Esikoisuus

Heino1

Raamatussa meille on kertomuksia esikoisuudesta ja siitä miten esikoiselle kuului siunaus, siunaus jonka Jumala oli Abrahamille antanut: 1 Moos. 12: 2 ”Minä teen sinusta suuren kansan ja siunaan sinua, ja sinun nimesi on oleva suuri ja siinä on oleva siunaus. 3 Minä siunaan niitä, jotka siunaavat sinua, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinun saamasi siunaus tulee siunaukseksi kaikille maailman kansoille." 1 Moos. 25: 11 Abrahamin kuoltua Jumalan siunaus seurasi hänen poikaansa Iisakia.”


Näin siunaus säilyi suvussa, siirtyen aina esikoiselle. Siunaukseen sisältyi paljon valtaa ja esikoinen korotettiin ylimmäksi sisarusten joukossa. Kun Iisak siunaa Jakobin: 1 Moos. 27:28 ”Jumala suokoon sinulle taivaan kastetta ja maan rehevyyttä, viljaa ja viiniä runsain määrin. 29 Kansat palvelkoot sinua ja kansakunnat kumartakoot sinua. Ole veljiesi herra, ja äitisi pojat kumartakoot sinua. Kirottuja olkoot ne, jotka sinua kiroavat, ja siunattuja ne, jotka sinua siunaavat.”

Tässä raamatun kohdassa Iisak siunaa Jakobia joka ei ole esikoinen, eli hänelle ei kaiken järjen mukaan kuuluisi esikoisille tarkoitettu siunaus. Tätä mieltä oli myös Iisak, eikä hän olisi Jaakobia siunannut, jos olisi hänet tunnistanut. Jaakob hämäsi isäänsä äitinsä Rebekan avustuksella.

Vaikka me ihmisinä näemme, että Jaakob vei viekkaudella ensin esikoisoikeuden ja sitten siunauksen: 1 Moos. 27:36 ”Esau sanoi: "Ei häntä suotta Jaakobiksi sanota.* Hän on pettänyt minut kahteen kertaan: hän vei jo esikoisuuteni, ja nyt hän riisti minulta siunauksenkin!"

Kuitenkin voimme lukea raamatusta, että myös Jumala siirsi esikoisoikeuden Jaakobille: Room. 9:11 ”Jo ennen kaksospoikien syntymää, ennen kuin he vielä olivat tehneet mitään hyvää tai pahaa, Jumala sanoi Rebekalle: "Vanhempi on palveleva nuorempaa." Näin Jumala osoitti, että hänen suunnitelmansa perustui hänen omaan valintaansa, ei ihmisen tekoihin vaan kutsujan tahtoon.”

Mitä Jumala tahtoo meille tällä esikoisten siunauksella ilmoittaa? Onko esikoinen siis etuoikeutetussa asemassa nuorempiin sisaruksiin verrattuna? Eikö paremminkin Jaakob tehnyt syntiä, kun hämäsi isäänsä uskomaan, että hän on esikoinen Esau?

Että me ymmärtäisimme vanhanliiton kirjoituksia, meidän tulee muistaa, että sen ajan raamatun kuvaukset ovat esikuvia uudesta liitosta. Niinpä esikoisella kuvataan Kristusta, sillä Daavidille annettu lupaus kertoo Messiaasta, joka on kaikkein ylimmäksi asetettu kuningas ja on Jumalan esikoinen (Psalmi 89:27) Jumalan luomakunnan hallitsijana. Jeesus on tämä Herra ja Messias (Apt. 2:36), koska hän ihmisyytensä puolesta oli profeettojen ennustama Messiashallitsija.

Paavali kuvaa esikoisen valtaa, valtaa joka oli myös Iisakin siunauksessa: ”Ole veljiesi herra, ja äitisi pojat kumartakoot sinua.” Room. 8:15 ”Hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen, ennen koko luomakuntaa syntynyt. 8 Hän on myös ruumiin pää, ja ruumis on seurakunta. Hän on alku. Hän nousi esikoisena kuolleista, jotta hän olisi kaikessa ensimmäinen.”

Miksi sitten Jaakob ei tehnyt syntiä, ei tehnyt myöskään Rebekka! Tämän selittää meille Paavali: Room. 8:29 ”Ne, jotka hän edeltäkäsin on valinnut, hän on myös edeltä määrännyt oman Poikansa kaltaisiksi, niin että hänen Poikansa olisi esikoinen suuressa veljesjoukossa.”

Eli me näemme tästä Paavalin selityksestä, että Jumala oli valinnut Jaakobin ennen hänen syntymäänsä ja tehnyt hänet ”Poikana kaltaiseksi”. Toisin sanoen Jaakob tuli valituksi hänen uskonsa takia, Esau tuli hyljätyksi, hänen jumalattomuutensa takia.

Esau ei ole ainoa esikoinen joka tuli hyljätyksi synnin tähden, näin kävi myös Ruubenin joka oli Jaakobin 12 pojasta biologisesti ja kronologisesti ensimmäinen, siis esikoinen: : 1 Moos. 49: 3 Ruuben, sinä olet esikoiseni ja voimani, sinä olet miehuuteni ensimmäinen hedelmä, arvossa korkein, voimilta väkevin. 4 Mutta olet kuin kuohuva puro, siksi et säilytä ensimmäistä sijaasi. Sinä nousit isäsi vuoteelle, häpäisit minun makuusijani.

Eikö sitten Iisak ollut oikein uskomassa kun ei ymmärtänyt sitä, kenet Jumala oli valinnut? Tähän sanon, että kyllä hän oli uskomassa, mutta tuli näin kovalla kädellä ojennetuksi. Ajatelkaa sen ajan patriarkkaa, joka joutui vaimonsa ja poikansa edessä nöyrästi tunnustamaan, että siunaus on sittenkin tullut oikean pojan päälle ja sitä siunausta ei kukaan ihminen voi muuttaa. 1 Moos. 27: 33 Silloin Iisak säikähti kovin ja kysyi: "Kuka se sitten oli, joka kävi metsästämässä ja toi minulle riistaa? Minä söin jo ennen sinun tuloasi ja siunasin hänet, ja se siunaus pysyy."

Isak oli tässä kohtaan erehtynyt uskomaan Fundamentalsin tavoin. Tämä on meillekin opiksi, että me ymmärtäisimme etsiä Jumalan tahtoa, eikä takerruttaisi johonkin yksittäiseen raamatun sanan kohtaan. Miten sitten me päästään osalliseksi tästä esikoisen siunauksesta? Iisakilla ei ollut yhtään siunausta Esaulle, ei vaikka hän sitä itkien pyysi: 1 Moos. 27:38 ”Silloin Esau sanoi isälleen: "Yksikö siunaus sinulla vain on, isä? Siunaa, isä, minutkin!" Ja Esau itki katkerasti.”

Paavali selittää tätä, miten siunauksen osallisuuteen pääsee: Gal. 3:8 ”Pyhät kirjoitukset tiesivät jo edeltäpäin, että Jumala tekee vanhurskaiksi kansat, kun ne uskovat. Jumala näet ilmoitti edeltäpäin Abrahamille hyvän sanoman: sinun kanssasi saavat kaikki kansat siunauksen. 9 Näin ne, joilla on usko, saavat siunauksen yhdessä Abrahamin kanssa, joka uskoi.”

Esau halusi periä siunauksen, mutta ei halunnut luopua syntisestä elämästä ja tämän takia menetti esikoisuutensa: Hebr. 12:16 ”Katsokaa, ettei joukossanne ole ketään siveettömästi elävää tai maailmallista, sellaista kuin Esau, joka yhdestä keitosta myi esikoisuutensa.”

Sinä Jumalanlapsi, iloitse tänä päivänä minun kanssani, iloitse siitä, että Jumala on meidät kuitenkin valinnut, valinnut vaikka ihmiset ovat hyljänneet. Voimme yhtyä psalmin sanoihin: Ps. 16:5 ”Herra, sinä olet minun perintöosani, sinulta saan ruokani ja juomani, sinun kädessäsi on minun arpani. 6 Ihana maa on tullut osakseni, kaunis perintö on minulle annettu.”

32

4589

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kempelainen

      Heino, kirjoitit hyvällä Hengellä, ja tietämyksellä, mutta minua jäi puhuttelemaan kuitenkin tuo esikosien rooli tässä ja nyt, peilaten sen Uuden testamentin voimassa olo aikana.

      VT aikana esikoisella, jos puhtaan Israelin heimosta, jos tälläistä käsitettä voidaan käyttää, oli muutamia erikoisvapauksia, mutta myös vaatimuksia.

      Puhun ja kirjoitan nyt Suomaisena ylhäältä uudestisyntyneenä juutalaisena, niin isän kun äidinkin puolelta, ja Jumala on pannut meille sydämeen sääntöjä, jotka sieltä tulevat esittele silloin, kun Jumalala niitä tarvitsee. Näitä sääntöjä ei Herra ole pannut muiden ihmisten sydämeen. Tästä oli esimerkkinä päivän sana pari päivää sitten.

      Mikäli poika on esikoinen, Tooran mukaan hänet täytyy 30 päivää syntymänsä jälkeen vielä ”lunastaa”. Sekä sadon ensihedelmät että myös ihmisten ja eläinten esikoiset kuuluvat näet Jumalalle. Juhla-aterialla ojennetaan jollekin pappissuvun jäsenelle (hepr. kohen) viittä ”shekeliä” vastaava lunastussumma.

      2 Moos. 13

      13 Mutta jokainen aasin ensiksisynnyttämä lunasta lampaalla; mutta jos et sitä lunasta, niin taita siltä niska. Ja lunasta jokainen ihmisen esikoinen poikiesi seassa.
      14 Ja kun sinun poikasi vastaisuudessa kysyy sinulta ja sanoo: 'Mitä tämä merkitsee?' niin vastaa hänelle: 'Herra vei meidät väkevällä kädellä pois Egyptistä, orjuuden pesästä.
      15 Sillä kun farao paatui ja kieltäytyi päästämästä meitä, surmasi Herra kaikki esikoiset Egyptin maassa, ihmisten esikoisista karjan esikoisiin asti. Sentähden minä uhraan Herralle jokaisen urospuolen, joka avaa äidinkohdun, ja jokaisen esikoisen pojistani minä lunastan.'.

      Israelissa taas oli se naasiirijuttu, mutta se oli heille, ei meille, sillä laki päättyi Johannekseen, meidän Jeesukseen uskovien osata, mutta joka ei usko Jeesukseen persoonana, on laki voimassa.

      On hyvä, että tunnemme kirjoitukset, siitä Jeesus puhui viimeisinä viikkoina kaikessa yhteydessä, ja sinä tunnetkin ne hyvin, monta kertaa paremmin kun minä, joka olen aika uusi näillä markkinoilla.

      Mutta mielestäni oli hyvä tuoda julki se, että mitä nyt UT;n aikaan,,, Meidän tulee katsoa asioita Herramme Jeesuksen kautta, ja Hän on koko luomakunnan esikoinen ja tuli lihaksi, joten Hän täytti nämä esikoiselle annetut velvoitteet, huutaessaan Isälle, - se on täytetty.

      Esikoisena Jeesus ei ole pettänyt ketään, vaikka Häntä me ihmiset petämme päivät päästään.

      Toista oli todella kertomallasi veljeksillä >"Niin hän [Eesau] sanoi: 'Oikeinpa häntä kutsutaankin Jaakobiksi [pettäjä]. Sillä hän on nyt kahdesti minua pettänyt: e s i k o i s u u t e n i h ä n o n m i n u l t a v i e n y t ja katso hän riisti minulta myös siunauksen.' Ja hän kysyi: 'Eikö sinulla ole mitään siunausta minun varalleni?' Ja Iisak vastasi ja sanoi Eesaulle: 'Katso minä olen a s e t t a n u t h ä n e t s i n u n h e r r a k s e s i ja a n t a n u t k a i k k i hänen veljensä hänelle palvelijoiksi sekä varustanut hänet jyvillä ja viinillä..." (1 Moos. 27:36-37).

      Kannattaa lukea koko katkelma jakeista 30-40. Tästä kuitenkin näkee, että esikoisuus merkitsi hallintavaltaa kaikkeen isän omaisuuteen ja sellaisena esikoisasema voitiin menettää tai siirtää. Iisak, isä, asetti poikansa Jaakobin kaiken omaisuutensa "herraksi", hallitsijaksi.

      ”””Vaikka me ihmisinä näemme, että Jaakob vei viekkaudella ensin esikoisoikeuden ja sitten siunauksen: 1 Moos. 27:36 ”Esau sanoi: "Ei häntä suotta Jaakobiksi sanota.* Hän on pettänyt minut kahteen kertaan: hän vei jo esikoisuuteni, ja nyt hän riisti minulta siunauksenkin!"”” Tämä on ollut raakaa leikkiä, ja jos nyt olisi sama laki, petokset olivat vielä suurempia. Onneksi Jumala antoi meille uuden liiton, Jeesuksen.

      ”””Miksi sitten Jaakob ei tehnyt syntiä, ei tehnyt myöskään Rebekka! Tämän selittää meille Paavali: Room. 8:29 ”Ne, jotka hän edeltäkäsin on valinnut, hän on myös edeltä määrännyt oman Poikansa kaltaisiksi, niin että hänen Poikansa olisi esikoinen suuressa veljesjoukossa.””” Mutta tätä, että Poika ja äiti eivät syntiä tehneet, ei kuitenkaan saa meitä olemaan heidän kaltaisiaan, heille teko oli hyvästä, mutta meille usko, ja armo. Raakelin synnittömyys kyllä joutuu puntariin, sillä Hänhän oli juonessa mukana, jossa siunaus tuli väärälle veljelle. Silloin synnin sovitus oli viattoman veri, eli vaikka lammas, nyt se ei riitä, vaan on pahennukseksi, koska silloin ohitetaan Kristus.

      Paavalin ajatuksen ( Kol. 1:15) merkitys avautuu tätä taustaa vasten, kun muistaa, että alunperin Daavidille (Iisain lapsista nuorin) annettu lupaus puhuu Messiaasta, joka kuninkaaksi kaikkea ylimmäksi asetettuna on Jumalan esikoinen (Psalmi 89:27) kaiken Jumalan luomakunnan hallitsijana . Jeesus on tämä Herra ja Messias (Kristus) (Apt. 2:36), koska hän ihmisyytensä puolesta oli profeettojen ennustama Messiashallitsija, jonka Jumala oli luvannut asettaa kaiken pääksi - ensi sijalle arvossa ja vallassa.

      Mutta Paavali Kol. 1:15:ssa menee vielä pidemmälle Jeesuksen esikoisuuden määrittelyssä. Jeesus on ensi sijalla arvossa ja vallassa siksikin, että hän on ylempänä kaikkea luomakuntaa, koska kaikki on luotu nimenomaan hänen kauttansa eikä häntä itseään ole luotu. Mikä voisi olla enää suurempaa kuin tämä? "Sillä hänessä luotiin KAIKKI, mikä taivaissa ja maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, KAIKKI on luotu hänen kauttansa ja häneen, ja hän on ennen kaikkia ja hänessä pysyy kaikki voimassa." (Kol. 1:16-17). Ilmaisu "hän on ennen kaikkea" on alkukielessä kronologinen. Ennen kuin mitään luotua (näkyväistä tai näkymätöntä, taivaassa tai maan päällä) oli olemassa, kun oli olemassa vain se mitä ei milloinkaan ole luotu, ja jolla ei sen vuoksi ole alkua eikä loppua, siis Jumala, ennen kaikkea sitä oli jo olemassa Jeesus. Kolossalaiskirje tässä asettaa kiistattomasti Jeesuksen luotuisuuden piirin ulkopuolelle kaiken luojaksi. Hän on siis pelkän olemuksensa ja luontonsakin puolesta ensi sijalla arvossa ja vallassa ja kaikki on hänen. Koska häntä ei ole luotu, ja ainoa mikä on luomatonta on Jumala, on Jeesuksen tämän johtopäätöksen mukaan oltava Jumala, koska Kol. 1:15-17 mukaan hän on kaiken luoja.

      Minä koen, että minulle esikoisena on esikoinen nyt Jeesus Kristus. Ja me voimme turvata Häneen esikoisenamme ja myös Vapahtajanamme.

      Kiitos hyvästä avauksesta Heino.

      Rauhaa ja siunausta. Jussi.

      • Pushukka

        unohtu perinteiset vl haukut kirjoituksesta!!


    • Kokonaan lukenut

      Voisitko tehdä ydinkohdista 5-6 riviä pitkän tiivistelmän?

      • H.K.

        En kuitenkaan kykene kuuteen riviin! Mutta se mitä Jumala tahtoo tässä raamatun kirjoituksessa sanoa, siinä on lupaus, mutta myös varoitus meille, että muistaisimme elää Jumalansanan opetusten mukaan.

        Tässä on lupaus siunauksesta: 1 Moos. 12: 1 Herra sanoi Abramille: "Lähde maastasi, asuinsijoiltasi ja isäsi kodista siihen maahan, jonka minä sinulle osoitan. 2 Minä teen sinusta suuren kansan ja siunaan sinua, ja sinun nimesi on oleva suuri ja siinä on oleva siunaus. 3 Minä siunaan niitä, jotka siunaavat sinua, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinun saamasi siunaus tulee siunaukseksi kaikille maailman kansoille."

        Jumala on ilmoittanut, että Hän ei aikomuksiaan uskovilta salaa. Jumala selvin sanoin ilmoittaa, mikä on Abrahamin saama siunaus, joka siunaus uskon kautta mekin saamme osaksemme. Eli jokainen joka uskoo, pääsee osalliseksi tästä siunauksesta. Tätä siunausta ei kukaan ihminen voi poistaa, se on Jumalan puolelta takuuvarma asia, tämän totesi myös Iisak.

        Jumala ilmoittaa, että Hän ei salaa aikomuksiaan Abrahamilta ja näin ollen ei meiltäkään: 1 Moos. 18: 17 Herra ajatteli: "Miksi salaisin Abrahamilta, mitä aion tehdä? 18 Onhan Abrahamista polveutuva suuri ja mahtava kansa, ja hänen saamansa siunaus tulee siunaukseksi kaikille maailman kansoille. 19 Minähän olen valinnut hänet, että hän käskisi poikiaan ja jälkeentulevaa sukuaan pysymään Herran tiellä ja noudattamaan oikeutta ja vanhurskautta, jotta minä voisin täyttää sen lupauksen, jonka olen Abrahamille antanut."

        Meidän on hyvä muistaa, meidän joille Jumala on lahjoittanut uskon ja näin olemme uskon kautta päässeet osalliseksi Abrahamin siunauksesta, eli meidän tulee elää etsien aina elämässämme Jumalan tahtoa. Tämän takia Jeesus kysyi Pietarilta: ”Olenko minä sinulle rakas”. Jos me Jumalan Sanaa rakastamme, me pyrimme säilymään siunauksen osallisuudessa.

        Me olemme teoistamme vastuussa Jumalalle, olemme vaikka tekomme olisivat salaiset: Aam. 3:1 ”Kuulkaa, mitä Herra on sanonut teistä, israelilaiset, ja koko siitä kansasta, jonka hän toi Egyptistä. 2 -- Vain teidät minä olen ottanut omakseni kaikista maailman kansoista. Sen tähden minä vaadin teidät tilille kaikista vääryyksistänne.” Terv. Heino


    • Uskollako Jaakob tuli sen kaltaiseksi että tuo esikoisoikeus ja sitä myöten tuon siunauksen hankkiminen tuli mahdolliseksi?

      Uskolla tulaan osallisiksi esikoisuudesta?

      Paavali kuvaa esikoisen valtaa, valtaa joka oli myös Iisakin siunauksessa: ”Ole veljiesi herra, ja äitisi pojat kumartakoot sinua.” Room. 8:15 ”Hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen, ennen koko luomakuntaa syntynyt. 8 Hän on myös ruumiin pää, ja ruumis on seurakunta. Hän on alku. Hän nousi esikoisena kuolleista, jotta hän olisi kaikessa ensimmäinen.”

      Kuuluuko tuohon esikoisoikeuteen oikeus ola osa sitä esikoista (Kristusta) jonka kautta vain vomme olla osallisia ylösnousemisesta.

      Ymmärään sen että Eesa myydessään esikoisuutensa teki jotain sangen pahaa. Piti halpana tuota esikoioikeutta. Mutta kun en edlleenkään ymmärrä maallisen ja hengellisen esikoisuuden eroa tai yhtäläisyyttä tässä kohdassa.

      Eesau piti halpana sitä esikoisen asemaa joka olisi tehnyt hänestä tuon iankaikkisen siunauksen (oikean uskon) haltijan ja perillisen?

      Iisak tunnisti poikansa Jaakobin esikoiseksi koska hän oli sen kaltainen kuin esioisen tulee olla? Tarkoitaako tämä olla meille esikuva? Että jos me jos me vaatetamme itsemme sillä Jumalan pojan esikoisen vaateella telee meistä Kristuksen kaltaisia eli synnittömiä. Ja sitä kautta Jumalan lupausten perillisiä.

      Ei en minä sittenkään ymmärrä.

      • Heino1

        miksi et ymmärrä ja luulen, että tiedän nyt kun olen kirjoitustasi tutkinut, missä menet harhaa. Olet kuunnellut saarnoja joissa selitetään, miten uskovalla on valta antaa syntejä anteeksi ja tämä valta olisi ollut myös Iisakilla. Tämmöistä valtaa ei todellisuudessa ole yhdelläkään ihmisellä!

        On vain saarnavirka, niinpä Iisak siunatessaan sanoo: 1 Moos. 27:28 ”Jumala suokoon sinulle taivaan kastetta ja maan rehevyyttä, viljaa ja viiniä runsain määrin.” Eli Iisak kertoo keneltä tämä kaikki hyvyys tulee, Jumalalta, eikä hänen siunauksesta. Ymmärrätkö?

        Luokseni tuli kerran ihminen ja pyysi, että siunaan hänelle synnit anteeksi ja samalla hän ilmoitti, ettei hän elämäntapojaan muuta mitenkään. Eli hän halusi uskoa, mutta ei seurata Jeesusta, kun ilmoitin, että minun siunauksella ei ole mitään muuta merkitystä kuin se. Että todistan, että syntisi ovat sovitetut, minä en anna syntejäsi anteeksi, vaan Jumala.

        Kun en siunannut häntä, hän sanoi: ”Olet julma ja armoton”! Kun sanoin hänelle, että et sinä saa mitään anteeksi, et vaikka minä kuinka siunaisin. Ellet usko, rakasta Kristusta ja seuraa häntä: ”Tule ja seuraa minua”. Tässä tullaan siihen tosiasiaan, että siunausta ei voi kukaan saada muutoin kuin uskon kautta. Iisakin siunauksessa ei ollut kysymys synninpäästöstä, mutta esikuva Kristuksen esikoisoikeudesta. Että Jumala tulee lähettämään esikoispoikansa maailmaan ja hänellä on kaikki valta. Niinpä me uskovina tulemme kaikki Hänen valtansa alle. Miten Iisak sanoi. ”Ole veljiesi herra, ja äitisi pojat kumartakoot sinua.”

        Rebekka ei pukenut Jakobin päälle Esaun pukua Jaakobin takia, vaan Iisakin. Iisk ei nähnyt luonnollisilla silmillään, mutta ei myös hengellisillä silmillään, vaan hän tuijotti yksioikoisesti Jumalan lupaukseen esikoissiunauksesta. Ei hän enää muistanut, että hänkään ei ollut esikoinen Aabrahamin lapsista, vaan Ismael oli esikoinen, mutta kuitenkin hän peri siunauksen: 1 Moos. 17:21 ”Mutta minun liittoni jatkuu Iisakin kanssa, jonka Saara synnyttää ensi vuonna tähän aikaan."

        Rebekkan tuli näin toimia, että hän sai Iisakin näkemään ja muistamaan, mikä on Jumalan tahto. Sillä Jumala oli ilmoittanut Rebekkalle ja tämän tiesi myös Iisak, mutta oli sokeudessaan unohtanut: 1 Moos. 25:22 ”Mutta lapset potkivat toisiaan Rebekan kohdussa, ja hän sanoi: "Miksi minulle pitää sattua tällaista?" Hän meni kysymään neuvoa Herralta, 23 ja Herra sanoi: -- Kaksi kansaa on kohdussasi, kaksi heimoa sinusta haarautuu. Toinen heimo on toista vahvempi, vanhempi on palveleva nuorempaa.”

        Jos me ymmärrämme, että vain ne olivat uskovia joilla oli esikoisoikeus, niin menemme harhaan. Esikoisuus tulee käsittää, että tässä on esikuva Jumalan Pojan esikoisuudesta ja tämän Jumalan lupauksen Esau piti arvottomana, eli jos minä kysyisin sinulta: ”Mitä hyötyä sinulle on uskostasi, tuoko se esim. täällä ajassa liikevoittoja, optioita”?

        Esau ajatteli, että ei esikoisuudesta mitään ”optioita” heru, myyn pois, saanpahan syödä, tuleepahan ainakin jotain hyötyä”. 1 Moos. 25:32 ”Esau sanoi: "Minä varmaan kohta kuolen. Mitä hyötyä minulle on esikoisuudes- ta?" Luulen, että sinulta ei saisi ostettua, sinun oikeutta olla uskomassa minkäänlaisella rahalla, vaan riiput ”kynsin – hampain” kiinni Jumalan lupauksissa!

        Eesau itki , koska hänen mielestänsä hänellä oli niin syntinen ja viekas veli, eli hän itki Jaakobin synnillisyyttä: Heb. 12:17 ”Tehän tiedätte, että kun hän myöhemmin halusi siunauksen itselleen, hänet hylättiin. Hän ei saanut tilaisuutta parannukseen, vaikka hän sitä itkien anoi.” Biblia sanoo tämän paremmin: ” sillä ei hän löytänyt yhtään parannuksen siaa, vaikka hän sitä kyyneleillä etsi.” Eli hän näki vain Jaakobin syntisenä, ei itseään.

        Jaakob pelkäsi kohdata Eesaun ja hän joutui turvautumaan Jumalaan. Hän joutui käymään kuuluisan ”Jaakobin painin” Jumalan kanssa, selviytyi painista voittajana, sai siunauksen, mutta joutui lopun elämäänsä kulkemaan ontuvana: 1 Moos. 32:31 ”Aurinko nousi, ja hän jatkoi matkaansa Penuelista eteenpäin ontuen lonkkaansa.”

        Jos me haluamme tästä Jaakobin ja Esaun kohtaamisesta oppia, niin se oppi on se: kun me kohtaamme niitä ihmisiä jotka eivät usko. Muistaisimme, että mekin uskomme ”ontuvina” ja jos ei olisi ”paimensauva” tukena, emme pääsisi eteenpäin.

        Jaakob lähettää Esaulle lahjoja että hän armahtaisi Jaakobia, mutta Jumala oli jo sulattanut Esaun sydämen, niin ettei hän halunnut Jaakopilta mitään: 1 Moos. 33:9 ”Esau sanoi: "Minulla on yllin kyllin omastakin takaa. Pidä vain omasi, veljeni. 10 Mutta Jaakob sanoi: "Ei suinkaan! Jos nyt todella pidät minua veljenäsi, niin ota vastaan tämä lahja, sillä minä olen tullut sinun eteesi niin kuin käydään Jumalan eteen, ja sinä olet ollut minulle armollinen.

        Mitä se sitten tarkoittaa, kun Jaakob sanoo: ” minä olen tullut sinun eteesi niin kuin käydään Jumalan eteen, ja sinä olet ollut minulle armollinen”. Nyt herää kysymys: ”miten käydään Jumalan eteen”? Eikö niin, että uskomme ettei Jumalalta ole mitään salassa ja tämän takia tulemme Jumalan eteen tunnustaen, niin kuin Jaakob, ontuvana, vain ”sauva” turvana.


      • Kempelainen
        Heino1 kirjoitti:

        miksi et ymmärrä ja luulen, että tiedän nyt kun olen kirjoitustasi tutkinut, missä menet harhaa. Olet kuunnellut saarnoja joissa selitetään, miten uskovalla on valta antaa syntejä anteeksi ja tämä valta olisi ollut myös Iisakilla. Tämmöistä valtaa ei todellisuudessa ole yhdelläkään ihmisellä!

        On vain saarnavirka, niinpä Iisak siunatessaan sanoo: 1 Moos. 27:28 ”Jumala suokoon sinulle taivaan kastetta ja maan rehevyyttä, viljaa ja viiniä runsain määrin.” Eli Iisak kertoo keneltä tämä kaikki hyvyys tulee, Jumalalta, eikä hänen siunauksesta. Ymmärrätkö?

        Luokseni tuli kerran ihminen ja pyysi, että siunaan hänelle synnit anteeksi ja samalla hän ilmoitti, ettei hän elämäntapojaan muuta mitenkään. Eli hän halusi uskoa, mutta ei seurata Jeesusta, kun ilmoitin, että minun siunauksella ei ole mitään muuta merkitystä kuin se. Että todistan, että syntisi ovat sovitetut, minä en anna syntejäsi anteeksi, vaan Jumala.

        Kun en siunannut häntä, hän sanoi: ”Olet julma ja armoton”! Kun sanoin hänelle, että et sinä saa mitään anteeksi, et vaikka minä kuinka siunaisin. Ellet usko, rakasta Kristusta ja seuraa häntä: ”Tule ja seuraa minua”. Tässä tullaan siihen tosiasiaan, että siunausta ei voi kukaan saada muutoin kuin uskon kautta. Iisakin siunauksessa ei ollut kysymys synninpäästöstä, mutta esikuva Kristuksen esikoisoikeudesta. Että Jumala tulee lähettämään esikoispoikansa maailmaan ja hänellä on kaikki valta. Niinpä me uskovina tulemme kaikki Hänen valtansa alle. Miten Iisak sanoi. ”Ole veljiesi herra, ja äitisi pojat kumartakoot sinua.”

        Rebekka ei pukenut Jakobin päälle Esaun pukua Jaakobin takia, vaan Iisakin. Iisk ei nähnyt luonnollisilla silmillään, mutta ei myös hengellisillä silmillään, vaan hän tuijotti yksioikoisesti Jumalan lupaukseen esikoissiunauksesta. Ei hän enää muistanut, että hänkään ei ollut esikoinen Aabrahamin lapsista, vaan Ismael oli esikoinen, mutta kuitenkin hän peri siunauksen: 1 Moos. 17:21 ”Mutta minun liittoni jatkuu Iisakin kanssa, jonka Saara synnyttää ensi vuonna tähän aikaan."

        Rebekkan tuli näin toimia, että hän sai Iisakin näkemään ja muistamaan, mikä on Jumalan tahto. Sillä Jumala oli ilmoittanut Rebekkalle ja tämän tiesi myös Iisak, mutta oli sokeudessaan unohtanut: 1 Moos. 25:22 ”Mutta lapset potkivat toisiaan Rebekan kohdussa, ja hän sanoi: "Miksi minulle pitää sattua tällaista?" Hän meni kysymään neuvoa Herralta, 23 ja Herra sanoi: -- Kaksi kansaa on kohdussasi, kaksi heimoa sinusta haarautuu. Toinen heimo on toista vahvempi, vanhempi on palveleva nuorempaa.”

        Jos me ymmärrämme, että vain ne olivat uskovia joilla oli esikoisoikeus, niin menemme harhaan. Esikoisuus tulee käsittää, että tässä on esikuva Jumalan Pojan esikoisuudesta ja tämän Jumalan lupauksen Esau piti arvottomana, eli jos minä kysyisin sinulta: ”Mitä hyötyä sinulle on uskostasi, tuoko se esim. täällä ajassa liikevoittoja, optioita”?

        Esau ajatteli, että ei esikoisuudesta mitään ”optioita” heru, myyn pois, saanpahan syödä, tuleepahan ainakin jotain hyötyä”. 1 Moos. 25:32 ”Esau sanoi: "Minä varmaan kohta kuolen. Mitä hyötyä minulle on esikoisuudes- ta?" Luulen, että sinulta ei saisi ostettua, sinun oikeutta olla uskomassa minkäänlaisella rahalla, vaan riiput ”kynsin – hampain” kiinni Jumalan lupauksissa!

        Eesau itki , koska hänen mielestänsä hänellä oli niin syntinen ja viekas veli, eli hän itki Jaakobin synnillisyyttä: Heb. 12:17 ”Tehän tiedätte, että kun hän myöhemmin halusi siunauksen itselleen, hänet hylättiin. Hän ei saanut tilaisuutta parannukseen, vaikka hän sitä itkien anoi.” Biblia sanoo tämän paremmin: ” sillä ei hän löytänyt yhtään parannuksen siaa, vaikka hän sitä kyyneleillä etsi.” Eli hän näki vain Jaakobin syntisenä, ei itseään.

        Jaakob pelkäsi kohdata Eesaun ja hän joutui turvautumaan Jumalaan. Hän joutui käymään kuuluisan ”Jaakobin painin” Jumalan kanssa, selviytyi painista voittajana, sai siunauksen, mutta joutui lopun elämäänsä kulkemaan ontuvana: 1 Moos. 32:31 ”Aurinko nousi, ja hän jatkoi matkaansa Penuelista eteenpäin ontuen lonkkaansa.”

        Jos me haluamme tästä Jaakobin ja Esaun kohtaamisesta oppia, niin se oppi on se: kun me kohtaamme niitä ihmisiä jotka eivät usko. Muistaisimme, että mekin uskomme ”ontuvina” ja jos ei olisi ”paimensauva” tukena, emme pääsisi eteenpäin.

        Jaakob lähettää Esaulle lahjoja että hän armahtaisi Jaakobia, mutta Jumala oli jo sulattanut Esaun sydämen, niin ettei hän halunnut Jaakopilta mitään: 1 Moos. 33:9 ”Esau sanoi: "Minulla on yllin kyllin omastakin takaa. Pidä vain omasi, veljeni. 10 Mutta Jaakob sanoi: "Ei suinkaan! Jos nyt todella pidät minua veljenäsi, niin ota vastaan tämä lahja, sillä minä olen tullut sinun eteesi niin kuin käydään Jumalan eteen, ja sinä olet ollut minulle armollinen.

        Mitä se sitten tarkoittaa, kun Jaakob sanoo: ” minä olen tullut sinun eteesi niin kuin käydään Jumalan eteen, ja sinä olet ollut minulle armollinen”. Nyt herää kysymys: ”miten käydään Jumalan eteen”? Eikö niin, että uskomme ettei Jumalalta ole mitään salassa ja tämän takia tulemme Jumalan eteen tunnustaen, niin kuin Jaakob, ontuvana, vain ”sauva” turvana.

        ””miksi et ymmärrä ja luulen, että tiedän nyt kun olen kirjoitustasi tutkinut, missä menet harhaa. Olet kuunnellut saarnoja joissa selitetään, miten uskovalla on valta antaa syntejä anteeksi ja tämä valta olisi ollut myös Iisakilla. Tämmöistä valtaa ei todellisuudessa ole yhdelläkään ihmisellä!”” Tämä on juuri se evankeliumi, vain Jeesuksella on siihen mahdollisuus. Meillä on kyllä todella saarnavirka, Pyhän Hengen pappeus, mutta Jumalia me ei olla.

        ”” Että todistan, että syntisi ovat sovitetut, minä en anna syntejäsi anteeksi, vaan Jumala.”” Tämä on juuri näin, mutta nimenä pitää olla Jeesus, mutta olenko väärässä Heino, kun ymmärrän sinua, että katsot niin, että anteeksi anto on Jumalalla Jeesuksen sovituksessa. Koska vain Hän on soittaja. Kol 1;14 >Hänessä meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen,


      • jotka sanovat,
        Heino1 kirjoitti:

        miksi et ymmärrä ja luulen, että tiedän nyt kun olen kirjoitustasi tutkinut, missä menet harhaa. Olet kuunnellut saarnoja joissa selitetään, miten uskovalla on valta antaa syntejä anteeksi ja tämä valta olisi ollut myös Iisakilla. Tämmöistä valtaa ei todellisuudessa ole yhdelläkään ihmisellä!

        On vain saarnavirka, niinpä Iisak siunatessaan sanoo: 1 Moos. 27:28 ”Jumala suokoon sinulle taivaan kastetta ja maan rehevyyttä, viljaa ja viiniä runsain määrin.” Eli Iisak kertoo keneltä tämä kaikki hyvyys tulee, Jumalalta, eikä hänen siunauksesta. Ymmärrätkö?

        Luokseni tuli kerran ihminen ja pyysi, että siunaan hänelle synnit anteeksi ja samalla hän ilmoitti, ettei hän elämäntapojaan muuta mitenkään. Eli hän halusi uskoa, mutta ei seurata Jeesusta, kun ilmoitin, että minun siunauksella ei ole mitään muuta merkitystä kuin se. Että todistan, että syntisi ovat sovitetut, minä en anna syntejäsi anteeksi, vaan Jumala.

        Kun en siunannut häntä, hän sanoi: ”Olet julma ja armoton”! Kun sanoin hänelle, että et sinä saa mitään anteeksi, et vaikka minä kuinka siunaisin. Ellet usko, rakasta Kristusta ja seuraa häntä: ”Tule ja seuraa minua”. Tässä tullaan siihen tosiasiaan, että siunausta ei voi kukaan saada muutoin kuin uskon kautta. Iisakin siunauksessa ei ollut kysymys synninpäästöstä, mutta esikuva Kristuksen esikoisoikeudesta. Että Jumala tulee lähettämään esikoispoikansa maailmaan ja hänellä on kaikki valta. Niinpä me uskovina tulemme kaikki Hänen valtansa alle. Miten Iisak sanoi. ”Ole veljiesi herra, ja äitisi pojat kumartakoot sinua.”

        Rebekka ei pukenut Jakobin päälle Esaun pukua Jaakobin takia, vaan Iisakin. Iisk ei nähnyt luonnollisilla silmillään, mutta ei myös hengellisillä silmillään, vaan hän tuijotti yksioikoisesti Jumalan lupaukseen esikoissiunauksesta. Ei hän enää muistanut, että hänkään ei ollut esikoinen Aabrahamin lapsista, vaan Ismael oli esikoinen, mutta kuitenkin hän peri siunauksen: 1 Moos. 17:21 ”Mutta minun liittoni jatkuu Iisakin kanssa, jonka Saara synnyttää ensi vuonna tähän aikaan."

        Rebekkan tuli näin toimia, että hän sai Iisakin näkemään ja muistamaan, mikä on Jumalan tahto. Sillä Jumala oli ilmoittanut Rebekkalle ja tämän tiesi myös Iisak, mutta oli sokeudessaan unohtanut: 1 Moos. 25:22 ”Mutta lapset potkivat toisiaan Rebekan kohdussa, ja hän sanoi: "Miksi minulle pitää sattua tällaista?" Hän meni kysymään neuvoa Herralta, 23 ja Herra sanoi: -- Kaksi kansaa on kohdussasi, kaksi heimoa sinusta haarautuu. Toinen heimo on toista vahvempi, vanhempi on palveleva nuorempaa.”

        Jos me ymmärrämme, että vain ne olivat uskovia joilla oli esikoisoikeus, niin menemme harhaan. Esikoisuus tulee käsittää, että tässä on esikuva Jumalan Pojan esikoisuudesta ja tämän Jumalan lupauksen Esau piti arvottomana, eli jos minä kysyisin sinulta: ”Mitä hyötyä sinulle on uskostasi, tuoko se esim. täällä ajassa liikevoittoja, optioita”?

        Esau ajatteli, että ei esikoisuudesta mitään ”optioita” heru, myyn pois, saanpahan syödä, tuleepahan ainakin jotain hyötyä”. 1 Moos. 25:32 ”Esau sanoi: "Minä varmaan kohta kuolen. Mitä hyötyä minulle on esikoisuudes- ta?" Luulen, että sinulta ei saisi ostettua, sinun oikeutta olla uskomassa minkäänlaisella rahalla, vaan riiput ”kynsin – hampain” kiinni Jumalan lupauksissa!

        Eesau itki , koska hänen mielestänsä hänellä oli niin syntinen ja viekas veli, eli hän itki Jaakobin synnillisyyttä: Heb. 12:17 ”Tehän tiedätte, että kun hän myöhemmin halusi siunauksen itselleen, hänet hylättiin. Hän ei saanut tilaisuutta parannukseen, vaikka hän sitä itkien anoi.” Biblia sanoo tämän paremmin: ” sillä ei hän löytänyt yhtään parannuksen siaa, vaikka hän sitä kyyneleillä etsi.” Eli hän näki vain Jaakobin syntisenä, ei itseään.

        Jaakob pelkäsi kohdata Eesaun ja hän joutui turvautumaan Jumalaan. Hän joutui käymään kuuluisan ”Jaakobin painin” Jumalan kanssa, selviytyi painista voittajana, sai siunauksen, mutta joutui lopun elämäänsä kulkemaan ontuvana: 1 Moos. 32:31 ”Aurinko nousi, ja hän jatkoi matkaansa Penuelista eteenpäin ontuen lonkkaansa.”

        Jos me haluamme tästä Jaakobin ja Esaun kohtaamisesta oppia, niin se oppi on se: kun me kohtaamme niitä ihmisiä jotka eivät usko. Muistaisimme, että mekin uskomme ”ontuvina” ja jos ei olisi ”paimensauva” tukena, emme pääsisi eteenpäin.

        Jaakob lähettää Esaulle lahjoja että hän armahtaisi Jaakobia, mutta Jumala oli jo sulattanut Esaun sydämen, niin ettei hän halunnut Jaakopilta mitään: 1 Moos. 33:9 ”Esau sanoi: "Minulla on yllin kyllin omastakin takaa. Pidä vain omasi, veljeni. 10 Mutta Jaakob sanoi: "Ei suinkaan! Jos nyt todella pidät minua veljenäsi, niin ota vastaan tämä lahja, sillä minä olen tullut sinun eteesi niin kuin käydään Jumalan eteen, ja sinä olet ollut minulle armollinen.

        Mitä se sitten tarkoittaa, kun Jaakob sanoo: ” minä olen tullut sinun eteesi niin kuin käydään Jumalan eteen, ja sinä olet ollut minulle armollinen”. Nyt herää kysymys: ”miten käydään Jumalan eteen”? Eikö niin, että uskomme ettei Jumalalta ole mitään salassa ja tämän takia tulemme Jumalan eteen tunnustaen, niin kuin Jaakob, ontuvana, vain ”sauva” turvana.

        "olet julma ja armoton", odottavat hyväksyntää ihmiseltä, ei Jumalalta. Tuohon törmää tälläkin palstalla usein. Veeälliltä odotetaan hyväksyntää omalle heidän uskostaan poikkeavalle uskolle, minkä ihmeen takia? Mitä tekemistä sillä on Jumalan armon kanssa?


      • edellinen kirjoittaja
        jotka sanovat, kirjoitti:

        "olet julma ja armoton", odottavat hyväksyntää ihmiseltä, ei Jumalalta. Tuohon törmää tälläkin palstalla usein. Veeälliltä odotetaan hyväksyntää omalle heidän uskostaan poikkeavalle uskolle, minkä ihmeen takia? Mitä tekemistä sillä on Jumalan armon kanssa?

        Puhuin eri asiasta kuin sinä, Heino, anteeksi. Olet oikeassa.
        Lähtivät ajatukset vain sivupoluille.


      • H.K.
        edellinen kirjoittaja kirjoitti:

        Puhuin eri asiasta kuin sinä, Heino, anteeksi. Olet oikeassa.
        Lähtivät ajatukset vain sivupoluille.

        puhu eriasiasta! Eikö siinä ole ihan sama asia, kuin sinun viestissäsi, eli opista on kysymys. Tämä on opillinen kysymys, uskoa oikein, mutta tehdä väärin! On aivan varma, että vaikka kuinka kovasti uskoo, että maali on edessäpäin, mutta kulkee eri suuntaan – ei pääse koskaan perille. Mielestäni, et tarvitse anteeksiantoani, koska et ymmärtänyt väärin. terv. Heino


      • Heino1 kirjoitti:

        miksi et ymmärrä ja luulen, että tiedän nyt kun olen kirjoitustasi tutkinut, missä menet harhaa. Olet kuunnellut saarnoja joissa selitetään, miten uskovalla on valta antaa syntejä anteeksi ja tämä valta olisi ollut myös Iisakilla. Tämmöistä valtaa ei todellisuudessa ole yhdelläkään ihmisellä!

        On vain saarnavirka, niinpä Iisak siunatessaan sanoo: 1 Moos. 27:28 ”Jumala suokoon sinulle taivaan kastetta ja maan rehevyyttä, viljaa ja viiniä runsain määrin.” Eli Iisak kertoo keneltä tämä kaikki hyvyys tulee, Jumalalta, eikä hänen siunauksesta. Ymmärrätkö?

        Luokseni tuli kerran ihminen ja pyysi, että siunaan hänelle synnit anteeksi ja samalla hän ilmoitti, ettei hän elämäntapojaan muuta mitenkään. Eli hän halusi uskoa, mutta ei seurata Jeesusta, kun ilmoitin, että minun siunauksella ei ole mitään muuta merkitystä kuin se. Että todistan, että syntisi ovat sovitetut, minä en anna syntejäsi anteeksi, vaan Jumala.

        Kun en siunannut häntä, hän sanoi: ”Olet julma ja armoton”! Kun sanoin hänelle, että et sinä saa mitään anteeksi, et vaikka minä kuinka siunaisin. Ellet usko, rakasta Kristusta ja seuraa häntä: ”Tule ja seuraa minua”. Tässä tullaan siihen tosiasiaan, että siunausta ei voi kukaan saada muutoin kuin uskon kautta. Iisakin siunauksessa ei ollut kysymys synninpäästöstä, mutta esikuva Kristuksen esikoisoikeudesta. Että Jumala tulee lähettämään esikoispoikansa maailmaan ja hänellä on kaikki valta. Niinpä me uskovina tulemme kaikki Hänen valtansa alle. Miten Iisak sanoi. ”Ole veljiesi herra, ja äitisi pojat kumartakoot sinua.”

        Rebekka ei pukenut Jakobin päälle Esaun pukua Jaakobin takia, vaan Iisakin. Iisk ei nähnyt luonnollisilla silmillään, mutta ei myös hengellisillä silmillään, vaan hän tuijotti yksioikoisesti Jumalan lupaukseen esikoissiunauksesta. Ei hän enää muistanut, että hänkään ei ollut esikoinen Aabrahamin lapsista, vaan Ismael oli esikoinen, mutta kuitenkin hän peri siunauksen: 1 Moos. 17:21 ”Mutta minun liittoni jatkuu Iisakin kanssa, jonka Saara synnyttää ensi vuonna tähän aikaan."

        Rebekkan tuli näin toimia, että hän sai Iisakin näkemään ja muistamaan, mikä on Jumalan tahto. Sillä Jumala oli ilmoittanut Rebekkalle ja tämän tiesi myös Iisak, mutta oli sokeudessaan unohtanut: 1 Moos. 25:22 ”Mutta lapset potkivat toisiaan Rebekan kohdussa, ja hän sanoi: "Miksi minulle pitää sattua tällaista?" Hän meni kysymään neuvoa Herralta, 23 ja Herra sanoi: -- Kaksi kansaa on kohdussasi, kaksi heimoa sinusta haarautuu. Toinen heimo on toista vahvempi, vanhempi on palveleva nuorempaa.”

        Jos me ymmärrämme, että vain ne olivat uskovia joilla oli esikoisoikeus, niin menemme harhaan. Esikoisuus tulee käsittää, että tässä on esikuva Jumalan Pojan esikoisuudesta ja tämän Jumalan lupauksen Esau piti arvottomana, eli jos minä kysyisin sinulta: ”Mitä hyötyä sinulle on uskostasi, tuoko se esim. täällä ajassa liikevoittoja, optioita”?

        Esau ajatteli, että ei esikoisuudesta mitään ”optioita” heru, myyn pois, saanpahan syödä, tuleepahan ainakin jotain hyötyä”. 1 Moos. 25:32 ”Esau sanoi: "Minä varmaan kohta kuolen. Mitä hyötyä minulle on esikoisuudes- ta?" Luulen, että sinulta ei saisi ostettua, sinun oikeutta olla uskomassa minkäänlaisella rahalla, vaan riiput ”kynsin – hampain” kiinni Jumalan lupauksissa!

        Eesau itki , koska hänen mielestänsä hänellä oli niin syntinen ja viekas veli, eli hän itki Jaakobin synnillisyyttä: Heb. 12:17 ”Tehän tiedätte, että kun hän myöhemmin halusi siunauksen itselleen, hänet hylättiin. Hän ei saanut tilaisuutta parannukseen, vaikka hän sitä itkien anoi.” Biblia sanoo tämän paremmin: ” sillä ei hän löytänyt yhtään parannuksen siaa, vaikka hän sitä kyyneleillä etsi.” Eli hän näki vain Jaakobin syntisenä, ei itseään.

        Jaakob pelkäsi kohdata Eesaun ja hän joutui turvautumaan Jumalaan. Hän joutui käymään kuuluisan ”Jaakobin painin” Jumalan kanssa, selviytyi painista voittajana, sai siunauksen, mutta joutui lopun elämäänsä kulkemaan ontuvana: 1 Moos. 32:31 ”Aurinko nousi, ja hän jatkoi matkaansa Penuelista eteenpäin ontuen lonkkaansa.”

        Jos me haluamme tästä Jaakobin ja Esaun kohtaamisesta oppia, niin se oppi on se: kun me kohtaamme niitä ihmisiä jotka eivät usko. Muistaisimme, että mekin uskomme ”ontuvina” ja jos ei olisi ”paimensauva” tukena, emme pääsisi eteenpäin.

        Jaakob lähettää Esaulle lahjoja että hän armahtaisi Jaakobia, mutta Jumala oli jo sulattanut Esaun sydämen, niin ettei hän halunnut Jaakopilta mitään: 1 Moos. 33:9 ”Esau sanoi: "Minulla on yllin kyllin omastakin takaa. Pidä vain omasi, veljeni. 10 Mutta Jaakob sanoi: "Ei suinkaan! Jos nyt todella pidät minua veljenäsi, niin ota vastaan tämä lahja, sillä minä olen tullut sinun eteesi niin kuin käydään Jumalan eteen, ja sinä olet ollut minulle armollinen.

        Mitä se sitten tarkoittaa, kun Jaakob sanoo: ” minä olen tullut sinun eteesi niin kuin käydään Jumalan eteen, ja sinä olet ollut minulle armollinen”. Nyt herää kysymys: ”miten käydään Jumalan eteen”? Eikö niin, että uskomme ettei Jumalalta ole mitään salassa ja tämän takia tulemme Jumalan eteen tunnustaen, niin kuin Jaakob, ontuvana, vain ”sauva” turvana.

        "Tämmöistä valtaa ei todellisuudessa ole yhdelläkään ihmisellä!"

        Kyllä minä tämän tiedän. Ettei syntien anteeksianto ole ihmsen kädestä. Se ei kuitenkaan näytä olevan este sille että niin saarnataan :(

        Senkin ymmärrän että kaiki hyvyys on Jumalalta.

        "Luulen, että sinulta ei saisi ostettua, sinun oikeutta olla uskomassa minkäänlaisella rahalla, vaan riiput ”kynsin – hampain” kiinni Jumalan lupauksissa!"

        Ja kuitenkin tätä uskoa kuintekin ostatellaan koko ajan. Ihan koko ajan. Olisi vääryyttä sanoa ettei siitä ole mitään hyötyä. Vaikkei uskoa voisi rahaksi muutaa sitä ei voi siis myydä ja sitä kautta hyödyntää. Siinä kuitenkin on siunaus.

        "Miksi murehditte mtitä söisitte tai joisistte. Jokainen päivä pitää murheen itsestään."

        Olen saanut myös ajallisesti enemmän kuin olisi ansainnut. Tässä oivalluksessa on avain myös siihen että ymmärtää olla kiitollinen siitä mitä on ja olla kadehtimatta muita. Eikö se riitä että on yllin kyllin?

        Ja tuosta uskon osattamisesta vielä. Siinä kai minä olen tullut "upikujaan" ette voisi myydä uskoani säilytääkseni paikka ajallisessa yhteisössä.

        En voi seistä näiden ry:n optetusten alla kysymättä niiden oikeellisuutta. En vaikka minulla ei olisi muuta kuin omatunnon todistutu siitä ettei opetus ole oikein.


    • Hulda Huoleton

      Isän Esikoinen, jota Isä kuulee. Ainoastaan ja vain Jumalan Pojan lunastus on oikea ja riittävä hinta syntisten edestä. Lunastus synneistä luetaan armosta nille, jotka USKOVAT. Ja vaikka usko ei näy, on se Jumalan edessä ainoa syy siunauksen osallisuuteen. Jaakob uskoi ja se luettiin hänelle venhurskaudeksi.

      Jumalalla ei ole kahta siunausta, ihmisten ja Jumalan vaan YKSI SIUNAUS, joka on Jumalan itsensä valmistama.

      Heino1, uskon samoin kuin Sinä.

      • H.K.

        Ei ole kahdenlaista siunausta, on vain yksi siunaus joka tulee niin kuin psalmissa sanotaan: Ps. 118:26 ”Siunattu olkoon se, joka tulee Herran nimessä. Herran huoneesta teidät siunataan.”

        Vaikka Iisk olisi uskottoman poikansa Esaun siunannut, ei hän olisi siunausta saanut, koska Iisak ei ollut siunauksen antaja, vaan siunauksen antaja on yksin Jumala. Tämän myös Iisak tiesi ja siksi Esau valittaa: "Yksikö siunaus sinulla vain on, isä? Siunaa, isä, minutkin!" Ja Esau itki katkerasti.”

        Iisak kyllä siunasi myös Esauta, mutta ei, samalla siunauksella jonka Jaakob sai. Voisi sanoa, että siunaus oli paremminkin ennustus Esaun tulevaisuudesta: 1 Moos. 27: 39 ”Hänen isänsä Iisak sanoi hänelle: -- Kaukana on sinun asuinsijasi oleva rehevistä maista, vailla taivaan kastetta. 40 Sinä olet elävä miekkasi varassa ja palveleva veljeäsi. Mutta kun sinä kerran riistäydyt irti, silloin karistat hänen ikeensä niskastasi.”

        Ennustus piti myöskin paikkansa, Esaun suku karisti Jaakopin ikeen päältään Juudan kuninkaan Joramin hallitessa: 2 Kun. 8:20 ”Joramin aikana Edom nousi kapinaan, irrottautui Juudan alaisuudesta ja valitsi itselleen oman kuninkaan.” Terv. Heino


    • H.K.

      Miten sekavia käsityksiä Ry:n opetuksissa on esikoissiunauksesta! Ilmeisesti sinne on jäänyt Heikki Saaren kirjan opetukset, ikään kuin rungoksi jonka pohjalta saarnataan.

      Saaren kirjassa: ”Iisak ja Jaakob todetaan, sivu 23: Iisakilla, Kristuksen esikuvalla, oli vain yksi Rebekka. Jaakob ja koko hänen paimentolaiselämänsä oli esikuva Pyhän Hengen virasta.”

      Eli Iisak oli H. Saaren mielestä esikuva Jumalan Pojasta esikoisesta, oli vaikka ei Iisak ollut Abrahamin esikoinen, vaan esikoinen oli Ismael. Mutta Jumala itse valitsi Iiskin ja antoi hänelle esikoisen aseman ja siunauksen: 1 Moos. 17:21 ”Mutta minun liittoni jatkuu Iisakin kanssa, jonka Saara synnyttää ensi vuonna tähän aikaan."

      Kirjan mukaan Iisak oli esikuva Kristuksesta, mutta sitten Saari selittää että tämä esikuva oli eriseuran hengen saastuttama: sivu 59: ”Iisakiakin täytyi hoitaa ja ojentaa. Hänet täytyi erottaa siitä eriseuran hengestä, jolla hän oli itsensä saastuttanut.”

      Kirjassa väitetään, että esikoisoikeuden voi hernekeitolla ostaa, ainakin Jaakob osti. Raamattu kuitenkin todistaa, että Jumala valitsi Jaakobin: Room. 9:11 ”Jo ennen kaksospoikien syntymää, ennen kuin he vielä olivat tehneet mitään hyvää tai pahaa, Jumala sanoi Rebekalle: "Vanhempi on palveleva nuorempaa." Näin Jumala osoitti, että hänen suunnitelmansa perustui hänen omaan valintaansa, ei ihmisen tekoihin vaan kutsujan tahtoon. 13 Onhan kirjoitettu: "Jaakobia minä rakastin, mutta Esauta vihasin."

      Vielä hullumpi väite kirjassa sanotaan, että jumalattoman Eesaun puku oli esikuva Jumalan Pojan vanhurskaudesta: sivu 66: ”Sen jälkeen äiti puetti Jakobin esikoiseksi sillä oikeudella, jonka Jakob oli Esaulta ostanut. Jokainen Jumalan lapsi kokee myös kalliina sen, että hän saa olla Jumalan esikoisen, Herran Jeesuksen, vanhurskauteen puettuna. Seurakuntaäiti meidät siihen puettaa, niin kuin Rebekka puki poikansa.”

      Vielä kummallisempi on selitys, että seurakuntaäiti, jota Rebekka kuvaa Saaren mielestä, Rebekka itse valmistaa uskoville ruuat: sivu 67: ”Rebekka valmisti esikuvallisesti oikean himoruuan. Sellaista ruokaa ei valmisteta missään muualla kuin jumalanvaltakunnassa.”

      Raamatussa meille on kuitenkin ilmoitettu, että Jumala itse valmistaa meille ruuan, eli me voimme tulla valmiin päälle: Jes. 25: 6 ”Tällä vuorella Herra Sebaot valmistaa pidot kaikille kansoille, herkkuruokien aterian, valioviinien juhlan: ydinrasvalla maustettuja herkkuja, kypsiä, kirkkaaksi seestettyjä viinejä.” Terv. Heino

      • Hulda Huoleton

        vastainen oppi seurakunta-äidistä Jumalana on tuossa HS:n tekstissä näkösällä.

        Kun HS lainauksesi mukaan sanoo: "Sen jälken ÄITI PUETTI Jakobin esikoiseksi SILLÄ OIKEUDELLA, jonka Jakob OLI Esaulta OSTANUT,"

        julistaa HS, että esikoisoikeus voidaan OSTAA ÄIDILLE ( myyjäistapahtuma ? ) JUMALATTOMALTA Eesaulta (hernerokan arvosta?) ja että tämä ostotapahtuma on syy siihen, että ÄIDILLÄ ON OIKEUS PUETTAA Jakob esikoiseksi.

        Tämä oppi, jos mikä, on aiheuttanut suurta surua ja murhetta vl:ten keskuudessa. Se on vierottanut puhujia ja seurakuntaa pois Kristuksen osallisuudesta.


      • tosta

        ne puhujat ovat ottaneet mallia! Oon kuunnellu monesti et Esaun puku tarkottaa vanhurskauven pukuva. Sen saa Saara - äidiltä. Oon tämän pitäny ihan totena - eikö ookkaan, voihan...


      • Hulda Huoleton
        Hulda Huoleton kirjoitti:

        vastainen oppi seurakunta-äidistä Jumalana on tuossa HS:n tekstissä näkösällä.

        Kun HS lainauksesi mukaan sanoo: "Sen jälken ÄITI PUETTI Jakobin esikoiseksi SILLÄ OIKEUDELLA, jonka Jakob OLI Esaulta OSTANUT,"

        julistaa HS, että esikoisoikeus voidaan OSTAA ÄIDILLE ( myyjäistapahtuma ? ) JUMALATTOMALTA Eesaulta (hernerokan arvosta?) ja että tämä ostotapahtuma on syy siihen, että ÄIDILLÄ ON OIKEUS PUETTAA Jakob esikoiseksi.

        Tämä oppi, jos mikä, on aiheuttanut suurta surua ja murhetta vl:ten keskuudessa. Se on vierottanut puhujia ja seurakuntaa pois Kristuksen osallisuudesta.

        tuo oppi kaikessa mädännäisyydessään ollut peruste uskovien sitomisille, se kun ei ole osoittanut tietä Kristuksen luo, vaan kehoittanut kannattajiaan osallistumaan "väärällä rahalla ostettun esikoisuuteen".


      • H.K.

        Heikki Saaren kirjan esittelyä, sen ristiriitaista ja kummallista sananselitystä, jotka ovat jääneet elämään Ry:n puhujien saarnoissa. Viimeksi kuulin, oliko se nyt 2006 suviseurasaarnassa, Alpo Pikkarainen selitti, miten Isak tunsi hajusta Jakobin jumalanlapseksi. Jos teillä joillakin on tämä suviseurajulkaisu, niin tarkistakaapa. Myös Oiva Töllin saarnoista voi nähdä, että hänellä on sama ymmärrys Saaren kanssa.

        Kirjassaan H. Saari, sivulla 69, 70 selittää tätä raamatun kohtaa: 1 Moos. 27:26” Ja Isaak hänen isänsä sanoi hänelle: tules nyt liki, minun poikani, ja anna minun suuta. 27. Ja hän astui liki, ja suuta antoi hänen. Niin hän tunsi hänen vaatteensa hajun, ja siunasi häntä, ja sanoi: katso, minun poikani haju, on niinkuin kedon haju, jonka Herra siunannut on.

        H. Saaren selitys tähän raamatun kohtaan, sivu: 70 ”Kun Jaakob tulee lähelle, tuntee Isak hänen vaateensa hajun. Sekin on hänelle elämäksi. Olihan Jakob lupauksen sanan kautta Kristuksessa. Hänestä tuoksui elämän haju.

        Jaakob tuoksui ”niin kuin kedon haju” ja tämä siksi, että Jakobin oli puettu Esaun vaatteisiin, Esaun josta H.S itse kirjoittaa kirjassaan sivulla 80: ”Esaussa oli eriseuran henki. Vihassaan ja katkeruudessaan Esau pyytää kuitenkin siunausta”.

        Jakob tuoksui siis ”eriseuraiselle”. Kuitenkin H.S kirjansa sivulla 70 toteaa, että Jakob tuoksui uskovaiselle ja lainaa Paavalia: 2 Kor. 2:15 ”Me olemme Kristuksen tuoksu, joka nousee Jumalan eteen; tämän tuoksun tuntevat sekä ne, jotka pelastuvat, että ne, jotka joutuvat kadotukseen. 16 Se on toisille kuoleman haju, joka tuo kuoleman, toisille elämän tuoksu, joka tuo elämän. Mutta kuka on tähän kelvollinen?”

        Miten on mahdollista, että tämmöiset ”sananselitykset” menee läpi ja ne hyväksytään? Uskovaisissa on paljon pappeja, lukkareita, lääkäreitä ja yliopistokoulutuksen saaneita ihmisiä. En minä väitä, että opiskelu lisäisi älykkyyttä, mutta tietoa ja tiedon hankinnan tärkeyttä, opiskelu lisää.

        Muistan, kun äitini mietti näitä ”hulluja” sananselityksi, yksinään kamarissaan, kamarista kuului väillä miten äitini ääneen ihmetteli: ”Voi tässä elämässä”. Minäkin olen näin sanonut ja sanon nytkin: Voi tässä elämässä! terv. Heino


      • Hulda Huoleton
        H.K. kirjoitti:

        Heikki Saaren kirjan esittelyä, sen ristiriitaista ja kummallista sananselitystä, jotka ovat jääneet elämään Ry:n puhujien saarnoissa. Viimeksi kuulin, oliko se nyt 2006 suviseurasaarnassa, Alpo Pikkarainen selitti, miten Isak tunsi hajusta Jakobin jumalanlapseksi. Jos teillä joillakin on tämä suviseurajulkaisu, niin tarkistakaapa. Myös Oiva Töllin saarnoista voi nähdä, että hänellä on sama ymmärrys Saaren kanssa.

        Kirjassaan H. Saari, sivulla 69, 70 selittää tätä raamatun kohtaa: 1 Moos. 27:26” Ja Isaak hänen isänsä sanoi hänelle: tules nyt liki, minun poikani, ja anna minun suuta. 27. Ja hän astui liki, ja suuta antoi hänen. Niin hän tunsi hänen vaatteensa hajun, ja siunasi häntä, ja sanoi: katso, minun poikani haju, on niinkuin kedon haju, jonka Herra siunannut on.

        H. Saaren selitys tähän raamatun kohtaan, sivu: 70 ”Kun Jaakob tulee lähelle, tuntee Isak hänen vaateensa hajun. Sekin on hänelle elämäksi. Olihan Jakob lupauksen sanan kautta Kristuksessa. Hänestä tuoksui elämän haju.

        Jaakob tuoksui ”niin kuin kedon haju” ja tämä siksi, että Jakobin oli puettu Esaun vaatteisiin, Esaun josta H.S itse kirjoittaa kirjassaan sivulla 80: ”Esaussa oli eriseuran henki. Vihassaan ja katkeruudessaan Esau pyytää kuitenkin siunausta”.

        Jakob tuoksui siis ”eriseuraiselle”. Kuitenkin H.S kirjansa sivulla 70 toteaa, että Jakob tuoksui uskovaiselle ja lainaa Paavalia: 2 Kor. 2:15 ”Me olemme Kristuksen tuoksu, joka nousee Jumalan eteen; tämän tuoksun tuntevat sekä ne, jotka pelastuvat, että ne, jotka joutuvat kadotukseen. 16 Se on toisille kuoleman haju, joka tuo kuoleman, toisille elämän tuoksu, joka tuo elämän. Mutta kuka on tähän kelvollinen?”

        Miten on mahdollista, että tämmöiset ”sananselitykset” menee läpi ja ne hyväksytään? Uskovaisissa on paljon pappeja, lukkareita, lääkäreitä ja yliopistokoulutuksen saaneita ihmisiä. En minä väitä, että opiskelu lisäisi älykkyyttä, mutta tietoa ja tiedon hankinnan tärkeyttä, opiskelu lisää.

        Muistan, kun äitini mietti näitä ”hulluja” sananselityksi, yksinään kamarissaan, kamarista kuului väillä miten äitini ääneen ihmetteli: ”Voi tässä elämässä”. Minäkin olen näin sanonut ja sanon nytkin: Voi tässä elämässä! terv. Heino

        sanoa, että ne, jotka yhtään edes epäilivät "seurakuntaäidin" (="hoitomiesten") erehtymättömyyttä, mukaan lukien HS:n itseoikeutettua osaa kaikkien "hoitomiesten äitinä", kirottiin julkisesti. Arvatenkin moni kyllä koki nuo "hoidot" järkyttävinä, mutta eivät uskaltaneet nousta kiroutuksi tulemisen uhkaa vastaan. Eihän kukaan kristitty halunnut tulla siunauksen sijaan kirotuksi! Eikä moni, oli hän sitten kuinka oppinut tai oppimaton tahansa, täysin yllätettynä voinut ymmärtää, mistä tässä kaikessa oli kysymys.


      • H.K. kirjoitti:

        Heikki Saaren kirjan esittelyä, sen ristiriitaista ja kummallista sananselitystä, jotka ovat jääneet elämään Ry:n puhujien saarnoissa. Viimeksi kuulin, oliko se nyt 2006 suviseurasaarnassa, Alpo Pikkarainen selitti, miten Isak tunsi hajusta Jakobin jumalanlapseksi. Jos teillä joillakin on tämä suviseurajulkaisu, niin tarkistakaapa. Myös Oiva Töllin saarnoista voi nähdä, että hänellä on sama ymmärrys Saaren kanssa.

        Kirjassaan H. Saari, sivulla 69, 70 selittää tätä raamatun kohtaa: 1 Moos. 27:26” Ja Isaak hänen isänsä sanoi hänelle: tules nyt liki, minun poikani, ja anna minun suuta. 27. Ja hän astui liki, ja suuta antoi hänen. Niin hän tunsi hänen vaatteensa hajun, ja siunasi häntä, ja sanoi: katso, minun poikani haju, on niinkuin kedon haju, jonka Herra siunannut on.

        H. Saaren selitys tähän raamatun kohtaan, sivu: 70 ”Kun Jaakob tulee lähelle, tuntee Isak hänen vaateensa hajun. Sekin on hänelle elämäksi. Olihan Jakob lupauksen sanan kautta Kristuksessa. Hänestä tuoksui elämän haju.

        Jaakob tuoksui ”niin kuin kedon haju” ja tämä siksi, että Jakobin oli puettu Esaun vaatteisiin, Esaun josta H.S itse kirjoittaa kirjassaan sivulla 80: ”Esaussa oli eriseuran henki. Vihassaan ja katkeruudessaan Esau pyytää kuitenkin siunausta”.

        Jakob tuoksui siis ”eriseuraiselle”. Kuitenkin H.S kirjansa sivulla 70 toteaa, että Jakob tuoksui uskovaiselle ja lainaa Paavalia: 2 Kor. 2:15 ”Me olemme Kristuksen tuoksu, joka nousee Jumalan eteen; tämän tuoksun tuntevat sekä ne, jotka pelastuvat, että ne, jotka joutuvat kadotukseen. 16 Se on toisille kuoleman haju, joka tuo kuoleman, toisille elämän tuoksu, joka tuo elämän. Mutta kuka on tähän kelvollinen?”

        Miten on mahdollista, että tämmöiset ”sananselitykset” menee läpi ja ne hyväksytään? Uskovaisissa on paljon pappeja, lukkareita, lääkäreitä ja yliopistokoulutuksen saaneita ihmisiä. En minä väitä, että opiskelu lisäisi älykkyyttä, mutta tietoa ja tiedon hankinnan tärkeyttä, opiskelu lisää.

        Muistan, kun äitini mietti näitä ”hulluja” sananselityksi, yksinään kamarissaan, kamarista kuului väillä miten äitini ääneen ihmetteli: ”Voi tässä elämässä”. Minäkin olen näin sanonut ja sanon nytkin: Voi tässä elämässä! terv. Heino

        http://www.suviseurat.net/2006/content/view/19/33/


      • Näitä opetukisa... Minulla karkasi tuo linkki tuohon viitattuun seurapuheeseen. Siinä on vuodelta 2006 näytettä.

        Miten tälläinen opetus menee sitten läpi?

        Minäpä kerron sinulle kuinka tämä menee läpi. Minä käännyin sinun puoleesi tämän asian tiimoilta koska minä en ymmärtänyt. En vaikka kuinka olet tätä jossain sivunnut.

        Olet kirjoitanut siitä kuinka nuo selitykset ovat kuin tämä lausahdus - suo siellä ja vetelä täällä.

        Käänyin puoleesi koska vaikka ymmärrän että opetus ei ole oikein en kuitenkaa osaa ja pysyty ymmärtämään missä se on väärin. En vaikka kuinka tiedän ettei se ole oikein.

        En vaikka näen kuinka sillä puolustetaan erehtymätöntä ajallista seurakuntaa ja sen harhaoppeja.

        Ja tälläinen opetus menee läpi siksi että surataan ihmisiä. HS jalanjäljissä on tullut joukko jonka jalanjäljissä tulee ne jotka vielä vähemmän ymmärtävät. Ja jos epileminen on syntiä niin taidamme olla tilanteessa jossa ihminen ennen taippuu ymmätämättömyytään kuin uskaltaa epäillä.

        Ja se mikä minulle tämänkin kohdan ääreltä kirkastuu on se ettei syntiä ole se että epäilee ja etsii totuutta vaan se ETTEI epäile vaan uskoo kaiken.

        Jos ihmiset oikeasti kysysivät sen Jumalan tahdon ja sanan perään olisi ilmeistä että em kaltainen opetus ei voisi kauaa jatkua.

        Vl liikeen kehäpäätelmät ovat niin loistavia virityksiä että pitää tapahtua ihme ennen kuin niiden yli näkee.

        Ehkä pitää olla "vahva uskossaan" että uskaltaa epäillä. Eikä kulkea ennen uskoneitten jäljissä - vaikka sitten harhaan.


      • H.K.
        hyshys kirjoitti:

        Näitä opetukisa... Minulla karkasi tuo linkki tuohon viitattuun seurapuheeseen. Siinä on vuodelta 2006 näytettä.

        Miten tälläinen opetus menee sitten läpi?

        Minäpä kerron sinulle kuinka tämä menee läpi. Minä käännyin sinun puoleesi tämän asian tiimoilta koska minä en ymmärtänyt. En vaikka kuinka olet tätä jossain sivunnut.

        Olet kirjoitanut siitä kuinka nuo selitykset ovat kuin tämä lausahdus - suo siellä ja vetelä täällä.

        Käänyin puoleesi koska vaikka ymmärrän että opetus ei ole oikein en kuitenkaa osaa ja pysyty ymmärtämään missä se on väärin. En vaikka kuinka tiedän ettei se ole oikein.

        En vaikka näen kuinka sillä puolustetaan erehtymätöntä ajallista seurakuntaa ja sen harhaoppeja.

        Ja tälläinen opetus menee läpi siksi että surataan ihmisiä. HS jalanjäljissä on tullut joukko jonka jalanjäljissä tulee ne jotka vielä vähemmän ymmärtävät. Ja jos epileminen on syntiä niin taidamme olla tilanteessa jossa ihminen ennen taippuu ymmätämättömyytään kuin uskaltaa epäillä.

        Ja se mikä minulle tämänkin kohdan ääreltä kirkastuu on se ettei syntiä ole se että epäilee ja etsii totuutta vaan se ETTEI epäile vaan uskoo kaiken.

        Jos ihmiset oikeasti kysysivät sen Jumalan tahdon ja sanan perään olisi ilmeistä että em kaltainen opetus ei voisi kauaa jatkua.

        Vl liikeen kehäpäätelmät ovat niin loistavia virityksiä että pitää tapahtua ihme ennen kuin niiden yli näkee.

        Ehkä pitää olla "vahva uskossaan" että uskaltaa epäillä. Eikä kulkea ennen uskoneitten jäljissä - vaikka sitten harhaan.

        Kiitos sinulle hyshys linkistä suviseurasaarnoihin. Kun vielä neuvot miten saan tulkin äänen poistettua, e kuuluu niin kovaa, ettei puhujan äänestä saa selvää. Terv. Heino


      • H.K.
        H.K. kirjoitti:

        Kiitos sinulle hyshys linkistä suviseurasaarnoihin. Kun vielä neuvot miten saan tulkin äänen poistettua, e kuuluu niin kovaa, ettei puhujan äänestä saa selvää. Terv. Heino

        virheen jonka vuoksi kuulin tulkkauksen, enkä puhujan ääntä. Pitää painaa oikeaa lippua, eli Suomen lippua - Kiitos vielä hyshys. Terv Heino


      • H.K.
        hyshys kirjoitti:

        http://www.suviseurat.net/2006/content/view/19/33/

        Alpon puheen, mutta muistin väärin hän puhuu kyllä Eesaun puvusta, miten se on Jumalanvaltakunnan puku. Mutta ei puhu mitään, miten Jakob "tuoksui uskovalta", kun oli puettu Eesaun pukuun.

        Tarkemmin muistellen, niin tuoksusta puhui Oiva Tölli, mutta en muista oliko puhe puhuttu radio pookin seuroissa, vai suviseuroissa. Olisi se ollut mahtavaa, jos tämä netti olisi ollut jo hoitokokousaikana! Nyt ovat välineet niin pieniä ja niihin voi äänittää pitkiä hoitokokouksia. Olisi hoitoja itsekin mukava nyt kuunnella, voisi verrata omaa muistia käytyyn kokoukseen. Vieläkin kiitän sinua hyshys! Terv. Heino


      • H.K. kirjoitti:

        Alpon puheen, mutta muistin väärin hän puhuu kyllä Eesaun puvusta, miten se on Jumalanvaltakunnan puku. Mutta ei puhu mitään, miten Jakob "tuoksui uskovalta", kun oli puettu Eesaun pukuun.

        Tarkemmin muistellen, niin tuoksusta puhui Oiva Tölli, mutta en muista oliko puhe puhuttu radio pookin seuroissa, vai suviseuroissa. Olisi se ollut mahtavaa, jos tämä netti olisi ollut jo hoitokokousaikana! Nyt ovat välineet niin pieniä ja niihin voi äänittää pitkiä hoitokokouksia. Olisi hoitoja itsekin mukava nyt kuunnella, voisi verrata omaa muistia käytyyn kokoukseen. Vieläkin kiitän sinua hyshys! Terv. Heino

        ei liene kyseessä. Katselin nuo suviseurapuheet läpi vuoteen 2003 saakka eikä O.T. ole olut puhujana näinä vuosina. Joten se on ollut radio puhe.

        Oikeastaan minulle itselleni aukesi paljon kun kuuntelin näitä suviseurapuheita kenenkään häiritsemättä.

        Sitten kun on aikaa pysähtyä kuuntelemaan ymmärtää sen kuinka ristiriitaisia nuo puheet ovat. Monella tapaa yhdessä kohdassa saarnataan toisin ja menee hetki niin takki kääntyy ihan täysin.

        Nykytekniikka on ihmeellistä. Ja antaa mahdollisuuksia joita ei ole ennen ollut. Olisit sinä tuon puheen löytänyt itsekkin mutta et vain tullut ajatelleeksi että se löytyy netistä muutaman napin painalluksella. Laitoin tuon linkin vain siksi että onpahan siinä jokaisella mahdolisuus kuunnella mitä on sanottu.


      • H.K.
        hyshys kirjoitti:

        ei liene kyseessä. Katselin nuo suviseurapuheet läpi vuoteen 2003 saakka eikä O.T. ole olut puhujana näinä vuosina. Joten se on ollut radio puhe.

        Oikeastaan minulle itselleni aukesi paljon kun kuuntelin näitä suviseurapuheita kenenkään häiritsemättä.

        Sitten kun on aikaa pysähtyä kuuntelemaan ymmärtää sen kuinka ristiriitaisia nuo puheet ovat. Monella tapaa yhdessä kohdassa saarnataan toisin ja menee hetki niin takki kääntyy ihan täysin.

        Nykytekniikka on ihmeellistä. Ja antaa mahdollisuuksia joita ei ole ennen ollut. Olisit sinä tuon puheen löytänyt itsekkin mutta et vain tullut ajatelleeksi että se löytyy netistä muutaman napin painalluksella. Laitoin tuon linkin vain siksi että onpahan siinä jokaisella mahdolisuus kuunnella mitä on sanottu.

        saarnan Radio Pookin kautta. Tämmöisten ”isonpien saarnamiesten” puheet jäävät paremmin mieleen, koska he pyrkivät rohkeasti selittämään Sanaa. ”Pienemmät puhujat” varmistavat, ettei tule puhuttua omia käsityksiään ja siksi heidän puheensa vilisee toisilta puhujilta lainattuja fraaseja. Vaimoni sanoi hyvin kuvaavasti nykyisistä Ry: saarnoista: ”Ne ovat, kuin pyhäkoulun opettajan opetusta”.

        Jos kuuntelet tarkasti, niin usein puhuja mainitsee ja kertaa: ”Niin kuin edellisessä puheessa veljemme jo kirkasti tätä asiaa”. Näin toimien, ei joudu itse yksinään vastuuseen raamatun tulkinnastaan, eli selkäpuoli on turvattu. Pelkäävätkö puhujat toisiaan?

        Heikki saaren puheita ja kirjoja kun lukee, kuuntelee, niin voi havaita, että ne ovat hyvin älykkään ihmisen käsialaa. Mutta sitten voi selvästi havaita miten ihmisjärki ei voi Jumalan salaisuuksia tuoda esiin. Niinpä Saaren tekstit menevät heti kättelyssä ”umpisolmuun”.

        70 – luvulla alkoi Päivämiehessä olla ihan ihmeellisiä raamatun selityksiä: Minulla pitäisi olla tallessa Päivämies, jossa Eino Rouvinen selittää Jumalanvaltakunnan verkkoa. Hän selittää: ”Jumalan valtakunnanverkossa on verkon silmänä Pyhä Henki, sen sijaan sieluvihollisen verkossa ei ole verkonsilmiä ollenkaan”. Tykkäsin ennen kuunnella Rouvista, mutta H. S. sai hänetkin sekaisin, että kirjoitti noin sekavasti.

        Yhdessä viestissäni kerroin, miten Voitto Savela kirjoittaa Päivämiehen pääkirjoituksessa, otsikolla: ”Henkivallat ja taistelu”. Mainitsen viestissäni, että kirjoitus olisi ollut 80 – luvulla, mutta kun kaivoin kirjoituksen esiin, niin se on kirjoitettu: 18.4.1979. Lainaan kirjoitusta: ”Parinkymmenen vuoden ajan on vakavasti käyty keskustelua milloin tulee Jumalan aika nousta taisteluun tätä henkeä vastaan”.

        Itse kirjoitus on mitä kummallisinta henkien kuvausta, kuvaukset mielestäni sopivat heihin itseensä, eli SRK:n hoitajiin. Mutta he näkevät itsensä ”Jumalan selvitysmiehiksi, Pyhän Hengen sotureiksi”! Terv. Heino


      • Kiinnostunut.....
        H.K. kirjoitti:

        saarnan Radio Pookin kautta. Tämmöisten ”isonpien saarnamiesten” puheet jäävät paremmin mieleen, koska he pyrkivät rohkeasti selittämään Sanaa. ”Pienemmät puhujat” varmistavat, ettei tule puhuttua omia käsityksiään ja siksi heidän puheensa vilisee toisilta puhujilta lainattuja fraaseja. Vaimoni sanoi hyvin kuvaavasti nykyisistä Ry: saarnoista: ”Ne ovat, kuin pyhäkoulun opettajan opetusta”.

        Jos kuuntelet tarkasti, niin usein puhuja mainitsee ja kertaa: ”Niin kuin edellisessä puheessa veljemme jo kirkasti tätä asiaa”. Näin toimien, ei joudu itse yksinään vastuuseen raamatun tulkinnastaan, eli selkäpuoli on turvattu. Pelkäävätkö puhujat toisiaan?

        Heikki saaren puheita ja kirjoja kun lukee, kuuntelee, niin voi havaita, että ne ovat hyvin älykkään ihmisen käsialaa. Mutta sitten voi selvästi havaita miten ihmisjärki ei voi Jumalan salaisuuksia tuoda esiin. Niinpä Saaren tekstit menevät heti kättelyssä ”umpisolmuun”.

        70 – luvulla alkoi Päivämiehessä olla ihan ihmeellisiä raamatun selityksiä: Minulla pitäisi olla tallessa Päivämies, jossa Eino Rouvinen selittää Jumalanvaltakunnan verkkoa. Hän selittää: ”Jumalan valtakunnanverkossa on verkon silmänä Pyhä Henki, sen sijaan sieluvihollisen verkossa ei ole verkonsilmiä ollenkaan”. Tykkäsin ennen kuunnella Rouvista, mutta H. S. sai hänetkin sekaisin, että kirjoitti noin sekavasti.

        Yhdessä viestissäni kerroin, miten Voitto Savela kirjoittaa Päivämiehen pääkirjoituksessa, otsikolla: ”Henkivallat ja taistelu”. Mainitsen viestissäni, että kirjoitus olisi ollut 80 – luvulla, mutta kun kaivoin kirjoituksen esiin, niin se on kirjoitettu: 18.4.1979. Lainaan kirjoitusta: ”Parinkymmenen vuoden ajan on vakavasti käyty keskustelua milloin tulee Jumalan aika nousta taisteluun tätä henkeä vastaan”.

        Itse kirjoitus on mitä kummallisinta henkien kuvausta, kuvaukset mielestäni sopivat heihin itseensä, eli SRK:n hoitajiin. Mutta he näkevät itsensä ”Jumalan selvitysmiehiksi, Pyhän Hengen sotureiksi”! Terv. Heino

        Kirjoitit Pm:ssä olleen kirjoituksen jossa sanottiin:

        Voitto Savela kirjoittaa Päivämiehen pääkirjoituksessa, otsikolla: ”Henkivallat ja taistelu”. Mainitsen viestissäni, että kirjoitus olisi ollut 80 – luvulla, mutta kun kaivoin kirjoituksen esiin, niin se on kirjoitettu: 18.4.1979. Lainaan kirjoitusta: ”Parinkymmenen vuoden ajan on vakavasti käyty keskustelua milloin tulee Jumalan aika nousta taisteluun tätä henkeä vastaan”.

        Tuosta saa sen käsityksen, että jotkut ovat miettineet milloin pitäisi nousta taisteluun vääriä henkiä vastaan. Henkivaltoja, jotka olivat itse rakentaneet.
        Ja näin kävi, että tietyt ihmiset teki sen ratkaisun asettumalla Jumalan asemaan ja taisteluun vääriä henkiä vastaan.
        Siinä mielessä se on johdonmukainen kun seurakunta on nostettu Jumalaksi ja osa ihmisistä huoneen hallitukseksi. Jumalanvaltakunnan hallitus omi oikeuden siihen toimenpiteeseen. Oliko se raamatun mukaista toimintaa, sopii miettiä.
        Taistelu oli itse aiheutettu niinkuin historia opettaa.


    • Kiinnostunut.....

      Onko sinulla Heino tietoa siitä kirjeestä mistä etusivulla SYT-raha jutun yhteydessä on kerrottu? Kuka sen on kirjoittanut ja kuinka laajalle se on levinnyt aikanaan? Mitä mieltä olet kirjeestä ja päivämiehen kirjoituksesta silloin koskien tuota kirjettä? Ymmärtääkseni olit 70-luvulla vielä puhujan paikalla rauhanyhdistyksellä.

      • H.K.

        Mutta olin silloin nuori ja omasta mielestäni en paljon ymmärtänyt mistään mitään! Kysyin myös noista rahoista, mutta minulle vastattiin, että ne ovat Jumalan siunausta Jumalanvaltakunnalle.

        Tiesin Jämsenin, Saaren ja Kimpimäen osuudesta rahojen vastaanottamiseen. Minulla vain ei ole juuri mitään noita silloisia kirjeitä tallessa, joita sain. Olin monissa hoitokokouksissa, joissa minun päälleni yritettiin kaataa ”saavikaupalla” valheita ja muunneltua totuutta. Eivät he siinä kuitenkaan onnistuneet, muuten kuin Heikki Saaren opin mukaan julistamaan minut väärähenkiseksi! Tämmöisen kokouksen jälkeen, kun tulin kotiin, laitoin uuniin tulen ja poltin kaikki rauhanyhdistykseen viittaavat paperit ja kirjat!

        Jälkeenpäin kyllä kaduin tekoani, mutta äkkipikaisen luonteeni takia tein tyhmyyden. Antikvariaatti liikkeistä olen ostellut Saaren ja muiden senaikaisten saarnamiesten kirjoja, joita silloin poltin, takaisin.

        Monet kielsivät, ettei näitä rahoja ole koskaan saatukaan. Muistaakseni myös alkuun Päivämies kielsi SRK:n saaneen rahoja. Tiesin, että kuitit näistä rahoista Saaren, Kimpimäen ja Jamsenin toimesta oli poltettu Jämseinin saunanpesässä.

        Tiesin myös sen, että Neuvostoliitto kutsui Jämsenin selittämään heille. ”Mikä on SRK?” Sanoin tuolloin, ”Artturi ei elävänä palaa”. Ehkä tämä asioitten ilmitulo pelotti, johtavia saarnamiehiä, eivät he pelänneet Jumalaa, eivätkä Ry:n uskovia – valta oli varmasti heidän käsissään, olivat tehneen vallan hankintaa työtä kymmeniä vuosia.

        Yritin appiukoltani Suutarilta kysellä lähemmin, mutta hän ei suostunut rahoista keskustelemaan, varmaan sen takia koska oli itse erehtynyt myös niitä ottamaan. Mutta ei Ville kieltänyt, että ei SRK olisi saanut rahoja.

        Tuo kirje jonka mainitset, on tuttu ja olen sen saanut, mutta tyhmyyksissäni polttanut, mutta kirjoittajaa en tiedä. Olen monia tärkeäksi nyt tietämiäni papereita polttanut. Tuokin Saaren kirja on hyvä olla tallessa, että tulevat polvet näkevät miten hulluun raamatunselitykseen ihmiset voidaan eksyttää uskomaan.

        Kun tiesin, että rahoja on varmasi otettu ja sitten Päivämies - lehti selittää tiedon valheeksi, vielä isot puhujat kirkkain silmin väittävät samoin. Kun tätä kysyin, sanottiin syyksi: ”ettei tule ulkopoliittista selkkausta”. Yritin etsiä raamatusta, josko olisi lupa valehdella poliittisesta syystä – en löytänyt! Terv. Heino
        .


      • Kiinnostunut.....
        H.K. kirjoitti:

        Mutta olin silloin nuori ja omasta mielestäni en paljon ymmärtänyt mistään mitään! Kysyin myös noista rahoista, mutta minulle vastattiin, että ne ovat Jumalan siunausta Jumalanvaltakunnalle.

        Tiesin Jämsenin, Saaren ja Kimpimäen osuudesta rahojen vastaanottamiseen. Minulla vain ei ole juuri mitään noita silloisia kirjeitä tallessa, joita sain. Olin monissa hoitokokouksissa, joissa minun päälleni yritettiin kaataa ”saavikaupalla” valheita ja muunneltua totuutta. Eivät he siinä kuitenkaan onnistuneet, muuten kuin Heikki Saaren opin mukaan julistamaan minut väärähenkiseksi! Tämmöisen kokouksen jälkeen, kun tulin kotiin, laitoin uuniin tulen ja poltin kaikki rauhanyhdistykseen viittaavat paperit ja kirjat!

        Jälkeenpäin kyllä kaduin tekoani, mutta äkkipikaisen luonteeni takia tein tyhmyyden. Antikvariaatti liikkeistä olen ostellut Saaren ja muiden senaikaisten saarnamiesten kirjoja, joita silloin poltin, takaisin.

        Monet kielsivät, ettei näitä rahoja ole koskaan saatukaan. Muistaakseni myös alkuun Päivämies kielsi SRK:n saaneen rahoja. Tiesin, että kuitit näistä rahoista Saaren, Kimpimäen ja Jamsenin toimesta oli poltettu Jämseinin saunanpesässä.

        Tiesin myös sen, että Neuvostoliitto kutsui Jämsenin selittämään heille. ”Mikä on SRK?” Sanoin tuolloin, ”Artturi ei elävänä palaa”. Ehkä tämä asioitten ilmitulo pelotti, johtavia saarnamiehiä, eivät he pelänneet Jumalaa, eivätkä Ry:n uskovia – valta oli varmasti heidän käsissään, olivat tehneen vallan hankintaa työtä kymmeniä vuosia.

        Yritin appiukoltani Suutarilta kysellä lähemmin, mutta hän ei suostunut rahoista keskustelemaan, varmaan sen takia koska oli itse erehtynyt myös niitä ottamaan. Mutta ei Ville kieltänyt, että ei SRK olisi saanut rahoja.

        Tuo kirje jonka mainitset, on tuttu ja olen sen saanut, mutta tyhmyyksissäni polttanut, mutta kirjoittajaa en tiedä. Olen monia tärkeäksi nyt tietämiäni papereita polttanut. Tuokin Saaren kirja on hyvä olla tallessa, että tulevat polvet näkevät miten hulluun raamatunselitykseen ihmiset voidaan eksyttää uskomaan.

        Kun tiesin, että rahoja on varmasi otettu ja sitten Päivämies - lehti selittää tiedon valheeksi, vielä isot puhujat kirkkain silmin väittävät samoin. Kun tätä kysyin, sanottiin syyksi: ”ettei tule ulkopoliittista selkkausta”. Yritin etsiä raamatusta, josko olisi lupa valehdella poliittisesta syystä – en löytänyt! Terv. Heino
        .

        Kiitokset vastauksestasi.
        Nuo dokumenttien kiukaan uunissa polttamiset ei muuta sitä tosiasiaa, mitä on tehty. Tällä en tarkoita sinun polttamaasi aineistoa. Sillä tärkein asia ei ole jälkien hävittäminen, vaan totuus. Vaikkakin kipeä sellainen. Uskaliasta toimintaa. Onkohan käynyt mielessä miten käy viimeisellä tuomiolla, kun valheentielle on lähdetty?


      • esitetty näkemyksiä,
        H.K. kirjoitti:

        Mutta olin silloin nuori ja omasta mielestäni en paljon ymmärtänyt mistään mitään! Kysyin myös noista rahoista, mutta minulle vastattiin, että ne ovat Jumalan siunausta Jumalanvaltakunnalle.

        Tiesin Jämsenin, Saaren ja Kimpimäen osuudesta rahojen vastaanottamiseen. Minulla vain ei ole juuri mitään noita silloisia kirjeitä tallessa, joita sain. Olin monissa hoitokokouksissa, joissa minun päälleni yritettiin kaataa ”saavikaupalla” valheita ja muunneltua totuutta. Eivät he siinä kuitenkaan onnistuneet, muuten kuin Heikki Saaren opin mukaan julistamaan minut väärähenkiseksi! Tämmöisen kokouksen jälkeen, kun tulin kotiin, laitoin uuniin tulen ja poltin kaikki rauhanyhdistykseen viittaavat paperit ja kirjat!

        Jälkeenpäin kyllä kaduin tekoani, mutta äkkipikaisen luonteeni takia tein tyhmyyden. Antikvariaatti liikkeistä olen ostellut Saaren ja muiden senaikaisten saarnamiesten kirjoja, joita silloin poltin, takaisin.

        Monet kielsivät, ettei näitä rahoja ole koskaan saatukaan. Muistaakseni myös alkuun Päivämies kielsi SRK:n saaneen rahoja. Tiesin, että kuitit näistä rahoista Saaren, Kimpimäen ja Jamsenin toimesta oli poltettu Jämseinin saunanpesässä.

        Tiesin myös sen, että Neuvostoliitto kutsui Jämsenin selittämään heille. ”Mikä on SRK?” Sanoin tuolloin, ”Artturi ei elävänä palaa”. Ehkä tämä asioitten ilmitulo pelotti, johtavia saarnamiehiä, eivät he pelänneet Jumalaa, eivätkä Ry:n uskovia – valta oli varmasti heidän käsissään, olivat tehneen vallan hankintaa työtä kymmeniä vuosia.

        Yritin appiukoltani Suutarilta kysellä lähemmin, mutta hän ei suostunut rahoista keskustelemaan, varmaan sen takia koska oli itse erehtynyt myös niitä ottamaan. Mutta ei Ville kieltänyt, että ei SRK olisi saanut rahoja.

        Tuo kirje jonka mainitset, on tuttu ja olen sen saanut, mutta tyhmyyksissäni polttanut, mutta kirjoittajaa en tiedä. Olen monia tärkeäksi nyt tietämiäni papereita polttanut. Tuokin Saaren kirja on hyvä olla tallessa, että tulevat polvet näkevät miten hulluun raamatunselitykseen ihmiset voidaan eksyttää uskomaan.

        Kun tiesin, että rahoja on varmasi otettu ja sitten Päivämies - lehti selittää tiedon valheeksi, vielä isot puhujat kirkkain silmin väittävät samoin. Kun tätä kysyin, sanottiin syyksi: ”ettei tule ulkopoliittista selkkausta”. Yritin etsiä raamatusta, josko olisi lupa valehdella poliittisesta syystä – en löytänyt! Terv. Heino
        .

        joiden mukaan juuri tuo hämärien poliittisten rahojen vastaanottaminen olisi ollut yksi syy hoitokokouksiin. Minun on helppo uskoa tuo.

        Kun omatunto soimaa yhdellä elämänalueella, ihminen käy sen äänen vaientamiseksi ja unohtamiseksi helposti vaativaksi ja tuomitsevaksi toisella alueella. Siten hän tavallaan kieltää omien väärien tekojensa merkityksen, ja nostaa sen sijaan tärkeiksi ne asiat, joissa kokee porskuttavansa oikealla asialla.
        Tässä tapauksessa oli kipeä omatunto maallisen ja aineellisen puolella, ja sen tukahduttamiseksi ruvettiin kireiksi ja lakihenkisiksi hengellisellä puolella. Ihmismieli toimii usein juuri näin.


      • H.K.
        esitetty näkemyksiä, kirjoitti:

        joiden mukaan juuri tuo hämärien poliittisten rahojen vastaanottaminen olisi ollut yksi syy hoitokokouksiin. Minun on helppo uskoa tuo.

        Kun omatunto soimaa yhdellä elämänalueella, ihminen käy sen äänen vaientamiseksi ja unohtamiseksi helposti vaativaksi ja tuomitsevaksi toisella alueella. Siten hän tavallaan kieltää omien väärien tekojensa merkityksen, ja nostaa sen sijaan tärkeiksi ne asiat, joissa kokee porskuttavansa oikealla asialla.
        Tässä tapauksessa oli kipeä omatunto maallisen ja aineellisen puolella, ja sen tukahduttamiseksi ruvettiin kireiksi ja lakihenkisiksi hengellisellä puolella. Ihmismieli toimii usein juuri näin.

        aina ollut, että kun on tunnolle tullut syntiä ja jos sitä ei pane pois niin Jumalan ääni lakkaa kuulumasta omassatunnossa ja näkee vain toisten synnit. Näin kävi esim. Esaulle.

        Hoitokokouksiin oli varmaan muitakin syitä kuin raha ja sen takia olisi hyvä jos puolueeton tutkimus tehtäisiin. Ihmisen muisti on niin kummallinen, ettei siihen voi täysin luottaa.

        Näkökin on meillä erilainen, eli vaikka katselemme samaa tapahtumaa, näemme erilailla tapahtumat ja kun sitten jälkeenpäin muistelemme, saattaa muistikuvat olla aivan erilaiset. Se miksi muistikuvat ovat hoitokokouksista säilyneet tuoreina, johtuu siitä, että olemme kerranneet tapahtumia tuhansia kertoja ja puhuneet jonkun läheisen kanssa vuosien aikana päivittäin. On ollut pakkokin puhua, että on voinut näin purkaa sisintään ja eheytyä ihmisenä.

        Minulla on tallessa päivämiehen pääkirjoitus -80 luvulta. Kirjoituksessa Voitto Savela mainitsee, että tätä hoitokokousten aikaa on Siionissa odotettu yli kaksikymmentä vuotta, eli milloin päästään Siionia hoitamaan. Ja näin se on aina, ei eriseura tule hetkessä. Tarvitaan paljon ohdakkeiden istutusta, että saadaan nisun kasvu tukahdutuksi. Terv. Heino


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      223
      3460
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2181
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      80
      1630
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe