein IT-ihmisillä on.

      Minulla ei ole diagnosoitu paniikkikohtausta, mutta joskus tuntuu, että itse aiheutan sen jännittämällä nimen pmaan niskaa.

      Kohtaus aiheuttaa punotusta kasvoihin ja sydämen tykytystä ja ahdistusta. Menee ohi n. puolessa tunnissa kokonaan. Jos joku alkaa kauhistelemaan tilannettaa se pahentaa asiaa. Rauhallisuus on valttia ja lepo.

      • S-L M

        Minulla on ihan samanlaisia kohtauksia ,ne ovat tosi kiusallisia ! Todellakin toisen huomautus pahentaa tilannetta . Minun niskaani on jo 2008 leikattu ja laitettu tiitaani sukka yhteen väliin , mutta siellä olis ollu vielä " siivottavaa " . Aika kivasti olen sopeutunut , minulle sanottiin niin , että on vain elettävä vaivan kanssa . Olisi kiva tietää onko mitään keinoa kenelläkään helpotukseen ? Rauhallisuus kyllä on hyvä apu ,mutta silti ?


      • Jännitysniskanen

        "Kohtaus aiheuttaa punotusta kasvoihin ja sydämen tykytystä ja ahdistusta. Menee ohi n. puolessa tunnissa kokonaan. Jos joku alkaa kauhistelemaan tilannettaa se pahentaa asiaa. Rauhallisuus on valttia ja lepo. "

        Samaa ilmiötä havainnut varsinkin ruokaillessa: sydämen tykytystä ja ahdistusta. IT alalla niska-hartiseutu on tosiaan jumissa, ja uusi sänky pahensi tilannetta.


    • 19+11

      Tästä aiheesta on jo aikaisemminkin keskusteltu täällä. Itselläni oli vuoden ajan niskat jumissa. Kun ne avautuivat, niin heti sen jälkeen alkoi ahdistus ja paniikkihäiriöt.

    • camilla92cg

      Minua taas on vaivannut parisen vuotta huono ryhti ja lukkiutuneet hartiat ja niska. Aina kun minua alkoi huimata niin suurentelin päässäni oireita "Apua minä varmaan pyörryn!" sillä huimausta oli tosiaan erittäin usein. Silmätkin sumenivat usein, kun nousin sängystä - tämä tosin johtuu siitä että olen aika pitkä ja hoikka, niin verenpaine saattaa noustessa heittää. Kuitenkin aloitin sitten joogan ja voin sanoa, että WAU mitä tuloksia! Ei ole paljon kohtauksia tullut, huimausta esiintynyt tai oikeastaan mitään lihasjännitystä sen jälkeen. Joogassa yhdistyy minulle tärkeimpiä elementtejä: oma hetki, rauhallisuus ja lihasrentoutus (auttaa loistavasti esimerkiksi stressiperäiseen lihasjännitykseen.) Suosittelen!

    • Mhmm
      • Ahdistuskimppu

        Tähän on pakko kommentoida vähän omia kokemuksia. Minä kärsin aikanaan pitkään, viitisentoista vuotta, leukanivelen lukkiutumisesta. Syödä piti varovasti ja vähän väliä muutenkin leukanivel piti "avata" sormin hieromalla. Hoitoyrityksiä oli kaikennäköisiä purentaspesialisteilla, mutta nivel meni vain huonompaan kuntoon. Magneettikuvauksessa selvisi, että joka kerta kun avasin suuni, välilevyt liukuivat pois paikaltaan, ja siitä seurasi, että jos suljin huolimattomasti suuni, levy ei palannutkaan paikalleen ja seurauksena oli hirveä rutina ja nivelen lukkiutuminen. Nivelrikko oli syönyt jo pahasti oikeaa leukaniveltä. Ongelman syyksi todettiin synnynnäinen rakennepoikkeama.

        Olin jo luopunut toivosta asian paranemisen suhteen, kun otin niskahartia-hierontasarjan hierojalla, joka käsitteli huolellisesti myös kaulan ja niskan. En ollut uskoa asiaa todeksi, kun huomasin leukanivelongelmien hellittävän. Ja kyllä, ongelmat katosivat ja ovat pysyneet poissa jo kolme vuotta. Ilmeisesti kehokin korjasi itseään, kun sai vain vähän oikeanlaista apua.

        Minulle on myös fysioterapeutti huomauttanut "lautaselästä" lapojen kohdalla, eli jäykistyneesta yläselän rangasta, josta tuossa artikkelissakin puhutaan. Ja kyllä vaan, kärsin sisäisestä ylikierroksilla käymisestä, jatkuvasta stressitilasta, joka johti lopulta uupumukseen ja yleistyneeseen ahdistushäiriöön.

        Todella mielenkiintoinen artikkeli!


    • niskajäykkyys

      Olen käynnyt nyt hieronnassa ja huomannut, että se parantaa oloa. Hieronta lisää välittäjäaineiden eli serotiinin kiertoa.

      • Vagushermo

        Lisäksi niskan/kaulan kautta kulkee vagushermo eli kiertäjähermo. Kun kyseinen hermo on puristuksissa, se saattaa aktivoida autonomisen hermoston, joka taas mm. lisää sydämen sykettä ja aiheuttaa lisälyöntejä sekä kiihdyttää hengitystä.


      • Vagushermo
        Vagushermo kirjoitti:

        Lisäksi niskan/kaulan kautta kulkee vagushermo eli kiertäjähermo. Kun kyseinen hermo on puristuksissa, se saattaa aktivoida autonomisen hermoston, joka taas mm. lisää sydämen sykettä ja aiheuttaa lisälyöntejä sekä kiihdyttää hengitystä.

        Myös lapaluiden välinen alue on sellainen, jonka lihaskireys saattaa lisätä lisälyöntitaipumusta.


      • niskajäykkyys
        Vagushermo kirjoitti:

        Myös lapaluiden välinen alue on sellainen, jonka lihaskireys saattaa lisätä lisälyöntitaipumusta.

        Nyt olen käynnyt 2 kertaa kalevalaisessajäsenkorjauksessa ja 3 hierontaa. Lääke määrää on vähennetty, eikä mitään ongelmia. Pitkästä aikaa olo tuntuu rennolta ja jaksaa paremmin. Selkä ja hartiat oli todella jumissa. Käsissä vielä jumeja. Toinen käsi ei ole oiennut vuosiin kunnolla, mutta nyt sekin oikenee. Otan vähän ajan päästä lisäsatsin kumpaakin. Tästä lähtien yritän pitää hieronnalla itsestäni huolta. Olen lukemassa parhaillaan sotakirjaa "murtuneet mielet". Siinä kerrotaan, että jos kärsii pitkään mielenterveydestä, niin se esiintyy ruummillisina oireina. Se on kuulemma kehon suojelumekanismia. Eli jos mieli ei jaksa, niin oireet ruummiillistuvat, jolloin apua on pakko saada ja hakea.


    • kyllävoiii

      googlaa jännitysniska.

    • se_elinikäinen

      Niskajumia on hyvä hoitaa ihan riippumatta siitä, mistä se aiheutuu ja mitä muita vaivoja on. Kun on vuosikymmeniä ahdistunut eikä oikeastaan koskaan rento, niin kyllä siinä niskajumikin kehittyy. Vaikka korvienvälivaivat eivät helpottaisikaan, niin muut vaivat kyllä. Esimerkiksi huimaus vähenee niskajumin vähenemisen myötä. Huimaus voi toki olla yhteydessä myös esimerkiksi sydänvaivoihin, joita voi tulla kymmenien vuosien ahdistuksen myötä tai ihan vain siksi, että ikää tulee lisää. Kroppa väsyy ja kuluu, vaikka olisi miten terveelliset elämäntavat.

      Mielestäni kun on useita diagnooseja eikä mikään hoito auta, niin kannattaa pitää kroppa niin terveessä kunnossa kuin mahdollista, jotta siitä ei olisi huolta. Ei ylipainoa, terveellistä ruokaa, ei tupakkaa eikä alkoholia ja kohtuullisesti liikuntaa. Kestävyysliikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua. Itse en ole koskaan ollut liikunnallinen, mutta kun ikää on kohta 70, niin olen alkanut ajatella liikkumisesta eri tavoin kuin ennen. Mitään himoliikkujaa minusta ei tule ja nykyään jo asiantuntijatkin myöntävät, että endorfiineja tuottavat eri ihmisillä erilaiset asiat eli liikunta ei ole se ainut.

      Summa summarum: itseään kannatta hoitaa. Mahdollisuuksien mukaan pois niskajumit sun muut, joihin voi itse vaikuttaa.

    • omavikaomasyy

      Mikä tahansa, mikä laukaisee kohtauksen, aiheuttaa kohtauksia :D

      Niska-hartia -alueen oireet on niin moninaiset ja osa niistä rajujakin, joten varmasti aiheuttaa kohtauksia niillä ihmisillä, joilla on pääasiassa kuoleman tai sairastumisen pelkoja.

      Omat niska-hartia -alueen jäykkyyden oireeni:

      1. vasempaan käteen säteilevä särky. Tämä saa huolestumaan sydänkohtauksesta
      2. korvien vinkuna, kilinä ja kohina sekä hetkelliset toisen korvan kuulonalenemat.
      3. huimaus, ajattelun sumeneminen, ja näköhäiriöt
      4. kaulan toiselta puolelta päälaen kautta toiselle puolelle liikkuva "repivä" salamamainen kipu
      5. leukaan säteilevä särky
      6. käsien säryt ja puutuminen
      7. kurkun kuristava tunne
      8. elohiiret kurkussa ja kitapurjeessa
      9. kielessä toisen puolen tunnottomuus
      10. yhtäkkiset toispuoleiset "halvaukset". Toinen puoli päästä sekä hartia ja kylki menee tunnottomaksi

      Lisäksi mulla on rintakehällä puristusta, puutumista, elohiiriä, vaimeaa särkyä ja teräviä vihlaisuja. Nämä johtuu huonosta löhöasennosta tietokoneen äärellä ja leffaa katsoessa.

      Monenlaisia säikähdyksiä ja säpsähdyksiä on näistä aiheutunut ja nykyään olo on ollut usein entistä synkempi ja ahdistuneempi. En ole koskaan hakenut mitään apua näihin. Sen huomasin, että mitä vähemmän istun koneen äärellä ja mitä vähemmän tapitan leffoja, ja mitä ahkerammin venyttelen, sitä vähemmän on oireita. Yllätys :)

      • Anonyymi

        Listasi on kuin mistä tahansa vagushermo/kiertäjähermo artikkelista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1818
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1809
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      76
      1592
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe