Muutamia ajatuksia Raamatussa mainitusta toivosta

Johdanto

Kun olin uskossani nuori, tuotti minulle vaikeuksia tajuta seuraavien Uuden Liiton Kirjoituksissa (ULK) esiintyvien sanojen hengelliset tarkat merkitykset: usko, toivo ja rakkaus. Erityisen vaikea oli tuo ’toivo’! Ehkä se johtui siitä, että miellämme sen liian helposti henkilökohtaisiin toiveisiimme, joiden toteutuma-% on ainakin minun kohdallani ollut aika heikkoa  Kun tutkimme ULK:ssa niitä asiayhteyksiä, joissa tuo sana toivo ja vielä erikseen sanapari ’elävä toivo’ esiintyvät, niin saamme asiaa lisävalaistusta.

Sanan ’toivo’ esiintyminen Raamatussa

A) Se löytyy Vanhan Liiton Kirjoituksista (VLK) muodoissa ’toivo toivonsa’ 23 kertaa ja niistä se esiintyy positiivisessa merkityksessä 12 kertaa. - Otan niistä esiin arvoitukselliset ja varoittavat esimerkit:
a) Jer. 14:8-9. 8. Sinä Israelin Toivo, sen Vapahtaja ahdingon aikana, minkä tähden sinä olet kuin muukalainen maassa, kuin matkamies, joka poikkeaa majaan vain yöpyäksensä? 9. Minkä tähden sinä olet kuin tyrmistynyt mies, kuin sankari, joka ei voi auttaa? Ja kuitenkin sinä olet meidän keskellämme, YHWH, ja me olemme otetut sinun nimiisi; älä meitä jätä. (Selvä Messias-ennustus!)
b) ) Jer. 14:17 Israelin Toivo, sinä YHWH! Kaikki, jotka sinut hylkäävät, joutuvat häpeään. "Jotka minusta luopuvat, ne kirjoitetaan tomuun. Sillä he ovat hyljänneet elävän veden lähteen, YHWH:n."
(Tämäkin on selvä Messias-ennustus!) - Sitten otan positiiviset ja lohduttavat esimerkit: a) Ps. 33:18 Katso, YHWH:n silmä valvoo niitä, jotka häntä pelkäävät ja panevat toivonsa hänen laupeuteensa,
b) Ps. 147:11 YHWH mielistyy niihin, jotka häntä pelkäävät, jotka panevat toivonsa hänen armoonsa.

B) Se löytyy ULK:sta 21 kertaa muodoissa ’toivo toivonsa’ ja niistä positiivisessa merkityksessä 19 kertaa. – Koska negatiiviset niistä ovat sielullisia toiveita, niin esille vain kuusi positiivista merkitystä:
a) Room. 5:1-2. 1. Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Elohimin kanssa Adonai Yeshua HaMashiach’n kautta, 2. jonka kautta myös olemme uskossa saaneet pääsyn tähän armoon, jossa me nyt olemme, ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo.
b) Room. 5:5 ”… toivo ei saata häpeään; sillä Elohimin rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.” c) Room. 8:24 Sillä toivossa me olemme pelastetut, mutta toivo, jonka näkee täyttyneen, ei ole mikään toivo; kuinka kukaan sitä toivoo, minkä näkee?
d) Hebr. 6:19 Se toivo meille on ikään kuin sielun ankkuri, varma ja luja, joka ulottuu esiripun sisäpuolelle asti, e) Matt. 12:21 Ja hänen (Yeshuan) Nimeensä pakanat panevat toivonsa."
f) 1. Kor. 13:13 Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme; mutta suurin niistä on rakkaus.

Sanan ’toivo’ merkityksen yhteenveto

Edellä luetun perusteella voimme havaita useita eri seikkoja tuon sanan merkityksestä. Yleisin merkitys lienee se, että toivo on annettu meille lohdutukseksi ja että taivaallinen Isämme ja Vapahtajamme Adonai Yeshua pyrkivät sen avulla vahvistamaan meitä uskonkilvoituksessamme niin, ettemme lannistuisi niissä ahdingoissa, joita tämä syvälle syntiin langennut ja turmeluksen valtaan joutunut maailma meidän tiellemme alati tuo! Mielenkiintoista on myös se, että ’toivo’ on valittu kolmen tärkeimmän täällä ajassa pysyvän hengellisen ’tukipilarin’ joukkoon. Se tulee pysymään täällä ajassa elämämme loppuun asti. Ajan rajan tuolla puolen emme enää tarvitse ’uskoa’ emmekä ’toivoa’, sillä siellä on uskomme jo muuttunut näkemiseksi ja toivomme todellisuudeksi! HalleluYah!

Lopputoteamus

Ollessani 1977 äärimmäisessä uskonkoetuksessa vieraalla maalla ja kovassa pakkasessa lähes keskiyöllä kaukana asutuksesta ja rahattomana, ei minulla ollut muuta ulospääsyä siitä, kuin rukous. Huokasin sydämessäni Vapahtajalleni sanoen: ”Tämä on toivotonta!” Silloin kuulin Pyhän Hengen hiljaiset sanat: ”Aabrahamkin toivoi siinä, missä ei toivoa ollut…” (Vapaasti lainattu jakeesta Room. 4:18). Silloin minussa syntyi ’elävä toivo’, menin moottoritien varteen, liftasin ja sain kyydin ja kaiken mitä tarvitsin!
Kyydin antanut mies ajoi minut rautatieasemalle, osti matkalipun makuuvaunusta ja antoi ruokarahankin!
Voit lukea siitä lähemmin linkistä:
http://toteutuneita.blogspot.fi/2013/01/osa-20-useita-uskonkoetuksia-1977.html
Saakoon elävä toivo Yeshuassa rohkaista ja vahvistaa sinua uskonkilvoituksessasi tänäänkin!

Voit kommentoida tähän alle, etä mitä kysymyksiä ja ajatuksia tutkielmani herätti? Vastaan kaikkiin asiallisiin palautteisiin :)

10

143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Korjaus edelliseen:

      Raamatussa ei esiinny sanaparia 'elävä toivo', vaikka itse ajatus siitä on varsin ilmeinen, sillä toivo ei ole pelkkä abstrakti käsite, vaan konkreettinen niille, jotka toivovat ULK:n mukaisesti!

      • Kyllä esiintyy Yakov

        Yakov erehtyy tässä: >>Raamatussa ei esiinny sanaparia 'elävä toivo',


      • Yakov ei-kirj.
        Kyllä esiintyy Yakov kirjoitti:

        Yakov erehtyy tässä: >>Raamatussa ei esiinny sanaparia 'elävä toivo',

        Kiitos ja hyvä kun korjasit :)

        En nimittäin löytänyt sitä eilen sanapari-hakurilla, joten oletin muistaneeni väärin. Se olikin taivutetussa muodossa ja siksi en sitä löytänyt. Meillä on todellakin ELÄVÄ TOIVO! Pidetään siitä tai oikeammin sanoen Hänestä visusti kiinni!

        Meidän ainoa, todellinen ja ikuisesti Elävä Toivomme on nimittäin Itse Adonai Yeshua HaMashiach!

        HalleluYah!


      • ei mene noin
        Yakov ei-kirj. kirjoitti:

        Kiitos ja hyvä kun korjasit :)

        En nimittäin löytänyt sitä eilen sanapari-hakurilla, joten oletin muistaneeni väärin. Se olikin taivutetussa muodossa ja siksi en sitä löytänyt. Meillä on todellakin ELÄVÄ TOIVO! Pidetään siitä tai oikeammin sanoen Hänestä visusti kiinni!

        Meidän ainoa, todellinen ja ikuisesti Elävä Toivomme on nimittäin Itse Adonai Yeshua HaMashiach!

        HalleluYah!

        miten väität, juurihan se sinulle osotettiin,katso nyt ei sanakaan mistään hamasiasta

        Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on uudestisynnyttänyt meidät ELÄVÄÄN TOIVOON Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta,


      • ei mene noin kirjoitti:

        miten väität, juurihan se sinulle osotettiin,katso nyt ei sanakaan mistään hamasiasta

        Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on uudestisynnyttänyt meidät ELÄVÄÄN TOIVOON Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta,

        Se johtuu siitä, että suomalaisissa raamatunkäännössissä käytetään ihmisten keksimiä erisnimiä Vapahtajastamme.

        Ellet usko, niin mieti miksi sitten useimmissa englanninkielisissä. espanjankielisissä ja venäjänkielisissä Raamatuissa EI käytetä samaa nimeä, kuin suomenkielisissä, vaikka kuitenkin kirjoitetaan samasta Vapahtajastamme?

        Suomenkielisissä käytetään nimiä Jeesus Kristus, jotka on käännetty ruotsista, kreikan kautta

        Ruotsinkielisissä käytetään nimiä Jesus Kristus
        Kreikankielisiss käytetään nimiä Iesous Christos
        Englanninkielisissä käytetään nimiä Jesus Christ
        Espanjankielisissä käytetään nimiä Jesús Cristo
        Venäjänkielisissä käytetään nimiä Iisus Khristos
        Maltankielisissä käytetään nimiä Ġesù Kristu, mutta

        Hebreankielisissä käytetään nimiä Yeshua HaMashiach, jossa nimi HaMashiach muodostuu määräävästä artikkelista Ha ja sanan perusvartalosta Mashiach. Vapahtajamme oli ja on yhä Juutalainen, jonka erisnimikin on hebrealainen, eikä suinkaan kreikkalaisperäinen korvike tai kreikkalaisperäisen korvikkeen väännös, kuten suomalaisissa Raamatuissa!
        (Tarkista google-kääntäjällä!)

        Vastaa minulle: Miksi sinulle EI KELPAA se Vapahtajamme nimi, minkä enkeli Gabriel ilmoitti Joosefille ja Miryamille taivaallisen Isän käskystä, vaan käytät mieluummin Hänestä nimiä, jotka tavalliset ihmiset ovat Hänelle keksineet?


      • olet pelkkä
        Yakov kirjoitti:

        Se johtuu siitä, että suomalaisissa raamatunkäännössissä käytetään ihmisten keksimiä erisnimiä Vapahtajastamme.

        Ellet usko, niin mieti miksi sitten useimmissa englanninkielisissä. espanjankielisissä ja venäjänkielisissä Raamatuissa EI käytetä samaa nimeä, kuin suomenkielisissä, vaikka kuitenkin kirjoitetaan samasta Vapahtajastamme?

        Suomenkielisissä käytetään nimiä Jeesus Kristus, jotka on käännetty ruotsista, kreikan kautta

        Ruotsinkielisissä käytetään nimiä Jesus Kristus
        Kreikankielisiss käytetään nimiä Iesous Christos
        Englanninkielisissä käytetään nimiä Jesus Christ
        Espanjankielisissä käytetään nimiä Jesús Cristo
        Venäjänkielisissä käytetään nimiä Iisus Khristos
        Maltankielisissä käytetään nimiä Ġesù Kristu, mutta

        Hebreankielisissä käytetään nimiä Yeshua HaMashiach, jossa nimi HaMashiach muodostuu määräävästä artikkelista Ha ja sanan perusvartalosta Mashiach. Vapahtajamme oli ja on yhä Juutalainen, jonka erisnimikin on hebrealainen, eikä suinkaan kreikkalaisperäinen korvike tai kreikkalaisperäisen korvikkeen väännös, kuten suomalaisissa Raamatuissa!
        (Tarkista google-kääntäjällä!)

        Vastaa minulle: Miksi sinulle EI KELPAA se Vapahtajamme nimi, minkä enkeli Gabriel ilmoitti Joosefille ja Miryamille taivaallisen Isän käskystä, vaan käytät mieluummin Hänestä nimiä, jotka tavalliset ihmiset ovat Hänelle keksineet?

        sananikkari.Jos olisit oikeasti uskossa olisit sisäisesti ollut jo vuosia ELÄVÄSSÄ TOIVOSSA ja sisäistänyt ELÄVÄN TOIVON mutta sinä olet sanapareja hakeva sananikkari.


    • emunah

      Jer 31:
      31 Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
      32 en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
      33 Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.

      Jeremian kirja puhuu samasta asiasta. Uudessa Liitossa Pyhän Hengen voiman kautta Herran laki (Torah-opetus), eli Uuden Liiton järjestyksen mukainen opetus asetetaan Herran Jeesuksen opetuslapsen sydämeen.

      Jer 2:13 Sillä minun kansani on tehnyt kaksinkertaisen synnin: minut, elävän veden lähteen, he ovat hyljänneet, ja ovat hakanneet itselleen vesisäiliöitä, särkyviä säiliöitä, jotka eivät vettä pidä.

      Jer 17:13 Israelin toivo, sinä Herra! Kaikki, jotka sinut hylkäävät, joutuvat häpeään. "Jotka minusta luopuvat, ne kirjoitetaan tomuun. Sillä he ovat hyljänneet elävän veden lähteen, Herran."

      Joh 7:
      38 Joka uskoo minuun, niinkuin Raamattu sanoo, hänen sisimmästään on, juokseva elävän veden virrat."
      39 Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen; sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu.

      kopsattu. http://www.kotipetripaavola.com/Raamatunopetusvesikasteesta7.html

      • Hyviä lainauksia Raamatusta!

        Ne toivat mieleeni seuraavat UL:n kohdat:

        a) Hebr. 7:14-19
        14 Onhan tunnettua, että Adonai on noussut Juudasta, jonka sukukunnan pappeudesta Mooses ei ole mitään puhunut.
        15 Ja tämä käy vielä paljoa selvemmäksi, kun nousee toinen pappi, Melkisedekin kaltainen,
        16 joka ei ole siksi tullut lihallisen käskyn lain mukaan, vaan katoamattoman elämän voimasta.
        17 Sillä hänestä todistetaan: "Sinä olet pappi iankaikkisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan."
        18 Täten kyllä ENTINEN SÄÄDÖS KUMOTAAN, koska se oli voimaton ja hyödytön
        19 - sillä (Mooseksen) Laki ei tehnyt mitään täydelliseksi, mutta sijaan tulee PAREMPI TOIVO, jonka kautta me lähestymme Elohimia.

        b) Hebr. 11:35-40
        35 On ollut vaimoja, jotka ylösnousemuksen kautta ovat saaneet kuolleensa takaisin. Toiset ovat antaneet kiduttaa itseään eivätkä ole ottaneet vastaan vapautusta, että saisivat paremman ylösnousemuksen;
        36 toiset taas ovat saaneet kokea pilkkaa ja ruoskimista, vieläpä kahleita ja vankeutta;
        37 heitä on kivitetty, kiusattu, rikki sahattu, miekalla surmattu; he ovat kierrelleet ympäri lampaannahoissa ja vuohennahoissa, puutteenalaisina, ahdistettuina, pahoinpideltyinä -
        38 he, jotka olivat liian hyviä tälle maailmalle -; he ovat harhailleet erämaissa ja vuorilla ja luolissa ja maakuopissa. >> Jakeen lisätiedot
        39 Ja vaikka nämä kaikki uskon kautta olivat todistuksen saaneet, EIVÄT HE SAAVUTTANEET SITÄ, mikä oli luvattu;
        40 SILLÄ ELOHIM OLI VARANNUT MEITÄ VARTEN JOTAKIN PAREMPAA, ETTEIVÄT HE ILMAN MEITÄ PÄÄSISI TÄYDELLISYYTEEN.

        Tuo viimeinen jae voidaan kenties tulkita myös niin, ettemme mekään ilman heitä pääsisi täydellisyyteen, sillä tarvitsemme toinen toisiamme. Tarkoitan sillä tarkennettuna sitä, että meidän on mahdollista ymmärtää vain Mooseksen Lain säädöksiin tutustumalla, miten valtavan ARMOLIITON jäseniä me Uuden Liiton palvelijat saamme olla, sillä:
        "HaMashiach on (Mooseksen) Lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo (HaMashiach'an)! Room. 10:4

        Siunausta Adonai Yeshuassa!


    • Tallennus suoritettu

      Tämä viesti on yleisesti kaikille.

      Jos tunnet jonkun joka on new agessa mukana niin varoita häntä: Se on antikristuksen hengen toimintaa mitä ilmeisimmin tai jonkin pahan voiman, itselläni ei ole tämän tarkempaa tietoa mutta uskoisin kyseessä olevan antikristuksen new agessa.

      Jos olet mukana new agessa niin lähde pois siitä ja mene uskovien siipien alle suojaan, Jumalan lasten suojaan. He neuvovat kuinka saat Herran suojan itsellesi. Herra käyttää erityisiä sotureitaan, Hänen erityistä morsiantaan lopun aikoina.

      Älä anna eksyttää itseäsi helevettiin.

      • Yakov-ei kirj

        Asiallinen varoitus.

        New age on eksytystä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1868
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1808
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1791
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1577
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1125
    Aihe