En yhtään ihmettelisi jos Jeesus (jos hän oli olemassa) olisi mahdollisilla maailmanmatkoillaan tutustunut myös buddhalaisuuteen. Käsittääkseni Välimeren seudulla kehittyi vasta kristinuskon alkuaikoina erakko-perinne, joka myöhemmin kehittyi luostarilaitokseksi ja selibaattilupaukseksi. Olen siinä luulossa että juutalaisuudessa ei lainkaan tunnettu selibaatin tai naimattomuuden mahdollisuutta, ja jostakinhan niiden "hyveiden" on pitänyt kristinuskoon tulla.
Omimani teorian mukaan Jeesuksen elämän ensimmäiset 20 - 30 v sujuivat suunnilleen samoin kuin esim. Buddhalla: Jeesuksella ehti olla vaimo ja lapsiakin, kunnes hän siirtyi joko hindulaisen perinteen mukaisesti "pyhäksi mieheksi" (joka jättää perhe-elämän) tai buddhalaistyyppiseksi opettajaksi.
Kovasti näillä palstoilla pidetään siitä jöötä että Jeesus on numero uuno, ja kaikki muu tulee sitten kaukana takana, tai on peräti saatanan salajuonia. Mutta mielekkäämpää olisi mielestäni nähdä eri tyyppien ja uskonlaitosten väliset yhteydet ja vuorovaikutukset. Kaikella on historiansa, kaikella on taustansa. Kyllä ihmiskunta jo sen verran vanha on että mikään ei tule yhtäkkiä yllättäen kuin salama kirkkaalta taivaalta, vaan pakostikin yhden jos toisenkin opettajan oppi kovasti muistuttaa toistaan. Jokainen opettaja on itse aikanaan ollut oppilas.
Jeesus ja buddhalaisuus
21
2017
Vastaukset
- EclipsE
kenen oppilas sitten Jumala oli?
Jeesuksessa lihaan astui Jumalan Sana ja Viisaus, Kristus. Ja juuri Hän oli se suuri jalokivi joka teki kaiken selväksi, ja joka tie, totuus ja elämä, mitä kaikki katsantokannat ovat eritavoin odottaneet. Sillä Jumala on ylin opettaja, ja Viisaus on se mitä opitaan. Jeesuksessa Viisaus tuli ihmiseksi.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000219&posting=22000000003753052- Qadesha
Opettajien jumalointi on hyvin tavallista monissa uskonnoissa ja lahkoissa. Ja aina, oli mikä tahansa uskonto kyseessä, se ko. usko on se Paras ja Vihonviimeinen jossa muka huipentuu kaikki mitä aiemmin on ollut ja on oleva. Kunnes sitten tulee taas seuraava uskonto, ellei nyt sitten uskontojen aika ala olla jo ohi.
Mikäli suuruskonnoista viimeisin olisi aina se paras, pitäisi tässä kai alkaa muslimiksi. Mutta niinkuin minua jo nuorempana tympäisi se että eräät tahot alkoivat kuvitella RAUTA-AJAN olevan päivitetty versio Kalevalasta, niin samalla tavoin olen aina suhtautunut nihkeästi lahkolaisten selityksiin jotka suuntautuvat ajan virrassa takaperoisesti, niin että isäin tekoja selitellään poikain teoilla.
Itse katsoisin että jos Jeesus edes oli olemassa, voi hyvinkin olla että mm. Johannes Kastaja oli yksi hänen opettajistaan. UT:hen ängennyt Johanneksen vähättely ja Jeesuksen ylistys on selvästi propagandaa jota Jeesuksen seuraajat kovasti viljelevät.
Kuitenkin Jeesuksella voisi olla paljon enemmän annettavaa kuin se että hänestä tehdään jumala jota voi pokkuroida ja unohtaa kokonaan itsensä kehittämisen... Valitettavasti tietysti samaa trendiä löytyy buddhalaisuudesta: ainahan laumat ovat typeriä kuin määkivät lampaat, koska sieluina suurin osa ihmisistä on vielä nuoria. Vanhemmat sielut keskittyvät TIEHEN jolla Jeesuskin mahdollisesti kulki. Eivät yksittäisten ihmisten palvomiseen. - tiiu
Qadesha kirjoitti:
Opettajien jumalointi on hyvin tavallista monissa uskonnoissa ja lahkoissa. Ja aina, oli mikä tahansa uskonto kyseessä, se ko. usko on se Paras ja Vihonviimeinen jossa muka huipentuu kaikki mitä aiemmin on ollut ja on oleva. Kunnes sitten tulee taas seuraava uskonto, ellei nyt sitten uskontojen aika ala olla jo ohi.
Mikäli suuruskonnoista viimeisin olisi aina se paras, pitäisi tässä kai alkaa muslimiksi. Mutta niinkuin minua jo nuorempana tympäisi se että eräät tahot alkoivat kuvitella RAUTA-AJAN olevan päivitetty versio Kalevalasta, niin samalla tavoin olen aina suhtautunut nihkeästi lahkolaisten selityksiin jotka suuntautuvat ajan virrassa takaperoisesti, niin että isäin tekoja selitellään poikain teoilla.
Itse katsoisin että jos Jeesus edes oli olemassa, voi hyvinkin olla että mm. Johannes Kastaja oli yksi hänen opettajistaan. UT:hen ängennyt Johanneksen vähättely ja Jeesuksen ylistys on selvästi propagandaa jota Jeesuksen seuraajat kovasti viljelevät.
Kuitenkin Jeesuksella voisi olla paljon enemmän annettavaa kuin se että hänestä tehdään jumala jota voi pokkuroida ja unohtaa kokonaan itsensä kehittämisen... Valitettavasti tietysti samaa trendiä löytyy buddhalaisuudesta: ainahan laumat ovat typeriä kuin määkivät lampaat, koska sieluina suurin osa ihmisistä on vielä nuoria. Vanhemmat sielut keskittyvät TIEHEN jolla Jeesuskin mahdollisesti kulki. Eivät yksittäisten ihmisten palvomiseen.Jeesus(tai se kokoelma opetuksia jotka ovat laitettu hänen suuhunsa) on ollut hyvin innoittunut opettaja jolla on monia hyviä opetuksia myötätunnosta ja rakkaudesta.
Vaikka hän olisikin saanut tai ottanut vaikutteita buddhalaisuudesta niin hänen opetuksensa eroavat perus periaatteiltaan Buddhalaisuudesta niin paljon että kristinuskoa ja buddhalaisuutta ei voida mitenkään pitää samana koska niiden lähtökohdat ovat niin erilaiset.
Näitä opetuksia ei tulisi sekoittaa, eikä niitä oikein voikkaan.
Kristinuskon lähtökohta ja perusta on luoja jumala jota Buddhalaisuudessa ei ole eikä tunnusteta.
Kristinuskon perisynti käsityksen mukaan ihminen on syntinen kun taas Buddhalainen näkökanta on että pohjimmiltaan mieli on rajaton ja iloinen mutta taitamattomat teot ovat sumentaneet sitä.
Buddhalaisuudessa ollaan vastuussa omista teoista (syy ja seuraus)ja työskennellään valaistumisen saavuttamiseksi kun taas kristinuskossa ollaan jumalan lapsia tai lampaita joita johdetaan ja on ylhäältä tuleva "armo" joka loppupelissä päättää kaikesta.
Eli kunnioitetaan Jeesusta ja Buddhaa omina teinäään ja opetuksinaan jotka hyödyttävät ihmisiä omalla tavallaan mutta eivät samanlaisesti - Qadesha
tiiu kirjoitti:
Jeesus(tai se kokoelma opetuksia jotka ovat laitettu hänen suuhunsa) on ollut hyvin innoittunut opettaja jolla on monia hyviä opetuksia myötätunnosta ja rakkaudesta.
Vaikka hän olisikin saanut tai ottanut vaikutteita buddhalaisuudesta niin hänen opetuksensa eroavat perus periaatteiltaan Buddhalaisuudesta niin paljon että kristinuskoa ja buddhalaisuutta ei voida mitenkään pitää samana koska niiden lähtökohdat ovat niin erilaiset.
Näitä opetuksia ei tulisi sekoittaa, eikä niitä oikein voikkaan.
Kristinuskon lähtökohta ja perusta on luoja jumala jota Buddhalaisuudessa ei ole eikä tunnusteta.
Kristinuskon perisynti käsityksen mukaan ihminen on syntinen kun taas Buddhalainen näkökanta on että pohjimmiltaan mieli on rajaton ja iloinen mutta taitamattomat teot ovat sumentaneet sitä.
Buddhalaisuudessa ollaan vastuussa omista teoista (syy ja seuraus)ja työskennellään valaistumisen saavuttamiseksi kun taas kristinuskossa ollaan jumalan lapsia tai lampaita joita johdetaan ja on ylhäältä tuleva "armo" joka loppupelissä päättää kaikesta.
Eli kunnioitetaan Jeesusta ja Buddhaa omina teinäään ja opetuksinaan jotka hyödyttävät ihmisiä omalla tavallaan mutta eivät samanlaisestiHenkilökohtaisesti minua ei niinkään kiinnosta mitä k-usko sanoo Jeesuksesta, vaan se mitä Jeesus on itse sanonut. Olen vähän sieltä sun täältä UT:ta lukenut, missähän se Jeesus itse sanoo uskovansa perisyntiin?
Mikäli lähtee tulkitsemaan Jeesuksen "minä"-painotteisia lausuntoja siten että hän minä-sanalla tarkoittaa buddha-luontoa eikä omaa itseään (jumalana niin k-uskovaiset olettavat), niin eipä hänen jutuissaan mielestäni niin kauhean kauas buddhalaisuudesta mennä. Toki Jeesus saattoi käyttää minä-sanaa ihan reippaasti jos hän oli itse valaistunut. Käytti siis itseään esimerkkinä. Tämä vain herkästi hämää ihmisiä uskomaan että vain ja ainoastaan Jeesus oli jumalallinen, vaikka jumalluonto voisi yhtälailla löytyä kaikista elävistä olennoista, vaatii vain tiedostamisen. Ehkäpä myöskin "katuminen" terminä tarkoittaa egosta luopumista... Ei mitään sen kummempaa.
On kaiketi aivan ikioma polkuni pyrkiä eristämään opettajat uskonnoista joita heidän ympärilleen on kyhätty. Minuahan ei kiinnosta rappeutunut massojen uskonto (lue: tapaoppi), vaan opettajat ja heidän sanomansa sisin. Vaikka tietysti muiden ihmisten mielestä minäkin vain TULKITSEN, ja päin honkia tietysti. Mutta tiensä kullakin. - Mamaki
Qadesha kirjoitti:
Henkilökohtaisesti minua ei niinkään kiinnosta mitä k-usko sanoo Jeesuksesta, vaan se mitä Jeesus on itse sanonut. Olen vähän sieltä sun täältä UT:ta lukenut, missähän se Jeesus itse sanoo uskovansa perisyntiin?
Mikäli lähtee tulkitsemaan Jeesuksen "minä"-painotteisia lausuntoja siten että hän minä-sanalla tarkoittaa buddha-luontoa eikä omaa itseään (jumalana niin k-uskovaiset olettavat), niin eipä hänen jutuissaan mielestäni niin kauhean kauas buddhalaisuudesta mennä. Toki Jeesus saattoi käyttää minä-sanaa ihan reippaasti jos hän oli itse valaistunut. Käytti siis itseään esimerkkinä. Tämä vain herkästi hämää ihmisiä uskomaan että vain ja ainoastaan Jeesus oli jumalallinen, vaikka jumalluonto voisi yhtälailla löytyä kaikista elävistä olennoista, vaatii vain tiedostamisen. Ehkäpä myöskin "katuminen" terminä tarkoittaa egosta luopumista... Ei mitään sen kummempaa.
On kaiketi aivan ikioma polkuni pyrkiä eristämään opettajat uskonnoista joita heidän ympärilleen on kyhätty. Minuahan ei kiinnosta rappeutunut massojen uskonto (lue: tapaoppi), vaan opettajat ja heidän sanomansa sisin. Vaikka tietysti muiden ihmisten mielestä minäkin vain TULKITSEN, ja päin honkia tietysti. Mutta tiensä kullakin.Buddhalaisuus ei virallisesti ota kantaa Jeesukseen ja kristinuskoon. Joten sinulla on täysi vapaus tulkita Jeesuksen sanoja oman mielesi mukaan. Niin minäkin teen.
- tiiu
Qadesha kirjoitti:
Henkilökohtaisesti minua ei niinkään kiinnosta mitä k-usko sanoo Jeesuksesta, vaan se mitä Jeesus on itse sanonut. Olen vähän sieltä sun täältä UT:ta lukenut, missähän se Jeesus itse sanoo uskovansa perisyntiin?
On kaiketi aivan ikioma polkuni pyrkiä eristämään opettajat uskonnoista joita heidän ympärilleen on kyhätty. Minuahan ei kiinnosta rappeutunut massojen uskonto (lue: tapaoppi), vaan opettajat ja heidän sanomansa sisin. Vaikka tietysti muiden ihmisten mielestä minäkin vain TULKITSEN, ja päin honkia tietysti. Mutta tiensä kullakin.En minäkään jeesuksen perisynti jutusta ole ihan varma mutta k-uskoon se kuuluu.En ole tuota ut:ta niin tarkasti lukenut.
Jeesuksen "minä" painotteiset lausunot sisältävät silti usein Jumala tai Isä osion joten Buddhalaisia hänen opetuksensa eivät tuon takia ole.
Samankaltaisuuksia tottakai on koska viisaat ihmiset yleensä ymäärtävät myötätunnon voiman.
Jeesuksen myötätunto ja viisaus on selkeästi ollut suurta ja
Tietenkin opetuksia voi tulkita miten tahtoo.
ja jos oikein kaukaa hakee niin kaiken voi jotenkuten yhdistää.
Opettajat opettavat/opettivat kuitenkin sitä uskontoa tai näkemystä joka heillä on joten heitä on vaikea erottaa uskonnostan/näkemyksestään.
Hyviä ajatuksia voi koota ja käyttää elämässään mutta niiden sekoittaminen kokonaan toisiinsa tuo hämmennystä. - Qadesha
tiiu kirjoitti:
En minäkään jeesuksen perisynti jutusta ole ihan varma mutta k-uskoon se kuuluu.En ole tuota ut:ta niin tarkasti lukenut.
Jeesuksen "minä" painotteiset lausunot sisältävät silti usein Jumala tai Isä osion joten Buddhalaisia hänen opetuksensa eivät tuon takia ole.
Samankaltaisuuksia tottakai on koska viisaat ihmiset yleensä ymäärtävät myötätunnon voiman.
Opettajat opettavat/opettivat kuitenkin sitä uskontoa tai näkemystä joka heillä on joten heitä on vaikea erottaa uskonnostan/näkemyksestään.
Hyviä ajatuksia voi koota ja käyttää elämässään mutta niiden sekoittaminen kokonaan toisiinsa tuo hämmennystä.Tosiaan se jumalluonto oli kai vähän huono sana...
Teoriahan se tietysti on että Jeesus olisi saanut buddhalaisia vakutteita. Mutta ei mielestäni aivan mahdoton, jos ko. gubbe matkusteli hyvinkin laajalti tuntemattomina vuosinaan. Ja onhan idästäpäin saattanut tulla ajatuksia muutenkin, omia aikojaan.
Voi tietysti olla että melkoisen turhaa tällaisten asioiden pähkäily. - EclipsE
Qadesha kirjoitti:
Kuitenkin Jeesuksella voisi olla paljon enemmän annettavaa kuin se että hänestä tehdään jumala jota voi pokkuroida ja unohtaa kokonaan itsensä kehittämisen... Valitettavasti tietysti samaa trendiä löytyy buddhalaisuudesta: ainahan laumat ovat typeriä kuin määkivät lampaat, koska sieluina suurin osa ihmisistä on vielä nuoria. Vanhemmat sielut keskittyvät TIEHEN jolla Jeesuskin mahdollisesti kulki. Eivät yksittäisten ihmisten palvomiseen."Opettajien jumalointi on hyvin tavallista monissa uskonnoissa ja lahkoissa. Ja aina, oli mikä tahansa uskonto kyseessä, se ko. usko on se Paras ja Vihonviimeinen jossa muka huipentuu kaikki mitä aiemmin on ollut ja on oleva. Kunnes sitten tulee taas seuraava uskonto, ellei nyt sitten uskontojen aika ala olla jo ohi."
Jos tuolla perusteella ajattelee, niin saattaa olla aika hukassa. Lisäksi kun opettajana on Jumala, ei silloin puhe opettajan mahdollisesti jumaloinnista ole relevanttia.
"Itse katsoisin että jos Jeesus edes oli olemassa, voi hyvinkin olla että mm. Johannes Kastaja oli yksi hänen opettajistaan. UT:hen ängennyt Johanneksen vähättely ja Jeesuksen ylistys on selvästi propagandaa jota Jeesuksen seuraajat kovasti viljelevät."
Tuo perusteeton spekulointi vie koko keskustelulta pohjan pois. Jos puhumme teksteistä, täytyy suhtautusmislähtökohdista päättää erikseen.
On aika epätodennäköistä että Johannes olisi ollut JEesuksen opettaja, ainakin kaikkien lähteiden perusteella.
"Kuitenkin Jeesuksella voisi olla paljon enemmän annettavaa kuin se että hänestä tehdään jumala jota voi pokkuroida ja unohtaa kokonaan itsensä kehittämisen... Valitettavasti tietysti samaa trendiä löytyy buddhalaisuudesta: ainahan laumat ovat typeriä kuin määkivät lampaat, koska sieluina suurin osa ihmisistä on vielä nuoria. Vanhemmat sielut keskittyvät TIEHEN jolla Jeesuskin mahdollisesti kulki. Eivät yksittäisten ihmisten palvomiseen. "
Jeesus ja Buddha ovat kaksi eri asiaa.
Jos buddhalainen olisi hurskas, hän silloin kääntyisi kristityksi. Jo prinssi Joasaf, tai paremminkin sianlihaa vanhoilla päivillää kovasti mutustellut Gautamakin totesi olevansa vain lautta, joka vie joen ylitse, eikä suinkaan vastaranta. Vastarannalla odottaa tie, totuus ja elämä. Moni buddhalainen vain tykkää enempi opettajallaan lainelautailusta.
Buddha opetti viisautta sanoillaan. Jeesus Kristus on lihaksi tullut Jumalan Sana ja Viisaus - sisältö. Siinä missä Buddha vain kertoja. - pppp
EclipsE kirjoitti:
"Opettajien jumalointi on hyvin tavallista monissa uskonnoissa ja lahkoissa. Ja aina, oli mikä tahansa uskonto kyseessä, se ko. usko on se Paras ja Vihonviimeinen jossa muka huipentuu kaikki mitä aiemmin on ollut ja on oleva. Kunnes sitten tulee taas seuraava uskonto, ellei nyt sitten uskontojen aika ala olla jo ohi."
Jos tuolla perusteella ajattelee, niin saattaa olla aika hukassa. Lisäksi kun opettajana on Jumala, ei silloin puhe opettajan mahdollisesti jumaloinnista ole relevanttia.
"Itse katsoisin että jos Jeesus edes oli olemassa, voi hyvinkin olla että mm. Johannes Kastaja oli yksi hänen opettajistaan. UT:hen ängennyt Johanneksen vähättely ja Jeesuksen ylistys on selvästi propagandaa jota Jeesuksen seuraajat kovasti viljelevät."
Tuo perusteeton spekulointi vie koko keskustelulta pohjan pois. Jos puhumme teksteistä, täytyy suhtautusmislähtökohdista päättää erikseen.
On aika epätodennäköistä että Johannes olisi ollut JEesuksen opettaja, ainakin kaikkien lähteiden perusteella.
"Kuitenkin Jeesuksella voisi olla paljon enemmän annettavaa kuin se että hänestä tehdään jumala jota voi pokkuroida ja unohtaa kokonaan itsensä kehittämisen... Valitettavasti tietysti samaa trendiä löytyy buddhalaisuudesta: ainahan laumat ovat typeriä kuin määkivät lampaat, koska sieluina suurin osa ihmisistä on vielä nuoria. Vanhemmat sielut keskittyvät TIEHEN jolla Jeesuskin mahdollisesti kulki. Eivät yksittäisten ihmisten palvomiseen. "
Jeesus ja Buddha ovat kaksi eri asiaa.
Jos buddhalainen olisi hurskas, hän silloin kääntyisi kristityksi. Jo prinssi Joasaf, tai paremminkin sianlihaa vanhoilla päivillää kovasti mutustellut Gautamakin totesi olevansa vain lautta, joka vie joen ylitse, eikä suinkaan vastaranta. Vastarannalla odottaa tie, totuus ja elämä. Moni buddhalainen vain tykkää enempi opettajallaan lainelautailusta.
Buddha opetti viisautta sanoillaan. Jeesus Kristus on lihaksi tullut Jumalan Sana ja Viisaus - sisältö. Siinä missä Buddha vain kertoja.taitaapi sulla nousta verenpaine päiväpäivältä...
budhalaisen näkemyksen mukaan Budha on viisaus ja myötätunto. ei hän viisauksia kertonut, hän on viisaus ja onnekkaat jotka kuulevat Budhan sanoja kuulevat viisauden.
*
jos vastarannalla odotta tie, totuus ja elämä niin mikä tämä elämä on? ikuinen autuus ei minun mielestä voida elämäksi kutsua.
*
Jos joku väittää että opettaja on Jumala, niin tällöin opettajaa Jumaloidaan. tämä ei tarkoita että hän olis Jumala. Joku vain on sitä mieltä. Luulisi tämän olevan sanomattakin selvä.
*
päätin myös lopettaa sinun EclipsenEn satujen lukeminen (paitsi mahd. vastaukset minun esittäm. kysym. tietty).
Ilmaisen tässä vaa viisauteni. Parempi pysyä poissa sinun egotripiltä. - EclipsE
pppp kirjoitti:
taitaapi sulla nousta verenpaine päiväpäivältä...
budhalaisen näkemyksen mukaan Budha on viisaus ja myötätunto. ei hän viisauksia kertonut, hän on viisaus ja onnekkaat jotka kuulevat Budhan sanoja kuulevat viisauden.
*
jos vastarannalla odotta tie, totuus ja elämä niin mikä tämä elämä on? ikuinen autuus ei minun mielestä voida elämäksi kutsua.
*
Jos joku väittää että opettaja on Jumala, niin tällöin opettajaa Jumaloidaan. tämä ei tarkoita että hän olis Jumala. Joku vain on sitä mieltä. Luulisi tämän olevan sanomattakin selvä.
*
päätin myös lopettaa sinun EclipsenEn satujen lukeminen (paitsi mahd. vastaukset minun esittäm. kysym. tietty).
Ilmaisen tässä vaa viisauteni. Parempi pysyä poissa sinun egotripiltä."budhalaisen näkemyksen mukaan Budha on viisaus ja myötätunto. ei hän viisauksia kertonut, hän on viisaus ja onnekkaat jotka kuulevat Budhan sanoja kuulevat viisauden."
Eihän kukaan buddha ole opin sisältö. Vaan lautta jolla ylitettiin joki, niin sanoi alunperäinen Buddhakin.
"jos vastarannalla odotta tie, totuus ja elämä niin mikä tämä elämä on? ikuinen autuus ei minun mielestä voida elämäksi kutsua."
Jos katsotaan buddhalaisittain, niin voimme todeta että kaikki on kärsimystä, ja syy miksi kaikki on kärsimystä on siinä ettei tauko kärsimyksessä, eli autuus ole ikuista. Siksi elämäkin on harhaa, sillä se on kuolemista. Kristus, Tie, Totuus ja ELämä on ikuinen auvo, ja lopullinen ratkaisu. - pppp
EclipsE kirjoitti:
"budhalaisen näkemyksen mukaan Budha on viisaus ja myötätunto. ei hän viisauksia kertonut, hän on viisaus ja onnekkaat jotka kuulevat Budhan sanoja kuulevat viisauden."
Eihän kukaan buddha ole opin sisältö. Vaan lautta jolla ylitettiin joki, niin sanoi alunperäinen Buddhakin.
"jos vastarannalla odotta tie, totuus ja elämä niin mikä tämä elämä on? ikuinen autuus ei minun mielestä voida elämäksi kutsua."
Jos katsotaan buddhalaisittain, niin voimme todeta että kaikki on kärsimystä, ja syy miksi kaikki on kärsimystä on siinä ettei tauko kärsimyksessä, eli autuus ole ikuista. Siksi elämäkin on harhaa, sillä se on kuolemista. Kristus, Tie, Totuus ja ELämä on ikuinen auvo, ja lopullinen ratkaisu."
Eihän kukaan buddha ole opin sisältö. Vaan lautta jolla ylitettiin joki, niin sanoi alunperäinen Buddhakin. "
Budha ei ole persoona! alkuperäinen Budha ei ole sanonnut mitään. Valaistunut Shakyamuni on sanonnut paljon.
Budha=valaistuneisuus täten Budha on opin sisältö.
oppi mitä löytää oppikirjoissa on vain viite ja teoria siitä mistä on kysymys.
kysymys on kärsimyksen loppumisesta itseltä ja kaikilta muilta. harjoituksella saavuutta valaistuneisuuden jos ei eksy.
Hinayan näkemyks valaistumisesta Arhatista on eri kuin Mahayanan. Jos haluaa tietää Mahayanasta saa eri infoo jos kysyy Theravada oppilaasta tai jonkun Mahayana polkua seuraavasta.
jos kysy yliopsti tutkjijalta saa pelkkää huuhaata taas. jos ei historiallisten asioitten perään juokse.
mikä on sinun lähteesi Budha-Dharmaan ?
Suosittelen että käännyt autenttiseen (eli Budha Shakyamuniin asti menevään perintölinjaan) opettajaan. Kokeile vaikka mennä väittelee jonkun Tiibetiläisen munkin kanssa mieluiten Laman kanssa. - ava
EclipsE kirjoitti:
"budhalaisen näkemyksen mukaan Budha on viisaus ja myötätunto. ei hän viisauksia kertonut, hän on viisaus ja onnekkaat jotka kuulevat Budhan sanoja kuulevat viisauden."
Jos katsotaan buddhalaisittain, niin voimme todeta että kaikki on kärsimystä, ja syy miksi kaikki on kärsimystä on siinä ettei tauko kärsimyksessä, eli autuus ole ikuista. Siksi elämäkin on harhaa, sillä se on kuolemista. Kristus, Tie, Totuus ja ELämä on ikuinen auvo, ja lopullinen ratkaisu.>>>>Kristus, Tie, Totuus ja ELämä on ikuinen auvo, ja lopullinen ratkaisu.>>>>
Olisi toivottavaa, että ystävällisesti jättäisit yllä olevan kaltaiset toteamukset buddhalaisuus-forumin ulkopuolelle.
Kristinuskolle omistettuja palstoja löytyy useita.
Kiitos. - Hermeticus
tiiu kirjoitti:
En minäkään jeesuksen perisynti jutusta ole ihan varma mutta k-uskoon se kuuluu.En ole tuota ut:ta niin tarkasti lukenut.
Hyviä ajatuksia voi koota ja käyttää elämässään mutta niiden sekoittaminen kokonaan toisiinsa tuo hämmennystä.Aleksanteri Suuren jälkeen Intian ja Hellenistisen maailman välillä oli tiiviit yhteydet. Tiedetään myös, että Asoka lähetti länteen Buddhalaisia lähetyssaarnaajia 200-luvulla eaa.
Tämän jälkeen hermetismissä, gnostilaisuudessa, uuspythagoralaisuudessa, orfilaisuudessa, keskiplatonismissa jne. on mielestäni havaittavissa selviä buddhalaisia vaikutteita, (nämä vain esimerkkeinä kreikkalaisista, vastaavia suuntauksia löytyy myös juutalaisesta, persialaisesta ym. tuon ajan kulttuureista).
Perisynti-oppi on patriarkkojen keksintöä ja keisarillisen kirkon omaksuma, ja siinä mielessä kristinUSKOA. Kaikki kristillisyys ei kuitenkaan painota sokeaa uskoa, vaan esim. gnostilaisuuden kanssa perisyntiopilla ei ole mitään tekemistä. Gnostilaisuuden ja buddhalaisuuden välillä on mahdotonta löytää mitään olennaisia opillisia eroja, jotka ei olisi selitettävissä erilaisilla kulttuuriympäristöillä ja kielellisillä traditioilla.
UT ei ole kovin kiinnostava, mikäli on historiallisen Jeesuksen alkuperäisestä opetuksesta kiinnostunut, mieluummin kannattaa lukea Tuomaan evankeliumi.
Buddhalaiset eivät ole ateisteja, vaan käsittääkseni myös buddhalaisuudessa esiintyy näkemys persoonallisesta luoja-jumalasta (demiurgista), joka tyhmänylpeästi uskoo olevansa ainoa jumala (vrt. vanhan testamentin kiivas jumala YHWH). Uskovaiset kristityt yrittävät väkipakolla yhdistää Jahve/demiurgin ja kaikkea määrittelyä pakenevan alkuliikkeen/maailmanhengen/tms (johon Jeesus viittaa sanalla Isä) samaan persoonalliseen syssyyn ja luonnollisesti epäonnistuvat surkeasti joutuen hylkäämään kalliin järkikultansa kokonaan.
Jumala on vain sana, jolla voidaan tarkoittaa milloin mitäkin. Turha siitä on Jeesusta ja muita gnostilaisia syyttää, jos uskovaiset tarkoittavat sanalla 'jumala' jotain järjetöntä. Buddhaluontoon Jeesus viittasi sanalla valtakunta:
(22) Oppilaat kysyivät: "Tulemmeko siis jälleen lapsiksi, kun saavumme valtakuntaan?" Jeesus sanoi heille: "Kun teette kaksi yhdeksi, sisäpuolen samaksi kuin ulkopuolen, yläpuolen samaksi kuin alapuolen, miehen ja naisen yhdeksi, ettei mies ole mies eikä nainen nainen, (...) silloin pääsette valtakuntaan. - pppp
Hermeticus kirjoitti:
Aleksanteri Suuren jälkeen Intian ja Hellenistisen maailman välillä oli tiiviit yhteydet. Tiedetään myös, että Asoka lähetti länteen Buddhalaisia lähetyssaarnaajia 200-luvulla eaa.
Tämän jälkeen hermetismissä, gnostilaisuudessa, uuspythagoralaisuudessa, orfilaisuudessa, keskiplatonismissa jne. on mielestäni havaittavissa selviä buddhalaisia vaikutteita, (nämä vain esimerkkeinä kreikkalaisista, vastaavia suuntauksia löytyy myös juutalaisesta, persialaisesta ym. tuon ajan kulttuureista).
Perisynti-oppi on patriarkkojen keksintöä ja keisarillisen kirkon omaksuma, ja siinä mielessä kristinUSKOA. Kaikki kristillisyys ei kuitenkaan painota sokeaa uskoa, vaan esim. gnostilaisuuden kanssa perisyntiopilla ei ole mitään tekemistä. Gnostilaisuuden ja buddhalaisuuden välillä on mahdotonta löytää mitään olennaisia opillisia eroja, jotka ei olisi selitettävissä erilaisilla kulttuuriympäristöillä ja kielellisillä traditioilla.
UT ei ole kovin kiinnostava, mikäli on historiallisen Jeesuksen alkuperäisestä opetuksesta kiinnostunut, mieluummin kannattaa lukea Tuomaan evankeliumi.
Buddhalaiset eivät ole ateisteja, vaan käsittääkseni myös buddhalaisuudessa esiintyy näkemys persoonallisesta luoja-jumalasta (demiurgista), joka tyhmänylpeästi uskoo olevansa ainoa jumala (vrt. vanhan testamentin kiivas jumala YHWH). Uskovaiset kristityt yrittävät väkipakolla yhdistää Jahve/demiurgin ja kaikkea määrittelyä pakenevan alkuliikkeen/maailmanhengen/tms (johon Jeesus viittaa sanalla Isä) samaan persoonalliseen syssyyn ja luonnollisesti epäonnistuvat surkeasti joutuen hylkäämään kalliin järkikultansa kokonaan.
Jumala on vain sana, jolla voidaan tarkoittaa milloin mitäkin. Turha siitä on Jeesusta ja muita gnostilaisia syyttää, jos uskovaiset tarkoittavat sanalla 'jumala' jotain järjetöntä. Buddhaluontoon Jeesus viittasi sanalla valtakunta:
(22) Oppilaat kysyivät: "Tulemmeko siis jälleen lapsiksi, kun saavumme valtakuntaan?" Jeesus sanoi heille: "Kun teette kaksi yhdeksi, sisäpuolen samaksi kuin ulkopuolen, yläpuolen samaksi kuin alapuolen, miehen ja naisen yhdeksi, ettei mies ole mies eikä nainen nainen, (...) silloin pääsette valtakuntaan."Buddhalaiset eivät ole ateisteja, vaan käsittääkseni myös buddhalaisuudessa esiintyy näkemys persoonallisesta luoja-jumalasta (demiurgista), joka tyhmänylpeästi uskoo olevansa ainoa jumala "
budhalainen näkemys uuden universiumin synnyttyä paikalla on vain yksi jumala. mutta häntä ei uskota luonneen kyseisen universiumin. Että ylipäätänsä saisi/joutuisi syntymään jumalolentona. on harjoitettava hyvettä ja ylpeyttä. (en tiedä syytä miksi vain yksi on paikalla "ajanlaskun alussa"). mutta... tämä jumala sekoo omaan ylpeyteensä (tietoisuudesta kaikesta tapahtumasta) ja luulee olevansa luoja ja maailmankaikkeuden valtias (valtias hän tavallaan onkin mutta ei luoja).
myöhemmin syyntyy muitakin jumalolentoja ja hän uskoo luonneensa nämäkin. (vaikka he ovat syntyneet siihen "paikkaan" ja muotoon oman karmansa ajautumina.)
tämä tarina kerroin ulkomuististani. olen muutama vuosi sitten kuullut yhden munkin kerrtavan tämän tarinan. olen myös lukennut tästä jostain suutrasta joskus mutta en muista mikä, valitettavasti. - EclipsE
ava kirjoitti:
>>>>Kristus, Tie, Totuus ja ELämä on ikuinen auvo, ja lopullinen ratkaisu.>>>>
Olisi toivottavaa, että ystävällisesti jättäisit yllä olevan kaltaiset toteamukset buddhalaisuus-forumin ulkopuolelle.
Kristinuskolle omistettuja palstoja löytyy useita.
Kiitos.Eikö mielipiteen vapaus, sekä uskonnonvapaus päde tällä palstalla? Sen yläpuolelle nousemiseen ei tietääkseni riitä seriffin virka tällä palstalla.
"Jokaisella on oikeus mielipiteen- ja sananvapauteen;
tähän sisältyy oikeus häiritsemättä pitää mielipiteensä sekä
oikeus rajoista riippumatta hankkia, vastaanottaa ja
levittää tietoja kaikkien tiedotusvälineiden kautta."
YK:n ihmisoikeuksien yleismaailmallisen
julistuksen 19. artikla.
Nimittäin, jos minun näkökulmastani buddhalaisuus on sitä mitä sen sanon olevan, vieläpä kun perustelen sitä buddhalaisittain, niin eikö silloin olisi tarpeen muistaa mielpiteen, ja uskonvapaus.
Lisäksi allin vetoaminen zeniläisyyteen oli äärimmäisen naseva. Totuutta etsiessä ja koetellessa olisi asiat hyvä nähdä sellaisina kuin ne ovat. Eikö totuus kestä koettelua?
- jepjep
Jeesuksen aikoina itäisen Välimeren alueen sivistyneistö tunsi buddhalaisuuden pääpiirteissään. Buddhan elämantarina oli ainakin tuttu. Aleksandriassa oli luultavasti jopa buddhalaisia munkkeja.
- Qadesha
kun sinne Kiinaankin sentään painelivat he, niin mikä heitä olisi estänyt laajemmaltikin liikuskelemasta. Vaikka toki tietysti Kiina on Intiaa vielä varsin lähellä.
Uskon jokatapauksessa että kautta aikain ihmiset ovat pörränneet ympäriinsä paljon paljon laajemmalti kuin ylväät nykyihmiset suostuvat ajattelemaankaan...
- ofooo
Buddha muuten ennusti itse että noin 500 vuotta hänen kuolemansa jälkeen tulee mies joka sovittaa maailman synnin. tämä profetia löytyy myös buddhalaisista kirjoituksista joita ei julkisesti haluta mielellään esittää, mutta voit tarkistaa asian tutkimalla KAIKKIA buddhalaisia kirjoituksia. nyt ne muista vaan missä kirjassa se profetia on.
Lainaan tekstiäsi hieman
1) "En yhtään ihmettelisi jos Jeesus (jos hän oli olemassa) olisi mahdollisilla maailmanmatkoillaan tutustunut myös buddhalaisuuteen.
2) Käsittääkseni Välimeren seudulla kehittyi vasta kristinuskon alkuaikoina erakko-perinne, joka myöhemmin kehittyi luostarilaitokseksi ja selibaattilupaukseksi.
3) Olen siinä luulossa että juutalaisuudessa ei lainkaan tunnettu selibaatin tai naimattomuuden mahdollisuutta, ja jostakinhan niiden "hyveiden" on pitänyt kristinuskoon tulla.
Omimani teorian mukaan Jeesuksen elämän ensimmäiset 20 - 30 v sujuivat suunnilleen samoin kuin esim. Buddhalla: Jeesuksella ehti olla vaimo ja lapsiakin, kunnes hän siirtyi joko hindulaisen perinteen mukaisesti "pyhäksi mieheksi" (joka jättää perhe-elämän) tai buddhalaistyyppiseksi opettajaksi. "
1) buddhalaisuutta ei tunnettu kyllä alueella jossa Jeesus siis eli. Raamatun mukaan Jeesus on itse tie Jumalan luo "minä olen tie totuus ja elämä, eikä kukaan tule ISÄN luo kuin minun kauttani"....
2) luostariperinne syntyi vasta 300 luvulla kun kristinusko maallistui ja sitä oikeastaan tehtiin valtonuskonto "lihallisin keinoin" eli tässä oli alku kirkollistumiselle ja katoliselle kirkolle.
toisaalta erakot ja munkit halusivat radikaalimpaa elämää j vetäytyivät luostareihin rukoilemaan.
3) olet tässä hakoteillä. Nimittäin jo Vanhassa testamentissa mainitaan naimattomuus eli ns. nasiirilupauksen tehnyt mies oli jumallale erottautunut kokonaan tai tietyksi ajanjaksoksi elämästään. Esim Johannes kastaja ei ollut naimisissa ja oli profeetta joka valmisti Jeesuksen tuloa (ja myös Jeesuksen serkku)
4) Jeesus itse opetti Matt. 19:12
" Sillä on niitä, jotka syntymästään, äitinsä kohdusta saakka, ovat avioon kelpaamattomia, ja on niitä, jotka ihmiset ovat tehneet avioon kelpaamattomiksi, ja niitä, jotka taivasten valtakunnan tähden ovat tehneet itsensä avioon kelpaamattomiksi. Joka voi sen itseensä sovittaa, se sovittakoon."
Eli selibaattian tunnettiin jo ennen Jeesusta ja Raamatun mukaan Jeesus oli synnitön ja tahraton eli ei koskenut naiseen.- Sipoon Siddha
Menet yli siitä mistä aita on matalin. Totesit:
"Buddha muuten ennusti itse että noin 500 vuotta hänen kuolemansa jälkeen tulee mies joka sovittaa maailman synnin. tämä profetia löytyy myös buddhalaisista kirjoituksista joita ei julkisesti haluta mielellään esittää, mutta voit tarkistaa asian tutkimalla KAIKKIA buddhalaisia kirjoituksia. nyt ne muista vaan missä kirjassa se profetia on."
Tuo kiertelysi johtuu tästä viestistäni:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000219&posting=22000000004503816
Sait siitä näppärän keinon tukea valhettasi. Kuinka kuvittelet kenenkään suhtautuvan myötämielisesti tyrkyttämääsi uskontoon, kun käytät noin alhaisia metodeja? Eikö yksi kristittyjen kymmenestä käskystä kuulukin: "Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi"? Buddha Shakyamuni oli sinunkin lähimmäisesi. Panet hänen suuhunsa sanoja joita hän ei koskaan sanonut. Tällaisiako ovat kristityt nykypäivänä?
Tämä oli vihoviimeinen vastaukseni sinulle. En ole suuttunut, mutta tulta ei kannata ruokkia. - Qadesha
Jeesus ei missään sano olevansa itse sellainen naimaton yksilö... Lukemani perusteella synagoogassa sai opettaa ainoastaan aviossa oleva mies. Jeesushan opetti temppelissä, eikä häntä sieltä pihalle heitetty. Kastaja toki vaikuttaisi pyörineen enempi erämaassa, joten en tiedä sitten hänen kanssaan.
Erakoita varmasti oli jo ennen luostariperinnettä, ja he asuivat luolissa erämaassa.
MINÄ olen sitä sun tätä saattaa yksinkertaisesti tarkoittaa että "minä" on. Ei Jeesus. Vaan korkeampi jumalallinen minä. Korjatkaa itämaisiin uskontoihin perehtyneet jos olen väärässä, mutta jospa tämä MINÄ on buddha-luonto tai atman.
Mitä taas tulee tuohon iänikuisen virteen siitä kuinka Buddha ennusti Jeesuksesta, niin sitä en usko koska kukaan ei kykene näemmä esittämään yhtään pitävää tekstiä siitä todisteeksi. On siitä jo näillä palstoilla iät ajat veivattu, ja taitaa olla vain yhden ainoan "kristityn" oma päähänpistos?
- ...
viestit esiin jumprahuiti
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4463839Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181652- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891444Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991378Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591336- 501266
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441049
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047