luonnontieteet vai tekniikka?

kohtapitäisjotietää

olen tämän kevään ylioppilas, sain hyvät arvosanat luonnonteiteistä

ongelmani on, että pitäisikö lähteä opiskelemaan luonnontieteitä vai tekniikkaa. molemmissa on useampi ala, joka minua kiinnostaisi, enkä tiedä mikä olisi se oma juttu, joten ajatelin, että otan vain nyt jonkun pääaineeksi ja luen muita sivuaineina, sitten voi vaihtaa jos siltä alkaa tuntua. opiskelupaikat sain, mutta nyt onkin edessä se iso päätös: teknillinen yliopisto vai luonnontieteellinen tiedekunta

luonnontieteet ehkä olisi vähän mielenkiintoisempia (?) mutta tekniikasta vissiin työllistyy paremmin (??)

9

595

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hmm mm

      Jos otaniemeen pääsit sinne vaan.
      Mutta jos ei tekniikka kiinnosta yhtään niin mene vaan yliopistoon ei se niinkään mikään huono vaihtoehto ole.

      • kohtapitäisjotietää

        noo olisin minä sinne aaltoonki päässy, mutta pk-seutu ei oikein houkuttele. olen kyllä asunut sielläpäin, mutta ei vain nappaa

        ja ilmeisesti muihin teknillisiin ei kannata lähteä ;)


    • Maisteri -töissä

      Luonnontieteissä on hyvin työllistäviä aloja ja heikosti työllistäviä, mutta yleensä ottaen tekniikan puolelta on yleensä helpompi työllistyä. Tekniikan puolella opiskelu tuntuu olevan huomattavasti työläämpää. Voithan opiskella sinua kiinnostavia yleisaineita ja tehdä päätöksen vaikka vuoden päästä.

      • kohtapitäisjotietää

        mitkä luonnontieteet sitten työllistää hyvin? ihan vilpitön kysymys
        ja ei haittaa jos opiskelu on työlästä, hyvä vaan :)


      • kppppppppppp
        kohtapitäisjotietää kirjoitti:

        mitkä luonnontieteet sitten työllistää hyvin? ihan vilpitön kysymys
        ja ei haittaa jos opiskelu on työlästä, hyvä vaan :)

        Lääketiede.


      • työttömät jonoon
        kppppppppppp kirjoitti:

        Lääketiede.

        Onko se ainoa? Taitaa olla...


      • Maisteri töissä
        kohtapitäisjotietää kirjoitti:

        mitkä luonnontieteet sitten työllistää hyvin? ihan vilpitön kysymys
        ja ei haittaa jos opiskelu on työlästä, hyvä vaan :)

        Opettajana työllistyy paremmin joka alalla. esim. maantiede, biologia ja biokemia ovat heikosti työllistäviä. Otapa siitä ne työllistävät alat :)


    • Humanistinainen

      Mene poika tippainssikouluun. Luonontieteissä kemiistejä ja biologeja on enemmän kuin lääkiäri märää työttöminä.
      DI:n titteli tekee tyttöihin vaikutuksen tuolla maaseudulla ainakin.

    • Riippuu juu paljon opintojen sisällöstä, miten sijoittuu mahdollisesti työelämään lopulta. Itselläni kasvatustieteissä opintoja, ja koulutusalalta työkokemusta, että jos olisin jaksanut luonnontieteellisessä opiskella, olisin voinut hyvinkin työllistyä mm. koulutustehtäviin. Opiskelin siis luonnontieteiden maisterin tutkintoa toisessa korkeakoulututkinnossani. Aloitin korkeakoulutaipaleeni liiketaloudella, mutta se jos mikä oli turhauttavaa suorittaa AMK - tason liiketalous - opintoja.

      Tekniikan alan koin ja koen siinä mielessä ikävänä, ja itselleni ei tuo tietokone - ala juuri soveltunut, sillä opintoihin sisältyy aika paljon mm. ohjelmointia, ja monet diplomi - inssin tutkintoonkin liittyvät asiat on jo niin moneen kertaan käännetty ja väännetty, että voi olla vaikeaa löytää järkevää aihetta esim. opinnäytetyöhön tai ainakaan itse en löytänyt alalta juuri mitään mielenkiintoista. Tietenkin opinnot voi muuttua mielenkiintoisemmiksi myöhemmässä vaiheessa, jos löytää oman kiinnostuksen kohteen sieltä, itse en löytänyt.

      Tietenkin opinnäytetyön aihe ohjautuu aika pitkälle sen mukaan, mitä muita opintoja on suorittanut koulussa ja minkälaisen taustan muutoin omaa, sekin voi vaikuttaa. Mitä voi ikään kuin "tehdä".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      66
      5187
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      54
      3451
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      147
      2577
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      105
      2106
    5. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      87
      1774
    6. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1257
    7. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1229
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      194
      1182
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      90
      1179
    10. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      173
      1126
    Aihe