Kirjoitat ihan liian pitkiä kommentteja.
Minä en ainakaan jaksa kahlata niitä läpi. Tiivistys tuottaisi enemmän lukijoita.
Nimimerkki "etsivä-xx"
33
509
Vastaukset
- tarja korhonen
Hyvä ja asiasisältöinen huomio. Täällä on toinen, jotka ei niitä jaksa kokonaan lukea.
Olen miettinyt mihin hän tällä kaikella pyrkiikään.
Lukeeko joku vanhollislestadiolainen tätä palstaa.- Muuan ohikulkija
Olen tarja korhosen kanssa täysin eri mieltä. Mitä keskustelua on parin rivin puoli-ivallinen heitto asian kuin asiaan? Se saa asioihin laajemmin ja syvemmin asennoituvan ihmisen ihmettelemään, mihin sellaiset heittelijät oikein pyrkivät. Jos pitkiä tekstejä ei jaksa lukea, silloinhan ne voi vain ohittaa ja keskittyä niihin 'heittoihin'. Itse arvostan perusteellisempaa pohdiskelua, koska vasta sitä voi nimittää keskusteluksi. etsivä-xx kirjoittaa tyylillä, jossa on kunnioittava ja rehellinen asenne lähimmäisiin ja ilmiselvästi paljon enemmän asiaa kuin niillä, jotka löytävät vikoja aivan kaikesta.
- Oikeintekijä
Muuan ohikulkija kirjoitti:
Olen tarja korhosen kanssa täysin eri mieltä. Mitä keskustelua on parin rivin puoli-ivallinen heitto asian kuin asiaan? Se saa asioihin laajemmin ja syvemmin asennoituvan ihmisen ihmettelemään, mihin sellaiset heittelijät oikein pyrkivät. Jos pitkiä tekstejä ei jaksa lukea, silloinhan ne voi vain ohittaa ja keskittyä niihin 'heittoihin'. Itse arvostan perusteellisempaa pohdiskelua, koska vasta sitä voi nimittää keskusteluksi. etsivä-xx kirjoittaa tyylillä, jossa on kunnioittava ja rehellinen asenne lähimmäisiin ja ilmiselvästi paljon enemmän asiaa kuin niillä, jotka löytävät vikoja aivan kaikesta.
Veljet, jos joku tavataan tekemästä väärin, on teidän, joita Henki ohjaa, lempeästi ojennettava häntä. Olkaa kuitenkin varuillanne, ettette itse joudu kiusaukseen.
- Kunnioittaja
Oikeintekijä kirjoitti:
Veljet, jos joku tavataan tekemästä väärin, on teidän, joita Henki ohjaa, lempeästi ojennettava häntä. Olkaa kuitenkin varuillanne, ettette itse joudu kiusaukseen.
Vaikka he ovat tunteneet Jumalan, he eivät ole kunnioittaneet ja kiittäneet häntä Jumalana, vaan heidän ajatuksensa ovat käyneet turhanpäiväisiksi ja heidän ymmärtämätön sydämensä on pimentynyt.
- Asunnonrakentaja
Kunnioittaja kirjoitti:
Vaikka he ovat tunteneet Jumalan, he eivät ole kunnioittaneet ja kiittäneet häntä Jumalana, vaan heidän ajatuksensa ovat käyneet turhanpäiväisiksi ja heidän ymmärtämätön sydämensä on pimentynyt.
Me tiedämme, että vaikka tämä meidän maallinen telttamajamme puretaankin, Jumalalla on taivaassa meitä varten ikuinen asunto, joka ei ole ihmiskätten työtä.
- Armoonvertaaja
Asunnonrakentaja kirjoitti:
Me tiedämme, että vaikka tämä meidän maallinen telttamajamme puretaankin, Jumalalla on taivaassa meitä varten ikuinen asunto, joka ei ole ihmiskätten työtä.
Rikkomusta ei kuitenkaan voi verrata armoon. Yhden ainoan ihmisen rikkomus on tosin tuottanut kaikille kuoleman, mutta vielä paljon runsaammin ovat Jumalan armo ja hänen lahjansa tulleet yhden ainoan ihmisen, Jeesuksen Kristuksen, ansiosta kaikkien osaksi.
- Selekis?
Armoonvertaaja kirjoitti:
Rikkomusta ei kuitenkaan voi verrata armoon. Yhden ainoan ihmisen rikkomus on tosin tuottanut kaikille kuoleman, mutta vielä paljon runsaammin ovat Jumalan armo ja hänen lahjansa tulleet yhden ainoan ihmisen, Jeesuksen Kristuksen, ansiosta kaikkien osaksi.
La devise de la grande réunion d’été de l’année 2013 à Pudasjärvi, en Finlande, était les mots adressés à Jésus par son disciple Thomas : « Mon Seigneur et mon Dieu ! » Ces mots furent prononcés au moment où Thomas, dans le doute, vit les mains percées du Sauveur et comprit que Dieu avait réconcilié tous les peuples. La réponse de Jésus reflète la nature de la foi : « Parce que tu m’as vu, tu as cru. Heureux ceux qui n’ont pas vu, et qui ont cru ! »
- hiljaamakoilija
Muuan ohikulkija kirjoitti:
Minä lepäisin haudassa aivan hiljaa, nukkuisin, minulla olisi rauha.
- että näin
En ole tuo kyseinen nimimerkki enkä nyt yhtäkkiä jaksa muistaakaan, mitä "puolta" hän kommenteissaan edustaa. Mutta mikä ihmeen halu teillä kahdella edellisellä on tukkia ihmisen suu tällaisella julkisella foorumilla muka kommenttien pituuden takia? Oikein erillinen viestiketju pitänyt tähän perustaa? Antaa ihmisen kirjoitella.
- etsivä-xx
Vanha kirjeen kirjoittajan totuus on ollut lauseessa. "Minulle ei ole ollut aikaa kirjoittaa lyhyesti"
Jos sillä, mitä tänne kirjoittaa, olisi jokin merkitys, voisi nähdä aikaa ja vaivaa. Tosiasia on, että suurimmaksi osaksi täältä katoaa se minkä kirjoittaa, joten ihan sama missä muodossa sen tekee.
Täältä poistuu kahdesta suunnasta tekstejä.
Tällä palstalla posituvat vl myönteiset kirjoitukset.
Sitten täällä on ne poistot, joiden takana uskon olevan vanhoillislestadiolaisten. Menköön poistoon jos niin halutaan. Ei tällä palstalla ole niin suurta viisautta ja osa joutaa muutoinkin pois.
Sitten on omalta kannaltani se kolmas laji. Ne tekstit, joissa olen itse omaa vakaumustani työstänyt, siis todellakin työstänyt eli ne muuttuvat ja kehittyvät, ovat talleessa. Ne varmaankin lyhenevät ja elävät "evoluutiota". Niistä ehkä tulee lyhyempiä, selvempiä tai tulkinnaltaan muuntuneita silloin kun seuraavan kerran sama aihe putkahtaa esiin.
Lukeeko joku vanhoillislestadiolainen tätä palstaa. Lukee, mutta ei sankoin joukoin. Tuskin samoilla mielin kuin vl-foorumia tai ennen aikoinaan mopin palstaa tai tätäkään palstaa ennen vuotta 2010. Se keskustelu lienee nyt jossakin muualla, paikassa josta minä en edes tiedä, kun en ole silleen edes yhteisön jäsen, että minulle sitä edes kerrottaisinkaan.- Toive
Kun kerta et ole sisällä Jumalan valtakunnassa, niin miksi edes näet vaivaa täällä keskustella. Joku muu palsa olisi sinulle otollisempi.
- että näin
Toive kirjoitti:
Kun kerta et ole sisällä Jumalan valtakunnassa, niin miksi edes näet vaivaa täällä keskustella. Joku muu palsa olisi sinulle otollisempi.
Suomi24 ei ole Jumalan valtakunta ainakaan meidän riviluterilaisten tulkinnan mukaan. Mahdollisien palstailevien vl:ien kannattaa kysyä omaan kantaansa varmistus Tuomas Hänniseltä.
- etsivä-xx
Toive kirjoitti:
"Kun kerta et ole sisällä Jumalan valtakunnassa, niin miksi edes näet vaivaa täällä keskustella. Joku muu palsa olisi sinulle otollisempi. "
Sinäkö sen päätät. Olen minä vl, mutta en sen sosiaalisen yhteisön jäsen. Kun en ole syntyt vanhoillislestadiolaiseksi en ole sosiaalisen yhteisön jäsen. Vanhoillislestadiolaiset ovat sulkeutuneita silleen, että tuntevat ikänsä kaikki isot suvut ja sukulaisten sukulaiset. Kuka on kenenkin siskon tai serkun kanssa naimisissa. Kuka sieltä tai täältä kotoisin. Aikani join kahvia yksikseen ja sitten päädyin siihen, että netistä kuulen yhtä hyvin. Kahvit voi keittää kotonaankin. Ilmeisesti muualta tuleet ovat tulleet nuorena, luoneet perheet ja ystävyyssuhteet silloin kun ihmiset yleensä ystävyyssuhteitaan rakentavat.
Toki on sitten poikkeuksiakin sen suhteen, että on minulla omat paimeneni minullakin. Se vain on eri asia kuin johonkin sosiaaliseen yhteisöön kuuluminen. Toive kirjoitti:
"Kun kerta et ole sisällä Jumalan valtakunnassa"
Aika vaarallista kuvitella olevansa Jumala. Mutta niinhän vanhoillislestadiolaiset tekevät.
Voi olla, että pelaat venäläistä rulettia muiden vanhoillislestadiolaisten kanssa.- etsivä-xx
Toive kirjoitti:
Nyt tuli se seurapuhe, joka saa minutkin turvaamaan "Jeesuksen nimessä ja veressä"
siihen siunaukseen luottaen mistä oli Yrjö Tala, teologian tohtori, Tampere, puhe äsken. Hän totesi, että hänelle ei muu siunaus riitä. Toivon voivani kuunnella sen vielä uudestaan. (mutta näyttää sille suomenkieliset puheen tallenteet ovat pääsiosin hukassa. Alkuperäine äänite olisi tässä se mikä pitäsi kuulla kaikkine painoineen.)
Tämä oli sellainen tulkinta tästä raamatunkohdasta, että se asettaa sen oikeaan asentoon sekä vanhan testamentin esikoisen siunauksen, että sen kertakaikkisen upean jakeen osalta:
1. Moos. 32:26
(32:27) Mies sanoi hänelle: "Päästä minut menemään, sillä päivä valkenee." Mutta Jaakob sanoi: "En päästä sinua, ellet siunaa minua." [Hoos. 12:4,5]
Helmiä tulee ilmiesesti jokaisen tarpeeseen, minulle yhtä jollekin toiselle toista. - minäkin luin
etsivä-xx kirjoitti:
Nyt tuli se seurapuhe, joka saa minutkin turvaamaan "Jeesuksen nimessä ja veressä"
siihen siunaukseen luottaen mistä oli Yrjö Tala, teologian tohtori, Tampere, puhe äsken. Hän totesi, että hänelle ei muu siunaus riitä. Toivon voivani kuunnella sen vielä uudestaan. (mutta näyttää sille suomenkieliset puheen tallenteet ovat pääsiosin hukassa. Alkuperäine äänite olisi tässä se mikä pitäsi kuulla kaikkine painoineen.)
Tämä oli sellainen tulkinta tästä raamatunkohdasta, että se asettaa sen oikeaan asentoon sekä vanhan testamentin esikoisen siunauksen, että sen kertakaikkisen upean jakeen osalta:
(32:27) Mies sanoi hänelle: "Päästä minut menemään, sillä päivä valkenee." Mutta Jaakob sanoi: "En päästä sinua, ellet siunaa minua." [Hoos. 12:4,5]
Helmiä tulee ilmiesesti jokaisen tarpeeseen, minulle yhtä jollekin toiselle toista.Lueppa etsivä-xx myöa Heinon kirjoitus tuosta siunauksesta. Tässä linkiki:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/5821199#comment-30590883 - muukalainen2
etsivä-xx kirjoitti:
"Kun kerta et ole sisällä Jumalan valtakunnassa, niin miksi edes näet vaivaa täällä keskustella. Joku muu palsa olisi sinulle otollisempi. "
Sinäkö sen päätät. Olen minä vl, mutta en sen sosiaalisen yhteisön jäsen. Kun en ole syntyt vanhoillislestadiolaiseksi en ole sosiaalisen yhteisön jäsen. Vanhoillislestadiolaiset ovat sulkeutuneita silleen, että tuntevat ikänsä kaikki isot suvut ja sukulaisten sukulaiset. Kuka on kenenkin siskon tai serkun kanssa naimisissa. Kuka sieltä tai täältä kotoisin. Aikani join kahvia yksikseen ja sitten päädyin siihen, että netistä kuulen yhtä hyvin. Kahvit voi keittää kotonaankin. Ilmeisesti muualta tuleet ovat tulleet nuorena, luoneet perheet ja ystävyyssuhteet silloin kun ihmiset yleensä ystävyyssuhteitaan rakentavat.
Toki on sitten poikkeuksiakin sen suhteen, että on minulla omat paimeneni minullakin. Se vain on eri asia kuin johonkin sosiaaliseen yhteisöön kuuluminen.Kiitokset etsivä-xx sanoistasi - sinä sanoitit nyt varmaan jonkun muunkin lausumattomia ajatuksia - ja se joku muu on ehkä jossain toisessa seurakunnassa!
Muistan nuoruudestani, kun vaihdoin paikkakuntaa ja uudella paikkakunnalla kaikki kyselivät, kenen lapsi olen. Kukaan ei tuntenut vanhempiani, jotka elivät hiljaista elämää eikä heillä ollut lestadiolaissukulaisia. Minusta tuntui siltä, että olisin itseäni esitellessäni voinut nimeni sijasta sanoa olevani "ihminen", koska nimeni ei merkinnyt mitään enkä sitten ilmeisesti ollut myöskään ihmisenä mitään. Sillä tavoin sen koin, koska kaikki kyselijät kääntyivät pois osoitettuaan, etteivät tunne sukuani.
Se oli nuorena aika traumaattista! Mutta oli mulla ystäviä sentään ja he ovat olemassa yhä vielä.
Ei ollut siis kyse vl-lestadiolaisuudesta, mutta luulenpa kirjoituksesi perusteella, että näissä lestadiolaisuuspiireissä ja varmaan muissakin seurakunnissa toimivat samat systeemit. Aina on pystyttävä määrittelemään vieras tai uusi seurakuntalainen jotain kautta sentään! etsivä-xx kirjoitti:
Helmiä tulee ilmiesesti jokaisen tarpeeseen, minulle yhtä jollekin toiselle toista.Oliko siunaaja Eel niminen kanaanilainen epäjumala, jolle Jaakob teki alttarin ?
- 12+15
minäkin luin kirjoitti:
Lueppa etsivä-xx myöa Heinon kirjoitus tuosta siunauksesta. Tässä linkiki:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/5821199#comment-30590883Heinolla on asillisia kommentteja, eikä panettele muita kirjoittajia.
- Mankeli2
Oikeassa olet, mutta juttusi ei ole keskustelua palstan aiheesta.
Toista ne on sinun lyhyet ja ytimekkäät kommentit melperi, kuten "Vl-vittu haisee" ja "vl-rämemajava" ym muut törkeydet
- FIN KL
Myös hellari-melperin helluntailaista pedofiliaa puolustavat kommentit ovat lyhyitä ja ytimekkäitä.
Psykopaatti taitaa lyhyen kaavan rienaukset ja helluntailahkon ylistyksen. - Xvl
Kannattaneeko tuo sinunkaan niitä lestoja isommin hännystellä? Eikös sinut ole siitä porukasta saatanan haltuun lempattu, vai oletko päässyt takaisin?
- Onnistuneeko?
Xvl kirjoitti:
Kannattaneeko tuo sinunkaan niitä lestoja isommin hännystellä? Eikös sinut ole siitä porukasta saatanan haltuun lempattu, vai oletko päässyt takaisin?
Ainakin se näkyy kovasti pykivän takaisin juurilleen.
- Selventäisitkö?
Onnistuneeko? kirjoitti:
Ainakin se näkyy kovasti pykivän takaisin juurilleen.
"pykivän takaisin juurilleen"?
- Onhan tämä nähty
Xvl kirjoitti:
Devoitti ei näy olevan kykenevä vastaamaan itseään koskeviin asioihin, vaikka ottaa hanakasti kantaa muiden asioihin.
- Inhottava realisti
Järkevä ihminen pysyttelee erossa ihan kaikista fundamentallistien yhteisöistä. Yksi ei ole toista kummempi.
- zyz
zyz
- tiivistys
tiivistys
- Uskonsisar
Eikö meillä olisi oikeutta ottaa matkoillemme mukaan vaimoa, uskonsisarta, niin kuin tekevät muut apostolit, Herran veljet ja Keefas? [
- ...ja juomista
Jumalan valtakunta ei ole syömistä eikä juomista, vaan vanhurskautta, rauhaa ja iloa, jotka Pyhä Henki antaa.
- Fjfbdjjdfbjxjvdjevxj
Nimimerkki etsivä-xx on yksi niistä harvoista, joiden kommentteja tällä palstalla jaksaa lukea. Hänen kirjoituksensa ovat asiallisia ja monipuolisia, toisin kuin herra Melperin, joka on jauhanut samaa p*skaa viimeiset 15 vuotta.
- Montako?
***samaa p*skaa viimeiset 15 vuotta.***
Montako kymmentä vuotta olet syönyt tuota vl-saarnoista rauhanyhdistyksellä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2317846
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s455420- 594842
- 763537
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin1503086Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko162045Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗322031- 311859
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹441727- 381682