luonnontieteet vai tekniikka?

kohtapitäisjotietää

olen tämän kevään ylioppilas, sain hyvät arvosanat luonnonteiteistä

ongelmani on, että pitäisikö lähteä opiskelemaan luonnontieteitä vai tekniikkaa. molemmissa on useampi ala, joka minua kiinnostaisi, enkä tiedä mikä olisi se oma juttu, joten ajatelin, että otan vain nyt jonkun pääaineeksi ja luen muita sivuaineina, sitten voi vaihtaa jos siltä alkaa tuntua. opiskelupaikat sain, mutta nyt onkin edessä se iso päätös: teknillinen yliopisto vai luonnontieteellinen tiedekunta

luonnontieteet ehkä olisi vähän mielenkiintoisempia (?) mutta tekniikasta vissiin työllistyy paremmin (??)

9

910

Vastaukset 9

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hmm mm

Jos otaniemeen pääsit sinne vaan.
      Mutta jos ei tekniikka kiinnosta yhtään niin mene vaan yliopistoon ei se niinkään mikään huono vaihtoehto ole.

• kohtapitäisjotietää

noo olisin minä sinne aaltoonki päässy, mutta pk-seutu ei oikein houkuttele. olen kyllä asunut sielläpäin, mutta ei vain nappaa

ja ilmeisesti muihin teknillisiin ei kannata lähteä ;)

• Maisteri -töissä

Luonnontieteissä on hyvin työllistäviä aloja ja heikosti työllistäviä, mutta yleensä ottaen tekniikan puolelta on yleensä helpompi työllistyä. Tekniikan puolella opiskelu tuntuu olevan huomattavasti työläämpää. Voithan opiskella sinua kiinnostavia yleisaineita ja tehdä päätöksen vaikka vuoden päästä.

• kohtapitäisjotietää

mitkä luonnontieteet sitten työllistää hyvin? ihan vilpitön kysymys
        ja ei haittaa jos opiskelu on työlästä, hyvä vaan :)

• kppppppppppp
        kohtapitäisjotietää kirjoitti:

Lääketiede.

• työttömät jonoon
        kppppppppppp kirjoitti:

Lääketiede.

Onko se ainoa? Taitaa olla...

• Maisteri töissä
        kohtapitäisjotietää kirjoitti:

Opettajana työllistyy paremmin joka alalla. esim. maantiede, biologia ja biokemia ovat heikosti työllistäviä. Otapa siitä ne työllistävät alat :)

• Humanistinainen

Mene poika tippainssikouluun. Luonontieteissä kemiistejä ja biologeja on enemmän kuin lääkiäri märää työttöminä.
      DI:n titteli tekee tyttöihin vaikutuksen tuolla maaseudulla ainakin.

• Riippuu juu paljon opintojen sisällöstä, miten sijoittuu mahdollisesti työelämään lopulta. Itselläni kasvatustieteissä opintoja, ja koulutusalalta työkokemusta, että jos olisin jaksanut luonnontieteellisessä opiskella, olisin voinut hyvinkin työllistyä mm. koulutustehtäviin. Opiskelin siis luonnontieteiden maisterin tutkintoa toisessa korkeakoulututkinnossani. Aloitin korkeakoulutaipaleeni liiketaloudella, mutta se jos mikä oli turhauttavaa suorittaa AMK - tason liiketalous - opintoja.

Tekniikan alan koin ja koen siinä mielessä ikävänä, ja itselleni ei tuo tietokone - ala juuri soveltunut, sillä opintoihin sisältyy aika paljon mm. ohjelmointia, ja monet diplomi - inssin tutkintoonkin liittyvät asiat on jo niin moneen kertaan käännetty ja väännetty, että voi olla vaikeaa löytää järkevää aihetta esim. opinnäytetyöhön tai ainakaan itse en löytänyt alalta juuri mitään mielenkiintoista. Tietenkin opinnot voi muuttua mielenkiintoisemmiksi myöhemmässä vaiheessa, jos löytää oman kiinnostuksen kohteen sieltä, itse en löytänyt.

Tietenkin opinnäytetyön aihe ohjautuu aika pitkälle sen mukaan, mitä muita opintoja on suorittanut koulussa ja minkälaisen taustan muutoin omaa, sekin voi vaikuttaa. Mitä voi ikään kuin "tehdä".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Viesti sinulle

Tiedät että tunteet ja ajatukset ja meillä on vahva yhteys mistä molemmat tiedetään. Odotan sinua ☀️
      Ikävä
      54
      1074
    2. Mikä on totta mikä ei?

Onko juoru vai ei että nimeltä mainitsematon henkilö on tehnyt naiselle/naisille jotain joka on väärin?
      Kuhmo
      17
      1029
    3. Olen kironnut sinut alimpaan helvettiin

Hyvää matkaa.
      Ikävä
      82
      851
    4. Mitä sinulle on tapahtunut lapsena

Kun olet noin sairas päästäsi? Pikkupojalle ( Miehen kehossa)
      Ikävä
      80
      769
    5. Haluan purkaa vielä tuntemuksia

Tykkään sinusta kovin paljon❤️ olen surullinen tilanteestasi ja siitä mitä me olemme yhdessä joutuneet kokemaan. Tämä ei
      Ikävä
      21
      747
    6. Tunteiden käsittely kertoo ihmisestä.

Kun puhutaan "tavallisesta" ihmisestä, joka on suht tasapainoinen eläjä, niin puhutaan oikeastaan taitavasta tunteiden k
      Sinkut
      205
      634
    7. Kyllä tiedän sun

Likaiset pelit selän takana
      Ikävä
      59
      631
    8. Lopetetaanko tämä

Juttu ja mennään eteenpäin? Pystytkö?
      Ikävä
      105
      617
    9. Persujen Puhoksen retki

Perussuomalaiset olivat tehneet turistibussimatkan Puhokseen. Tosin raukat olivat niin peloissaan, etteivät uskaltaneet
      Perussuomalaiset
      200
      605
    10. Onko tuo joku katkera nainen oikeasti

Joka sinua syyttää?
      Ikävä
      95
      568
    11. Jopa poliisi nauraa paskaista pelkuripersuille

Puhoksessa jäi "isänmaantoivot" bussiin vapisemaan :-D https://www.is.fi/politiikka/art-2000012319632.html
      Maailman menoa
      260
      492
    12. Just saying

Mies joka antaa naiselle turvallisen olon, on seksikäs. Ei kieroja kikkoja ja haluaa olla vain sen yhden naisen mies.
      Ikävä
      102
      488
    13. Pilkettä sunnuntain silmässä

😉 Jos tästä ketjusta löytyisi yksi ihminen, joka saisi sut hymyilemään tänään… Millainen hän olisi? Ei tarvitse kerto
      Sinkut
      73
      461
    14. Tehdään yhdessä itsestämme

Parhaat versiot❤️ Se vaatii molemmilta hyvää itsetuntoa!
      Ikävä
      39
      434
    15. Aika on tuonut järkeä

Sä et tiedä musta kaikkea. Jos tietäisit, ymmärtäisit, miksi me ei sovita yhteen. Öljy ja vesi. En mä ole valehdellut,
      Järki ja tunteet
      42
      413
    16. Voisin antaa sulle nyt

Halin❤️
      Ikävä
      47
      400
    17. Ketkä käy potkimassa ovia öisin?

Enää ei naurata.
      Haapavesi
      5
      398
    18. 30
      397
    19. Persut eivät uskaltaneet tulla ulos

Bussiin jäivät https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/d7f9fc57-dca0-40b8-9cb1-156e5872dba9
      Perussuomalaiset
      143
      385
    20. Miten viikonloppu meni

Mielestäsi? Tapasitko kaivatun? Jos, etenivätkö asiat?
      Ikävä
      29
      358
    Aihe