Miten voi oppia ruotsinkieltä?

Hur?

Pitäis oppia jotta voi sitten paremmin haaveilla matkustamisesta ja kielitaito vois avata työmahdollisuuksiakin. Asun aika umpisuomalaisella alueella, joten arjessa ei tule vastaan tilanteita joissa ruotsinkielelle olis tarvetta. Kirjastosta lainasin ruotsinkielisiä kirjoja, mutta ei siellä ole kuin rikosromaania ja historiallista romaania. Rikosromaanit on tylsiä ja historiallisissa romaaneista olen oppinut sanastoa jolle ei nykymaailmassa ole enää käyttöä. Miten tähän ruotsin opiskeluun saisi vähän enemmän järkeä? Lukemisen lisäksi pitäis oppia kirjoittamaan, kuuntelemaan ja puhumaankin ruotsia ihan kotikonstein.

14

273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lycka till

      Du skall titta på YLE femmans program,skaffa svenskspråkiga vänner på nätet kanske.Läsa svenskspråkiga tidningar,Aftonbladet,Expressen och våra inhemska svenkspråkiga tidningar.Litet semester på Åland,Hangö,Ekenäs,Borgå,Lovisa och svenska Österbotten är platser där det går att träna svenska språket naturellt.

      • nattviolen

        Du kan skriva inlägg till den här spalten (på svenska om det redan fungerar )Vi diskutera gärna med dig.


      • Så här gör jag
        nattviolen kirjoitti:

        Du kan skriva inlägg till den här spalten (på svenska om det redan fungerar )Vi diskutera gärna med dig.

        Jag själv brukar lyssna på radio Vega, till exempel nyheterna på svenska. Om jag hör att några människor talar svenska med varandra, då försöker jag tala svenska med dem. Här på vår ort finns det ganska ofta svenskspråkiga turister (från Sverige eller från svenskspråkiga orter här i Finland). Ibland också svenska idrottsgrupper (idrottsslag?) har spelat här. Jag har också lärt känna några svenskpråkiga som bor här. Förstås om du bor på en mycket liten ort är det kanske svårare. Man behöver inte vara rädd för att använda svenska. Alla människor jag har mött har varit mycket vänliga.
        Eli lyhyesti sanottuna, yritän aina puhua ruotsia tilaisuuden tullen esimerkiksi turistien kanssa ja täällä asuvien ruotsinkielisten kanssa. Luulin aikaisemmin, ettei täällä asu ollenkaan ruotsinkielisiä, mutta erehdyin. Kuuntelen myös ruotsinkielisiä ohjelmia radiosta.


      • tant blå
        Så här gör jag kirjoitti:

        Jag själv brukar lyssna på radio Vega, till exempel nyheterna på svenska. Om jag hör att några människor talar svenska med varandra, då försöker jag tala svenska med dem. Här på vår ort finns det ganska ofta svenskspråkiga turister (från Sverige eller från svenskspråkiga orter här i Finland). Ibland också svenska idrottsgrupper (idrottsslag?) har spelat här. Jag har också lärt känna några svenskpråkiga som bor här. Förstås om du bor på en mycket liten ort är det kanske svårare. Man behöver inte vara rädd för att använda svenska. Alla människor jag har mött har varit mycket vänliga.
        Eli lyhyesti sanottuna, yritän aina puhua ruotsia tilaisuuden tullen esimerkiksi turistien kanssa ja täällä asuvien ruotsinkielisten kanssa. Luulin aikaisemmin, ettei täällä asu ollenkaan ruotsinkielisiä, mutta erehdyin. Kuuntelen myös ruotsinkielisiä ohjelmia radiosta.

        Man behöver inte vara rädd för att tala svenska även om det inte går så bra i början.Övning ger färdighet.Det finns mycket mera svenskspråkiga och tvåspråkiga än man tror.Oftast blir det bara så att vi av gammal vana bara talar finska,


    • Skaffa ordförråd

      "Miten tähän ruotsin opiskeluun saisi vähän enemmän järkeä? "

      Eihän siinä kielenopiskelussa lapsuuden jälkeen ole muuta oikotietä, kuin alkaa opetella sanoja ulkoa. Ota jokapäiväiseksi läksyksi tietty määrä,äläkä jätä yhtään päivää väliin. Jos sen teet, mukavuudenhalu voittaa ja uusi alku on entistä vaikeampi toteuttaa.

      Rupea seuraamaan ruotsinkielisiä uutisia telkkarista. Tämä suomenruotsi kun lausutaan suomalaisten kannalta helposti ymmärrettävällä tavalla.

      Jag sjäjv började att studera svensspråket på början av-80-talet. Jag startade av folksskol nivå. I året 1994 gick jag till gymnasiet i ett internat utan att jag hade studerat svenska ingenstans i skolan eller språkkursserna. Två år efter början av första kursen var det studieexamen. Det lyckades ganska bra.

      • träning,träning...

        Applåd åt dig,trägen vinner brukar vi säga.Du har varit duktig,svenska är nu inte världens lättaste språk.


    • Rita Von Theese

      Du borde skaffa svensksspråkiga vänner, till exempel; från nätet,sen ni diskuterar via skype, ni ringer åt varandra osv...

      Lycka till, det lönar sig att prata svenska här i finland!

    • Svenska är kult

      Hej!
      Via nätet finner du massvis av möjligheter till att träna din språkkunskap. Gör google-sök med t.ex. Lära sig svenska, nybörjarsvenska osv. Här har du en länk, som hjälper dig för att komma i gång.
      http://www.lardigsvenska.com/

      I media finns svenska radio och tv-kanaler. Därtill kan du läsa virtuellt t.ex. HBL, Expressen och Dagnes Nyheter.

    • en 67 årig gubbe

      Jag har också finska som modersmål, men är inne på facebook och där skriver jag endast på svenska. Största delen av mina FB polare bor i Sverige.
      Ett bra sätt att lära sej språket och liksom på köpet förstår jag nu också skriven danska och norska. Har en bra kompis från Norge. Han skriver på norska och jag svarar på svenska;-) Funkar fint.

      Tack för länken till "Lär dej svenska"!

      • sommarnatt

        Mitt barnbarn,enspråkigt finskt (på grund av olika orsaker ) har också en kompis i Norge som hon talar svenska med,och det lär ska gå hur bra som helst.


    • 11+11

      En tiedä ikääsi ja onko sinulla edes mahdollisuuksia mutta muutto vähäksi aikaa paikkakunnalle missä puhutaan ainoastaan ruotsia on hyvä keino oppia kieltä. Kesätyö, armeija ruotsiksi (Dragsvik) jne.

      • drakan123

        Värnpliktstiden i Dragsviken har varit ett utmärkt språkbad för många finskspråkiga ungdomar.


    • :-)
    • Att prata o' förstå

      Om du har kabel tv:n, så kand du också skaffa Norden paketet, så du kan titta på svenska kanaler. Jag brukar också lyssna på svenska radion i sverigesradio.se. Det är gratis och man lär ganska mycket om man bara lyssnar på språket. Men man behöver ju också prata med någon och skriva och läsa så att man blir flytande med svenska språket. Det är vad jag försöker göra varje dag och jag har ändrat mitt språkundskaper ganska mycket. Min svenska är inte perfekt, men det är vad jag vill..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 121
      2753
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2520
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2111
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1439
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe