Valmis omaan poniin?

Vastauksia odottava

Olen 11w. Ja olen ratsastanut n.4w esteitä olen hypännyt n.1w. Osaan varustaa ponin hoitaa jne..

10

133

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katherine

      Hevosen omistuksessa ratsastuskokemus ei ole millään tavoin oleellisempaa.

      Tärkeämpää on se, onko
      - rahaa
      - aikaa
      - vanhemmat innokkaina mukana hommassa
      - taitoa pyytää apua
      - tietoa hevosen perustarpeista ja tietää esim. mistä saa tallipaikan ja valmentajan
      - jotain ymmärrystä hevosen ruokinnasta, lääkinnästä, varusteita yms.

      • Hevonenhevonen135246

        Melkein jokainen pikkulapsi haluaa oman hevosen. Päässä näkyy kuva kiiltävä turkkisesta ratsusta, joka liitää yli esteiden ja jonka kanssa puuhaillaan kaikkea kivaa kauniilla säällä kauniissa maisemissa. Kuvitelmissa ponin ja omistajan välille syntyy syvä kiintymys ja rakkaus. Poni kiitää pellolla auringon paisteessa ratsastaja selässään ja elämä on ihanaa!! VÄÄRIN! Suurin osa vuodesta on suomessa kylmää ja pimeää. Et voi yksi ainutkaan päivä jättää hevosta hoitamatta. Tulet koulusta väsyneenä kotiin ja ulkona on pimeää ja kylmää ja loskakeli. Et saa tallille kyytiä joten joudut kävelemään. Vaatteet kastuvat läpimäriksi ja kaiken lisäksi olet pahassa flunssassa. Olet yksin. Ohitat matkalla joukon humalaisia jotka huutavat perääsi. Sinua pelottaa. Pääset tallille perille. Tallilla ei ole enää ketään muuta. Ponisi odottaa kärttyisenä tarhassa. Se luimii ja yrittää näykkäistå kun haet sen sisälle. Sekään ei pidä säästä. Sinua pelottaa koskea poniin kun se näyttää niin kiukkuiselta. Kukaan ei kuitenkaan auta. Olet yksin. Se on sinun hevosesi. Koska sinulla on hevonen sinun täytyy pärjätä sen kanssa yksinkin. Eihän olisi mitään järkeä ostaa hevosta jos siitä ei pysty huolehtimaan itse. Sitten harjaat kuraisen ponisi ja lähdet ratsastamaan. Poni on kurainen ja kiukkuinen. Ratsastaessa mikään ei onnistu. Poni säikkyy kaikkea. Se pukittaa ja lähtee kiitolaukkaamaan. Putoat. Sinua sattuu, mutta selkään on pakko nousta. Muuten poni oppii pahoille tavoille. Ulkona on pilkko pimeää. Mustaa. Kun lopulta olet ratsastanut, hoidat ponin, joka on taas likaantunut. Kura on märkää ja pian sinäkin olet kurainen. Sitten poni karsinaan loimi päällä ja sinulla alkaa karsinan siivous. Siinä menee15 minuuttia. Käsiäsi särkee edelleen putoamisen johdosta,mutta siivoaminen on pakollista. Lopulta teet ponille ruuat ja viet tavarat paikoilleen. Lähdet väsyneenä kotiin kävelemään. Matka on pitkä kylmä ja pimeä. Olet vähän peloissasi, koska humalaiset huusivat sinulle taas. Juokset kotiin vaikka hengästyt kauheasti. Lopulta olet kotona. Haluat heti lämpimään peiton alle, mutta ei onnistu. Sinun täytyy tehdä läksyt ja muut kotityöt. Aargh. Et jaksa sitä ponia tälläisellä kelillä. Eikö sille voisi antaa vapaaapäiviä... Ei voi.. Tiedät miten huonoksi poni aina menee lomaillessaan.

        Tämän tekstin tarkoitus oli poistaa se ruusuinen kuva, mikä lapsilla ja joskus vanhemmillakin on hevosen omistamisesta. Toki hevonen on ihana eläin ja sen omistamisessa on hyvät puolensa ja tekstini on kirjoitettu aika masentavasti,mutta muista. Ruusulla on piikit. Hevosen omistaminen ei ole leikkiä.


      • sannipallero12w
        Hevonenhevonen135246 kirjoitti:

        Melkein jokainen pikkulapsi haluaa oman hevosen. Päässä näkyy kuva kiiltävä turkkisesta ratsusta, joka liitää yli esteiden ja jonka kanssa puuhaillaan kaikkea kivaa kauniilla säällä kauniissa maisemissa. Kuvitelmissa ponin ja omistajan välille syntyy syvä kiintymys ja rakkaus. Poni kiitää pellolla auringon paisteessa ratsastaja selässään ja elämä on ihanaa!! VÄÄRIN! Suurin osa vuodesta on suomessa kylmää ja pimeää. Et voi yksi ainutkaan päivä jättää hevosta hoitamatta. Tulet koulusta väsyneenä kotiin ja ulkona on pimeää ja kylmää ja loskakeli. Et saa tallille kyytiä joten joudut kävelemään. Vaatteet kastuvat läpimäriksi ja kaiken lisäksi olet pahassa flunssassa. Olet yksin. Ohitat matkalla joukon humalaisia jotka huutavat perääsi. Sinua pelottaa. Pääset tallille perille. Tallilla ei ole enää ketään muuta. Ponisi odottaa kärttyisenä tarhassa. Se luimii ja yrittää näykkäistå kun haet sen sisälle. Sekään ei pidä säästä. Sinua pelottaa koskea poniin kun se näyttää niin kiukkuiselta. Kukaan ei kuitenkaan auta. Olet yksin. Se on sinun hevosesi. Koska sinulla on hevonen sinun täytyy pärjätä sen kanssa yksinkin. Eihän olisi mitään järkeä ostaa hevosta jos siitä ei pysty huolehtimaan itse. Sitten harjaat kuraisen ponisi ja lähdet ratsastamaan. Poni on kurainen ja kiukkuinen. Ratsastaessa mikään ei onnistu. Poni säikkyy kaikkea. Se pukittaa ja lähtee kiitolaukkaamaan. Putoat. Sinua sattuu, mutta selkään on pakko nousta. Muuten poni oppii pahoille tavoille. Ulkona on pilkko pimeää. Mustaa. Kun lopulta olet ratsastanut, hoidat ponin, joka on taas likaantunut. Kura on märkää ja pian sinäkin olet kurainen. Sitten poni karsinaan loimi päällä ja sinulla alkaa karsinan siivous. Siinä menee15 minuuttia. Käsiäsi särkee edelleen putoamisen johdosta,mutta siivoaminen on pakollista. Lopulta teet ponille ruuat ja viet tavarat paikoilleen. Lähdet väsyneenä kotiin kävelemään. Matka on pitkä kylmä ja pimeä. Olet vähän peloissasi, koska humalaiset huusivat sinulle taas. Juokset kotiin vaikka hengästyt kauheasti. Lopulta olet kotona. Haluat heti lämpimään peiton alle, mutta ei onnistu. Sinun täytyy tehdä läksyt ja muut kotityöt. Aargh. Et jaksa sitä ponia tälläisellä kelillä. Eikö sille voisi antaa vapaaapäiviä... Ei voi.. Tiedät miten huonoksi poni aina menee lomaillessaan.

        Tämän tekstin tarkoitus oli poistaa se ruusuinen kuva, mikä lapsilla ja joskus vanhemmillakin on hevosen omistamisesta. Toki hevonen on ihana eläin ja sen omistamisessa on hyvät puolensa ja tekstini on kirjoitettu aika masentavasti,mutta muista. Ruusulla on piikit. Hevosen omistaminen ei ole leikkiä.

        Moni on täällä sanonut että hevosen omistaminen vaatii aikaa rahaa ja kärsivällisyyttä, niinhän se onkin mutta myös jotkut valittavat siitä että siinä on hiiirmuinen vastuu. Onhan siinä jonkinverran juu mutta mietitäänpä sitä ihan kokonaisuudessa.

        Mulla on puolivuotta ollut oma poni naapurissa tallissa jossa aikoinaan oli paljolti hevosia. Kouluaamuisin on väsynyt mutta kun nousee reippahasti ylös, tarvittaessa ruiskasee vettä naamaan niin kyllä virkistyy. oon heitellyt useat kerrat vettä silmille tai tehnyt pienen jumppa treenin herätykseksi. Se on auttanut. Ihana aamupala kaakaolla ja maukkaalla omenalla. Kävelen talliin ja näen siellä suloisen pörhäkkänä ruokaa odottelevan ponin. Huh, helpotusta kun aamun ruoat on pistetty valmiiksi edellisenä iltana. Laitan ruoan vain karsinaan ja menen sohvalle istumaan ja odottamaan. syön kesken jäänyttä omenaa ja kännykästä katson aina blogit fb:n ja ig:n. Jos poni ei ole vieläkään syönyt lakaisen hiukan tallin lattiaa. Kun ponini on syönyt ruokakuppu tiskialtaaseen ja riimu ponin päähän. Tarhaan vienti menee nopsaan. Sen jälkeen tarhaan vielä heinää ja takaisin talliin. Kottarit ja talikko karsinaan ja karsinan siivous. Hetken päästä takaisin sisälle ja koululaukku valmiiksi. Odottelen sisällä koska on aika lähteä. (usein koitan tehdä aamutallin silleensä että ei tarvisi sisällä enää kauan odotella bussia. Koulusta tullessani menen talliin ekaksi. (naapurin tienpää on lähempänä meijän talon tien päätä). Ponille heinää ja vielä katsastus onko poni ihan kunnossa. Kotona välipala ja hetken koneella/telkkarilla. (Jonakin päivänä oon kotona vasta puoli 4 jolloin annan myös päivä ruoan) puoli 4 ai ainakin ennen neljää ruoka ja taas odotellaan että voi antaa kipon pois. Takasin sisälle taas hengailemaan jotain ja 5-puoli 6 jolloin päivä ruoka on jo sulanut voi lähteä hakemaan ponia tarhasta. Sitten ratsastus. Tulen takaisin talliin yleensä yli 7 jolloin joskus on jo pimeää. onneksi tallissa ja ulkona on kirkkaat valot. Poni pois ratsastuksen jäljiltä pois ja karsinaan. Sitten tarhan siivous ja se on tehty hiukan vaille 8 koska poni ratsastuksen jäljiltä pois-operaatio ei kestä kauaa minulla. Sisälle syömään toinen lämmin ruoka tai joku mikä täyttää kunnolla. Illalla lähemmäs 9 annan iltaruoan ja heinän. Sen jälkeen vielä aamuruoka valmiiksi vaikka olisikin kuinka uupunut. (aamulla voi olla vielä uupuneempi). Pitkän raskaan päivän jälkeen 15 yli 9 mennään ihanasti nukkumaan ja vielä ennen sitä joku pieni pala tai pelkkä lasillinen mehua. Aamulla taas herätys 6.45 ja aamutalli.
        jonakin päivänä kun on raspaus, kengitys, vuolu tai eläinlääkäri tulossa niin ratsastus yleensä tehdään vasta seuraavana päivänä.

        Toivottavasti sohvaperunat tajuaa että minulla virtaa riittää olen aina ollut kaamea kynnysmatto ja jos hevonen inahtelee karsinassa malttamattomana ruokaa annan sen mahdollisimman nopeasti Haluan vain että hevosellani on kaikki hyvin ja hoidan sen niinkuin voin ettei tulisi turhia eläinlääkärin hommia jota voisi estää.
        vielä että olen 12w. ja luonteeltani vilkas ja energinen joten teksti ei ole laiskan pulskoille sohvaperunoille jotka haluaa omaa poni koska kuitenkin ei jaksa hoitaa.
        Huh, saarnani on ohi ja kyllähän hevosen omistajille riittää yleensä hieman vapaa aikaa arkipäivänä ainakin minulle.


    • Selssi

      Ylläoleva on erittäin suuresti totta! Tuosta on omakohtaista kokemusta.

    • -Luna

      Selssi, onhan se, mutta voihain hevosen pito olla hauskaaki. Ei aina tarvitse kertoa vain huonoja puolia -.-

      • Selssi

        Totta, onhan se hauskaakin mutta ei aina, joskus se on sellaista kuin Hevonenhevonen kirjoitti. Mutta eihän suomessakaan aina sada räntää. Mutta ei aina myöskään paista aurinko!
        On todellakin hyvä tietää ettei hevosen omistus ole ruusuilla tanssimista vaan arkea hyvine ja huonoine puolineen. Niistä huonoista puolista vaan ei juuri puhuta ja siksi monella on liian ruusuinen kuva hevosen omistamisesta.


    • Totta tuokin, mutta ihmiset kyllä tietävät ne hyvät puolet - senhän takia he hevosia haluavatkin. Mutta monikaan ei tule ajatelleeksi hevostelun nurjaa puolta, ja siksi niistäkin asioista on joskus hyvä muistuttaa. Tuo ylläoleva tarina on siitä skenaarion pahemmasta päästä, mutta tuo on joskus täyttä todellisuutta. Puhumattakaan siitä, jos hevonen ei kiukuttelekaan vain satunnaisesti huonoina päivinä vaan alkaa osoittaa oireita siitä, että se alkaa oikeasti muuttua vihaiseksi kuten meille kävi ensin. Enimmäkseen hevosharrastus onkin hauskaa ja kaikki sujuu hyvin, mutta siihen vähemmän mukavaankin puoleen on syytä varautua. Moni huomaa ne varjopuolet vasta sitten kun on liian myöhäistä, ja se johtaa poikkeuksetta ongelmiin.

      • kaipaan hoitsuu

        Otan huomioo kyl kaikki hyvät ja huonot puolet mut entä, jos tykkää tosi villeistä? Miettii et mul ois oma poni. Vaiks saksanrstsuponi. Se on aamusta iltaan villi. Saan hevosen sadepäivänä. On kylmä. Hevonen kokeilee minua kun talutan sen kuljetuskoppiin. Matka sujuu hyvin. Talutan sen ulos kuljetus vaunusta. Se on kaunis musta jolla on herasilmät. Rakastun siihen. Nousen sen selkään vaikka sillä ei ole varusteita. Se kävelee kentällä rauhassa. Nostan ravin. Ravi on töks ravia. Seuraavaksi nostan laukan. Silloin se tapahti. Hevonen hirnahti ilkikurisen hirnahduksen ja pukitti. Lensin alas. Se sattui. Talutin sen talliin. Se haisteli ja halusi tutkia jokapaikkaa. Tallissa oli kolme muuta ponia ja yksi suokki. Ei sille tule ainakaan tylsää. Ruokin sen. Istahdan tallihuoneen sohvalle ja alan lukemaan heppa jännäriä. Hevonen hirnahti. Se ilmoitti, että oli syönyt. Hoidin sen. Lähdin kotiinbhämärässä. Mietin koko matkan Minulla on oma poni! Oli ihana ajatella herasilmä ratsuani. Nukuin hyvin. Seuraavana aamuna lähdin tallille. Hevonen suhtautui yllättävän helposti uuteen omistajaan. Se ei enää luomistellut. Kunbjommat oli hoidettu, lähdin ratsastamaan. Se käyssäytyi kuin unelma. Seuraavana päivänä se kokeili minua taas. Näytti siltä kuin se näyttäisi minulle kieltä. Rakastsn sitä siitä huolimatta että se pukittaa ja kuitenkin on kuin unelma...

        Noih... mul ei oo koskaa ollu omaa hevosta mut tollee se on tullu ajatelleeks. Siin on hyviä ja huonoja puolia! Eli muistakaa:
        RUUSUJA EI SAA HÄVITTÄÄ VAIKKA PONI KOETTELISIKIN SUA, MUT ELÄ JÄÄ TURHAA ARASTELEE RUUSU PUSKAN PIIKKEJÄ! MARSSI LÄPI RUUSU PUSKA PÄÄTTÄVÄISEMPÄNÄ KU ILKI KURINE TAI ILKEE HEPPA!!!!!


    • kisouifh

      Hevonenhevonen135246
      kröhöm.....
      Kyllä ponille voi antaa ja on ihan hyvä antaa pariksi päiväksi tai kauemmaksi ajaksi jos liikuttaa kevyesti vaikka silloin kun on itsellä kesälomaa ja heppa on laitumella.
      ihan arjessakin ponia ei tarvitse joka päivä liikuttaa miltä koululaisista tuntuisi (niistä ketkä ei oikein välitä koulusta) jos ei olisi vapaapäiviä. Mulla on ainakin aina tiistai ja perjantai ponilla vapaapäivä mutta ei tietenkään kunnolla hoitamisesta vaan ratsastamisesta

    • rklwgjdv

      En suosittele hevosta 11-vuotiaalle elleivät esim. vanhemmat ole hevosimisiä... Ratsastustaito ei todellakaan ole tärkeintä hevosen omistamisessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2603
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2400
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2071
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1727
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      14
      1470
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      16
      1423
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe